ORDIN nr. 307 din 18 decembrie 2009 (*actualizat*)pentru aprobarea Regulamentului serviciului la bordul navelor aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor(actualizat până la data de 19 martie 2013*)
EMITENT
  • MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR




  • ---------------*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 19 martie 2013 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDINUL nr. 27 din 15 martie 2013.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorÎn temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi internelor, interimar, emite următorul ordin:  +  Articolul 1Se aprobă Regulamentul serviciului la bordul navelor aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2Şefii sau comandanţii structurilor centrale şi teritoriale din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor iau măsuri pentru aplicarea întocmai a prevederilor prezentului ordin.  +  Articolul 3Direcţia generală management operaţional din aparatul central al Ministerului Administraţiei şi Internelor urmăreşte respectarea întocmai a prevederilor prezentului ordin.  +  Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Viceprim-ministru, ministrul administraţieişi internelor, interimar,Dan Valentin Fătuloiu,secretar de statBucureşti, 18 decembrie 2009.Nr. 307.  +  AnexăREGULAMENT 18/12/2009  +  Anexa 1la regulamentTABELcu echipajul minim de siguranţă a navigaţiei*Font 7*┌─────────────────────────────────────┬──────┬───────┬──────┬───────────────────┬──────────────────┬──────┬─────┐│ │Coman-│Coman- │Ofiţer│ CSN │ CSE │Ajutor│ ││ Categorie/Tip navă │ dant │ dant │ se- ├───────┬─────┬─────┼─────┬──────┬─────┤coman-│Total││ │ Navă │(Condu-│cund │ şef │ │ │ şef │meca- │elec-│ dant │ ││ │ │cător) │ │echipaj│timo-│mari-│meca-│ nic │ tri-│ambar-│ ││ │ │şalupă/│ │, şef │nier │ nar │ nic │(moto-│ cian│câţi- │ ││ │ │ambar- │ │compar-│ │ │ │ rist)│ │ une │ ││ │ │caţiune│ │timent │ │ │ │ │ │ │ │├─────────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───────┴─────┴─────┴─────┴──────┴─────┴──────┴─────┤│ Nave de Supraveghere │├─────────────────────────────────────┬──────┬───────┬──────┬───────┬─────┬─────┬─────┬──────┬─────┬──────┬─────┤│Navă maritimă de supraveghere │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect tip OPV 6610) │ 1 │ │ 1 │ 2 │ 1 │ 2 │ 1 │ 2 │ 1 │ │ 11 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Navă maritimă de supraveghere │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect tip P-157) │ 1 │ │ 1 │ 2 │ 1 │ 2 │ 1 │ 3 │ 1 │ │ 12 │├─────────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───────┴─────┴─────┴─────┴──────┴─────┴──────┴─────┤│ Nave de Patrulare şi Intervenţie │├─────────────────────────────────────┬──────┬───────┬──────┬───────┬─────┬─────┬─────┬──────┬─────┬──────┬─────┤│Navă maritimă de patrulare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect tip 0111-C) │ 1 │ │ 1 │ 1 │ 1 │ 2 │ 1 │ 2 │ 1 │ │ 10 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Navă maritimă de patrulare şi inter- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││venţie (proiect tip Sharldag MK IV) │ 1 │ │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ │ 8 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Navă maritimă de patrulare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect tip 834-M) │ 1 │ │ │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 2 │ 1 │ │ 8 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Navă fluvială de patrulare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect tip 822-M) │ 1 │ │ 1 │ 1 │ │ 2 │ 1 │ 1 │ 1 │ │ 8 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Navă fluvială de patrulare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect tip C-119, 383) │ 1 │ │ │ 1 │ │ 1 │ 1 │ 1 │ │ │ 5 ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───────┴─────┴─────┴─────┴──────┴─────┴──────┴─────┤│ Şalupe de patrulare, control şi/sau intervenţie │├─────────────────────────────────────┬──────┬───────┬──────┬───────┬─────┬─────┬─────┬──────┬─────┬──────┬─────┤│Şalupă de intervenţie │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect P -66) │ │ 1 │ │ 1 │ │ │ │ 1 │ │ │ 3 │├─────────────────────────────────────┤ ├───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Şalupă de intervenţie │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect FREEWAY, R1250) │ │ 1 │ │ │ │ 1 │ │ 1 │ │ │ 3 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Şalupă de intervenţie │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect MAREN, R-1120, CLASS 500) │ │ 1 │ │ │ │ │ │ 1 │ │ │ 2 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Şalupă fluvială de patrulare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect SNR 17) │ │ 1 │ │ 1 │ │ │ │ 1 │ │ │ 3 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Şalupă fluvială de patrulare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect WOLLA, 410, U 371) │ │ 1 │ │ │ │ │ │ 1 │ │ │ 2 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Şalupă fluvială de patrulare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect 186, 106) │ │ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ 1 │├─────────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───────┴─────┴─────┴─────┴──────┴─────┴──────┴─────┤│ Ambarcaţiuni de patrulare, intervenţie, control şi/sau salvare │├─────────────────────────────────────┬──────┬───────┬──────┬───────┬─────┬─────┬─────┬──────┬─────┬──────┬─────┤│Ambarcaţiune de abordaj şi control │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││proiect SLP-5400, barcă pneumatică │ │ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ 1 ││cu motor, barcă cu motor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Ambarcaţiune de patrulare, interven- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ţie, control/salvare (proiect │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││Bayliner 160 Runabout, Quicksilver │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││470 Sport, HARPOON, MF 580, ONIX 26 │ │ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ 1 │ 2 ││SD, ARVOR 215 R) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Ambarcaţiune de patrulare, interven- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ţie, control/salvare (proiect HTI │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││425, RR4,2, F50, DRUSSILA, FORWARD │ │ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ 1 ││etc.) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───────┴─────┴─────┴─────┴──────┴─────┴──────┴─────┤│ Nave cu misiuni speciale │├─────────────────────────────────────┬──────┬───────┬──────┬───────┬─────┬─────┬─────┬──────┬─────┬──────┬─────┤│Nave de remorcaj şi salvare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect 405, 1367) │ 1 │ │ │ 1 │ │ 1 │ 1 │ 1 │ │ │ 5 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Remorcher fluvial │ 1 │ │ │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ │ 7 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Navă stins incendii (bac autopro- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││pulsat, Şalupă p.s.i.) │ │ 1 │ │ │ │ 1 │ │ 1 │ │ │ 3 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Navă sanitară (proiect 383 S) │ 1 │ │ │ 1 │ │ 1 │ 1 │ 1 │ │ │ 5 │├─────────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───────┴─────┴─────┴─────┴──────┴─────┴──────┴─────┤│ Nave de transport şi aprovizionare │├─────────────────────────────────────┬──────┬───────┬──────┬───────┬─────┬─────┬─────┬──────┬─────┬──────┬─────┤│Tanc maritim propulsat (proiect 1407)│ 1 │ │ 1 │ 2 │ 1 │ 3 │ 1 │ 3 │ 1 │ │ 13 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Tanc fluvial nepropulsat │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││(proiect TFN 200, TFN 55) │ │ │ │ │ │ 1 │ │ │ │ │ 1 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Gabara fluvială propulsată 50 T │ 1 │ │ │ │ │ 1 │ 1 │ 1 │ │ │ 4 