PROCEDURĂ din 13 aprilie 2016 (*actualizată*)pentru modulul "Semnarea electronică a rapoartelor şi accesul entităţilor publice la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug" (Anexa nr. 1)*)(actualizată până la data de 8 martie 2017*)
---------- Notă
──────────
*) Aprobată de Ordinul nr. 517/2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 307 din 21 aprilie 2016.
────────── + Capitolul I Cadrul general + Articolul 1În înţelesul prezentei proceduri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) administratori - funcţionari publici din cadrul unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului care au stabilite prin fişele de post atribuţii de înrolare în sistemul naţional de raportare - Forexebug a persoanelor pentru care se solicită înrolarea de către entităţile publice; b) certificat digital calificat - certificat digital care respectă prevederile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată; c) semnarea electronică a rapoartelor - aplicarea unei semnături electronice de către persoanele înrolate, utilizând certificatul digital calificat pe rapoartele transmise de către entităţile publice, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările ulterioare, şi procedurii de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug; d) persoană înrolată - conducătorul entităţii publice sau persoana căreia i-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările ulterioare, şi procedurii de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug, şi care are înregistrat în sistem cel puţin un rol; e) punct unic de acces - platforma dezvoltată de Ministerul Finanţelor Publice prin care entităţile publice pot accesa funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug privind înregistrarea, modificarea electronică a datelor, transmiterea electronică a documentelor, obţinerea documentelor electronice generate de sistem conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările ulterioare, şi procedurii de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug, precum şi alte informaţii publice (manuale de utilizare, legislaţie în domeniu, rapoarte etc.); f) rapoarte - formulare electronice prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, şi de procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug; g) revocare - anularea dreptului de acces la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug al persoanei înrolate; h) rol - ansamblul atribuţiilor îndeplinite de către persoana înrolată privind semnarea electronică a documentelor şi accesarea funcţionalităţilor sistemului naţional de raportare - Forexebug prin "Punctul Unic de Acces"; i) notificare - documentul transmis în format electronic de către sistemul naţional de raportare - Forexebug, prin care se comunică entităţii publice acceptarea sau respingerea rapoartelor transmise în sistem, conţinând şi motivarea respingerii. + Articolul 2 (1) Transmiterea electronică a rapoartelor şi accesul entităţilor publice la funcţionalităţile Sistemului naţional de raportare - Forexebug se realizează prin accesarea site-ului Ministerului Finanţelor Publice, prin "Punctul Unic de Acces" - Sistemul naţional de raportare - Forexebug. (2) Semnarea electronică a rapoartelor şi accesul la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug al entităţilor publice se realizează de către persoanele înrolate. (3) Rolurile care pot fi deţinute de persoanele pentru care se solicită înrolarea de către entităţile publice sunt următoarele: a) vizualizarea rapoartelor generate de sistem (rapoarte, notificări, extrase de cont etc.); b) acces pentru utilizarea aplicaţiei Control Angajamente Bugetare (CAB); acest rol permite înregistrarea/modificarea electronică a datelor introduse în aplicaţia CAB, precum şi vizualizarea informaţiilor din această aplicaţie; c) vizualizarea informaţiilor (fără drept de modificare) din aplicaţia Control Angajamente Bugetare (CAB); d) semnarea şi transmiterea documentelor în format electronic; e) semnarea şi transmiterea documentelor în format electronic pentru entităţile publice direct subordonate (denumire entitate publică, cod de identificare fiscală). (4) Persoanele pentru care se solicită înrolarea pot avea atribuite unul sau mai multe roluri dintre cele prevăzute la alin. (3) pentru accesarea funcţionalităţilor sistemului naţional de raportare - Forexebug. (5) Fiecare persoană dintre cele prevăzute la alin. (4) va utiliza un singur certificat digital calificat pentru entitatea publică care a solicitat înrolarea acesteia. (6) În situaţia în care se solicită înrolarea pentru o persoană de către mai multe entităţi publice, aceasta trebuie să deţină certificate digitale calificate distincte, iar fiecare entitate publică va aplica prezenta procedură. + Capitolul II Reguli privind înregistrarea, modificarea şi revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug prin "Punctul Unic de Acces" al persoanelor înrolate şi a rolurilor aferenteA. Înregistrarea persoanelor pentru care se solicită înrolarea şi a rolurilor aferente + Articolul 3 (1) Pentru acordarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug prin intermediul "Punctului Unic de Acces", entităţile publice depun la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Satului la care îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare următoarele:1. formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), semnat de conducătorul entităţii publice sau înlocuitorul său de drept, potrivit legii. În formularul completat pentru fiecare persoană pentru care se solicită înrolarea se bifează opţiunea "Accesul cu certificat digital calificat la sistemul Forexebug" şi rolul/rolurile ce i se atribuie, cu precizarea că rolurile prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. b) şi respectiv la art. 2 alin. (3) lit. c) nu pot fi bifate simultan;2. fişierul ce conţine certificatul digital calificat exportat, salvat pe suport electronic. Instrucţiunile privind exportul certificatului digital calificat sunt publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice - "Punct Unic de Acces" - Sistemul naţional de raportare - Forexebug;3. copie de pe actul de identitate al persoanei pentru care se solicită înrolarea. (2) Formularul prevăzut la alin. (1) pct. 1: a) poate fi descărcat de pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice prin "Punctul Unic de Acces" - Sistemul naţional de raportare - Forexebug sau poate fi ridicat de la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care entităţile publice îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare; b) se întocmeşte în două exemplare, din care exemplarul nr. 1 rămâne la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului, iar exemplarul nr. 2 se restituie entităţii publice, după completarea de către unitatea teritorială a Trezoreriei Statului a rubricilor destinate acesteia. (3) Administratorii procedează la verificarea documentelor prevăzute la alin. (1) şi la introducerea în sistem a informaţiilor aferente persoanei/persoanelor pentru care se solicită înrolarea. (4) În situaţia în care informaţiile introduse de administratori în sistem sunt corecte, persoana pentru care se solicită înrolarea este înregistrată în acest sistem. Persoana astfel înregistrată în sistem primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la alin. (1) pct. 1 confirmarea faptului că a fost înregistrată. (5) În baza informaţiilor din formularul prevăzut la alin. (1) pct. 1, administratorii atribuie persoanei pentru care se solicită înrolarea, înregistrate în sistem, rolul/rolurile solicitate. Persoana înrolată primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la alin. (1) pct. 1 confirmarea fiecărui rol atribuit. (6) În situaţia în care documentele depuse nu sunt întocmite corect sau informaţiile aferente certificatului digital calificat introduse de administratori în sistem nu sunt valide, unitatea teritorială a Trezoreriei Statului comunică faptul că persoana pentru care s-a solicitat înrolarea nu a fost înregistrată în sistemul naţional de raportare - Forexebug, precum şi motivele neînregistrării acesteia, la adresa de e-mail înscrisă în formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), precum şi entităţii publice, cu adresă scrisă (transmisă prin fax, prin poştă etc.). (7) Operaţiunile prevăzute la alin. (3)-(6) se efectuează de administratori în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (1). (8) După primirea e-mailurilor prevăzute la alin. (4) şi (5) în termenul prevăzut la alin. (7), persoana înrolată poate accesa funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug, potrivit rolurilor atribuite. (9) În cazul în care persoanei pentru care se solicită înrolarea îi sunt stabilite/i-au fost delegate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, şi atribuţii în vederea semnării şi transmiterii în sistemul naţional de raportare - Forexebug prin intermediul "Punctului Unic de Acces" a bugetului individual al unei entităţi publice direct subordonate, entitatea publică ierarhic superioară depune următoarele documente: a) în situaţia în care persoana nu a fost înrolată în sistem - documentele prevăzute la alin. (1), cu precizarea că în formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), pe lângă celelalte informaţii, se bifează obligatoriu cel puţin rolurile prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. d) şi e); b) în situaţia în care persoana este înrolată în sistem - numai formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), în care, pe lângă celelalte informaţii, se bifează obligatoriu cel puţin rolurile prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. d) şi e). (10) În situaţia prevăzută la