ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 115 din 21 decembrie 2011 (*actualizată*)privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene(actualizată la data de 13 martie 2015*)
----------Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii, cu modificările şi completările ulterioare,ţinând seama de Memorandumul cu tema "Asumarea responsabilităţilor ce decurg din implementarea licitaţiilor de certificate de emisii de gaze cu efect de seră", aprobat în şedinţa de Guvern din data de 3 august 2011, prin care Ministerul Finanţelor Publice a fost desemnat instituţia din România ce va acţiona în calitate de adjudecător pe platforma comună de licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, urmând a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră, atât cele aferente anului 2012, cât şi cele din perioada care începe cu anul 2013, având în vedere prevederile art. 288 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,ţinând cont de faptul că România riscă declanşarea procedurii de preinfringement în cazul în care nu îşi reglementează toate aspectele legate de participarea la licitaţiile pe platforma comună de licitaţie, în conformitate cu cerinţele Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010, precum şi de faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ şi recurgerea la procedura legislativă obişnuită ar determina, ulterior fazei de preinfringement, sesizarea României în faţa Curţii Europene de Justiţie şi obligarea la plata unor amenzi şi/sau penalităţi pentru neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin conform Tratatului de aderare şi imposibilitatea României de a participa la procesul de licitaţie pe platforma comună de la nivelul Uniunii Europene începând cu anul 2012, implicit neîncasarea sumelor obţinute din comercializarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu impact negativ atât asupra bugetului de stat, cât şi asupra realizării investiţiilor pe proiecte ce vizează domeniul schimbărilor climatice,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. + Capitolul IStabilirea cadrului instituţional la nivelul României pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii + Articolul 1Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul instituţional pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 302/1 din 18 noiembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament. + Articolul 2Autorităţile competente responsabile pentru aplicarea Regulamentului sunt: Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Mediului şi Pădurilor, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare şi Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor. + Articolul 3 (1) În temeiul art. 22 alin. (1) din Regulament, Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea desemnată în calitate de adjudecător până la înfiinţarea/desemnarea unei autorităţi naţionale în domeniul schimbărilor climatice care să asigure la nivel naţional implementarea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. (2) În conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din Regulament, Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea competentă pentru semnarea, în numele României, a contractului cu platforma comună de licitaţie, denumită în continuare platformă comună, desemnată conform art. 26 din Regulament, inclusiv cu orice sistem de compensare şi decontare legat de aceasta. + Articolul 4 (1) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei este autoritatea competentă pentru: a) reglementarea autorizării intermediarilor nonfinanciari, conform art. 18 alin. (2) din Regulament, în vederea asigurării accesului liber al acestora la procesul de licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pe platforma comună; b) monitorizarea activităţii intermediarilor nonfinanciari menţionaţi la lit. a). (2) Desfăşurarea activităţilor prevăzute la alin. (1) se efectuează în baza reglementărilor elaborate şi aprobate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei. + Articolul 5 (1) Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice este autoritatea competentă să reprezinte România în cadrul procedurii concurenţiale de achiziţie publică comună a Comisiei Europene şi Statelor membre pentru desemnarea platformei comune şi desemnarea autorităţii de monitorizare a licitaţiilor în sensul art. 125c din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei din 23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene. (2) Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice semnează, în numele României, contractele de achiziţie comună pentru platforma comună şi pentru autoritatea de monitorizare a licitaţiilor. + Articolul 6Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare este autoritatea competentă pentru: a) emiterea autorizaţiilor prevăzute la art. 18 alin. (3) din Regulament, fără a aduce atingere dispoziţiilor art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare; b) oferirea de asistenţă autorităţii de monitorizare a licitaţiilor pentru îndeplinirea funcţiilor acesteia, cooperând în mod activ cu aceasta în sfera să de competenţă, în cazul în care una din pieţele reglementate din România este desemnată platformă comună în baza acordului european de achiziţie comună pentru desemnarea platformei comune, conform prevederilor art. 53 alin. (3) şi (5) din Regulament; c) primirea notificărilor de către orice persoană din partea platformei comune privind situaţiile de abuz pe piaţă care au loc pe sau prin sistemele respectivei platforme comune, cu privire la suspiciuni de abuz pe piaţă, admisă să liciteze sau de către orice persoană în numele căreia acţionează persoana admisă să liciteze în cadrul licitaţiilor, în cazul în care una din pieţele reglementate din România este desemnată platformă comună în baza acordului european de achiziţie comună pentru desemnarea platformei comune. + Articolul 7Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor este autoritatea competentă pentru primirea din partea platformei comune a notificărilor