ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 75 din 27 noiembrie 2012pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 30 noiembrie 2012
Având în vedere necesitatea:– implementării măsurilor inițiate de Guvernul României pentru accelerarea gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile destinate României și utilizarea eficientă a acestora;– adoptării unor măsuri de sprijin pentru asigurarea unei bune gestiuni financiare a fondurilor europene atât de către beneficiari, cât și de către autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene, prin introducerea unor măsuri de prevenire a apariției neregulilor și în special a fraudelor;– finalizării cât mai urgente a procedurilor de aplicare a corecțiilor financiare propuse de Comisia Europeană, prin aplicarea procedurii de decertificare, în vederea reluării până la sfârșitul anului 2012 a procesului de transmitere a declarațiilor de cheltuieli către aceasta;– introducerii, în cadrul național de reglementare, a unor prevederi care să asigure posibilitatea aplicării unor proceduri specifice de deducere procentuală definitivă sau temporară a unor sume care reprezintă corecții financiare și asupra declarațiilor curente de cheltuieli transmise Comisiei Europene;– introducerii, în cadrul național de reglementare, a unor prevederi privind constituirea unor obligații privind raportările financiare din partea autorităților cu competențe în gestionarea fondurilor europene;– deblocării transmiterii declarațiilor de cheltuieli la Comisia Europeană, în vederea evitării riscului dezangajării automate a fondurilor la sfârșitul anului 2012, precum și pentru asigurarea rambursărilor de fonduri de la Comisia Europeană înainte de sfârșitul anului 2012;– evitării suspendării de către Comisia Europeană, în baza art. 92 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziții generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European și Fondul de coeziune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 , cu modificările și completările ulterioare, cu consecințe puternic negative asupra bugetului național,întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public și constituie situații urgente și extraordinare a căror reglementare nu mai poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2 alineatul (1), după litera o) se introduce o nouă literă, litera o^1), cu următorul cuprins:o^1) aplicare de deduceri procentuale definitive sau temporare din declarațiile de cheltuieli - reducerea sumelor declarate către Uniunea Europeană/donatorul public internațional, aferente unor proiecte finanțate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare și din Fondul European pentru Pescuit, cu sume care reprezintă o cotă procentuală stabilită ca urmare a constatării într-un raport de audit elaborat de Autoritatea de Audit sau de Comisia Europeană/Curtea Europeană de Conturi a unor nereguli de sistem.1^1. La articolul 2 alineatul (1), litera t) se modifică și va avea următorul cuprins:t) structuri verificate - beneficiarul asistenței din fonduri europene, orice structură de implementare, orice persoană fizică ori juridică ce se află într-o relație contractuală în cadrul proiectelor/programelor finanțate din fonduri europene și/sau din fonduri publice naționale aferente acestora, inclusiv beneficiarii persoane fizice sau juridice îndreptățite să primească, numai pe baza unei cereri de plată, subvenții ori ajutoare care sunt finanțate din fonduri europene și/sau fonduri publice naționale aferente acestora în cadrul politicii agricole comune și din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013; (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 1, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 2. La articolul 2 alineatul (1), litera y) se modifică și va avea următorul cuprins:y) decertificarea - reducerea, din următoarea declarație de cheltuieli transmisă Comisiei Europene/donatorului public internațional, a sumelor care reprezintă valoarea unor cheltuieli finanțate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare și din Fondul European pentru Pescuit, care au fost deja certificate către Comisia Europeană/donatorul public internațional, al căror caracter neeligibil a fost determinat ulterior certificării lor, indiferent dacă pentru aceste sume s-au emis sau nu titluri de creanță. Decertificarea este o operațiune cu caracter definitiv sau temporar.3. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului autorităților cu competențe în gestionarea fondurilor europene de a lua măsuri privind suspendarea plăților/rambursărilor către beneficiari în baza prevederilor cuprinse în contractele/ deciziile/ordinele/acordurile de finanțare. În acest caz, la solicitarea beneficiarului, se poate aplica drept măsură subsecventă și suspendarea aplicării prevederilor contractelor/ deciziilor/ordinelor/acordurilor de finanțare în vederea prelungirii perioadei de implementare a acestora.3^1. La articolul 21, după alineatul (15) se introduce un nou alineat, alineatul (15^1), cu următorul cuprins:(15^1) Fac excepție de la prevederile alin. (14) și (15) titlurile de creanță care sunt întocmite pentru beneficiarii persoane fizice sau juridice îndreptățite să primească, numai pe baza unei cereri de plată, subvenții ori ajutoare care sunt finanțate din fonduri europene și/sau fonduri publice naționale aferente acestora în cadrul politicii agricole comune și din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013. (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 3^2. La articolul 41, alineatul (2^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(2^1) În cazul recuperării creanțelor bugetare rezultate din nereguli prin deducere din plățile/rambursările ulterioare pe care debitorul este îndreptățit să le primească, data stingerii creanței se consideră data la care beneficiarul a depus cererea de plată/rambursare de fonduri europene și/sau fonduri publice naționale aferente acestora, din care s-a efectuat deducerea respectivă. (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 3^3. La articolul 41, după alineatul (2^1) se introduce un nou alineat, alineatul (2^2), cu următorul cuprins:(2^2) Fac excepție de la prevederile alin. (21) creanțele bugetare rezultate din nereguli constatate în implementarea proiectelor finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013 și prin politica agricolă comună, care se sting la data emiterii deciziei de plată/certificatului de plată aferent plății pe care beneficiarul este îndreptățit să o primească. (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 3^4. La articolul 50 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:c) soluționarea cauzei depinde de reanalizarea cererii de plată și a tuturor documentelor ce au stat la baza emiterii titlului de creanță pentru beneficiarii persoane fizice sau juridice îndreptățite să primească, numai pe baza unei cereri de plată, subvenții ori ajutoare care sunt finanțate din fonduri europene și/sau fonduri publice naționale aferente acestora în cadrul politicii agricole comune și din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013. (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 4. La articolul 53, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 53(1) Constatărilor cu implicații financiare, care pot fi individualizate la nivel de proiect finanțat din fonduri europene, din rapoartele de control/audit extern întocmite de reprezentanții Uniunii Europene/donatorului public internațional li se aplică prevederile art. 21 alin. (4).(2) Poziția părții române în ceea ce privește acceptarea sau neacceptarea integrală ori parțială a constatărilor formulate în condițiile alin. (1) se stabilește de către autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene, în baza actului de constatare sau a rezultatelor preliminare ale investigațiilor, cu informarea autorității de certificare, a Autorității de Audit și a Ministerului Fondurilor Europene. (la 06-07-2013, Alineatul (2) din Articolul 53 , Punctul 4. , Articolul I a fost modificat de Punctul 3, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 5. Articolul 55 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 55În situația în care, ca urmare a procedurii de audiere sau de conciliere, poziția autorităților române rămâne divergentă în raport cu cea a reprezentanților Uniunii Europene/donatorului public internațional, a căror decizie finală este aplicarea de corecții financiare Românei, Guvernul României poate decide, la inițiativa autorității cu competențe în gestionarea fondurilor europene, cu avizul autorităților de certificare și cu aprobarea ministrului finanțelor publice:a) inițierea procedurii de contestare la instanțele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeană/donatorul public internațional a deciziei finale a reprezentanților Uniunii Europene/donatorului privind corecția financiară aplicată României; saub) neinițierea procedurii de contestare la instanțele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeană/donatorul public internațional și, în acest caz, acceptarea constatării, cu implicații financiare stabilite de reprezentanții Uniunii Europene/ donatorului public internațional, prin aplicarea decertificării definitive și/sau a deducerilor definitive, în condițiile prevăzute la art. 57^1 alin. (5).6. Articolul 57^1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 57^1(1) La solicitarea scrisă a Uniunii Europene/donatorului public internațional, autoritățile române pot aplica decertificarea definitivă pentru sume care reprezintă creanțe bugetare constituite în aplicarea prevederilor ordonanței, înainte de recuperarea lor efectivă de la debitor.