ORDIN nr. 3.622 din 27 aprilie 2018privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul special preșcolar, primar și gimnazial
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI NAȚIONALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 425 din 18 mai 2018



    În baza Hotărârii Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației Naționale, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 65 alin. (4) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,ministrul educației naționale emite prezentul ordin.  +  Articolul 1Se aprobă Nota de fundamentare a planurilor-cadru pentru învățământul special, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2Se aprobă Lista planurilor-cadru pentru învățământul special, prevăzută în anexa nr. 2.  +  Articolul 3Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special preșcolar, prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 4Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special preșcolar care școlarizează elevi cu dizabilități intelectuale moderate, severe, profunde și/sau asociate, pedagogie curativă (alternativă educațională), prevăzut în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 5Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special primar, dizabilități intelectuale ușoare și moderate, prevăzut în anexa nr. 5, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 6Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special primar, dizabilități intelectuale ușoare și moderate, cu predare în limbile minorităților naționale, prevăzut în anexa nr. 6, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 7Se aprobă Planul-cadru de învățământul pentru învățământul special gimnazial, dizabilități intelectuale ușoare și moderate, prevăzut în anexa nr. 7, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 8Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special gimnazial, dizabilități intelectuale ușoare și moderate, cu predare în limbile minorităților naționale, prevăzut în anexa nr. 8, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 9Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități intelectuale grave, severe sau asociate, prevăzut în anexa nr. 9, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 10Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități intelectuale grave, severe sau asociate, cu predare în limbile minorităților naționale, prevăzut în anexa nr. 10, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 11Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități intelectuale grave, severe și/sau asociate, pedagogie curativă (alternativă educațională), prevăzut în anexa nr. 11, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 12Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități senzoriale multiple/surdocecitate, prevăzut în anexa nr. 12, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 13Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități auditive, prevăzut în anexa nr. 13, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 14Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități vizuale, prevăzut în anexa nr. 14, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 15Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități locomotorii, prevăzut în anexa nr. 15, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 16Se aprobă Planul-cadru de învățământ pentru învățământul primar și gimnazial din unitățile școlare și clasele afiliate din cadrul centrelor de detenție, centrelor educative și penitenciarelor, prevăzut în anexa nr. 16, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 17Planurile-cadru pentru învățământul special aprobate prin prezentul ordin se aplică în sistemul de învățământ din anul școlar 2019-2020 în mod progresiv, începând cu învățământul preșcolar, clasa pregătitoare, clasa I și clasa a V-a, după cum urmează:– învățământul preșcolar, clasa pregătitoare, clasa I și clasa a V-a, începând cu anul școlar 2019-2020;– clasa a II-a, clasa a VI-a în anul școlar 2020-2021;– clasa a III-a, clasa a VII-a în anul școlar 2021-2022;– clasa a IV-a, clasa a VIII-a în anul școlar 2022-2023;– clasa a IX-a - dizabilități intelectuale severe, grave și/sau asociate - în anul școlar 2020-2021;– clasa a X-a - dizabilități intelectuale severe, grave și/sau asociate - în anul școlar 2021-2022. (la 28-02-2019, Articolul 17 a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 3.199 din 21 februarie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 162 din 28 februarie 2019 )  +  Articolul 18Direcția generală învățământ secundar superior și educație permanentă, Direcția generală educație timpurie învățământ primar și gimnazial, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, Institutul de Științe ale Educației, inspectoratele școlare județene, respectiv Inspectoratul Școlar al Municipiului București și unitățile de învățământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  +  Articolul 19Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul educației naționale,
    Valentin Popa
    București, 27 aprilie 2018.Nr. 3.622  +  Anexa nr. 1
    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    a planurilor-cadru pentru învățământul special
    Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precizează că „statul asigură cetățenilor României drepturi egale de acces la toate nivelurile și formele de învățământ preuniversitar și superior, precum și la învățarea pe tot parcursul vieții, fără nicio formă de discriminare“ (art. 1).Învățământul special, parte a sistemului național de învățământ, utilizează documente și instrumente specifice (planuri de învățământ, programe școlare, programe de intervenție psihopedagogică, manuale) adaptate tipului de dizabilitate și nivelului de severitate al acesteia.Dizabilitatea cuprinde limitări semnificative atât ale funcționării cognitive, cât și ale comportamentului adaptativ exprimat prin abilitățile conceptuale, sociale și practice.Nivelul de severitate se stabilește în funcție de abilitatea funcțională, nu pe baza coeficientului intelectual sau a funcționării adaptative în comparație cu normele aceluiași grup de vârstă, și este necesar să fie evaluat în 3 domenii (DSM5, 2013):1. deficite conceptuale: limbaj, citit, scris, matematică, raționament, cunoștințe și memorie, planificare, gândire abstractă, confirmate atât prin intermediul evaluării clinice, cât și prin testarea standardizată a inteligenței;2. deficite sociale: deprinderi de comunicare interpersonală, prietenie, judecată socială, empatie;3. deficite practice: îngrijire personală, organizarea activităților școlare și de muncă, managementul banilor, responsabilitățile locului de muncă.Nivelul de severitate pentru fiecare domeniu se bazează pe nivelul de suport cerut: ușor, moderat, sever și profund.Conform Clasificării internaționale a funcționării, dizabilității și sănătății, „dizabilitatea este rezultatul sau efectul unor relații complexe dintre starea de sănătate a individului, factorii personali și factorii externi care reprezintă circumstanțele de viață ale acestui individ. Datorită acestei relații, impactul diverselor medii asupra aceluiași individ, cu o stare de sănătate dată, poate fi extrem de diferit“. Din această perspectivă toți copiii și elevii trebuie să aibă acces la un curriculum care să faciliteze dezvoltarea cognitivă, socioemoțională și a comportamentelor adaptative.Planurile-cadru reprezintă o componentă a curriculumului național. Planurile-cadru pentru învățământul special primar și gimnazial au fost elaborate în acord cu prevederile specifice de politici educaționale stabilite la nivel național și internațional, care promovează accesul la educație și egalitatea de șanse.Aceste planuri-cadru se aplică, după caz, în:– unitățile de învățământ special;– grupele/clasele speciale integrate în învățământul de masă.Planurile-cadru de învățământ pentru învățământul special cuprind:– trunchiul comun (TC) - reprezintă numărul de ore care trebuie parcurse în mod obligatoriu de către toți elevii cuprinși într-un anumit program de educație, la nivelul fiecărei discipline de studiu. Acest număr de ore asigură egalitatea șanselor la educație;– curriculumul la decizia școlii (CDS) - reprezintă oferta educațională propusă de școală, în concordanță cu nevoile și interesele de învățare ale elevilor, specificul școlii, nevoile și tradițiile comunității locale. La nivelul planurilor-cadru de învățământ, curriculumul la decizia școlii se exprimă prin numărul de ore alocate școlii pentru construirea propriului proiect curricular. Stabilirea CDS se realizează, în mod descentralizat, de către fiecare unitate de învățământ și se decide în fiecare an școlar, pentru anul școlar următor. CDS este rezultatul unui proces real și transparent de consultare și negociere cu elevii și părinții acestora, cu alți actori de la nivelul comunității și valorifică oportunități și nevoi specifice;– terapiile educaționale și activitățile specifice tipurilor de dizabilitate și nivelelor de severitate ale acestora, grupate în două arii curriculare:• terapii specifice și de compensare;• terapie educațională complexă și integrată.Reperul fundamental de construcție a planurilor-cadru pentru învățământul special primar și gimnazial a constat în stabilirea unui nivel optim de funcționare cognitivă, socioemoțională și a comportamentelor adaptative, în raport cu potențialul psihoindividual și cu nivelul de severitate al dizabilității.Planurile-cadru pentru învățământul special sunt un răspuns la nevoile educaționale ale copiilor/elevilor și tinerilor cu dizabilități, facilitându-le acestora dezvoltarea biopsihosocială, în vederea unei cât mai bune integrări sociale și a unei inserții socioprofesionale viabile, care să le asigure o viață autonomă și demnă.În concluzie, aceste planuri se bazează pe fundamentul teoretic potrivit căruia profilul de competențe al elevilor cu dizabilități este unic, oferind un cadru de referință pentru atingerea scopurilor educaționale și de reabilitare. Profilul de competențe și graficul dezvoltării comportamentelor adaptative (conceptuale, sociale și practice) reprezintă fundamentul planurilor educaționale și de intervenție personalizată și a programelor de sprijin și de recuperare corectiv-compensatorie.