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Bac fluvial propulsat (proiect │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││BF 15, BM) │ │ 1 │ │ │ │ 1 │ │ 1 │ │ │ 3 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Şlep fluvial nepropulsat │ │ │ │ │ │ 1 │ │ │ │ │ 1 │├─────────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───────┴─────┴─────┴─────┴──────┴─────┴──────┴─────┤│ Nave cu destinaţie specială │├─────────────────────────────────────┬──────┬───────┬──────┬───────┬─────┬─────┬─────┬──────┬─────┬──────┬─────┤│Atelier plutitor │ 1 │ │ │ 1 │ │ 1 │ 1 │ │ 1 │ │ 5 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Navă bază (proiect 0420) │ 1 │ │ │ 1 │ │ 1 │ 1 │ │ 1 │ │ 5 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Doc plutitor 200 t. │ 1 │ │ │ 1 │ │ 2 │ 1 │ 2 │ │ │ 7 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Doc plutitor 80 t. │ 1 │ │ │ 1 │ │ 1 │ │ 1 │ │ │ 4 │├─────────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───────┴─────┴─────┴─────┴──────┴─────┴──────┴─────┤│ Pontoane de acostare, pontoane dormitor │├─────────────────────────────────────┬──────┬───────┬──────┬───────┬─────┬─────┬─────┬──────┬─────┬──────┬─────┤│Ponton dormitor (proiect PDN 40, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││PDN 50) │ │ 1 │ │ │ │ │ │ 1 │ │ │ 2 │├─────────────────────────────────────┼──────┼───────┼──────┼───────┼─────┼─────┼─────┼──────┼─────┼──────┼─────┤│Ponton acostare cu cabină │ │ │ │ │ │ 1 │ │ │ │ │ 1 │└─────────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───────┴─────┴─────┴─────┴──────┴─────┴──────┴─────┘----------Anexa 1 la regulament a fost înlocuită cu anexa din ORDINUL nr. 27 din 15 martie 2013 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 19 martie 2013, conform modificării aduse de art. I al aceluiaşi act normativ.  +  Anexa 2la regulament(model)ROLURILE NAVEIA. Încadrarea numerică cu personal a navei*Font 8*┌────────────────────┬──────────┬───────────────────────────────────────────────┬─────┬──────────┐│Denumirea posturilor│Locul unde│ Încadrarea │ │ ││ şi serviciilor │se află ├───────┬────────┬──────────┬────────┬──────────┤Total│Observaţii││ │amplasat │Ofiţeri│Maiştri │ Agenţi/ │Personal│ Gradaţi │ │ ││ │ pe navă │ │militari│Subofiţeri│contrac-│şi soldaţi│ │ ││ │ │ │ │ │ tual │ voluntari│ │ │├────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼──────────┤│Postul de comandă │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼──────────┤│Componenta ........ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼──────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼──────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼──────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼──────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼──────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼──────────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────┴──────────┼───────┼────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼──────────┤│ TOTAL: │ │ │ │ │ │ │ │└───────────────────────────────┴───────┴────────┴──────────┴────────┴──────────┴─────┴──────────┘B. Tabel nominal cu încadrarea funcţiilor şi repartizarea echipajului*Font 8*┌────┬────────────────────┬──────────────────────────┬───────────────────┬──────┬─────┬──────────┐│Nr. │Denumirea posturilor│Denumirea funcţiei conform│Numele şi prenumele│Gradul│Seria│Observaţii││crt.│ şi a componentei │ statului de organizare │ │ │ │ │├────┼────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼──────────┤│ 1. │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼──────────┤│ 2. │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼──────────┤│ 3. │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼──────────┤│ 4. │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼──────────┤│ 5. │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼──────────┤│ 6. │ │ │ │ │ │ │└────┴────────────────────┴──────────────────────────┴───────────────────┴──────┴─────┴──────────┘C. Model pentru roluri de misiune*Font 8*┌────┬───────────────────────────┬───────────────────────┬───────┬─────┬──────────────┬──────────┐│Nr. │ Funcţia conform statului │ Numele şi prenumele │Gradul │Seria│ Îndatoriri │Înlocuitor││crt.│ de organizare │ │ │ │ │ (seria) │├────┼───────────────────────────┼───────────────────────┼───────┼─────┼──────────────┼──────────┤│ 1. │ │ │ │ │ │ │├────┼───────────────────────────┼───────────────────────┼───────┼─────┼──────────────┼──────────┤│ 2. │ │ │ │ │ │ │├────┼───────────────────────────┼───────────────────────┼───────┼─────┼──────────────┼──────────┤│ 3. │ │ │ │ │ │ │├────┼───────────────────────────┼───────────────────────┼───────┼─────┼──────────────┼──────────┤│ 4. │ │ │ │ │ │ │├────┼───────────────────────────┼───────────────────────┼───────┼─────┼──────────────┼──────────┤│ 5. │ │ │ │ │ │ │├────┼───────────────────────────┼───────────────────────┼───────┼─────┼──────────────┼──────────┤│ 6. │ │ │ │ │ │ │└────┴───────────────────────────┴───────────────────────┴───────┴─────┴──────────────┴──────────┘D. Model pentru roluri zilnice*Font 8*┌────┬────────────────────────┬───────────────────┬──────┬─────┬─────────────┬──────────┬──────────┐│Nr. │Funcţia conform statului│Numele şi prenumele│Gradul│Seria│ Locul unde │Îndatoriri│Înlocuitor││crt.│ de organizare │ │ │ │se desfăşoară│ │ (seria) ││ │ │ │ │ │ activitatea │ │ │├────┼────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼─────────────┼──────────┼──────────┤│ 1. │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼─────────────┼──────────┼──────────┤│ 2. │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼─────────────┼──────────┼──────────┤│ 3. │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼─────────────┼──────────┼──────────┤│ 4. │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼─────────────┼──────────┼──────────┤│ 5. │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────────────────────┼───────────────────┼──────┼─────┼─────────────┼──────────┼──────────┤│ 6. │ │ │ │ │ │ │ │└────┴────────────────────────┴───────────────────┴──────┴─────┴─────────────┴──────────┴──────────┘  +  Anexa 3la regulamentREGULIpentru persoanele îmbarcate temporar la bordul naveiA. Generalităţi1. Prin persoane îmbarcate temporar la bordul unei nave se înţelege: a) persoane din conducerea structurii respective sau a ministerului, sosite la bord pentru un timp mai mare de 24 de ore, în vederea executării unor activităţi dispuse/ordonate; b) personalul şantierelor navale sau atelierelor de reparaţii îmbarcat pentru un timp mai mare de 24 de ore la bordul navei pentru probe de marş şi probe ale armamentului şi tehnicii navei; c) subunităţi constituite, care trebuie transportate cu nava; d) pasageri.2. Persoanele îmbarcate temporar la bordul unei nave se înscriu în jurnalul de bord, specificându-se pe ce bază şi în ce scop s-a efectuat îmbarcarea. În cazul subunităţilor constituite, în jurnalul de bord se înscriu doar gradul, numele şi prenumele comandantului de subunitate şi efectivul îmbarcat.3. Persoanelor îmbarcate temporar la bord li se aduc la cunoştinţă prevederile acelor articole şi capitole privitoare la regulile de comportare la bord.4. După sosirea la bord, şeful de echipaj distribuie fiecărei persoane centură (vestă) de salvare, arătându-i modul de folosire a acesteia, iar ofiţerul secund o trece în rolul de abandonare a navei şi o repartizează pe mijloacele de salvare colectivă.5. În situaţia în care apar neînţelegeri între persoanele îmbarcate temporar la bord şi echipaj care afectează viaţa la bordul navei şi activităţile de pregătire, ele sunt rezolvate de ofiţerul secund al navei, care este obligat să raporteze comandantului navei despre acestea şi măsurile luate.6. Persoanele îmbarcate temporar la bordul navei sunt repartizate pe compartimente de către ofiţerul secund, fără ca acest lucru să stingherească activitatea echipajului navei.7. Cazarea