ORDONANŢĂ nr. 15 din 24 iulie 2013privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi pentru proiecte preluate integral sau parţial din Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 în cadrul Programului operaţional Infrastructura mare 2014-2020
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 496 din 7 august 2013
(la 10-05-2017, Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. I.3 din Legea nr. 182/2013 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă. + Articolul 1Prezenta ordonanţă se aplică beneficiarilor de fonduri europene, instituţii publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi operatori regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din cadrul Programului operaţional sectorial Mediu 2007-2013, pe întreaga perioadă de implementare a Programului operaţional sectorial Mediu, precum şi beneficiarilor de fonduri europene, instituţii publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi operatori regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care implementează proiecte preluate integral sau parţial din Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 în cadrul Programului operaţional Infrastructura mare 2014-2020, pe întreaga perioadă de implementare a Programului operaţional Infrastructură mare. (la 10-05-2017, Articolul 1 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 2(1) Creanţele bugetare rezultate din corecţiile financiare şi sumele de recuperat rezultate în urma stabilirii corecţiilor, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu, de la o poziţie distinctă din cadrul titlului 56 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», în situaţiile prevăzute la alin. (4). (la 10-05-2017, Alineatul (1) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (1^1) Creanţele bugetare rezultate din corecţiile financiare şi sumele de recuperat rezultate în urma stabilirii corecţiilor, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă, conform prevederilor art. 9 lit. m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la o poziţie distinctă din cadrul titlului 58 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», în situaţiile prevăzute la alin. (4), pentru proiecte preluate integral sau parţial din Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020. (la 10-05-2017, Articolul 2 a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (2) Sumele rezultate sau care vor rezulta din reducerile procentuale stabilite, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la în situaţiile prevăzute la alin. (4). (la 10-05-2017, Alineatul (2) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (3) Sumele recuperate atât în cazul proiectelor finalizate care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, sunt contestate sau în litigiu, precum şi în cazul proiectelor aflate în implementare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, în urma stabilirii corecţiilor financiare, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1^1) în situaţiile prevăzute la alin. (4). (la 10-05-2017, Alineatul (3) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplică:a) numai în cazul contractelor de achiziţie publică, a căror procedură de atribuire a fost iniţiată înainte de data de 10 iunie 2011 de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, care a făcut obiectul verificării Unităţii pentru coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice/compartimentelor de verificare a achiziţiilor publice, denumite în continuare UCVAP/CVAP, şi pentru care nu există un aviz consultativ emis de acestea, în conformitate cu art. 4 lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, valabilă până la această dată;b) numai în cazul contractelor de achiziţie publică, a căror procedură de atribuire a fost iniţiată în perioada 10 iunie 2011-1 octombrie 2011 de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, care a făcut obiectul verificării UCVAP/CVAP şi pentru care a fost înscrisă opinia "fără observaţii" de către UCVAP/CVAP, în conformitate cu art. 4 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 228/2007, cu modificările şi completările ulterioare;c) în cazul contractelor de achiziţie publică, încheiate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, a căror procedură de atribuire a fost iniţiată începând cu data de 1 octombrie 2011, pentru care documentaţia de atribuire a fost evaluată şi aprobată de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, denumită în continuare ANRMAP, în conformitate cu atribuţiile sale prevăzute la art. 71 alin. (3) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 525/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia contractelor de achiziţie publică la care, prin modificările aduse documentaţiei de atribuire intervenite după data publicării anunţului/invitaţiei de participare în Sistemul electronic al achiziţiilor publice, au fost constatate abateri de la prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice.d) în cazul contractelor de achiziţie publică, încheiate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, a căror procedură de atribuire a fost iniţiată anterior datei de 1 octombrie 2011 şi în cazul cărora au fost aplicate corecţii financiare pentru cel puţin una dintre încălcările prevăzute în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare*).