privind spălarea de bani şi finanţarea terorismului care au loc pe sau prin sistemele platformei comune, în cazul în care una din pieţele reglementate din România este desemnată platformă comună în baza acordului european de achiziţie comună pentru desemnarea platformei comune, conform prevederilor art. 55 alin. (2) din Regulament. + Capitolul II Autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie, prin platforma comună, certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene + Articolul 8 (1) În realizarea obiectivului prevăzut la art. 3 alin (1), Ministerul Finanţelor Publice gestionează, prin compartimentul de specialitate, contul distinct deschis la Banca Naţională a României pe numele Ministerului Finanţelor Publice, în care se încasează, în euro, sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. (2) Suma obţinută în urma scoaterii la licitaţie, în condiţiile legi, a certificatelor de emisii rămase neutilizate din rezerva pentru proiectele de tip implementare în comun pentru România din perioada 2008-2012 din cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră se derulează de către compartimentul de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice prin contul distinct deschis la Banca Naţională a României pe numele Ministerului Finanţelor Publice, în care se încasează, în euro, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.---------------Alin. (2) al art. 8 a fost introdus de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 70 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 387 din 28 iunie 2013. (3) Contravaloarea în lei a sumei obţinute potrivit alin. (2) se constituie venit al Fondului pentru mediu şi se utilizează de Administraţia Fondului pentru Mediu pentru finanţarea proiectelor prevăzute la art. II alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 204/2013 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.---------------Alin. (3) al art. 8 a fost introdus de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 70 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 387 din 28 iunie 2013. + Articolul 9 (1) Sumele constituite din încasările obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră se repartizează potrivit art. 10 şi 11. (2) Dobânzile încasate la disponibilităţile contului prevăzut la art. 8 se fac venit la bugetul de stat în contul "Alte venituri din dobânzi" şi se virează în termen de 5 zile lucrătoare. (3) Cheltuielile cu comisioanele şi spezele bancare aferente gestionării contului se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice, cu încadrarea în sumele prevăzute anual cu această destinaţie. (4) În termen de 5 zile lucrătoare de la data încasării sumelor în contul prevăzut la art. 8, Ministerul Finanţelor Publice dispune efectuarea schimbului valutar şi virarea contravalorii în lei în contul de disponibil deschis la Trezoreria operativă centrală pe numele Ministerului Finanţelor Publice. + Articolul 10 (1) Destinaţia contravalorii în lei a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României, în temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) şi (3) din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/91/CE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea îmbunătăţirii şi extinderii sistemului comunitar de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările şi completările ulterioare, este următoarea: a) 29% din suma brută se virează de către gestionarul contului la bugetul de stat, într-un cont distinct, în termen de 5 zile lucrătoare de la data schimbului valutar; b) 71% din suma brută se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data schimbului valutar, conform prevederilor art. 12, ministerelor beneficiare care implementează proiecte în domeniile stabilite conform prevederilor art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare, sumele fiind alocate beneficiarilor finali în cadrul unor scheme elaborate cu respectarea legislaţiei specifice ajutorului de stat, în cazul în care măsurile de sprijin cad sub incidenţa legislaţiei în materie. (2) Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 12 se autorizează gestionarul contului să reţină sumele în contul de disponibil deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice la Trezoreria operativă centrală. (3) Transferul sumelor prevăzute la alin. (1) lit. b) include şi cheltuielile deduse de Comisia Europeană din suma brută cu privire la gestionarea sistemului comunitar. + Articolul 11 (1) Contravaloarea în lei a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, în conformitate cu prevederile art. 12^3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările şi completările ulterioare, se repartizează după cum urmează: a) 70% din suma brută se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data schimbului valutar, Ministerului Transporturilor; b) 30% din suma brută se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data schimbului valutar, Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice.----------Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. (2) Transferul sumelor prevăzute la alin. (1) include şi cheltuielile deduse de Comisia Europeană din suma brută cu privire la gestionarea sistemului comunitar. (3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerul Mediului şi Pădurilor utilizează sumele prevăzute la alin. (1) pentru finanţarea de proiecte care au ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, stabilite prin hotărâre a Guvernului. (4) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1), se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5).