unor personalităţi se execută după ordinele date de comandantul navei. Dacă printre persoanele îmbarcate sunt şi femei, acestora li se repartizează încăperi separate.8. Persoanele îmbarcate temporar la bordul unei nave au următoarele obligaţii: a) să cunoască şi să aplice regulile de comportare la bord; b) să se conformeze ordinelor comandantului navei, ofiţerului secund şi ofiţerului de cart; c) să respecte programul ordonat pe navă; d) să păstreze ordinea şi curăţenia la bord; e) să nu degradeze mobilierul, instalaţiile şi obiectele de inventar din cabinele, careurile şi cazărmile în care sunt cazate; f) să cunoască mijloacele individuale şi colective de salvare şi să participe la exerciţiile organizate pentru folosirea lor; g) să respecte cu stricteţe regulile de securitate şi sănătate în muncă şi de protecţie a mediului; h) să participe la instructajul privind securitatea şi sănătatea în muncă, prevenirea incendiilor şi a accidentelor la bord; i) să aibă o atitudine politicoasă faţă de echipajul navei şi să nu deranjeze în mod inutil personalul aflat în serviciu; j) să cunoască semnificaţia semnalelor ce se dau pe navă şi să se conformeze acestora.B. Pasagerii1. Persoanele aflate temporar la bord care nu au atribuţii de serviciu pe navă se numesc pasageri.2. Rămânerea la navă a unor pasageri mai mult de 24 de ore şi debarcarea acestora se consemnează în jurnalul de bord al navei. În situaţii excepţionale, comandantul navei are dreptul să primească pasageri la bord pe răspunderea sa, dar este obligat să raporteze despre aceasta pe cale ierarhică, imediat ce este posibil.3. Primirea pasagerilor care nu fac parte din efectivele Ministerului Administraţiei şi Internelor este permisă numai: a) pentru îndeplinirea atribuţiilor sau a misiunilor, atunci când situaţia o impune; b) în caz de salvare de la înec, de avarii sau dezastru, atât pe mare sau fluviu, cât şi pe uscat, indiferent cărui stat îi aparţin cetăţenii respectivi; c) pe timpul navigaţiei în apele teritoriale, dacă luarea pasagerilor la bord se face pe baza unui ordin/dispoziţiei şefului direct al comandantului navei.4. Pasagerii salvaţi de la înec sau de la dezastru trebuie să fie debarcaţi la uscat şi predaţi oficialităţilor locale imediat ce situaţia o permite.5. Nu este permis niciunui membru al echipajului să îşi ia la bord familia pentru a naviga împreună cu ea.6. Dacă pe navă se îmbarcă pasager o personalitate militară sau civilă, amiral, general, comandantul navei este obligat să îl informeze despre activitatea de la bord şi asupra condiţiilor în care se execută navigaţia.  +  Anexa 4la regulamentDESCRIEREA ŞI CARACTERISTICILEpavilionului navelor, mărcilor distinctive şi pavilionului de provă1. Pavilionul navelor este reprezentat printr-o pânză de formă dreptunghiulară, având imprimate pe ambele feţe culorile drapelului naţional.2. Marca distinctivă a Preşedintelui României este reprezentată printr-o pânză de formă pătrată, având imprimate pe ambele feţe culorile drapelului naţional. Culorile drapelului sunt încadrate de jur-împrejur de două chenare de culoare albă şi albastră, cel de culoare albastră fiind dispus în exterior. Pe margini (mai puţin cea dinspre grandee), marca are franjuri din fir auriu.3. Marca distinctivă a Primului-ministru al României este reprezentată printr-o pânză de formă pătrată, având imprimate pe ambele feţe culorile drapelului naţional. Culorile drapelului sunt încadrate de jur-împrejur de două chenare de culoare albă şi galbenă, cel de culoare galbenă fiind dispus în exterior.4. Marca distinctivă a ministrului administraţiei şi internelor este reprezentată printr-o pânză de formă pătrată, având imprimate pe ambele feţe culorile drapelului naţional. Pe culoarea albastră, la mijlocul acesteia, pe ambele feţe, este imprimată pe verticală litera "M" de culoare albă.5. Marca distinctivă a secretarilor de stat din Ministerul Administraţiei şi Internelor este reprezentată printr-o pânză de formă pătrată, având imprimate pe ambele feţe culorile drapelului naţional. Pe culoarea albastră, la mijlocul acesteia, pe ambele feţe, sunt imprimate pe verticală 4 stele albe.6. Mărcile distinctive de comandament ale directorilor generali (directorilor) ai structurilor aparatului central al Ministerului Administraţiei şi Internelor, şefilor (comandanţilor) inspectoratelor generale, adjuncţilor directorilor structurilor aparatului central al Ministerului Administraţiei şi Internelor, adjuncţilor şefilor (comandanţilor) inspectoratelor generale, şefilor (comandanţilor) inspectoratelor, respectiv ale şefilor (comandanţilor) grupărilor temporare de nave care au navele în dotare sunt reprezentate printr-o pânză de formă dreptunghiulară, împărţită în 4 dreptunghiuri egale, astfel: a) pe primul dreptunghi (spre partea de prindere, sus) sunt imprimate pe ambele feţe culorile drapelului naţional; b) pe al doilea dreptunghi (partea de sus), pe fond de culoare albastru-deschis, este imprimat pe ambele feţe însemnul heraldic al Ministerului Administraţiei şi Internelor; c) pe al treilea dreptunghi, pe fond albastru-deschis, sunt imprimate pe ambele feţe stele, în număr de 4, 3, 2, respectiv 1, de culoare galbenă. Stelele sunt dispuse simetric faţă de marginile laterale ale dreptunghiului, astfel:- 4 stele - directorii generali (directorii) ai structurilor aparatului central al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi şefii (comandanţii) inspectoratelor generale;- 3 stele - adjuncţii directorilor structurilor aparatului central al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi adjuncţii şefilor (comandanţilor) inspectoratelor generale (similare);- două stele - şefii (comandanţii) inspectoratelor;- o stea - şefii (comandanţii) grupărilor temporare de nave; d) pe al patrulea dreptunghi, pe fond albastru-deschis, este imprimată pe ambele feţe o ancoră de culoare neagră, în poziţie verticală.7. Pavilionul de provă este reprezentat printr-o pânză de culoare albastru-deschis şi de formă dreptunghiulară, împărţită în două dreptunghiuri, astfel:- pe primul dreptunghi (spre partea de prindere) sunt imprimate pe ambele feţe culorile drapelului naţional;- pe al doilea dreptunghi sunt imprimate pe ambele feţe două ancore încrucişate.8. Modelele pavilionului navelor, mărcilor distinctive şi pavilionului de provă*) sunt prevăzute în anexele nr. 4a-4g.------------*) Modelele prevăzute în anexele nr. 4a-4g sunt reproduse în facsimil.  +  Anexa 4aPavilionul navelor--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 33 (a se vedea imaginea asociată).┌───────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐│ Dimensiuni │ Mărimea ││ (cm) ├────────────┬───────────┬─────────┬──────────┬─────────────┤│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │├───────────────┼────────────┼───────────┼─────────┼──────────┼─────────────┤│Lungimea (L) │ 180 │ 120 │ 90 │ 60 │ 45 │├───────────────┼────────────┼───────────┼─────────┼──────────┼─────────────┤│Lăţimea (l) │ 120 │ 80 │ 60 │ 40 │ 30 │└───────────────┴────────────┴───────────┴─────────┴──────────┴─────────────┘  +  Anexa 4bMarca distinctivă a Preşedintelui României--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 34 (a se vedea imaginea asociată).┌───────────────┬─────────────────────────────────────────────────┬──────────┐│ Dimensiuni │ Mărimea │ ││ (cm) ├─────────┬─────────┬─────────┬────────┬──────────┤ Culoarea ││ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lungimea (L) │ 148 │ 114 │ 95 │ 75 │ 58 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lăţimea (l) │ 148 │ 114 │ 95 │ 75 │ 58 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ a │ 120 │ 90 │ 75 │ 60 │ 45 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ b │ 120 │ 90 │ 75 │ 60 │ 45 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ c │ 2 │ 2 │ 2 │ 1,5 │ 1,5 │ alb │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ d │ 12 │ 10 │ 8 │ 6 │ 5 │albastru- ││ │ │ │ │ │ │cobalt │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ e │ 10 │ 8 │ 6 │ 5 │ 4 │ auriu │└───────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┴──────────┴──────────┘  +  Anexa 4cMarca distinctivă a Primului-ministru al României--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 34 (a se vedea imaginea asociată).