alin. (9), entitatea publică ierarhic superioară depune documentele la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care îşi are deschise propriile conturi. (11) Procedura menţionată la alin. (1)-(8) se aplică în mod corespunzător şi în situaţia prevăzută la alin. (9). (12) La unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, corectitudinea înregistrării în sistem a persoanelor înrolate se certifică prin semnarea formularului "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4) atât de administrator, cât şi de o altă persoană desemnată de conducătorul unităţii teritoriale a Trezoreriei Statului prin înscrierea în fişa postului a atribuţiei de verificare a datelor preluate de administrator. (13) În situaţia în care, ca urmare a verificării efectuate potrivit alin. (12), se constată erori de preluare a datelor faţă de cele cuprinse în "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), depusă de entitatea publică, acestea vor fi corectate de către administrator. (14) Operaţiunile prevăzute la alin. (12) şi (13) se efectuează în ziua înregistrării în sistem a persoanelor înrolate.B. Modificarea rolurilor persoanelor înrolate + Articolul 4 (1) Pentru modificarea rolurilor deţinute de persoanele înrolate, entităţile publice depun la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare un nou formular "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), în care se bifează opţiunea "Actualizarea rolurilor pentru accesarea sistemului Forexebug" şi rolul/rolurile ce i se atribuie. Formularul astfel depus se completează cu toate rolurile pe care le deţine persoana înrolată începând cu data modificării şi înlocuieşte formularul depus potrivit art. 3 alin. (1) pct. 1 sau formularul prevăzut la art. 3 alin. (9) lit. b). (2) În baza informaţiilor din formularul prevăzut la alin. (1) administratorii procedează la actualizarea (ştergere/adăugare) rolurilor atribuite persoanelor înrolate, operaţiune care se verifică potrivit art. 3 alin. (12). (3) Persoana înrolată de entitatea publică ale cărei roluri au fost modificate primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la alin. (1) confirmarea fiecărui rol actualizat. (4) După primirea e-mailurilor prevăzute la alin. (3), persoana înrolată poate accesa funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug, potrivit rolurilor actualizate. (5) Operaţiunile prevăzute la alin. (2) se efectuează de administratori în termen de maximum o zi lucrătoare de la data primirii formularului prevăzut la alin. (1).C. Revocarea persoanelor înrolate + Articolul 5 (1) Pentru revocarea accesului persoanelor înrolate la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug, entităţile publice depun la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare un nou formular "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), în care se bifează opţiunea "Revocarea accesului la sistemul Forexebug", dar fără a fi bifată nicio rubrică destinată rolurilor. (2) În baza informaţiilor din formularul prevăzut la alin. (1) administratorii procedează cumulativ atât la ştergerea rolurilor atribuite persoanei înrolate, cât şi la eliminarea (ştergerea) din sistemul naţional de raportare - Forexebug a certificatului digital calificat al acesteia. (3) Persoana înrolată pentru care a fost solicitată de entitatea publică revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la alin. (1) confirmarea ştergerii rolului/rolurilor şi eliminării (ştergerii) certificatului digital calificat din Forexebug. (4) Operaţiunile prevăzute la alin. (2) se efectuează de administratori în ziua primirii formularului prevăzut la alin. (1). (5) Începând cu ziua depunerii formularului prevăzut la alin. (1) persoana înrolată şi revocată de entitatea publică nu va mai efectua operaţiuni în sistem. (6) Procedura prevăzută la prezentul articol se aplică şi în vederea revocării persoanelor înrolate potrivit prevederilor art. 3 alin. (9).D. Modificarea datelor de identificare a persoanei înrolate şi/sau a adresei de e-mail + Articolul 6 (1) Entităţile publice au obligaţia ca, în situaţia în care datele de identificare (nume/prenume) ale unei persoane înrolate se modifică, să procedeze la depunerea documentelor prevăzute la art. 3 alin. (1) pct. 1 şi 3, iar în situaţia în care se modifică alte informaţii referitoare la persoana înrolată (adresa de e-mail, funcţie, departament), să procedeze la depunerea formularului prevăzut la art. 3 alin. (1) pct. 1. Formularul astfel depus înlocuieşte formularul depus potrivit art. 3 alin. (1) pct. 1 sau formularul prevăzut la art. 3 alin. (9) lit. b). (2) Administratorii din cadrul unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului, la primirea documentelor prevăzute la alin. (1), procedează la actualizarea informaţiilor din sistem potrivit documentelor prevăzute la alin. (1), operaţiunea verificându-se