ORDIN nr. 170 din 2 decembrie 2013privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de identificare, desemnare şi protecţie a infrastructurilor critice în Ministerul Afacerilor Interne
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 760 din 6 decembrie 2013
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.110/2010 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare ale Grupului de lucru interinstituţional pentru protecţia infrastructurilor critice, cu modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.154/2011 pentru aprobarea pragurilor critice aferente criteriilor intersectoriale ce stau la baza identificării potenţialelor infrastructuri critice naţionale şi privind aprobarea Metodologiei pentru aplicarea pragurilor critice aferente criteriilor intersectoriale şi stabilirea nivelului de criticitate, ale Hotărârii Guvernului nr. 718/2011 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind protecţia infrastructurilor critice, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.198/2012 privind desemnarea infrastructurilor critice naţionale, ale Deciziei prim-ministrului nr. 43/2012 privind aprobarea Planului de acţiune pentru implementarea, monitorizarea şi evaluarea obiectivelor Strategiei naţionale privind protecţia infrastructurilor critice şi ale Deciziei prim-ministrului nr. 166/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru realizarea/echivalarea/revizuirea planurilor de securitate ale proprietarilor/ operatorilor/ administratorilor de infrastructură critică naţională/europeană, a structurii-cadru a planului de securitate al proprietarului/operatorului/administratorului deţinător de infrastructură critică naţională/europeană şi a atribuţiilor ofiţerului de legătură pentru securitate din cadrul compartimentului specializat desemnat la nivelul autorităţilor publice responsabile şi la nivelul proprietarului/operatorului/ administratorului de infrastructură critică naţională/europeană,în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea şi protecţia infrastructurilor critice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 18/2011,în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul afacerilor interne emite prezentul ordin. + Capitolul I Dispoziţii generale + Articolul 1Prezentul ordin stabileşte cadrul general de organizare şi desfăşurare a activităţilor specifice domeniului protecţiei infrastructurilor critice naţionale (ICN)/infrastructurilor critice europene (ICE) în unităţile Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare M.A.I., având ca scop asigurarea unei concepţii coerente şi unitare de acţiune, şi instituie, la nivelul M.A.I., normele referitoare la: a) modul de organizare şi desfăşurare a activităţilor necesare identificării, desemnării şi protecţiei ICN/ICE; b) rolul şi responsabilităţile structurilor M.A.I. în procesul de identificare şi desemnare a ICN/ICE. + Articolul 2Prevederile prezentului ordin se aplică tuturor structurilor M.A.I. angrenate în procesul de identificare, desemnare şi protecţie a ICN/ICE, precum şi personalului nominalizat să desfăşoare activităţi în domeniul de referinţă. + Articolul 3 (1) Termenii şi expresiile din domeniul protecţiei infrastructurilor critice, utilizate în prezentul ordin, au înţelesul definit în legislaţia naţională. (2) În sensul prezentului ordin, "structura M.A.I. competentă" este structura care are în responsabilitate ICN/ICE. + Capitolul II Activitatea de identificare, desemnare şi protecţie a ICN/ICE + Secţiunea 1 Organizarea şi coordonarea activităţii + Articolul 4 (1) Organizarea şi coordonarea activităţii în domeniul identificării, desemnării şi protecţiei ICN/ICE în M.A.I. se realizează de Centrul de coordonare a protecţiei infrastructurilor critice, denumit în continuare Centrul. (2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se realizează conform Planului anual de acţiune al M.A.I. în domeniul protecţiei ICN/ICE, elaborat în baza Planului de acţiune pentru implementarea, monitorizarea şi evaluarea obiectivelor Strategiei naţionale privind protecţia infrastructurilor critice şi Calendarului principalelor activităţi ale Grupului de lucru interinstituţional pentru protecţia infrastructurilor critice, aprobate prin decizii ale prim-ministrului. + Articolul 5Centrul are competenţă teritorială generală în domeniul de activitate reglementat de prezentul ordin şi pe linie de specialitate coordonează, îndrumă şi controlează compartimentele de profil constituite la nivelul instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea/coordonarea M.A.I. + Articolul 6 (1) În executarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii, Centrul îndeplineşte următoarele funcţii: a) de reglementare, prin care asigură elaborarea proiectelor de acte normative şi a standardelor/procedurilor operaţionale în domeniul protecţiei ICN/ICE; b) de planificare, prin care asigură elaborarea documentelor de planificare strategică şi a planurilor de implementare a acestora; c) de coordonare, prin care se asigură caracterul unitar şi integrat al acţiunilor şi măsurilor necesare îmbunătăţirii nivelului de protecţie a ICN/ICE aflate în responsabilitate; d) de management al informaţiilor, prin care se asigură diseminarea datelor privind evoluţiile înregistrate în plan internaţional şi intern, precum şi cele referitoare la tipurile de riscuri şi ameninţări ce pot afecta ICN/ICE; e) de reprezentare, prin care asigură punctul naţional de contact în relaţia cu CE, statele membre, NATO, alte organisme internaţionale şi reprezintă M.A.I. în Grupul de lucru interinstituţional pentru protecţia infrastructurilor critice, denumit în continuare G.L.I.P.I.C.; f) de comunicare, prin care se asigură notificarea/înştiinţarea în cadrul mecanismului de comunicare şi avertizare timpurie; g) de control, prin care se asigură testarea/verificarea viabilităţii planurilor de securitate ale proprietarilor/operatorilor/ administratorilor de ICN/ICE, denumite în continuare PSO; h) de cooperare, prin care planifică, organizează şi desfăşoară acţiuni în comun, în conformitate cu