     +  Anexa nr. 2
    LISTA
    planurilor-cadru pentru învățământ special
    Nr. crt.Denumirea planului-cadru
    1.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special preșcolarAnexa nr. 3 la ordin
    2.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special preșcolar care școlarizează elevi cu dizabilități intelectuale moderate, grave, severe, și/sau asociate, pedagogie curativă (alternativă educațională)Anexa nr. 4 la ordin
    3.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special primar, dizabilități intelectuale ușoare și moderateAnexa nr. 5 la ordin
    4.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special primar, dizabilități intelectuale ușoare și moderate, cu predare în limbile minorităților naționaleAnexa nr. 6 la ordin
    5.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special gimnazial, dizabilități intelectuale ușoare și moderateAnexa nr. 7 la ordin
    6.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special gimnazial, dizabilități intelectuale ușoare și moderate, cu predare în limbile minorităților naționaleAnexa nr. 8 la ordin
    7.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități intelectuale grave, severe și/sau asociateAnexa nr. 9 la ordin
    8.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități intelectuale grave, severe și/sau asociate, cu predare în limbile minorităților naționaleAnexa nr. 10 la ordin
    9.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități intelectuale grave, severe și/sau asociate, pedagogie curativă (alternativă educațională)Anexa nr. 11 la ordin
    10.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități senzoriale multiple/surdocecitateAnexa nr. 12 la ordin
    11.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități auditiveAnexa nr. 13 la ordin
    12.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități vizualeAnexa nr. 14 la ordin
    13.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități locomotoriiAnexa nr. 15 la ordin
    14.Plan-cadru de învățământ pentru învățământul primar și gimnazial din unitățile școlare și clasele afiliate din cadrul centrelor de detenție, centrelor educative și penitenciarelorAnexa nr. 16 la ordin
     +  Anexa nr. 3
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special preșcolar
    Domenii/Categorii de activități de învățare/TerapiiIIIIII
    Nr. de ore/săptămână
    I. Domeniul limbaj și comunicare6-76-77-8
    Activități de comunicare și interacțiune în diferite contexte
    Activități de dezvoltare a limbajului oral
    II. Domeniul cognitiv-experiențial5-66-77-8
    Activități de cunoaștere
    Activități de explorare a mediului
    Activități de rezolvare de probleme situaționale
    III. Domeniul socioemoțional6-76-75-6
    Activități ludice
    Activități de autonomie personală și socială
    Activități de dezvoltare a comportamentelor adaptative
    IV. Domeniul psihomotric6-75-65-6
    Activități de dezvoltare a motricității grosiere și fine
    Activități de dezvoltare senzoriomotorie
    Activități de expresie grafică și plastică
    Număr total de ore copil/număr total de ore normă educatoare sau profesor învățământ preprimar252525
    V. Terapii specifice și de compensare 18-1918-1918-19
    Kinetoterapie*2-32-32-3
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză111
    Terapii și programe de intervenție**151515
    NOTĂ:Prezentul plan-cadru se aplică în toate unitățile de învățământ special care organizează învățământ preșcolar, pentru dizabilități intelectuale, dizabilități senzoriale (de auz și de văz), dizabilități severe, grave, asociate și dizabilități senzoriale multiple/surdocecitate.În organizarea și desfășurarea activităților de la nivelul fiecărui domeniu se va ține cont de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului.Activitățile din cele 4 domenii vor fi realizate de educatoare/profesor pentru învățământul preprimar (un post pe grupă - program normal; 2 posturi/grupă - program prelungit).Activitățile de terapii specifice și de compensare se realizează de către profesorul psihopedagog și profesorul kinetoterapeut.* Activitățile din categoria Kinetoterapie se vor realiza individual sau în grup, cu o durată de minimum 15 minute - maximum 45 de minute în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și specificul grupului.La grupele cu dizabilități asociate, la recomandarea Comisiei interne de evaluare continuă, se vor norma 4 ore/săptămână/grupă, cu încadrarea în nr. total de ore pe aria curriculară.** Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se vor realiza individual sau în grup, cu o durată de minimum 15 minute - maximum 45 de minute în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltare individuală și de specificul grupului:1. dizabilități intelectuale ușoare sau moderate: stimulare multisenzorială, educație perceptiv-motrică, terapia tulburărilor de limbaj și comunicare, dezvoltarea limbajului, stimulare cognitivă etc.;2. dizabilități intelectuale severe, grave și asociate: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, structurarea și dezvoltarea limbajului, tehnici alternative de comunicare, educație ritmică, stimulare cognitivă, tehnici de modelare comportamentală etc.;3. dizabilități auditive: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, antrenament auditiv, antrenament verbal, abilitare-reabilitare auditiv-verbală, structurarea și dezvoltarea limbajului, ortofonie, limbaj mimico-gestual, labiolectură, tehnici alternative de comunicare, educație ritmică, tehnici de modelare comportamentală etc.;4. dizabilități vizuale: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, educație perceptiv-vizuală, orientare spațială și mobilitate, dezvoltarea sensibilității tactil-kinestezice, formarea reprezentărilor tactil-kinestezice, dezvoltarea limbajului, terapia tulburărilor de limbaj, educație pre-Braille, tehnici de modelare comportamentală etc.;5. dizabilități senzoriale multiple/surdocecitate: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, educație perceptiv-vizuală, orientare spațială și mobilitate, antrenament auditiv, antrenament verbal, abilitare-reabilitare auditiv-verbală, terapia tulburărilor de limbaj, dezvoltarea sensibilității tactil-kinestezice, formarea reprezentărilor tactil-kinestezice, structurarea și dezvoltarea limbajului, ortofonie, limbaj mimico-gestual, labiolectură, tehnici alternative de comunicare, educație ritmică, educație pre-Braille, tehnici de modelare comportamentală etc.
