ORDIN nr. 153 din 3 martie 2011 (*actualizat*)privind modificarea şi completarea Regulamentului pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.816/2005, şi pentru definirea trenurilor de călători în funcţie de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători(actualizat la data de 18 iunie 2015*)
----------În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) pct. (i) din anexa nr. 1 "Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR" la Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Feroviare Române - AFER, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române - AFER, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin: + Articolul IRegulamentul pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.816/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 şi 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 122, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 122. - (1) Pentru stabilirea priorităţii în circulaţie, fiecărui tren i se atribuie un rang, după cum urmează:- peste orice rang: trenuri de serviciu puse în circulaţie pentru restabilirea circulaţiei trenurilor;- în ordinea rangului: a) rangul I - trenuri pentru care autoritatea de stat în transporturile feroviare dispune să circule în acest rang; b) rangul II - trenuri intercity; c) rangul III - trenuri interregio; d) rangul IV - trenuri regio, trenuri mixte; e) rangul V - trenuri internaţionale de marfă, trenuri de marfă specializate pentru transportul mărfurilor perisabile şi/sau al vietăţilor, trenuri de mesagerie, containere şi coletărie; f) rangul VI - trenuri de marfă interregionale sau regionale, trenuri navete, trenuri marşrute, trenuri cu vagoane goale; g) rangul VII - trenuri de marfă care urmează să manevreze pe secţie (locale), trenuri convoaie de manevră (în complexe feroviare), trenuri de serviciu, locomotive izolate."2. La anexa 4, la litera I, punctul 1 se abrogă.3. Anexa 8 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentul ordin. + Articolul IIDefinirea trenurilor de călători în funcţie de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători este prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin. + Articolul IIIAnexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 11 decembrie 2011.Ministrul transporturilorşi infrastructurii,Anca Daniela BoagiuBucureşti, 3 martie 2011.Nr. 153. + Anexa 1(Anexa 8 la Regulamentul nr. 005)Culori şi simboluri folosite pentru trasareatrenurilor pe graficul de circulaţie ┌──────────────────────────────────┬──────────────────┬──────────────────────┐ │ Felul trenului │ Rangul │ Trasa trenului │ │ │ ├─────────┬────────────┤ │ │ │ culoare │ mod de │ │ │ │ │reprezentare│ │ │ │ │ grafică │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri peste orice rang şi de │Trenuri peste │Roşu │Linie │ │rangul I │orice rang şi de │ │întreruptă │ │ │rangul I │ │cu semnul │ │ │ │ │"X" │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri intercity şi trenuri │II şi III │Roşu │Linie │ │interregio │ │ │continuă │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri regio şi trenuri mixte │IV │Albastru │Linie │ │ │ │ │continuă │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri internaţionale de marfă, │V │Verde │Linie │ │trenuri de marfă cu afectări │ │ │continuă │ │speciale (mărfuri perisabile, │ │ │ │ │vietăţi, containere, trafic │ │ │ │ │intermodal) │ │ │ │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri de marfă interregionale │VI │Negru │Linie │ │sau regionale (altele decât cele │ │ │continuă │ │locale de marfă), trenuri navete, │ │ │ │ │trenuri cu vagoane goale │ │ │ │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri locale de marfă, trenuri │VII │Verde │Linie │ │convoaie de manevră, trenuri de │ │ │întreruptă │ │serviciu, locomotive izolate, UAM │ │ │cu semnul │ │ │ │ │"X" │ └──────────────────────────────────┴──────────────────┴─────────┴────────────┘NOTE:1. Pentru locomotivele izolate, cu sau fără vagoane, se va trasa, în culoarea specifică rangului, o linie întreruptă.2. Locomotivele de multiplă tracţiune se vor trasa cu linie punctată deasupra, respectiv sub trasa propriu-zisă a trenului, în funcţie de poziţia în tren.3. Trasa unor trenuri va fi completată pe unele intervale cu următoarele semne suplimentare:- un cerc plin roşu, când în tren sunt vagoane din categoria explozibilelor;- literele "GD", când în tren sunt vagoane cu transporturi excepţionale.4. Alte notaţii:- numărul dispoziţiei operatorului de circulaţie se va înscrie pe grafic într-un cerc;- linia de circulaţie din staţie ocupată se va reprezenta printr-o linie continuă neagră, iar linia închisă, printr-o linie continuă roşie. + Anexa 2Definirea categoriilor de trenuri de călătoriîn funcţie de serviciile oferite de operatoriide transport feroviar de călătoriA. Operatorii de transport feroviar de călători vor solicita, prin cererea de alocare a traseelor sau prin cererea de punere în circulaţie a trenurilor, după caz, categoria trenurilor, iar Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" - S.A. are obligaţia de a verifica încadrarea acestor solicitări în condiţiile prevederilor prezentei anexe referitoare la viteza comercială, distanţa maximă de circulaţie şi procentul minim de opriri specifice fiecărei categorii de tren.B. Definirea trenurilor de călători pe categorii este:I. Trenurile intercity (IC) se clasifică astfel: a) Intercity Eurocity (IC-EC) b) Intercity Euronight (IC-EN) c) Intercity (IC) d) Intercity Night (IC-N)II. Trenurile interregio (IR) se clasifică astfel: a) Interregio (IR) b) Interregio Night (IR-N)III. Trenurile regio (R)I. Trenuri intercity (IC) a) Intercity Eurocity (IC-EC)- Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) operează între oraşele importante, în trafic intern sau internaţional.- Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Eurocity EC, conform prevederilor din Fişa UIC nr. C6/2001, appendix D. b) Intercity Euronight (IC-EN)- Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) operează între oraşele importante, au parcurs de noapte, în trafic intern sau internaţional.- Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Euronight (EN), conform prevederilor din Fişa UIC nr. C6/2001, appendix D. c) Intercity (IC)- Trenurile Intercity (IC) operează între oraşele importante şi circulă de regulă în timpul zilei, incluzând destinaţii internaţionale.- Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 60 km/h.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity (IC) este:┌────────────┬─────────────────────────────────────┬─────────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │ Caracterul serviciului ││ │ ├────────────┬────────────┤│ │ │ obligatoriu│ opţional ││ │ ├─────┬──────┼─────┬──────┤│ │ │cls.I│cls.II│cls.I│cls.II│├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Permite selectarea locurilor în │ │ │ │ ││pentru │perioada de anticipaţie │ X │ X │ │ ││planificarea├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│călătoriei │Facilităţi pentru dizabilităţi │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Sistem de informare pentru călători │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Vânzare de bilete on-line │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Regim de rezervare a locului │ X │ X │ │ │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Climatizare │ X │ X │ │ ││la bordul ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│trenului │Sonorizare │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Servicii video │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Prize 230 V/50 Hz │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Iluminat lizieră │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Conexiune internet │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Toalete ecologice │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Supraveghere video │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Difuzare presă cotidiană/reviste │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Pliante şi broşuri cu informaţii │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Servicii de alimentaţie publică │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Asistenţă şi informare din partea │ X │ X │ │ ││ │personalului de tren │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Sistem automat de informare │ │ │ X │ X │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Acces la sala de aşteptare │ X │ X │ │ ││în staţii ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Informaţii în staţii │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Automate de vânzări bilete │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Plata electronică │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Asistenţă pentru călători │ X │ X │ │ │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┴──────┤│Alte │Serviciul business │ │ │ X ││servicii │ │ │ │ │└────────────┴─────────────────────────────────────┴─────┴──────┴────────────┘ d) Intercity Night (IC-N)- Trenurile Intercity Night (IC-N) operează între oraşele importante, incluzând destinaţii internaţionale, şi oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit şi/sau cuşetă.- Trenurile Intercity Night (IC-N) au parcurs de noapte.- Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 55 km/h.- Trenurile Intercity Night (IC-N) pot avea în compunere vagoane aparţinând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii.- Pot avea serviciu opţional de transport al autoturismelor, în vagoane specializate.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity Night (IC-N) este:┌────────────┬─────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │ Caracterul serviciului ││ │ ├──────────────────┬──────────────────┤│ │ │ obligatoriu │ opţional ││ │ ├─────┬──────┬──┬──┼─────┬──────┬──┬──┤│ │ │cls.I│cls.II│VD│Bc│cls.I│cls.II│VD│Bc│├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Permite selectarea │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││pentru │locurilor în perioada de │ │ │ │ │ │ │ │ ││planificarea│anticipaţie. │ │ │ │ │ │ │ │ ││călătoriei │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Facilităţi pentru │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │dizabilităţi │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Sistem de informare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │pentru călători │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Vânzare