angajamentele asumate de M.A.I., pe plan intern şi internaţional, în domeniul protecţiei infrastructurilor critice. (2) În vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin lege, Centrul organizează şi menţine cooperarea cu reprezentanţii autorităţilor publice responsabile în domeniul protecţiei ICN/ICE, ai mediului academic şi ai organizaţiilor nonguvernamentale cu preocupări în domeniul specificat. + Articolul 7 (1) După consultarea reprezentanţilor autorităţilor publice responsabile în G.L.I.P.I.C., constituit potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.110/2010 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare ale Grupului de lucru interinstituţional pentru protecţia infrastructurilor critice, cu modificările ulterioare, Centrul elaborează şi propune, după caz, spre semnare, aprobare sau avizare, ministrului afacerilor interne: a) proiectele de acte normative de nivel superior pentru modificarea/completarea prevederilor legale în domeniul protecţiei ICN/ICE; b) proiectele strategiilor naţionale/sectoriale în domeniu; c) criteriile/cerinţele minime necesare în procesul de formare a personalului în domeniul protecţiei ICN/ICE; d) măsurile pentru asigurarea pregătirii personalului desemnat să îndeplinească funcţia de ofiţer de legătură pentru securitatea ICN/ICE; e) raportul de evaluare a riscurilor, ameninţărilor şi punctelor vulnerabile ale ICN/ICE şi propunerile cu privire la necesitatea îmbunătăţirii protecţiei acestora. (2) Centrul elaborează/propune spre aprobare/avizare ministrului afacerilor interne:a)componenţa nominală a Comisiei de evaluare a PSO din M.A.I.; b) PSO elaborate la nivelul proprietarilor/operatorilor/ administratorilor de ICN/ICE din M.A.I.; c) raportul trimestrial privind evoluţiile în domeniul protecţiei ICN/ICE destinat informării prim-ministrului; d) planul anual de acţiune al M.A.I. în domeniul protecţiei ICN/ICE; e) planul anual de verificare a viabilităţii PSO din M.A.I.; f) planul anual de pregătire de specialitate a personalului cu atribuţii în domeniul protecţiei ICN/ICE; g) planul anual de relaţii internaţionale al Centrului; h) măsurile cu caracter imediat în situaţia producerii unor riscuri la nivelul ICN/ICE din responsabilitatea M.A.I. + Articolul 8 (1) Şeful Centrului îndeplineşte funcţia de ofiţer de legătură pentru securitatea ICN/ICE al M.A.I., în sensul prevederilor art. 8 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea şi protecţia infrastructurilor critice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 18/2011, denumită în continuare O.U.G. nr. 98/2010. (2) Şeful Centrului reprezintă M.A.I. în G.L.I.P.I.C. + Articolul 9 (1) În vederea eficientizării comunicării în domeniul protecţiei ICN/ICE la nivelul M.A.I., Centrul stabileşte modalităţile de realizare a cooperării cu ofiţerii de legătură desemnaţi pentru securitatea ICN/ICE. (2) În scopul asigurării coordonării unitare a măsurilor pentru protecţia ICN/ICE, precum şi pentru realizarea cu celeritate a schimbului de date şi informaţii între operatorii/proprietarii/ administratorii de ICN/ICE, Centrul operaţionalizează şi administrează mecanismul de comunicare şi avertizare timpurie în sensul art. 8 alin. (4) din O.U.G. nr. 98/2010. + Secţiunea a 2-a Atribuţiile şi competenţele unităţilor din aparatul central şi ale structurilor şi instituţiilor aflate în subordinea/coordonarea M.A.I. care au în responsabilitate ICN/ICE + Articolul 10 (1) Unităţile din aparatul central, structurile şi instituţiile aflate în subordinea/coordonarea M.A.I., precum şi structurile aflate în subordinea acestora care au calitatea de proprietari/operatori/administratori de ICN/ICE au obligaţia de desemna un compartiment specializat în domeniul ICN/ICE, în condiţiile prevăzute de art. 8 din O.U.G. nr. 98/2010. (2) În cazul în care nu este posibilă constituirea unor astfel compartimente, atribuţiile, competenţele şi responsabilităţile respective vor fi repartizate unei structuri existente sau unor persoane desemnate în acest scop de conducerea structurii respective. + Articolul 11Numirea în funcţie a ofiţerilor de legătură pentru securitatea ICN/ICE în cadrul unităţilor, structurilor şi instituţiilor prevăzute la art. 10 alin. (1) se realizează cu avizul Centrului. + Articolul 12Unităţile, structurile şi instituţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) dispun măsuri pentru elaborarea PSO, în condiţiile prevăzute de art. 8 alin. (3) din O.U.G. nr. 98/2010. + Secţiunea a 3-a Identificarea, desemnarea şi protecţia ICN/ICE în M.A.I. + Articolul 13 (1) Procesul de identificare, desemnare şi protecţie a ICN/ICE este o activitate ciclică, reluată, în mod obligatoriu, anual, de către toate structurile aflate în subordinea/coordonarea M.A.I. (2) Unităţile din aparatul central, structurile şi instituţiile aflate în subordinea/coordonarea M.A.I., precum şi structurile aflate în subordinea acestora care, la data reluării procesului menţionat la alin. (1), nu au calitatea de proprietari/operatori/administratori de ICN/ICE vor desemna reprezentanţi, la nivel şef serviciu/birou pentru a participa la activităţi conform procedurilor stabilite de Centru. + Articolul 14 (1) Procesul de identificare a potenţialelor ICN/ICE din responsabilitatea M.A.I. se organizează sub coordonarea Centrului, conform prevederilor art. 10 şi anexei nr. 2 la O.U.G. nr. 98/2010. (2) După parcurgerea etapelor obligatorii prevăzute de legislaţia în vigoare pentru identificarea ICN/ICE din responsabilitate, structurile M.A.I. transmit la Centru, sub semnătura conducătorului structurii, lista cu propunerile de ICN/ICE. + Articolul 15 (1) Centrul acordă asistenţă de specialitate structurilor M.A.I. care au în responsabilitate ICN/ICE desemnate, conform prevederilor legale în vigoare şi asigură accesul acestora la informaţii cu privire la cele mai bune practici şi metode disponibile în domeniu. (2) Centrul poate solicita structurilor M.A.I. să asigure participarea personalului care îşi desfăşoară activitatea în compartimentele specializate în domeniul protecţiei infrastructurilor critice la