LEGE nr. 263 din 16 iunie 2004 (*actualizată*)privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă(actualizată până la data de 19 iulie 2012*)
----------------*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 19 iulie 2012 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005; LEGEA nr. 14 din 11 ianuarie 2006; ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 32 din 1 aprilie 2009; LEGEA nr. 244 din 23 iunie 2009; ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011; LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorParlamentul României adoptă prezenta lege. + Capitolul I Dispoziţii generale + Articolul 1Prezenta lege reglementează asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centre de permanenţă la nivelul colectivităţilor locale arondate.---------Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 2 (1) Centrele de permanenţă sunt forme de organizare a activităţii medicale în sistemul sanitar, fixe sau mobile, fără personalitate juridică, care funcţionează în afara programului de activitate al cabinetului de medicină de familie stabilit şi prevăzut în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară încheiat cu casa de asigurări de sănătate, care sunt organizate în condiţiile prevăzute de lege şi care asigură continuitatea asistenţei medicale primare.---------Alin. (1) al art. 2 a fost modificat de pct. 2 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare, potrivit prezentei legi, cabinetele de medicină de familie pot angaja medici de medicină generală şi asistenţi medicali care au autorizată exercitarea profesiei în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în limita fondurilor contractate cu casele de asigurări de sănătate cu această destinaţie.---------Alin. (2) al art. 2 a fost modificat de pct. 2 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.(2^1) Asistenţii medicali necesari pentru activitatea centrelor de permanenţă pot fi repartizaţi de medicii de familie asociaţi conform unui grafic stabilit de comun acord între medicii care asigură continuitatea asistenţei medicale şi asistenţii medicali angajaţi, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.---------Alin. (2^1) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.(2^2) Activitatea asistenţilor medicali prevăzuţi la alin. (2^1) se plăteşte de către medicul de familie, cu tariful orar stabilit în funcţie de salariul negociat pentru orele efectiv prestate în afara programului de lucru stabilit, şi se suportă din sumele decontate de către casele de asigurări de sănătate cabinetelor medicale cu care au încheiat contract distinct pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.---------Alin. (2^2) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (3) Centrele de permanenţă fixe sunt unităţi sanitare cu sediu stabil, fără personalitate juridică, care pot avea în dotare autospeciale pentru efectuarea consultaţiilor la domiciliul pacienţilor. Activitatea în cadrul centrelor de permanenţă fixe se desfăşoară în regim de gardă, la sediul acestora, precum şi în zona arondată centrului, în cazul în care centrul dispune de autospecială pentru efectuarea consultaţiilor la domiciliul pacienţilor. (4) Centrele de permanenţă mobile reprezintă forme de organizare a activităţii medicale care asigură continuitatea asistenţei medicale primare în regim de gardă, de la nivelul serviciilor de ambulanţă, cabinetelor de medicină de familie sau, după caz, de la domiciliul medicului, şi care utilizează autospecialele pentru consultaţii la domiciliu. (5) Centrele de permanenţă prevăzute la alin. (1) se înfiinţează pe baza dispoziţiei emise de către directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, cu acordul prealabil al instituţiilor prevăzute la art. 4.---------Alin. (5) al art. 2 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (6) Asocierea medicilor în vederea participării la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă se realizează pe baza unei convenţii de asociere, în condiţiile prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.---------Alin. (6) al art. 2 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.---------Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. + Articolul 3Centrele de permanenţă se organizează în zone izolate sau greu accesibile ori în localităţi din mediul urban sau rural în care direcţiile de sănătate publică, respectiv direcţiile medicale din ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie, consideră că este necesară asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare.--------Art. 3 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. + Articolul 4 (1) Zonele în care se înfiinţează centre de permanenţă sunt stabilite de direcţiile de sănătate publică, cu acordul prealabil al consiliilor locale.---------Alin. (1) al art. 4 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 5 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) centrele de permanenţă organizate în cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, care se înfiinţează în zonele stabilite de direcţiile medicale din structura ministerelor şi instituţiilor respective, cu acordul prealabil al Casei de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, respectiv al Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.