----------Alin. (4) al art. 11 a fost introdus de pct. 2 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12Aprobarea sumelor pentru finanţarea proiectelor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) se realizează prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de către Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Mediului şi Pădurilor, pe baza proiectelor obiectivelor de investiţii înaintate de ministerele beneficiare Administraţiei Fondului pentru Mediu, în vederea analizării şi selectării. + Articolul 12^1 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2013, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 104.000 mii lei Ministerului Transporturilor pentru finanţarea în anul 2013 a proiectului de investiţii «Magistrala V Metrou Etapa I Drumul Taberei-Universitate». (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Transporturilor răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1).---------------Art. 12^1 a fost introdus de pct. 1 al art. unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 27 martie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 1 aprilie 2013. + Articolul 12^2 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2013, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 76.000 mii lei Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pentru dotarea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea transportului elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din mediul rural cu microbuze şcolare 16 + 1 locuri. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1). (4) Toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze şcolare vor fi suportate din bugetele proprii ale unităţilor administrativ-teritoriale. (5) Repartizarea microbuzelor către unităţile administrativ-teritoriale se va face prin ordin comun al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, şi al ministrului educaţiei naţionale. (6) Începând cu anul 2014, în vederea transportării elevilor din învăţământul preuniversitar de stat, în limita bugetului aprobat, pot fi achiziţionate şi autobuze şi autocare şcolare.---------------Alin. (6) al art. 12^2 a fost introdus de art. unic din LEGEA nr. 343 din 18 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 811 din 20 decembrie 2013, care modifică art. unic din ORDONANŢA nr. 12 din 4 iulie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 428 din 15 iulie 2013.---------------Art. 12^2 a fost introdus de art. unic din ORDONANŢA nr. 12 din 4 iulie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 428 din 15 iulie 2013. + Articolul 12^3 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 90.300 mii lei Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, pentru achiziţionarea de microbuze, astfel: a) pentru dotarea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea transportului elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din mediul rural, precum şi a municipiilor şi oraşelor care au sate şi localităţi componente;----------Lit. a) a alin. (1) al art. 12^3 a fost modificată de art. XXII din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 2 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 13 martie 2015. b) pentru dotarea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea asigurării mijloacelor de transport unităţilor de învăţământ preuniversitar care au în structură şi secţii de club sportiv şcolar, necesare deplasărilor sportivilor şi colectivelor tehnice aferente la competiţiile sportive interne şi internaţionale. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1). (4) Toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze vor fi suportate din bugetele proprii ale unităţilor administrativ-teritoriale. (5) Repartizarea microbuzelor către unităţile administrativ-teritoriale se va face prin ordin comun al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, şi al ministrului educaţiei naţionale.----------Art. 12^3 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12^4 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 20.600 mii lei Ministerului Tineretului şi Sportului, pentru achiziţionarea de microbuze şi autocare necesare dotării unităţilor aflate în subordinea acestuia, în vederea asigurării mijloacelor de transport necesare deplasărilor sportivilor şi colectivelor tehnice aferente la competiţiile sportive interne şi internaţionale. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Tineretului şi Sportului răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1). (4) Toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze şi autocare vor fi suportate din bugetele proprii ale unităţilor aflate în subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului. (5) Repartizarea mijloacelor de transport către unităţile prevăzute la alin. (1) se va face prin ordin al ministrului tineretului şi sportului.----------Art. 12^4 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12^5 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 20.100 mii lei Ministerului Educaţiei Naţionale, pentru achiziţionarea de microbuze şi autocare necesare dotării cluburilor sportive şcolare şi a cluburilor sportive studenţeşti, aflate în subordinea/ coordonarea acestuia, în vederea asigurării mijloacelor de transport necesare deplasărilor sportivilor şi colectivelor tehnice aferente la competiţiile sportive interne şi internaţionale. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Educaţiei Naţionale răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1). (4) Toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze şi autocare vor fi suportate din bugetele proprii ale unităţilor aflate în subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale. (5) Repartizarea mijloacelor de transport către unităţile prevăzute la alin. (1) se va face prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.----------Art. 12^5 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12^6 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 22.315 mii lei Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, pentru finanţarea proiectului «Transformarea autobuzelor din funcţionarea Diesel în funcţionare cu gaz petrolier lichefiat» în municipiul Ploieşti. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Suma prevăzută la alin. (1) este alocată bugetului local al municipiului Ploieşti, la solicitare, în baza contractului de finanţare încheiat, în condiţiile legii, între municipiul Ploieşti şi Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice. (4) Toate costurile legate de întreţinerea şi funcţionarea acestor autobuze vor fi suportate din bugetul local al municipiului Ploieşti. (5) Municipiul Ploieşti beneficiar al proiectului prevăzut la alin. (1) are următoarele obligaţii: a) să atribuie contractele de achiziţie publică de furnizare, servicii sau lucrări prin aplicarea procedurilor de achiziţii publice, în condiţiile legii; b) să încheie contractele; c) să implementeze contractele; d) să certifice cheltuielile; e) să efectueze plăţile. (6) Ordonatorul principal de credite al municipiului Ploieşti răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1).----------Art. 12^6 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12^7 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 44.630 mii lei Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, pentru finanţarea proiectului «Implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a municipiului Bucureşti». (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Suma prevăzută la alin. (1) este alocată bugetului propriu al municipiului Bucureşti, la solicitare, în baza contractului de finanţare încheiat, în condiţiile legii, între municipiul Bucureşti şi Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice. (4) Toate costurile legate de întreţinerea şi funcţionarea sistemului de transport cu bicicleta vor fi suportate din bugetul propriu al municipiului Bucureşti. (5) Municipiul Bucureşti beneficiar al proiectului prevăzut la alin. (1) are următoarele obligaţii: a) să atribuie contractele de achiziţie publică de furnizare, servicii sau lucrări prin aplicarea procedurilor de achiziţii publice, în condiţiile legii; b) să încheie contractele; c) să implementeze contractele; d) să certifice cheltuielile; e) să efectueze plăţile. (6) Ordonatorul principal de credite al municipiului Bucureşti răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1).----------Art. 12^7 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 13 (1) Monitorizarea proiectelor finanţate din sumele obţinute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră se realizează de către fiecare minister beneficiar. (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), monitorizarea proiectelor finanţate din suma prevăzută la art. 8 alin. (3) se realizează de către Administraţia Fondului pentru Mediu. (3) În vederea îndeplinirii obligaţiilor stabilite de Comisia Europeană conform art. II alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 204/2013, anual, în prima parte a lunii februarie, ministerele beneficiare raportează Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice modul de utilizare a veniturilor obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră, exprimată în tone de dioxid de carbon echivalent, redusă prin implementarea proiectelor în anul precedent, precum şi orice alte informaţii suplimentare referitoare la utilizarea veniturilor, necesare pentru finalizarea raportării.---------------Art. 13 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 70 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 387 din 28 iunie 2013. + Articolul 14Modalitatea de încasare, gestionare a conturilor de disponibilităţi în lei şi în valută şi de virare a sumelor obţinute din scoaterea la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră se stabileşte prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. + Articolul 15 (1) Din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b) şi art. 11 alin. (1), se alocă anual sume pentru finanţarea proiectelor potrivit art. 12, respectiv potrivit art. 11 alin. (3), după caz.----------Alin. (1) al art. 15 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. (2) După aprobarea sumelor anuale alocate acestora potrivit art. 11 alin. (3) şi art. 12, ministerele beneficiare vor solicita Ministerului Finanţelor Publice virarea, la o poziţie distinctă de venituri ale bugetului de stat, a sumelor aprobate, după caz.----------Alin. (2) al art. 15 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. (3) După virarea sumelor prevăzute la alin. (2) în contul de venituri ale bugetului de stat se autorizează Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea ministerelor beneficiare, să majoreze, la o poziţie distinctă, atât veniturile, cât şi cheltuielile bugetului de stat, precum şi bugetele ordonatorilor principali de credite beneficiari cu suma alocată finanţării proiectelor. (4) Sumele rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar, determinate ca diferenţă dintre veniturile încasate potrivit alin. (2) şi plăţile efectuate, se virează de către ministerele beneficiare din contul de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate într-un cont de disponibil deschis pe numele acestora la Trezoreria Statului. (5) Sumele virate în contul prevăzut la alin. (4) se transferă în primele 5 zile lucrătoare ale anului următor de către ministerele beneficiare în contul de venituri ale bugetului de stat urmând procedura de la alin. (3) şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.---------------Art. 15 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 27 martie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 1 aprilie 2013. + Articolul 16La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, art. 12^3 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.*Prevederile art. 10 din prezenta ordonanţă de urgenţă transpun parţial dispoziţiile art. 10, respectiv alin. (1), (2) şi (3), din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) seria L nr. 275 din 25 octombrie 2003.PRIM-MINISTRUEMIL BOCContrasemnează:--------------Ministrul finanţelor publice,Gheorghe Ialomiţianup. Guvernatorul Băncii Naţionale a României,Bogdan OlteanuMinistrul mediului şi pădurilor,Laszlo BorbelyMinistrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,Ion AritonMinistrul transporturilor şi infrastructurii,Anca Daniela BoagiuMinistrul afacerilor europene,Leonard OrbanBucureşti, 21 decembrie 2011.Nr. 115.------
EMITENT |