(2) În cazul în care, ca urmare a unor rapoarte de control/audit extern în care sunt formulate constatări cu caracter de sistem, reprezentanții Uniunii Europene/donatorului public internațional propun aplicarea unor corecții financiare procentuale, aplicabile la nivel de program operațional/axă prioritară/domeniu major de intervenție/tip de fond/măsură/ beneficiar/organism intermediar, autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene implicate au obligația analizării implicațiilor financiare ale acestor propuneri.(3) În funcție de această analiză și, după caz, pentru evitarea situațiilor în care reprezentanții Uniunii Europene/donatorului public internațional ar putea decide aplicarea întreruperii, presuspendării sau suspendării plăților pentru programul respectiv, autoritățile române pot lua următoarele măsuri, cu caracter definitiv sau temporar:a) decertificarea; și/saub) aplicarea de deduceri procentuale din declarațiile de cheltuieli.(4) Autoritățile române pot decide luarea măsurilor prevăzute la alin. (3) și în cazul depășirii pragului de materialitate a erorilor înregistrate în sistem, reflectate în raportul anual de control al Autorității de Audit.(5) În aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) se aprobă, pentru fiecare caz în parte, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului care coordonează autoritatea cu competențe în gestionarea fondurilor europene și a Ministerului Finanțelor Publice și cu avizul Ministerului Fondurilor Europene, următoarele: (la 06-07-2013, Partea introductivă a Alineatului (5) din Articolul 57^1 , Punctul 6. , Articolul I a fost modificată de Punctul 4, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) a) metodologia de calcul al sumelor pentru care se aplică decertificarea definitivă și/sau deducerea definitivă;b) valoarea sumelor pentru care se aplică decertificarea definitivă;c) valoarea procentului utilizat pentru stabilirea sumelor de decertificat definitiv și a deducerilor procentuale definitive.(6) La inițiativa Uniunii Europene, a donatorului public internațional sau a autorităților române se poate efectua regularizarea financiară a măsurilor cu caracter temporar întreprinse în aplicarea prevederilor alin. (3).7. Articolul 57^2 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 57^2(1) Autoritatea de certificare din cadrul programelor finanțate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare și din Fondul European pentru Pescuit poate decertifica temporar, în baza informațiilor primite de la autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene, sumele pentru care au fost formulate sesizări în condițiile prevăzute la art. 8 alin. (1), în cazul în care se dispune punerea în mișcare a acțiunii penale.(2) Prin excepție de la prevederile art. 57^1 alin. (5), în cazul în care instanțele de judecată pronunță o hotărâre definitivă privind existența unei infracțiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene/donatorului public internațional, autoritatea de certificare din cadrul programelor finanțate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare și din Fondul European pentru Pescuit are obligația decertificării definitive a sumelor care fac obiectul respectivei hotărâri.8. După articolul 59 se introduce un nou capitol, capitolul VII^1 "Raportări financiare", alcătuit din articolele 59^1-59^6, cu următorul cuprins: + Capitolul VII^1 Raportări financiare + Articolul 59^1Autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finanțate din instrumente structurale și din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare sunt obligate să transmită autorității de certificare din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 10 a lunii curente pentru luna precedentă, informații corecte și complete cu privire la datele înregistrate în contabilitatea proprie referitoare la gestiunea financiară a fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, potrivit situațiilor de raportare stabilite în norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice. + Articolul 59^2Autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finanțate din fonduri aferente politicii agricole comune și politicii comune de pescuit transmit situațiile de raportare prevăzute la art. 59^1, până la data de 10 a lunii curente pentru luna precedentă, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. + Articolul 59^3Autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene aferente programelor finanțate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială europeană» al politicii de coeziune, altele decât programele prevăzute la art. 59^1, întocmesc și transmit situațiile