HOTĂRÂRE nr. 1.005 din 17 octombrie 2012 privind organizarea și funcționarea Gărzii Naționale de Mediu
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 729 din 29 octombrie 2012



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. V din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2012 privind modificarea unor acte normative din domeniul protecției mediului și pădurilor,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Garda Națională de Mediu, denumită în continuare GNM, este instituție publică și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, finanțată integral de la bugetul de stat, în subordinea autorității publice centrale pentru protecția mediului.(2) GNM este un corp specializat de inspecție și control, iar comisarii sunt funcționari publici numiți în funcții publice specifice, în condițiile legii, care pot lua măsuri de sancționare, de suspendare/încetare a activității ca urmare a poluării și deteriorării mediului sau pentru nerespectarea condițiilor impuse prin actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecția mediului și a măsurilor stabilite în notele de constatare și în rapoartele de inspecție și control. (la 26-03-2015, Alin. (2) al art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) (3) Personalul GNM cu atribuții de control este învestit cu autoritatea publică a statului, pe timpul și/sau în legătură cu îndeplinirea atribuțiilor, precum și a obligațiilor de serviciu și beneficiază de protecție potrivit legii. (la 18-08-2025, Alineatul (3), Articolul 1, Capitolul I a fost modificat de Punctul 1., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )  +  Articolul 2(1) GNM este responsabilă de asigurarea controlului implementării profesioniste, uniforme și integrate a politicii Guvernului de aplicare a legislației naționale armonizate cu cea comunitară în domeniul protecției mediului.(2) GNM are atribuții în aplicarea politicii Guvernului în materia prevenirii, constatării și sancționării încălcării prevederilor legale privind protecția mediului, inclusiv a nerespectării reglementărilor prevăzute în legile specifice domeniului controlului poluării industriale și managementului riscului, substanțelor și preparatelor periculoase, biodiversității și ariilor naturale protejate, fondului de mediu și altor domenii prevăzute de legislația specifică în vigoare.(3) GNM îndeplinește atribuțiile ce îi revin, desfășurând activitate continuă pentru monitorizarea riscurilor și a efectelor asupra mediului, până la eliminarea acestora. (la 18-08-2025, Articolul 2, Capitolul I a fost completat de Punctul 2., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )  +  Articolul 3(1) GNM îndeplinește un rol activ pentru asigurarea securității mediului prin acțiuni de prevenire a riscurilor și limitarea amenințărilor de ordin ecologic, respectiv poluarea resurselor de apă, a aerului, diminuarea fertilității solului, poluarea transfrontalieră și altele.(2) Pentru identificarea amenințărilor și riscurilor la adresa securității mediului, GNM dezvoltă cooperarea transfrontalieră la toate nivelurile, în scopul adoptării măsurilor comune privind prevenirea și diminuarea impactului în cazul accidentelor majore și al situațiilor excepționale, precum și informarea și atragerea publicului în soluționarea problemelor ce țin de amenințările securității mediului.(3) GNM participă împreună cu celelalte autorități și instituții publice ale statului, după caz, la consilierea, educarea și informarea populației pentru asigurarea unei protecții proactive și responsabile a mediului și editează publicații de specialitate în domeniul protecției mediului.(4) GNM poate sprijini asociațiile/organizațiile care au ca obiect de activitate protecția mediului în acțiunea de înființare și funcționare a centrelor de consultanță, informare și educare a cetățenilor.  +  Articolul 4(1) În exercitarea atribuțiilor sale, GNM cooperează cu autorități și instituții publice ale statului ale administrației publice centrale și locale, cu reprezentanți ai societății civile, cu persoane juridice și/sau fizice, în limitele prevederilor legale în vigoare, și își desfășoară activitatea în mod independent sau în colaborare și cooperare cu acestea, pe baza protocoalelor încheiate.(2) GNM cooperează cu instituții cu atribuții similare din alte state, pe baza tratatelor internaționale la care România este parte, a protocoalelor încheiate sau pe bază de reciprocitate, precum și cu organisme internaționale de drept public și/sau privat din cadrul Uniunii Europene în cauzele de interes comun sau în ceea ce privește derularea proiectelor/programelor internaționale.  +  Articolul 5(1) Comisarul este funcționar public cu statut specific, care poartă, de regulă, uniformă și exercită atribuțiile stabilite pentru GNM.(2) Comisarul își desfășoară activitatea profesională în interesul și în scopul protecției mediului, exclusiv pe baza și în aplicarea prevederilor legale în domeniu, cu respectarea principiilor prevenției, imparțialității, nediscriminării, proporționalității și gradualității.  +  Capitolul II Organizarea GNM  +  Articolul 6(1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul central și structurile teritoriale fără personalitate juridică ale GNM este de 942. (la 18-08-2025, Alineatul (1), Articolul 6, Capitolul II a fost modificat de Punctul 3., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) (2) Posturile prevăzute la alin. (1) se repartizează prin decizie a comisarului general al GNM pentru aparatul central și pentru fiecare structură teritorială din subordine.  +  Secţiunea 1 Comisariatul General  +  Articolul 7(1) GNM are sediul în municipiul București, Bd. Unirii nr. 78, bl. J2, sectorul 3, sediu în care funcționează aparatul central al acesteia, denumit Comisariat General. Structura organizatorică a GNM este prevăzută în anexa nr. 1.(2) Comisariatul General îndrumă și controlează activitatea tuturor comisariatelor județene și desfășoară acțiuni operative pe întreg teritoriul țării, în baza sarcinilor și atribuțiilor stabilite de comisarul general.(3) Comisariatul General elaborează și asigură realizarea strategiei de inspecție și control pentru GNM.(4) Comisariatul General, prin conducerea și structurile sale, urmărește modul de realizare a atribuțiilor încredințate structurilor teritoriale fără personalitate juridică și stabilește toate măsurile necesare pentru optimizarea activității de control. (la 18-08-2025, Alineatul (4), Articolul 7, Sectiunea 1, Capitolul II a fost modificat de Punctul 4., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) (5) Comisarii din cadrul structurilor tehnice de specialitate ale Comisariatului General și conducătorii acestora au atribuții de inspecție și control, precum și de constatare și sancționare a contravențiilor în domeniul de activitate, pe întreg teritoriul țării.  +  Articolul 8(1) GNM este condusă de un comisar general, cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului.(2) Comisarul general are calitatea de ordonator terțiar de credite și exercită atribuțiile legale în această calitate pentru GNM. (la 08-08-2013, Alin. (2) al art. 8 a fost modificat de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 564 din 30 iulie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 499 din 8 august 2013. ) (3) Comisarul general reprezintă GNM în relațiile cu terții.(4) Comisarul general emite decizii, aprobă instrucțiuni, regulamente, norme de lucru, proceduri și alte dispoziții specifice necesare pentru îndeplinirea sarcinilor și atribuțiilor personalului GNM.