ORDONANȚĂ nr. 46 din 30 iulie 1998 (**republicată**)pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligațiilor asumate de România prin aderarea la Convenția internațională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigației aeriene și la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum și a unor obligații care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigație aeriană******)
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 44 din 26 ianuarie 2001
**) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 52 din 8 aprilie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150 din 13 aprilie 1999, dându-se textelor o noua numerotare.Ordonanța Guvernului nr. 46/1998 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 31 iulie 1998 și a fost aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 52/1999.**) Conform Hotărârii Guvernului nr. 3/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței preia toate drepturile și obligațiile Ministerului Transporturilor.***) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 18/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001.****) Conform art. II din Ordonanța Guvernului nr. 111/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 2 septembrie 2000, denumirea "Comisia Naționala pentru Statistica" se înlocuiește cu denumirea "Institutul Național de Statistica și Studii Economice".*****) Începând cu data de 1 ianuarie 1999 unitatea de cont și monetara "ecu" a fost înlocuită cu aceea de "euro".******) Titlul ordonanței a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. + Articolul 1(1) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este autoritatea de stat în domeniul aviației civile responsabilă cu ducerea la îndeplinire a obligațiilor asumate de România prin aderarea la Convenția internațională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigației aeriene, încheiată la 13 decembrie 1960, și la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, semnat la Bruxelles la 12 februarie 1981, la care România a aderat prin Legea nr. 44/1996, precum și a celor care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigație aeriană. (la 02-09-2012, Alin. (1) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) (2) Pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (1) Ministerul Transporturilor poate delega Regia Autonomă "Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian" ROMATSA. + Articolul 2Regia Autonomă «Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian» - ROMATSA, denumită în continuare ROMATSA, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, funcționează ca operator economic prestator de servicii de navigație aeriană. (la 02-09-2012, Art. 2 a fost modificat de pct. 3 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) + Articolul 3Abrogat. (la 28-06-2007, Art. 3 a fost abrogat de pct. 2 al art. unic din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 60 din 27 iunie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 28 iunie 2007, astfel cum a fost modificat de art. unic din LEGEA nr. 320 din 13 noiembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 21 noiembrie 2007. ) + Articolul 4(1) Costurile aferente furnizării serviciilor de navigație aeriană asigurate în zona de responsabilitate a României, stabilită potrivit tratatelor internaționale la care este parte, se includ în bazele de cost multianuale, incluse în planurile de performanță a serviciilor de navigație aeriană, și anuale, luate în calcul pentru determinarea tarifelor pentru serviciile de navigație aeriană.(2) Bazele de cost anuale prevăzute la alin. (1) se întocmesc de către ROMATSA separat pentru serviciile de navigație aeriană de rută și pentru serviciile de navigație aeriană terminală prestate pe aeroporturile cărora li se aplică regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European. (la 28-08-2022, Alineatul (2) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (3) ROMATSA elaborează bazele de cost prevăzute la alin. (2) cu respectarea prevederilor regulamentelor europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, asigură consultarea beneficiarilor serviciilor de navigație aeriană și înaintarea bazelor de cost către Autoritatea Aeronautică Civilă Română în vederea evaluării și avizării, în calitatea de autoritate națională de supervizare a performanței serviciilor de navigație aeriană, și a transmiterii acestora către EUROCONTROL și Comisia Europeană. (la 28-08-2022, Alineatul (3) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (4) Din veniturile facturate și colectate direct sau prin intermediul EUROCONTROL pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană pentru rută și terminal reglementat, ROMATSA acoperă costurile aferente prestării serviciilor de navigație aeriană, precum și celelalte costuri determinate incluse în bazele de cost aprobate, inclusiv contribuția României la EUROCONTROL. (la 28-08-2022, Alineatul (4) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (5) Prin derogare de la prevederile legale privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli la nivelul regiilor autonome, bugetul de venituri și cheltuieli al ROMATSA cuprinde bazele de cost transmise la EUROCONTROL și Comisia Europeană, potrivit dispozițiilor alin. (3), consolidate cu bugetul de venituri și cheltuieli aferent serviciilor de navigație aeriană furnizate de ROMATSA pe aeroporturile care nu intră sub incidența regulamentelor europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, precum și cu bugetul de venituri și cheltuieli aferent altor activități prestate de ROMATSA în conformitate cu obiectul de activitate, și se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor și infrastructurii și al ministrului finanțelor, la propunerea consiliului de administrație al ROMATSA. (la 28-08-2022, Alineatul (5) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (6) Modelul formularelor bugetului de venituri și cheltuieli, specific ROMATSA, se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor și al ministrului finanțelor publice.