---------Art. 4 a fost modificat de pct. 5 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Capitolul II Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea centrelor de permanenţă + Articolul 5 (1) Atribuţiile direcţiilor de sănătate publică privind funcţionarea centrelor de permanenţă sunt următoarele: a) arondarea teritorială a localităţilor la centrele de permanenţă; b) asigurarea dotării truselor de urgenţă cu medicamente şi materiale sanitare, în conformitate cu baremul minimal stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii; c) controlul organizării şi desfăşurării activităţii; d) avizarea programării lunare a medicilor care participă la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în cadrul centrelor de permanenţă, stabilite de către medicul coordonator al centrului, până la data de 25 a lunii curente pentru luna următoare.---------Lit. d) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 2 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 6 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Sumele necesare pentru asigurarea dotării truselor de urgenţă prevăzute la alin. (1) lit. b) se suportă din fondurile alocate Programului naţional de urgenţă prespitalicească.---------Art. 5 a fost modificat de pct. 6 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 6 (1) Atribuţiile consiliilor locale privind funcţionarea centrelor de permanenţă constau în: a) asigurarea spaţiilor necesare desfăşurării activităţii centrelor de permanenţă; b) asigurarea personalului auxiliar; c) asigurarea dotării minimale necesare funcţionării centrelor de permanenţă, stabilită prin ordin al ministrului sănătăţii; d) asigurarea utilităţilor necesare funcţionării centrelor de permanenţă. e) asigurarea pazei centrelor de permanenţă.---------Lit. e) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 3 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 7 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Consiliile locale pot participa la asigurarea dotării truselor de urgenţă cu medicamentele şi materialele sanitare necesare acordării asistenţei medicale la nivelul centrelor de permanenţă, în conformitate cu baremul minimal stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii. (3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2) centrele de permanenţă organizate în cadrul ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie, pentru care condiţiile necesare funcţionării, inclusiv dotarea cu medicamente şi materiale sanitare pentru trusele de urgenţă, se asigură de ministerele şi instituţiile centrale în structura cărora acestea se organizează.---------Art. 6 a fost modificat de pct. 7 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 7 (1) Continuitatea asistenţei medicale primare este asigurată prin centrele de permanenţă de medici de familie, medici de medicină generală şi asistenţi medicali care îşi exercită profesia în condiţiile legii. (2) Medicii prevăzuţi la alin. (1), care îşi desfăşoară activitatea în localităţile arondate teritorial la centrele de permanenţă, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, asigură continuitatea asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi.---------Alin. (2) al art. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 8 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (3) Activitatea medicului se desfăşoară, de regulă, la sediul centrului de permanenţă. (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), medicul se poate deplasa la urgenţe majore pe raza localităţii unde se găseşte situat centrul de permanenţă. (5) Prin centrele de permanenţă organizate în condiţiile legii se acordă serviciile medicale prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă. (6) Serviciile medicale prevăzute la alin. (5) se acordă tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de calitatea de asigurat sau neasigurat al acestora. (7) În situaţia în care nu pot să participe la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi, sau nu pot respecta programarea avizată de către direcţiile de sănătate publică ori direcţiile medicale din structura ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, după caz, medicii asigură înlocuirea lor de către un alt medic, cu informarea, în scris, a direcţiilor de sănătate publică sau a direcţiilor medicale din structura ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, după caz.---------Alin. (7) al art. 7 a fost modificat de pct. 5 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 9 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.---------Art. 7 a fost modificat de subpct. 1 al pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 244 din 23 iunie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 445 din 29 iunie 2009, care modifică articolul unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 32 din 1 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 214 din 2 aprilie 2009.--------Art. 8 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. + Articolul 9 (1) Finanţarea asigurării continuităţii serviciilor în asistenţa medicală primară se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.---------Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 10 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Plata medicilor care îşi desfăşoară activitatea în cadrul centrelor de permanenţă se face în baza unui contract distinct încheiat între medic şi casa de asigurări de sănătate, în condiţiile prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi. (3) Plata asistenţilor medicali se face în conformitate cu reglementările legale în vigoare sau, după caz, în conformitate cu reglementările specifice ale ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, pentru asistenţii medicali ai centrelor de permanenţă organizate în cadrul acestora.