HOTĂRÂRE nr. 35 din 24 aprilie 2014privind aprobarea cotizațiilor și taxelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România, persoane fizice și juridice, și pentru membrii stagiari în activitatea de audit financiar
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 358 din 15 mai 2014
Având în vedere prevederile:– art. 6 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– art. 15 alin. (3) și art. 62 alin. (2) din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011,Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în ședința din data de 24 aprilie 2014, hotărăște: + Articolul 1Se aprobă cotizațiile și taxele pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România (Camera), persoane fizice și juridice, și pentru membrii stagiari în activitatea de audit financiar, conform art. 2-7:A. Cotizații fixe + Articolul 2(1) Cotizațiile fixe anuale reprezintă sumele în lei care trebuie achitate de către membrii Camerei, persoane fizice și juridice, active sau nonactive, în vederea menținerii în Registrul public al auditorilor financiari și a asigurării accesului la serviciile gratuite acordate de Cameră membrilor acesteia.(2) Cotizațiile fixe anuale se stabilesc după cum urmează:a) pentru auditorii financiari persoane fizice active: 780 lei;b) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive: 390 lei;c) pentru persoanele juridice: 750 lei;d) pentru auditorii financiari persoane fizice active cu calificativ B, C sau D: 1.180 lei;e) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive cu calificativ B, C sau D: 790 lei;f) pentru auditorii financiari persoane juridice cu calificativ B, C sau D: 1.150 lei. + Articolul 3(1) Plata cotizațiilor fixe anuale pentru persoane fizice se face în două tranșe anuale, astfel:a) pentru auditorii financiari persoane fizice active: 400 lei până la 31 martie, respectiv 380 lei până la 30 septembrie a fiecărui an;b) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive: 200 lei până la 31 martie, respectiv 190 lei până la 30 septembrie a fiecărui an;c) pentru auditorii financiari persoane fizice active cu calificativ B, C sau D: 800 lei până la 31 martie, respectiv 380 lei până la 30 septembrie a fiecărui an;d) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive cu calificativ B, C sau D: 600 lei până la 31 martie, respectiv 190 lei până la 30 septembrie a fiecărui an;e) pentru auditorii financiari persoane juridice cu calificativ B, C sau D: 1.000 lei până la 31 martie, respectiv 150 lei până la 30 septembrie a fiecărui an.(2) Plata cotizațiilor fixe anuale pentru persoane juridice se face până la data de 31 martie a fiecărui an.(3) Abrogat. (la 26-02-2015, Alin. (3) al art. 3 a fost abrogat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (4) Nerespectarea prevederilor alin. (1)-(3) duce la sancționarea membrilor Camerei, conform prevederilor legale în vigoare.(5) Auditorii financiari care solicită suspendarea/încetarea suspendării într-un an calendaristic vor achita astfel:a) auditorii financiari care solicită suspendarea pe parcursul unui an calendaristic achită cotizația fixă proporțional cu lunile cât au avut statut de membru (activ sau nonactiv) al Camerei;b) auditorii financiari a căror suspendare încetează pe parcursul unui an calendaristic achită cotizația fixă proporțional cu lunile rămase de la data încetării suspendării;c) luna depunerii cererii de suspendare sau de încetare a suspendării va fi luată în calcul la determinarea perioadei noului statut.(6) La schimbarea statutului din membru activ în membru nonactiv sau din membru nonactiv în membru activ, pe parcursul unui an calendaristic, cotizația fixă anuală se va recalcula proporțional cu cotizația fixă aferentă lunilor cât a avut vechiul statut însumată cu cotizația fixă aferentă noului statut de membru. Luna depunerii declarației de schimbare a statutului de membru va fi luată în calcul la determinarea perioadei noului statut.