de raportare prevăzute la art. 59^1, până la data de 10 a lunii curente pentru luna precedentă, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. (la 06-07-2013, Articolul 59^3 din Punctul 8. , Articolul I a fost modificat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) + Articolul 59^4Prin situațiile de raportare se transmit și datele lunare referitoare la disponibilul din conturile deschise la bănci comerciale și la Trezoreria Statului ale autorităților cu competențe în gestionarea fondurilor europene, justificate pe baza extraselor de cont. + Articolul 59^5Autoritatea de certificare din cadrul Ministerului Finanțelor Publice/Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului căreia i s-au transmis situațiile de raportare prevăzute la art. 59^1 și 59^3 confirmă autorităților cu competențe în gestionarea fondurilor europene corectitudinea informațiilor cu privire la datele cuprinse în aceste situații în raport cu datele înregistrate în contabilitatea proprie și centralizează datele primite, pe care le înaintează Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 20 a lunii curente pentru luna precedentă. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale confirmă corectitudinea informațiilor cu privire la datele din situațiile de raportare prevăzute la art. 59^2 în raport cu datele înregistrate în contabilitatea proprie și centralizează datele primite, pe care le înaintează Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 20 a lunii curente pentru luna precedentă. + Articolul 59^6Normele metodologice prevăzute la art. 59^1 cuprind modul de elaborare și de prezentare a informațiilor și situațiilor de raportare prevăzute la art. 59^1-59^5.9. La articolul 60 alineatul (1), după litera j) se introduce o nouă literă, litera k), cu următorul cuprins:k) netransmiterea, în termenele prevăzute la art. 59^1 -59^5, de către autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene și de către autoritățile de certificare a informațiilor și situațiilor financiare prevăzute la art. 59^1-59^5. + Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor publice,
Florin Georgescu
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Daniel Constantin
p. Ministrul dezvoltării regionale și turismului,
Marcel Ioan Boloș,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor europene,
Răzvan Cotovelea,
secretar de statBucurești, 27 noiembrie 2012.Nr. 75.-------
EMITENT |
Având în vedere necesitatea:– implementării măsurilor inițiate de Guvernul României pentru accelerarea gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile destinate României și utilizarea eficientă a acestora;– adoptării unor măsuri de sprijin pentru asigurarea unei bune gestiuni financiare a fondurilor europene atât de către beneficiari, cât și de către autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene, prin introducerea unor măsuri de prevenire a apariției neregulilor și în special a fraudelor;– finalizării cât mai urgente a procedurilor de aplicare a corecțiilor financiare propuse de Comisia Europeană, prin aplicarea procedurii de decertificare, în vederea reluării până la sfârșitul anului 2012 a procesului de transmitere a declarațiilor de cheltuieli către aceasta;– introducerii, în cadrul național de reglementare, a unor prevederi care să asigure posibilitatea aplicării unor proceduri specifice de deducere procentuală definitivă sau temporară a unor sume care reprezintă corecții financiare și asupra declarațiilor curente de cheltuieli transmise Comisiei Europene;– introducerii, în cadrul național de reglementare, a unor prevederi privind constituirea unor obligații privind raportările financiare din partea autorităților cu competențe în gestionarea fondurilor europene;– deblocării transmiterii declarațiilor de cheltuieli la Comisia Europeană, în vederea evitării riscului dezangajării automate a fondurilor la sfârșitul anului 2012, precum și pentru asigurarea rambursărilor de fonduri de la Comisia Europeană înainte de sfârșitul anului 2012;– evitării suspendării de către Comisia Europeană, în baza art. 92 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziții generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European și Fondul de coeziune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 , cu modificările și completările ulterioare, cu consecințe puternic negative asupra bugetului național,întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public și constituie situații urgente și extraordinare a căror reglementare nu mai poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2 alineatul (1), după litera o) se introduce o nouă literă, litera o^1), cu următorul cuprins:o^1) aplicare de deduceri procentuale definitive sau temporare din declarațiile de cheltuieli - reducerea sumelor