activităţi de formare şi schimb de informaţii privind noi evoluţii tehnice în materie. + Articolul 16 (1) În termen de un an de la desemnarea unei ICN/ICE în responsabilitatea unei structuri a M.A.I., aceasta elaborează un raport conţinând evaluarea riscurilor, ameninţărilor şi punctelor vulnerabile ale acestei ICN/ICE şi propune măsuri cu privire la necesitatea îmbunătăţirii protecţiei acesteia. (2) După finalizarea procesului de desemnare a ICN/ICE, activităţile prevăzute la alin. (1) se realizează anual. (3) Raportul prevăzut la alin. (1) se transmite Centrului, anual, până la data de 15 decembrie sau la solicitarea acestuia. + Articolul 17Conducătorii structurilor M.A.I. competente au obligaţia de a informa Centrul despre orice modificare survenită la nivelul ICN/ICE deţinute care poate influenţa negativ nivelul de securitate al acesteia. + Articolul 18Structurile M.A.I. competente realizează monitorizarea şi evaluarea permanentă a nivelului de vulnerabilitate al ICN/ICE şi desfăşoară activităţi pentru identificarea măsurilor necesare diminuării acestuia. + Articolul 19 (1) Centrul realizează monitorizarea permanentă şi evaluarea trimestrială a stadiului îndeplinirii obiectivelor Planului de acţiune pentru implementarea, monitorizarea şi evaluarea obiectivelor Strategiei naţionale privind protecţia infrastructurilor critice, aprobat prin decizie a prim-ministrului. (2) Pentru realizarea evaluării prevăzute la alin. (1), structurile M.A.I. competente transmit datele şi informaţiile de interes pentru trimestrul încheiat, până la data de 10 a primei luni din trimestrul următor sau la solicitarea Centrului. + Secţiunea a 4-a Planul de securitate al proprietarului/operatorului/administratorului de ICN/ICE + Articolul 20 (1) PSO este documentul de planificare, cu caracter operativ, destinat identificării şi punerii în aplicare a soluţiilor de securitate pentru îmbunătăţirea nivelului de protecţie şi rezilienţă a infrastructurilor critice naţionale/europene. (2) Structura-cadru a PSO este prevăzută în Decizia prim-ministrului nr. 166/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru realizarea/echivalarea/revizuirea planurilor de securitate ale proprietarilor/operatorilor/administratorilor de infrastructură critică naţională/europeană, a structurii-cadru a planului de securitate al proprietarului/operatorului/ administratorului deţinător de infrastructură critică naţională/ europeană şi a atribuţiilor ofiţerului de legătură pentru securitate din cadrul compartimentului specializat desemnat la nivelul autorităţilor publice responsabile şi la nivelul proprietarului/ operatorului/administratorului de ICN/ICE. + Articolul 21În scopul creşterii gradului de protecţie a ICN/ICE din responsabilitate, structura M.A.I. competentă desfăşoară activităţi pentru: a) identificarea ameninţărilor; b) elaborarea scenariilor de ameninţări; c) identificarea punctelor vulnerabile; d) realizarea evaluărilor de risc; e) elaborarea şi testarea viabilităţii PSO; f) actualizarea periodică a PSO. + Articolul 22 (1) PSO sau, după caz, identificarea echivalentului acestuia se realizează de către structurile M.A.I. competente în termen de 9 luni de la desemnarea ICN/ICE. (2) În cazul în care este identificat un echivalent al PSO, proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE transmit Centrului 2 (două) exemplare originale ale documentelor pentru a fi echivalate, prezentând într-un memoriu sau notă justificativă elementele de echivalenţă şi analiza de suficienţă, din care să reiasă satisfacerea necesităţilor de protecţie a ICN/ICE fără elaborarea unui document distinct în acest sens. + Articolul 23 (1) PSO şi documentele echivalente acestuia se evaluează de către o Comisie de evaluare compusă din: ofiţerul de legătură pentru securitate al M.A.I., ofiţerul de legătură pentru securitate al unităţii aparatului central al M.A.I. competente şi 2 ofiţeri din cadrul Centrului. (2) Pentru analizarea conţinutului capitolelor de specialitate din cuprinsul PSO sau al documentelor echivalente acestuia care necesită un înalt nivel de expertiză tehnico-ştiinţifică ori cunoştinţe detaliate despre natura proceselor analizate, Comisia de evaluare poate coopta şi reprezentanţi ai altor structuri specializate din M.A.I., cu rol consultativ, fără ca aceştia să facă parte din Comisia de evaluare prevăzută la alin. (1). + Articolul 24 (1) Procesul de evaluare se încheie prin întocmirea unui raport de evaluare semnat de toţi membrii Comisiei, în condiţiile prevăzute de Decizia prim-ministrului nr. 166/2013. (2) Raportul se finalizează în maximum 30 de zile de la primirea de la proprietar/operator/administrator de ICN/ICE a PSO sau a documentelor echivalente acestuia. În acest sens: a) Comisia de evaluare realizează, după caz, una dintre acţiunile prevăzute la art. 17 alin. (1) din anexa la Decizia prim-ministrului nr. 166/2013; b) Proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE transmit Centrului raportul-sinteză în condiţiile art. 17 alin. (2) din anexa nr. 1 la Decizia prim-ministrului nr. 166/2013. (3) După evaluarea conţinutului documentelor prevăzute la alin. (1) şi (2), Comisia de evaluare le înaintează spre avizare ministrului afacerilor interne. + Articolul 25 (1) La elaborarea PSO se iau în considerare scenariile de ameninţări elaborate de către proprietarii/ operatorii/administratorii de ICN/ICE. (2) La elaborarea scenariilor de ameninţări vor fi avute în vedere, după caz, ameninţări de tipul: a) fenomene meteorologice periculoase; b) fenomene distructive de origine geologică; c) accidente, avarii, explozii, incendii; d) poluări de ape; e) prăbuşiri de construcţii, instalaţii, amenajări; f) accident nuclear major sau urgenţă radiologică cu efect transfrontalier; g) accident major în care sunt implicate substanţe periculoase; h) boli transmisibile care pot afecta sănătatea publică (epidemii/pandemii); i) ameninţări teroriste; j) grave tulburări sociale; k) alte ameninţări cu specific sectorial, conform criteriilor aprobate în sectorul respectiv; l) evenimente internaţionale şi/sau cu