----------Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii, cu modificările şi completările ulterioare,ţinând seama de Memorandumul cu tema "Asumarea responsabilităţilor ce decurg din implementarea licitaţiilor de certificate de emisii de gaze cu efect de seră", aprobat în şedinţa de Guvern din data de 3 august 2011, prin care Ministerul Finanţelor Publice a fost desemnat instituţia din România ce va acţiona în calitate de adjudecător pe platforma comună de licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, urmând a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră, atât cele aferente anului 2012, cât şi cele din perioada care începe cu anul 2013, având în vedere prevederile art. 288 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,ţinând cont de faptul că România riscă declanşarea procedurii de preinfringement în cazul în care nu îşi reglementează toate aspectele legate de participarea la licitaţiile pe platforma comună de licitaţie, în conformitate cu cerinţele Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010, precum şi de faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ şi recurgerea la procedura legislativă obişnuită ar determina, ulterior fazei de preinfringement, sesizarea României în faţa Curţii Europene de Justiţie şi obligarea la plata unor amenzi şi/sau penalităţi pentru neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin conform Tratatului de aderare şi imposibilitatea României de a participa la procesul de licitaţie pe platforma comună de la nivelul Uniunii Europene începând cu anul 2012, implicit neîncasarea sumelor obţinute din comercializarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu impact negativ atât asupra bugetului de stat, cât şi asupra realizării investiţiilor pe proiecte ce vizează domeniul schimbărilor climatice,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. + Capitolul IStabilirea cadrului instituţional la nivelul României pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii + Articolul 1Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul instituţional pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 302/1 din 18 noiembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament. + Articolul 2Autorităţile competente responsabile pentru aplicarea Regulamentului sunt: Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Mediului şi Pădurilor, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare şi Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor. + Articolul 3 (1) În temeiul art. 22 alin. (1) din Regulament, Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea desemnată în calitate de adjudecător până la înfiinţarea/desemnarea unei autorităţi naţionale în domeniul schimbărilor climatice care să asigure la nivel naţional implementarea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. (2) În conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din Regulament, Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea competentă pentru semnarea, în numele României, a contractului cu platforma comună de licitaţie, denumită în continuare platformă comună, desemnată conform art. 26 din Regulament, inclusiv cu orice sistem de compensare şi decontare legat de aceasta. + Articolul 4 (1) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei este autoritatea competentă pentru: a) reglementarea autorizării intermediarilor nonfinanciari, conform art. 18 alin. (2) din Regulament, în vederea asigurării accesului liber al acestora la procesul de licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pe platforma comună; b) monitorizarea activităţii intermediarilor nonfinanciari menţionaţi la lit. a). (2) Desfăşurarea activităţilor prevăzute la alin. (1) se efectuează în baza reglementărilor elaborate şi aprobate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei. + Articolul 5 (1) Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice este autoritatea competentă să reprezinte România în cadrul procedurii concurenţiale de achiziţie publică comună a Comisiei Europene şi Statelor membre pentru desemnarea platformei comune şi desemnarea autorităţii de monitorizare a licitaţiilor în sensul art. 125c din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei din 23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene. (2) Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice semnează, în numele României, contractele de achiziţie comună pentru platforma comună şi pentru autoritatea de monitorizare a licitaţiilor. + Articolul 6Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare este autoritatea competentă pentru: a) emiterea autorizaţiilor prevăzute la art. 18 alin. (3) din Regulament, fără a aduce atingere dispoziţiilor art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare; b) oferirea de asistenţă autorităţii de monitorizare a licitaţiilor pentru îndeplinirea funcţiilor acesteia, cooperând în mod activ cu aceasta în sfera să de competenţă, în cazul în care una din pieţele reglementate din România este desemnată platformă comună în baza acordului european de achiziţie comună pentru desemnarea platformei comune, conform prevederilor art. 53 alin. (3) şi (5) din Regulament; c) primirea notificărilor de către orice persoană din partea platformei comune privind situaţiile de abuz pe piaţă care au loc pe sau prin sistemele respectivei platforme comune, cu privire la suspiciuni de abuz pe piaţă, admisă să liciteze sau de către orice persoană în numele căreia acţionează persoana admisă să liciteze în cadrul licitaţiilor, în cazul în care una din pieţele reglementate din România este desemnată platformă comună în baza acordului european de achiziţie comună pentru desemnarea platformei comune. + Articolul 7Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor este autoritatea competentă pentru primirea din partea platformei comune a notificărilor privind spălarea de bani şi finanţarea terorismului care au loc pe sau prin sistemele platformei comune, în cazul în care una din pieţele reglementate din România este desemnată platformă comună în baza acordului european de achiziţie comună