ORDIN nr. 1.178 din 6 iunie 2011pentru stabilirea criteriilor sectoriale şi a pragurilor critice aferente sectorului ICN/E - infrastructură critică naţională/europeană - "Energetic"
EMITENT
  • MINISTERUL ECONOMIEI, COMERŢULUI ŞI MEDIULUI DE AFACERI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 22 iunie 2011



    Pentru aplicarea prevederilor art. 9 alin. (2) şi art. 15 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea şi protecţia infrastructurilor critice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 18/2011,în temeiul art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.634/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri emite prezentul ordin.  +  Articolul 1În scopul identificării infrastructurilor critice, se stabilesc criteriile sectoriale şi pragurile critice aferente sectorului ICN/E - infrastructură critică naţională/europeană - "Energetic", prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2Criteriile sectoriale şi pragurile critice stabilite în anexă pot fi revizuite ca urmare a propunerilor entităţilor abilitate din organigrama Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA) şi ale operatorilor economici potenţial deţinători de infrastructuri critice.  +  Articolul 3În termen de 14 zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, potenţialii proprietari/operatori/administratori de ICN/E au obligaţia de a înainta Direcţiei industria de apărare şi probleme speciale (DIAPS) din MECMA:1. propuneri fundamentate pentru identificarea ICN/E în vederea susţinerii acestora spre desemnare;2. date privind compartimentul desemnat ca specializat în domeniul ICN/E;3. date privind ofiţerii de legătură temporari, datele lor de contact şi modalitatea de menţinere a legăturii permanente cu aceştia.  +  Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului economiei şi comerţului nr. 660/2005 privind aprobarea Ghidului de identificare a elementelor de infrastructură critică naţională din economie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.099 din 6 decembrie 2005.  +  Articolul 5Direcţiile generale (direcţiile) coordonatoare ale subsectoarelor componente ale sectorului energetic, DIAPS şi operatorii economici de sub autoritatea MECMA vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  +  Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul economiei, comerţuluişi mediului de afaceri,Ion AritonBucureşti, 6 iunie 2011.Nr. 1.178.  +  Anexa Criteriile sectoriale şi pragurile critice aferente sectoruluiICN/E - infrastructură critică naţională/europeană - "Energetic"Criteriile sectoriale vizează identificarea elementelor şi sistemelor cu impact semnificativ asupra funcţionării şi a modului de îndeplinire a misiunilor de către Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA) în calitatea sa de autoritate publică responsabilă în domeniu.MECMA stabileşte următoarele criterii sectoriale şi praguri critice aferente sectorului energetic, care stau la baza identificării infrastructurilor critice naţionale, după cum urmează:I. Criterii sectoriale:A. Impactul asupra asigurării actului de conducere/decizie/ control la nivel de:1. dispecerate/centre/camere de comandă, control şi supraveghere;2. reţele şi servicii de comunicaţii şi tehnologia informaţiei.B. Impactul asupra asigurării resurselor necesare susţinerii activităţilor şi suportului logistic privind:1. capacităţi de producţie, procesare şi prestări de servicii cu incidenţă în sector;2. capacităţi de depozitare;3. capacităţi de aprovizionare, transport şi distribuţie.În funcţie de atribuţiile conferite în condiţiile legii, MECMA poate să propună direct spre desemnare infrastructuri critice specifice acestora.II. Pragurile critice aferente criteriilor sectoriale sunt definite în funcţie de gravitatea impactului perturbării sau distrugerii unei anumite infrastructuri, respectiv caracterul de unicitate al acesteia:A. Impactul asupra asigurării actului de conducere/decizie/ control la nivel de:1. dispecerate/centre/camere de comandă, control şi supraveghere:1.1. operaţionalitate ≤ 50% şi întreruperea activităţii operatorilor deserviţi ≥ 4 ore;2. reţele şi servicii de comunicaţii şi tehnologia informaţiei:2.1. operaţionalitate ≤ 50% şi întreruperea activităţii operatorilor deserviţi ≥ 4 ore.B. Impactul asupra asigurării resurselor necesare susţinerii activităţilor şi suportului logistic privind:1. capacităţi de producţie, procesare şi prestări de servicii cu incidenţă în sector:1.1. centrale nuclearelectrice, indiferent de putere, cu utilităţile aferente;1.2. centrale hidroelectrice cu puteri instalate ≥ 100 MW;1.3. instalaţii specifice de producţie/rafinare a petrolului şi produselor petrochimice;1.4. platforme marine de foraj şi producţie;1.5. instalaţii de producere a hidrogenului necesar centralelor cu puteri instalate ≥ 100 MW;1.6. instalaţii de ardere/cazane cu capacităţi ≥ 400 tone abur/oră;1.7. săli ale maşinilor/cazanelor pentru termocentrale cu puteri instalate ≥ 100 MW;2. capacităţi de depozitare:2.1. rezervoare de presiune ridicată pentru gaze lichefiate, gazolină şi etan;2.2. baraje care creează acumulări cu volume de apă ≥ 20 milioane mc;2.3. staţii centrale/parcuri de colectare, depozitare şi distribuţie a hidrocarburilor şi derivatelor din acestea ≥ 30.000 mc;2.4. obiective care deservesc depozite de înmagazinare subterană a gazelor naturale cu capacitate ≥ 50 milioane mc;3. capacităţi de aprovizionare, transport şi distribuţie:3.1. staţii/linii electrice a căror indisponibilitate conduce la avarii de sistem;3.2. staţii electrice cu puteri instalate ≥ 400 MVA;3.3. staţii şi linii de evacuare a puterii instalate din centralele electrice de peste 800 MVA;3.4. staţii/posturi de transformare care alimentează:3.4.1. consumatori/echipamente/instalaţii la care întreruperea alimentării cu electricitate poate conduce la explozii, incendii, distrugeri sau accidente majore soldate cu victime umane;3.4.2. servicii de trafic în teritoriu care asigură siguranţa în circulaţie;3.4.3. sedii ale administraţiei publice centrale;3.4.4. structuri operative ale forţelor din sistemul naţional de apărare.3.5. obiective energetice care participă la operaţiuni specifice de reluare a activităţilor întrerupte şi de restaurare după evenimente deosebite;3.6. obiective energetice cu regim special impus de reglementări internaţionale (staţii de interconexiune etc.);3.7. linii şi staţii electrice de alimentare a localităţilor urbane de rangul 0 şi 1;3.8. obiective prin care se vehiculează un debit de gaze naturale ≥ 1 milion mc/zi;3.9. staţii hidrotehnice de alimentare (distribuţie) ≥ 50 MW pentru centrale termoelectrice care deservesc producători de apă grea;3.10. traversări aeriene, subtraversări, sectoare de fascicul din vecinătatea sau din interiorul localităţilor, ale conductelor magistrale de transport de ţiţei, gazolină şi etan sau componente ale acestora;3.11. conducte, galerii de aducţiune sau de fugă care prin avariere descarcă debite ≥ 100 mc/s;3.12. conducte pentru transportul ţiţeiului şi produselor petroliere cu capacitate ≥ 100.000 t/lună;3.13. conducte magistrale pentru transportul gazelor naturale cu capacitate ≥ 10 milioane mc/zi;3.14. obiective energetice de alimentare a operatorilor economici care prin nefuncţionare pot produce efecte economice, sociale şi de mediu majore;3.15. staţii de comprimare a gazelor naturale aferente Sistemului naţional de transport.-----------