declarate către Uniunea Europeană/donatorul public internațional, aferente unor proiecte finanțate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare și din Fondul European pentru Pescuit, cu sume care reprezintă o cotă procentuală stabilită ca urmare a constatării într-un raport de audit elaborat de Autoritatea de Audit sau de Comisia Europeană/Curtea Europeană de Conturi a unor nereguli de sistem.1^1. La articolul 2 alineatul (1), litera t) se modifică și va avea următorul cuprins:t) structuri verificate - beneficiarul asistenței din fonduri europene, orice structură de implementare, orice persoană fizică ori juridică ce se află într-o relație contractuală în cadrul proiectelor/programelor finanțate din fonduri europene și/sau din fonduri publice naționale aferente acestora, inclusiv beneficiarii persoane fizice sau juridice îndreptățite să primească, numai pe baza unei cereri de plată, subvenții ori ajutoare care sunt finanțate din fonduri europene și/sau fonduri publice naționale aferente acestora în cadrul politicii agricole comune și din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013; (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 1, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 2. La articolul 2 alineatul (1), litera y) se modifică și va avea următorul cuprins:y) decertificarea - reducerea, din următoarea declarație de cheltuieli transmisă Comisiei Europene/donatorului public internațional, a sumelor care reprezintă valoarea unor cheltuieli finanțate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare și din Fondul European pentru Pescuit, care au fost deja certificate către Comisia Europeană/donatorul public internațional, al căror caracter neeligibil a fost determinat ulterior certificării lor, indiferent dacă pentru aceste sume s-au emis sau nu titluri de creanță. Decertificarea este o operațiune cu caracter definitiv sau temporar.3. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului autorităților cu competențe în gestionarea fondurilor europene de a lua măsuri privind suspendarea plăților/rambursărilor către beneficiari în baza prevederilor cuprinse în contractele/ deciziile/ordinele/acordurile de finanțare. În acest caz, la solicitarea beneficiarului, se poate aplica drept măsură subsecventă și suspendarea aplicării prevederilor contractelor/ deciziilor/ordinelor/acordurilor de finanțare în vederea prelungirii perioadei de implementare a acestora.3^1. La articolul 21, după alineatul (15) se introduce un nou alineat, alineatul (15^1), cu următorul cuprins:(15^1) Fac excepție de la prevederile alin. (14) și (15) titlurile de creanță care sunt întocmite pentru beneficiarii persoane fizice sau juridice îndreptățite să primească, numai pe baza unei cereri de plată, subvenții ori ajutoare care sunt finanțate din fonduri europene și/sau fonduri publice naționale aferente acestora în cadrul politicii agricole comune și din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013. (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 3^2. La articolul 41, alineatul (2^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(2^1) În cazul recuperării creanțelor bugetare rezultate din nereguli prin deducere din plățile/rambursările ulterioare pe care debitorul este îndreptățit să le primească, data stingerii creanței se consideră data la care beneficiarul a depus cererea de plată/rambursare de fonduri europene și/sau fonduri publice naționale aferente acestora, din care s-a efectuat deducerea respectivă. (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 3^3. La articolul 41, după alineatul (2^1) se introduce un nou alineat, alineatul (2^2), cu următorul cuprins:(2^2) Fac excepție de la prevederile alin. (21) creanțele bugetare rezultate din nereguli constatate în implementarea proiectelor finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013 și prin politica agricolă comună, care se sting la data emiterii deciziei de plată/certificatului de plată aferent plății pe care beneficiarul este îndreptățit să o primească. (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 3^4. La articolul 50 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:c) soluționarea cauzei depinde de reanalizarea cererii de plată și a tuturor documentelor ce au stat la baza emiterii titlului de creanță pentru beneficiarii persoane fizice sau juridice îndreptățite să primească, numai pe baza unei cereri de plată, subvenții ori ajutoare care sunt finanțate din fonduri europene și/sau fonduri publice naționale aferente acestora în cadrul politicii agricole comune și din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013. (la 06-07-2013, Articolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 4. La articolul 53, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 53(1) Constatărilor cu implicații financiare, care pot fi individualizate la nivel de proiect finanțat din fonduri europene, din rapoartele de control/audit extern întocmite de reprezentanții Uniunii Europene/donatorului public internațional li se aplică prevederile art. 21 alin. (4).