(4^1) Comisarul general conduce aparatul de lucru al GNM, numește și eliberează din funcție personalul acestuia, în condițiile legii. (la 26-03-2015, Alin. (4^1) al art. 8 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) (4^2) În cazul absenței comisarului general, precum și în cazul în care comisarul general se află în imposibilitate temporară de a-și exercita funcția, calitatea de ordonator terțiar de credite, precum și celelalte atribuții care revin comisarului general se exercită în numele acestuia de către unul dintre comisarii generali adjuncți sau de către secretarul general, desemnat prin decizie în acest sens. (la 18-08-2025, Alineatul (4^2), Articolul 8, Sectiunea 1, Capitolul II a fost modificat de Punctul 5., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) (5) În cadrul structurii organizatorice prevăzute în anexa nr. 1, prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, la propunerea comisarului general, se pot organiza servicii și compartimente, potrivit legii, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat. (la 18-08-2025, Alineatul (5), Articolul 8, Sectiunea 1, Capitolul II a fost modificat de Punctul 5., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )  +  Articolul 9(1) Structura organizatorică detaliată a Comisariatului General al GNM, structura organizatorică a comisariatelor județene ale GNM, regulamentul de organizare și funcționare și statul de funcții se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, la propunerea comisarului general al GNM.(2) Comisarul general al GNM are în subordine 2 comisari generali adjuncți, cu rang de subsecretar de stat, numiți prin decizie a prim-ministrului, la propunerea conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului.(3) Domeniile de responsabilitate ale comisarilor generali adjuncți se stabilesc prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, la propunerea comisarului general al GNM.(4) GNM are un secretar general, înalt funcționar public, numit în condițiile legii. (5) Secretarul general asigură stabilitatea funcționării GNM și realizarea legăturilor funcționale dintre structurile din cadrul GNM.(6) Secretarul general este subordonat comisarului general și îndeplinește atribuțiile stabilite prin decizia acestuia. (la 18-08-2025, Articolul 9, Sectiunea 1, Capitolul II a fost modificat de Punctul 6., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )  +  Secţiunea a 2-a Comisariatele județene  +  Articolul 10(1) Comisariatul General al GNM are în subordine 41 de comisariate județene, Comisariatul Municipiului București și Comisariatul Rezervației Biosferei "Delta Dunării", organizate ca structuri fără personalitate juridică, la nivel de serviciu.(2) Comisariatele județene, Comisariatul Municipiului București și Comisariatul Rezervației Biosferei "Delta Dunării" sunt conduse de un comisar-șef, funcție publică specifică de conducere, asimilată ca salarizare funcției publice de șef serviciu.(3) Funcția publică specifică de conducere de comisar-șef se va ocupa în condițiile legii.(4) Comisarii-șefi sunt numiți și eliberați din funcție prin decizie a comisarului general, în condițiile legii.(5) Fișa postului și atribuțiile comisarilor județeni se stabilesc prin decizie a comisarului general al GNM, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.  +  Articolul 11(1) Comisarii-șefi și comisarii din cadrul structurilor teritoriale fără personalitate juridică au atribuții de inspecție și control, precum și de constatare și sancționare a contravențiilor în domeniul de activitate, pe raza teritorială în care funcționează, respectiv a municipiului București și pe teritoriul Rezervației Biosferei «Delta Dunării».(2) Prin decizie a comisarului general, comisarii-șefi și comisarii din cadrul structurilor teritoriale fără personalitate juridică ale GNM pot exercita atribuții de inspecție și control, precum și de constatare și sancționare a contravențiilor în domeniul de activitate, pe întreg teritoriul țării.(3) Comisarii din cadrul structurilor teritoriale fără personalitate juridică, în baza ordinelor de serviciu/deplasare emise de către comisarul-șef:a) asigură, în regim de permanență, efectuarea controalelor operative și inopinate dispuse de către comisarul-șef al structurii teritoriale fără personalitate juridică; b) asigură, în regim de urgență, suport cu ocazia controalelor operative și inopinate ale direcțiilor din cadrul structurii centrale. (la 18-08-2025, Articolul 11, Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 7., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )  +  Articolul 12(1) Spațiile necesare desfășurării activității structurilor, respectiv sediul central al GNM și sediile comisariatelor județene, Comisariatului Municipiului București și Comisariatului Rezervației Biosferei "Delta Dunării", se preiau în administrare sau se închiriază în condițiile legii.(2) GNM, în limitele bugetului aprobat pentru fiecare exercițiu financiar, poate achiziționa, amenaja sau construi spațiile și utilitățile necesare desfășurării activității, cu respectarea prevederilor legale.  +  Capitolul III Atribuțiile GNM, respectiv ale Comisariatului General și ale structurilor teritoriale subordonate  +  Articolul 13(1) GNM are următoarele atribuții principale:a) propune autorității publice centrale pentru protecția mediului elaborarea, promovarea și reactualizarea periodică a reglementărilor, ghidurilor și normelor tehnice privind activitatea de control și inspecție; (la 26-03-2015, Lit. a) a alin. (1) al art. 13 a fost modificată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b) elaborează planul anual de activități, prin stabilirea obiectivelor, sarcinilor și modalităților concrete de acțiune;b^1) controlează activitățile a căror desfășurare poate avea impact asupra mediului și aplică, după caz, sancțiuni contravenționale persoanelor fizice sau juridice care le desfășoară; (la 18-08-2025, Litera b^1), Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost modificată de Punctul 8., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) b^2) verifică legalitatea activității desfășurate și controlează respectarea măsurilor de protecție a mediului prevăzute în actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecția mediului; (la 18-08-2025, Litera b^2), Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost modificată de Punctul 8., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) b^3) verifică îndeplinirea măsurilor stabilite prin programele pentru conformare și planurile de acțiuni pentru activități economice și asigură controlul de specialitate; (la 18-08-2025, Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost completat de Punctul 9., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) b^4) solicită persoanelor fizice și juridice punerea la dispoziție a actelor de reglementare din punctul de vedere al protecției mediului, inclusiv registre și alte forme de evidență deținute de persoana controlată, a avizelor, certificatelor, contractelor, documentelor financiar-contabile necesare efectuării inspecției și controlului; (la 18-08-2025, Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost completat de Punctul 9., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) b^5) verifică documentele justificative în desfășurarea activităților cu posibil impact asupra mediului ori pe timpul transportului, depozitării și comercializării bunurilor ce au legătură cu activitățile desfășurate și aplică, după caz, sancțiuni contravenționale; (la 18-08-2025, Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost completat de Punctul 9., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) c) constată faptele ce constituie contravenții și aplică sancțiunile în domeniul protecției mediului, sesizează organele de urmărire penală competente și colaborează cu acestea la constatarea faptelor care, potrivit legislației de mediu, constituie infracțiuni;d) participă în mod direct la acțiuni de prevenire și combatere a faptelor de natură infracțională în domeniul său de activitate, împreună cu organele competente, prin personalul împuternicit în acest sens, în baza protocoalelor de colaborare încheiate;d^1) controlează respectarea prevederilor actelor de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecția mediului pentru realizarea proiectelor, pe parcursul executării lucrărilor și la finalizarea proiectelor; (la 26-03-2015, Lit. d^1) a alin. (1) al art. 13 a fost introdusă de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) e) controlează respectarea cerințelor legale în emiterea actelor de reglementare, avize, acorduri, autorizații de mediu/autorizații