-------Lit. d) a alin. (4) al art. 2 a fost introdusă de art. I din LEGEA nr. 334 din 10 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 774 din 11 decembrie 2013. + Articolul 2^1(1) Sumele prevăzute la art. 2 alin. (4) lit. d) se recuperează de la beneficiar dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:a) sumele aferente corecţiilor financiare au fost restituite beneficiarilor prevăzuţi la art. 1, în aplicarea prevederilor art. 2 alin. (4) lit. d), pe perioada de derulare în instanţă a litigiilor având ca obiect anularea titlurilor de creanţă;b) corecţiile financiare stabilite în urma aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, sunt menţinute prin hotărâri judecătoreşti definitive în sarcina beneficiarilor prevăzuţi la art. 1. (la 10-05-2017, Alineatul (1) din Articolul 2^1 a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (2) Sumele care trebuie recuperate în condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt scadente la data efectuării plăţii de către Autoritatea de management către beneficiar.----------Alin. (2) al art. 2^1 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 21 din 4 martie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 7 martie 2016, care care modifică art. II din ORDONANŢA nr. 30 din 26 august 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 651 din 27 august 2013.(3) Beneficiarul datorează, pentru neachitarea la termen a obligaţiilor stabilite, o dobândă calculată în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, din prima zi de după termenul de plată stabilit în conformitate cu prevederile alin. (2), până la data stingerii acesteia.----------Alin. (3) al art. 2^1 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 21 din 4 martie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 7 martie 2016, care modifică art. II din ORDONANŢA nr. 30 din 26 august 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 651 din 27 august 2013.----------Art. 2^1 a fost introdus de art. II din ORDONANŢA nr. 30 din 26 august 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 651 din 27 august 2015. + Articolul 3(1) Creanţele bugetare rezultate din corecţiile financiare şi sumele de recuperat rezultate în urma stabilirii corecţiilor, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru încălcarea dispoziţiilor art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la alin. (4) al art. 2. (la 10-05-2017, Alineatul (1) din Articolul 3 a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (2) Sumele rezultate sau care vor rezulta din reducerile procentuale stabilite, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la alin. (4) al art. 2. (la 10-05-2017, Alineatul (2) din Articolul 3 a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (3) Sumele recuperate în cazul proiectelor finalizate care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe sunt contestate sau în litigiu, precum şi în cazul proiectelor aflate în implementare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, pentru încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la alin. (4) al art. 2. (la 10-05-2017, Alineatul (3) din Articolul 3 a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplică beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 care au respectat în derularea procedurilor de achiziţii publice prevederile Ordinului preşedintelui ANRMAP nr. 51/2009 privind accelerarea procedurilor de licitaţie restrânsă şi negociere cu publicare prealabilă a unui anunţ de participare. + Articolul 4(1) Beneficiarii prevăzuţi la art. 1 transmit solicitările privind suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare şi a accesoriilor acestora, după caz, aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice, autorităţii de management a Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv autorităţii de management a Programului operaţional Infrastructura mare din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, dacă se încadrează în prevederile art. 2 şi 3.(2) Autoritatea de management al Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv autoritatea de management a Programului operaţional Infrastructura mare verifică şi certifică solicitările prevăzute la alin. (1) sub aspectul încadrării acestora în situaţiile prevăzute la art. 2 şi 3 şi le supun aprobării conducerii autorităţii de management.