     +  Anexa nr. 4
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special preșcolar care școlarizează elevi
    cu dizabilități intelectuale moderate, grave, severe și/sau asociate,
    pedagogie curativă (alternativă educațională)
    Domenii/Categorii de activități de învățare/TerapiiIIIIII
    Nr. de ore/săptămână
    I. Domeniul limbaj și comunicare8-108-108-10
    Stimularea și dezvoltarea comunicării
    Basm
    II. Domeniul cognitiv experiențial6-86-86-8
    Cunoașterea mediului
    Activități matematice
    Expresie grafică și plastică
    Expresie muzicală
    III. Domeniul socioemoțional6-86-86-8
    Joc liber
    Joc în aer liber
    Autonomie personală
    Autonomie socială
    Activități de dezvoltare a comportamentelor adaptative
    IV. Domeniul psihomotric3-43-43-4
    Educație psihomotrică
    Abilitare manuală
    Număr total de ore copil/număr total de ore normă educatoare sau profesor învățământ preprimar252525
    V. Terapii specifice și de compensare 18-2018-2018-20
    Kinetoterapie*2-32-32-3
    Euritmie**0-10-10-1
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză111
    Terapii și programe de intervenție***151515
    NOTĂ:Prezentul plan-cadru se aplică în toate unitățile de învățământ special care organizează învățământ preșcolar în alternativa educațională pedagogie curativă, cu program normal, prelungit sau săptămânal.În organizarea și desfășurarea activităților de la nivelul fiecărui domeniu se va ține cont de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului, durata unei activități fiind de 15-30 de minute.Activitățile din cele 4 domenii vor fi realizate de educatoare/profesor pentru învățământul preprimar (un post/grupă - program normal; 2 posturi/grupă - program prelungit), respectând rutinele și specificul alternativei educaționale.Activitățile de terapii specifice și de compensare se realizează de către profesorul psihopedagog și profesorul kinetoterapeut.* Activitățile din categoria Kinetoterapie se vor realiza individual sau în grup, cu o durată de minimum 15 minute - maximum 45 de minute în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului. La recomandarea Comisiei interne de evaluare continuă se vor norma 4 ore/săptămână/grupă, cu încadrarea în numărul total de ore pe aria curriculară.** Activitățile de euritmie se vor realiza individual de către profesorul de euritmie.***Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se vor realiza individual sau în grup, cu o durată de minimum 15 minute - maximum 45 de minute în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și specificul grupului:– terapia tulburărilor de limbaj;– educație perceptiv-vizuală, orientare, mobilitate, tehnici alternative de comunicare;– educație perceptiv-auditivă, labiolectură, tehnica vorbirii - audiologie educațională, kirofonetică;– terapii artistice: euritmie curativă, pictură, muzică, dinamica formelor prin desen, artă dramatică.
     +  Anexa nr. 5
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special primar, dizabilități intelectuale ușoare și moderate
    Aria curriculară/Disciplină/TerapiiPIIIIIIIV
    I. Limbă și comunicare4-64-74-74-84-8
    Abilități de comunicare4-52-31-21-21-2
    Citire - scriere - comunicare-2-33-43-43-4
    Limbă modernă 1*---0-10-1
    Opționale0-10-10-10-10-1
    II. Matematică și științe ale naturii2-43-54-64-54-6
    Matematică și explorarea mediului2-33-43-43-4-
    Matematică----3-4
    Științele naturii--111
    Opționale0-10-10-10-10-1
    III. Om și societate2-32-32-33-45-6
    Abilități socioemoționale11111
    Educație civică---11
    Istorie----1
    Geografie----1
    Religie11111
    Opționale0-10-10-10-10-1
    IV. Arte 3-42-32-32-32-3
    Educație plastică21111
    Muzică, ritm și mișcare11111
    Opționale0-10-10-10-10-1
    V. Tehnologii2-32-32-32-32-3
    Abilități practice22222
    Opționale0-10-10-10-10-1
    VI. Educație fizică, sport și sănătate2-32-32-31-31-3
    Educație fizică și activități sportive-1111
    Joc și mișcare2110-10-1
    Opționale0-10-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-21-2
    Dezvoltare personală - Consiliere11111
    Opționale0-10-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun**16 161717 19
    Curriculum la decizia școlii1-31-31-31-31-3
    Număr minim de ore pe săptămână1717181820
    Număr maxim de ore pe săptămână1919202022
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată***număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare (individuale/de grup)****10-1210-1210-1210-1210-12
    Terapii și programe de intervenție88888
    Kinetoterapie1-21-21-21-21-2
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză1-21-21-21-21-2
    * Limba modernă 1 se studiază doar la clasele cu elevi cu dizabilități intelectuale ușoare.** Disciplinele din prezentul plan-cadru de învățământ fac parte din catedra de educație specială și sunt realizate de profesorul de psihopedagogie specială, cu excepția disciplinelor Religie, Educație fizică și activități sportive și Limbă modernă. *** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.**** Orele de la Terapiile specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână. Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și nivelul de severitate și se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog.Activitățile din cadrul Terapiilor specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de aproximativ 15-45 de minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în cabinete specializate sau în clasa în care este înscris elevul, în parteneriat cu profesorul de psihopedagogie specială sau cu profesorul educator.
     +  Anexa nr. 6
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special primar, dizabilități intelectuale ușoare și moderate,
    cu predare în limbile minorităților naționale
    Aria curriculară/Disciplina/TerapiiPIIIIIIIV
    I. Limbă și comunicare5-85-105-106-126-12
    Abilități de comunicare în limba română2-31-21-21-21-2
    Citire - scriere - comunicare în limba română-1-21-22-32-3
    Abilități de comunicare în limba maternă3-41-21-21-21-2
    Citire - scriere - comunicare în limba maternă-2-32-32-32-3
    Limba modernă 1*---0-10-1
    Opționale0-10-10-10-10-1
    II. Matematică și științe ale naturii2-43-54-64-64-6
    Matematică și explorarea mediului2-33-43-43-4-
    Matematică----3-4
    Științele naturii--111
    Opționale0-10-10-10-10-1
    III. Om și societate2-32-32-33-45-6
    Abilități socioemoționale11111
    Educație civică---11
    Istorie----1
    Geografie----1
    Religie11111
    Opționale0-10-10-10-10-1
    IV. Arte 3-42-32-32-32-3
    Educație plastică21111
    Muzică și mișcare11111
    Opționale0-10-10-10-10-1
    V. Tehnologii2-32-32-32-32-3
    Abilități practice22222
    Opționale0-10-10-10-10-1
    VI. Educație fizică, sport și sănătate2-32-32-31-31-3
    Educație fizică și activități sportive-1111
    Joc și mișcare2110-10-1
    Opționale0-10-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-21-2
    Dezvoltare personală - Consiliere11111
    Opționale0-10-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun**1818192022
    Curriculum la decizia școlii1-31-31-31-31-3
    Număr minim de ore pe săptămână1919202123
    Număr maxim de ore pe săptămână2121222325
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată***număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare (individuale/de grup)****10-1210-1210-1210-1210-12
    Terapii și programe de intervenție88888
    Kinetoterapie1-21-21-21-21-2
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză 1-21-21-21-21-2
    (la 07-08-2019, Punctul VI din Tabel a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 4.687 din 1 august 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 657 din 07 august 2019 )
    * Limba modernă 1 se aplică doar la clasele cu elevi cu dizabilități intelectuale ușoare.** Disciplinele din prezentul plan-cadru de învățământ fac parte din catedra de educație specială și sunt realizate de profesorul de psihopedagogie specială, cu excepția disciplinelor Religie, Educație fizică și activități sportive și Limbă modernă. *** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.**** Orele de la Terapiile specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână. Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și nivelul de severitate și se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog.Activitățile din cadrul Terapiilor specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de aproximativ 15-45 minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în cabinete specializate sau în clasa în care este înscris elevul, în parteneriat cu profesorul de psihopedagogie specială sau cu profesorul educator.