de bilete on-line│ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Regim de rezervare a │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │locului │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Climatizare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││la bordul ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│trenului │Sonorizare │ X │ X │ │ │ │ │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Servicii video │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Prize 230 V/50 Hz │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Iluminat lizieră │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Conexiune internet │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Toalete ecologice │ X │ X │ │X │ │ │X │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Supraveghere video │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Difuzare presă │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │cotidiană/reviste │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Pliante şi broşuri cu │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │informaţii │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Servicii de alimentaţie │ │ │X │X │ X │ X │ │ ││ │publică │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Asistenţă şi informare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │din partea personalului │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │de tren │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Sistem automat de │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │informare │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Acces la sala de │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││în staţii │aşteptare │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Informaţii în staţii │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Automate de vânzări │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │bilete │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Plata electronică │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Asistenţă pentru călători│ X │ X │X │X │ │ │ │ │└────────────┴─────────────────────────┴─────┴──────┴──┴──┴─────┴──────┴──┴──┘II. Trenuri interregio (IR) a) Interregio (IR)- Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h.- În principalele staţii feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio (IR) este:┌────────────┬─────────────────────────────────────┬─────────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │ Caracterul serviciului ││ │ ├────────────┬────────────┤│ │ │ obligatoriu│ opţional ││ │ ├─────┬──────┼─────┬──────┤│ │ │cls.I│cls.II│cls.I│cls.II│├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Permite selectarea locurilor în │ │ │ X │ X ││pentru │perioada de anticipaţie │ │ │ │ ││planificarea├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│călătoriei │Facilităţi pentru dizabilităţi │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Sistem de informare pentru călători │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Vânzare de bilete on-line │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Regim de rezervare a locului │ │ │ X │ X │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Climatizare │ X │ │ │ X ││la bordul ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│trenului │Sonorizare │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Prize 230 V/50 Hz │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Iluminat lizieră │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Toalete ecologice │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Supraveghere video │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Difuzare presă cotidiană/reviste │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Pliante şi broşuri cu informaţii │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Servicii de alimentaţie publică │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Asistenţă şi informare din partea │ X │ X │ │ ││ │personalului de tren │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Sistem automat de informare │ │ │ X │ X │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii în │Acces la sala de aşteptare │ │ │ X │ X ││staţii ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Informaţii în staţii │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Plata electronică │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Asistenţă pentru călători │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Automate de vânzări bilete │ │ │ X │ X │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Alte │Vagoane pentru schiuri şi biciclete │ │ │ X │ X ││servicii │ │ │ │ │ │└────────────┴─────────────────────────────────────┴─────┴──────┴─────┴──────┘ b) Interregio Night (IR-N)- Trenurile Interregio Night (IR-N) au parcurs de noapte şi oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit şi/sau cuşetă.- Trenurile Interregio Night (IR-N) pot avea în compunere vagoane aparţinând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii.- Au opriri frecvente (în majoritatea oraşelor din parcurs).- Viteza medie comercială/tren este de minimum 40 km/h.- Pot avea serviciu opţional de transport al autoturismelor, în vagoane specializate.