┌───────────────┬─────────────────────────────────────────────────┬──────────┐│ Dimensiuni │ Mărimea │ ││ (cm) ├─────────┬─────────┬─────────┬────────┬──────────┤ Culoarea ││ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lungimea (L) │ 148 │ 114 │ 95 │ 75 │ 58 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lăţimea (l) │ 148 │ 114 │ 95 │ 75 │ 58 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ a │ 120 │ 90 │ 75 │ 60 │ 45 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ b │ 120 │ 90 │ 75 │ 60 │ 45 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ c │ 2 │ 2 │ 2 │ 1,5 │ 1,5 │ alb │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ d │ 12 │ 10 │ 8 │ 6 │ 5 │galben- ││ │ │ │ │ │ │crom │└───────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┴──────────┴──────────┘  +  Anexa 4dMarca distinctivă a ministrului administraţiei şi internelor--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 35 (a se vedea imaginea asociată).┌───────────────┬─────────────────────────────────────────────────┬──────────┐│ Dimensiuni │ Mărimea │ ││ (cm) ├─────────┬─────────┬─────────┬────────┬──────────┤ Culoarea ││ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lungimea (L) │ 150 │ 120 │ 90 │ 75 │ 60 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lăţimea (l) │ 150 │ 120 │ 90 │ 75 │ 60 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ a │ 50 │ 40 │ 30 │ 25 │ 20 │ alb │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ b │ 40 │ 32 │ 24 │ 20 │ 16 │ alb │└───────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┴──────────┴──────────┘  +  Anexa 4eMarca distinctivă a secretarilor de stat din Ministerul Administraţiei şi Internelor--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 35 (a se vedea imaginea asociată).┌───────────────┬─────────────────────────────────────────────────┬──────────┐│ Dimensiuni │ Mărimea │ ││ (cm) ├─────────┬─────────┬─────────┬────────┬──────────┤ Culoarea ││ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lungimea (L) │ 150 │ 120 │ 90 │ 75 │ 60 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lăţimea (l) │ 150 │ 120 │ 90 │ 75 │ 60 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ a │ 25 │ 20 │ 15 │ 12,5 │ 10 │ alb │└───────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┴──────────┴──────────┘  +  Anexa 4fMarca de comandament--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 36 (a se vedea imaginea asociată).┌───────────────┬─────────────────────────────────────────────────┬──────────┐│ Dimensiuni │ Mărimea │ ││ (cm) ├─────────┬─────────┬─────────┬────────┬──────────┤ Culoare ││ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lungimea (L) │ 150 │ 120 │ 90 │ 75 │ 60 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│Lăţimea (l) │ 100 │ 80 │ 60 │ 50 │ 40 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ a │ 75 │ 60 │ 45 │ 36 │ 30 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ b │ 50 │ 40 │ 30 │ 25 │ 20 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ c │ 34 │ 26 │ 18 │ 14 │ 11 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ d │ 40 │ 31 │ 22 │ 18 │ 14 │ ││ │ │ │ │ │ │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ e │ 25 │ 20 │ 15 │ 12 │ 10 │galben- ││ │ │ │ │ │ │crom │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ f │ 34 │ 26 │ 18 │ 14 │ 11 │ negru │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────────┼──────────┤│ g │ 40 │ 31 │ 22 │ 18 │ 14 │ negru │└───────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┴──────────┴──────────┘  +  Anexa 4gPavilion de provă--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 36 (a se vedea imaginea asociată).┌───────────────┬─────────────────────────────┬──────────┐│ Dimensiuni │ Mărimea │ ││ (cm) ├─────────┬─────────┬─────────┤ Culoarea ││ │ 1 │ 2 │ 3 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤│Lungimea (L) │ 150 │ 120 │ 90 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤│Lăţimea (l) │ 100 │ 80 │ 60 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤│ a │ 75 │ 60 │ 45 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤│ b │ 50 │ 40 │ 30 │ │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤│ c │ 50 │ 40 │ 30 │ negru │├───────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤│ d │ 60 │ 50 │ 40 │ negru │└───────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┘  +  Anexa 5la regulamentCEREMONIALUL PRIMIRII PAVILIONULUIde către navele Ministerului Administraţiei şi Internelor1. Pentru desfăşurarea solemnităţii, echipajul se adună la puntea pupa, în formaţie ordonată, într-un singur bord. La sosirea persoanei oficiale care înmânează pavilionul, comandantul navei o întâmpină la schelă (scară), dă onorul şi raportează cu formula: "Domnule (funcţia sau gradul)..., echipajul (denumirea navei).... este gata pentru începerea ceremonialului înmânării pavilionului navei. Sunt comandantul navei (gradul şi numele)...!"2. Persoana care înmânează pavilionul se deplasează în faţa echipajului (la mijlocul formaţiei), îl salută şi ocupă loc împreună cu invitaţii în bordul opus faţă de formaţie.3. La sosirea membrului echipajului numit să aducă pavilionul, însoţit de gardă, şeful de cart sună cu sifleea semnalul "Garda la pavilion", fanfara intonează marşul de întâmpinare, iar echipajul prezintă onorul (pavilionul va fi purtat pe ambele braţe, pliat, cu culoarea albastră deasupra).4. Membrul echipajului care poartă pavilionul se opreşte în faţa echipajului, la mijlocul formaţiei, iar garda îşi ocupă locul stabilit.5. Comandantul navei dispune descoperirea în vederea oficierii serviciului religios, timp în care preoţii ocupă locul stabilit. Membrii echipajului din garda pavilionului nu se descoperă.6. Preoţii oficiază serviciul religios de sfinţire a pavilionului, timp în care asistenţa şi echipajul au o comportare corespunzătoare solemnităţii, conformându-se ritualului religios.7. După oficierea serviciului religios, persoana care înmânează pavilionul se deplasează în faţa formaţiei, dă citire dispoziţiei ministrului administraţiei şi internelor privind intrarea navei în serviciu şi acordarea pavilionului, preia pe ambele braţe pavilionul pliat şi dispune: "Comandantul navei, la mine!"8. După prezentarea comandantului navei, persoana care înmânează pavilionul i se adresează cu formula: "Vă înmânez pavilionul (denumirea navei)..., care constituie drapelul navei!" Comandantul navei răspunde: "Servesc patria!", se apropie, se descoperă, îngenunchează cu piciorul drept şi sărută pavilionul, apoi se ridică, se acoperă şi îl preia pe ambele braţe.9. După înmânare, persoana oficială se deplasează lângă invitaţi, iar comandantul navei dispune echipajului: "Rostiţi după mine!", după care pronunţă solemn: "Jur să păstrez ca pe lumina ochilor pavilionul tricolor, simbol al unităţii, suveranităţii şi independenţei naţionale, al onoarei, vitejiei şi gloriei poporului român, al tradiţiilor eroice străbune şi al patriei mele, România". (Echipajul repetă după comandant, pasaj după pasaj.)10. După depunerea jurământului, garda pavilionului se deplasează în formaţie în coloană câte unul, în spatele comandatului, însoţindu-l la locul de arborare (bastonul pupa), iar în timpul deplasării comandantului cu pavilionul prin faţa formaţiei, echipajul strigă "Ura" prelung.11. Când comandantul ajunge la locul de arborare, garda ia loc în formaţie.12. Comandantul, ajutat de şeful de cart, depliază pavilionul şi îl prinde de saula bastonului pupa.13. Comandantul ordonă: "Drepţi, echipaj la pavilion pentru onor" La această comandă garda prezintă onorul, iar echipajul în poziţie "drepţi" întoarce capul către pavilion.14. Comandantul navei începe să ridice lent pavilionul în acordurile Imnului Naţional al României, intonat de fanfară sau transmis prin staţia de amplificare.15. După arborare, persoana care a înmânat pavilionul rosteşte o scurtă cuvântare despre semnificaţia acestui eveniment, în încheiere felicită echipajul, care ia poziţia "drepţi" fără comandă şi răspunde cu "Ura" prelungit, repetat de 3 ori.16. După încheierea solemnităţii, echipajul trece la programul ordonat, iar ofiţerul de cart pe navă instalează primul schimb de cart la pupa navei care preia în pază şi apărare pavilionul navei.17. Primul pavilion primit de navă se păstrează într-o casetă sau vitrină, într-un loc stabilit prin dispoziţie a structurii care are în dotare nava.18. Atunci când o navă este distinsă cu ordine sau cu medalii, solemnitatea de înmânare a pavilionului care poartă distincţii se face după aceleaşi prevederi (mai puţin rostirea jurământului), iar înainte de înmânarea pavilionului, persoana care înmânează distincţia citeşte în faţa echipajului navei decretul de acordare a distincţiei şi brevetului respectiv.19. Decoraţia şi brevetul acordate navei se păstrează împreună cu primul pavilion al navei.  +  Anexa 6la regulamentSCHEME-MODEL PENTRU ADUNAREA ECHIPAJULUI1.1. Schema cu adunarea echipajului pentru inspecţii şi ridicarea pavilionuluiNava este acostată cu pupa la cheu--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 38 (a se vedea imaginea asociată).1.2. Schema cu adunarea echipajului pentru întâmpinarea şefului care vine de la mal a) Nava este acostată cu pupa la cheu--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 38 (a se vedea imaginea asociată). b) Nava este acostată cu bordul la cheu--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 38 (a se vedea imaginea asociată).1.3. Schema cu adunarea echipajului pentru întâmpinarea şefului care vine la bord când nava este ancorată sau în derivă--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 39 (a se vedea imaginea asociată).2. Scheme-model cu dispunerea personalului de gardă şi cart care întâmpină şi conduce şefii sosiţi la bord2.1. Nava este acostată cu pupa la cheu--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 39 (a se vedea imaginea asociată).2.2. Nava este acostată cu bordul la cheu--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 39 (a se vedea imaginea asociată).2.3. Nava este la ancoră sau în derivă--------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 40 (a se vedea imaginea asociată).- Legenda ---------------NOTĂ(CTCE)Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la paginile 40-41 (a se vedea imaginea asociată).NOTĂ:Schemele de adunare a echipajului pot fi adoptate în condiţiile când spaţiul de la pupa navei permite desfăşurarea respectivelor ceremoniale.  +  Anexa 7la regulamentNORMEprivind criteriile de stabilire, dimensiunea şi componenţaserviciului de gardă şi siguranţă1. Pentru navele în stare operaţională, aflate în staţionare, serviciul de gardă şi siguranţă are următoarea componenţă: a) la navele al căror echipaj minim de siguranţă depăşeşte numărul de 9 persoane - cel puţin două persoane, dintre care cel puţin una atestată pentru punte şi cealaltă pentru maşini, conducerea revenind personalului care execută serviciul la punte; b) la navele al căror echipaj minim de siguranţă depăşeşte numărul de 4 persoane, dar nu este mai mare de 9 persoane - cel puţin o persoană, cu cel puţin 2 ani vechime ambarcare.2. Navele pe care se află îmbarcat un singur marinar (motorist), conform statului de organizare, sunt încredinţate, în timpul staţionării, personalului de gardă şi siguranţă aflat pe o altă navă, consemnându-se acest fapt în jurnalele de bord ale navelor respective.3. Pentru navele sau ambarcaţiunile la care nu se poate asigura permanent personal pentru paza şi siguranţa acestora, ele vor fi ancorate/acostate la pontoanele altor structuri ale ministerului, unde este organizat serviciul de gardă şi siguranţă, iar când acest lucru nu este posibil, vor fi luate măsuri pentru executarea serviciului conform prezentelor norme.4. Pe navele propulsate sau nepropulsate care sunt folosite ca dormitoare (pontoane-dormitor, pontoane de acostare cu cabine pe care se află ambarcate persoane etc.), serviciul de gardă şi siguranţă cuprinde în mod obligatoriu un marinar.5. Pentru navele în stare neoperaţională aflate în reparaţii, acostate, fără surse de energie electrică proprii, serviciul de gardă şi siguranţă este asigurat şi în afara programului de lucru de un echipaj format din cel puţin un marinar.6. În situaţia în care funcţionează DG (diesel generator) proprii, echipajul menţionat la pct. 5 se completează cu un motorist.7. Se exceptează de la prevederile alin. 1 şi 2 navele aflate în reparaţii care sunt preluate în întregime de şantierul ce efectuează reparaţiile, acesta asumându-şi toate responsabilităţile.8. Pentru navele în stare neoperaţională aflate în conservare la apă*, serviciul de gardă şi siguranţă are următoarea componenţă: a) pentru un număr de maximum 4 nave propulsate cu un deplasament mai mic de 50 tone fiecare sau nepropulsate, aparţinând aceleiaşi structuri, care staţionează în acelaşi loc - un singur marinar, cu cel puţin 2 ani vechime ambarcare, care asigură paza şi siguranţa întregului grup de nave; b) la navele propulsate cu un deplasament cuprins între 50 tone şi 200 tone - un marinar; c) la navele propulsate cu un deplasament mai mare de 200 tone - cel puţin un marinar şi un motorist.-------------* Nave în stare neoperaţională aflate în conservare la apă sunt nave neoperaţionale cu toate documentele tehnice valabile, cu maşinile, instalaţiile, echipamentele şi toate dotările în stare de funcţionare, dar puse în stare de conservare, apte de a fi folosite numai după deconservare şi completare cu echipaj.9. Pentru navele în stare neoperaţională aflate la iernatic** serviciul de gardă şi siguranţă este identic cu cel pentru nave neoperaţionale aflate în parcul rece, la apă.-------------** Nave în stare neoperaţională aflate la iernatic sunt nave neoperaţionale cu toate documentele tehnice valabile, dar care, datorită condiţiilor hidrometeorologice, au fost duse de structura deţinătoare în locurile de iernatic special amenajate pentru acest scop.10. În situaţia introducerii navelor într-o locaţie în care activitatea de iernatic este organizată de autoritatea navală teritorială (locală), acestei autorităţi îi vor fi prezentate măsurile luate, cu respectarea reglementărilor privind informaţiile clasificate.  +  Anexa 8la regulamentREGULIpentru asigurarea vitalităţii, flotabilităţii şi stabilităţii naveiI. Organizarea acţiunilor pentru menţinerea vitalităţii navei1. Prin vitalitatea navei se înţelege menţinerea capacităţii de manevră a navei în condiţiile inundării unor compartimente, scoaterii din funcţiune a armamentului şi a tehnicii, provocate de găuri de apă, incendii şi explozii.2. Menţinerea vitalităţii navei este o obligaţie fundamentală a fiecărui membru al echipajului.3. Orice membru al echipajului care observă pătrunderea apei în interiorul navei sau izbucnirea unui incendiu trebuie să informeze imediat, prin orice mijloc posibil: "Gaură de apă (incendiu) în compartimentul ... coasta nr. .." şi să ia toate măsurile pentru astuparea găurii de apă sau stingerea incendiului, până la intervenţia grupei de vitalitate.4. Asigurarea vitalităţii navei constă în organizarea şi conducerea echipajului pentru menţinerea calităţilor nautice ale navei, asigurarea funcţionării armamentului şi tehnicii în acţiune, precum şi pentru prevenirea şi stingerea incendiilor la bord.5. În scopul organizării şi conducerii acţiunilor pentru vitalitatea navei, la bord vor exista:- schema organizării conducerii acţiunilor pentru vitalitatea navei;- rolul pentru vitalitatea navei;- scheme cu rezolvarea cazurilor tipice legate de pierderea