caracter geopolitic sau de natura ameninţărilor militare, dacă acestea pot genera ameninţări suplimentare la nivelul ICN. + Articolul 26 (1) Pentru efectuarea evaluărilor de risc, proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE pot utiliza orice metodă sau tehnică de analiză acceptată, astfel: a) una dintre metodele sau tehnicile descrise de standardele internaţionale în materie; b) o metodă de evaluare standardizată pe plan internaţional, cu indicarea standardului public aplicabil; c) o metodă sau tehnică nestandardizată de analiză sau un procedeu nestandardizat de estimare a consecinţelor, în măsura în care proprietarul/operatorul/administratorul de ICN/ICE poate să ofere documentaţie detaliată cu privire la modul de aplicare a acesteia/acestuia, să justifice necesitatea şi avantajele alegerii acestei abordări. (2) În cuprinsul evaluărilor de risc se precizează, în mod obligatoriu, denumirea/tipul metodei utilizate, presupunerile iniţiale avute în vedere, valorile parametrilor iniţiali sau intermediari introduşi în algoritmi şi aproximările realizate, astfel încât, exclusiv pe baza informaţiilor disponibile, o terţă parte să poată expertiza, în cazul în care se consideră necesar, nivelul de conformitate. + Articolul 27În scopul asigurării unui cadru unitar de realizare a PSO, Centrul organizează şedinţe, ateliere de lucru şi seminare. + Articolul 28 (1) PSO şi planurile sau documentele echivalente acestuia se testează prin exerciţii interne organizate şi desfăşurate la nivel naţional cu o periodicitate de minimum un exerciţiu pe an. (2) PSO sau documentele echivalente acestuia se pot testa şi prin exerciţii parţiale (în teren, exerciţii simulate, exerciţii tematice cu forţe şi mijloace etc.), cât şi prin exerciţii de alertare, desfăşurate în mod periodic şi astfel încât să acopere, în timp, o gamă variată de condiţii: anunţate/neanunţate, cu scenariul cunoscut/parţial cunoscut/necunoscut, ziua/noaptea, iarna/vara, în timpul/afara programului, în weekend/în timpul săptămânii etc. (3) Normele de organizare, desfăşurare şi evaluare a exerciţiilor se elaborează de către Centru. (4) Exerciţiile organizate şi desfăşurate în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2) se finalizează prin întocmirea unui raport de evaluare a fiecărui exerciţiu, elaborat conform normelor prevăzute la alin. (3). + Articolul 29Pentru identificarea soluţiilor optime de realizare a protecţiei elementelor de ICN/ICE şi stabilirea modalităţilor de intervenţie preventivă, structurile M.A.I. colaborează cu autorităţi sau persoane juridice în condiţiile în care ICN/ICE ar putea genera efecte în domeniul de responsabilitate al acestora. + Secţiunea a 5-a Colaborarea şi cooperarea internă şi internaţională + Articolul 30În exercitarea atribuţiilor sale, Centrul: a) colaborează în domeniile de activitate specifice cu unităţile aparatului central al M.A.I., precum şi cu instituţiile şi structurile aflate în subordinea/coordonarea M.A.I.; b) cooperează nemijlocit cu consilierul desemnat al prim-ministrului pentru probleme de securitate naţională, precum şi cu structurile similare ale autorităţilor publice responsabile în domeniul protecţiei ICN/ICE; c) menţine contacte de lucru active cu instituţiile specializate ale UE, NATO, statelor membre ale UE, precum şi cu alte organisme internaţionale în domeniul de referinţă. + Articolul 31În vederea participării la misiuni internaţionale, Centrul stabileşte oportunitatea participării la misiune şi elaborează proiectul de mandat pe care îl supune avizării G.L.I.P.I.C. şi ulterior aprobării prim-ministrului. + Articolul 32Schimbul de date şi informaţii cu partenerii externi se realizează prin intermediul punctului naţional de contact cu informarea ulterioară a direcţiei de specialitate a M.A.I. + Articolul 33 (1) Participarea reprezentanţilor structurilor M.A.I. la activităţi în domeniul protecţiei ICN/ICE se realizează exclusiv pe baza unui mandat avizat de Centru. (2) Reprezentanţii structurilor M.A.I. care participă la activităţi în cadrul cărora sunt abordate aspecte specifice domeniului protecţiei infrastructurilor critice sunt obligaţi să informeze Centrul cu privire la aspectele discutate şi concluziile rezultate. + Capitolul III Dispoziţii finale + Articolul 34 (1) Personalul Centrului este abilitat să constate şi să propună ministrului afacerilor interne aplicarea de sancţiuni contravenţionale personalului structurilor M.A.I., în conformitate cu prevederile art. 12 şi 13 din O.U.G. nr. 98/2010. (2) Organizarea şi desfăşurarea controalelor pe linia protecţiei ICN/ICE se realizează conform procedurilor proprii elaborate de Centru/structura M.A.I. competentă. + Articolul 35Documentele transmise de proprietarii/operatorii/ administratorii de ICN/ICE către Comisia de evaluare constituită la nivelul Centrului în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1), se clasifică în raport cu conţinutul acestora, conform prevederilor legale. + Articolul 36Structurile M.A.I. competente realizează diseminarea/accesul la datele şi informaţiile referitoare la protecţia ICN/ICE din responsabilitate către alte structuri ale M.A.I. sau instituţii cu atribuţii în domeniul de referinţă, cu excepţia Centrului, numai cu aprobarea ministrului afacerilor interne şi respectarea principiului "necesităţii de a cunoaşte" şi dispun măsurile din competenţă pentru aplicarea legislaţiei în vigoare în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate. + Articolul 37În vederea desfăşurării activităţilor în domeniul protecţiei infrastructurilor critice, în mod unitar, Centrul elaborează proceduri de sistem/interne de lucru. + Articolul 38Documentele de colaborare/cooperare încheiate de structurile M.A.I. care vizează domeniul protecţiei infrastructurilor critice se avizează de Centru înaintea semnării de către şeful structurii care le-a întocmit. + Articolul 39Tematica cursurilor/programelor de formare profesională continuă a personalului în domeniul protecţiei ICN/ICE, organizate în instituţiile de învăţământ ale M.A.I., se avizează de Centru. + Articolul 40Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul afacerilor interne,Radu StroeBucureşti, 2 decembrie 2013.Nr. 170.________