integrate de mediu, și are acces la întreaga documentație care a stat la baza emiterii acestora, la solicitarea conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului;f) propune organului emitent suspendarea și/sau anularea acordului/avizului/autorizației/autorizației integrate de mediu ale cărei prevederi nu sunt respectate de către titularul actelor de reglementare; (la 26-03-2015, Lit. f) a alin. (1) al art. 13 a fost modificată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) g) îndeplinește un rol activ în cadrul rețelelor de inspecție europene și internaționale, cooperează cu celelalte autorități și organisme internaționale și participă la proiecte și programe derulate în domeniul protecției mediului;h) verifică depunerea de către persoanele fizice și juridice la Administrația Fondului pentru Mediu a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu;i) efectuează controale, precum și controale neplanificate/inopinate, potrivit reglementărilor legale în vigoare, ca urmare a sesizării, autosesizării și/sau semnalării unor situații de încălcare a legislației de mediu de către persoane fizice sau juridice sau a producerii de accidente sau incidente de mediu, precum și în orice alte cazuri prevăzute de lege; (la 18-08-2025, Litera i), Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost modificată de Punctul 8., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) i^1) asigură interconectarea bazei de date proprii cu bazele de date ale altor instituții publice, în scopul prevenirii infracțiunilor de mediu și a altor fapte ilicite în domeniul protecției mediului, conform protocoalelor de colaborare încheiate cu acestea, publicate pe site-ul instituției; (la 18-08-2025, Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost completat de Punctul 10., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) j) controlează aplicarea reglementărilor privind comercializarea și/sau utilizarea îngrășămintelor chimice și a produselor de protecție a plantelor, pentru evitarea poluării mediului de către acestea;k) verifică la deținătorii cu orice titlu/administratorii de terenuri îndeplinirea obligațiilor stabilite de legislația în vigoare privind întreținerea perdelelor forestiere și a aliniamentelor de protecție, spațiilor verzi, parcurilor și a gardurilor vii și aplică sancțiunile corespunzătoare;l) controlează investițiile care necesită aviz/acord de mediu în toate fazele de execuție, având acces la întreaga documentație care a stat la baza emiterii avizului/acordului de mediu, monitorizându-le până la definitivarea acestora, inclusiv lucrările cu impact asupra zonelor de habitat natural, de conservare a ecosistemelor, a florei, faunei sălbatice și acvaculturii;m) abrogată; (la 26-03-2015, Lit. m) a alin. (1) al art. 13 a fost abrogată de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) n) controlează măsurile luate de operatorii economici privind prevenirea poluărilor accidentale;o) constată faptele ce au condus la prejudiciul asupra mediului, eventualele amenințări iminente cu un astfel de prejudiciu și efectuează investigații pentru identificarea persoanei(lor) responsabile; (la 26-03-2015, Lit. o) a alin. (1) al art. 13 a fost modificată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) o^1) efectuează inspecția și controlul, potrivit reglementărilor legale în vigoare, din punctul de vedere al protecției mediului, pe timp de zi și de noapte, pe terenuri, în clădiri, sedii, depozite, precum și în orice alte incinte, în condițiile legii, unde se desfășoară activități cu posibil impact asupra mediului și/sau care pot conduce la deteriorarea mediului; (la 18-08-2025, Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost completat de Punctul 11., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) o^2) reține documente, în condițiile legii, solicită copii certificate de pe documentele originale, prelevează probe, eșantioane, mostre și efectuează măsurători/determinări cu aparatura din dotare și/sau dispune efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizării actului de control; (la 18-08-2025, Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost completat de Punctul 11., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) p) solicită date și documente persoanelor angajate în unitatea controlată, care prin natura atribuțiilor au tangență cu obiectul controlului, din care să rezulte modul de respectare a normelor legale în vigoare;q) stabilește măsuri și termene, în conformitate cu dispozițiile legale, obligatorii pentru unitățile controlate, în vederea înlăturării deficiențelor constatate, și urmărește modul în care aceste măsuri și termene au fost îndeplinite sau respectate;q^1) dispune măsuri cu privire la confiscarea, în condițiile legii, a bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravențiile săvârșite în domeniul protecției mediului, precum și ridicarea documentelor relevante și de altă natură, după caz, care pot servi la dovedirea săvârșirii contravențiilor; (la 18-08-2025, Litera q^1), Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost modificată de Punctul 8., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) q^2) verifică și aplică sigilii, în scopul limitării riscurilor de evacuare în mediu de materiale/deșeuri/substanțe care sunt potențial generatoare de fenomene de poluare până la înlăturarea cauzelor; (la 18-08-2025, Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost completat de Punctul 12., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) r) propune/participă la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul protecției mediului;r^1) prelevează probe spre a fi analizate de laboratoare autorizate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare; (la 26-03-2015, Lit. r^1) a alin. (1) al art. 13 a fost introdusă de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) r^2) dispune, în condițiile prevăzute de legislația în vigoare, suspendarea sau încetarea activităților cu posibil impact asupra mediului; (la 18-08-2025, Litera r^2), Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost modificată de Punctul 8., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) s) răspunde la solicitarea expresă de instruire a personalului de specialitate al administrației publice centrale și locale în domeniul său de competență, colaborează cu instituțiile de specialitate în activitățile de pregătire a specialiștilor în domeniul protecției mediului;s^1) derulează activități de perfecționare profesională în domeniu, pentru personalul din cadrul GNM, precum și pentru alte autorități și instituții publice, asociații sau fundații, la solicitarea acestora, în conformitate cu prevederile legale; (la 26-03-2015, Lit. s^1) a alin. (1) al art. 13 a fost introdusă de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) ș) participă la schimbul rapid de informații cu instituțiile și organele competente, naționale și internaționale, privind domeniul de competență; (la 26-03-2015, Lit. ș) a alin. (1) al art. 13 a fost modificată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) t) fundamentează și propune în proiectul de buget resursele financiare necesare în vederea realizării politicilor în domeniul său de competență;ț) efectuează controale tematice dispuse de conducerea GNM;u) organizează acțiuni de promovare către populație a legislației de mediu din domeniul său de activitate;u^1) sprijină și coordonează dezvoltarea rețelei de voluntari de mediu, potrivit metodologiei care se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activității de voluntariat în România. (la 26-03-2015, Lit. u^1) a alin. (1) al art. 13 a fost introdusă de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) v) îndeplinește orice alte atribuții de inspecție și control prevăzute de lege și aplică măsurile corespunzătoare;w) controlează respectarea dispozițiilor legale din punctul de vedere al protecției mediului, în activitatea de exploatare a resurselor minerale din albiile minore și majore ale cursurilor de apă, terase, cariere, precum și mine și/sau, după caz, de gospodărire a apelor. (la 