ORDIN nr. 118 din 30 mai 2012privind condițiile în care se suportă de către unitate sumele necesare asigurării asistenței juridice a cadrelor militare din Ministerul Administrației și Internelor pentru fapte săvârșite de acestea în exercitarea, potrivit legii, a atribuțiilor de serviciu
EMITENT
  • MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI ȘI INTERNELOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 382 din 7 iunie 2012



    Având în vedere prevederile art. 9 lit. e) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare,ministrul administrației și internelor emite următorul ordin:  +  Articolul 1(1) Suportarea de către unitate a sumelor necesare asigurării asistenței juridice a cadrelor militare pentru faptele săvârșite de către acestea în exercitarea, potrivit legii, a atribuțiilor de serviciu se realizează în condițiile prezentului ordin, în limita fondurilor bugetare aprobate cu această destinație, conform prevederilor legale.(2) Acordarea sumelor prevăzute la alin. (1) se realizează la solicitarea cadrelor militare împotriva cărora a fost desfășurat sau se desfășoară un proces penal și/sau civil sau o procedură administrativ-jurisdicțională pentru fapte săvârșite în exercitarea, potrivit legii, a atribuțiilor de serviciu, formulată în termen de maximum 3 ani de la efectuarea cheltuielilor. (la 29-09-2025, Alineatul (2) , Articolul 1 a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 153 din 24 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 890 din 29 septembrie 2025 )  +  Articolul 2În sensul prezentului ordin, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu - faptele săvârșite în exercitarea atribuțiilor prevăzute de fișa postului/pe timpul detașării, în misiuni ordonate, sau cele prevăzute în actele normative în vigoare;b) unitate - unitatea la care cadrul militar era încadrat la data săvârșirii faptei;c) șef - inspector general/inspector-șef/comandant/director general;d) avocat - persoana care își exercită profesia în condițiile Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările ulterioare, și ale Statutului profesiei de avocat.  +  Articolul 3(1) Cadrele militare îndreptățite să beneficieze de sumele prevăzute la art. 1 solicită, prin raport scris, șefului unității acordarea acestor sume.(2) În situația în care cadrul militar este arestat preventiv, raportul poate fi depus de unul dintre membrii familiei acestuia sau de reprezentantul său legal.(3) Raportul se formulează în scris, se înregistrează la secretariatul unității și este însoțit de documentele prin care face dovada că împotriva lui se desfășoară un proces penal și/sau civil sau o procedură administrativ-jurisdicțională. (la 29-09-2025, Alineatul (3) , Articolul 3 a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 153 din 24 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 890 din 29 septembrie 2025 ) (4) Dovada îndeplinirii condițiilor privind desfășurarea unui proces penal și/sau civil ori a unei proceduri administrativ-jurisdicționale împotriva cadrului militar, pentru fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu, se face după cum urmează:a) pentru situația în care împotriva cadrului militar a fost desfășurat sau se desfășoară un proces penal pentru fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu, acesta prezintă o copie a documentului emis de organele judiciare prin care a fost informat cu privire la fapta pentru care a fost/este cercetat și la încadrarea juridică a acesteia sau, în lipsa deținerii acestui document, o declarație pe propria răspundere cu privire la faptul că a fost ori că este urmărit penal sau judecat pentru săvârșirea unei infracțiuni în exercitarea atribuțiilor de serviciu;b) pentru situația în care împotriva cadrului militar a fost desfășurat sau se desfășoară un proces civil pentru fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu, acesta prezintă, în copie, documentul comunicat de instanța de judecată, din cuprinsul căruia rezultă faptul că a fost/este chemat în judecată pentru repararea prejudiciului produs prin săvârșirea unei fapte delictuale în exercitarea atribuțiilor de serviciu, și dovada comunicării acestuia;c) pentru situația în care împotriva cadrului militar a fost desfășurată sau se desfășoară o procedură administrativ-jurisdicțională, acesta prezintă o copie a documentului emis de organele administrativ-jurisdicționale prin care a fost informat cu privire la fapta pentru care a fost/este cercetat și la încadrarea juridică a acesteia sau, în lipsa deținerii acestui document, o declarație pe propria