(7) Auditorii financiari persoane fizice și juridice care solicită înscrierea în Registrul public al auditorilor financiari în primul semestru al anului achită integral cotizația pentru anul respectiv, conform art. 2 alin. (2) și art. 3 alin. (1) și (2). (la 26-02-2015, Alin. (7) al art. 3 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (8) Auditorii financiari care solicită înscrierea în Registrul public al auditorilor financiari în cel de-al doilea semestru al anului achită cotizația fixă anuală pentru anul respectiv, în cuantum de:a) auditorii financiari persoane fizice active: 400 lei;b) auditorii financiari persoane fizice nonactive: 200 lei;c) auditorii financiari persoane juridice: 550 lei. (la 26-02-2015, Alin. (8) al art. 3 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (9) Cotizația fixă anuală la care se face referire la alin. (8) se achită la momentul depunerii documentelor de înscriere în Registrul public al auditorilor financiari. (la 26-02-2015, Alin. (9) al art. 3 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (10) Pentru obținerea vizei anuale înainte de data de 31 martie a fiecărui an, auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice și persoane juridice, după caz, achită prima tranșă din cotizația fixă, conform art. 2 alin. (2) și art. 3 alin. (1), și integral cotizația fixă, conform art. 2 alin. (2) și art. 3 alin. (2). (la 26-02-2015, Alin. (10) al art. 3 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) B. Cotizații variabile + Articolul 4(1) Cotizațiile variabile anuale reprezintă contribuțiile auditorilor financiari, membrii Camerei, calculate prin aplicarea cotelor specificate la alin. (2) la totalul onorariilor calculat conform alin. (3).(2) Cotizațiile variabile anuale se calculează prin aplicarea unei singure cote procentuale asupra totalului onorariilor, în funcție de mărimea acestora, astfel:– se aplică o cotă de 0,5% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mic sau egal cu 50.000 lei;– se aplică o cotă de 0,8% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 50.000 lei și mai mic sau egal cu 200.000 lei;– se aplică o cotă de 0,9% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 200.000 lei și mai mic sau egal cu 600.000 lei;– se aplică o cotă de 1,0% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 600.000 lei și mai mic sau egal cu 1.000.000 lei;– se aplică o cotă de 1,2% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 1.000.000 lei.(3) Totalul onorariilor la care se va aplica procentul de calcul pentru cotizația variabilă se calculează însumând onorariile obținute din activitatea de audit financiar cu onorariile obținute din activitatea de audit intern, precum și cu alte onorarii obținute din exercitarea profesiei de auditor financiar (cum ar fi, de exemplu, dar fără să se limiteze la: auditul programelor cu fonduri provenite de la Uniunea Europeană, alte organizații; auditul situațiilor financiare ale cooperativelor de credit; audit de conformitate privind obligațiile din contractele de privatizare a societăților comerciale potrivit solicitărilor Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului; rapoarte de revizuire cu scop limitat; asistență în vederea retratării situațiilor financiare; organizarea de cursuri de specialitate; servicii de consultanță și alte lucrări care necesită calitatea de auditor financiar etc.) pentru perioada de raportare.(4) Onorariile luate în calcul sunt cele facturate în cursul perioadei de raportare, din care se scad sumele care au fost cedate subcontractorilor și colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei, și nu includ taxa pe valoarea adăugată. + Articolul 5(1) Membrii Camerei, auditori financiari activi, persoane fizice și persoane juridice, trebuie să achite în cursul anului cotizațiile variabile anuale, sub formă de avans, până la data de 30 septembrie, în funcție de modalitățile de calcul prevăzute la art. 3 alin. (2) și (3). Cotizația variabilă sub formă de avans se calculează asupra onorariilor încasate până la 30 iunie, mai puțin sumele care au fost cedate subcontractorilor și colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei, cu obligația menționării ulterioare a sumelor respective și a beneficiarilor acestora în Raportul anual al membrilor.(2) Pe baza situațiilor financiare întocmite pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie se va stabili cuantumul definitiv al cotizației variabile datorate de membrii Camerei, aferentă totalului onorariilor raportate, rezultate din cumularea veniturilor obținute din activitatea de audit financiar, audit intern, precum și a altor venituri realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar.Din cuantumul definitiv al cotizației se va scădea avansul achitat de membrii Camerei până la data de 30 septembrie, conform alin. (1), diferența urmând a fi regularizată (achitată de membrii Camerei sau rambursată de către aceasta, după caz) până la data de 31 martie a anului următor.