EMITENT |
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.110/2010 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare ale Grupului de lucru interinstituţional pentru protecţia infrastructurilor critice, cu modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.154/2011 pentru aprobarea pragurilor critice aferente criteriilor intersectoriale ce stau la baza identificării potenţialelor infrastructuri critice naţionale şi privind aprobarea Metodologiei pentru aplicarea pragurilor critice aferente criteriilor intersectoriale şi stabilirea nivelului de criticitate, ale Hotărârii Guvernului nr. 718/2011 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind protecţia infrastructurilor critice, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.198/2012 privind desemnarea infrastructurilor critice naţionale, ale Deciziei prim-ministrului nr. 43/2012 privind aprobarea Planului de acţiune pentru implementarea, monitorizarea şi evaluarea obiectivelor Strategiei naţionale privind protecţia infrastructurilor critice şi ale Deciziei prim-ministrului nr. 166/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru realizarea/echivalarea/revizuirea planurilor de securitate ale proprietarilor/ operatorilor/ administratorilor de infrastructură critică naţională/europeană, a structurii-cadru a planului de securitate al proprietarului/operatorului/administratorului deţinător de infrastructură critică naţională/europeană şi a atribuţiilor ofiţerului de legătură pentru securitate din cadrul compartimentului specializat desemnat la nivelul autorităţilor publice responsabile şi la nivelul proprietarului/operatorului/ administratorului de infrastructură critică naţională/europeană,în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea şi protecţia infrastructurilor critice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 18/2011,în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul afacerilor interne emite prezentul ordin. + Capitolul I Dispoziţii generale + Articolul 1Prezentul ordin stabileşte cadrul general de organizare şi desfăşurare a activităţilor specifice domeniului protecţiei infrastructurilor critice naţionale (ICN)/infrastructurilor critice europene (ICE) în unităţile Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare M.A.I., având ca scop asigurarea unei concepţii coerente şi unitare de acţiune, şi instituie, la nivelul M.A.I., normele referitoare la: a) modul de organizare şi desfăşurare a activităţilor necesare identificării, desemnării şi protecţiei ICN/ICE; b) rolul şi responsabilităţile structurilor M.A.I. în procesul de identificare şi desemnare a ICN/ICE. + Articolul 2Prevederile prezentului ordin se aplică tuturor structurilor M.A.I. angrenate în procesul de identificare, desemnare şi protecţie a ICN/ICE, precum şi personalului nominalizat să desfăşoare activităţi în domeniul de referinţă. + Articolul 3 (1) Termenii şi expresiile din domeniul protecţiei infrastructurilor critice, utilizate în prezentul ordin, au înţelesul definit în legislaţia naţională. (2) În sensul prezentului ordin, "structura M.A.I. competentă" este structura care are în responsabilitate ICN/ICE. + Capitolul II Activitatea de identificare, desemnare şi protecţie a ICN/ICE + Secţiunea 1 Organizarea şi coordonarea activităţii + Articolul 4 (1) Organizarea şi coordonarea activităţii în domeniul identificării, desemnării şi protecţiei ICN/ICE în M.A.I. se realizează de Centrul de coordonare a protecţiei infrastructurilor critice, denumit în continuare Centrul. (2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se realizează conform Planului anual de acţiune al M.A.I. în domeniul protecţiei ICN/ICE, elaborat în baza Planului de acţiune pentru implementarea, monitorizarea şi evaluarea obiectivelor Strategiei naţionale privind protecţia infrastructurilor critice şi Calendarului principalelor activităţi ale Grupului de lucru interinstituţional pentru protecţia infrastructurilor critice, aprobate prin decizii ale prim-ministrului. + Articolul 5Centrul are competenţă teritorială generală în domeniul de activitate reglementat de prezentul ordin şi pe linie de specialitate coordonează, îndrumă şi controlează compartimentele de profil constituite la nivelul instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea/coordonarea M.A.I. + Articolul 6 (1) În executarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii, Centrul îndeplineşte următoarele funcţii: a) de reglementare, prin care asigură elaborarea proiectelor de acte normative şi a standardelor/procedurilor operaţionale în domeniul protecţiei ICN/ICE; b) de planificare, prin care asigură elaborarea documentelor de planificare strategică şi a planurilor de implementare a acestora; c) de coordonare, prin care se asigură caracterul unitar şi integrat al acţiunilor şi măsurilor necesare îmbunătăţirii nivelului de protecţie a ICN/ICE aflate în responsabilitate; d) de management al informaţiilor, prin care se asigură diseminarea datelor privind evoluţiile înregistrate în plan internaţional şi intern, precum şi cele referitoare la tipurile de riscuri şi ameninţări ce pot afecta ICN/ICE; e) de reprezentare, prin care asigură punctul naţional de contact în relaţia cu CE, statele membre, NATO, alte organisme internaţionale şi reprezintă M.A.I. în Grupul de lucru interinstituţional pentru protecţia infrastructurilor critice, denumit în continuare G.L.I.P.I.C.; f) de comunicare, prin care se asigură notificarea/înştiinţarea în cadrul mecanismului de comunicare şi avertizare timpurie; g) de control, prin care se asigură testarea/verificarea viabilităţii planurilor de securitate ale proprietarilor/operatorilor/ administratorilor de ICN/ICE, denumite în continuare PSO; h) de cooperare, prin care planifică, organizează şi desfăşoară acţiuni în comun, în conformitate cu angajamentele asumate de M.A.I., pe plan intern şi internaţional, în domeniul protecţiei infrastructurilor critice. (2) În vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin lege, Centrul organizează şi menţine cooperarea cu reprezentanţii autorităţilor publice responsabile în domeniul protecţiei ICN/ICE, ai mediului academic şi ai organizaţiilor nonguvernamentale cu preocupări în domeniul specificat. + Articolul 7 (1) După consultarea reprezentanţilor autorităţilor publice responsabile în G.L.I.P.I.C., constituit potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.110/2010 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare ale Grupului de lucru interinstituţional pentru protecţia infrastructurilor critice, cu modificările ulterioare, Centrul elaborează şi propune, după caz, spre semnare, aprobare sau avizare, ministrului afacerilor interne: a) proiectele de acte normative de nivel superior pentru modificarea/completarea prevederilor legale în domeniul protecţiei ICN/ICE; b) proiectele strategiilor naţionale/sectoriale în domeniu; c) criteriile/cerinţele minime necesare în procesul de formare a personalului în domeniul protecţiei ICN/ICE; d) măsurile pentru asigurarea pregătirii personalului desemnat să îndeplinească funcţia de ofiţer de legătură pentru securitatea ICN/ICE; e) raportul de evaluare a riscurilor, ameninţărilor şi punctelor vulnerabile ale ICN/ICE şi propunerile cu privire la necesitatea îmbunătăţirii protecţiei acestora. (2) Centrul elaborează/propune spre aprobare/avizare ministrului afacerilor interne:a)componenţa nominală a Comisiei de evaluare a PSO din M.A.I.; b) PSO elaborate la nivelul proprietarilor/operatorilor/ administratorilor de ICN/ICE din M.A.I.; c) raportul trimestrial privind evoluţiile în domeniul protecţiei ICN/ICE destinat informării prim-ministrului; d) planul anual de acţiune al M.A.I. în domeniul protecţiei ICN/ICE; e) planul anual de verificare a viabilităţii PSO din M.A.I.; f) planul anual de pregătire de specialitate a personalului cu atribuţii în domeniul protecţiei ICN/ICE; g) planul anual de relaţii internaţionale al Centrului; h) măsurile cu caracter imediat în situaţia producerii unor riscuri la nivelul ICN/ICE din responsabilitatea M.A.I. + Articolul 8 (1) Şeful Centrului îndeplineşte funcţia de ofiţer de legătură pentru securitatea ICN/ICE al M.A.I., în sensul prevederilor art. 8 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea şi protecţia infrastructurilor critice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 18/2011, denumită în continuare O.U.G. nr. 98/2010. (2) Şeful Centrului reprezintă M.A.I. în G.L.I.P.I.C. + Articolul 9 (1) În vederea eficientizării comunicării în domeniul protecţiei ICN/ICE la nivelul M.A.I., Centrul stabileşte modalităţile de realizare a cooperării cu ofiţerii de legătură desemnaţi pentru securitatea ICN/ICE. (2) În scopul asigurării coordonării unitare a măsurilor pentru protecţia ICN/ICE, precum şi pentru realizarea cu celeritate a schimbului de date şi informaţii între operatorii/proprietarii/ administratorii de ICN/ICE, Centrul operaţionalizează şi administrează mecanismul de comunicare şi avertizare timpurie în sensul art. 8 alin. (4) din O.U.G. nr. 98/2010. + Secţiunea a 2-a Atribuţiile şi competenţele unităţilor din aparatul central şi ale structurilor şi instituţiilor aflate în subordinea/coordonarea M.A.I. care au în responsabilitate ICN/ICE + Articolul 10 (1) Unităţile din aparatul central, structurile şi instituţiile aflate în subordinea/coordonarea M.A.I., precum şi structurile aflate în subordinea acestora care au calitatea de proprietari/operatori/administratori de ICN/ICE au obligaţia de desemna un compartiment specializat în domeniul ICN/ICE, în condiţiile prevăzute de art. 8 din O.U.G. nr. 98/2010. (2) În cazul în care nu este posibilă constituirea unor astfel compartimente, atribuţiile, competenţele şi responsabilităţile respective vor fi repartizate unei structuri existente sau unor persoane desemnate în acest scop de conducerea structurii respective. + Articolul 11Numirea în funcţie a ofiţerilor de legătură pentru securitatea ICN/ICE în cadrul unităţilor, structurilor şi instituţiilor prevăzute la art. 10 alin. (1) se realizează cu avizul Centrului. + Articolul 12Unităţile, structurile şi instituţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) dispun măsuri pentru elaborarea PSO, în condiţiile prevăzute de art. 8 alin. (3) din O.U.G. nr. 98/2010. + Secţiunea a 3-a Identificarea, desemnarea şi protecţia ICN/ICE în M.A.I. + Articolul 13 (1) Procesul de identificare, desemnare şi protecţie a ICN/ICE este o activitate ciclică, reluată, în mod obligatoriu, anual, de către toate structurile aflate în subordinea/coordonarea M.A.I. (2) Unităţile din aparatul central, structurile şi instituţiile aflate în subordinea/coordonarea M.A.I., precum şi structurile aflate în subordinea acestora care, la data reluării procesului menţionat la alin. (1), nu au calitatea de proprietari/operatori/administratori de ICN/ICE vor desemna reprezentanţi, la nivel şef serviciu/birou pentru a participa la activităţi conform procedurilor stabilite de Centru. + Articolul 14 (1) Procesul de identificare a potenţialelor ICN/ICE din responsabilitatea M.A.I. se organizează sub coordonarea Centrului, conform prevederilor art. 10 şi anexei nr. 2 la O.U.G. nr. 98/2010. (2) După parcurgerea etapelor obligatorii prevăzute de legislaţia în vigoare pentru identificarea ICN/ICE din responsabilitate, structurile M.A.I. transmit la Centru, sub semnătura conducătorului structurii, lista cu propunerile de ICN/ICE. + Articolul 15 (1) Centrul acordă asistenţă de specialitate structurilor M.A.I. care au în responsabilitate ICN/ICE desemnate, conform prevederilor legale în vigoare şi asigură accesul acestora la informaţii cu privire la cele mai bune practici şi metode disponibile în domeniu. (2) Centrul poate solicita structurilor M.A.I. să asigure participarea personalului care îşi desfăşoară activitatea în compartimentele specializate în domeniul protecţiei infrastructurilor critice la activităţi de formare şi schimb de informaţii privind noi evoluţii tehnice în materie. + Articolul 16 (1) În termen de un an de la