răspundere cu privire la faptul că a fost desfășurată ori că se desfășoară cu privire la persoana sa o procedură administrativ-jurisdicțională pentru o faptă săvârșită în exercitarea atribuțiilor de serviciu. (la 29-09-2025, Articolul 3 a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 153 din 24 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 890 din 29 septembrie 2025 )  +  Articolul 4(1) În cadrul fiecărei unități se constituie, prin ordin de zi pe unitate, o comisie formată din unul dintre adjuncții șefului unității, în calitate de președinte, șeful nemijlocit al cadrului militar și câte un lucrător din cadrul structurilor juridice, financiar și de resurse umane, în calitate de membri, precum și un secretar desemnat din cadrul unității, care are rolul de a stabili, pe baza analizei fișei postului, a dispozițiilor legale, a documentelor prevăzute la art. 3 alin. (3), precum și a datelor deținute cu privire la împrejurările comiterii faptei, dacă la data săvârșirii faptei cadrul militar se afla în exercitarea atribuțiilor de serviciu. Pentru lămurirea cauzei, comisia poate audia și cadrul militar respectiv.(2) Pentru unitățile fără structuri de resurse umane, financiar și juridic, comisa este formată din șeful unității/adjunctul șefului unității, în calitate de președinte, șeful nemijlocit al cadrului militar, din câte un lucrător din cadrul structurilor de resurse umane, financiar și juridic al unităților care asigură din punctul de vedere al resurselor umane, financiar și juridic aceste unități sau, după caz, din cadrul eșalonului superior, precum și un secretar desemnat din cadrul unității.(3) În cazul inspectorului general/adjuncților acestuia, componența comisiei se stabilește prin ordin al ministrului administrației și internelor, la propunerea Direcției generale financiare, Direcției generale management resurse umane și Direcției generale juridice, cererea fiind adresată ministrului administrației și internelor.(4) În situația în care cadrul militar nu mai este în activitate, la nivelul unității la care era încadrat la data săvârșirii faptei se constituie o comisie în condițiile alin. (1)-(3), după caz.(5) În termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării raportului, comisia prevăzută la alin. (1)-(3) prezintă șefului unității rezultatul verificărilor și propunerile, consemnate într-un proces-verbal, pentru a hotărî, după caz:a) aprobarea raportului prin care se solicită acordarea sumelor necesare asigurării asistenței juridice;b) respingerea solicitării privind acordarea sumelor necesare asigurării asistenței juridice și comunicarea în scris a motivelor care au stat la baza respingerii.  +  Articolul 5(1) Pentru asigurarea asistenței juridice, unitatea încheie anual un/o contract/convenție cu un avocat sau cu mai mulți avocați, după caz, selectați conform principiilor achiziției publice de servicii, urmând ca șeful unității să comunice cadrului militar datele de contact ale avocatului sau, după caz, ale avocaților selectați. În cazul în care cadrul militar este de acord să fie asistat de avocatul/avocații selectat/selectați de unitate, îl informează în acest sens pe șeful unității.(2) Pentru unitățile prevăzute la art. 4 alin. (2) procedura de selecție a serviciilor pentru asigurarea asistenței juridice se realizează la nivelul unităților care asigură din punct de vedere logistic și financiar aceste unități.(3) În situația prevăzută la art. 4 alin. (5) lit. a), șeful unității emite, cu avizul prealabil al structurii financiare, un ordin de zi pe unitate privind acordarea sumelor necesare asigurării asistenței juridice, care se plătesc avocatului în baza contractului/convenției încheiat/încheiate conform alin. (1) și (2), pe bază de documente justificative legal întocmite de acesta, și care vor purta confirmarea cadrului militar cu privire la realitatea prestării serviciului.(4) Termenul maxim pentru emiterea ordinului de zi de acordare a sumelor necesare asigurării asistenței juridice sau, după caz, pentru comunicarea în scris a răspunsului referitor la respingerea solicitării este de 20 de zile lucrătoare de la data aprobării raportului sau, după caz, de la data respingerii solicitării în condițiile art. 4 alin. (5). În situații deosebite, la propunerea comisiei, șeful unității poate aproba prelungirea termenului de soluționare a raportului, o singură dată, cu maximum 5 zile lucrătoare.