--------Art. 9 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. + Articolul 10 (1) Transportul cazurilor de urgenţă ale centrelor de permanenţă este asigurat, după caz, de ambulanţele celei mai apropiate substaţii a serviciului judeţean de ambulanţă sau a Serviciului de ambulanţă Bucureşti-Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov, respectiv de serviciile de ambulanţă organizate de ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie care au înfiinţate centre de permanenţă.---------Alin. (1) al art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 11 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Pe lângă centrele de permanenţă care asigură asistenţă medicală pentru cel puţin 10 localităţi, se înfiinţează o substaţie de ambulanţă sau SMURD.---------Alin. (2) al art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 11 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (3) Activitatea în afara centrului de permanenţă este coordonată de dispeceratul medical al serviciului public de ambulanţă sau, după caz, de dispeceratul integrat de urgenţă.---------Alin. (3) al art. 10 a fost modificat de pct. 11 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (4) Coordonatorii centrelor de permanenţă organizate în cadrul reţelei sanitare a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sunt numiţi conform prevederilor art. 8 alin. (3). Pentru activităţile desfăşurate în afara centrului de permanenţă, coordonarea va fi asigurată de conducătorii centrelor medicale de diagnostic şi tratament ambulatoriu ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv ai centrelor medicale judeţene şi ale municipiului Bucureşti.--------Alin. (4) al art. 10 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. (5) În cazul centrelor de permanenţă organizate în cadrul reţelei sanitare a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv a Ministerului Transporturilor, vehiculul special dotat pentru deplasările medicilor la consultaţiile de urgenţă va fi asigurat de unităţile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv de unităţile Ministerului Transporturilor din teritoriul arondat centrului de permanenţă respectiv.--------Alin. (5) al art. 10 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008.--------Art. 10 [iniţial cu un singur alineat] a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. + Articolul 11Programul de funcţionare a centrelor de permanenţă se stabileşte între orele 15,00-8,00 în zilele lucrătoare şi permanent, în zilele nelucrătoare. + Capitolul III Dispoziţii tranzitorii şi finale + Articolul 12Medicii de familie asociaţi în centre de permanenţă au obligaţia de a afişa la cabinetul medical în care îşi desfăşoară activitatea în timpul programului de lucru următoarele date: a) centrul de permanenţă care asigură rezolvarea situaţiilor de urgenţă în afara programului de activitate; b) numărul de telefon al centrului de permanenţă; c) programul fiecăruia dintre medicii asociaţi; d) numărul de apel telefonic unic 112 pentru apeluri de urgenţă.---------Art. 12 a fost modificat de pct. 12 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 13 (1) În situaţia în care nu există spaţiu disponibil, până la asigurarea spaţiilor de către autorităţile locale pentru organizarea unui centru de permanenţă independent, rezolvarea situaţiilor de urgenţă în afara programului de activitate poate fi asigurată prin rotaţie, de către medicii de familie asociaţi în acest scop, la sediul fiecărui cabinet medical.---------Alin. (1) al art. 13 a fost modificat de pct. 7 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 13 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) În situaţiile prevăzute la alin. (1) fiecare medic de familie are obligaţia de a afişa la cabinetul medical programarea şi locul unde se asigură rezolvarea situaţiilor de urgenţă, numele medicului, numărul de telefon al cabinetului medical programat, precum şi numărul de telefon la care poate fi apelată substaţia serviciului de ambulanţă corespunzător.---------Art. 13 a fost modificat de pct. 13 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 14Centrele de permanenţă înfiinţate până la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi vor reorganiza activitatea conform prevederilor acesteia. + Articolul 14^1 (1) În cazul în care medicii de familie nu respectă prevederile art. 7 alin. (2) şi (7), casele de asigurări de sănătate cu care sunt în relaţie contractuală diminuează lunar, cu 10%, valoarea minimă garantată a punctului per capita, respectiv venitul lunar al medicilor nou-veniţi într-o localitate, stabilit în conformitate cu prevederile Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.---------Alin. (1) al art. 14^1 a fost modificat de pct. 8 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 14 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică până la data încheierii de către medicul de familie şi casa de asigurări de sănătate a contractului distinct pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi.---------Art. 14^1 a fost introdus de pct. 14 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.--------Art. 15 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. + Articolul 16Dispoziţiile referitoare la funcţionarea centrelor de permanenţă din cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2006.---------Art. 16 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILORVALER DORNEANUPREŞEDINTELE SENATULUINICOLAE VĂCĂROIUBucureşti, 16 iunie 2004.Nr. 263.-----------