pentru desemnarea platformei comune, conform prevederilor art. 55 alin. (2) din Regulament. + Capitolul II Autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie, prin platforma comună, certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene + Articolul 8 (1) În realizarea obiectivului prevăzut la art. 3 alin (1), Ministerul Finanţelor Publice gestionează, prin compartimentul de specialitate, contul distinct deschis la Banca Naţională a României pe numele Ministerului Finanţelor Publice, în care se încasează, în euro, sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. (2) Suma obţinută în urma scoaterii la licitaţie, în condiţiile legi, a certificatelor de emisii rămase neutilizate din rezerva pentru proiectele de tip implementare în comun pentru România din perioada 2008-2012 din cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră se derulează de către compartimentul de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice prin contul distinct deschis la Banca Naţională a României pe numele Ministerului Finanţelor Publice, în care se încasează, în euro, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.---------------Alin. (2) al art. 8 a fost introdus de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 70 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 387 din 28 iunie 2013. (3) Contravaloarea în lei a sumei obţinute potrivit alin. (2) se constituie venit al Fondului pentru mediu şi se utilizează de Administraţia Fondului pentru Mediu pentru finanţarea proiectelor prevăzute la art. II alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 204/2013 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.---------------Alin. (3) al art. 8 a fost introdus de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 70 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 387 din 28 iunie 2013. + Articolul 9 (1) Sumele constituite din încasările obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră se repartizează potrivit art. 10 şi 11. (2) Dobânzile încasate la disponibilităţile contului prevăzut la art. 8 se fac venit la bugetul de stat în contul "Alte venituri din dobânzi" şi se virează în termen de 5 zile lucrătoare. (3) Cheltuielile cu comisioanele şi spezele bancare aferente gestionării contului se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice, cu încadrarea în sumele prevăzute anual cu această destinaţie. (4) În termen de 5 zile lucrătoare de la data încasării sumelor în contul prevăzut la art. 8, Ministerul Finanţelor Publice dispune efectuarea schimbului valutar şi virarea contravalorii în lei în contul de disponibil deschis la Trezoreria operativă centrală pe numele Ministerului Finanţelor Publice. + Articolul 10 (1) Destinaţia contravalorii în lei a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României, în temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) şi (3) din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/91/CE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea îmbunătăţirii şi extinderii sistemului comunitar de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările şi completările ulterioare, este următoarea: a) 29% din suma brută se virează de către gestionarul contului la bugetul de stat, într-un cont distinct, în termen de 5 zile lucrătoare de la data schimbului valutar; b) 71% din suma brută se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data schimbului valutar, conform prevederilor art. 12, ministerelor beneficiare care implementează proiecte în domeniile stabilite conform prevederilor art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare, sumele fiind alocate beneficiarilor finali în cadrul unor scheme elaborate cu respectarea legislaţiei specifice ajutorului de stat, în cazul în care măsurile de sprijin cad sub incidenţa legislaţiei în materie. (2) Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 12 se autorizează gestionarul contului să reţină sumele în contul de disponibil deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice la Trezoreria operativă centrală. (3) Transferul sumelor prevăzute la alin. (1) lit. b) include şi cheltuielile deduse de Comisia Europeană din suma brută cu privire la gestionarea sistemului comunitar. + Articolul 11 (1) Contravaloarea în lei a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, în conformitate cu prevederile art. 12^3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările şi completările ulterioare, se repartizează după cum urmează: a) 70% din suma brută se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data schimbului valutar, Ministerului Transporturilor; b) 30% din suma brută se virează de către gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data schimbului valutar, Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice.----------Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. (2) Transferul sumelor prevăzute la alin. (1) include şi cheltuielile deduse de Comisia Europeană din suma brută cu privire la gestionarea sistemului comunitar. (3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerul Mediului şi Pădurilor utilizează sumele prevăzute la alin. (1) pentru finanţarea de proiecte care au ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, stabilite prin hotărâre a Guvernului. (4) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1), se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5).----------Alin. (4) al art. 11 a fost introdus de pct. 2 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12Aprobarea sumelor pentru finanţarea proiectelor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) se realizează prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de către Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Mediului şi Pădurilor, pe baza proiectelor obiectivelor de investiţii înaintate de ministerele beneficiare Administraţiei Fondului pentru Mediu, în vederea analizării şi selectării. + Articolul 12^1 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2013, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 104.000 mii lei Ministerului Transporturilor pentru finanţarea în anul 2013 a proiectului de investiţii «Magistrala V Metrou Etapa I Drumul Taberei-Universitate». (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Transporturilor răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1).