(3) În situaţiile prevăzute la art. 2 şi 3, pe baza aprobării conducerii autorităţilor de management prevăzute la alin. (2), ordonatorul principal de credite dispune, după caz:a) încetarea executării creanţelor bugetare prevăzute la art. 2 şi 3 şi, după caz, a accesoriilor acestora, pentru care s-a început procedura de recuperare prevăzută la art. 38 lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi comunicarea acesteia către organele fiscale competente;b) autorităţii de management să solicite organelor fiscale competente restituirea în conturile de recuperare debite ale autorităţii de management a sumelor recuperate de la beneficiarii prevăzuţi la art. 1 şi netransferate până la data primirii comunicării prevăzute la lit. a);c) stingerea debitelor aferente beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 din registrul debitorilor;d) plata către beneficiar a sumelor recuperate deja de către autoritatea de management, de la acesta, aferente situaţiilor prevăzute la art. 2 şi 3, cu încadrarea în prevederile art. 7 alin. (1).(4) Măsurile dispuse de către ordonatorul principal de credite prevăzute la alin. (3) se comunică beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 de către autoritatea de management a Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv de autoritatea de management a Programului operaţional Infrastructură mare.(5) Sumele aferente debitelor nerecuperate pentru fondurile externe nerambursabile, cofinanţare şi taxa pe valoarea adăugată, pentru care beneficiarii definiţi la art. 1 nu mai au calitate de debitor, se sting conform surselor de finanţare prin transferul din contul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu, alimentat din poziţia bugetară prevăzută la art. 2 alin. (1) în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional sectorial Mediu, în vederea transferării acestora în conturile de disponibil aferente fiecărei surse de finanţare şi vor fi utilizate pentru continuarea finanţării Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv prin transferul din contul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, alimentat din poziţia bugetară prevăzută la art. 2 alin. (1^1) în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional Infrastructură mare, în vederea transferării acestora în conturile de disponibil şi/sau de cheltuieli bugetare aferente fiecărei surse de finanţare şi vor fi utilizate pentru continuarea finanţării Programului operaţional Infrastructură mare, cu excepţia sumelor plătite în anii precedenţi şi recuperate în anul curent, pentru care se aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare. (la 10-05-2017, Articolul 4 a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 5(1) Sumele rezultate din aplicarea dobânzii datorate pentru neachitarea la termen a obligaţiilor prevăzute la art. 2 şi 3, pentru care nu au fost emise titluri de creanţă, nu vor mai fi stabilite drept creanţe bugetare, cu excepţia dobânzilor datorate bugetului Uniunii Europene.(2) Dobânzile aferente sumelor datorate bugetului Uniunii Europene se calculează până la data transmiterii comunicării prevăzute la art. 4 alin. (4) şi se vor suporta de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin (1^1). (la 10-05-2017, Alineatul (2) din Articolul 5 a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 6Nu fac obiectul prezentului act normativ sumele aferente contractelor finanţate din fonduri europene din cadrul Programului operaţional sectorial Mediu 2007-2013, respectiv din cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020:a) asupra cărora au fost formulate sesizări către Agenţia Naţională de Integritate, Departamentul pentru Luptă Antifraudă şi/sau organele de urmărire penală pentru suspiciune de fraudă, tentativă de fraudă sau conflict de interese, pentru care instanţele judecătoreşti, prin hotărâri definitive, au stabilit săvârşirea unei fapte penale;b) asupra cărora au fost formulate sesizări către Agenţia Naţională de Integritate, Departamentul pentru Luptă Antifraudă şi/sau organele de urmărire penală pentru suspiciune de fraudă, tentativă de fraudă sau conflict de interese până în momentul soluţionării definitive de către organele competente cărora le-a fost înaintată sesizarea sau până la soluţionarea definitivă a cauzei de către instanţele judecătoreşti prin care se stabileşte inexistenţa unei fapte penale;c) în situaţia în care corecţiile financiare şi/sau creanţele bugetare stabilite prin note de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare, precum şi sumele rezultate din aplicarea reducerilor procentuale au fost menţinute de instanţele judecătoreşti în sarcina beneficiarilor prevăzuţi la art. 1, prin hotărâri definitive. (la 10-05-2017, Articolul 6 a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 7(1) Solicitările realizate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, potrivit prevederilor art. 4, se soluţionează de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în ordinea înregistrării acestora, cu încadrarea în sumele alocate prin legile bugetare anuale cu această destinaţie, pe întreaga perioadă de implementare a Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv a Programului operaţional Infrastructură mare. (la 10-05-2017, Alineatul (1) din Articolul 7 a fost modificat de Punctul 10, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (2) Sumele plătite beneficiarilor prevăzuţi la art. 1, aferente situaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (3) lit. d), pot fi utilizate, cu prioritate, de către aceştia pentru finanţarea activităţilor din cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, pentru rambursarea creditelor bancare contractate în vederea implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, pentru plata unor arierate şi pentru cheltuieli de capital. + Articolul 8(1) Pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, aferente situaţiilor prevăzute la art. 2 alin. (4), şi pentru neregulile rezultate din încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE, aferente situaţiei prevăzute la art. 3 alin. (4), în Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare se menţionează că sumele reprezentând creanţe bugetare se recuperează de autoritatea de management în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional, din sumele alocate în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă din cadrul titlului 56 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», respectiv de la poziţia distinctă din cadrul titlului 58 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare».(2) Sumele care vor rezulta din reducerile procentuale pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, aferente situaţiilor prevăzute la art. 2 alin. (4), şi pentru neregulile rezultate din încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE, aferente situaţiei prevăzute la art. 3 alin. (4), se recuperează de autoritatea de management în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional, din sumele alocate în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă din cadrul titlului 56 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», respectiv de la poziţia distinctă din cadrul titlului 58 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (la 10-05-2017, Articolul 8 a fost modificat de Punctul 11, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 9(1) Normele de aplicare a prezentului act normativ, inclusiv modelul solicitărilor şi documentele justificative ce însoţesc solicitările beneficiarilor prevăzuţi la art. 1, se stabilesc prin ordin al ministrului mediului şi schimbărilor climatice în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.(2) Ordinul prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
---------------
Ministrul mediului şi schimbărilor climatice,
Rovana Plumb
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice,
Daniel Chiţoiu
Ministrul delegat pentru buget,
Liviu Voinea
Ministrul fondurilor europene,
Eugen Orlando Teodorovici
Ministrul afacerilor externe,
Titus CorlăţeanBucureşti, 24 iulie 2013.Nr. 15.------
EMITENT |
(la 10-05-2017, Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. I.3 din Legea nr. 182/2013 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă. + Articolul 1Prezenta ordonanţă se aplică beneficiarilor de fonduri europene, instituţii publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi operatori regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din cadrul Programului operaţional sectorial Mediu 2007-2013, pe întreaga perioadă de implementare a Programului operaţional sectorial Mediu, precum şi beneficiarilor de fonduri europene, instituţii publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi operatori regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care implementează proiecte preluate integral sau parţial din Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 în cadrul Programului operaţional Infrastructura mare 2014-2020, pe întreaga perioadă de implementare a Programului operaţional Infrastructură mare. (la 10-05-2017, Articolul 1 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 2(1) Creanţele bugetare rezultate din corecţiile financiare şi sumele de recuperat rezultate în urma stabilirii corecţiilor, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu, de la o poziţie distinctă din cadrul titlului 56 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», în situaţiile prevăzute la alin. (4). (la 10-05-2017, Alineatul (1) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (1^1) Creanţele bugetare rezultate din corecţiile financiare şi sumele de recuperat rezultate în urma stabilirii corecţiilor, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă, conform prevederilor art. 9 lit. m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la o poziţie distinctă din cadrul titlului 58 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», în situaţiile prevăzute la alin. (4), pentru proiecte preluate integral sau parţial din Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020. (la 10-05-2017, Articolul 2 a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (2) Sumele rezultate sau care vor rezulta din reducerile procentuale stabilite, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la în situaţiile prevăzute la alin. (4). (la 10-05-2017, Alineatul (2) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (3) Sumele recuperate atât în cazul proiectelor finalizate care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, sunt