EMITENT |
----------------*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 19 iulie 2012 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005; LEGEA nr. 14 din 11 ianuarie 2006; ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 32 din 1 aprilie 2009; LEGEA nr. 244 din 23 iunie 2009; ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011; LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorParlamentul României adoptă prezenta lege. + Capitolul I Dispoziţii generale + Articolul 1Prezenta lege reglementează asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centre de permanenţă la nivelul colectivităţilor locale arondate.---------Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 2 (1) Centrele de permanenţă sunt forme de organizare a activităţii medicale în sistemul sanitar, fixe sau mobile, fără personalitate juridică, care funcţionează în afara programului de activitate al cabinetului de medicină de familie stabilit şi prevăzut în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară încheiat cu casa de asigurări de sănătate, care sunt organizate în condiţiile prevăzute de lege şi care asigură continuitatea asistenţei medicale primare.---------Alin. (1) al art. 2 a fost modificat de pct. 2 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare, potrivit prezentei legi, cabinetele de medicină de familie pot angaja medici de medicină generală şi asistenţi medicali care au autorizată exercitarea profesiei în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în limita fondurilor contractate cu casele de asigurări de sănătate cu această destinaţie.---------Alin. (2) al art. 2 a fost modificat de pct. 2 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.(2^1) Asistenţii medicali necesari pentru activitatea centrelor de permanenţă pot fi repartizaţi de medicii de familie asociaţi conform unui grafic stabilit de comun acord între medicii care asigură continuitatea asistenţei medicale şi asistenţii medicali angajaţi, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.---------Alin. (2^1) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.(2^2) Activitatea asistenţilor medicali prevăzuţi la alin. (2^1) se plăteşte de către medicul de familie, cu tariful orar stabilit în funcţie de salariul negociat pentru orele efectiv prestate în afara programului de lucru stabilit, şi se suportă din sumele decontate de către casele de asigurări de sănătate cabinetelor medicale cu care au încheiat contract distinct pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.---------Alin. (2^2) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (3) Centrele de permanenţă fixe sunt unităţi sanitare cu sediu stabil, fără personalitate juridică, care pot avea în dotare autospeciale pentru efectuarea consultaţiilor la domiciliul pacienţilor. Activitatea în cadrul centrelor de permanenţă fixe se desfăşoară în regim de gardă, la sediul acestora, precum şi în zona arondată centrului, în cazul în care centrul dispune de autospecială pentru efectuarea consultaţiilor la domiciliul pacienţilor. (4) Centrele de permanenţă mobile reprezintă forme de organizare a activităţii medicale care asigură continuitatea asistenţei medicale primare în regim de gardă, de la nivelul serviciilor de ambulanţă, cabinetelor de medicină de familie sau, după caz, de la domiciliul medicului, şi care utilizează autospecialele pentru consultaţii la domiciliu. (5) Centrele de permanenţă prevăzute la alin. (1) se înfiinţează pe baza dispoziţiei emise de către directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, cu acordul prealabil al instituţiilor prevăzute la art. 4.---------Alin. (5) al art. 2 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (6) Asocierea medicilor în vederea participării la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă se realizează pe baza unei convenţii de asociere, în condiţiile prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.---------Alin. (6) al art. 2 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.---------Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. + Articolul 3Centrele de permanenţă se organizează în zone izolate sau greu accesibile ori în localităţi din mediul urban sau rural în care direcţiile de sănătate publică, respectiv direcţiile medicale din ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie, consideră că este necesară asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare.--------Art. 3 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. + Articolul 4 (1) Zonele în care se înfiinţează centre de permanenţă sunt stabilite de direcţiile de sănătate publică, cu acordul prealabil al consiliilor locale.---------Alin. (1) al art. 4 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 5 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) centrele de permanenţă organizate în cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, care se înfiinţează în zonele stabilite de direcţiile medicale din structura ministerelor şi instituţiilor respective, cu acordul prealabil al Casei de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, respectiv al Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.