(7) În situația în care, la momentul elaborării bugetului de venituri și cheltuieli, ipotezele din planul de performanță care generează ajustări nu sunt confirmate, veniturile care se includ în buget se actualizează pe baza mecanismelor prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European. (la 28-08-2022, Alineatul (7) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (8) În situația în care la momentul elaborării bugetului de venituri și cheltuieli se constată că unele costuri neprevăzute și neincluse în planul de performanță aprobat, dar care au fost cuprinse ulterior în planul de afaceri revizuit al ROMATSA, aprobat de consiliul de administrație, nu pot fi acoperite prin veniturile incluse în bazele de cost transmise anterior la EUROCONTROL și Comisia Europeană, ROMATSA va iniția procedurile de revizuire a planului de performanță, conform prevederilor din regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European. Totodată va întocmi și supune aprobării un buget de venituri și cheltuieli care să prevadă veniturile corespunzătoare prognozelor și ipotezelor actualizate în conformitate cu prevederile alin. (7) în vederea acoperirii costurilor suplimentare. (la 28-08-2022, Alineatul (8) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (9) În situațiile prevăzute la alin. (7) și (8), dacă nu se realizează ipotezele și prognozele de trafic din planul de performanță sau dacă impactul costurilor suplimentare nu se poate acoperi prin venituri, până la reintrarea în echilibru financiar, ROMATSA va putea supune aprobării un buget de venituri și cheltuieli cu pierderi. (la 28-08-2022, Alineatul (9) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (10) Pe parcursul anului, după aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, dacă apar deviații de la prognozele și ipotezele stabilite prin planul de performanță și bazele de cost anuale sau deviații ale veniturilor și cheltuielilor din activitatea de bază, se poate proceda la rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli, cu respectarea dispozițiilor prezentului articol. (la 08-05-2018, Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 ) + Articolul 5Abrogat. (la 08-05-2018, Articolul 5 a fost abrogat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 ) + Articolul 6Abrogat. (la 01-01-2004, Art. 6 a fost abrogat de pct. 19 al alin. (1) al art. 298 din LEGEA nr. 571 din 22 decembrie 2003, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 23 decembrie 2003. ) + Articolul 7Abrogat. (la 01-01-2004, Art. 7 a fost abrogat de pct. 19 al alin. (1) al art. 298 din LEGEA nr. 571 din 22 decembrie 2003, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 23 decembrie 2003. ) + Articolul 8Abrogat. (la 08-05-2018, Articolul 8 a fost abrogat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 ) + Articolul 9(1) Costurile cu personalul, care vor fi avute în vedere la elaborarea, respectiv revizuirea planului de performanță multianual sau a bugetelor de venituri și cheltuieli anuale, vor face obiectul unei informări și consultări cu partenerul social, în condițiile legii.(2) După aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, cheltuielile cu personalul prevăzute în buget vor constitui limite pentru negocierea contractului colectiv de muncă. (la 08-05-2018, Articolul 9 a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 ) + Articolul 10(1) Ajustările calculate la finele fiecărui an, potrivit mecanismelor de ajustare prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, se recunosc în conformitate cu Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, cu modificările și completările ulterioare.(2) Conform prevederilor art. 1 alin. (1) lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările și completările ulterioare, ROMATSA va repartiza din diferența dintre venituri și cheltuieli aferentă fiecărui an (surplus), în rezerve, o sumă până la nivelul veniturilor rezultate din aplicarea mecanismelor de ajustare prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, precum și al veniturilor din cedarea activelor, pentru utilizarea acestora exclusiv pentru acoperirea obligațiilor regiei conform acestor reglementări.(3) Deficitul rezultat ca urmare a infirmării prognozelor și ipotezelor stabilite prin planul de performanță și bazele de cost și care nu poate fi acoperit din ajustările de tarif potrivit mecanismelor de împărțire a riscurilor prevăzute de reglementările europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European se suportă din rezervele constituite de ROMATSA.