---------------Art. 12^1 a fost introdus de pct. 1 al art. unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 27 martie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 1 aprilie 2013. + Articolul 12^2 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2013, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 76.000 mii lei Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pentru dotarea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea transportului elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din mediul rural cu microbuze şcolare 16 + 1 locuri. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1). (4) Toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze şcolare vor fi suportate din bugetele proprii ale unităţilor administrativ-teritoriale. (5) Repartizarea microbuzelor către unităţile administrativ-teritoriale se va face prin ordin comun al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, şi al ministrului educaţiei naţionale. (6) Începând cu anul 2014, în vederea transportării elevilor din învăţământul preuniversitar de stat, în limita bugetului aprobat, pot fi achiziţionate şi autobuze şi autocare şcolare.---------------Alin. (6) al art. 12^2 a fost introdus de art. unic din LEGEA nr. 343 din 18 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 811 din 20 decembrie 2013, care modifică art. unic din ORDONANŢA nr. 12 din 4 iulie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 428 din 15 iulie 2013.---------------Art. 12^2 a fost introdus de art. unic din ORDONANŢA nr. 12 din 4 iulie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 428 din 15 iulie 2013. + Articolul 12^3 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 90.300 mii lei Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, pentru achiziţionarea de microbuze, astfel: a) pentru dotarea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea transportului elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din mediul rural, precum şi a municipiilor şi oraşelor care au sate şi localităţi componente;----------Lit. a) a alin. (1) al art. 12^3 a fost modificată de art. XXII din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 2 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 13 martie 2015. b) pentru dotarea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea asigurării mijloacelor de transport unităţilor de învăţământ preuniversitar care au în structură şi secţii de club sportiv şcolar, necesare deplasărilor sportivilor şi colectivelor tehnice aferente la competiţiile sportive interne şi internaţionale. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1). (4) Toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze vor fi suportate din bugetele proprii ale unităţilor administrativ-teritoriale. (5) Repartizarea microbuzelor către unităţile administrativ-teritoriale se va face prin ordin comun al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, şi al ministrului educaţiei naţionale.----------Art. 12^3 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12^4 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 20.600 mii lei Ministerului Tineretului şi Sportului, pentru achiziţionarea de microbuze şi autocare necesare dotării unităţilor aflate în subordinea acestuia, în vederea asigurării mijloacelor de transport necesare deplasărilor sportivilor şi colectivelor tehnice aferente la competiţiile sportive interne şi internaţionale. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Tineretului şi Sportului răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1). (4) Toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze şi autocare vor fi suportate din bugetele proprii ale unităţilor aflate în subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului. (5) Repartizarea mijloacelor de transport către unităţile prevăzute la alin. (1) se va face prin ordin al ministrului tineretului şi sportului.----------Art. 12^4 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12^5 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 20.100 mii lei Ministerului Educaţiei Naţionale, pentru achiziţionarea de microbuze şi autocare necesare dotării cluburilor sportive şcolare şi a cluburilor sportive studenţeşti, aflate în subordinea/ coordonarea acestuia, în vederea asigurării mijloacelor de transport necesare deplasărilor sportivilor şi colectivelor tehnice aferente la competiţiile sportive interne şi internaţionale. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Ministerul Educaţiei Naţionale răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1). (4) Toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze şi autocare vor fi suportate din bugetele proprii ale unităţilor aflate în subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale. (5) Repartizarea mijloacelor de transport către unităţile prevăzute la alin. (1) se va face prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.----------Art. 12^5 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12^6 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 22.315 mii lei Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, pentru finanţarea proiectului «Transformarea autobuzelor din funcţionarea Diesel în funcţionare cu gaz petrolier lichefiat» în municipiul Ploieşti. (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Suma prevăzută la alin. (1) este alocată bugetului local al municipiului Ploieşti, la solicitare, în baza contractului de finanţare încheiat, în condiţiile legii, între municipiul Ploieşti şi Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice. (4) Toate costurile legate de întreţinerea şi funcţionarea acestor autobuze vor fi suportate din bugetul local al municipiului Ploieşti. (5) Municipiul Ploieşti beneficiar al proiectului prevăzut la alin. (1) are următoarele obligaţii: a) să atribuie contractele de achiziţie publică de furnizare, servicii sau lucrări prin aplicarea procedurilor de achiziţii publice, în condiţiile legii; b) să încheie contractele; c) să implementeze contractele; d) să certifice cheltuielile; e) să efectueze plăţile. (6) Ordonatorul principal de credite al municipiului Ploieşti răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1).