desemnarea unei ICN/ICE în responsabilitatea unei structuri a M.A.I., aceasta elaborează un raport conţinând evaluarea riscurilor, ameninţărilor şi punctelor vulnerabile ale acestei ICN/ICE şi propune măsuri cu privire la necesitatea îmbunătăţirii protecţiei acesteia. (2) După finalizarea procesului de desemnare a ICN/ICE, activităţile prevăzute la alin. (1) se realizează anual. (3) Raportul prevăzut la alin. (1) se transmite Centrului, anual, până la data de 15 decembrie sau la solicitarea acestuia. + Articolul 17Conducătorii structurilor M.A.I. competente au obligaţia de a informa Centrul despre orice modificare survenită la nivelul ICN/ICE deţinute care poate influenţa negativ nivelul de securitate al acesteia. + Articolul 18Structurile M.A.I. competente realizează monitorizarea şi evaluarea permanentă a nivelului de vulnerabilitate al ICN/ICE şi desfăşoară activităţi pentru identificarea măsurilor necesare diminuării acestuia. + Articolul 19 (1) Centrul realizează monitorizarea permanentă şi evaluarea trimestrială a stadiului îndeplinirii obiectivelor Planului de acţiune pentru implementarea, monitorizarea şi evaluarea obiectivelor Strategiei naţionale privind protecţia infrastructurilor critice, aprobat prin decizie a prim-ministrului. (2) Pentru realizarea evaluării prevăzute la alin. (1), structurile M.A.I. competente transmit datele şi informaţiile de interes pentru trimestrul încheiat, până la data de 10 a primei luni din trimestrul următor sau la solicitarea Centrului. + Secţiunea a 4-a Planul de securitate al proprietarului/operatorului/administratorului de ICN/ICE + Articolul 20 (1) PSO este documentul de planificare, cu caracter operativ, destinat identificării şi punerii în aplicare a soluţiilor de securitate pentru îmbunătăţirea nivelului de protecţie şi rezilienţă a infrastructurilor critice naţionale/europene. (2) Structura-cadru a PSO este prevăzută în Decizia prim-ministrului nr. 166/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru realizarea/echivalarea/revizuirea planurilor de securitate ale proprietarilor/operatorilor/administratorilor de infrastructură critică naţională/europeană, a structurii-cadru a planului de securitate al proprietarului/operatorului/ administratorului deţinător de infrastructură critică naţională/ europeană şi a atribuţiilor ofiţerului de legătură pentru securitate din cadrul compartimentului specializat desemnat la nivelul autorităţilor publice responsabile şi la nivelul proprietarului/ operatorului/administratorului de ICN/ICE. + Articolul 21În scopul creşterii gradului de protecţie a ICN/ICE din responsabilitate, structura M.A.I. competentă desfăşoară activităţi pentru: a) identificarea ameninţărilor; b) elaborarea scenariilor de ameninţări; c) identificarea punctelor vulnerabile; d) realizarea evaluărilor de risc; e) elaborarea şi testarea viabilităţii PSO; f) actualizarea periodică a PSO. + Articolul 22 (1) PSO sau, după caz, identificarea echivalentului acestuia se realizează de către structurile M.A.I. competente în termen de 9 luni de la desemnarea ICN/ICE. (2) În cazul în care este identificat un echivalent al PSO, proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE transmit Centrului 2 (două) exemplare originale ale documentelor pentru a fi echivalate, prezentând într-un memoriu sau notă justificativă elementele de echivalenţă şi analiza de suficienţă, din care să reiasă satisfacerea necesităţilor de protecţie a ICN/ICE fără elaborarea unui document distinct în acest sens. + Articolul 23 (1) PSO şi documentele echivalente acestuia se evaluează de către o Comisie de evaluare compusă din: ofiţerul de legătură pentru securitate al M.A.I., ofiţerul de legătură pentru securitate al unităţii aparatului central al M.A.I. competente şi 2 ofiţeri din cadrul Centrului. (2) Pentru analizarea conţinutului capitolelor de specialitate din cuprinsul PSO sau al documentelor echivalente acestuia care necesită un înalt nivel de expertiză tehnico-ştiinţifică ori cunoştinţe detaliate despre natura proceselor analizate, Comisia de evaluare poate coopta şi reprezentanţi ai altor structuri specializate din M.A.I., cu rol consultativ, fără ca aceştia să facă parte din Comisia de evaluare prevăzută la alin. (1). + Articolul 24 (1) Procesul de evaluare se încheie prin întocmirea unui raport de evaluare semnat de toţi membrii Comisiei, în condiţiile prevăzute de Decizia prim-ministrului nr. 166/2013. (2) Raportul se finalizează în maximum 30 de zile de la primirea de la proprietar/operator/administrator de ICN/ICE a PSO sau a documentelor echivalente acestuia. În acest sens: a) Comisia de evaluare realizează, după caz, una dintre acţiunile prevăzute la art. 17 alin. (1) din anexa la Decizia prim-ministrului nr. 166/2013; b) Proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE transmit Centrului raportul-sinteză în condiţiile art. 17 alin. (2) din anexa nr. 1 la Decizia prim-ministrului nr. 166/2013. (3) După evaluarea conţinutului documentelor prevăzute la alin. (1) şi (2), Comisia de evaluare le înaintează spre avizare ministrului afacerilor interne. + Articolul 25 (1) La elaborarea PSO se iau în considerare scenariile de ameninţări elaborate de către proprietarii/ operatorii/administratorii de ICN/ICE. (2) La elaborarea scenariilor de ameninţări vor fi avute în vedere, după caz, ameninţări de tipul: a) fenomene meteorologice periculoase; b) fenomene distructive de origine geologică; c) accidente, avarii, explozii, incendii; d) poluări de ape; e) prăbuşiri de construcţii, instalaţii, amenajări; f) accident nuclear major sau urgenţă radiologică cu efect transfrontalier; g) accident major în care sunt implicate substanţe periculoase; h) boli transmisibile care pot afecta sănătatea publică (epidemii/pandemii); i) ameninţări teroriste; j) grave tulburări sociale; k) alte ameninţări cu specific sectorial, conform criteriilor aprobate în sectorul respectiv; l) evenimente internaţionale şi/sau cu caracter geopolitic sau de natura ameninţărilor militare, dacă acestea pot genera ameninţări suplimentare la nivelul ICN. + Articolul 