(3) Acordarea vizei anuale, pe carnetul de auditor financiar, pentru exercitarea profesiei se va face numai în condițiile îndeplinirii obligațiilor, inclusiv a celor de plată a cotizațiilor fixe și variabile anuale, de către membrii Camerei. Viza este valabilă din momentul acordării până la data de 31 martie a anului următor acordării acesteia.(4) Pentru veniturile obținute sub formă de salariu din activitatea de audit financiar, audit intern, precum și pentru alte venituri, sub formă de salariu, realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar, persoanele în cauză nu vor datora cotizație variabilă către Cameră.(5) Plata cotizațiilor fixe și variabile efectuate în numerar sau prin ordin de plată de către auditorii financiari, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, persoane fizice și juridice, active sau nonactive, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri, se impută cu prioritate asupra celor mai vechi cotizații datorate și neachitate la scadență, indiferent de indicațiile plătitorului. (la 19-07-2016, Alin. (5) al art. 5 a fost introdus de art. I din HOTĂRÂREA nr. 39 din 11 iulie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 543 din 19 iulie 2016. ) C. Taxe + Articolul 6(1) Taxele pentru auditorii financiari sunt următoarele:a) taxa pentru atribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice care au obținut calificarea în România este în sumă de 650 lei;b) taxa pentru aprobarea auditorilor financiari persoane fizice care au fost autorizați în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elveției, atribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice este în sumă de 2.600 lei; (la 26-02-2015, Lit. b) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) c) taxa pentru atribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane juridice este în sumă de 1.300 lei;d) taxa pentru aprobarea auditorilor financiari persoane juridice care au fost autorizați în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elveției, atribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane juridice este în sumă de 2.600 lei; (la 26-02-2015, Lit. d) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) d^1) taxa pentru aprobarea auditorilor financiari persoane fizice și juridice din terțe țări, atribuirea calității de membru al Camerei și înregistrarea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice și juridice este în sumă de 4.000 lei; (la 26-02-2015, Lit. d^1) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) e) taxa pentru reatribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice și juridice este în sumă de 3.000 lei;f) taxa pentru înscrierea la cursul pentru auditorii financiari persoane fizice care pot desfășura activitate de audit financiar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este în sumă de 850 lei; (la 26-02-2015, Lit. f) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) g) taxa pentru înscrierea la cursul pentru auditarea proiectelor finanțate din fonduri europene și alte fonduri nerambursabile de la alți donatori este în sumă de 450 lei; (la 26-02-2015, Lit. g) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) h) taxa pentru înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice care pot audita proiecte finanțate din fonduri europene și alte fonduri nerambursabile de la alți donatori este în sumă de 100 lei; (la 26-02-2015, Lit. h) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) i) taxa pentru înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane juridice care pot audita proiecte finanțate din fonduri europene și alte fonduri nerambursabile de la alți donatori este în sumă de 100 lei. (la 26-02-2015, Lit. i) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (2) Abrogat. (la 26-02-2015, Alin. (2) al art. 6 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) + Articolul 7(1) Taxele și cotizațiile pentru membrii stagiari în activitatea de audit financiar sunt următoarele:a) taxa pentru înscrierea la testul de verificare a cunoștințelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu în activitatea de audit financiar este în sumă de 500 lei;b) taxa pentru înscrierea la stagiu în activitatea de audit financiar pentru persoanele care au promovat testul de verificare a cunoștințelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu, este în sumă de 250 lei;c) taxa pentru echivalarea testului de verificare a cunoștințelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu și înscrierea la stagiu în activitatea de audit financiar, pentru persoanele care solicită echivalarea cu un program de master sau cu o calificare pentru care există protocol de colaborare încheiat de CAFR cu o instituție de învățământ sau cu o altă instituție profesională din domeniu, este în sumă de 500 lei;d) cotizația fixă anuală pentru monitorizarea activității de pregătire practică a membrilor stagiari este în sumă de 580 lei/an;e) taxa pentru înscrierea la examenul de competență profesională pentru atribuirea calității de auditor financiar este în sumă de 400 lei/probă;f) cotizația fixă anuală pentru menținerea în Registrul stagiarilor aflați în perioada legală de susținere a examenului este în sumă de 480 lei.(2) Taxele și cotizațiile stabilite la alin. (1) se achită în numerar, la sediul Camerei sau prin transfer bancar.(3) Taxa stabilită la alin. (1) lit. c) se achită la momentul depunerii dosarului pentru echivalarea testului de verificare a cunoștințelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu în activitatea de audit financiar. În caz de respingere a dosarului se restituie 50% din suma achitată. În cazul în care dosarul a fost aprobat, dar solicitantul nu s-a înscris la stagiu, în termenele stabilite prin reglementările Camerei, taxa nu se restituie. (la 26-02-2015, Alin. (3) al art. 7 a fost modificat de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (4) Cotizația fixă anuală stabilită la alin. (1) lit. d) se achită în două tranșe astfel:a) 300 lei până la data de 31 mai, respectivb) 280 lei până la data de 30 septembrie a fiecărui an de stagiu.Neachitarea taxelor și cotizațiilor pentru membrii stagiari, duce la imposibilitatea finalizării anului de stagiu. + Articolul 8(1) Prezenta hotărâre intră în vigoare începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 262/2011 privind aprobarea cotizațiilor și taxelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România, persoane fizice și juridice, și pentru membrii stagiari în activitatea de audit financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 878 din 13 decembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 9Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
Horia NeamțuBucurești, 24 aprilie 2014.Nr. 35.------
EMITENT |
Având în vedere prevederile:– art. 6 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– art. 15 alin. (3) și art. 62 alin. (2) din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011,Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în ședința din data de 24 aprilie 2014, hotărăște: + Articolul 1Se aprobă cotizațiile și taxele pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România (Camera), persoane fizice și juridice, și pentru membrii stagiari în activitatea de audit financiar, conform art. 2-7:A. Cotizații fixe + Articolul 2(1) Cotizațiile fixe anuale reprezintă sumele în lei care trebuie achitate de către membrii Camerei, persoane fizice și juridice, active sau nonactive, în vederea menținerii în Registrul public al auditorilor financiari și a asigurării accesului la serviciile gratuite acordate de Cameră membrilor acesteia.(2) Cotizațiile fixe anuale se stabilesc după cum urmează:a) pentru auditorii financiari persoane fizice active: 780 lei;b) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive: 390 lei;c) pentru persoanele juridice: 750 lei;d) pentru auditorii financiari persoane fizice active cu calificativ B, C sau D: 1.180 lei;e) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive cu calificativ B, C sau D: 790 lei;f) pentru auditorii financiari persoane juridice cu calificativ B, C sau D: 1.150 lei. + Articolul 3(1) Plata cotizațiilor fixe anuale pentru persoane fizice se face în două tranșe anuale, astfel:a) pentru auditorii financiari persoane fizice active: 400 lei până la 31 martie, respectiv 380 lei până la 30 septembrie a fiecărui an;b) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive: 200 lei până la 31 martie, respectiv 190 lei până la 30 septembrie a fiecărui an;c) pentru auditorii financiari persoane fizice active cu calificativ B, C sau D: 800 lei până la 31 martie, respectiv 380 lei până la 30 septembrie a fiecărui an;d) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive cu calificativ B, C sau D: 600 lei până la 31 martie, respectiv 190 lei până la 30 septembrie a fiecărui an;e) pentru auditorii financiari persoane juridice cu calificativ B, C sau D: 1.000 lei până la 31 martie, respectiv 150 lei până la 30 septembrie a fiecărui an.