(4) Prin derogare de la prevederile art. II și III ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2017 pentru modificarea art. 1 alin. (1) lit. g) din Ordonanța Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome și pentru modificarea art. 1 alin. (2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată prin Legea nr. 178/2017, ROMATSA va utiliza sumele repartizate în anii anteriori la alte rezerve, precum și rezultatul reportat existent în sold la data de 31 decembrie a fiecărui an exclusiv pentru acoperirea deficitului. (la 28-08-2022, Articolul 10 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) + Articolul 11(1) Documentele legale pentru înregistrarea veniturilor și a taxei pe valoarea adăugată colectate, precum și cele referitoare la operațiunile de regularizare a acestora, atât la ROMATSA, cât și la beneficiarii interni ai serviciilor de navigație aeriană prestate de ROMATSA, sunt cele emise de EUROCONTROL și recunoscute din punct de vedere fiscal de autoritățile române. (la 02-09-2012, Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de pct. 8 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) (2) Pe baza acestor documente ROMATSA întocmește documente centralizatoare în limba română, care constituie documente justificative pentru înregistrarea în evidența contabilă.(3) Abrogat. (la 02-09-2012, Alin. (3) al art. 11 a fost abrogat de pct. 8 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) + Articolul 12(1) Înregistrarea în contabilitatea ROMATSA a veniturilor facturate de EUROCONTROL în euro, inclusiv a taxei pe valoarea adăugată colectate, se va face în lei, utilizându-se cursul de schimb al Băncii Naționale a României în vigoare la data facturării, potrivit calendarului de facturare publicat anual de EUROCONTROL. (la 02-09-2012, Alin. (1) al art. 12 a fost modificat de pct. 9 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) (2) Același principiu se va aplica și operatorilor aerieni din România în ceea ce privește taxa pe valoarea adăugată, facturată acestora în euro de către EUROCONTROL, în numele ROMATSA. + Articolul 13Abrogat. (la 24-11-2007, Art. 13 a fost abrogat de art. unic din LEGEA nr. 320 din 13 noiembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 21 noiembrie 2007, care modifică pct. 2 al art. unic din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 60 din 27 iunie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 28 iunie 2007. ) + Articolul 14În situația în care o cotă-parte din sumele colectate de EUROCONTROL de la utilizatorii spațiului aerian și destinate ROMATSA sunt reținute de EUROCONTROL și distribuite în alt scop, conform deciziei Comisiei Permanente EUROCONTROL, iar contravaloarea respectivei cote-părți nu poate fi recuperată de ROMATSA prin aplicarea mecanismelor de ajustare prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, sumele reținute se rambursează integral către ROMATSA de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, capitolul 84.01 - Transporturi, titlul 59 - Alte cheltuieli, în limita sumelor alocate cu această destinație prin legea anuală a bugetului. (la 28-08-2022, Actul a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 )
EMITENT |
**) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 52 din 8 aprilie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150 din 13 aprilie 1999, dându-se textelor o noua numerotare.Ordonanța Guvernului nr. 46/1998 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 31 iulie 1998 și a fost aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 52/1999.**) Conform Hotărârii Guvernului nr. 3/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței preia toate drepturile și obligațiile Ministerului Transporturilor.***) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 18/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001.****) Conform art. II din Ordonanța Guvernului nr. 111/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 2 septembrie 2000, denumirea "Comisia Naționala pentru Statistica" se înlocuiește cu denumirea "Institutul Național de Statistica și Studii Economice".*****) Începând cu data de 1 ianuarie 1999 unitatea de cont și monetara "ecu" a fost înlocuită cu aceea de "euro".******) Titlul ordonanței a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. + Articolul 1(1) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este autoritatea de stat în domeniul aviației civile responsabilă cu ducerea la îndeplinire a obligațiilor asumate de România prin aderarea la Convenția internațională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigației aeriene, încheiată la 13 decembrie 1960, și la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, semnat la Bruxelles la 12 februarie 1981, la care România a aderat prin Legea nr. 44/1996, precum și a celor care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigație aeriană. (la 02-09-2012, Alin. (1) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) (2) Pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (1) Ministerul Transporturilor poate delega Regia Autonomă "Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian" ROMATSA. + Articolul 2Regia Autonomă «Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian» - ROMATSA, denumită în continuare ROMATSA, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, funcționează ca operator economic prestator de servicii de navigație aeriană. (la 02-09-2012, Art. 2 a fost modificat de pct. 3 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) + Articolul 3Abrogat. (la 28-06-2007, Art. 3 a fost abrogat de pct. 2 al art. unic din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 60 din 27 iunie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 28 iunie 2007, astfel cum a fost modificat de art. unic din LEGEA nr. 320 din 13 noiembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 21 noiembrie 2007. ) + Articolul 4(1) Costurile aferente furnizării serviciilor de navigație aeriană asigurate în zona de responsabilitate a României, stabilită potrivit tratatelor internaționale la care este parte, se includ în bazele de cost multianuale, incluse în planurile de performanță a serviciilor de navigație aeriană, și anuale, luate în calcul pentru determinarea tarifelor pentru serviciile de navigație aeriană.