     +  Anexa nr. 7
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special gimnazial, dizabilități intelectuale ușoare și moderate
    Aria curriculară/Disciplină/TerapiiVVIVIIVIII
    I. Limbă și comunicare6-86-85-75-7
    Limba și literatura română5-65-64-54-5
    Limba modernă 1*1111
    Opționale0-10-10-10-1
    II. Matematică și științe ale naturii4-64-65-75-7
    Matematică 3-43-42-32-3
    Fizică--11
    Chimie--11
    Biologie1111
    Opționale0-10-10-10-1
    III. Om și societate4-54-54-54-5
    Educație socială1111
    Istorie1111
    Geografie1111
    Religie1111
    Opționale0-10-10-10-1
    IV. Arte3-43-43-43-4
    Educație plastică2222
    Educație muzicală1111
    Opționale0-10-10-10-1
    V. Educație fizică și sport2-32-32-32-3
    Educație fizică și activități sportive2222
    Opționale0-10-10-10-1
    VI. Tehnologii2-42-42-42-4
    Educație tehnologică și aplicații practice1-21-21-21-2
    Tehnologia informațiilor și comunicațiilor1111
    Opționale0-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-2
    Consiliere și dezvoltare personală1111
    Opționale0-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun**22222222
    Curriculum la decizia școlii1-21-21-21-2
    Număr minim de ore pe săptămână23232323
    Număr maxim de ore pe săptămână24242424
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată***număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare (individuale/de grup)****10101010
    Terapii și programe de intervenție***7887
    Kinetoterapie 1111
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză2112
    * Limba modernă 1 se aplică doar la clasele cu elevi cu dizabilități intelectuale ușoare. ** Disciplinele din prezentul plan-cadru de învățământ fac parte din catedra de educație specială și sunt realizate de profesorul de psihopedagogie specială, cu excepția disciplinelor Religie, Educație fizică și activități sportive și Limbă modernă.*** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.**** Orele de la Terapiile specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână. Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și nivelul de severitate și se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog.Activitățile din cadrul Terapiilor specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de aproximativ 15-45 minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în cabinete specializate sau în clasa în care este înscris elevul, în parteneriat cu profesorul de psihopedagogie specială sau cu profesorul educator.
     +  Anexa nr. 8
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special gimnazial, dizabilități intelectuale ușoare și moderate,
    cu predare în limbile minorităților naționale
    Aria curriculară/Disciplină/TerapiiVVIVIIVIII
    I. Limbă și comunicare7-107-107-107-10
    Limba și literatura română3-43-43-43-4
    Limba și literatura maternă3-43-43-43-4
    Limba modernă*1111
    Opționale0-10-10-10-1
    II. Matematică și științe ale naturii4-64-65-75-7
    Matematică 3-43-42-32-3
    Fizică--11
    Chimie--11
    Biologie1111
    Opționale0-10-10-10-1
    III. Om și societate4-55-65-64-5
    Educație socială1111
    Istorie1111
    Istoria și tradițiile minorităților-11-
    Geografie1111
    Religie1111
    Opționale0-10-10-10-1
    IV. Arte 3-43-43-43-4
    Educație plastică2222
    Educație muzicală1111
    Opționale0-10-10-10-1
    V. Educație fizică și sport2-32-32-32-3
    Educație fizică și activități sportive2222
    Opționale0-10-10-10-1
    VI. Tehnologii2-42-42-42-4
    Educație tehnologică și aplicații practice1-21-21-21-2
    Tehnologia informațiilor și comunicațiilor1111
    Opționale0-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-2
    Consiliere și dezvoltare personală1111
    Opționale0-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun**23242524
    Curriculum la decizia școlii1-21-21-21-2
    Număr minim de ore pe săptămână24252625
    Număr maxim de ore pe săptămână25262726
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată***număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare (individuale/de grup)****10101010
    Terapii și programe de intervenție7887
    Kinetoterapie 1111
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză2112
    * Limba modernă 1 se studiază doar la clasele cu elevi cu dizabilități intelectuale ușoare.** Disciplinele din prezentul plan-cadru de învățământ fac parte din catedra de educație specială și sunt realizate de profesorul de psihopedagogie specială, cu excepția disciplinelor Religie, Educație fizică și activități sportive și Limbă modernă.*** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.**** Orele de la Terapiile specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână. Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și nivelul de severitate și se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog. Activitățile din cadrul Terapiilor specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de aproximativ 15-45 de minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în cabinete specializate sau în clasa în care este înscris elevul, în parteneriat cu profesorul de psihopedagogie specială sau cu profesorul educator.
     +  Anexa nr. 9
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special primar și gimnazial,
    dizabilități intelectuale grave, severe și/sau asociate
    Aria curriculară/Disciplină/TerapiiPIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXX
    I. Limbă și comunicare4-64-64-64-64-64-64-64-64-64-64-6
    Abilități de comunicare și limbaj4-54-54-54-54-54-54-54-54-54-54-5
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    II. Matematică și științe ale naturii2-33-43-43-43-44-64-64-64-64-64-6
    Educație senzorială și psihomotorie22222111111
    Elemente de matematică -11111-21-21-21-21-21-2
    Cunoașterea și igiena corpului uman-----111111
    Explorarea mediului înconjurător-----111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    III. Om și societate2-32-32-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Abilități socioemoționale11111111111
    Religie11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    IV. Educație fizică, sport și sănătate2-32-32-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Educație fizică și activități sportive11111222222
    Joc și mișcare11111------
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    V. Arte2-32-32-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Educație plastică11111111111
    Muzică, ritm și mișcare11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VI. Tehnologii1-21-21-21-21-23-43-44-56-77-87-8
    Abilitare manuală11111------
    Activități practice și de preprofesionalizare-----223566
    Tehnologii informatice asistive și de acces*-----111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Consiliere și dezvoltare personală11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun1415151515181819212222
    Curriculum la decizia școlii2-32-32-32-32-31-21-21-21-21-21-2
    Număr minim ore pe săptămână1617171717191920222323
    Număr maxim ore pe săptămână1718181818202021232424
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată**număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare (individuale/ de grup)***1111111111111111111111
    Terapii și programe de intervenție88888888888
    Kinetoterapie****22222222222
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză11111111111
    NOTĂ:Prezentul plan-cadru se aplică în toate unitățile de învățământ special care organizează învățământ primar și gimnazial, pentru dizabilități intelectuale severe, grave, asociate.* Disciplina Tehnologii informatice asistive și de acces presupune utilizarea unor programe informatice specifice, în scopul accesibilizării informațiilor, utilizării operaționale a acestora în diverse contexte și adaptării comunicării receptive și expresive.** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.*** Orele de la Terapiile specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână. Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și de nivelul de severitate. Acestea se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog și pot include: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, structurarea și dezvoltarea limbajului, tehnici alternative de comunicare, educație ritmică, stimulare cognitivă, tehnici de modelare comportamentală etc.Activitățile din cadrul Terapiilor specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de aproximativ 15-45 de minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în cabinete specializate sau în clasa în care este înscris elevul, în parteneriat cu profesorul de psihopedagogie specială sau cu profesorul educator.**** Activitățile din categoria Kinetoterapie se vor realiza individual sau în grup, cu o durată de minimum 15 minute și maximum 45 de minute în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și specificul grupului.La clasele în care dizabilitățile intelectuale severe, grave sunt asociate cu deficiențe locomotorii se vor norma câte 4 ore de Kinetoterapie pe clasă, cu alocarea în numărul total de ore pe aria curriculară, astfel:
    IX. Terapii specifice și de compensare 1111111111111111111111
    Terapii și programe de intervenție66666666666