18-08-2025, Alineatul (1), Articolul 13, Capitolul III a fost completat de Punctul 13., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) (2) GNM are următoarele atribuții specifice:A. În domeniul controlului poluării:a) abrogată; (la 26-03-2015, Lit. a), punctul A, alin. (2) al art. 13 a fost abrogată de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b) abrogată; (la 26-03-2015, Lit. b), punctul A, alin. (2) al art. 13 a fost abrogată de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) c) exercită controlul activităților care prezintă pericole de accidente majore și/sau impact semnificativ transfrontalier asupra mediului, în vederea prevenirii și limitării riscurilor de poluare, împreună cu organele competente, după caz, și ia măsurile corespunzătoare, potrivit legii;d) participă la stabilirea cauzelor poluării asupra factorilor de mediu și aplică sancțiunile prevăzute de lege, inclusiv încetarea și/sau suspendarea unor activități pe perioade determinate de timp, în condițiile prevăzute de legislația de mediu; (la 18-08-2025, Litera d), Alineatul (2), Articolul 13, Capitolul III a fost modificată de Punctul 14., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) e) abrogată; (la 26-03-2015, Lit. e), punctul A, alin. (2) al art. 13 a fost abrogată de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) f) abrogată; (la 26-03-2015, Lit. f), punctul A, alin. (2) al art. 13 a fost abrogată de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) g) controlează pe întreg teritoriul țării respectarea de către persoanele juridice sau fizice a legilor și reglementărilor în vigoare din domeniul gospodăririi calitative și cantitative a apelor;h) controlează modul în care lucrările construite sau în curs de execuție pe ape sau având legătură cu apele sunt realizate, exploatate și întreținute, în conformitate cu prevederile avizelor și autorizațiilor de gospodărire a apelor și ale celorlalte reglementări din domeniul apelor;i) abrogată. (la 18-08-2025, Litera i), Alineatul (2), Articolul 13, Capitolul III a fost abrogată de Punctul 15., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) j) controlează operatorii economici sau persoanele fizice în ceea ce privește folosirea, transportul, manipularea sau depozitarea de materiale ori de substanțe de orice fel, antrenabile în apele de suprafață sau subterane;k) controlează modul în care utilizatorii de apă își îndeplinesc obligațiile legale privind modificarea tehnologiilor de fabricare, în vederea reducerii consumului de apă și a volumului de ape uzate, micșorării nocivității acestora și recuperării substanțelor utile pe care le conțin;l) controlează modul de funcționare a stațiilor de epurare și respectarea condițiilor de calitate a apelor uzate evacuate în emisare, potrivit reglementărilor în vigoare;m) controlează respectarea prevederilor legislației din domeniul emisiilor industriale și ia măsurile corespunzătoare potrivit legii; (la 26-03-2015, Lit. m), punctul A, alin. (2) al art. 13 a fost modificată de pct. 12 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) n) controlează respectarea prevederilor referitoare la protecția atmosferei și ia măsuri corespunzătoare, potrivit legii; (la 26-03-2015, Lit. n), punctul A, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) o) controlează respectarea obligațiilor ce revin titularilor de activități care dețin surse fixe de poluare atmosferică, prevăzute în programele de reducere a emisiilor, în planurile de menținere a calității aerului, în planurile de calitate a aerului și în planurile de acțiune pe termen scurt și ia măsuri corespunzătoare, potrivit legii. (la 26-03-2015, Lit. o), punctul A, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) B. În domeniul controlului gestiunii deșeurilor, substanțelor și amestecurilor periculoase: (la 26-03-2015, Partea introductivă a punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost modificată de pct. 14 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) a) exercită, pe întreg teritoriul țării, controlul activităților operatorilor economici privind conformarea la cerințele legislației de mediu în domeniul gestiunii deșeurilor de orice natură; (la 26-03-2015, Lit. a), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost modificată de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b) constată neconformitățile din actele de reglementare emise pentru activitățile din domeniul gestiunii deșeurilor, aplică măsurile legale și stabilește proceduri de control al surselor de poluare care au ca origine activități de eliminare a deșeurilor (incineratoare, depozite de deșeuri); (la 26-03-2015, Lit. b), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost modificată de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b^1) controlează activitățile operatorilor economici privind transportul deșeurilor; (la 26-03-2015, Lit. b^1), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b^2) participă la elaborarea strategiilor și politicilor de mediu privind gestionarea deșeurilor care sunt incluse în Strategia Națională pentru Gestionarea Deșeurilor și Planul Național pentru Gestionarea Deșeurilor; (la 26-03-2015, Lit. b^2), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b^3) efectuează controlul respectării prevederilor reglementărilor în domeniul substanțelor și al amestecurilor periculoase, constată și sancționează încălcarea cerințelor legale și stabilește măsurile de remediere și termenele pentru îndeplinirea acestora; (la 26-03-2015, Lit. b^3), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b^4) controlează realizarea importului, exportului și tranzitului de substanțe și amestecuri periculoase, în conformitate cu prevederile legislației specifice în vigoare și cu cele ale convențiilor internaționale din acest domeniu la care România este parte; (la 26-03-2015, Lit. b^4), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b^5) solicită și primește informații despre proprietățile substanțelor sau ale amestecurilor periculoase, inclusiv despre compoziția chimică a acestora; (la 26-03-2015, Lit. b^5), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b^6) controlează respectarea prevederilor legale privind gestionarea, depozitarea și valorificarea deșeurilor provenite în urma activității de creștere și îngrășare a animalelor și păsărilor, de prelucrare și industrializare a produselor animaliere și cerealiere, precum și activitatea de neutralizare a deșeurilor de origine animalieră; (la 26-03-2015, Lit. b^6), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) b^7) controlează aplicarea reglementărilor privind comercializarea și/sau utilizarea îngrășămintelor chimice și a produselor de protecție a plantelor, pentru evitarea poluării mediului de către acestea; (la 26-03-2015, Lit. b^7), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) c) efectuează controlul desfășurării operațiunilor cu substanțele care sunt folosite în mod frecvent la fabricarea ilicită a drogurilor - precursori din categoria III;d) efectuează controlul respectării cerințelor speciale în vederea comercializării substanțelor ca atare, în preparat sau în articol;e) constată și sancționează încălcarea prevederilor reglementărilor în domeniul substanțelor și al preparatelor periculoase și stabilește măsurile de remediere și termenele pentru îndeplinirea acestora;f) verifică respectarea obligației de înregistrare a substanțelor ca atare sau în compoziția preparatelor și de notificare a substanțelor aflate în compoziția articolelor, precum și de preînregistrare a substanțelor care beneficiază de un regim tranzitoriu;g) verifică conformitatea fișelor cu date de securitate;h) verifică respectarea obligațiilor utilizatorilor din aval de a comunica informații referitoare la utilizarea specială a unei substanțe deja înregistrate de un operator din amontele lanțului de aprovizionare;i) monitorizează/controlează producătorii, importatorii, reprezentanții unici, utilizatorii din aval și distribuitorii de substanțe ca atare, în amestecuri și în articole din punctul de vedere al respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea și restricționarea substanțelor chimice (REACH), precum și al respectării deciziilor Agenției Europene pentru Produse Chimice; (la 26-03-2015, Lit. i), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost modificată de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) j) verifică respectarea prevederilor legale privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor și amestecurilor periculoase, precum și respectarea prevederilor privind restricțiile la producerea, introducerea pe piață și utilizarea anumitor substanțe periculoase ca atare, în compoziția unor preparate sau articole; (la 26-03-2015, Lit. j), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost modificată de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) k) abrogată; (la 26-03-2015, Lit. k), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost abrogată de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) l) verifică respectarea obligațiilor referitoare la comunicarea informațiilor necesare elaborării inventarului clasificării și etichetării;m) verifică respectarea prevederilor privind limitarea emisiilor de compuși organici volatili datorate utilizării solvenților organici în anumite vopsele, lacuri și în produsele de refinisare a suprafețelor vehiculelor;n) verifică respectarea prevederilor privind limitarea utilizării anumitor substanțe periculoase în echipamentele electrice și electronice;o) verifică transmiterea de către operatorii economici a datelor și informațiilor privind evaluarea și controlul riscurilor prezentate de substanțele existente;p) abrogată; (la 26-03-2015, Lit. p), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost abrogată de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) q) abrogată; (la 26-03-2015, Lit. q), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost abrogată de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) r) abrogată; (la 26-03-2015, Lit. r), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost abrogată de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) s) controlează respectarea prevederilor legislației specifice privind substanțele care epuizează stratul de ozon;s^1) furnizează informațiile necesare pentru întocmirea rapoartelor autorităților competente prevăzute de legislația europeană și de cea națională din domeniul de competență; (la 26-03-2015, Lit. s^1), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 18 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) s^2) colaborează cu autoritățile competente și cu cele de control din țară și din celelalte state membre, pe domeniul său de competență; (la 26-03-2015, Lit. s^2), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 18 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) ș) abrogată. (la 26-03-2015, Lit. ș), punctul B, alin. (2) al art. 13 a fost abrogată de pct. 19 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) B^1. În domeniul bunei practici de laborator și al metodelor de testare:a) este reprezentant al autorității naționale de certificare și monitorizare a conformității cu principiile de bună practică de laborator (BPL) pentru laboratoarele care efectuează teste toxicologice și ecotoxicologice prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 440/2008 al Comisiei din 30 mai 2008 de stabilire a metodelor de testare în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea și restricționarea substanțelor chimice (REACH);b) efectuează inspecții BPL și verificări de studiu și, în cazul respectării principiilor BPL de către laboratorul inspectat, emite un certificat care să ateste conformitatea cu principiile BPL;c) elaborează planul național de monitorizare a conformității cu principiile BPL pentru laboratoarele certificate;d) oferă informații referitoare la BPL pe domeniul său de competență, la cererea autorităților naționale sau europene de reglementare;e) oferă informații pentru industria chimică, instalațiile de testare și sponsorii studiilor, pe domeniul său de competență, referitoare la metodele de testare prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 440/2008 și în ghidurile de testare ale OECD și la principiile de bună practică de laborator ale OECD;f) raportează anual Comisiei Europene despre stadiul implementării principiilor BPL în România. (la 26-03-2015, Punctul B^1, alin. (2) al art. 13 a fost introdus de pct. 20 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) C. În domeniul controlului biodiversității și al ariilor naturale protejate:a) verifică respectarea regimului de administrare a rețelei naționale de arii naturale protejate, precum și a prevederilor din regulamentele și planurile de management ale acestora;b) controlează respectarea prevederilor legislației specifice privind ariile naturale protejate, parcurile și rezervațiile naturale, organizând acțiuni comune împreună cu reprezentanții acestora în vederea protejării habitatelor naturale;c) controlează modul de respectare a legislației privind ariile naturale protejate, siturile Natura 2000, conservarea habitatelor naturale, a florei, faunei sălbatice și acvaculturii;d) asigură controlul și inspecția activităților care implică organisme vii modificate genetic, obținute prin tehnicile biotehnologiei moderne, respectiv: utilizarea în condiții de izolare a microorganismelor modificate genetic, introducerea deliberată în mediu și pe piață a organismelor vii modificate genetic, importul și exportul organismelor vii/microorganismelor modificate genetic, precum și activitățile de testare, cultivare, comercializare, transport, import-export, depozitare de plante superioare modificate genetic;e) controlează autorizațiile și modul de desfășurare a activității de pescuit și de protecție a fondului piscicol din apele naturale ce aparțin domeniului public;f) verifică respectarea de către cultivatorii de plante superioare modificate genetic a prevederilor din autorizațiile obținute și a cerințelor legale privind înregistrarea activităților la direcțiile agricole, trasabilitatea și etichetarea organismelor modificate genetic;g) controlează respectarea reglementărilor privind trasabilitatea, respectiv importul/exportul, precum și comercializarea/deținerea/ introducerea/scoaterea de pe teritoriul țării de specii din flora și fauna sălbatică, în stare vie sau moartă, precum și a oricăror părți și produse ale acestora; (la 18-08-2025, Litera g), Alineatul (2), Articolul 13, Capitolul III a fost modificată de Punctul 16., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) h) controlează respectarea măsurilor de conservare, cu scopul menținerii sau refacerii ecologice a suprafețelor terestre și acvatice aflate într-o arie naturală protejată;i) controlează activitățile de recoltare, capturare și/sau de achiziție și comercializare pe piața internă a plantelor și animalelor din flora și fauna sălbatică, terestră și acvatică, sau a unor părți ori produse ale acestora, în stare vie, proaspătă ori semiprelucrată;j) controlează legalitatea deținerii în captivitate a animalelor sălbatice de către persoane fizice sau juridice, precum și condițiile de viață asigurate acestora;k) controlează modul de valorificare a resurselor biologice de floră și faună sălbatică, a fondului piscicol din apele naturale și a animalelor sălbatice de interes vânătoresc;l) controlează respectarea măsurilor de prevenire și combatere a unor acțiuni de distrugere a habitatelor naturale prin arderea miriștilor, stufului sau vegetației forestiere, prin desecări sau devieri ale cursurilor de apă ori activități de turism necontrolat și neorganizat, acțiuni care au ca efect distrugerea condițiilor de conservare a florei și faunei sălbatice;m) controlează respectarea prevederilor legale privind gestionarea, depozitarea și valorificarea deșeurilor provenite din prelucrarea materialului lemnos;n) controlează respectarea măsurilor de menținere și ameliorare a fondului peisagistic natural și antropic în elaborarea planurilor de urbanism și amenajare a teritoriului;o) exercită controlul privind modul de administrare a substanțelor toxice dăunătoare florei, faunei