(2) Bazele de cost anuale prevăzute la alin. (1) se întocmesc de către ROMATSA separat pentru serviciile de navigație aeriană de rută și pentru serviciile de navigație aeriană terminală prestate pe aeroporturile cărora li se aplică regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European. (la 28-08-2022, Alineatul (2) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (3) ROMATSA elaborează bazele de cost prevăzute la alin. (2) cu respectarea prevederilor regulamentelor europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, asigură consultarea beneficiarilor serviciilor de navigație aeriană și înaintarea bazelor de cost către Autoritatea Aeronautică Civilă Română în vederea evaluării și avizării, în calitatea de autoritate națională de supervizare a performanței serviciilor de navigație aeriană, și a transmiterii acestora către EUROCONTROL și Comisia Europeană. (la 28-08-2022, Alineatul (3) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (4) Din veniturile facturate și colectate direct sau prin intermediul EUROCONTROL pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană pentru rută și terminal reglementat, ROMATSA acoperă costurile aferente prestării serviciilor de navigație aeriană, precum și celelalte costuri determinate incluse în bazele de cost aprobate, inclusiv contribuția României la EUROCONTROL. (la 28-08-2022, Alineatul (4) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (5) Prin derogare de la prevederile legale privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli la nivelul regiilor autonome, bugetul de venituri și cheltuieli al ROMATSA cuprinde bazele de cost transmise la EUROCONTROL și Comisia Europeană, potrivit dispozițiilor alin. (3), consolidate cu bugetul de venituri și cheltuieli aferent serviciilor de navigație aeriană furnizate de ROMATSA pe aeroporturile care nu intră sub incidența regulamentelor europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, precum și cu bugetul de venituri și cheltuieli aferent altor activități prestate de ROMATSA în conformitate cu obiectul de activitate, și se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor și infrastructurii și al ministrului finanțelor, la propunerea consiliului de administrație al ROMATSA. (la 28-08-2022, Alineatul (5) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (6) Modelul formularelor bugetului de venituri și cheltuieli, specific ROMATSA, se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor și al ministrului finanțelor publice.(7) În situația în care, la momentul elaborării bugetului de venituri și cheltuieli, ipotezele din planul de performanță care generează ajustări nu sunt confirmate, veniturile care se includ în buget se actualizează pe baza mecanismelor prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European. (la 28-08-2022, Alineatul (7) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (8) În situația în care la momentul elaborării bugetului de venituri și cheltuieli se constată că unele costuri neprevăzute și neincluse în planul de performanță aprobat, dar care au fost cuprinse ulterior în planul de afaceri revizuit al ROMATSA, aprobat de consiliul de administrație, nu pot fi acoperite prin veniturile incluse în bazele de cost transmise anterior la EUROCONTROL și Comisia Europeană, ROMATSA va iniția procedurile de revizuire a planului de performanță, conform prevederilor din regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European. Totodată va întocmi și supune aprobării un buget de venituri și cheltuieli care să prevadă veniturile corespunzătoare prognozelor și ipotezelor actualizate în conformitate cu prevederile alin. (7) în vederea acoperirii costurilor suplimentare. (la 28-08-2022, Alineatul (8) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (9) În situațiile prevăzute la alin. (7) și (8), dacă nu se realizează ipotezele și prognozele de trafic din planul de performanță sau dacă impactul costurilor suplimentare nu se poate acoperi prin venituri, până la reintrarea în echilibru financiar, ROMATSA va putea supune aprobării un buget de venituri și cheltuieli cu pierderi. (la 28-08-2022, Alineatul (9) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) (10) Pe parcursul anului, după aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, dacă apar deviații de la prognozele și ipotezele stabilite prin planul de performanță și bazele de cost anuale sau deviații ale veniturilor și cheltuielilor din activitatea de bază, se poate proceda la rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli, cu respectarea dispozițiilor prezentului articol. (la 08-05-2018, Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 ) + Articolul 5Abrogat. (la 08-05-2018, Articolul 5 a fost abrogat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 ) + Articolul 6Abrogat. (la 01-01-2004, Art. 6 a fost abrogat de pct. 19 al alin. (1) al art. 298 din LEGEA nr. 571 din 22 decembrie 2003, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 23 decembrie 2003. ) + Articolul 7Abrogat. (la 01-01-2004, Art. 7 a fost abrogat de pct. 19 al alin. (1) al art. 298 din LEGEA nr. 571 din 22 decembrie 2003, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 23 decembrie 2003. ) + Articolul 8Abrogat. (la 08-05-2018, Articolul 8 a fost abrogat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 ) + Articolul 9(1) Costurile cu personalul, care vor fi avute în vedere la elaborarea, respectiv revizuirea planului de performanță multianual sau a bugetelor de venituri și cheltuieli anuale, vor face obiectul unei informări și consultări cu partenerul social, în condițiile legii.