    Kinetoterapie 44444444444
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză11111111111
     +  Anexa nr. 10
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități intelectuale grave,
    severe și/sau asociate, cu predare în limbile minorităților naționale
    Aria curriculară/Disciplină/TerapiiPIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXX
    I. Limbă și comunicare5-85-85-85-85-86-96-96-96-96-96-9
    Abilități de comunicare și limbaj în limba română2-32-32-32-32-33-43-43-43-43-43-4
    Abilități de comunicare și limbaj în limba maternă3-43-43-43-43-43-43-43-43-43-43-4
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    II. Matematică și științe ale naturii2-33-43-43-43-44-64-64-64-64-64-6
    Educație senzorială și psihomotorie22222111111
    Elemente de matematică -11111-21-21-21-21-21-2
    Cunoașterea și igiena corpului uman-----111111
    Explorarea mediului înconjurător-----111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    III. Om și societate2-32-32-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Abilități socioemoționale11111111111
    Religie11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    IV. Educație fizică, sport și sănătate2-32-32-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Educație fizică și activități sportive11111222222
    Joc și mișcare11111------
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    V. Arte3-43-43-43-43-42-32-32-32-32-32-3
    Educație plastică22222111111
    Muzică, ritm și mișcare11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VI. Tehnologii1-21-21-21-21-23-43-44-56-77-87-8
    Abilitare manuală11111------
    Activități practice și de preprofesionalizare-----223566
    Tehnologii informatice asistive și de acces*-----111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Consiliere și dezvoltare personală11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun1617171717202021232424
    Curriculum la decizia școlii2-32-32-32-32-31-21-21-21-21-21-2
    Număr minim ore pe săptămână1819191919212122242525
    Număr maxim ore pe săptămână1920202020222223252626
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată**număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare (individuale/ de grup)***1111111111111111111111
    Terapii și programe de intervenție88888888888
    Kinetoterapie****22222222222
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză11111111111
    NOTĂ:Prezentul plan-cadru se aplică în toate unitățile de învățământ special care organizează învățământ primar și gimnazial, pentru dizabilități intelectuale severe, grave, asociate, în limbile minorităților naționale.* Disciplina Tehnologii informatice asistive și de acces presupune utilizarea unor programe informatice specifice, în scopul accesibilizării informațiilor, utilizării operaționale a acestora în diverse contexte și adaptării comunicării receptive și expresive.** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.*** Orele de la Terapiile specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână. Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și de nivelul de severitate. Acestea se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog și pot include: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, structurarea și dezvoltarea limbajului, tehnici alternative de comunicare, educație ritmică, stimulare cognitivă, tehnici de modelare comportamentală etc.Activitățile din cadrul Terapiilor specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de aproximativ 15-45 de minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în cabinete specializate sau în clasa în care este înscris elevul, în parteneriat cu profesorul de psihopedagogie specială sau cu profesorul educator.**** Activitățile din categoria Kinetoterapie se vor realiza individual sau în grup, cu o durată de minimum 15 minute - maximum 45 de minute în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și specificul grupului.La clasele în care dizabilitățile intelectuale severe, grave sunt asociate cu deficiențe locomotorii se vor norma câte 4 ore de Kinetoterapie pe clasă, cu alocarea în numărul total de ore pe aria curriculară, astfel:
    IX. Terapii specifice și de compensare 1111111111111111111111
    Terapii și programe de intervenție66666666666
    Kinetoterapie 44444444444
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză11111111111
     +  Anexa nr. 11
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități intelectuale grave,
    severe și/sau asociate, pedagogie curativă (alternativă educațională)
    Aria curriculară/disciplinaPIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXX
    I. Limbă și comunicare4-65-85-85-85-83-63-63-53-53-53-5
    Abilități de comunicare și limbaj3-42-32-32-32-31-21-2----
    Citire-scriere-comunicare-2-32-32-32-32-32-33-43-43-43-4
    Desenul formelor11111------
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    II. Matematică și științe ale naturii3-43-43-44-73-63-63-74-84-85-95-9
    Educație senzorială și psihomotorie22221------
    Elemente de matematică și explorarea mediului1----------
    Elemente de matematică -112-32-32-32-32-32-32-32-3
    Cunoștințe despre om și mediu---0-10-11-21-21-21-21-21-2
    Elemente de fizică/chimie------0-11-21-22-32-3
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    III. Om și societate2-32-32-32-33-43-54-54-54-54-64-6
    Abilități socioemoționale11111------
    Educație socială-----111111
    Cunoștințe despre istorie/geografie----11-22222-32-3
    Religie11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    IV. Educație fizică, sport și sănătate2-32-32-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Educație fizică și activități sportive22222222222
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    V. Arte2-42-42-42-42-42-42-42-42-42-42-4
    Educație plastică11111111111
    Muzică și mișcare111--------
    Educație muzicală---11111111
    Euritmia0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VI. Tehnologii1-21-21-21-31-34-64-65-76-86-86-8
    Abilitare manuală1111-21-2------
    Activități de preprofesionalizare și meșteșuguri-----3-43-44-55-65-65-6
    Tehnologii informatice asistive și de acces-----111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Consiliere și dezvoltare personală11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun1516161717181921222323
    Curriculum la decizia școlii1-21-21-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Număr minim de ore pe săptămână1617171818192022232424
    Număr maxim de ore pe săptămână1718181919202123242525
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată *număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare **21-2318-2118-2112-1512-159-129-129-129-126-96-9
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză22222222222
    Kinetoterapie, elemente de gimnastică Bothmer, fricționări ritmice43-43-42-31-21-21-21-20-10-12
    Terapii și programe de intervenție15-1713-1513-158-108-106-86-86-86-86-84-6
    1.a.** Terapia tulburărilor de limbaj14-1512-1312-137-87-86-76-76-76-74-54-5
    1.b.** Educație perceptiv-vizuală, orientare, mobilitate, tehnici alternative de comunicare
    1.c.** Educație perceptiv-auditivă, labiolectură, tehnica vorbirii - audiologie educațională, kirofonetică
    2. Terapii artistice: euritmie curativă, pictură, muzică, dinamica formelor prin desen, artă dramatică1-21-21-21-21-20-10-10-10-10-10-1
    NOTĂ:Prezentul plan-cadru se aplică în toate unitățile de învățământ special care organizează învățământ primar și gimnazial, pentru dizabilități intelectuale severe, grave, asociate în alternativa educațională Pedagogie curativă.În alternativa educațională de Pedagogie curativă este luat mereu în considerare faptul că un cadru didactic va reuni în predare disciplinele de învățământ, astfel încât copilul/elevul să nu considere lumea ca fiind scindată în diverse domenii ale cunoașterii, ci să o resimtă ca pe un context unitar, întreg, ordonat.1. Predarea disciplinelor de bază se face modular, în etape de 2-4 săptămâni, organizate într-un curs de bază de 90 de minute, plasat la începutul activității zilnice. Disciplinele cuprinse în ariile curriculare: Arte, Tehnologii, Educație fizică, sport și sănătate sunt realizate după cursul de bază, nefiind predate modular.2. Activitățile de predare-învățare din ariile curriculare I-VII se constituie în catedre de educație specială pe clase, nu pe discipline de învățământ, fiind realizate de profesorul de psihopedagogie specială. Astfel, o catedră de educație specială cuprinde disciplinele prevăzute la clasa respectivă, fără a depăși norma didactică stabilită conform legislației în vigoare. Aceste catedre pot fi ocupate conform legislației în vigoare.3. Cadrele didactice care predau la clasele din alternativa educațională Pedagogie curativă necesită obligatoriu aviz de funcționare eliberat de Federația de Pedagogie Curativă din România, care atestă parcurgerea modulului de formare în specificul alternativei.4. Efectivele de elevi din grupe/clase, precum și normarea posturilor se fac în conformitate cu legislația în vigoare.5. Disciplinele opționale se stabilesc de către conducerea Centrului de Pedagogie Curativă cu personalitate juridică sau de către