26 (1) Pentru efectuarea evaluărilor de risc, proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE pot utiliza orice metodă sau tehnică de analiză acceptată, astfel: a) una dintre metodele sau tehnicile descrise de standardele internaţionale în materie; b) o metodă de evaluare standardizată pe plan internaţional, cu indicarea standardului public aplicabil; c) o metodă sau tehnică nestandardizată de analiză sau un procedeu nestandardizat de estimare a consecinţelor, în măsura în care proprietarul/operatorul/administratorul de ICN/ICE poate să ofere documentaţie detaliată cu privire la modul de aplicare a acesteia/acestuia, să justifice necesitatea şi avantajele alegerii acestei abordări. (2) În cuprinsul evaluărilor de risc se precizează, în mod obligatoriu, denumirea/tipul metodei utilizate, presupunerile iniţiale avute în vedere, valorile parametrilor iniţiali sau intermediari introduşi în algoritmi şi aproximările realizate, astfel încât, exclusiv pe baza informaţiilor disponibile, o terţă parte să poată expertiza, în cazul în care se consideră necesar, nivelul de conformitate. + Articolul 27În scopul asigurării unui cadru unitar de realizare a PSO, Centrul organizează şedinţe, ateliere de lucru şi seminare. + Articolul 28 (1) PSO şi planurile sau documentele echivalente acestuia se testează prin exerciţii interne organizate şi desfăşurate la nivel naţional cu o periodicitate de minimum un exerciţiu pe an. (2) PSO sau documentele echivalente acestuia se pot testa şi prin exerciţii parţiale (în teren, exerciţii simulate, exerciţii tematice cu forţe şi mijloace etc.), cât şi prin exerciţii de alertare, desfăşurate în mod periodic şi astfel încât să acopere, în timp, o gamă variată de condiţii: anunţate/neanunţate, cu scenariul cunoscut/parţial cunoscut/necunoscut, ziua/noaptea, iarna/vara, în timpul/afara programului, în weekend/în timpul săptămânii etc. (3) Normele de organizare, desfăşurare şi evaluare a exerciţiilor se elaborează de către Centru. (4) Exerciţiile organizate şi desfăşurate în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2) se finalizează prin întocmirea unui raport de evaluare a fiecărui exerciţiu, elaborat conform normelor prevăzute la alin. (3). + Articolul 29Pentru identificarea soluţiilor optime de realizare a protecţiei elementelor de ICN/ICE şi stabilirea modalităţilor de intervenţie preventivă, structurile M.A.I. colaborează cu autorităţi sau persoane juridice în condiţiile în care ICN/ICE ar putea genera efecte în domeniul de responsabilitate al acestora. + Secţiunea a 5-a Colaborarea şi cooperarea internă şi internaţională + Articolul 30În exercitarea atribuţiilor sale, Centrul: a) colaborează în domeniile de activitate specifice cu unităţile aparatului central al M.A.I., precum şi cu instituţiile şi structurile aflate în subordinea/coordonarea M.A.I.; b) cooperează nemijlocit cu consilierul desemnat al prim-ministrului pentru probleme de securitate naţională, precum şi cu structurile similare ale autorităţilor publice responsabile în domeniul protecţiei ICN/ICE; c) menţine contacte de lucru active cu instituţiile specializate ale UE, NATO, statelor membre ale UE, precum şi cu alte organisme internaţionale în domeniul de referinţă. + Articolul 31În vederea participării la misiuni internaţionale, Centrul stabileşte oportunitatea participării la misiune şi elaborează proiectul de mandat pe care îl supune avizării G.L.I.P.I.C. şi ulterior aprobării prim-ministrului. + Articolul 32Schimbul de date şi informaţii cu partenerii externi se realizează prin intermediul punctului naţional de contact cu informarea ulterioară a direcţiei de specialitate a M.A.I. + Articolul 33 (1) Participarea reprezentanţilor structurilor M.A.I. la activităţi în domeniul protecţiei ICN/ICE se realizează exclusiv pe baza unui mandat avizat de Centru. (2) Reprezentanţii structurilor M.A.I. care participă la activităţi în cadrul cărora sunt abordate aspecte specifice domeniului protecţiei infrastructurilor critice sunt obligaţi să informeze Centrul cu privire la aspectele discutate şi concluziile rezultate. + Capitolul III Dispoziţii finale + Articolul 34 (1) Personalul Centrului este abilitat să constate şi să propună ministrului afacerilor interne aplicarea de sancţiuni contravenţionale personalului structurilor M.A.I., în conformitate cu prevederile art. 12 şi 13 din O.U.G. nr. 98/2010. (2) Organizarea şi desfăşurarea controalelor pe linia protecţiei ICN/ICE se realizează conform procedurilor proprii elaborate de Centru/structura M.A.I. competentă. + Articolul 35Documentele transmise de proprietarii/operatorii/ administratorii de ICN/ICE către Comisia de evaluare constituită la nivelul Centrului în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1), se clasifică în raport cu conţinutul acestora, conform prevederilor legale. + Articolul 36Structurile M.A.I. competente realizează diseminarea/accesul la datele şi informaţiile referitoare la protecţia ICN/ICE din responsabilitate către alte structuri ale M.A.I. sau instituţii cu atribuţii în domeniul de referinţă, cu excepţia Centrului, numai cu aprobarea ministrului afacerilor interne şi respectarea principiului "necesităţii de a cunoaşte" şi dispun măsurile din competenţă pentru aplicarea legislaţiei în vigoare în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate. + Articolul 37În vederea desfăşurării activităţilor în domeniul protecţiei infrastructurilor critice, în mod unitar, Centrul elaborează proceduri de sistem/interne de lucru. + Articolul 38Documentele de colaborare/cooperare încheiate de structurile M.A.I. care vizează domeniul protecţiei infrastructurilor critice se avizează de Centru înaintea semnării de către şeful structurii care le-a întocmit. + Articolul 39Tematica cursurilor/programelor de formare profesională continuă a personalului în domeniul protecţiei ICN/ICE, organizate în instituţiile de învăţământ ale M.A.I., se avizează de Centru. + Articolul 40Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul afacerilor interne,Radu StroeBucureşti, 2 decembrie 2013.Nr. 170.________