și sectorului piscicol, precum și modul de recoltare a plantelor din sectorul agricol;p) colaborează, în baza protocoalelor încheiate cu autoritățile din domeniu, la acțiunile de verificare a stării de fapt a vegetației și faunei sălbatice de interes național;q) controlează respectarea obligațiilor ce le revin proprietarilor și deținătorilor de terenuri, cu/sau fără titlu, de a proteja flora și fauna sălbatică existente pe acestea, în scopul menținerii echilibrului ecologic și conservării biodiversității;r) menține legătura permanent cu fundațiile care au ca obiect de activitate ocrotirea florei și faunei sălbatice.s) controlează și verifică îndeplinirea obligațiilor care revin operatorilor care introduc pentru prima dată pe piață lemn, precum și comercianților în ceea ce privește informațiile referitoare la furnizorii de lemn sau produse din lemn, conform Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn, cu modificările și completările ulterioare, în domeniul său de competență. (la 26-03-2015, Lit. s), punctul C, alin. (2) al art. 13 a fost introdusă de pct. 21 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) D. În domeniul cooperării interinstituționale și internaționale: a) desfășoară acțiuni comune cu instituții abilitate sau alte persoane juridice de drept public sau privat, conform documentelor de cooperare specifice activității instituției; b) desfășoară acțiuni specifice, conform obligațiilor asumate în cadrul protocoalelor și acordurilor de cooperare internațională încheiate;c) participă la acțiuni pentru realizarea schimburilor de experiență și împărtășirea bunelor practici în scopul îmbunătățirii cooperării internaționale în domeniul de activitate;d) asigură reprezentanți responsabili pentru cooperarea în condițiile legii cu celelalte state membre, în domeniul de activitate. (la 18-08-2025, Alineatul (2), Articolul 13, Capitolul III a fost completat de Punctul 17., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )  +  Capitolul IV Drepturile și obligațiile comisarilor și ale personalului GNM  +  Articolul 14(1) Personalul GNM beneficiază de protecția legii și este apărat de orice ingerință sau amestec în activitatea sa, de natură să îi influențeze libertatea de apreciere, de execuție, de decizie sau de control.(2) Comisarii și personalul cu alte atribuții din GNM beneficiază de salariu lunar, stabilit potrivit legii privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, asistență medicală și psihologică, după caz.(3) În îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, personalul cu atribuții de control din cadrul GNM are următoarele drepturi:a) la uniformă și echipament specific;b) să aibă acces deplin, în condițiile legii, în orice situație, în amplasamentele și incintele în care se desfășoară sau se prezumă că se desfășoară o activitate generatoare de impact negativ asupra mediului;c) să legitimeze, în vederea stabilirii identității, persoanele care încalcă sau sunt suspecte că au încălcat dispozițiile legale din domeniile de competență ale GNM;d) să conducă, numai împreună cu cadrele de poliție sau jandarmi, la sediul organelor competente, persoanele a căror identitate nu a putut fi stabilită și care au săvârșit sau sunt suspecte de săvârșirea unor fapte ilegale din domeniul de competență al GNM;e) să efectueze, în condițiile legii, controale ale mijloacelor de transport, când există indicii cu privire la săvârșirea unor contravenții sau infracțiuni în domeniul protecției mediului;f) să participe, la solicitarea organelor competente, la efectuarea cercetării persoanelor suspecte de săvârșirea unor infracțiuni prevăzute în legislația de mediu;g) să rețină, în vederea confiscării, pe baza constatărilor efectuate, bunurile și mijloacele de transport folosite, destinate sau rezultate în urma săvârșirii faptelor ilegale;h) să participe, la solicitarea organelor competente, la controlul specific în punctele de trecere a frontierei;i) să fie însoțit obligatoriu la acțiunile de inspecție și control cu grad sporit de periculozitate de ofițeri, agenți și subofițeri din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, conform protocoalelor încheiate în acest sens, sau de membri ai subunităților specializate de intervenție rapidă ale poliției ori de jandarmi, după caz;j) să dispună măsuri cu privire la confiscarea, în condițiile legii, a bunurilor a căror fabricație, depozitare, transport, desfacere sau dobândire este ilicită și au legătură cu protecția mediului;k) alte drepturi conferite de legislația în vigoare.  +  Articolul 15(1) Întreg personalul GNM are următoarele obligații:a) să îndeplinească dispozițiile legale ale șefilor ierarhici privind activitatea lor profesională;b) să răspundă, în condițiile legii, pentru modul în care își exercită și își îndeplinesc atribuțiile de serviciu;c) să acorde sprijin colegilor în executarea atribuțiilor de serviciu;d) să nu își exercite autoritatea în interes personal sau în cazuri de conflict de interese, așa cum sunt ele prevăzute în lege;e) să păstreze confidențialitatea datelor dobândite în timpul desfășurării activității, în condițiile legii, cu excepția cazurilor prevăzute de lege;f) să nu fructifice datele confidențiale obținute în calitatea lor oficială;g) să aibă o conduită corectă, să nu abuzeze de calitatea oficială și să nu compromită, prin activitatea lor publică ori privată, prestigiul funcției sau al instituției din care fac parte.(2) La acțiunile de control participă minimum 2 comisari, cu excepția controalelor comune cu agenții constatatori ai altor instituții cu atribuții de inspecție și control, când poate participa un singur comisar. (la 18-08-2025, Alineatul (2), Articolul 15, Capitolul IV a fost modificat de Punctul 18., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )  +  Capitolul V Dispoziții finale  +  Articolul 16(1) Comisarii GNM, în exercitarea atribuțiilor proprii, încheie acte de control pe baza tematicilor, sesizărilor, autosesizărilor sau inopinat, constată prin proces-verbal contravențiile săvârșite și aplică sancțiunile legale.(2) Modelul procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii și modelul înștiințării de plată sunt prevăzute în anexa nr. 2. (la 26-03-2015, Alin. (2) al art. 16 a fost modificat de pct. 22 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. ) (3) Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii se poate formula plângere potrivit prevederilor legale în vigoare.(4) Bunurile provenite din confiscările efectuate de GNM ca urmare a activității specifice se valorifică potrivit prevederilor legale în vigoare.(5) Pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, comisarii și personalul GNM folosesc mijloace tehnice omologate, autovehicule, camere video de bord, ambarcațiuni, mijloace de observare aeriană, înregistratoare audio-video portabile de tip body worn camera, după caz, dotate corespunzător, în condițiile legii și cu respectarea dispozițiilor legale în ceea ce privește datele cu caracter personal. (la 01-09-2025, Alineatul (5), Articolul 16, Capitolul V a fost modificat de Punctul 19., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) (6) Normele de dotare, însemnele distinctive și modelele uniformelor comisarilor sunt prevăzute în anexele nr. 3-9.(7) Mijloacele tehnice și echipamentele de comunicare, de transport și de protecție cu care sunt dotate structurile GNM sunt prevăzute în lista din anexa nr. 10.  +  Articolul 17Personalul GNM este format din funcționari publici și personal contractual. Salarizarea personalului GNM se face în condițiile prevăzute de legislația privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. (la 26-03-2015, Art. 17 a fost modificat de pct. 23 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015. )  +  Articolul 18(1) Numărul maxim al mijloacelor de transport și consumul normat de carburanți pentru activitățile GNM sunt prevăzute în anexa nr. 11.