ORDIN nr. 153 din 3 martie 2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, și pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 22 martie 2011



    În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) pct. (i) din anexa nr. 1 "Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română - ASFR" la Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Feroviare Române - AFER, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române - AFER, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor și infrastructurii emite următorul ordin:  +  Articolul IRegulamentul pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 și 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 122, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:"Art. 122. - (1) Pentru stabilirea priorității în circulație, fiecărui tren i se atribuie un rang, după cum urmează:- peste orice rang: trenuri de serviciu puse în circulație pentru restabilirea circulației trenurilor;- în ordinea rangului:a) rangul I - trenuri pentru care autoritatea de stat în transporturile feroviare dispune să circule în acest rang;b) rangul II - trenuri intercity;c) rangul III - trenuri interregio;d) rangul IV - trenuri regio, trenuri mixte;e) rangul V - trenuri internaționale de marfă, trenuri de marfă specializate pentru transportul mărfurilor perisabile și/sau al vietăților, trenuri de mesagerie, containere și coletărie;f) rangul VI - trenuri de marfă interregionale sau regionale, trenuri navete, trenuri marșrute, trenuri cu vagoane goale;g) rangul VII - trenuri de marfă care urmează să manevreze pe secție (locale), trenuri convoaie de manevră (în complexe feroviare), trenuri de serviciu, locomotive izolate."2. La anexa 4, la litera I, punctul 1 se abrogă.3. Anexa 8 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.  +  Articolul IIDefinirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători este prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.  +  Articolul IIIAnexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 11 decembrie 2011.
    Ministrul transporturilor
    și infrastructurii,
    Anca Daniela Boagiu
    București, 3 martie 2011.Nr. 153.  +  Anexa nr. 1(Anexa 8 la Regulamentul nr. 005)Culori și simboluri folosite pentru trasareatrenurilor pe graficul de circulație
    Felul trenului Rangul Trasa trenului
    culoare mod de reprezentare grafică
    Trenuri peste orice rang și de rangul I Trenuri peste orice rang și de rangul I Roșu Linie întreruptă cu semnul "X"
    Trenuri intercity și trenuri interregio II și III Roșu Linie continuă
    Trenuri regio și trenuri mixte IV Albastru Linie continuă
    Trenuri internaționale de marfă, trenuri de marfă cu afectări speciale (mărfuri perisabile, vietăți, containere, trafic intermodal) V Verde Linie continuă
    Trenuri de marfă interregionale sau regionale (altele decât cele locale de marfă), trenuri navete, trenuri cu vagoane goale VI Negru Linie continuă
    Trenuri locale de marfă, trenuri convoaie de manevră, trenuri de serviciu, locomotive izolate, UAM VII Verde Linie întreruptă cu semnul "X"
    NOTE:1. Pentru locomotivele izolate, cu sau fără vagoane, se va trasa, în culoarea specifică rangului, o linie întreruptă.2. Locomotivele de multiplă tracțiune se vor trasa cu linie punctată deasupra, respectiv sub trasa propriu-zisă a trenului, în funcție de poziția în tren.3. Trasa unor trenuri va fi completată pe unele intervale cu următoarele semne suplimentare:- un cerc plin roșu, când în tren sunt vagoane din categoria explozibilelor;- literele "GD", când în tren sunt vagoane cu transporturi excepționale.4. Alte notații:- numărul dispoziției operatorului de circulație se va înscrie pe grafic într-un cerc;- linia de circulație din stație ocupată se va reprezenta printr-o linie continuă neagră, iar linia închisă, printr-o linie continuă roșie.