contestate sau în litigiu, precum şi în cazul proiectelor aflate în implementare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, în urma stabilirii corecţiilor financiare, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1^1) în situaţiile prevăzute la alin. (4). (la 10-05-2017, Alineatul (3) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplică:a) numai în cazul contractelor de achiziţie publică, a căror procedură de atribuire a fost iniţiată înainte de data de 10 iunie 2011 de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, care a făcut obiectul verificării Unităţii pentru coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice/compartimentelor de verificare a achiziţiilor publice, denumite în continuare UCVAP/CVAP, şi pentru care nu există un aviz consultativ emis de acestea, în conformitate cu art. 4 lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, valabilă până la această dată;b) numai în cazul contractelor de achiziţie publică, a căror procedură de atribuire a fost iniţiată în perioada 10 iunie 2011-1 octombrie 2011 de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, care a făcut obiectul verificării UCVAP/CVAP şi pentru care a fost înscrisă opinia "fără observaţii" de către UCVAP/CVAP, în conformitate cu art. 4 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 228/2007, cu modificările şi completările ulterioare;c) în cazul contractelor de achiziţie publică, încheiate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, a căror procedură de atribuire a fost iniţiată începând cu data de 1 octombrie 2011, pentru care documentaţia de atribuire a fost evaluată şi aprobată de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, denumită în continuare ANRMAP, în conformitate cu atribuţiile sale prevăzute la art. 71 alin. (3) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 525/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia contractelor de achiziţie publică la care, prin modificările aduse documentaţiei de atribuire intervenite după data publicării anunţului/invitaţiei de participare în Sistemul electronic al achiziţiilor publice, au fost constatate abateri de la prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice.d) în cazul contractelor de achiziţie publică, încheiate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, a căror procedură de atribuire a fost iniţiată anterior datei de 1 octombrie 2011 şi în cazul cărora au fost aplicate corecţii financiare pentru cel puţin una dintre încălcările prevăzute în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare*).-------Lit. d) a alin. (4) al art. 2 a fost introdusă de art. I din LEGEA nr. 334 din 10 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 774 din 11 decembrie 2013. + Articolul 2^1(1) Sumele prevăzute la art. 2 alin. (4) lit. d) se recuperează de la beneficiar dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:a) sumele aferente corecţiilor financiare au fost restituite beneficiarilor prevăzuţi la art. 1, în aplicarea prevederilor art. 2 alin. (4) lit. d), pe perioada de derulare în instanţă a litigiilor având ca obiect anularea titlurilor de creanţă;b) corecţiile financiare stabilite în urma aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, sunt menţinute prin hotărâri judecătoreşti definitive în sarcina beneficiarilor prevăzuţi la art. 1. (la 10-05-2017, Alineatul (1) din Articolul 2^1 a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (2) Sumele care trebuie recuperate în condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt scadente la data efectuării plăţii de către Autoritatea de management către beneficiar.----------Alin. (2) al art. 2^1 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 21 din 4 martie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 7 martie 2016, care care modifică art. II din ORDONANŢA nr. 30 din 26 august 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 651 din 27 august 2013.(3) Beneficiarul datorează, pentru neachitarea la termen a obligaţiilor stabilite, o dobândă calculată în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, din prima zi de după termenul de plată stabilit în conformitate cu prevederile alin. (2), până la data stingerii acesteia.----------Alin. (3) al art. 2^1 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 21 din 4 martie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 7 martie 2016, care modifică art. II din ORDONANŢA nr. 30 din 26 august 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 651 din 27 august 2013.