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio Night (IR-N) este:┌────────────┬─────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │ Caracterul serviciului ││ │ ├──────────────────┬──────────────────┤│ │ │ obligatoriu │ opţional ││ │ ├─────┬──────┬──┬──┼─────┬──────┬──┬──┤│ │ │cls.I│cls.II│VD│Bc│cls.I│cls.II│VD│Bc│├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Permite selectarea │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││pentru │locurilor în perioada de │ │ │ │ │ │ │ │ ││planificarea│anticipaţie │ │ │ │ │ │ │ │ ││călătoriei ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Facilităţi pentru │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │dizabilităţi │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Sistem de informare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │pentru călători │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Vânzare de bilete on-line│ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Regim de rezervare a │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │locului │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Climatizare │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││la bordul ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│trenului │Sonorizare │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Prize 230 V/50 Hz │ │ │X │X │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Iluminat lizieră │ │ │X │X │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Toalete ecologice │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Supraveghere video │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Difuzare presă │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │cotidiană/reviste │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Pliante şi broşuri cu │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │informaţii │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Servicii de alimentaţie │ │ │X │X │ X │ X │ │ ││ │publică │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Asistenţă şi informare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │din partea personalului │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │de tren │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Sistem automat de │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │informare │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Acces la sala de │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││în staţii │aşteptare │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Informaţii în staţii │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Automate de vânzări │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │bilete │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Plata electronică │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Asistenţă pentru călători│ │ │ │ │ X │ X │X │X │└────────────┴─────────────────────────┴─────┴──────┴──┴──┴─────┴──────┴──┴──┘III. Trenuri regio (R)Regio (R):- Pentru asigurarea legăturii, trenurile Regio vor fi solicitate şi trasate la un interval suficient de timp pentru a permite îmbarcarea/debarcarea călătorilor în/din trenurile de legătură din staţiile/nodurile de cale ferată.- Viteza medie comercială este în principiu de minimum 35 km/h.- Asigură condiţii de transport pentru arii geografice restrânse, distanţa maximă de circulaţie fiind de 230 km +/- 10%, sau prima staţie de cale ferată dacă se depăşeşte această distanţă.- Opreşte în halte, haltele de mişcare, haltele comerciale şi staţiile de cale ferată din parcursul trenului, în proporţie de minimum 70% din numărul total al acestora.- Pentru trenurile care circulă în intervalul 23,00-05,00, în vederea asigurării traficului de zi, se poate circula fără oprire în acest interval orar.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Regio este:┌────────────┬─────────────────────────────────────┬───────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │Caracterul serviciului ││ │ ├───────────┬───────────┤│ │ │obligatoriu│ opţional ││ │ ├───────────┼───────────┤│ │ │ cls. II │ cls. II │├────────────┼─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│Servicii │Sistem de informare pentru călători │ X │ ││pentru ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│planificarea│Vânzare de bilete on-line │ │ X ││călătoriei │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│Servicii │Climatizare │ X*) │ X ││la bordul ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│trenului │Sonorizare │ │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│ │Toalete ecologice │ │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│ │Îndrumare şi informare din partea │ X │ ││ │personalului de tren │ │ │├────────────┼─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│Servicii în │Acces la sala de aşteptare │ │ X ││staţii ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│ │Informaţii în staţii │ │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│ │Automate de vânzări bilete │ │ X │└────────────┴─────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┘ Notă
────────── X*) - obligatoriu începând cu anul 2017, pentru trenurile care circulă pe secţiile de circulaţie interoperabile.