potrivit prevederilor art. 3 alin. (12). (3) Operaţiunile prevăzute la alin. (2) se efectuează de administratori în termen de maximum o zi lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (1). (4) Persoana înregistrată în sistem căreia i-au fost actualizate datele primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la art. 3 alin. (1) pct. 1 confirmarea operaţiunilor efectuate.E. Reînnoirea certificatului digital + Articolul 7 (1) Documentele prevăzute la art. 3 alin. (1) se depun la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare entităţile publice, ori de câte ori se reînnoieşte certificatul digital calificat (de exemplu: valabilitatea certificatului digital calificat a expirat etc.). (2) În formularul prevăzut la art. 3 alin. (1) pct. 1 se bifează opţiunea "Reînnoirea certificatului digital calificat pentru accesarea sistemului Forexebug" şi rolul/rolurile ce i se atribuie persoanei pentru care se solicită înrolarea. (3) Administratorii verifică documentele prevăzute la alin. (1) şi în baza acestora procedează la: a) eliminarea (ştergerea) certificatului digital calificat înregistrat în sistemul naţional de raportare - Forexebug; b) înregistrarea în sistemul naţional de raportare - Forexebug a noului certificat digital calificat; c) verificarea rolurilor înregistrate în sistemul naţional de raportare - Forexebug cu cele înscrise în formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4) depus. (4) În situaţia în care rolurile au rămas nemodificate, persoanele înrolate primesc e-mailuri prin care se confirmă efectuarea operaţiunilor prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b). (5) În situaţia în care în urma verificării prevăzute la alin. (3) lit. c) se constată diferenţe, administratorii procedează la actualizarea (ştergere/adăugare) rolului/rolurilor, iar persoanele înrolate primesc e-mailuri prin care se confirmă efectuarea operaţiunilor respective. (6) Operaţiunile prevăzute la alin. (3)-(5) se efectuează de administratori în termen de maximum o zi lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (1). + Capitolul III Dispoziţii aplicabile entităţilor publice pilot + Articolul 8 (1) Entităţile publice care au utilizat funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug până la data intrării în vigoare a prezentei proceduri sunt considerate entităţi publice pilot. (2) Entitatea publică pilot procedează la depunerea formularului "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4) la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care îşi are deschise conturile de cheltuieli bugetare, bifând opţiunea "Accesul cu certificat digital calificat la sistemul Forexebug" şi rolurile solicitate, în situaţia în care persoana care a utilizat sistemul naţional de raportare - Forexebug îşi păstrează calitatea de persoană înrolată. (3) În situaţia în care entitatea publică revocă persoana care a utilizat sistemul naţional de raportare - Forexebug, procedează la depunerea formularului prevăzut la art. 5 alin. (1). (4) Administratorii din cadrul unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului, la primirea documentelor prevăzute la alin. (2) şi (3), procedează potrivit regulilor privind înregistrarea, modificarea şi revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug, după caz, stabilite la cap. II. + Articolul 9Entităţile publice pilot vor lua măsuri pentru depunerea documentelor prevăzute la art. 8 în termen de două luni de la intrarea în vigoare a prezentei proceduri. + Capitolul IV Întocmirea, semnarea şi transmiterea rapoartelor către sistemul naţional de raportare - Forexebug + Articolul 10 (1) Entităţile publice au obligaţia întocmirii rapoartelor, semnării electronice şi transmiterii electronice a acestora către sistemul naţional de raportare - Forexebug, potrivit metodologiei, formatului şi la termenele prevăzute în procedura de funcţionare a sistemului. (2) Semnarea electronică a rapoartelor se realizează de către persoanele înrolate şi care au atribuit rolul de semnare şi transmitere a documentelor electronice. + Capitolul V Dispoziţii finale + Articolul 11 (1) Unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului vor comunica entităţilor publice prevăzute la art. 3 alin. (1), cu adresa scrisă, data de la care acestea au obligaţia de a începe utilizarea funcţionalităţilor sistemului naţional de raportare - Forexebug, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de data respectivă. (2) Entităţile publice au obligaţia de a depune documentele prevăzute la art. 3 alin. (1) cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data de la care încep utilizarea funcţionalităţilor sistemului naţional de raportare - Forexebug.-------
EMITENT |
---------- Notă
──────────
*) Aprobată de Ordinul nr. 517/2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 307 din 21 aprilie 2016.