(2) După aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, cheltuielile cu personalul prevăzute în buget vor constitui limite pentru negocierea contractului colectiv de muncă. (la 08-05-2018, Articolul 9 a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 ) + Articolul 10(1) Ajustările calculate la finele fiecărui an, potrivit mecanismelor de ajustare prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, se recunosc în conformitate cu Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, cu modificările și completările ulterioare.(2) Conform prevederilor art. 1 alin. (1) lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările și completările ulterioare, ROMATSA va repartiza din diferența dintre venituri și cheltuieli aferentă fiecărui an (surplus), în rezerve, o sumă până la nivelul veniturilor rezultate din aplicarea mecanismelor de ajustare prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, precum și al veniturilor din cedarea activelor, pentru utilizarea acestora exclusiv pentru acoperirea obligațiilor regiei conform acestor reglementări.(3) Deficitul rezultat ca urmare a infirmării prognozelor și ipotezelor stabilite prin planul de performanță și bazele de cost și care nu poate fi acoperit din ajustările de tarif potrivit mecanismelor de împărțire a riscurilor prevăzute de reglementările europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European se suportă din rezervele constituite de ROMATSA.(4) Prin derogare de la prevederile art. II și III ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2017 pentru modificarea art. 1 alin. (1) lit. g) din Ordonanța Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome și pentru modificarea art. 1 alin. (2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată prin Legea nr. 178/2017, ROMATSA va utiliza sumele repartizate în anii anteriori la alte rezerve, precum și rezultatul reportat existent în sold la data de 31 decembrie a fiecărui an exclusiv pentru acoperirea deficitului. (la 28-08-2022, Articolul 10 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 ) + Articolul 11(1) Documentele legale pentru înregistrarea veniturilor și a taxei pe valoarea adăugată colectate, precum și cele referitoare la operațiunile de regularizare a acestora, atât la ROMATSA, cât și la beneficiarii interni ai serviciilor de navigație aeriană prestate de ROMATSA, sunt cele emise de EUROCONTROL și recunoscute din punct de vedere fiscal de autoritățile române. (la 02-09-2012, Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de pct. 8 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) (2) Pe baza acestor documente ROMATSA întocmește documente centralizatoare în limba română, care constituie documente justificative pentru înregistrarea în evidența contabilă.(3) Abrogat. (la 02-09-2012, Alin. (3) al art. 11 a fost abrogat de pct. 8 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) + Articolul 12(1) Înregistrarea în contabilitatea ROMATSA a veniturilor facturate de EUROCONTROL în euro, inclusiv a taxei pe valoarea adăugată colectate, se va face în lei, utilizându-se cursul de schimb al Băncii Naționale a României în vigoare la data facturării, potrivit calendarului de facturare publicat anual de EUROCONTROL. (la 02-09-2012, Alin. (1) al art. 12 a fost modificat de pct. 9 al art. unic din ORDONANȚA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. ) (2) Același principiu se va aplica și operatorilor aerieni din România în ceea ce privește taxa pe valoarea adăugată, facturată acestora în euro de către EUROCONTROL, în numele ROMATSA. + Articolul 13Abrogat. (la 24-11-2007, Art. 13 a fost abrogat de art. unic din LEGEA nr. 320 din 13 noiembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 21 noiembrie 2007, care modifică pct. 2 al art. unic din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 60 din 27 iunie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 28 iunie 2007. ) + Articolul 14În situația în care o cotă-parte din sumele colectate de EUROCONTROL de la utilizatorii spațiului aerian și destinate ROMATSA sunt reținute de EUROCONTROL și distribuite în alt scop, conform deciziei Comisiei Permanente EUROCONTROL, iar contravaloarea respectivei cote-părți nu poate fi recuperată de ROMATSA prin aplicarea mecanismelor de ajustare prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, sumele reținute se rambursează integral către ROMATSA de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, capitolul 84.01 - Transporturi, titlul 59 - Alte cheltuieli, în limita sumelor alocate cu această destinație prin legea anuală a bugetului. (la 28-08-2022, Actul a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA nr. 25 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 )