──────────- Serviciul clasa I nu are caracter obligatoriu.----------Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa din ORDINUL nr. 723 din 4 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 18 iunie 2015, conform art. I din acelaşi act normativ.-----
EMITENT |
----------În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) pct. (i) din anexa nr. 1 "Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR" la Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Feroviare Române - AFER, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române - AFER, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin: + Articolul IRegulamentul pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.816/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 şi 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 122, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 122. - (1) Pentru stabilirea priorităţii în circulaţie, fiecărui tren i se atribuie un rang, după cum urmează:- peste orice rang: trenuri de serviciu puse în circulaţie pentru restabilirea circulaţiei trenurilor;- în ordinea rangului: a) rangul I - trenuri pentru care autoritatea de stat în transporturile feroviare dispune să circule în acest rang; b) rangul II - trenuri intercity; c) rangul III - trenuri interregio; d) rangul IV - trenuri regio, trenuri mixte; e) rangul V - trenuri internaţionale de marfă, trenuri de marfă specializate pentru transportul mărfurilor perisabile şi/sau al vietăţilor, trenuri de mesagerie, containere şi coletărie; f) rangul VI - trenuri de marfă interregionale sau regionale, trenuri navete, trenuri marşrute, trenuri cu vagoane goale; g) rangul VII - trenuri de marfă care urmează să manevreze pe secţie (locale), trenuri convoaie de manevră (în complexe feroviare), trenuri de serviciu, locomotive izolate."2. La anexa 4, la litera I, punctul 1 se abrogă.3. Anexa 8 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentul ordin. + Articolul IIDefinirea trenurilor de călători în funcţie de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători este prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin. + Articolul IIIAnexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 11 decembrie 2011.Ministrul transporturilorşi infrastructurii,Anca Daniela BoagiuBucureşti, 3 martie 2011.Nr. 153. + Anexa 1(Anexa 8 la Regulamentul nr. 005)Culori şi simboluri folosite pentru trasareatrenurilor pe graficul de circulaţie ┌──────────────────────────────────┬──────────────────┬──────────────────────┐ │ Felul trenului │ Rangul │ Trasa trenului │ │ │ ├─────────┬────────────┤ │ │ │ culoare │ mod de │ │ │ │ │reprezentare│ │ │ │ │ grafică │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri peste orice rang şi de │Trenuri peste │Roşu │Linie │ │rangul I │orice rang şi de │ │întreruptă │ │ │rangul I │ │cu semnul │ │ │ │ │"X" │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri intercity şi trenuri │II şi III │Roşu │Linie │ │interregio │ │ │continuă │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri regio şi trenuri mixte │IV │Albastru │Linie │ │ │ │ │continuă │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri internaţionale de marfă, │V │Verde │Linie │ │trenuri de marfă cu afectări │ │ │continuă │ │speciale (mărfuri perisabile, │ │ │ │ │vietăţi, containere, trafic │ │ │ │ │intermodal) │ │ │ │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri de marfă interregionale │VI │Negru │Linie │ │sau regionale (altele decât cele │ │ │continuă │ │locale de marfă), trenuri navete, │ │ │ │ │trenuri cu vagoane goale │ │ │ │ ├──────────────────────────────────┼──────────────────┼─────────┼────────────┤ │Trenuri locale de marfă, trenuri │VII │Verde │Linie │ │convoaie de manevră, trenuri de │ │ │întreruptă │ │serviciu, locomotive izolate, UAM │ │ │cu semnul │ │ │ │ │"X" │ └──────────────────────────────────┴──────────────────┴─────────┴────────────┘NOTE:1. Pentru locomotivele izolate, cu sau fără vagoane, se va trasa, în culoarea specifică rangului, o linie întreruptă.2. Locomotivele de multiplă tracţiune se vor trasa cu linie punctată deasupra, respectiv sub trasa propriu-zisă a trenului, în funcţie de poziţia în tren.3. Trasa unor trenuri va fi completată pe unele intervale cu următoarele semne suplimentare:- un cerc plin roşu, când în tren sunt vagoane din categoria explozibilelor;- literele "GD", când în tren sunt vagoane cu transporturi excepţionale.4. Alte notaţii:- numărul dispoziţiei operatorului de circulaţie se va înscrie pe grafic într-un cerc;- linia de circulaţie din staţie ocupată se va reprezenta printr-o linie continuă neagră, iar linia închisă, printr-o linie continuă roşie. + Anexa 2Definirea categoriilor de trenuri de călătoriîn funcţie de serviciile oferite de operatoriide transport feroviar de călătoriA. Operatorii de transport feroviar de călători vor solicita, prin cererea de alocare a traseelor sau prin cererea de punere în circulaţie a trenurilor, după caz, categoria trenurilor, iar Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" - S.A. are obligaţia de a verifica încadrarea acestor solicitări în condiţiile prevederilor prezentei anexe referitoare la viteza comercială, distanţa maximă de circulaţie şi procentul minim de opriri specifice fiecărei categorii de tren.B. Definirea trenurilor de călători pe categorii este:I. Trenurile intercity (IC) se clasifică astfel: a) Intercity Eurocity (IC-EC) b) Intercity Euronight (IC-EN) c) Intercity (IC) d) Intercity Night (IC-N)II. Trenurile interregio (IR) se clasifică astfel: a) Interregio (IR) b) Interregio Night (IR-N)III. Trenurile regio (R)I. Trenuri intercity (IC) a) Intercity Eurocity (IC-EC)- Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) operează între oraşele importante, în trafic intern sau internaţional.- Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Eurocity EC, conform prevederilor din Fişa UIC nr. C6/2001, appendix D. b) Intercity Euronight (IC-EN)- Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) operează între oraşele importante, au parcurs de noapte, în trafic intern sau internaţional.- Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Euronight (EN), conform prevederilor din Fişa UIC nr. C6/2001, appendix D. c) Intercity (IC)- Trenurile Intercity (IC) operează între oraşele importante şi circulă de regulă în timpul zilei, incluzând destinaţii internaţionale.- Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 60 km/h.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity (IC) este:┌────────────┬─────────────────────────────────────┬─────────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │ Caracterul serviciului ││ │ ├────────────┬────────────┤│ │ │ obligatoriu│ opţional ││ │ ├─────┬──────┼─────┬──────┤│ │ │cls.I│cls.II│cls.I│cls.II│├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Permite selectarea locurilor în │ │ │ │ ││pentru │perioada de anticipaţie │ X │ X │ │ ││planificarea├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│călătoriei │Facilităţi pentru dizabilităţi │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Sistem de informare pentru călători │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Vânzare de bilete on-line │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Regim de rezervare a locului │ X │ X │ │ │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Climatizare │ X │ X │ │ ││la bordul ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│trenului │Sonorizare │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Servicii video │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Prize 230 V/50 Hz │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Iluminat lizieră │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Conexiune internet │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Toalete ecologice │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Supraveghere video │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Difuzare presă cotidiană/reviste │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Pliante şi broşuri cu informaţii │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Servicii de alimentaţie publică │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Asistenţă şi informare din partea │ X │ X │ │ ││ │personalului de tren │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Sistem automat de informare │ │ │ X │ X │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Acces la sala de aşteptare │ X │ X │ │ ││în staţii ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Informaţii în staţii │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Automate de vânzări bilete │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Plata electronică │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Asistenţă pentru călători │ X │ X │ │ │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┴──────┤│Alte │Serviciul business │ │ │ X ││servicii │ │ │ │ │└────────────┴─────────────────────────────────────┴─────┴──────┴────────────┘ d) Intercity Night (IC-N)- Trenurile Intercity Night (IC-N) operează între oraşele importante, incluzând destinaţii internaţionale, şi oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit şi/sau cuşetă.- Trenurile Intercity Night (IC-N) au parcurs de noapte.- Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 55 km/h.- Trenurile Intercity Night (IC-N) pot avea în compunere vagoane aparţinând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii.- Pot avea serviciu opţional de transport al autoturismelor, în vagoane specializate.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity Night (IC-N) este:┌────────────┬─────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │ Caracterul serviciului ││ │ ├──────────────────┬──────────────────┤│ │ │ obligatoriu │ opţional ││ │ ├─────┬──────┬──┬──┼─────┬──────┬──┬──┤│ │ │cls.I│cls.II│VD│Bc│cls.I│cls.II│VD│Bc│├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Permite selectarea │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││pentru │locurilor în perioada de │ │ │ │ │ │ │ │ ││planificarea│anticipaţie. │ │ │ │ │ │ │ │ ││călătoriei │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Facilităţi pentru │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │dizabilităţi │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Sistem de informare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │pentru călători │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Vânzare de bilete on-line│ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Regim de rezervare a │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │locului │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Climatizare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││la bordul ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│trenului │Sonorizare │ X │ X │ │ │ │ │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Servicii video │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Prize 230 V/50 Hz │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Iluminat lizieră │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Conexiune internet │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Toalete ecologice │ X │ X │ │X │ │ │X │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Supraveghere video │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Difuzare presă │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │cotidiană/reviste │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Pliante şi broşuri cu │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │informaţii │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Servicii de alimentaţie │ │ │X │X │ X │ X │ │ ││ │publică │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Asistenţă şi informare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │din partea personalului │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │de tren │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Sistem automat de │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │informare │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Acces la sala de │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││în staţii │aşteptare │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Informaţii în staţii │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Automate de vânzări │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │bilete │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Plata electronică │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Asistenţă pentru călători│ X │ X │X │X │ │ │ │ │└────────────┴─────────────────────────┴─────┴──────┴──┴──┴─────┴──────┴──┴──┘II. Trenuri interregio (IR) a) Interregio (IR)- Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h.- În principalele staţii feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio (IR) este:┌────────────┬─────────────────────────────────────┬─────────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │ Caracterul serviciului ││ │ ├────────────┬────────────┤│ │ │ obligatoriu│ opţional ││ │ ├─────┬──────┼─────┬──────┤│ │ │cls.I│cls.II│cls.I│cls.II│├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Permite selectarea locurilor în │ │ │ X │ X ││pentru │perioada de anticipaţie │ │ │ │ ││planificarea├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│călătoriei │Facilităţi pentru dizabilităţi │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Sistem de informare pentru călători │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Vânzare de bilete on-line │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Regim de rezervare a locului │ │ │ X │ X │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii │Climatizare │ X │ │ │ X ││la bordul ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│trenului │Sonorizare │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Prize 230 V/50 Hz │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Iluminat lizieră │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Toalete ecologice │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Supraveghere video │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Difuzare presă cotidiană/reviste │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Pliante şi broşuri cu informaţii │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Servicii de alimentaţie publică │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Asistenţă şi informare din partea │ X │ X │ │ ││ │personalului de tren │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Sistem automat de informare │ │ │ X │ X │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Servicii în │Acces la sala de aşteptare │ │ │ X │ X ││staţii ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Informaţii în staţii │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Plata electronică │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Asistenţă pentru călători │ │ │ X │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│ │Automate de vânzări bilete │ │ │ X │ X │├────────────┼─────────────────────────────────────┼─────┼──────┼─────┼──────┤│Alte │Vagoane pentru schiuri şi biciclete │ │ │ X │ X ││servicii │ │ │ │ │ │└────────────┴─────────────────────────────────────┴─────┴──────┴─────┴──────┘ b) Interregio Night (IR-N)- Trenurile Interregio Night (IR-N) au parcurs de noapte şi oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit şi/sau cuşetă.- Trenurile Interregio Night (IR-N) pot avea în compunere vagoane aparţinând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii.- Au opriri frecvente (în majoritatea oraşelor din parcurs).- Viteza medie comercială/tren este de minimum 40 km/h.- Pot avea serviciu opţional de transport al autoturismelor, în vagoane specializate.