────────── + Capitolul I Cadrul general + Articolul 1În înţelesul prezentei proceduri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) administratori - funcţionari publici din cadrul unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului care au stabilite prin fişele de post atribuţii de înrolare în sistemul naţional de raportare - Forexebug a persoanelor pentru care se solicită înrolarea de către entităţile publice; b) certificat digital calificat - certificat digital care respectă prevederile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată; c) semnarea electronică a rapoartelor - aplicarea unei semnături electronice de către persoanele înrolate, utilizând certificatul digital calificat pe rapoartele transmise de către entităţile publice, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările ulterioare, şi procedurii de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug; d) persoană înrolată - conducătorul entităţii publice sau persoana căreia i-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările ulterioare, şi procedurii de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug, şi care are înregistrat în sistem cel puţin un rol; e) punct unic de acces - platforma dezvoltată de Ministerul Finanţelor Publice prin care entităţile publice pot accesa funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug privind înregistrarea, modificarea electronică a datelor, transmiterea electronică a documentelor, obţinerea documentelor electronice generate de sistem conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările ulterioare, şi procedurii de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug, precum şi alte informaţii publice (manuale de utilizare, legislaţie în domeniu, rapoarte etc.); f) rapoarte - formulare electronice prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, şi de procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug; g) revocare - anularea dreptului de acces la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug al persoanei înrolate; h) rol - ansamblul atribuţiilor îndeplinite de către persoana înrolată privind semnarea electronică a documentelor şi accesarea funcţionalităţilor sistemului naţional de raportare - Forexebug prin "Punctul Unic de Acces"; i) notificare - documentul transmis în format electronic de către sistemul naţional de raportare - Forexebug, prin care se comunică entităţii publice acceptarea sau respingerea rapoartelor transmise în sistem, conţinând şi motivarea respingerii. + Articolul 2 (1) Transmiterea electronică a rapoartelor şi accesul entităţilor publice la funcţionalităţile Sistemului naţional de raportare - Forexebug se realizează prin accesarea site-ului Ministerului Finanţelor Publice, prin "Punctul Unic de Acces" - Sistemul naţional de raportare - Forexebug. (2) Semnarea electronică a rapoartelor şi accesul la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug al entităţilor publice se realizează de către persoanele înrolate. (3) Rolurile care pot fi deţinute de persoanele pentru care se solicită înrolarea de către entităţile publice sunt următoarele: a) vizualizarea rapoartelor generate de sistem (rapoarte, notificări, extrase de cont etc.); b) acces pentru utilizarea aplicaţiei Control Angajamente Bugetare (CAB); acest rol permite înregistrarea/modificarea electronică a datelor introduse în aplicaţia CAB, precum şi vizualizarea informaţiilor din această aplicaţie; c) vizualizarea informaţiilor (fără drept de modificare) din aplicaţia Control Angajamente Bugetare (CAB); d) semnarea şi transmiterea documentelor în format electronic; e) semnarea şi transmiterea documentelor în format electronic pentru entităţile publice direct subordonate (denumire entitate publică, cod de identificare fiscală). (4) Persoanele pentru care se solicită înrolarea pot avea atribuite unul sau mai multe roluri dintre cele prevăzute la alin. (3) pentru accesarea funcţionalităţilor sistemului naţional de raportare - Forexebug. (5) Fiecare persoană dintre cele prevăzute la alin. (4) va utiliza un singur certificat digital calificat pentru entitatea publică care a solicitat înrolarea acesteia. (6) În situaţia în care se solicită înrolarea pentru o persoană de către mai multe entităţi publice, aceasta trebuie să deţină certificate digitale calificate distincte, iar fiecare entitate publică va aplica prezenta procedură. + Capitolul II Reguli privind înregistrarea, modificarea şi revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug prin "Punctul Unic de Acces" al persoanelor înrolate şi a rolurilor aferenteA. Înregistrarea persoanelor pentru care se solicită înrolarea şi a rolurilor aferente + Articolul 3 (1) Pentru acordarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug prin