(2) Plata cotizațiilor fixe anuale pentru persoane juridice se face până la data de 31 martie a fiecărui an.(3) Abrogat. (la 26-02-2015, Alin. (3) al art. 3 a fost abrogat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (4) Nerespectarea prevederilor alin. (1)-(3) duce la sancționarea membrilor Camerei, conform prevederilor legale în vigoare.(5) Auditorii financiari care solicită suspendarea/încetarea suspendării într-un an calendaristic vor achita astfel:a) auditorii financiari care solicită suspendarea pe parcursul unui an calendaristic achită cotizația fixă proporțional cu lunile cât au avut statut de membru (activ sau nonactiv) al Camerei;b) auditorii financiari a căror suspendare încetează pe parcursul unui an calendaristic achită cotizația fixă proporțional cu lunile rămase de la data încetării suspendării;c) luna depunerii cererii de suspendare sau de încetare a suspendării va fi luată în calcul la determinarea perioadei noului statut.(6) La schimbarea statutului din membru activ în membru nonactiv sau din membru nonactiv în membru activ, pe parcursul unui an calendaristic, cotizația fixă anuală se va recalcula proporțional cu cotizația fixă aferentă lunilor cât a avut vechiul statut însumată cu cotizația fixă aferentă noului statut de membru. Luna depunerii declarației de schimbare a statutului de membru va fi luată în calcul la determinarea perioadei noului statut.(7) Auditorii financiari persoane fizice și juridice care solicită înscrierea în Registrul public al auditorilor financiari în primul semestru al anului achită integral cotizația pentru anul respectiv, conform art. 2 alin. (2) și art. 3 alin. (1) și (2). (la 26-02-2015, Alin. (7) al art. 3 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (8) Auditorii financiari care solicită înscrierea în Registrul public al auditorilor financiari în cel de-al doilea semestru al anului achită cotizația fixă anuală pentru anul respectiv, în cuantum de:a) auditorii financiari persoane fizice active: 400 lei;b) auditorii financiari persoane fizice nonactive: 200 lei;c) auditorii financiari persoane juridice: 550 lei. (la 26-02-2015, Alin. (8) al art. 3 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (9) Cotizația fixă anuală la care se face referire la alin. (8) se achită la momentul depunerii documentelor de înscriere în Registrul public al auditorilor financiari. (la 26-02-2015, Alin. (9) al art. 3 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (10) Pentru obținerea vizei anuale înainte de data de 31 martie a fiecărui an, auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice și persoane juridice, după caz, achită prima tranșă din cotizația fixă, conform art. 2 alin. (2) și art. 3 alin. (1), și integral cotizația fixă, conform art. 2 alin. (2) și art. 3 alin. (2). (la 26-02-2015, Alin. (10) al art. 3 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) B. Cotizații variabile + Articolul 4(1) Cotizațiile variabile anuale reprezintă contribuțiile auditorilor financiari, membrii Camerei, calculate prin aplicarea cotelor specificate la alin. (2) la totalul onorariilor calculat conform alin. (3).(2) Cotizațiile variabile anuale se calculează prin aplicarea unei singure cote procentuale asupra totalului onorariilor, în funcție de mărimea acestora, astfel:– se aplică o cotă de 0,5% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mic sau egal cu 50.000 lei;– se aplică o cotă de 0,8% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 50.000 lei și mai mic sau egal cu 200.000 lei;– se aplică o cotă de 0,9% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 200.000 lei și mai mic sau egal cu 600.000 lei;– se aplică o cotă de 1,0% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 600.000 lei și mai mic sau egal cu 1.000.000 lei;– se aplică o cotă de 1,2% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 1.000.000 lei.(3) Totalul onorariilor la care se va aplica procentul de calcul pentru cotizația variabilă se calculează însumând onorariile obținute din activitatea de audit financiar cu onorariile obținute din activitatea de audit intern, precum și cu alte onorarii obținute din exercitarea profesiei de auditor financiar (cum ar fi, de exemplu, dar fără să se limiteze la: auditul programelor cu fonduri provenite de la Uniunea Europeană, alte organizații; auditul situațiilor financiare ale cooperativelor de credit; audit de conformitate privind obligațiile din contractele de privatizare a societăților comerciale potrivit solicitărilor Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului; rapoarte de revizuire cu scop limitat; asistență în vederea retratării situațiilor financiare; organizarea de cursuri de specialitate; servicii de consultanță și alte lucrări care necesită calitatea de auditor financiar etc.) pentru perioada de raportare.