stabilităţii şi a rezervei de flotabilitate a navei;- scheme cu dispunerea instalaţiilor şi mijloacelor de salvare-avarii şi de stingere a incendiului la bord;- schema privind repartizarea judicioasă a greutăţilor de la bordul navei;- scheme privind ordinea de balastare (debalastare), îmbarcare (debarcare) a combustibililor, muniţiilor şi apei;- instrucţiuni cu organizarea, misiunile şi atribuţiile echipei de vitalitate;- dosar cu antrenamente pentru pregătirea echipajului în lupta pentru vitalitatea navei, a armamentului şi tehnicii.6. Conducerea acţiunilor pentru vitalitatea navei revine comandantului navei, iar pe timpul acţiunilor, ofiţerului secund.7. Pe timpul staţionării navei, când nava este planificată în serviciul operativ, lupta pentru menţinerea vitalităţii navei este condusă de şeful de cart de pe navă.8. Ofiţerul secund organizează şi răspunde de pregătirea echipajului pentru menţinerea vitalităţii navei. El controlează existenţa şi starea mijloacelor de salvare-avarii şi a materialelor de stingere a incendiului.9. Şeful componentei de specialitate electromecanică, pe baza dispoziţiilor ofiţerului secund, organizează şi conduce pregătirea echipelor de vitalitate şi antrenarea echipajului în lupta împotriva găurilor de apă şi a incendiilor.10. Şeful componentei de specialitate electromecanică răspunde de:- menţinerea în bunăstare a corpului navei;- funcţionarea sistemelor, instalaţiilor, mecanismelor şi mijloacelor pentru vitalitate;- existenţa documentaţiei referitoare la flotabilitatea şi stabilitatea navei;- păstrarea în bună stare a instalaţiilor navei şi a valvulelor de inundare din toate compartimentele;- verificarea nivelului pregătirii personalului echipelor pentru lupta în menţinerea flotabilităţii, împotriva exploziilor şi pentru stingerea incendiilor la navă;- verificarea executării dispoziţiilor date referitoare la menţinerea etanşeităţii corpului navei, la siguranţa împotriva incendiilor şi lupta pentru vitalitatea navei.11. Atunci când avaria reduce temporar posibilităţile tehnico-tactice ale navei şi afectează desfăşurarea misiunilor specifice ale navei, şeful componentei de specialitate electromecanică îl informează pe comandantul navei despre această situaţie şi propune măsurile ce se impun (în situaţii extreme, acţionează independent, purtând întreaga răspundere pentru măsurile luate).12. Şefii componentelor de specialitate răspund de starea încăperilor (starea pereţilor etanşi, presetupelor de etanşare, porţilor etanşe, tambuchiurilor, capacelor de vizită şi hublourilor), de funcţionarea mijloacelor pentru vitalitate şi a celor de întreţinere a instalaţiilor navei aflate în aceste încăperi.13. Personalul care are în primire încăperi şi compartimente de locuit răspunde de starea acestora şi de funcţionarea mijloacelor de vitalitate care se găsesc în ele.14. Şefii echipelor de vitalitate răspund de existenţa şi starea de funcţionare a mijloacelor de vitalitate care se găsesc în încăperile de folosinţă comună şi pe punte.15. Şefii componentelor de specialitate trebuie să cunoască amănunţit dispunerea şi construcţia compartimentelor în care se găsesc posturile de coordonare şi de execuţie, precum şi a compartimentelor alăturate.16. În cazul în care se constată defecţiuni la bordul navei, la osatură sau la mijloacele de vitalitate, şefii componentelor de specialitate sunt obligaţi să ia toate măsurile pentru remedierea acestora, informând despre aceasta pe comandantul navei.17. La bordul fiecărei nave se organizează echipe de vitalitate. Pe navele cu echipaje mai mici de 7 membri nu se constituie echipă de vitalitate; misiunile acesteia vor fi îndeplinite de întregul echipaj, având la bază rolul pentru vitalitatea navei.18. De regulă, din echipa de vitalitate fac parte: 1-3 motorişti, un electrician şi alţi membri ai echipajului pregătiţi pentru lupta împotriva găurilor de apă şi a incendiilor.19. Şeful echipei de vitalitate este numit, de regulă, şeful componentei de specialitate electromecanică sau un alt cadru specializat din cadrul componentei de specialitate electromecanică.20. Pe timpul cât nava se află în serviciul operativ, în staţionare sau la ancoră, conducerea echipei de vitalitate revine şefului de cart pe navă.21. La navele Ministerului Administraţiei şi Internelor se organizează echipe de salvare-avarii pentru a da ajutor navelor avariate. Asigurarea cu mijloace pentru vitalitate, îndatoririle personalului acestor echipe, precum şi organizarea debarcării lor la nava avariată se stabilesc prin "Rolul pentru ajutorarea unei nave avariate".22. Orice navă trebuie să fie înzestrată cu materiale şi mijloace de vitalitate conform normelor de înzestrare.23. Se interzice folosirea în alte scopuri a materialelor şi mijloacelor de vitalitate.24. În cazul în care aceste mijloace sunt uzate sau consumate, ele se înlocuiesc sau se completează imediat. De asigurarea navei cu aceste materiale răspunde şeful componentei de specialitate electromecanică.II. Măsuri pentru asigurarea flotabilităţii şi stabilităţii navei1. La intrarea în serviciu, fiecare navă trebuie să aibă documentaţia referitoare la menţinerea flotabilităţii şi stabilităţii pentru diferite cazuri de avarii.2. Această documentaţie se asigură de către proiectantul navei şi se corectează de către organele tehnice care conduc reparaţiile sau modernizările, în cazul modificărilor aduse construcţiei navei.3. Tot personalul navei este obligat să cunoască documentaţia pentru menţinerea flotabilităţii şi stabilităţii navei.4. Fiecărui compartiment, fiecărei încăperi şi fiecărui tanc i se dă o denumire şi se numerotează. Pe toate porţile etanşe, pe toate tambuchiurile şi pe toate capacele de vizită se înscrie denumirea încăperilor (de exemplu: "Compartimentul maşini", "Magazie muniţii" etc.).5. Toate intrările în compartimente vor purta una dintre iniţialele: "M", "I", "O" şi "A" (iniţialele cuvintelor "muniţie", "închis", "ordin" şi "alarmă"). Ele se înscriu pe intrările stabilite prin rolurile navei.6. Dimensiunile şi culoarea literelor, precum şi chenarul sunt stabilite prin "Dispoziţiile pentru vitalitatea navei".7. Intrările marcate cu litera "M" vor fi permanent închise cu lacăt şi sigilate când în aceste încăperi nu se găsesc membri ai echipajului. Intrările marcate cu litera "M" se deschid în următoarele cazuri:- pentru trecerea echipajului la posturile de pe timpul alarmelor, pentru lucrări, precum şi pentru verificarea încăperilor de către personalul din serviciul de zi;- pentru îmbarcarea şi debarcarea muniţiei sau pentru distribuirea ei în timpul alarmei;- pentru aerisirea şi răcirea magaziilor.8. În situaţii deosebite (incendiu, găuri de apă, creşterea bruscă a temperaturii interioare sau alte situaţii care pun în pericol siguranţa sau vitalitatea navei), magaziile ori cabinele destinate depozitării muniţiei pot fi deschise şi de către şeful de cart. Şeful de cart va raporta despre acest lucru comandantului navei şi va consemna în jurnalul de bord.9. Intrările care duc în tancurile de combustibil, apă potabilă, apă pentru maşini, la compartimentul de coliziune, camera cârmei şi tunelurile axelor se marchează cu litera "l".10. Intrările marcate cu litera "l" vor fi permanent închise. Aceste intrări se deschid numai cu aprobarea şefului componentei de specialitate electromecanică sau a înlocuitorului său. Membrii echipajului care au primit dispoziţie să deschidă sau să închidă aceste intrări, înainte de a le deschide sau de a le închide informează şeful de cart de pe navă.11. În toate cazurile când se deschid intrările marcate cu litera "l" şi când se aerisesc încăperile marcate cu litera "M" se numeşte un membru al echipajului pentru tot timpul cât acestea rămân deschise; închiderea şi deschiderea intrărilor marcate cu literele "l" şi "M" se consemnează în jurnalul de bord.12. Intrările de pe navă dispuse pe punte deasupra liniei de plutire, precum şi intrările de sub punte