intermediul "Punctului Unic de Acces", entităţile publice depun la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Satului la care îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare următoarele:1. formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), semnat de conducătorul entităţii publice sau înlocuitorul său de drept, potrivit legii. În formularul completat pentru fiecare persoană pentru care se solicită înrolarea se bifează opţiunea "Accesul cu certificat digital calificat la sistemul Forexebug" şi rolul/rolurile ce i se atribuie, cu precizarea că rolurile prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. b) şi respectiv la art. 2 alin. (3) lit. c) nu pot fi bifate simultan;2. fişierul ce conţine certificatul digital calificat exportat, salvat pe suport electronic. Instrucţiunile privind exportul certificatului digital calificat sunt publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice - "Punct Unic de Acces" - Sistemul naţional de raportare - Forexebug;3. copie de pe actul de identitate al persoanei pentru care se solicită înrolarea. (2) Formularul prevăzut la alin. (1) pct. 1: a) poate fi descărcat de pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice prin "Punctul Unic de Acces" - Sistemul naţional de raportare - Forexebug sau poate fi ridicat de la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care entităţile publice îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare; b) se întocmeşte în două exemplare, din care exemplarul nr. 1 rămâne la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului, iar exemplarul nr. 2 se restituie entităţii publice, după completarea de către unitatea teritorială a Trezoreriei Statului a rubricilor destinate acesteia. (3) Administratorii procedează la verificarea documentelor prevăzute la alin. (1) şi la introducerea în sistem a informaţiilor aferente persoanei/persoanelor pentru care se solicită înrolarea. (4) În situaţia în care informaţiile introduse de administratori în sistem sunt corecte, persoana pentru care se solicită înrolarea este înregistrată în acest sistem. Persoana astfel înregistrată în sistem primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la alin. (1) pct. 1 confirmarea faptului că a fost înregistrată. (5) În baza informaţiilor din formularul prevăzut la alin. (1) pct. 1, administratorii atribuie persoanei pentru care se solicită înrolarea, înregistrate în sistem, rolul/rolurile solicitate. Persoana înrolată primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la alin. (1) pct. 1 confirmarea fiecărui rol atribuit. (6) În situaţia în care documentele depuse nu sunt întocmite corect sau informaţiile aferente certificatului digital calificat introduse de administratori în sistem nu sunt valide, unitatea teritorială a Trezoreriei Statului comunică faptul că persoana pentru care s-a solicitat înrolarea nu a fost înregistrată în sistemul naţional de raportare - Forexebug, precum şi motivele neînregistrării acesteia, la adresa de e-mail înscrisă în formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), precum şi entităţii publice, cu adresă scrisă (transmisă prin fax, prin poştă etc.). (7) Operaţiunile prevăzute la alin. (3)-(6) se efectuează de administratori în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (1). (8) După primirea e-mailurilor prevăzute la alin. (4) şi (5) în termenul prevăzut la alin. (7), persoana înrolată poate accesa funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug, potrivit rolurilor atribuite. (9) În cazul în care persoanei pentru care se solicită înrolarea îi sunt stabilite/i-au fost delegate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, şi atribuţii în vederea semnării şi transmiterii în sistemul naţional de raportare - Forexebug prin intermediul "Punctului Unic de Acces" a bugetului individual al unei entităţi publice direct subordonate, entitatea publică ierarhic superioară depune următoarele documente: a) în situaţia în care persoana nu a fost înrolată în sistem - documentele prevăzute la alin. (1), cu precizarea că în formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), pe lângă celelalte informaţii, se bifează obligatoriu cel puţin rolurile prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. d) şi e); b) în situaţia în care persoana este înrolată în sistem - numai formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), în care, pe lângă celelalte informaţii, se bifează obligatoriu cel puţin rolurile prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. d) şi e). (10) În situaţia prevăzută la alin. (9), entitatea publică ierarhic superioară depune documentele la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care îşi are deschise propriile conturi. (11) Procedura