(2) Mijloacele de transport și de intervenție terestre și navale din dotarea GNM pot fi prevăzute cu însemne și dispozitive de avertizare acustică și luminoasă, cu sisteme de avertizare vocală, care sunt utilizate numai în situațiile ce impun acest lucru. (la 18-08-2025, Alineatul (2), Articolul 18, Capitolul V a fost modificat de Punctul 20., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 ) (3) Modelul legitimației speciale de control este prevăzut în anexa nr. 12.  +  Articolul 19(1) Normele tehnice privind organizarea și desfășurarea activităților de control și inspecție în domeniul protecției mediului, prin care se transpune Recomandarea 2001/331/CE, se actualizează prin ordin al ministrului mediului, la propunerea motivată a Comisariatului General al GNM.(2) Anexele nr. 1-12 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.  +  Articolul 20Personalul comisariatelor regionale va fi preluat în cadrul comisariatelor județene în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, în condițiile legii, cu menținerea drepturilor salariale.  +  Articolul 21Comisariatul general preia de la comisariatele regionale desființate, pe bază de protocol de predare-preluare, toate drepturile și obligațiile, clădirile, spațiile și terenurile aferente, precum și toate celelalte bunuri aflate în patrimoniu, necesare desfășurării activității specifice, inclusiv fondurile financiare, existente la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.  +  Articolul 22Proiectele și programele cu finanțare externă nerambursabilă derulate prin comisariatele regionale ale GNM se preiau de către Comisariatul General al GNM, cu toate drepturile și obligațiile rezultate din acestea.  +  Articolul 23(1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 112/2009 privind organizarea și funcționarea Gărzii Naționale de Mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 128 din 2 martie 2009, cu modificările ulterioare, se abrogă.(2) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, nota prevăzută la pct. 1 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 544/2012 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului și Pădurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 31 mai 2012, se modifică și va avea următorul cuprins:"NOTĂ:Numărul maxim de posturi finanțate de la bugetul de stat pentru instituțiile prevăzute la cap. I este de 3.686, din care:– Garda Națională de Mediu - 889 de posturi;– Agenția Națională pentru Protecția Mediului și instituțiile din subordine - 2.169 de posturi;– Administrația Rezervației Biosferei "Delta Dunării" - 171 de posturi;– inspectoratele teritoriale de regim silvic și de vânătoare - 457 de posturi."
    PRIM-MINISTRU
    VICTOR-VIOREL PONTA
    Contrasemnează:
    Ministrul mediului și pădurilor,
    Rovana Plumb
    Ministrul muncii, familiei și protecției sociale,
    Mariana Câmpeanu
    Viceprim-ministru, ministrul finanțelor publice,
    Florin Georgescu
    București, 17 octombrie 2012.Nr. 1.005.  +  Anexa nr. 1* Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. (la 18-08-2025, Anexa 1 a fost modificată de Punctul 21., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )  +  Anexa nr. 2
    Modelul procesului-verbal de constatare a contravenției
    și de aplicare a sancțiunii și modelul înștiințării de plată

    Pag. 1
    ROMÂNIAMINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI PĂDURILORGARDA NAȚIONALĂ DE MEDIUOperator de date cu caracter personal, înregistrat la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal cu nr. 16625Comisariatul General - cod fiscal ....................Serviciul Comisariatul ................................,Localitatea ..................., str. ................. nr. .......Tel. ......................., fax .........................Seria .............. nr. ................
    PROCES-VERBAL
    de constatare și sancționare a contravenției,
    încheiat astăzi, ziua ...... luna ..........anul, la ............. din ............
    Subsemnatul(a), ................., în calitate de angajat la Garda Națională de Mediu ..............., împuternicit cu Legitimația specială de control nr. ............ din anul .........., în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.005/2012 privind organizarea și funcționarea Gărzii Naționale de Mediu, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare,în urma controlului efectuat la ........(sucursala, agenția, punctul de lucru)........ din localitatea ................, str. ................. nr. ......, bl. ......, sc. ......., et. ........, ap. ......., județul (sectorul) ......................, aparținând ..........................., înmatriculată la ORC cu nr. J.../..../…., C.U.I. ....................., am constatat următoarele:Domnul/Doamna/unitatea de bază ……......., născut(ă) la data ………. în localitatea .............., cu domiciliul/sediul în localitatea ……..…….., str. .............. nr. ....., bl. ...., sc. ....., et. ...., ap. ......, județul/sectorul ................, cu act de identitate/certificat de înmatriculare seria .......... nr. ..........., eliberat de .........., C.N.P./C.U.I. .................., ocupația/profil de activitate - cod CAEN ......................., reprezentat(ă) de ........................ (act de identitate) seria ................. nr. ..................., C.N.P. .................., în calitate de ........................, a săvârșit următoarele fapte în data de ............ ora ..........:[1] .....................................................................................................................[2] .....................................................................................................................[3] .....................................................................................................................Faptele descrise mai sus contravin:[1] ..................... art. ....... alin. ...... prf./pct. ...... lit. .......... și se sancționează cu amendă de la ............. la .................;[2] ..................... art. ....... alin. ...... prf./pct. ...... lit. .......... și se sancționează cu amendă de la ............. la .................;[3] ..................... art. ....... alin. ...... prf./pct. ...... lit. .......... și se sancționează cu amendă de la ............. la .................,pentru care se aplică următoarele sancțiuni:[1]...........................................lei contravenția prevăzută de ..................... art. ....... alin. ........ prf./pct. ....... lit. ............;[2]...........................................lei contravenția prevăzută de ..................... art. ....... alin. ........ prf./pct. ....... lit. ............;[3]...........................................lei contravenția prevăzută de ..................... art. ....... alin. ........ prf./pct. ....... lit. ........... .TOTAL LEI ....................... (........................)Conform prevederilor legale, contravenientul poate/nu poate achita în cel mult 15 zile de la data comunicării prezentului proces-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzute de dispoziția legală pentru fapta(ele) săvârșită(e), care este de ..................... (................) lei.
    Semnătura comisarului Gărzii Naționale de Mediu…………………………..Semnătura martorului…………………………..Semnătura contravenientului…………………………………..

    Pag. 2
    Amenda se va achita în contul ....................., deschis la trezoreria/casieria autorității administrației publice locale ......................, iar copia dovezii efectuării plății va fi transmisă în termen 15 zile de la data comunicării procesului-verbal la Garda Națională de Mediu - Comisariatul ............................ .Împotriva procesului-verbal se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării/comunicării la judecătoria în a cărei circumscripție a fost săvârșită contravenția.ALTE MENȚIUNI...............................................................În legătură cu faptele arătate, contravenientul ...................., reprezentat prin ..................., în calitate de ....................., face următoareleOBIECȚII: ..........................................................................................................................................................................
