ORDIN nr. 2.069 din 1 octombrie 1998pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a bibliotecilor publice
EMITENT
  • MINISTERUL CULTURII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 13 noiembrie 1998



    Ministrul culturii,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 134/1998 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii,emite următorul ordin:  +  Articolul UNICSe aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a bibliotecilor publice, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.Ministrul culturii,Ion Caramitru  +  AnexăREGULAMENTde organizare şi funcţionare a bibliotecilor publice  +  Capitolul 1 Dispoziţii generale  +  Articolul 1Prezentul regulament stabileşte normele de organizare şi funcţionare a bibliotecilor publice aflate sub autoritatea administrativă a consiliilor locale şi judeţene şi sub autoritatea de specialitate a Ministerului Culturii.  +  Articolul 2 (1) În sensul prezentului regulament, instituţiile de profil, organizate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale - judeţe, municipii, oraşe şi comune -, care îndeplinesc funcţii culturale şi educaţional-ştiinţifice, asigurând accesul liber şi fără nici o discriminare al membrilor comunităţii la informaţie, sunt denumite, în continuare, biblioteci publice. (2) Bibliotecile publice constituie, organizează şi dezvolta colecţii enciclopedice reprezentative de cărţi, periodice şi alte documente grafice şi audiovizuale, precum şi alte materiale purtătoare de informaţii.  +  Articolul 3Bibliotecile publice funcţionează ca instituţii bugetare, deservite de cel puţin un bibliotecar cu norma întreaga, dacă deţin minimum 5.000 de unităţi de biblioteca - cărţi, periodice, documente grafice şi audiovizuale, precum şi alte materiale purtătoare de informaţii.  +  Articolul 4 (1) Pentru organizarea şi funcţionarea bibliotecilor publice consiliile locale şi judeţene asigura baza materială şi resursele financiare necesare, potrivit responsabilităţilor ce le revin prin lege. (2) Coordonarea metodologică a bibliotecilor publice locale se asigura de către Ministerul Culturii, Biblioteca Naţionala a României şi inspectoratele pentru cultura de la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti, împreună cu conducerile bibliotecilor judeţene.  +  Articolul 5 (1) Bibliotecile publice judeţene funcţionează în municipiile-reşedinţa de judeţ, indeplinind şi funcţii de biblioteci publice pentru localităţile respective. (2) Biblioteca publică a municipiului Bucureşti este asimilată bibliotecii judeţene şi funcţionează sub autoritatea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, indeplinind şi funcţii specifice acestui tip de instituţie pentru judeţul Ilfov.  +  Capitolul 2 Colectiile bibliotecii  +  Articolul 6 (1) Colectiile bibliotecilor publice, organizate şi dezvoltate permanent prin achiziţii, donaţii, schimb şi alte surse, împreună cu colectiile constituite istoric sunt formate din: cărţi, periodice, manuscrise, documente istorice, corespondenta, piese numismatice şi alte documente grafice şi audiovizuale purtătoare de informaţii, româneşti şi străine, fascicole din cărţi sau periodice, calendare, almanahuri, partituri, reproduceri de arta (albume, stampe, gravuri, portrete, tablouri, ilustrate), atlase, harti, foi volante, anunţuri, afişe, proclamatii, standarde, descrieri de invenţii, norme tehnice, produse soft-ware, înregistrări multimedia (discuri, microfilme, diafilme, diapozitive, casete audio şi video, CD şi CD-ROM), publicaţii şi materiale speciale pentru nevăzători şi pentru alte categorii de persoane defavorizate, reproduceri tipărite sau multiplicate în serie, prin: fotografiere, xilografiere, fotocopiere sau alte procedee. (2) Bibliotecile publice pot deţine unele documente din categoria celor care fac parte din fondul arhivistic naţional, dacă acestea provin din colectiile traditionale ale bibliotecii respective, din donaţii sau dacă sunt achiziţionate ca fiind absolut necesare în activitatea bibliotecilor, cu aprobarea Arhivelor Naţionale, în condiţiile legii. (3) De asemenea, bibliotecile publice pot deţine, cu respectarea legislaţiei specifice, şi bunuri care sunt clasate sau pot fi clasate în patrimoniul cultural naţional mobil.  +  Articolul 7În funcţie de valoarea culturală şi de diversitatea lor, colectiile se structureaza astfel: a) colectiile de baza sunt conservate şi destinate utilizării numai în spaţii special amenajate la sediul bibliotecii şi se constituie din:- cel puţin un exemplar din cărţile, periodicele şi celelalte documente grafice şi audiovizuale, din producţia editoriala curenta şi retrospectiva, românească şi străină;- exemplarele care fac parte din depozitul legal;- colectiile de bunuri clasate sau care pot fi clasate în patrimoniul cultural naţional, formate din manuscrise, documente, cărţi vechi, rare sau preţioase, stampe, desene, gravuri, fotografii documentare, piese numismatice etc.; b) colectiile uzuale sunt destinate studiului în biblioteca şi împrumutului la domiciliul utilizatorilor şi sunt constituite din cărţi şi din alte documente grafice şi audiovizuale din producţia editoriala curenta românească şi străină, în raport cu cerinţele colectivităţii deservite, cu specificul şi cu resursele fiecărui tip de biblioteca.  +  Articolul 8În funcţie de dimensiunile lor şi de spaţiul existent, colectiile se pot organiza astfel:- colectiile de baza: pe depozite speciale, după criterii privind formatul sau tematica;- colectiile uzuale: pe secţii şi filiale, fixe şi mobile, în spaţii cu acces liber la raft, după criteriul sistematic-alfabetic şi pe grupe tematice, cu respectarea particularitatilor de vârsta ale utilizatorilor.  +  Articolul 9 (1) Bibliotecile publice judeţene au obligaţia sa constituie colecţii de baza enciclopedice reprezentative, necesare lecturii, informării şi cercetării, sa colectioneze şi sa conserve lucrările de interes local şi de referinţa de tipul celor stipulate în Legea nr. 111/1995 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Depozitului legal de tiparituri şi alte documente grafice şi audiovizuale. (2) Normele de consultare a colectiilor se stabilesc de către conducerile bibliotecilor, în conformitate cu normativele în vigoare.  +  Articolul 10 (1) Bibliotecile municipale, orăşeneşti şi comunale pot constitui colecţii de baza, în principal din lucrări de interes local, de referinţa, dintre cele care sunt clasate sau pot fi clasate în patrimoniul cultural naţional, materiale audiovizuale, colecţii de periodice reprezentative pentru istoria locală etc. (2) Activitatea de achiziţie a acestor biblioteci este axata, în principal, pe constituirea colectiilor uzuale, potrivit art. 7 lit. b) din prezentul regulament.  +  Capitolul 3 Atribuţii şi activităţi specifice  +  Articolul 11 (1) În calitatea lor de instituţii culturale, bibliotecile publice îndeplinesc următoarele atribuţii:- colectioneaza, dezvolta, organizează, conserva şi pun la dispoziţie utilizatorilor colecţii enciclopedice reprezentative de cărţi, periodice, documente grafice şi audiovizuale, precum şi alte materiale purtătoare de informaţii, în funcţie de dimensiunile şi structura socioprofesionala a populaţiei din localitatea (judeţul) în care funcţionează, de cerinţele reale şi potenţiale ale acesteia;- întocmesc cataloage şi alte instrumente de valorificare şi comunicare a colectiilor în sistem tradiţional şi informatizat, asigura servicii de informare bibliografica şi documentare de interes local şi, după caz, de interes naţional şi internaţional;- oferă utilizatorilor atât servicii pentru lectura, studiu, informare şi documentare la sediu, filiale şi secţii, cat şi de împrumut la domiciliu; serviciile realizate în biblioteca, inclusiv împrumutul la domiciliu sunt gratuite;- efectuează, în scopul valorificării colectiilor, bibliografii, studii şi cercetări în bibliologie, sociologia lecturii şi ştiinţa informării, actionand pentru aplicarea în plan teoretic şi practic a cercetărilor proprii sau ale altor instituţii de profil;- iniţiază, organizează sau participa la realizarea unor programe de informatizare, de cercetare şi cu caracter bibliografic, de valorificare a traditiilor culturale, de animatie culturală, de promovare a creatiei ştiinţifice, tehnice şi cultural-artistice. (2) Pentru unele activităţi, cum ar fi împrumutul interbibliotecar de la instituţii din ţara şi din străinătate, activităţi bibliografice şi documentare complexe, executate la cererea unor persoane fizice sau juridice, copiere şi multiplicare de documente etc. pot fi încasate plati în suma echivalenta cu cheltuielile efectuate, sume ce vor fi folosite conform legii.  +  Articolul 12 (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi competentelor prevăzute la art. 11, bibliotecile publice realizează acţiuni specifice prin care:- completează curent şi retrospectiv colectiile, prin achiziţii, abonamente, schimb, transfer, donaţii şi alte surse; - asigura evidenta biblioteconomica primara şi individuală a colectiilor şi a circulaţiei acestora în relaţia biblioteca-utilizator-biblioteca;- prelucreaza biblioteconomic colectiile, conform normelor tehnice de specialitate;- organizează un sistem de cataloage, pe fise sau în regim automatizat, compus, în principal, din: cataloage generale de serviciu, cataloage alfabetice şi sistematice pentru public, cataloage pe secţii sau pe tipuri de colecţii, precum şi cataloage colective locale, naţionale sau internaţionale, realizate în colaborare cu alte instituţii de profil; bibliotecile comunale organizează cel puţin un catalog general alfabetic şi unul sistematic;- organizează, conserva şi prelucreaza colectiile de patrimoniu; protecţia, valorificarea şi condiţiile de conservare a acestora se asigura în conformitate cu normele stabilite de Ministerul Culturii şi cu legislaţia în domeniu;- elimina periodic din colectiile uzuale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, publicaţiile care nu au circulaţie către utilizatori sau care prezintă un grad avansat de uzura fizica;- colectiile de periodice curente, constituite anual, se păstrează cel puţin 3 ani în gestiunea bibliotecilor municipale şi orăşeneşti şi cel puţin 2 ani în gestiunea bibliotecilor comunale, după care pot fi predate unităţilor abilitate să le preia şi să le valorifice;- imprumuta utilizatorilor, pentru studiu şi lectura la domiciliu, documente din fondul uzual, pe o perioadă de 14 zile, care poate fi prelungită, cu acordul bibliotecarilor, până la cel mult 30 de zile;- asigura condiţii pentru studiu şi informare în sali de lectura, potrivit cerinţelor utilizatorilor şi specificului documentelor din colectiile de baza;- asigura, potrivit solicitărilor primite, împrumutul interbibliotecar, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;- efectuează, în condiţiile legii, operaţiunile de recuperare fizica şi a contravalorii publicaţiilor degradate ori nerestituite de către cititori;- organizează activităţi de marketing şi publicitate, specifice activităţii bibliotecilor publice;- efectuează operaţiuni de conservare, igiena şi patologie a cărţii şi a celorlalte documente. (2) De asemenea, bibliotecile publice iniţiază şi dezvolta programe speciale, prin care oferă informaţii de interes public pentru şi despre comunitatea locală şi europeană, organizează activităţi specifice de formare şi informare a utilizatorilor, de animatie culturală şi de comunicare a colectiilor.  +  Capitolul 4 Personalul, conducerea, organizarea şi structura organizatorică a bibliotecilor publice  +  Articolul 13 (1) Personalul bibliotecilor publice este structurat în: personal de conducere, de specialitate, auxiliar şi de întreţinere, conform anexei nr. 1 la prezentul regulament. (2) Criteriile de normare a personalului din bibliotecile publice sunt prevăzute în anexa nr. 2. (3) Ocuparea posturilor din bibliotecile publice se face prin concurs, organizat astfel: de către biblioteca respectiva, dacă are personalitate juridică, şi de către consiliul local care îi asigura finanţarea, în colaborare cu biblioteca judeteana, pentru bibliotecile publice fără personalitate juridică.  +  Articolul 14 (1) Conducerea bibliotecilor publice cu personalitate juridică se asigura de către directorul general sau de către director, iar cea a bibliotecilor publice fără personalitate juridică revine bibliotecarului responsabil. (2) Directorul general sau directorul este ordonator de credite şi reprezintă instituţia în relaţiile cu persoane juridice sau fizice.  +  Articolul 15 (1) Angajarea directorului general sau a directorului, la nivelul bibliotecilor judeţene şi al celei a municipiului Bucureşti, se face, potrivit legii, prin concurs, organizat de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti. (2) Din comisia de examinare vor face parte, în mod obligatoriu, reprezentanţii desemnaţi de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi de Ministerul Culturii, prin inspectoratele pentru cultura ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti. (3) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general sau a directorului se fac de către consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, cu avizul inspectoratelor pentru cultura ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti.  +  Articolul 16Angajarea şi desfacerea contractului de muncă se fac, în cazul bibliotecarilor responsabili de biblioteci municipale, orăşeneşti şi comunale, de către consiliul local, cu avizul de specialitate al conducerii bibliotecii judeţene şi cu respectarea legislaţiei în vigoare.  +  Articolul 17În cadrul bibliotecilor publice cu personalitate juridică funcţionează consilii de administraţie ca organe de conducere.  +  Articolul 18 (1) Consiliul de administraţie al bibliotecii este condus de către directorul general sau de către director, în calitate de preşedinte de şedinţa, şi este format din 3-7 membri, astfel: directorul general sau directorul, directorii adjuncţi, contabilul-şef şi un reprezentant al consiliului judeţean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti. (2) Atribuţiile consiliului de administraţie se exercită în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare. (3) Consiliul de administraţie se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la propunerea directorului general sau a directorului. (4) Consiliul de administraţie adopta hotărâri, în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi, cu votul majorităţii simple.  +  Articolul 19 (1) În cadrul bibliotecilor publice cu sau fără personalitate juridică pot funcţiona consilii ştiinţifice, ca organe de specialitate cu rol consultativ în domeniul activităţilor culturale, de cercetare ştiinţifică şi de organizare sau structurare a serviciilor bibliotecii. (2) Consiliul ştiinţific poate fi format din 3-15 membri cuprinzând bibliotecari, specialişti în domeniul istoriei cărţii şi al biblioteconomiei, al activităţii culturale şi ştiinţifice, numiţi prin decizie a directorului general sau a directorului, iar în cazul bibliotecilor fără personalitate juridică, prin decizie a consiliului local, la propunerea bibliotecarului responsabil.  +  Articolul 20 (1) Structura organizatorică şi organizarea funcţională a bibliotecilor publice cu personalitate juridică se stabilesc, potrivit cerinţelor rezultate din contractul de management, de către directorul general sau de către director, prin organigrama şi regulamente de organizare şi funcţionare, care pot fi actualizate anual şi se aproba de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti. (2) Pentru bibliotecile publice care nu au personalitate juridică organigrama şi statul de funcţii se întocmesc de către bibliotecarul responsabil, cu consultarea consiliului ştiinţific, şi se aproba de către consiliul local.  +  Articolul 21 (1) Planurile de venituri şi cheltuieli ale bibliotecilor cu personalitate juridică se aproba de către consiliul de administraţie, după care se supun spre aprobare consiliului judeţean, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucureşti. După aprobare, directorul general sau directorul răspunde de executarea lor. (2) În cazul bibliotecilor publice fără personalitate juridică, bibliotecarul responsabil propune planul de venituri şi cheltuieli şi îl supune spre aprobare consiliului local. (3) Angajarea cheltuielilor, încheierea contractelor şi celelalte operaţiuni financiar-contabile privind execuţia bugetară se efectuează de către directorul general sau de către director şi contabilul-şef, iar în cazul bibliotecilor fără personalitate juridică, de către consiliul local sub a cărui autoritate funcţionează biblioteca.  +  Articolul 22 (1) Activitatea bibliotecilor publice se desfăşoară pe bază de programe anuale şi proiecte culturale pe termen mediu şi lung. (2) Proiectele programelor anuale de activitate sunt elaborate şi aprobate de către consiliile de administraţie, cu consultarea consiliilor ştiinţifice, şi sunt supuse spre aprobare consiliului local, până cel mai târziu în luna decembrie a anului în curs pentru anul următor. Directorul general sau directorul asigura organizarea activităţii pe baza acestor programe anuale şi răspunde de executarea lor. (3) În cazul bibliotecilor publice fără personalitate juridică, bibliotecarul responsabil propune spre aprobare consiliului local, cu avizul consiliului ştiinţific, proiectele programelor anuale de activitate, până cel mai târziu în luna decembrie a anului în curs pentru anul următor, iar după aprobare răspunde de executarea lor.  +  Articolul 23Atribuţiile şi competentele personalului din bibliotecile publice se stabilesc astfel:- de către directorul general sau de către director, la propunerea sefilor de servicii şi de birouri, în conformitate cu cerinţele rezultate din prevederile contractului de management, ale programelor de activitate anuale şi ale proiectelor pe termen mediu şi lung, în cazul bibliotecilor publice cu personalitate juridică;- de către consiliul local, la propunerea bibliotecarilor responsabili de biblioteci municipale, orăşeneşti şi comunale, în cazul bibliotecilor publice fără personalitate juridică.  +  Articolul 24 (1) La angajarea personalului bibliotecilor publice se va urmări, cu prioritate, încadrarea, în condiţiile legii, a bibliotecarilor cu studii superioare de specialitate de nivel universitar sau de scurta durata, cu studii postliceale şi liceale de specialitate. (2) Pot fi încadraţi ca bibliotecari şi absolvenţi ai unor instituţii de învăţământ superior sau ai unor licee de alta specialitate, cu condiţia perfecţionării şi atestării lor prin cursuri sau prin alte forme de învăţământ profesional, potrivit reglementărilor în vigoare.  +  Capitolul 5 Dispoziţii finale  +  Articolul 25 (1) Conducerile bibliotecilor publice întocmesc, anual, rapoarte de evaluare a activităţii conform normelor Organizaţiei Internaţionale de Standardizare (I.S.O.) nr. 11.620/1997, care sunt prezentate consiliilor de administraţie şi ştiinţifice, consiliilor locale, precum şi direcţiilor de specialitate din Ministerul Culturii. (2) Bibliotecile publice fără personalitate juridică trimit câte un exemplar din programe, proiecte, precum şi rapoarte statistice anuale bibliotecilor judeţene şi consiliilor locale, în termen de 15 zile de la încheierea anului, iar bibliotecile judeţene înaintează direcţiilor judeţene de statistica, la termenul stabilit, rapoarte statistice anuale (rapoarte statistice anuale, conform normelor Organizaţiei Internaţionale de Standardizare nr. 2.789/1994).  +  Articolul 26 (1) Programul de funcţionare pentru public a bibliotecilor se stabileşte astfel:- cel puţin 50 de ore săptămânal, pentru secţiile în care se lucrează în doua schimburi, pe parcursul a 5-6 zile, din care o sambata sau o duminica, dacă se justifica;- cel puţin 30 de ore săptămânal, pentru secţiile în care se lucrează într-un singur schimb, pe parcursul a 5 zile; în funcţie de tradiţiile locale şi de solicitări, secţiile respective pot funcţiona şi sambata sau duminica;- cel puţin 30 de ore săptămânal, pentru bibliotecile care funcţionează cu un singur salariat, pe parcursul a 5 zile, din care o sambata sau o duminica, dacă se justifica. (2) În unele cazuri, programul poate fi astfel stabilit încât sa satisfacă cerinţele de lectura ale cititorilor, mai ales în staţiunile balneoclimaterice, de odihnă şi tratament şi în punctele de agrement, pe perioada vacantelor şcolare sau în sesiunile de examene.  +  Articolul 27Bibliotecile publice efectuează periodic inventarierea completa a colectiilor, astfel:- o dată la 2 ani - cele care deţin până la 10.000 de unităţi de biblioteca;- o dată la 3 ani - cele care deţin de la 10.001-50.000 de unităţi de biblioteca;- o dată la 5 ani - cele care deţin de la 50.001-250.000 de unităţi de biblioteca;- o dată la 7 ani - cele care deţin de la 250.001-600.000 de unităţi de biblioteca;- o dată la 10 ani - cele care deţin peste 600.001 de unităţi de biblioteca.  +  Articolul 28 (1) Recuperarea pagubelor produse de către cititori prin deteriorarea ori pierderea cărţilor, a publicaţiilor şi a celorlalte documente grafice sau audiovizuale se face în baza prevederilor contractuale convenite la înscriere, la valoarea reactualizata, în funcţie de cursul pieţei, luându-se în calcul valoarea materială, culturală şi de colectie a bunului deteriorat ori pierdut. (2) Casarea cărţilor, a publicaţiilor sau a altor documente din colecţii, din motive de uzura fizica sau morala, se face diferenţiat de către fiecare responsabil de gestiune, cu avizul conducerii bibliotecii judeţene, respectiv al consiliului local, în baza unor observaţii directe asupra circulaţiei publicaţiilor.  +  Articolul 29Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.  +  Articolul 30La data intrării în vigoare a prezentului regulament orice dispoziţie contrară se abroga.  +  Anexa 1-------la regulament-------------NOMENCLATORULfuncţiilor de conducere şi al personalului de specialitate şi de execuţie din bibliotecile publice1. Funcţii de conducere:- director general;- director general adjunct;- director;- director adjunct;- director economic;- contabil-şef;- şef serviciu;- şef birou, şef oficiu, şef atelier.2. Funcţii de execuţie de specialitate:- bibliotecar, bibliograf;- referent;- traducător;- manuitor carte;- conservator, restaurator;- redactor;- cercetator;- analist;- programator;- inginer de sistem;- informatician;- analist ajutor;- operator;- controlor date;- sociolog.3. Funcţii de execuţie din activitatea de contabilitate, financiară, aprovizionare, investiţii, întreţinere-reparaţii, secretariat-administrativ*):- inginer;- economist;- referent;- subinginer;- tehnician-economist;- tehnician;- arhitect;- conductor-arhitect;- contabil;- consilier juridic;- administrator;- casier;- magaziner;- stenodactilograf;- secretar, secretar-dactilograf;- funcţionar, arhivar;- portar, paznic, pompier, îngrijitor;- manipulant bunuri, curier;- muncitor.---------- Notă *) În situaţii justificate se pot folosi şi funcţii specifice altor domenii de activitate, cu aprobarea consiliului local.  +  Anexa 2-------la regulament------------- CRITERII de normare a resurselor umane în bibliotecile publice
               
      1.Biblioteca comunală-1 post/unitate; 2 posturi/unitate în comune cu peste 7.000 de locuitori sau cu mai multe sate aparţinătoare.
      2.Biblioteca orăşenească sau municipală    
        -director-1 post director/bibliotecă
        -bibliotecar-1 post/unitate pentru localităţile sub 5.000 de locuitori;
          -1 post la 5.000-7.000 de locuitori;
          -1 post la 15.000 de volume consultate;
          -1 post/unitate pentru bibliotecile care deţin 500 de cărţi de patrimoniu;
        -conservator-1 post/unitate;
        -informatician-1 post/unitate operator-informatician.
      3.Biblioteca judeţeană    
        -director general, director*)-1-3 posturi;
        -bibliotecar, bibliograf-1 post la 7.000 de locuitori;
          -1 post la 15.000 de volume consultate de cititori;
          -1 post la 50.000 de volume la bibliotecile cu peste 100.000 de volume;
          -1 post/unitate pentru activitatea de marketing şi programe culturale;
          -1 post/unitate la 50.000 de locuitori pentru activitatea de informaţii comunitare locale şi europene;
        -bibliotecar metodist-1 post/unitate pentru asistenţă de specialitate pentru judeţele cu până la 50 de comune;
          -2 posturi/unitate pentru judeţele cu peste 50 de comune;
        -cercetător-1 post/unitate în cazul bibliotecilor deţinătoare de colecţii de carte veche, rară, de patrimoniu etc.;
        -sociolog-1 post/unitate;
        -analist, programator, informatician-1 post la 50.000 de volume existente;
        -inginer de sistem-1 post/unitate pentru asistenţă de specialitate;
        -conservator, restaurator-2 posturi/unitate.
      4.Alte biblioteci - criteriile de normare a resurselor umane pentru Biblioteca Naţională.
    ------------    *) Director:    - 1-2 posturi de directori la bibliotecile cu 31-60 de salariaţi;    - 1-3 posturi de directori la bibliotecile cu peste 60 de salariaţi;    - 1 post de director la bibliotecile care deservesc peste 60 de unităţi administrative (municipii, oraşe, comune) pentru coordonarea activităţilor de formare profesională, de planificare şi urmărire a activităţilor specifice etc.--------------