care nu sunt marcate cu litera "I" sau "M" se marchează cu litera "O". Aceste intrări se închid în următoarele cazuri: pe timpul nopţii, la semnalul "Pregătiţi nava pentru misiune", la alarme, în timpul exerciţiilor în formaţie, la trecerea prin locuri înguste şi prin zone periculoase pentru navigaţie, la intrarea şi ieşirea din port, pe timpul remorcajului, pe timp de ceaţă şi de furtună.13. Intrările marcate cu litera "O" se închid la semnalul "închideţi porţile etanşe".14. Pentru a asigura echipajului condiţii normale de odihnă, dacă situaţia permite, o parte dintre intrările marcate cu litera "O" pot fi deschise la dispoziţia şefului de cart de pe navă. În acest caz, personalul din serviciul de cart supraveghează ca toate celelalte intrări marcate cu litera "O" să fie închise.15. Tabelul intrărilor şi al hublourilor a căror deschidere poate fi ordonată de către şeful de cart se întocmeşte pe baza rolurilor navei.16. Când nu mai este nevoie ca intrările marcate cu litera "O" să fie închise, se dă semnalul "Deschideţi porţile etanşe".17. La semnalul "Pregătiţi nava pentru marş şi misiune " şi pe timpul marşului, toate hublourile se închid.18. Când nava staţionează la ancoră sau la cheu, la semnalul "Închideţi porţile etanşe" se închid hublourile deschise sub puntea principală. Pentru a asigura echipajului condiţii normale de odihnă, unele hublouri din încăperile de locuit pot rămâne deschise numai cu aprobarea şefului de cart de pe navă.19. Dacă încăperile sunt încuiate, atunci toate hublourile din aceste încăperi se închid.20. Personalul din serviciul de cart de pe navă este obligat să supravegheze permanent deschiderea sau închiderea porţilor etanşe, a tambuchiurilor, a capacelor de vizită şi a hublourilor.21. Pe fiecare navă se asigură în orice moment accesul în încăperile încuiate; în acest scop, încăperile vor avea două rânduri de chei:- primul rând de chei de la toate încăperile, în afară de cele de la magaziile cu muniţii, se păstrează la cei care răspund de încăperi, iar la sfârşitul zilei de lucru se predau ofiţerului secund (comandantul navei);- al doilea rând de chei de la toate încăperile, în afară de cele de la magaziile cu muniţii, se păstrează într-o casetă încuiată şi sigilată. Această casetă se ţine într-o încăpere stabilită prin rolurile navei şi se predă la schimbarea personalului din serviciul de zi; cheia casetei se predă şefului de cart de pe navă. Toate cheile vor avea ataşate etichete cu numărul încăperilor.22. Cheile tubulare ale valvulelor de inundare şi de stropire a magaziilor de muniţii se păstrează la posturile de inundare pe panouri speciale. Se interzice folosirea cheilor tubulare ale valvulelor de inundare şi de stropire a magaziilor de muniţii în afara destinaţiei lor.23. Găurirea şi practicarea de deschideri în pereţi, punţi şi porţi etanşe sunt strict interzise. Numai comandantul navei poate aproba acest lucru în cazul unor avarii sau deteriorări, dacă această măsură este necesară pentru salvarea oamenilor.24. Pentru prevenirea scufundării navei, corpul, pereţii etanşi, instalaţiile, santinele, transmisiile valvulelor, trombele de ventilaţie etanşe, tambuchiurile şi capacele de vizită cu garnituri de cauciuc trebuie întreţinute permanent.25. Toate lucrările în legătură cu deschiderile din bordajul navei se execută sub supravegherea şefului componentei de specialitate electromecanică.26. Înainte de începerea acestor lucrări şi pe timpul executării lor se iau următoarele măsuri:- aducerea lângă deschiderea respectivă a materialului de vitalitate necesar;- menţinerea gata de funcţionare a mijloacelor de golire a compartimentului;- stabilirea modului în care să se asigure etanşarea compartimentului în caz de pericol;- instalarea de plantoane pe timpul cât se întrerupe lucrul;- astuparea tubulaturilor demontate cu flanşe oarbe.27. La terminarea programului de lucru, şeful componentei de specialitate electromecanică verifică etanşarea tuturor deschiderilor din bordajul navei la care s-au executat lucrări.28. Când nava se găseşte pe doc, se prevăd măsuri de preîntâmpinare a inundării navei în caz de scufundare a docului.  +  Anexa 9la regulamentPRINCIPALELE REGULIde securitate şi sănătate în muncă şi de prevenire a produceriievenimentelor tehnice sau a incendiilor la bordul navelorA. Securitatea şi sănătatea în muncă la bord1. Personalul îmbarcat trebuie să posede cunoştinţele generale cu privire la lucrul în condiţiile specifice de la bord, astfel încât activităţile să se desfăşoare în siguranţă.2. Obligaţia şi răspunderea stabilirii şi realizării depline a măsurilor de securitate şi sănătate în muncă revin comandantului navei.3. Comandanţii navelor au obligaţia să urmărească creşterea gradului de securitate şi sănătate în muncă şi asigurarea condiţiilor normale de muncă pentru întregul echipaj.4. La navă, instructajul de securitate şi sănătate în muncă se face în mod obligatoriu întregului echipaj. Modul de organizare şi conducere a activităţii de instruire va fi consemnat în dispoziţia de zi a structurii care are în dotare navele, iar aceasta cuprinde nominal persoanele care efectuează instructajul introductiv general, instructajul la locul de muncă şi instructajul periodic.5. Efectuarea instructajelor se consemnează în fişa individuală de instructaj, în care vor semna atât cei instruiţi, cât şi cei ce au condus instruirea.6. Este interzisă repartizarea la orice fel de activitate la bord a personalului care nu a fost instruit din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă.7. Completarea şi păstrarea fişelor individuale de instructaj se fac conform actelor normative în vigoare în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.8. Fişele individuale de instructaj vor fi ştampilate pe prima filă şi vor fi păstrate la comandantul navei.9. Fişa individuală de instructaj a comandantului navei se păstrează la lucrătorul desemnat cu activitatea de prevenire şi protecţie în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă din cadrul structurii care are în dotare navele.10. Răspunderea pentru desfăşurarea activităţii de supraveghere tehnică a instalaţiilor sub presiune, de ridicat şi a mijloacelor de măsurare, precum şi a aparatelor consumatoare de combustibil revine comandantului navei.11. Instalaţiile noi (sau vechi, montate din nou) şi cele reparate nu pot fi date în exploatare decât după verificarea tehnică pentru autorizare la funcţionare; în timpul exploatării, instalaţiile sunt supuse verificărilor oficiale (la scadenţă) în scopul prelungirii autorizaţiei oficiale de funcţionare.12. Macaralele, bigile şi gruiele vor avea inscripţionate pe braţ sarcina de ridicare şi data expirării termenului scadent al verificării oficiale. Manevrarea acestora se va face numai de personalul autorizat sau special instruit în acest sens.13. Pe timpul executării lucrărilor sau controlului la opera vie a navelor, cu scafandri, se vor respecta prevederile din "Normele privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de scufundare".B. Măsuri împotriva incendiilor (exploziilor) la bordul navelor1. Folosirea flăcărilor deschise pentru executarea diferitelor lucrări pe navă se face numai cu aprobarea şefului componentei de specialitate electromecanică.2. În apropierea trombelor şi a ciupercilor de ventilaţie nu se vor instala aparate de sudură sau alte surse de flăcări şi nu se vor stabili locuri pentru fumat.3. Sunt strict interzise deplasarea cu flacără deschisă şi folosirea ei ca sursă de lumină.4. Pentru a preveni incendiile la navă se interzic:- păstrarea materialelor uşor inflamabile în afara locurilor special destinate;- folosirea siguranţelor necalibrate;- lăsarea luminilor aprinse şi a aparatelor electrice de încălzire în circuit, la ieşirea din încăperile de locuit sau de serviciu;- utilizarea altor surse de încălzire în afara celor aflate în starea de fixaţie;- păstrarea la navă a materialelor de curăţenie îmbibate în