---------Art. 4 a fost modificat de pct. 5 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Capitolul II Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea centrelor de permanenţă + Articolul 5 (1) Atribuţiile direcţiilor de sănătate publică privind funcţionarea centrelor de permanenţă sunt următoarele: a) arondarea teritorială a localităţilor la centrele de permanenţă; b) asigurarea dotării truselor de urgenţă cu medicamente şi materiale sanitare, în conformitate cu baremul minimal stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii; c) controlul organizării şi desfăşurării activităţii; d) avizarea programării lunare a medicilor care participă la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în cadrul centrelor de permanenţă, stabilite de către medicul coordonator al centrului, până la data de 25 a lunii curente pentru luna următoare.---------Lit. d) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 2 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 6 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Sumele necesare pentru asigurarea dotării truselor de urgenţă prevăzute la alin. (1) lit. b) se suportă din fondurile alocate Programului naţional de urgenţă prespitalicească.---------Art. 5 a fost modificat de pct. 6 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 6 (1) Atribuţiile consiliilor locale privind funcţionarea centrelor de permanenţă constau în: a) asigurarea spaţiilor necesare desfăşurării activităţii centrelor de permanenţă; b) asigurarea personalului auxiliar; c) asigurarea dotării minimale necesare funcţionării centrelor de permanenţă, stabilită prin ordin al ministrului sănătăţii; d) asigurarea utilităţilor necesare funcţionării centrelor de permanenţă. e) asigurarea pazei centrelor de permanenţă.---------Lit. e) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 3 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 7 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Consiliile locale pot participa la asigurarea dotării truselor de urgenţă cu medicamentele şi materialele sanitare necesare acordării asistenţei medicale la nivelul centrelor de permanenţă, în conformitate cu baremul minimal stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii. (3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2) centrele de permanenţă organizate în cadrul ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie, pentru care condiţiile necesare funcţionării, inclusiv dotarea cu medicamente şi materiale sanitare pentru trusele de urgenţă, se asigură de ministerele şi instituţiile centrale în structura cărora acestea se organizează.---------Art. 6 a fost modificat de pct. 7 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 7 (1) Continuitatea asistenţei medicale primare este asigurată prin centrele de permanenţă de medici de familie, medici de medicină generală şi asistenţi medicali care îşi exercită profesia în condiţiile legii. (2) Medicii prevăzuţi la alin. (1), care îşi desfăşoară activitatea în localităţile arondate teritorial la centrele de permanenţă, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, asigură continuitatea asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi.---------Alin. (2) al art. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 8 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (3) Activitatea medicului se desfăşoară, de regulă, la sediul centrului de permanenţă. (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), medicul se poate deplasa la urgenţe majore pe raza localităţii unde se găseşte situat centrul de permanenţă. (5) Prin centrele de permanenţă organizate în condiţiile legii se acordă serviciile medicale prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă. (6) Serviciile medicale prevăzute la alin. (5) se acordă tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de calitatea de asigurat sau neasigurat al acestora. (7) În situaţia în care nu pot să participe la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi, sau nu pot respecta programarea avizată de către direcţiile de sănătate publică ori direcţiile medicale din structura ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, după caz, medicii asigură înlocuirea lor de către un alt medic, cu informarea, în scris, a direcţiilor de sănătate publică sau a direcţiilor medicale din structura ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, după caz.---------Alin. (7) al art. 7 a fost modificat de pct. 5 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 9 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.---------Art. 7 a fost modificat de subpct. 1 al pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 244 din 23 iunie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 445 din 29 iunie 2009, care modifică articolul unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 32 din 1 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 214 din 2 aprilie 2009.--------Art. 8 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. + Articolul 9 (1) Finanţarea asigurării continuităţii serviciilor în asistenţa medicală primară se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.---------Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 10 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Plata medicilor care îşi desfăşoară activitatea în cadrul centrelor de permanenţă se face în baza unui contract distinct încheiat între medic şi casa de asigurări de sănătate, în condiţiile prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi. (3) Plata asistenţilor medicali se face în conformitate cu reglementările legale în vigoare sau, după caz, în conformitate cu reglementările specifice ale ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, pentru asistenţii medicali ai centrelor de permanenţă organizate în cadrul acestora.