    Semnătura contravenientului
    ......................................................
    Prin săvârșirea acestei (acestor) contravenții s-au produs următoarele pagube:..........................................................................................................................În temeiul art. ........ din ............. contravenientului i se aplică următoarele sancțiuni contravenționale complementare:Pentru fapta prevăzută la punctul [....] ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................Precizări cu privire la măsuri de conservare/valorificare/confiscare: ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................Bunurile ce aparțin: .................................................................................................Contravenientul nu poate să semneze/nu este de față/refuză să semneze, împrejurare ce se adeverește de martorul ..........................., născut la data ................... în localitatea ........................., cu domiciliul în ..............................., str. ..... nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ......, ap. ......, județul (sectorul) ............, cu act de identitate ........ seria ...... nr. ......., eliberat de ............., C.N.P. .................................. .Prezentul proces-verbal nu a fost încheiat în prezența unui martor deoarece:..........................................................................................................................
    Semnătura comisarului Gărzii Naționale de Mediu…………………………..Semnătura martorului…………………………..Semnătura contravenientului…………………………………..
    Înștiințare de plată: Amenda se va achita obligatoriu în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării. Procesul-verbal neatacat în termenul menționat, precum și hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a soluționat plângerea constituie titlu executoriu, fără vreo altă formalitate. Prezentul proces-verbal s-a întocmit în 3 (trei) exemplare, dintre care unul a fost înmânat contravenientului.
    Semnătura comisarului Gărzii Naționale de Mediu……………………………………Semnătura contravenientului………………………………..
    (la 18-08-2025, Anexa 2 a fost modificată de Punctul 21. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )
     +  Anexa nr. 3
    LISTA
    articolelor din compunerea uniformei pentru personalul Gărzii Naționale de Mediu
    a) Uniformă bărbațiCămașă cu guler pentru cravatăCostum bărbați clasicCravatăJachetă din stofă căptușită, model unic pentru femei și bărbațib) Uniformă femeiBluzăFustă dreaptăPantalon drept, din stofă, pentru pantofSacou clasic din stofăJacheta din stofă căptușită, model unic pentru femei și bărbațic) AccesoriiPantofi din piele de culoare neagrăInsignă de comisar Plachetă cu numeVestă inscripționată GNM (la 18-08-2025, Anexa 3 a fost modificată de Punctul 21. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )
     +  Anexa nr. 4
    NORME DE DOTARE
    și durata de serviciu a articolelor de uniformă
    pentru personalul Gărzii Naționale de Mediu
    Nr. crt.Denumirea articolului de uniformăNorma de dotare inițială (bucată/pereche)Durata de serviciu (ani)
    1.Costum bărbați clasic12
    2.Costum damă clasic, cu fustă și pantalon12
    3.Cămașă bărbați22
    4.Bluză femei22
    5.Jachetă din stofă pentru bărbați și femei12
    6.Cravată2Numai dotare inițială
    7.Pantofi din piele de culoare neagră11
    8.Insignă1Numai dotare inițială
    9.Plachetă cu nume2Numai dotare inițială
    10.Vestă inscripționată GNM12
    (la 18-08-2025, Anexa 4 a fost modificată de Punctul 21. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )
     +  Anexa nr. 5INSIGNA ȘI PLACHETApentru Garda Națională de MediuNOTĂ:Insigna se va confecționa din aliaj metalic ușor, cu aversul emailat color, pe revers va avea serie de personalizare gravată și se va purta cu ajutorul suportului din piele.Placheta se va confecționa din aliaj metalic ușor, cu aversul emailat color roșu, galben, albastru în primele 3 casete și verde în caseta pentru inscripționarea numelui. Numele va fi inscripționat vizibil cu culoarea neagră, pe revers va avea sistem de prindere și se va purta deasupra buzunarului stâng al uniformei.  +  Anexa nr. 6UNIFORMA BĂRBAȚI  +  Anexa nr. 7UNIFORMA FEMEI  +  Anexa nr. 8CĂMAȘĂ - BLUZĂ  +  Anexa nr. 9JACHETĂ DIN STOFĂ PENTRU FEMEI ȘI BĂRBAȚI  +  Anexa nr. 10
    LISTA
    mijloacelor tehnice și echipamentelor de comunicare, de transport
    și de protecție din dotarea Gărzii Naționale de Mediu
    a) Mijloace de transport și comunicare1. Autoturism inscripționat corespunzător, dotat cu mijloace de avertizare acustică și luminoasă2. Ambarcațiuni inscripționate și dotate corespunzător cu mijloace de avertizare acustică și luminoasă3. Aparate de zbor fără pilot la bord, ghidate de la distanță4. Radiotelefon sau telefon mobil5. Mijloace de comunicare specifice navigației6. Înregistratoare audio-video portabile de tip body worn camera7. Camere video de bord8. Echipamente de scanare cu raze X9. Remorci/Platformă de transportb) Echipament individual de protecție1. Salopetă - combinezon impermeabil, culoare verde2. Cască de protecție3. Ochelari de protecție4. Mască izolantă5. Mănuși de protecție6. Cizme din cauciuc7. Îmbrăcăminte inscripționată cu însemne specificeEchipamentul de protecție este asigurat numai ca dotare inițială, selectiv, în funcție de specificul zonelor de responsabilitate ale comisarilor respectivi. (la 18-08-2025, Anexa 10 a fost modificată de Punctul 21. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )
     +  Anexa nr. 11Numărul de autoturisme, ambarcațiuni și aparate de zbor cu propulsie electrică care aparțin Gărzii Naționale de Mediu, precum și normele privind consumul lunar de carburanți pentru autoturisme și ambarcațiuniI. Număr maxim aprobat de mijloace de transport
    Numărul maxim aprobatConsumul de carburanți maxim aprobat
    350 de autoturisme400 litri/lună/autoturism
    20 de autospeciale400 litri/lună/autospecială
    un autovehicul800 litri/lună
    10 ATV-uri100 litri/lună/autovehicul cu utilizare specială (ATV)
    II. Număr de ambarcațiuni
    Numărul maxim aprobatConsumul de carburanți maxim aprobat
    3520-40 litri/oră, în funcție de capacitatea cilindrică a bărcilor din dotare, pentru maximum 80 de ore pe lună
    NOTE:1. Alocarea de drepturi, repartizarea, detalierea, transferul mijloacelor de transport, indiferent de categoria lor, se stabilesc prin decizie a comisarului general al Gărzii Naționale de Mediu.2. Nu se consideră depășiri la consumul normat la mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se încadrează în limita carburantului normat în raport cu numărul total de mijloace de transport aprobat pentru Garda Națională de Mediu. (la 18-08-2025, Anexa 11 a fost modificată de Punctul 21. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 660 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 18 august 2025 )
     +  Anexa nr. 12LEGITIMAȚIE SPECIALĂ DE CONTROL----------Anexa 12 a fost înlocuită cu anexa 3 din HOTĂRÂREA nr. 170 din 11 martie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 26 martie 2015, conform pct. 24 al art. I din același act normativ.--------