menţionată la alin. (1)-(8) se aplică în mod corespunzător şi în situaţia prevăzută la alin. (9). (12) La unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, corectitudinea înregistrării în sistem a persoanelor înrolate se certifică prin semnarea formularului "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4) atât de administrator, cât şi de o altă persoană desemnată de conducătorul unităţii teritoriale a Trezoreriei Statului prin înscrierea în fişa postului a atribuţiei de verificare a datelor preluate de administrator. (13) În situaţia în care, ca urmare a verificării efectuate potrivit alin. (12), se constată erori de preluare a datelor faţă de cele cuprinse în "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), depusă de entitatea publică, acestea vor fi corectate de către administrator. (14) Operaţiunile prevăzute la alin. (12) şi (13) se efectuează în ziua înregistrării în sistem a persoanelor înrolate.B. Modificarea rolurilor persoanelor înrolate + Articolul 4 (1) Pentru modificarea rolurilor deţinute de persoanele înrolate, entităţile publice depun la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare un nou formular "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), în care se bifează opţiunea "Actualizarea rolurilor pentru accesarea sistemului Forexebug" şi rolul/rolurile ce i se atribuie. Formularul astfel depus se completează cu toate rolurile pe care le deţine persoana înrolată începând cu data modificării şi înlocuieşte formularul depus potrivit art. 3 alin. (1) pct. 1 sau formularul prevăzut la art. 3 alin. (9) lit. b). (2) În baza informaţiilor din formularul prevăzut la alin. (1) administratorii procedează la actualizarea (ştergere/adăugare) rolurilor atribuite persoanelor înrolate, operaţiune care se verifică potrivit art. 3 alin. (12). (3) Persoana înrolată de entitatea publică ale cărei roluri au fost modificate primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la alin. (1) confirmarea fiecărui rol actualizat. (4) După primirea e-mailurilor prevăzute la alin. (3), persoana înrolată poate accesa funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug, potrivit rolurilor actualizate. (5) Operaţiunile prevăzute la alin. (2) se efectuează de administratori în termen de maximum o zi lucrătoare de la data primirii formularului prevăzut la alin. (1).C. Revocarea persoanelor înrolate + Articolul 5 (1) Pentru revocarea accesului persoanelor înrolate la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug, entităţile publice depun la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare un nou formular "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4), în care se bifează opţiunea "Revocarea accesului la sistemul Forexebug", dar fără a fi bifată nicio rubrică destinată rolurilor. (2) În baza informaţiilor din formularul prevăzut la alin. (1) administratorii procedează cumulativ atât la ştergerea rolurilor atribuite persoanei înrolate, cât şi la eliminarea (ştergerea) din sistemul naţional de raportare - Forexebug a certificatului digital calificat al acesteia. (3) Persoana înrolată pentru care a fost solicitată de entitatea publică revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la alin. (1) confirmarea ştergerii rolului/rolurilor şi eliminării (ştergerii) certificatului digital calificat din Forexebug. (4) Operaţiunile prevăzute la alin. (2) se efectuează de administratori în ziua primirii formularului prevăzut la alin. (1). (5) Începând cu ziua depunerii formularului prevăzut la alin. (1) persoana înrolată şi revocată de entitatea publică nu va mai efectua operaţiuni în sistem. (6) Procedura prevăzută la prezentul articol se aplică şi în vederea revocării persoanelor înrolate potrivit prevederilor art. 3 alin. (9).D. Modificarea datelor de identificare a persoanei înrolate şi/sau a adresei de e-mail + Articolul 6 (1) Entităţile publice au obligaţia ca, în situaţia în care datele de identificare (nume/prenume) ale unei persoane înrolate se modifică, să procedeze la depunerea documentelor prevăzute la art. 3 alin. (1) pct. 1 şi 3, iar în situaţia în care se modifică alte informaţii referitoare la persoana înrolată (adresa de e-mail, funcţie, departament), să procedeze la depunerea formularului prevăzut la art. 3 alin. (1) pct. 1. Formularul astfel depus înlocuieşte formularul depus potrivit art. 3 alin. (1) pct. 1 sau formularul prevăzut la art. 3 alin. (9) lit. b). (2) Administratorii din cadrul unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului, la primirea documentelor prevăzute la alin. (1), procedează la actualizarea informaţiilor din sistem potrivit documentelor prevăzute la alin. (1), operaţiunea verificându-se potrivit prevederilor art. 3 alin. (12). (3) Operaţiunile prevăzute la