Comisia de profesori avizați de Federația de Pedagogie Curativă - în cazul claselor/grupelor de pedagogie curativă integrate în alte unități de învățământ, la recomandarea profesorului diriginte, în funcție de tipul, de gradul și de asocierea deficiențelor elevilor, luând în considerare și opțiunile părinților acestora.6. Disciplina Tehnologii informatice asistive și de acces presupune desfășurarea de activități care vizează utilizarea unor programe informatice specifice, în scopul accesibilizării informațiilor, utilizării operaționale a acestora în diverse contexte și adaptării comunicării receptive și expresive.7. Elevii care nu pot desfășura activitatea specifică unei ore de educație fizică și activități sportive vor desfășura, în timpul alocat acesteia, activități de kinetoterapie.8. Activitățile de euritmie se desfășoară de către profesorul de euritmie, cu întreaga grupă de elevi sau individual.9. Disciplinele marcate cu ** din cadrul ariei curriculare Terapii specifice și de compensare se realizează de către profesorul psihopedagog (care este absolvent al unei instituții de învățământ superior, cu specializarea: psihopedagogie specială, pedagogie, psihologie sau pedagogie socială, în conformitate cu legislația în vigoare).10. Activitățile de compensare se concretizează prin programe de intervenție diferențiate și individualizate, specifice particularităților fiecărui elev.11. Activitățile din cadrul ariilor curriculare I-VII se realizează, de regulă, dimineața, iar activitățile din cadrul ariilor curriculare VIII și IX se realizează, de regulă, după-amiaza.12. Comisia internă de evaluare continuă poate hotărî ca unii elevi să desfășoare anumite activități specifice de recuperare și compensare, în funcție de gradul și de tipul deficienței.13. Repartizarea elevilor, precum și numărul de ore de terapii alocat fiecărui elev se realizează în funcție de particularitățile de dezvoltare ale acestora. Comisia internă de evaluare continuă realizează o evaluare complexă (fizică, psihologică, intelectuală și socială), urmând ca profesorul psihopedagog să își organizeze activitățile și modalitățile de realizare a acestora. Activitățile de terapie se desfășoară în cabinete special amenajate, individual sau cu un grup de 2-3 elevi.14. Activitățile de Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză se realizează individual, cu fiecare elev care participă la procesul de reabilitare și de compensare prin programe de intervenție personalizată realizate după specificul alternativei de pedagogie curativă (tehnici terapeutice umaniste, existențiale, de psihoterapie pozitivă).15. La clasele în care dizabilitățile intelectuale severe, grave sunt asociate cu deficiențe locomotorii se vor norma câte 4 ore de Kinetoterapie pe clasă, cu încadrarea în numărul total de ore pe aria curriculară.16. Activitățile din aria curriculară Terapie educațională complexă și integrată, marcată cu *, se normează astfel: un post de învățător-educator sau de profesor-educator cu norma de 20 de ore pentru fiecare clasă. Activitățile propuse sunt realizate de către învățătorul-educator sau de către profesorul-educator cu toți elevii din clasă, în completarea programului de predare-învățare-evaluare.17. Centrul de Pedagogie Curativă poate decide ca unele activități ale profesorului de psihopedagogie specială să se desfășoare în parteneriat cu profesorul psihopedagog de la clasă (în cadrul ariilor curriculare Om și societate, Arte, Tehnologii, Educație fizică, sport și sănătate), cu condiția respectării programului zilnic de reabilitare, compensare, integrare a elevului.Curriculumul propus oferă posibilitatea cadrului didactic să respecte ritmurile elevilor cu dizabilități intelectuale severe, profunde și/sau asociate și să aleagă activitățile accesibile în funcție de potențialul acestora. Astfel, unele competențe specifice nu se pot realiza la anumite nivele de dezvoltare propuse în curriculum, dând posibilitatea de a fi reluate la un alt nivel sau la o altă disciplină.Nivelele de dezvoltare propuse sunt constituite pe baza ciclurilor curriculare, care grupează mai mulți ani de studiu, uneori chiar cicluri școlare diferite, care au în comun realizarea unor finalități educaționale corelate cu dezvoltarea elevilor. Ele se suprapun pe structura sistemului de învățământ, având ca finalitate focalizarea obiectivului major al fiecărei etape școlare, determinând reglări ale sistemului prin modificări curriculare ale procesului. Astfel:• Nivelul IV de dezvoltare cuprinde clasa pregătitoare și clasele I și II, vizând nivelul de introducere, inițiere și familiarizare cu sistemul educațional formal. Este importantă această perioadă pentru că elevul este învățat să se joace, să citească, să scrie, să vorbească, să se ocupe de propria ținută, să se comporte, să relaționeze cu ceilalți și să se integreze în mediul din care face parte.• Nivelul V de dezvoltare cuprinde clasele III-VI, vizând nivelul de formare și învățare.• Nivelul VI de dezvoltare cuprinde clasele VII-X, vizând nivelul de finalizare, consolidare a învățării, declanșarea elementelor de pregătire vocațională și a deprinderilor pentru viața independentă.Prezentele precizări sunt parte integrantă a planului-cadru de învățământ, sunt valabile pentru clasele din învățământul special care școlarizează elevi cu dizabilități intelectuale severe, profunde și/sau asociate în alternativa educațională Pedagogie curativă.
     +  Anexa nr. 12
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități senzoriale multiple/surdocecitate
    Aria curriculară/Disciplină/TerapiiPIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXX
    I. Limbă și comunicare4-74-74-74-74-75-85-85-86-96-96-9
    Abilități de comunicare și limbaj4-54-54-54-54-55-65-65-66-76-76-7
    Limbaj mimico-gestual/Limbaj Braille0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    II. Matematică și științe ale naturii2-33-43-43-53-54-64-64-64-54-54-5
    Educație senzorială și psihomotorie22222110-1---
    Elemente de matematică -11111-21-22222
    Cunoașterea și igiena corpului uman---0-10-1111111
    Explorarea mediului înconjurător-----111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    III. Om și societate2-32-32-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Abilități socioemoționale11111------
    Educație socială-----111111
    Religie11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    IV. Educație fizică, sport și sănătate2-32-32-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Educație fizică și activități sportive11111222222
    Joc și mișcare11111------
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    V. Arte2-32-32-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Educație plastică11111111111
    Muzică, ritm și mișcare11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VI. Tehnologii1-21-21-21-21-23-43-44-56-77-87-8
    Abilitare manuală11111------
    Activități practice și de preprofesionalizare-----223566
    Tehnologii informatice asistive și de acces*-----111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Consiliere și dezvoltare personală11111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun1415151515191920232424
    Curriculum la decizia școlii2-32-32-32-32-31-21-21-21-21-21-2
    Număr minim de ore pe săptămână1617171717202021242525
    Număr maxim de ore pe săptămână1718181818212122252626
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată**număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare (individuale/ de grup) ***1313131212111111101010
    Terapii și programe de intervenție****10101099888777
    Kinetoterapie 22222222222
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză11111111111
    NOTĂ:Prezentul plan-cadru se aplică în toate unitățile de învățământ special care organizează învățământ primar și gimnazial, pentru dizabilități senzoriale multiple/surdocecitate.* Disciplina Tehnologii informatice asistive și de acces presupune utilizarea unor programe informatice specifice, în scopul accesibilizării informațiilor, utilizării operaționale a acestora în diverse contexte și adaptării comunicării receptive și expresive.** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.*** Orele de la Terapiile specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână și se realizează de către profesorul psihopedagog și profesorul kinetoterapeut.Activitățile din cadrul Terapiilor specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de aproximativ 15-45 de minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului.**** Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și nivelul de severitate. Acestea se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog, în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului. Pot fi: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, educație perceptiv-vizuală, orientare spațială și mobilitate, antrenament auditiv, antrenament verbal, abilitare-reabilitare auditiv-verbală, terapia tulburărilor de limbaj, dezvoltarea sensibilității tactil-kinestezice, formarea reprezentărilor tactil-kinestezice, structurarea și dezvoltarea limbajului, limbaj mimico-gestual, labiolectură, tehnici alternative de comunicare, educație ritmică, educație pre-Braille, tehnici de modelare comportamentală etc.