----------Art. 2^1 a fost introdus de art. II din ORDONANŢA nr. 30 din 26 august 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 651 din 27 august 2015. + Articolul 3(1) Creanţele bugetare rezultate din corecţiile financiare şi sumele de recuperat rezultate în urma stabilirii corecţiilor, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru încălcarea dispoziţiilor art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la alin. (4) al art. 2. (la 10-05-2017, Alineatul (1) din Articolul 3 a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (2) Sumele rezultate sau care vor rezulta din reducerile procentuale stabilite, în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la alin. (4) al art. 2. (la 10-05-2017, Alineatul (2) din Articolul 3 a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (3) Sumele recuperate în cazul proiectelor finalizate care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe sunt contestate sau în litigiu, precum şi în cazul proiectelor aflate în implementare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, pentru încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la alin. (4) al art. 2. (la 10-05-2017, Alineatul (3) din Articolul 3 a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplică beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 care au respectat în derularea procedurilor de achiziţii publice prevederile Ordinului preşedintelui ANRMAP nr. 51/2009 privind accelerarea procedurilor de licitaţie restrânsă şi negociere cu publicare prealabilă a unui anunţ de participare. + Articolul 4(1) Beneficiarii prevăzuţi la art. 1 transmit solicitările privind suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare şi a accesoriilor acestora, după caz, aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice, autorităţii de management a Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv autorităţii de management a Programului operaţional Infrastructura mare din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, dacă se încadrează în prevederile art. 2 şi 3.(2) Autoritatea de management al Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv autoritatea de management a Programului operaţional Infrastructura mare verifică şi certifică solicitările prevăzute la alin. (1) sub aspectul încadrării acestora în situaţiile prevăzute la art. 2 şi 3 şi le supun aprobării conducerii autorităţii de management.(3) În situaţiile prevăzute la art. 2 şi 3, pe baza aprobării conducerii autorităţilor de management prevăzute la alin. (2), ordonatorul principal de credite dispune, după caz:a) încetarea executării creanţelor bugetare prevăzute la art. 2 şi 3 şi, după caz, a accesoriilor acestora, pentru care s-a început procedura de recuperare prevăzută la art. 38 lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi comunicarea acesteia către organele fiscale competente;b) autorităţii de management să solicite organelor fiscale competente restituirea în conturile de recuperare debite ale autorităţii de management a sumelor recuperate de la beneficiarii prevăzuţi la art. 1 şi netransferate până la data primirii comunicării prevăzute la lit. a);c) stingerea debitelor aferente beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 din registrul debitorilor;d) plata către beneficiar a sumelor recuperate deja de către autoritatea de management, de la acesta, aferente situaţiilor prevăzute la art. 2 şi 3, cu încadrarea în prevederile art. 7 alin. (1).(4) Măsurile dispuse de către ordonatorul principal de credite prevăzute la alin. (3) se comunică beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 de către autoritatea de management a Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv de autoritatea de management a Programului operaţional Infrastructură mare.(5) Sumele aferente debitelor nerecuperate pentru fondurile externe nerambursabile, cofinanţare şi taxa pe valoarea adăugată, pentru care beneficiarii definiţi la art. 1 nu mai au calitate de debitor, se sting conform surselor de finanţare prin transferul din contul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu, alimentat din poziţia bugetară prevăzută la art. 2 alin. (1) în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional sectorial Mediu, în vederea transferării acestora în conturile de disponibil aferente fiecărei surse de finanţare şi vor fi utilizate pentru continuarea finanţării Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv prin transferul din contul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, alimentat din poziţia bugetară prevăzută la art. 2 alin. (1^1) în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional Infrastructură mare, în vederea transferării acestora în conturile de disponibil şi/sau de cheltuieli bugetare aferente fiecărei surse de finanţare şi vor fi utilizate pentru continuarea finanţării Programului operaţional Infrastructură mare, cu excepţia sumelor plătite în anii precedenţi şi recuperate în anul curent, pentru care se aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare. (la 10-05-2017, Articolul 4 a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 5(1) Sumele rezultate din aplicarea dobânzii datorate pentru neachitarea la termen a obligaţiilor prevăzute la art. 2 şi 3, pentru care nu au fost emise titluri de creanţă, nu vor mai fi stabilite drept creanţe bugetare, cu excepţia dobânzilor datorate bugetului Uniunii Europene.