alin. (2) se efectuează de administratori în termen de maximum o zi lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (1). (4) Persoana înregistrată în sistem căreia i-au fost actualizate datele primeşte la adresa de e-mail înscrisă în formularul prevăzut la art. 3 alin. (1) pct. 1 confirmarea operaţiunilor efectuate.E. Reînnoirea certificatului digital + Articolul 7 (1) Documentele prevăzute la art. 3 alin. (1) se depun la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile de cheltuieli bugetare entităţile publice, ori de câte ori se reînnoieşte certificatul digital calificat (de exemplu: valabilitatea certificatului digital calificat a expirat etc.). (2) În formularul prevăzut la art. 3 alin. (1) pct. 1 se bifează opţiunea "Reînnoirea certificatului digital calificat pentru accesarea sistemului Forexebug" şi rolul/rolurile ce i se atribuie persoanei pentru care se solicită înrolarea. (3) Administratorii verifică documentele prevăzute la alin. (1) şi în baza acestora procedează la: a) eliminarea (ştergerea) certificatului digital calificat înregistrat în sistemul naţional de raportare - Forexebug; b) înregistrarea în sistemul naţional de raportare - Forexebug a noului certificat digital calificat; c) verificarea rolurilor înregistrate în sistemul naţional de raportare - Forexebug cu cele înscrise în formularul "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4) depus. (4) În situaţia în care rolurile au rămas nemodificate, persoanele înrolate primesc e-mailuri prin care se confirmă efectuarea operaţiunilor prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b). (5) În situaţia în care în urma verificării prevăzute la alin. (3) lit. c) se constată diferenţe, administratorii procedează la actualizarea (ştergere/adăugare) rolului/rolurilor, iar persoanele înrolate primesc e-mailuri prin care se confirmă efectuarea operaţiunilor respective. (6) Operaţiunile prevăzute la alin. (3)-(5) se efectuează de administratori în termen de maximum o zi lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (1). + Capitolul III Dispoziţii aplicabile entităţilor publice pilot + Articolul 8 (1) Entităţile publice care au utilizat funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug până la data intrării în vigoare a prezentei proceduri sunt considerate entităţi publice pilot. (2) Entitatea publică pilot procedează la depunerea formularului "Cerere privind înrolarea/modificarea accesului/revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare (Forexebug)" (anexa nr. 4) la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care îşi are deschise conturile de cheltuieli bugetare, bifând opţiunea "Accesul cu certificat digital calificat la sistemul Forexebug" şi rolurile solicitate, în situaţia în care persoana care a utilizat sistemul naţional de raportare - Forexebug îşi păstrează calitatea de persoană înrolată. (3) În situaţia în care entitatea publică revocă persoana care a utilizat sistemul naţional de raportare - Forexebug, procedează la depunerea formularului prevăzut la art. 5 alin. (1). (4) Administratorii din cadrul unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului, la primirea documentelor prevăzute la alin. (2) şi (3), procedează potrivit regulilor privind înregistrarea, modificarea şi revocarea accesului la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug, după caz, stabilite la cap. II. + Articolul 9Entităţile publice pilot vor lua măsuri pentru depunerea documentelor prevăzute la art. 8 în termen de două luni de la intrarea în vigoare a prezentei proceduri. + Capitolul IV Întocmirea, semnarea şi transmiterea rapoartelor către sistemul naţional de raportare - Forexebug + Articolul 10 (1) Entităţile publice au obligaţia întocmirii rapoartelor, semnării electronice şi transmiterii electronice a acestora către sistemul naţional de raportare - Forexebug, potrivit metodologiei, formatului şi la termenele prevăzute în procedura de funcţionare a sistemului. (2) Semnarea electronică a rapoartelor se realizează de către persoanele înrolate şi care au atribuit rolul de semnare şi transmitere a documentelor electronice. + Capitolul V Dispoziţii finale + Articolul 11 (1) Unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului vor comunica entităţilor publice prevăzute la art. 3 alin. (1), cu adresa scrisă, data de la care acestea au obligaţia de a începe utilizarea funcţionalităţilor sistemului naţional de raportare - Forexebug, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de data respectivă. (2) Entităţile publice au obligaţia de a depune documentele prevăzute la art. 3 alin. (1) cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data de la care încep utilizarea funcţionalităţilor sistemului naţional de raportare - Forexebug.-------