(5) În vederea garantării dreptului la apărare, cadrul militar căruia i s-a aprobat raportul în condițiile prezentului ordin poate să încheie un contract de asistență juridică și cu un alt avocat decât cel selectat de către unitate, situație în care structura financiară a unității asigură plata sumelor de bani către cadrul militar, pe baza documentelor justificative legal întocmite de avocat, din care să reiasă plata onorariului acestuia de către cadrul militar. În acest caz, plățile se vor face în limita cuantumului stabilit în contractul încheiat conform alin. (1) și (2).  +  Articolul 6(1) La momentul emiterii ordinului de zi prevăzut la art. 5 alin. (3), cadrul militar completează un angajament, al cărui model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin, prin care se obligă să restituie sumele suportate de unitate pentru asigurarea asistenței juridice, în următoarele situații:a) în cazul în care cadrul militar a încheiat un contract de tranzacție ori un acord de mediere;b) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat vinovăția sa, printr-o hotărâre/decizie definitivă;c) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat, printr-o hotărâre/ decizie definitivă, că fapta nu a fost săvârșită în exercitarea atribuțiilor de serviciu;d) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat nevinovăția sa, printr-o hotărâre/decizie definitivă, și a fost admisă în favoarea acestuia plata cheltuielilor de judecată cu titlu de onorariu avocat. (la 29-09-2025, Alineatul (1) , Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 153 din 24 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 890 din 29 septembrie 2025 ) (2) În situațiile prevăzute la alin. (1), termenul de restituire este de 3 luni de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești, data finalizării procedurii administrativ-jurisdicționale, data încheierii contractului de tranzacție ori a acordului de mediere, după caz. (la 29-09-2025, Alineatul (2) , Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 153 din 24 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 890 din 29 septembrie 2025 ) (3) În cazul nerespectării angajamentului, sumele plătite vor fi recuperate de unitate de la cadrul militar, potrivit legii.  +  Articolul 7Eventualele contestații privind stabilirea și plata sumelor necesare asigurării asistenței juridice se soluționează în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 8Sumele restituite de către cadrele militare în condițiile prezentului ordin se utilizează conform prevederilor legale în vigoare.  +  Articolul 9Prevederile prezentului ordin se aplică și cadrelor militare în activitate îndreptățite care se află în cursul unei proceduri judiciare, pentru sumele plătite cu titlu de onorariu de aceștia după data intrării în vigoare a Legii nr. 53/2011 pentru modificarea și completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.  +  Articolul 10Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Notă
    Reproducem mai jos prevederile art. II din ORDINUL nr. 153 din 24 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 890 din 29 septembrie 2025:
    Rapoartele pentru decontarea cheltuielilor necesare asigurării asistenței juridice depuse anterior intrării în vigoare a prezentului ordin se soluționează potrivit normelor aplicabile la data depunerii lor.

    Ministrul administrației și internelor,
    Ioan Rus
    București, 30 mai 2012.Nr. 118.  +  ANEXĂ
    - Model -
    MINISTERUL AFACERILOR INTERNEUnitatea ..............................Data ....................................
    ANGAJAMENT
    Subsemnatul, ........ (gradul, numele și prenumele)....., prin prezentul angajament mă oblig să restitui suma de ..............., suportată de unitate pentru asigurarea asistenței juridice în cauza privind .........................................................., în următoarele situații:a) în cazul în care am încheiat un contract de tranzacție ori un acord de mediere;b) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat vinovăția mea, printr-o hotărâre/decizie definitivă;c) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat, printr-o hotărâre/decizie definitivă, că fapta nu a fost săvârșită în exercitarea atribuțiilor de serviciu;d) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat nevinovăția mea, printr-o hotărâre/decizie definitivă, și a fost admisă în favoarea mea plata cheltuielilor de judecată cu titlu de onorariu avocat.Numele și prenumele ..............................Semnătura .............................. (la 29-09-2025, Anexa a fost modificată de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 153 din 24 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 890 din 29 septembrie 2025 )