(2) Dobânzile aferente sumelor datorate bugetului Uniunii Europene se calculează până la data transmiterii comunicării prevăzute la art. 4 alin. (4) şi se vor suporta de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la alin (1^1). (la 10-05-2017, Alineatul (2) din Articolul 5 a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 6Nu fac obiectul prezentului act normativ sumele aferente contractelor finanţate din fonduri europene din cadrul Programului operaţional sectorial Mediu 2007-2013, respectiv din cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020:a) asupra cărora au fost formulate sesizări către Agenţia Naţională de Integritate, Departamentul pentru Luptă Antifraudă şi/sau organele de urmărire penală pentru suspiciune de fraudă, tentativă de fraudă sau conflict de interese, pentru care instanţele judecătoreşti, prin hotărâri definitive, au stabilit săvârşirea unei fapte penale;b) asupra cărora au fost formulate sesizări către Agenţia Naţională de Integritate, Departamentul pentru Luptă Antifraudă şi/sau organele de urmărire penală pentru suspiciune de fraudă, tentativă de fraudă sau conflict de interese până în momentul soluţionării definitive de către organele competente cărora le-a fost înaintată sesizarea sau până la soluţionarea definitivă a cauzei de către instanţele judecătoreşti prin care se stabileşte inexistenţa unei fapte penale;c) în situaţia în care corecţiile financiare şi/sau creanţele bugetare stabilite prin note de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare, precum şi sumele rezultate din aplicarea reducerilor procentuale au fost menţinute de instanţele judecătoreşti în sarcina beneficiarilor prevăzuţi la art. 1, prin hotărâri definitive. (la 10-05-2017, Articolul 6 a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 7(1) Solicitările realizate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, potrivit prevederilor art. 4, se soluţionează de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în ordinea înregistrării acestora, cu încadrarea în sumele alocate prin legile bugetare anuale cu această destinaţie, pe întreaga perioadă de implementare a Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv a Programului operaţional Infrastructură mare. (la 10-05-2017, Alineatul (1) din Articolul 7 a fost modificat de Punctul 10, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) (2) Sumele plătite beneficiarilor prevăzuţi la art. 1, aferente situaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (3) lit. d), pot fi utilizate, cu prioritate, de către aceştia pentru finanţarea activităţilor din cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, pentru rambursarea creditelor bancare contractate în vederea implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, pentru plata unor arierate şi pentru cheltuieli de capital. + Articolul 8(1) Pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, aferente situaţiilor prevăzute la art. 2 alin. (4), şi pentru neregulile rezultate din încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE, aferente situaţiei prevăzute la art. 3 alin. (4), în Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare se menţionează că sumele reprezentând creanţe bugetare se recuperează de autoritatea de management în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional, din sumele alocate în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă din cadrul titlului 56 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», respectiv de la poziţia distinctă din cadrul titlului 58 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare».(2) Sumele care vor rezulta din reducerile procentuale pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, aferente situaţiilor prevăzute la art. 2 alin. (4), şi pentru neregulile rezultate din încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE, aferente situaţiei prevăzute la art. 3 alin. (4), se recuperează de autoritatea de management în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional, din sumele alocate în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la poziţia distinctă din cadrul titlului 56 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», respectiv de la poziţia distinctă din cadrul titlului 58 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (la 10-05-2017, Articolul 8 a fost modificat de Punctul 11, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 36 din 5 mai 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 10 mai 2017 ) + Articolul 9(1) Normele de aplicare a prezentului act normativ, inclusiv modelul solicitărilor şi documentele justificative ce însoţesc solicitările beneficiarilor prevăzuţi la art. 1, se stabilesc prin ordin al ministrului mediului şi schimbărilor climatice în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.(2) Ordinul prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
---------------
Ministrul mediului şi schimbărilor climatice,
Rovana Plumb
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice,
Daniel Chiţoiu
Ministrul delegat pentru buget,
Liviu Voinea
Ministrul fondurilor europene,
Eugen Orlando Teodorovici
Ministrul afacerilor externe,
Titus CorlăţeanBucureşti, 24 iulie 2013.Nr. 15.------