     +  Anexa nr. 2Definirea categoriilor de trenuri de călătoriîn funcție de serviciile oferite de operatoriide transport feroviar de călătoriA. Operatorii de transport feroviar de călători vor solicita, prin cererea de alocare a traseelor sau prin cererea de punere în circulație a trenurilor, după caz, categoria trenurilor, iar Compania Națională de Căi Ferate "CFR" - S.A. are obligația de a verifica încadrarea acestor solicitări în condițiile prevederilor prezentei anexe referitoare la viteza comercială, distanța maximă de circulație și procentul minim de opriri specifice fiecărei categorii de tren.B. Definirea trenurilor de călători pe categorii este:I. Trenurile intercity (IC) se clasifică astfel:a) Intercity Eurocity (IC-EC)b) Intercity Euronight (IC-EN)c) Intercity (IC)d) Intercity Night (IC-N)II. Trenurile interregio (IR) se clasifică astfel:a) Interregio (IR)b) Interregio Night (IR-N)III. Trenurile regio (R)I. Trenuri intercity (IC)a) Intercity Eurocity (IC-EC)- Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) operează între orașele importante, în trafic intern sau internațional.- Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Eurocity EC, conform prevederilor din Fișa UIC nr. C6/2001, appendix D.b) Intercity Euronight (IC-EN)- Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) operează între orașele importante, au parcurs de noapte, în trafic intern sau internațional.- Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Euronight (EN), conform prevederilor din Fișa UIC nr. C6/2001, appendix D.c) Intercity (IC)- Trenurile Intercity (IC) operează între orașele importante și circulă de regulă în timpul zilei, incluzând destinații internaționale.- Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 60 km/h.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity (IC) este:
    Nivelul serviciului Caracterul serviciului
    obligatoriu opțional
    cls.Icls.IIcls.Icls.II
    Servicii pentru planificareacălătoriei Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X
    Facilități pentru dizabilități X X
    Sistem de informare pentru călători X X
    Vânzare de bilete on-line X X
    Regim de rezervare a locului X X
    Servicii la bordul trenului Climatizare X X
    Sonorizare X X
    Servicii video X X
    Prize 230 V/50 Hz X X
    Iluminat lizieră X X
    Conexiune internet X X
    Toalete ecologice X X
    Supraveghere video X X
    Difuzare presă cotidiană/reviste X X
    Pliante și broșuri cu informații X X
    Servicii de alimentație publică X X
    Asistență și informare din partea personalului de tren X X
    Sistem automat de informare X X
    Servicii în stații Acces la sala de așteptare X X
    Informații în stații X X
    Automate de vânzări bilete X X
    Plata electronică X X
    Asistență pentru călători X X
    Alte servicii Serviciul business X
    d) Intercity Night (IC-N)- Trenurile Intercity Night (IC-N) operează între orașele importante, incluzând destinații internaționale, și oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit și/sau cușetă.- Trenurile Intercity Night (IC-N) au parcurs de noapte.- Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 55 km/h.- Trenurile Intercity Night (IC-N) pot avea în compunere vagoane aparținând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii.- Pot avea serviciu opțional de transport al autoturismelor, în vagoane specializate.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity Night (IC-N) este:
    Nivelul serviciului Caracterul serviciului
    obligatoriu opțional
    cls.Icls.IIVDBccls.Icls.IIVDBc
    Servicii pentru planificareacălătoriei Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație. X X X X
    Facilități pentru dizabilități X X X X
    Sistem de informare pentru călători X X X X
    Vânzare de bilete on-line X X X X
    Regim de rezervare a locului X X X X
    Servicii la bordul trenului Climatizare X X X X
    Sonorizare X X X X
    Servicii video X X X X
    Prize 230 V/50 Hz X X X X
    Iluminat lizieră X X X X
    Conexiune internet X X X X
    Toalete ecologice X X X X
    Supraveghere video X X X X
    Difuzare presă cotidiană/reviste X X X X
    Pliante și broșuri cu informații X X X X
    Servicii de alimentație publică X X X X
    Asistență și informare din partea personalului de tren X X X X
    Sistem automat de informare X X X X
    Servicii în stații Acces la sala de așteptare X X X X
    Informații în stații X X X X
    Automate de vânzări bilete X X X X
    Plata electronică X X X X
    Asistență pentru călători X X X X
    II. Trenuri interregio (IR)a) Interregio (IR)- Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h.- În principalele stații feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio (IR) este:
    Nivelul serviciului Caracterul serviciului
    obligatoriu opțional
    cls.Icls.IIcls.Icls.II
    Servicii pentru planificareacălătoriei Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X
    Facilități pentru dizabilități X X
    Sistem de informare pentru călători X X
    Vânzare de bilete on-line X X
    Regim de rezervare a locului X X
    Servicii la bordul trenului Climatizare X X
    Sonorizare X X
    Prize 230 V/50 Hz X X
    Iluminat lizieră X X
    Toalete ecologice X X
    Supraveghere video X X
    Difuzare presă cotidiană/reviste X X
    Pliante și broșuri cu informații X X
    Servicii de alimentație publică X X
    Asistență și informare din partea personalului de tren X X
    Sistem automat de informare X X
    Servicii în stații Acces la sala de așteptare X X
    Informații în stații X X
    Plata electronică X X
    Asistență pentru călători X X
    Automate de vânzări bilete X X
    Alte servicii Vagoane pentru schiuri și biciclete X X
    b) Interregio Night (IR-N)- Trenurile Interregio Night (IR-N) au parcurs de noapte și oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit și/sau cușetă.- Trenurile Interregio Night (IR-N) pot avea în compunere vagoane aparținând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii.- Au opriri frecvente (în majoritatea orașelor din parcurs).- Viteza medie comercială/tren este de minimum 40 km/h.- Pot avea serviciu opțional de transport al autoturismelor, în vagoane specializate.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio Night (IR-N) este:
    Nivelul serviciului Caracterul serviciului
    obligatoriu opțional
    cls.Icls.IIVDBccls.Icls.IIVDBc
    Servicii pentru planificareacălătoriei Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X X X
    Facilități pentru dizabilități X X X X
    Sistem de informare pentru călători X X X X
    Vânzare de bilete on-line X X X X
    Regim de rezervare a locului X X X X
    Servicii la bordul trenului Climatizare X X X X
    Sonorizare X X X X
    Prize 230 V/50 Hz X X X X
    Iluminat lizieră X X X X
    Toalete ecologice X X X X
    Supraveghere video X X X X
    Difuzare presă cotidiană/reviste X X X X
    Pliante și broșuri cu informații X X X X
    Servicii de alimentație publică X X X X
    Asistență și informare din partea personalului de tren X X X X
    Sistem automat de informare X X X X
    Servicii în stații Acces la sala de așteptare X X X X
    Informații în stații X X X X
    Automate de vânzări bilete X X X X
    Plata electronică X X X X
    Asistență pentru călători X X X X
    III. Trenuri regio (R)Regio (R):- Pentru asigurarea legăturii, trenurile Regio vor fi solicitate și trasate la un interval suficient de timp pentru a permite îmbarcarea/debarcarea călătorilor în/din trenurile de legătură din stațiile/nodurile de cale ferată.- Viteza medie comercială este în principiu de minimum 35 km/h.- Asigură condiții de transport pentru arii geografice restrânse, distanța maximă de circulație fiind de 230 km +/- 10%, sau prima stație de cale ferată dacă se depășește această distanță.- Oprește în halte, haltele de mișcare, haltele comerciale și stațiile de cale ferată din parcursul trenului, în proporție de minimum 70% din numărul total al acestora.- Pentru trenurile care circulă în intervalul 23,00-05,00, în vederea asigurării traficului de zi, se poate circula fără oprire în acest interval orar.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Regio este:
    Nivelul serviciului Caracterul serviciului
    obligatoriu opțional
    cls. II cls. II
    Servicii pentru planificareacălătoriei Sistem de informare pentru călători X
    Vânzare de bilete on-line X
    Servicii la bordul trenului Climatizare X*) X
    Sonorizare X
    Toalete ecologice X
    Îndrumare și informare din partea personalului de tren X
    Servicii în stații Acces la sala de așteptare X
    Informații în stații X
    Automate de vânzări bilete X
    Notă
    X* - Obligatoriu, începând cu anul 2017, pentru orice tip de vehicul feroviar, utilizat pentru transportul de călători, care va fi achiziționat sau modernizat, pentru trenurile care circulă pe secțiile de circulație interoperabile. (la 02-11-2016, Nota X*) a Punctului III. din Anexa 2 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 1.339 din 25 octombrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 878 din 02 noiembrie 2016 )
    - Serviciul clasa I nu are caracter obligatoriu.
    ----------Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa din ORDINUL nr. 723 din 4 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 18 iunie 2015, conform art. I din același act normativ.
    -----