     +  Anexa nr. 13
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități auditive
    Aria curriculară/Disciplină/TerapiiPIIIIIIIVVVIVIIVIII
    I. Limbă și comunicare*5-75-85-86-106-107-107-108-118-11
    Abilități de comunicare4-5--------
    Citire - scriere - comunicare-4-54-54-54-5----
    Limba și literatura română-----4-54-55-65-6
    Limbaj mimico-gestual românesc111111111
    Labiolectură-0-10-10-10-10-10-10-10-1
    Limba modernă---1-21-22222
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    II. Matematică și științele naturii4-54-54-55-65-65-76-97-117-11
    Matematică și explorarea mediului444------
    Matematică---444444
    Științe ale naturii---11----
    Fizică------1-21-21-2
    Chimie-------1-21-2
    Biologie-----1-21-21-21-2
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    III. Om și societate**2-32-32-32-34-74-74-74-74-7
    Abilități socio-emoționale11111----
    Educație socială-----1111
    Istorie----1-21-21-21-21-2
    Geografie----1-21-21-21-21-2
    Religie111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    IV. Educație fizică, sport și sănătate2-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Educație fizică și activități sportive111222222
    Joc și mișcare111------
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    V. Arte2-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Educație plastică111112222
    Muzică, ritm și mișcare11111----
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VI. Tehnologii1-31-31-31-31-32-42-42-42-4
    Abilități practice1-21-21-21-21-2----
    Informatică și TIC-----1111
    Educație tehnologică și aplicații practice-----1-21-21-21-2
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Consiliere și dezvoltare personală111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    Număr total de ore trunchi comun***171717192123242626
    Curriculum la decizia școlii 1-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Număr minim de ore pe săptămână181818202224252727
    Număr maxim de ore pe săptămână191919212325262828
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată****număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare (individuale/de grup)*****1413111111111099
    Terapii și programe de intervenție (educație perceptiv-auditivă, formarea și structurarea limbajului educație ritmică etc.)10108877765
    Audiologie educațională111111111
    Kinetoterapie111111111
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză211122112
    NOTĂ:Prezentul plan-cadru se aplică în toate unitățile de învățământ special care organizează învățământ primar și gimnazial, pentru dizabilități auditive.* Pentru învățământul în limbile minorităților naționale, disciplina Limba și literatura maternă are alocat un număr de ore egal cu cele pentru disciplina Limba și literatura română.** În cadrul disciplinei Educație socială vor fi studiate: la clasa a V-a Gândire critică și drepturile copilului, la clasa a VI-a Educație interculturală, la clasa a VII-a Educație pentru cetățenie democratică și la clasa a VIII-a Educație economico-financiară. În învățământul gimnazial (clasa a VI-a și clasa a VII-a) cu predare în limbile minorităților naționale, disciplina Istoria și tradițiile minorităților naționale are alocată o oră.*** Disciplinele din prezentul plan-cadru de învățământ fac parte din catedra de educație specială și sunt realizate de profesorul de psihopedagogie specială, cu excepția disciplinelor Religie, Educație fizică și activități sportive și Limbă modernă. În ciclul gimnazial, orele fac parte din catedre constituite pe discipline.**** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.***** Orele de la Terapiile specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână și se realizează de către profesorul psihopedagog și profesorul kinetoterapeut.Activitățile din cadrul Terapiilor specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de aproximativ 15-45 de minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului de elevi.Terapiile și programele de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și nivelul de severitate. Acestea se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog, în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului, și pot include: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, antrenament auditiv, antrenament verbal, abilitare-reabilitare auditiv-verbală, structurarea și dezvoltarea limbajului, ortofonie, limbaj mimico-gestual, labiolectură, tehnici alternative de comunicare, educație ritmică, tehnici de modelare comportamentală etc.
     +  Anexa nr. 14
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități vizuale
    Aria curriculară/disciplinaPIIIIIIIVVVIVIIVIII
    I. Limbă și comunicare8-99-109-109-109-109-109-1010-119-10
    Limba și literatura română*566554444
    Limba modernă 1111222222
    Limbă modernă 2-----2222
    Limbaj Braille222221111
    Elemente de limba latină și de cultură romanică-------1-
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    II. Matematică și științe ale naturii4-54-55-65-65-66-79-1011-1210-11
    Matematică și explorarea mediului334------
    Matematică---445555
    Științe ale naturii11111----
    Fizică------222
    Chimie-------22
    Biologie-----1221
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    III. Om și societate**2-32-32-32-34-54-54-54-56-7
    Abilități socioemoționale111------
    Educație socială---111111
    Istorie----11112
    Geografie----11112
    Religie111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    IV. Educație fizică, sport și sănătate2-32-32-32-32-32-32-32-32-3
    Educație fizică și sport111112222
    Joc și mișcare11111----
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    V. Arte3-53-53-52-42-32-32-32-32-3
    Arte vizuale și abilități practice1-21-21-21-21----
    Educație plastică-----1111
    Muzică și mișcare22211----
    Educație muzicală-----1111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VI. Tehnologii1-31-31-31-31-32-32-32-32-3
    Abilități practice1-21-21-21-21-2----
    Educație tehnologică și aplicații practice -----1111
    Informatică și TIC-----1111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Consiliere și dezvoltare personală111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun212223222426293232
    Curriculum la decizia școlii1-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Număr minim de ore pe săptămână222324232527303333
    Număr maxim de ore pe săptămână232425242628313434
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată****număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare*****161515151614131314
    Terapii și programe de intervenție******(Educație perceptiv-vizuală, Orientare spațială și mobilitate, Educație psihomotrică, Logopedie/Terapia tulburărilor de limbaj etc.)121212121210101010
    Kinetoterapie222222222
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză211122112
    Un post de profesor preparator (nevăzător) pentru fiecare clasă - 20 de ore/săptămână.***
    NOTĂ:Prezentul plan-cadru se aplică în toate unitățile de învățământ special care organizează învățământ primar și gimnazial, pentru dizabilități vizuale.* Disciplina Limba și literatura română la clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a se intitulează Comunicare în limba română. Pentru învățământul în limbile minorităților naționale, disciplina Limba și literatura maternă are alocat un număr de ore egal cu cel pentru disciplina Limba și literatura română.** În cadrul disciplinei Educație socială vor fi studiate: la clasa a V-a Gândire critică și drepturile copilului, la clasa a VI-a Educație interculturală, la clasa a VII-a Educație pentru cetățenie democratică și la clasa a VIII-a Educație economico-financiară. În învățământul gimnazial (clasa a VI-a și clasa VII-a) cu predare în limbile minorităților naționale, disciplina Istoria și tradițiile minorităților naționale are alocată o oră.*** Conform prevederilor Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se alocă un profesor preparator (nevăzător) - un post la fiecare clasă/grup de elevi nevăzători (8-12 elevi), cu norma didactică de 20 de ore/săptămână.**** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.***** Orele din aria curriculară Terapii specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână și se realizează de către profesorul psihopedagog și profesorul kinetoterapeut. Activitățile din cadrul ariei curriculare Terapii specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de 15-45 de minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului, în cabinete specializate sau în parteneriat cu profesorul de psihopedagogie specială de la clasa în care este înscris elevul.****** Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și nivelul de severitate. Acestea se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog, în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, educație perceptiv-vizuală, orientare spațială și mobilitate, dezvoltarea sensibilității tactil-kinestezice, dezvoltarea reprezentărilor tactil-kinestezice, dezvoltarea limbajului, terapia tulburărilor de limbaj, educație Braille, tehnici de modelare comportamentală etc.