(4) Onorariile luate în calcul sunt cele facturate în cursul perioadei de raportare, din care se scad sumele care au fost cedate subcontractorilor și colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei, și nu includ taxa pe valoarea adăugată. + Articolul 5(1) Membrii Camerei, auditori financiari activi, persoane fizice și persoane juridice, trebuie să achite în cursul anului cotizațiile variabile anuale, sub formă de avans, până la data de 30 septembrie, în funcție de modalitățile de calcul prevăzute la art. 3 alin. (2) și (3). Cotizația variabilă sub formă de avans se calculează asupra onorariilor încasate până la 30 iunie, mai puțin sumele care au fost cedate subcontractorilor și colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei, cu obligația menționării ulterioare a sumelor respective și a beneficiarilor acestora în Raportul anual al membrilor.(2) Pe baza situațiilor financiare întocmite pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie se va stabili cuantumul definitiv al cotizației variabile datorate de membrii Camerei, aferentă totalului onorariilor raportate, rezultate din cumularea veniturilor obținute din activitatea de audit financiar, audit intern, precum și a altor venituri realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar.Din cuantumul definitiv al cotizației se va scădea avansul achitat de membrii Camerei până la data de 30 septembrie, conform alin. (1), diferența urmând a fi regularizată (achitată de membrii Camerei sau rambursată de către aceasta, după caz) până la data de 31 martie a anului următor.(3) Acordarea vizei anuale, pe carnetul de auditor financiar, pentru exercitarea profesiei se va face numai în condițiile îndeplinirii obligațiilor, inclusiv a celor de plată a cotizațiilor fixe și variabile anuale, de către membrii Camerei. Viza este valabilă din momentul acordării până la data de 31 martie a anului următor acordării acesteia.(4) Pentru veniturile obținute sub formă de salariu din activitatea de audit financiar, audit intern, precum și pentru alte venituri, sub formă de salariu, realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar, persoanele în cauză nu vor datora cotizație variabilă către Cameră.(5) Plata cotizațiilor fixe și variabile efectuate în numerar sau prin ordin de plată de către auditorii financiari, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, persoane fizice și juridice, active sau nonactive, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri, se impută cu prioritate asupra celor mai vechi cotizații datorate și neachitate la scadență, indiferent de indicațiile plătitorului. (la 19-07-2016, Alin. (5) al art. 5 a fost introdus de art. I din HOTĂRÂREA nr. 39 din 11 iulie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 543 din 19 iulie 2016. ) C. Taxe + Articolul 6(1) Taxele pentru auditorii financiari sunt următoarele:a) taxa pentru atribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice care au obținut calificarea în România este în sumă de 650 lei;b) taxa pentru aprobarea auditorilor financiari persoane fizice care au fost autorizați în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elveției, atribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice este în sumă de 2.600 lei; (la 26-02-2015, Lit. b) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) c) taxa pentru atribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane juridice este în sumă de 1.300 lei;d) taxa pentru aprobarea auditorilor financiari persoane juridice care au fost autorizați în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elveției, atribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane juridice este în sumă de 2.600 lei; (la 26-02-2015, Lit. d) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) d^1) taxa pentru aprobarea auditorilor financiari persoane fizice și juridice din terțe țări, atribuirea calității de membru al Camerei și înregistrarea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice și juridice este în sumă