(2) Poziția părții române în ceea ce privește acceptarea sau neacceptarea integrală ori parțială a constatărilor formulate în condițiile alin. (1) se stabilește de către autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene, în baza actului de constatare sau a rezultatelor preliminare ale investigațiilor, cu informarea autorității de certificare, a Autorității de Audit și a Ministerului Fondurilor Europene. (la 06-07-2013, Alineatul (2) din Articolul 53 , Punctul 4. , Articolul I a fost modificat de Punctul 3, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) 5. Articolul 55 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 55În situația în care, ca urmare a procedurii de audiere sau de conciliere, poziția autorităților române rămâne divergentă în raport cu cea a reprezentanților Uniunii Europene/donatorului public internațional, a căror decizie finală este aplicarea de corecții financiare Românei, Guvernul României poate decide, la inițiativa autorității cu competențe în gestionarea fondurilor europene, cu avizul autorităților de certificare și cu aprobarea ministrului finanțelor publice:a) inițierea procedurii de contestare la instanțele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeană/donatorul public internațional a deciziei finale a reprezentanților Uniunii Europene/donatorului privind corecția financiară aplicată României; saub) neinițierea procedurii de contestare la instanțele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeană/donatorul public internațional și, în acest caz, acceptarea constatării, cu implicații financiare stabilite de reprezentanții Uniunii Europene/ donatorului public internațional, prin aplicarea decertificării definitive și/sau a deducerilor definitive, în condițiile prevăzute la art. 57^1 alin. (5).6. Articolul 57^1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 57^1(1) La solicitarea scrisă a Uniunii Europene/donatorului public internațional, autoritățile române pot aplica decertificarea definitivă pentru sume care reprezintă creanțe bugetare constituite în aplicarea prevederilor ordonanței, înainte de recuperarea lor efectivă de la debitor.(2) În cazul în care, ca urmare a unor rapoarte de control/audit extern în care sunt formulate constatări cu caracter de sistem, reprezentanții Uniunii Europene/donatorului public internațional propun aplicarea unor corecții financiare procentuale, aplicabile la nivel de program operațional/axă prioritară/domeniu major de intervenție/tip de fond/măsură/ beneficiar/organism intermediar, autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene implicate au obligația analizării implicațiilor financiare ale acestor propuneri.(3) În funcție de această analiză și, după caz, pentru evitarea situațiilor în care reprezentanții Uniunii Europene/donatorului public internațional ar putea decide aplicarea întreruperii, presuspendării sau suspendării plăților pentru programul respectiv, autoritățile române pot lua următoarele măsuri, cu caracter definitiv sau temporar:a) decertificarea; și/saub) aplicarea de deduceri procentuale din declarațiile de cheltuieli.(4) Autoritățile române pot decide luarea măsurilor prevăzute la alin. (3) și în cazul depășirii pragului de materialitate a erorilor înregistrate în sistem, reflectate în raportul anual de control al Autorității de Audit.(5) În aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) se aprobă, pentru fiecare caz în parte, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului care coordonează autoritatea cu competențe în gestionarea fondurilor europene și a Ministerului Finanțelor Publice și cu avizul Ministerului Fondurilor Europene, următoarele: (la 06-07-2013, Partea introductivă a Alineatului (5) din Articolul 57^1 , Punctul 6. , Articolul I a fost modificată de Punctul 4, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) a) metodologia de calcul al sumelor pentru care se aplică decertificarea definitivă și/sau deducerea definitivă;b) valoarea sumelor pentru care se aplică decertificarea definitivă;c) valoarea procentului utilizat pentru stabilirea sumelor de decertificat definitiv și a deducerilor procentuale definitive.