----------Art. 12^6 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 12^7 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 12, în anul 2014, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aprobă alocarea sumei de 44.630 mii lei Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, pentru finanţarea proiectului «Implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a municipiului Bucureşti». (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) se respectă procedura prevăzută la art. 15 alin. (2)-(5). (3) Suma prevăzută la alin. (1) este alocată bugetului propriu al municipiului Bucureşti, la solicitare, în baza contractului de finanţare încheiat, în condiţiile legii, între municipiul Bucureşti şi Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice. (4) Toate costurile legate de întreţinerea şi funcţionarea sistemului de transport cu bicicleta vor fi suportate din bugetul propriu al municipiului Bucureşti. (5) Municipiul Bucureşti beneficiar al proiectului prevăzut la alin. (1) are următoarele obligaţii: a) să atribuie contractele de achiziţie publică de furnizare, servicii sau lucrări prin aplicarea procedurilor de achiziţii publice, în condiţiile legii; b) să încheie contractele; c) să implementeze contractele; d) să certifice cheltuielile; e) să efectueze plăţile. (6) Ordonatorul principal de credite al municipiului Bucureşti răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1).----------Art. 12^7 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. + Articolul 13 (1) Monitorizarea proiectelor finanţate din sumele obţinute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră se realizează de către fiecare minister beneficiar. (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), monitorizarea proiectelor finanţate din suma prevăzută la art. 8 alin. (3) se realizează de către Administraţia Fondului pentru Mediu. (3) În vederea îndeplinirii obligaţiilor stabilite de Comisia Europeană conform art. II alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 204/2013, anual, în prima parte a lunii februarie, ministerele beneficiare raportează Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice modul de utilizare a veniturilor obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră, exprimată în tone de dioxid de carbon echivalent, redusă prin implementarea proiectelor în anul precedent, precum şi orice alte informaţii suplimentare referitoare la utilizarea veniturilor, necesare pentru finalizarea raportării.---------------Art. 13 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 70 din 26 iunie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 387 din 28 iunie 2013. + Articolul 14Modalitatea de încasare, gestionare a conturilor de disponibilităţi în lei şi în valută şi de virare a sumelor obţinute din scoaterea la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră se stabileşte prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. + Articolul 15 (1) Din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b) şi art. 11 alin. (1), se alocă anual sume pentru finanţarea proiectelor potrivit art. 12, respectiv potrivit art. 11 alin. (3), după caz.----------Alin. (1) al art. 15 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. (2) După aprobarea sumelor anuale alocate acestora potrivit art. 11 alin. (3) şi art. 12, ministerele beneficiare vor solicita Ministerului Finanţelor Publice virarea, la o poziţie distinctă de venituri ale bugetului de stat, a sumelor aprobate, după caz.----------Alin. (2) al art. 15 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 9 aprilie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 18 aprilie 2014. (3) După virarea sumelor prevăzute la alin. (2) în contul de venituri ale bugetului de stat se autorizează Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea ministerelor beneficiare, să majoreze, la o poziţie distinctă, atât veniturile, cât şi cheltuielile bugetului de stat, precum şi bugetele ordonatorilor principali de credite beneficiari cu suma alocată finanţării proiectelor. (4) Sumele rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar, determinate ca diferenţă dintre veniturile încasate potrivit alin. (2) şi plăţile efectuate, se virează de către ministerele beneficiare din contul de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate într-un cont de disponibil deschis pe numele acestora la Trezoreria Statului. (5) Sumele virate în contul prevăzut la alin. (4) se transferă în primele 5 zile lucrătoare ale anului următor de către ministerele beneficiare în contul de venituri ale bugetului de stat urmând procedura de la alin. (3) şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.---------------Art. 15 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 17 din 27 martie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 1 aprilie 2013. + Articolul 16La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, art. 12^3 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.*Prevederile art. 10 din prezenta ordonanţă de urgenţă transpun parţial dispoziţiile art. 10, respectiv alin. (1), (2) şi (3), din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) seria L nr. 275 din 25 octombrie 2003.PRIM-MINISTRUEMIL BOCContrasemnează:--------------Ministrul finanţelor publice,Gheorghe Ialomiţianup. Guvernatorul Băncii Naţionale a României,Bogdan OlteanuMinistrul mediului şi pădurilor,Laszlo BorbelyMinistrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,Ion AritonMinistrul transporturilor şi infrastructurii,Anca Daniela BoagiuMinistrul afacerilor europene,Leonard OrbanBucureşti, 21 decembrie 2011.Nr. 115.------