ulei, petrol şi alte substanţe, a carburanţilor şi a lubrifianţilor în vase descoperite şi a pânzei de vele proaspăt piturată, împăturită, în locuri puţin ventilate.5. În magaziile sau cabinele unde sunt depozitate muniţii sunt strict interzise:- intrarea cu arme de foc, muniţie vărsată, materiale explozive, chibrituri şi aparate de aprins, flacără deschisă şi ţigări aprinse;- întinderea de cabluri electrice suplimentare, în afară de cele existente prin construcţie;- folosirea de lămpi electrice portative, maşini electrice, aparate de încălzit şi ventilatoare electrice;- păstrarea carburanţilor, lubrifianţilor şi a altor materiale inflamabile;- creşterea temperaturii peste +35°C, luându-se măsuri pentru răcirea aerului din magazie.6. Iluminarea magaziilor sau cabinelor destinate depozitării muniţiilor se face numai cu instalaţiile electrice existente din construcţia navei, utilizându-se lămpi antiexplozive, cu sistem de comutare dispus în afara magaziei. Acestea vor fi piturate cu vopsele ignifuge şi vor fi prevăzute cu instalaţii de stropire, inundare şi drenaj, precum şi cu mijloace de stingere a incendiului.7. Înainte de urcarea navei pe doc, toate materialele uşor inflamabile, combustibilii, muniţia şi orice alt exploziv se debarcă.8. În caz de incendiu, inundarea sau stropirea magaziilor se face la dispoziţia comandantului navei.9. În caz de forţă majoră, dispoziţia de stropire sau de inundare a magaziei poate fi dată de către şefii componentei de specialitate electromecanică şi armament. Când nu există legătură cu persoanele indicate mai sus, vitalistul pune în funcţiune instalaţiile de stropire a magaziei, iar dacă această măsură nu este eficientă pentru lichidarea incendiului sau pentru prevenirea pericolului, el inundă magazia la dispoziţia şefului de cart de pe navă.10. Temperatura din tancurile de combustibili lichizi se urmăreşte permanent; aceasta nu trebuie să depăşească +40-50° C pentru produsele grele şi +25° C pentru produsele uşoare.11. Tancurile cu combustibili se aerisesc, în special când temperatura din ele creşte.12. Toate deschiderile (inclusiv gurile de umplere) şi tubulatura de combustibili lichizi vor fi întotdeauna închise etanş. Când se deschid tancurile de combustibili sau se demontează tubulaturile de combustibil, este interzis să existe în apropiere flacără deschisă.13. Benzina, petrolul şi alte materiale uşor inflamabile se păstrează în ambalaje speciale, închise etanş, în locurile fixate prin dispoziţie pe navă, bine aerisite şi departe de sursele de foc.14. Petrolul sau benzina vărsat/vărsată se şterge imediat cu câlţi sau stupă, iar încăperea respectivă se aeriseşte.15. Se interzice folosirea petrolului, benzinei, alcoolului sau a altor materiale uşor inflamabile pentru ştergerea punţilor şi a mobilierului.16. Nu se admite ca în santină să se găsească apă, reziduuri inflamabile (combustibili, ulei) sau materiale de orice altă natură. Santinele vor fi menţinute curate permanent, piturate şi uscate.17. În compartimentele în care se execută piturare cu materiale volatile se iau măsuri de ventilare şi se interzice intrarea cu flacără deschisă până la aerisirea completă.18. La îmbarcarea carburanţilor şi lubrifianţilor, la bord se iau măsuri severe de prevenire a incendiilor: interzicerea fumatului, a utilizării flăcărilor deschise, a funcţionării unor categorii de tehnică ce ar putea produce scântei şi în general a oricărei altei activităţi care ar putea constitui surse de declanşare a incendiului.19. Pe timpul acestei activităţi, toate instalaţiile şi materialele de stingere a incendiului trebuie să fie pregătite pentru intervenţie imediată, iar la catarg se ridică pavilionul "B" din "Codul internaţional de semnale".20. În compartimentele cu temperaturi ridicate nu se păstrează materiale uşor inflamabile, în compartimentele căldărilor se pot păstra numai materiale din lemn necesare pentru cazuri de avarii.21. Lucrările de sudură se supraveghează permanent de către personalul bordului; locurile de lucru se izolează cu plăci de azbest sau alte materiale ignifuge, în aşa fel încât să se excludă posibilitatea izbucnirii unui incendiu.22. Cablurile electrice se feresc de umezeală, în special cablurile de la lămpile portative şi de la aparatele electrice.23. Se interzic încărcarea bateriilor de acumulatoare, lăsarea în circuit a aparatelor electrice de încălzit, executarea lucrărilor la instalaţiile electrice şi folosirea becurilor de putere mai mare decât cea prevăzută pentru reţeaua electrică sau fără supravegherea de către persoane autorizate.24. Pentru prevenirea izbucnirii incendiilor în locurile de staţionare se iau următoarele măsuri:- se interzice evacuarea combustibililor, a uleiului şi a altor materiale inflamabile în afara bordului;- cârpele şi câlţii îmbibaţi în ulei, benzină, petrol sau alte substanţe, gunoaiele, precum şi alte materiale inflamabile se înlătură de pe nave, transportându-se şi depozitându-se la mal în locurile stabilite;- pe cheuri se amenajează pichete de incendiu.25. În cazul când în apropierea navei, în acvatoriu, sunt nave care au luat foc, arde păcură, ulei sau alt lichid inflamabil, nava se scoate de urgenţă din zona periculoasă.  +  Anexa 10la regulamentTABELUL SEMNALELOR DE ACŢIUNE ŞI PENTRU SERVICIUL ZILNICI. Semnale cu soneria*Font 8*┌────┬─────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┬────────┐│ │ │ Semnalul cu soneria │ ││Nr. │ ├───────────────────────────────────────┬───────────┤De câte ││crt.│ Denumirea semnalului │ │Durata în │ori se ││ │ │ │ secunde │repetă ││ │ │ Compunerea semnalului ├─────┬─────┤ ││ │ │ │Sunet│Sunet│ ││ │ │ │lung │scurt│ │├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│ 1. │Alarmă de intervenţie │Un sunet lung │ 15 │ │ O dată │├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│ 2. │Alarmă de exerciţiu │Două sunete scurte, un sunet lung │ 15 │ 1 │ O dată │├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│ 3. │Alarmă de avarii │Sunete scurte timp de 20 secunde │ │ 1 │ O dată │├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│ 4. │Alarmă chimică │Un sunet lung, trei sunete scurte │ 3 │ 1 │De 6 ori│├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│ 5. │Alarmă pentru apărarea navei │Două sunete lungi, un sunet scurt │ 3 │ 1 │De 6 ori│├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│ 6. │Adunarea generală a echipajului │Un sunet scurt, un sunet lung │ 3 │ 1 │De 6 ori│├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│ 7. │Pregătiţi nava pentru marş şi misiune│Un sunet scurt, două sunete lungi, un │ 3 │ 1 │De 6 ori││ │ │sunet scurt │ │ │ │├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│ 8. │La posturile de manevră │Două sunete lungi │ 3 │ │De 6 ori│├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│ 9. │Om la apă │Trei sunete lungi │ 3 │ │De 6 ori│├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│10. │Continuarea programului │Un sunet scurt, un sunet lung, un sunet│ 3 │ 1 │De 3 ori││ │ │scurt │ │ │ │├────┼─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────┼─────┼────────┤│11. │Chemarea ofiţerului de cart │Un sunet lung, un sunet scurt │ 3 │ 1 │De 3 ori│└────┴─────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┴─────┴─────┴────────┘II. Semnale pentru siflee*)A. Semnale pentru conducerea programului--------------NOTĂ(CTCE)Reprezentările grafice ale semnalelor pentru conducerea programului se găsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 46 (a se vedea imaginea asociată).B. Semnale în cadrul ceremoniilor--------------NOTĂ(CTCE)Reprezentările grafice ale semnalelor în cadrul ceremoniilor se găsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 47 (a se vedea imaginea asociată).C. Reprezentarea grafică a sunetelor de siflee--------------NOTĂ(CTCE)Reprezentarea grafică a sunetelor de siflee se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2010, la pagina 47 (a se vedea imaginea asociată).--------