     +  Anexa nr. 15
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul special primar și gimnazial, dizabilități locomotorii
    Aria curriculară/Disciplină/TerapiiPIIIIIIIVVVIVIIVIII
    I. Limbă și comunicareSe respectă prevederile planurilor-cadru specifice fiecărui ciclu de învățământ, primar și gimnazial, utilizate în învățământul de masă*.
    II. Matematică și științele naturii
    III. Om și societate
    IV. Educație fizică, sport și sănătate
    V. Arte
    VI. Tehnologii
    VII. Consiliere și orientare
    VIII. Terapie educațională complexă și integrată**număr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare (individuale/de grup)***161515151614131314
    Terapii și programe de intervenție**** (stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, structurarea și dezvoltarea limbajului, terapia tulburărilor de limbaj, stimulare cognitivă, tehnici de modelare comportamentală etc.)10101010108888
    Kinetoterapie444444444
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză211122112
    NOTĂ:Prezentul plan-cadru se aplică în toate unitățile de învățământ special care organizează învățământ primar și gimnazial, pentru dizabilități locomotorii.* Pentru disciplinele din ariile curriculare I-VII se respectă prevederile planurilor-cadru specifice fiecărui ciclu de învățământ, primar și gimnazial, utilizate în învățământul de masă.** Terapia educațională complexă și integrată are alocată o normă de profesor educator/clasă și cuprinde activități de: Formare a autonomiei personale, Socializare, Stimulare cognitivă, Terapie ocupațională și Ludoterapie. Aceste activități, realizate de profesorul-educator, sprijină și completează programul de predare-învățare-evaluare realizat de profesorul de psihopedagogie specială. Numărul orelor de terapie se stabilește în mod personalizat pentru fiecare elev, în funcție de particularitățile sale de vârstă și de dezvoltare individuală.*** Orele de la Terapiile specifice și de compensare sunt alocate pe clasă/pe săptămână. Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și nivelul de severitate și se realizează prin planuri de intervenție personalizată, de către profesorul psihopedagog.Activitățile din cadrul Terapiilor specifice și de compensare se desfășoară în ședințe de aproximativ 15-45 de minute, individual sau cu grupuri de 2-3 elevi, în cabinete specializate sau în clasa în care este înscris elevul, în parteneriat cu profesorul de psihopedagogie specială sau cu profesorul educator.**** Activitățile din categoria Terapii și programe de intervenție se stabilesc în funcție de tipul de dizabilitate și nivelul de severitate. Acestea se realizează prin planuri de intervenție personalizată de către profesorul psihopedagog, în funcție de particularitățile de vârstă, de dezvoltarea individuală și de specificul grupului: stimulare multisenzorială, educație psihomotrică, structurarea și dezvoltarea limbajului, terapia tulburărilor de limbaj, stimulare cognitivă, tehnici de modelare comportamentală etc.
     +  Anexa nr. 16
    PLAN-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT
    pentru învățământul primar și gimnazial din unitățile școlare și clasele afiliate din centrele de detenție, centrele educative și penitenciare
    Aria curriculară/disciplinaPIIIIIIIVVVIVIIVIII
    I. Limbă și comunicare*4-64-54-54-54-54-64-64-64-6
    Limba și literatura română4-533333333
    Limba modernă 1-11111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-20-20-20-2
    II. Matematică și științe ale naturii2-34-54-54-54-54-65-76-86-8
    Matematică233333333
    Fizică ------111
    Chimie -------11
    Științele naturii/Biologie11111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-20-20-20-2
    III. Om și societate**3-43-43-43-44-54-64-64-64-6
    Educație civică/Educație socială222221111
    Istorie----11111
    Geografie-----1111
    Religie111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-20-20-20-2
    IV. Educație fizică, sport și sănătate2-32-32-32-32-31-31-31-31-3
    Educație fizică și sport-11111111
    Joc și mișcare2 1111----
    Opționale0-10-10-10-10-10-20-20-20-2
    V. Arte2-31-21-21-21-21-21-21-21-2
    Educație plastică 111111111
    Educație muzicală1
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    VI. Tehnologii2-33-43-43-43-44-64-63-53-5
    Abilități practice/Educație tehnologică111111100
    Activități de preprofesionalizare122222222
    Informatică și TIC-----1111
    Opționale0-10-10-10-10-10-20-20-20-2
    VII. Consiliere și orientare1-21-21-21-21-21-21-21-21-2
    Consiliere și dezvoltare personală111111111
    Opționale0-10-10-10-10-10-10-10-10-1
    Total ore trunchi comun161818181919202020
    Curriculum la decizia școlii3-41-21-21-21-21-41-51-61-7
    Număr minim de ore pe săptămână191919192020212121
    Număr maxim de ore pe săptămână202020202123252627
    VIII. Terapie educațională complexă și integratăNumăr de ore stabilit de profesorul educator pentru fiecare elev/clasă, în norma de 20 de ore a acestuia
    IX. Terapii specifice și de compensare444444444
    Terapii și programe de intervenție333333333
    Evaluare și consiliere psihopedagogică, psihodiagnoză111111111
    * Pentru învățământul în limbile minorităților naționale, disciplina Limba și literatura maternă are alocat un număr de ore egal cu cele pentru disciplina Limba și literatura română.** În învățământul gimnazial (clasa a VI-a și clasa a VII-a) cu predare în limbile minorităților naționale, disciplina Istoria și tradițiile minorităților naționale are alocată o oră.NOTĂ:1. În unitățile școlare și clasele afiliate din centrele de detenție, centrele educative și penitenciare, învățământ primar și gimnazial, se vor aplica programele școlare corespunzătoare din unitățile de învățământ de masă.2. La clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, disciplina Limba și literatura română se intitulează Comunicare în limba română. La clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a se studiază integrat disciplina Matematică și explorarea mediului.3. Rolul activităților de preprofesionalizare este acela de a dezvolta abilități menite să faciliteze elevilor inserția socioprofesională. Aceste activități se desfășoară în ateliere protejate sau în parteneriat cu operatori economici și sunt realizate de personal didactic specializat, în funcție de nevoile actuale de pe piața muncii.4. Disciplina Informatică și TIC va fi predată în acord cu normele de securitate ale centrelor de detenție/centrelor educative și penitenciarelor.5. Activitățile de Terapie educațională complexă și integrată se aplică persoanelor din centrele educative și centrele de detenție din subordinea Administrației Naționale a Penitenciarelor. Acestea se vor derula cu aprobarea conducerii unităților de învățământ și cu sprijinul personalului din sectorul reintegrare socială. Activitățile de Terapie educațională complexă și integrată sunt realizate de către învățătorul/institutorul/profesorul-educator, cu toți elevii din clasă, în completarea programului de predare-învățare-evaluare, la propunerea consiliului pentru curriculum/CIEC al școlii, în funcție de nevoile specifice individuale și de grup, și pot cuprinde următoarele categorii de activități: activități de stimulare cognitivă; activități recreative; activități de dezvoltare a autonomiei personale și sociale; activități de terapie ocupațională desfășurate în parteneriat cu serviciul educație și asistență psihosocială subordonat Administrației Naționale a Penitenciarelor. Activitățile desfășurate în parteneriat vor fi aprobate de către conducerea instituției, la propunerea dirigintelui clasei sau la propunerea comisiei pentru curriculum.6. Activitățile de Terapii specifice și de compensare sunt predate de profesori psihopedagogi absolvenți de psihologie, psihopedagogie, psihopedagogie specială, pedagogie etc., conform centralizatorului pentru învățământ special, și cuprind ore de Psihoterapie/Terapie ocupațională și orientare profesională/Terapie afectiv-atitudinală și comportamentală. Aceste activități se desfășoară pe grupe de 2-3 elevi în cabinete specializate. (la 07-08-2019, Anexa nr. 16 a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 4.687 din 1 august 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 657 din 07 august 2019 )