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio Night (IR-N) este:┌────────────┬─────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │ Caracterul serviciului ││ │ ├──────────────────┬──────────────────┤│ │ │ obligatoriu │ opţional ││ │ ├─────┬──────┬──┬──┼─────┬──────┬──┬──┤│ │ │cls.I│cls.II│VD│Bc│cls.I│cls.II│VD│Bc│├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Permite selectarea │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││pentru │locurilor în perioada de │ │ │ │ │ │ │ │ ││planificarea│anticipaţie │ │ │ │ │ │ │ │ ││călătoriei ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Facilităţi pentru │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │dizabilităţi │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Sistem de informare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │pentru călători │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Vânzare de bilete on-line│ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Regim de rezervare a │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │locului │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Climatizare │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││la bordul ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│trenului │Sonorizare │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Prize 230 V/50 Hz │ │ │X │X │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Iluminat lizieră │ │ │X │X │ X │ X │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Toalete ecologice │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Supraveghere video │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Difuzare presă │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │cotidiană/reviste │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Pliante şi broşuri cu │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │informaţii │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Servicii de alimentaţie │ │ │X │X │ X │ X │ │ ││ │publică │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Asistenţă şi informare │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ │din partea personalului │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │de tren │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Sistem automat de │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │informare │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│Servicii │Acces la sala de │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││în staţii │aşteptare │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Informaţii în staţii │ X │ X │X │X │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Automate de vânzări │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ │bilete │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Plata electronică │ │ │ │ │ X │ X │X │X ││ ├─────────────────────────┼─────┼──────┼──┼──┼─────┼──────┼──┼──┤│ │Asistenţă pentru călători│ │ │ │ │ X │ X │X │X │└────────────┴─────────────────────────┴─────┴──────┴──┴──┴─────┴──────┴──┴──┘III. Trenuri regio (R)Regio (R):- Pentru asigurarea legăturii, trenurile Regio vor fi solicitate şi trasate la un interval suficient de timp pentru a permite îmbarcarea/debarcarea călătorilor în/din trenurile de legătură din staţiile/nodurile de cale ferată.- Viteza medie comercială este în principiu de minimum 35 km/h.- Asigură condiţii de transport pentru arii geografice restrânse, distanţa maximă de circulaţie fiind de 230 km +/- 10%, sau prima staţie de cale ferată dacă se depăşeşte această distanţă.- Opreşte în halte, haltele de mişcare, haltele comerciale şi staţiile de cale ferată din parcursul trenului, în proporţie de minimum 70% din numărul total al acestora.- Pentru trenurile care circulă în intervalul 23,00-05,00, în vederea asigurării traficului de zi, se poate circula fără oprire în acest interval orar.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Regio este:┌────────────┬─────────────────────────────────────┬───────────────────────┐│ │ Nivelul serviciului │Caracterul serviciului ││ │ ├───────────┬───────────┤│ │ │obligatoriu│ opţional ││ │ ├───────────┼───────────┤│ │ │ cls. II │ cls. II │├────────────┼─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│Servicii │Sistem de informare pentru călători │ X │ ││pentru ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│planificarea│Vânzare de bilete on-line │ │ X ││călătoriei │ │ │ │├────────────┼─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│Servicii │Climatizare │ X*) │ X ││la bordul ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│trenului │Sonorizare │ │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│ │Toalete ecologice │ │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│ │Îndrumare şi informare din partea │ X │ ││ │personalului de tren │ │ │├────────────┼─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│Servicii în │Acces la sala de aşteptare │ │ X ││staţii ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│ │Informaţii în staţii │ │ X ││ ├─────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤│ │Automate de vânzări bilete │ │ X │└────────────┴─────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┘ Notă
────────── X*) - obligatoriu începând cu anul 2017, pentru trenurile care circulă pe secţiile de circulaţie interoperabile.
──────────- Serviciul clasa I nu are caracter obligatoriu.----------Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa din ORDINUL nr. 723 din 4 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 18 iunie 2015, conform art. I din acelaşi act normativ.-----