de 4.000 lei; (la 26-02-2015, Lit. d^1) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) e) taxa pentru reatribuirea calității de membru al Camerei și înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice și juridice este în sumă de 3.000 lei;f) taxa pentru înscrierea la cursul pentru auditorii financiari persoane fizice care pot desfășura activitate de audit financiar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este în sumă de 850 lei; (la 26-02-2015, Lit. f) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) g) taxa pentru înscrierea la cursul pentru auditarea proiectelor finanțate din fonduri europene și alte fonduri nerambursabile de la alți donatori este în sumă de 450 lei; (la 26-02-2015, Lit. g) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) h) taxa pentru înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane fizice care pot audita proiecte finanțate din fonduri europene și alte fonduri nerambursabile de la alți donatori este în sumă de 100 lei; (la 26-02-2015, Lit. h) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) i) taxa pentru înscrierea în Registrul auditorilor financiari - persoane juridice care pot audita proiecte finanțate din fonduri europene și alte fonduri nerambursabile de la alți donatori este în sumă de 100 lei. (la 26-02-2015, Lit. i) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (2) Abrogat. (la 26-02-2015, Alin. (2) al art. 6 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) + Articolul 7(1) Taxele și cotizațiile pentru membrii stagiari în activitatea de audit financiar sunt următoarele:a) taxa pentru înscrierea la testul de verificare a cunoștințelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu în activitatea de audit financiar este în sumă de 500 lei;b) taxa pentru înscrierea la stagiu în activitatea de audit financiar pentru persoanele care au promovat testul de verificare a cunoștințelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu, este în sumă de 250 lei;c) taxa pentru echivalarea testului de verificare a cunoștințelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu și înscrierea la stagiu în activitatea de audit financiar, pentru persoanele care solicită echivalarea cu un program de master sau cu o calificare pentru care există protocol de colaborare încheiat de CAFR cu o instituție de învățământ sau cu o altă instituție profesională din domeniu, este în sumă de 500 lei;d) cotizația fixă anuală pentru monitorizarea activității de pregătire practică a membrilor stagiari este în sumă de 580 lei/an;e) taxa pentru înscrierea la examenul de competență profesională pentru atribuirea calității de auditor financiar este în sumă de 400 lei/probă;f) cotizația fixă anuală pentru menținerea în Registrul stagiarilor aflați în perioada legală de susținere a examenului este în sumă de 480 lei.(2) Taxele și cotizațiile stabilite la alin. (1) se achită în numerar, la sediul Camerei sau prin transfer bancar.(3) Taxa stabilită la alin. (1) lit. c) se achită la momentul depunerii dosarului pentru echivalarea testului de verificare a cunoștințelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu în activitatea de audit financiar. În caz de respingere a dosarului se restituie 50% din suma achitată. În cazul în care dosarul a fost aprobat, dar solicitantul nu s-a înscris la stagiu, în termenele stabilite prin reglementările Camerei, taxa nu se restituie. (la 26-02-2015, Alin. (3) al art. 7 a fost modificat de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 11 din 19 februarie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 26 februarie 2015. ) (4) Cotizația fixă anuală stabilită la alin. (1) lit. d) se achită în două tranșe astfel:a) 300 lei până la data de 31 mai, respectivb) 280 lei până la data de 30 septembrie a fiecărui an de stagiu.Neachitarea taxelor și cotizațiilor pentru membrii stagiari, duce la imposibilitatea finalizării anului de stagiu. + Articolul 8(1) Prezenta hotărâre intră în vigoare începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 262/2011 privind aprobarea cotizațiilor și taxelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România, persoane fizice și juridice, și pentru membrii stagiari în activitatea de audit financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 878 din 13 decembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 9Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
Horia NeamțuBucurești, 24 aprilie 2014.Nr. 35.------