(6) La inițiativa Uniunii Europene, a donatorului public internațional sau a autorităților române se poate efectua regularizarea financiară a măsurilor cu caracter temporar întreprinse în aplicarea prevederilor alin. (3).7. Articolul 57^2 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 57^2(1) Autoritatea de certificare din cadrul programelor finanțate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare și din Fondul European pentru Pescuit poate decertifica temporar, în baza informațiilor primite de la autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene, sumele pentru care au fost formulate sesizări în condițiile prevăzute la art. 8 alin. (1), în cazul în care se dispune punerea în mișcare a acțiunii penale.(2) Prin excepție de la prevederile art. 57^1 alin. (5), în cazul în care instanțele de judecată pronunță o hotărâre definitivă privind existența unei infracțiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene/donatorului public internațional, autoritatea de certificare din cadrul programelor finanțate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare și din Fondul European pentru Pescuit are obligația decertificării definitive a sumelor care fac obiectul respectivei hotărâri.8. După articolul 59 se introduce un nou capitol, capitolul VII^1 "Raportări financiare", alcătuit din articolele 59^1-59^6, cu următorul cuprins: + Capitolul VII^1 Raportări financiare + Articolul 59^1Autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finanțate din instrumente structurale și din fondurile aferente Instrumentului de asistență pentru preaderare sunt obligate să transmită autorității de certificare din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 10 a lunii curente pentru luna precedentă, informații corecte și complete cu privire la datele înregistrate în contabilitatea proprie referitoare la gestiunea financiară a fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, potrivit situațiilor de raportare stabilite în norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice. + Articolul 59^2Autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finanțate din fonduri aferente politicii agricole comune și politicii comune de pescuit transmit situațiile de raportare prevăzute la art. 59^1, până la data de 10 a lunii curente pentru luna precedentă, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. + Articolul 59^3Autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene aferente programelor finanțate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială europeană» al politicii de coeziune, altele decât programele prevăzute la art. 59^1, întocmesc și transmit situațiile de raportare prevăzute la art. 59^1, până la data de 10 a lunii curente pentru luna precedentă, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. (la 06-07-2013, Articolul 59^3 din Punctul 8. , Articolul I a fost modificat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 196 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 03 iulie 2013 ) + Articolul 59^4Prin situațiile de raportare se transmit și datele lunare referitoare la disponibilul din conturile deschise la bănci comerciale și la Trezoreria Statului ale autorităților cu competențe în gestionarea fondurilor europene, justificate pe baza extraselor de cont. + Articolul 59^5Autoritatea de certificare din cadrul Ministerului Finanțelor Publice/Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului căreia i s-au transmis situațiile de raportare prevăzute la art. 59^1 și 59^3 confirmă autorităților cu competențe în gestionarea fondurilor europene corectitudinea informațiilor cu privire la datele cuprinse în aceste situații în raport cu datele înregistrate în contabilitatea proprie și centralizează datele primite, pe care le înaintează Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 20 a lunii curente pentru luna precedentă. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale confirmă corectitudinea informațiilor cu privire la datele din situațiile de raportare prevăzute la art. 59^2 în raport cu datele înregistrate în contabilitatea proprie și centralizează datele primite, pe care le înaintează Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 20 a lunii curente pentru luna precedentă. + Articolul 59^6Normele metodologice prevăzute la art. 59^1 cuprind modul de elaborare și de prezentare a informațiilor și situațiilor de raportare prevăzute la art. 59^1-59^5.9. La articolul 60 alineatul (1), după litera j) se introduce o nouă literă, litera k), cu următorul cuprins:k) netransmiterea, în termenele prevăzute la art. 59^1 -59^5, de către autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene și de către autoritățile de certificare a informațiilor și situațiilor financiare prevăzute la art. 59^1-59^5. + Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor publice,
Florin Georgescu
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Daniel Constantin
p. Ministrul dezvoltării regionale și turismului,
Marcel Ioan Boloș,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor europene,
Răzvan Cotovelea,
secretar de statBucurești, 27 noiembrie 2012.Nr. 75.-------