--------Art. 9 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. + Articolul 10 (1) Transportul cazurilor de urgenţă ale centrelor de permanenţă este asigurat, după caz, de ambulanţele celei mai apropiate substaţii a serviciului judeţean de ambulanţă sau a Serviciului de ambulanţă Bucureşti-Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov, respectiv de serviciile de ambulanţă organizate de ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie care au înfiinţate centre de permanenţă.---------Alin. (1) al art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 11 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Pe lângă centrele de permanenţă care asigură asistenţă medicală pentru cel puţin 10 localităţi, se înfiinţează o substaţie de ambulanţă sau SMURD.---------Alin. (2) al art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 11 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (3) Activitatea în afara centrului de permanenţă este coordonată de dispeceratul medical al serviciului public de ambulanţă sau, după caz, de dispeceratul integrat de urgenţă.---------Alin. (3) al art. 10 a fost modificat de pct. 11 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (4) Coordonatorii centrelor de permanenţă organizate în cadrul reţelei sanitare a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sunt numiţi conform prevederilor art. 8 alin. (3). Pentru activităţile desfăşurate în afara centrului de permanenţă, coordonarea va fi asigurată de conducătorii centrelor medicale de diagnostic şi tratament ambulatoriu ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv ai centrelor medicale judeţene şi ale municipiului Bucureşti.--------Alin. (4) al art. 10 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. (5) În cazul centrelor de permanenţă organizate în cadrul reţelei sanitare a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv a Ministerului Transporturilor, vehiculul special dotat pentru deplasările medicilor la consultaţiile de urgenţă va fi asigurat de unităţile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv de unităţile Ministerului Transporturilor din teritoriul arondat centrului de permanenţă respectiv.--------Alin. (5) al art. 10 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008.--------Art. 10 [iniţial cu un singur alineat] a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. + Articolul 11Programul de funcţionare a centrelor de permanenţă se stabileşte între orele 15,00-8,00 în zilele lucrătoare şi permanent, în zilele nelucrătoare. + Capitolul III Dispoziţii tranzitorii şi finale + Articolul 12Medicii de familie asociaţi în centre de permanenţă au obligaţia de a afişa la cabinetul medical în care îşi desfăşoară activitatea în timpul programului de lucru următoarele date: a) centrul de permanenţă care asigură rezolvarea situaţiilor de urgenţă în afara programului de activitate; b) numărul de telefon al centrului de permanenţă; c) programul fiecăruia dintre medicii asociaţi; d) numărul de apel telefonic unic 112 pentru apeluri de urgenţă.---------Art. 12 a fost modificat de pct. 12 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 13 (1) În situaţia în care nu există spaţiu disponibil, până la asigurarea spaţiilor de către autorităţile locale pentru organizarea unui centru de permanenţă independent, rezolvarea situaţiilor de urgenţă în afara programului de activitate poate fi asigurată prin rotaţie, de către medicii de familie asociaţi în acest scop, la sediul fiecărui cabinet medical.---------Alin. (1) al art. 13 a fost modificat de pct. 7 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 13 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) În situaţiile prevăzute la alin. (1) fiecare medic de familie are obligaţia de a afişa la cabinetul medical programarea şi locul unde se asigură rezolvarea situaţiilor de urgenţă, numele medicului, numărul de telefon al cabinetului medical programat, precum şi numărul de telefon la care poate fi apelată substaţia serviciului de ambulanţă corespunzător.---------Art. 13 a fost modificat de pct. 13 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. + Articolul 14Centrele de permanenţă înfiinţate până la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi vor reorganiza activitatea conform prevederilor acesteia. + Articolul 14^1 (1) În cazul în care medicii de familie nu respectă prevederile art. 7 alin. (2) şi (7), casele de asigurări de sănătate cu care sunt în relaţie contractuală diminuează lunar, cu 10%, valoarea minimă garantată a punctului per capita, respectiv venitul lunar al medicilor nou-veniţi într-o localitate, stabilit în conformitate cu prevederile Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.---------Alin. (1) al art. 14^1 a fost modificat de pct. 8 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 14 al art. unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică până la data încheierii de către medicul de familie şi casa de asigurări de sănătate a contractului distinct pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi.---------Art. 14^1 a fost introdus de pct. 14 al articolului unic din ORDONANŢA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011.--------Art. 15 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din ORDONANŢA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. + Articolul 16Dispoziţiile referitoare la funcţionarea centrelor de permanenţă din cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2006.---------Art. 16 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILORVALER DORNEANUPREŞEDINTELE SENATULUINICOLAE VĂCĂROIUBucureşti, 16 iunie 2004.Nr. 263.-----------