REGULAMENT din 21 ianuarie 2005 (*actualizat*)de organizare şi funcţionare a Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat"(actualizat până la data de 23 februarie 2005*)
EMITENT
  • GUVERNUL




  • ---------*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 1 februarie 2005. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 23 februarie 2005, cu modificările şi completările aduse de RECTIFICAREA nr. 60 din 21 ianuarie 2005.  +  Capitolul I Dispoziţii generale  +  Articolul 1Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", denumită în continuare regie, asigură administrarea, păstrarea integrităţii şi protejarea bunurilor aparţinând domeniului public al statului, destinate asigurării serviciilor publice de interes naţional - de reprezentare şi protocol pentru Senat, Camera Deputaţilor, Administraţia Prezidenţială, Guvern şi Curtea Constituţională -, în structura prevăzută în anexa nr. 2 la hotărâre, a bunurilor destinate asigurării de servicii specifice pentru misiunile diplomatice, oficiile consulare, reprezentanţele organizaţiilor internaţionale interguvernamentale acreditate în România şi pentru personalul acestora, precum şi a bunurilor aparţinând domeniului privat al statului, pe care le are în administrare.  +  Articolul 2 (1) Regia este persoană juridică şi funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară; activitatea acesteia se desfăşoară în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu cele ale prezentului regulament. (2) Secretariatul General al Guvernului îndeplineşte faţă de regie atribuţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare pentru ministerul de resort.  +  Articolul 3Sediul regiei este în municipiul Bucureşti, str. Moliere nr. 6-8, sectorul 1.  +  Capitolul II Obiectul de activitate  +  Articolul 4Obiectul de activitate al regiei îl constituie, în principal:1. administrarea, conservarea, protejarea şi întreţinerea bunurilor din domeniul public al statului, destinate serviciilor publice de interes naţional - de reprezentare şi protocol pentru Senat, Camera Deputaţilor, Administraţia Prezidenţială, Guvern şi Curtea Constituţională -, a bunurilor destinate asigurării de servicii specifice pentru misiunile diplomatice, oficiile consulare, reprezentanţele organizaţiilor internaţionale interguvernamentale acreditate în România şi pentru personalul acestora, precum şi a celor proprietate privată a statului, pe care le are în administrare;2. asigurarea serviciilor de reprezentare şi protocol pentru Senat, Camera Deputaţilor, Administraţia Prezidenţială, Guvern şi Curtea Constituţională;3. administrarea, conservarea, protejarea şi întreţinerea imobilelor în care îşi desfăşoară activitatea Guvernul, pe bază de contracte de prestări de servicii;4. administrarea imobilelor cu destinaţia de reşedinţe oficiale şi a celorlalte locuinţe de protocol;5. exploatarea, în condiţii de eficienţă economică, a bunurilor mobile şi imobile, proprietate a regiei sau administrate de aceasta, şi valorificarea lor în modalităţile permise de lege;6. atribuirea, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului, către ministere, autorităţi şi instituţii publice centrale şi locale, finanţate integral de la bugetul de stat, precum şi către unităţile din subordinea ministerelor, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, a spaţiilor administrate de regie, fără plata chiriei şi cu suportarea cheltuielilor de întreţinere şi a serviciilor solicitate de către acestea, contra cost;7. atribuirea, în condiţiile legii, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului, către partide politice, fundaţii, asociaţii, cabinete de avocatură, birouri notariale, unităţi aparţinând cultelor religioase, unităţi din domeniul presei sau edituri, a spaţiilor pentru birouri şi pentru alte destinaţii din imobilele ce se află în administrarea regiei;8. închirierea spaţiilor de locuit şi a celor cu altă destinaţie decât cea de locuit, în condiţiile legii;9. exploatarea, la tarife stabilite pe criterii economice, a capacităţilor rămase disponibile în anumite perioade, de maximum 3 luni, după asigurarea serviciilor de reprezentare şi protocol şi a celor necesare instituţiilor publice centrale;10. prestarea de servicii specifice pentru întreţinerea sediilor administrative ale instituţiilor publice, ale agenţilor economici, precum şi pentru beneficiarii străini;11. executarea lucrărilor de conservare, întreţinere, construcţii şi reparaţii la imobilele şi instalaţiile proprii, precum şi pentru terţi, în condiţiile legii; executarea de confecţii metalice şi din lemn;12. exercitarea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 336/2004, a atribuţiilor instituţiei publice implicate, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea privatizării societăţilor comerciale la care regia este acţionar în numele statului.13. prestarea de servicii specifice în domeniile hotelier şi alimentaţie publică, de agrement şi de refacere fizică, activităţi de tratament şi asistenţă sanatorială;14. conservarea, dezvoltarea şi valorificarea, în condiţiile legii, a fondului forestier, agricol şi cinegetic propriu, creşterea păsărilor, piscicultură şi apicultură;15. producţia agricolă, vegetală şi animală proprie, şi valorificarea acesteia; prelucrarea şi conservarea legumelor şi a fructelor, fabricarea băuturilor alcoolice distilate, fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor, fabricarea produselor de panificaţie şi patiserie, cultura florilor şi a plantelor ornamentale, prelucrarea şi conservarea cărnii, patiserie şi cofetărie;16. fabricarea produselor pentru hrana animalelor;17. argăsirea şi finisarea blănurilor, confecţionarea articolelor din blană;18. producţie poligrafică şi editorială; realizarea de tipărituri pentru Senat, Camera Deputaţilor, Administraţia Prezidenţială, Guvern, Curtea Constituţională, ministere, alte instituţii publice centrale şi alţi beneficiari, în condiţiile legii;19. producerea şi emiterea, în condiţiile legii, a paşapoartelor, a permiselor de conducere auto, a certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor şi a altor documente şi tipărituri cu caracter special; tipărirea de formulare tipizate şi/sau cu regim special, documente cu caracter administrativ specifice activităţii financiar-contabile şi de trezorerie, titluri de stat, titluri de proprietate, înscrisuri de stat, acte de identitate şi imprimate confidenţiale, carnete de muncă, carnete de marinar, carnete de sănătate şi cărţi de alegător;20. alte activităţi anexe producţiei de tipărituri; producţia de accesorii pentru utilaje tipografice; producţia de bannere;21. comerţul cu amănuntul şi cu ridicată, activităţi de alimentaţie publică, operaţiuni de export-import;22. fabricarea ştampilelor din cauciuc şi a altor însemne specifice fiecărei instituţii solicitante, în condiţiile legii;23. difuzarea produselor specifice obiectului de activitate al regiei prin concesionarea drepturilor de vânzare altor agenţi economici sau prin reţea proprie, în condiţiile legii;24. efectuarea operaţiunilor de transport şi a altor servicii specifice obiectului propriu de activitate;25. efectuarea de experimentări, studii şi prognoze în domeniul specific de activitate;26. organizarea acţiunilor de formare şi perfecţionare profesională în domeniul specific de activitate;27. asigurarea, conform prevederilor legale în vigoare, a colaborării şi cooperării tehnice, ştiinţifice şi tehnologice cu firme din ţară şi din străinătate, în sistem de reprezentare şi/sau prin asociere pentru produsele specifice domeniului de activitate;28. organizarea de licitaţii în domeniu, în ţară şi în străinătate;29. administrarea parcului auto propriu şi asigurarea prestaţiilor de transport pentru aparatul de lucru al Guvernului şi pentru activităţile de reprezentare şi protocol;30. servicii de transport intern şi internaţional; service auto; şcoală de şoferi; producţie de piese de schimb şi subansambluri pentru mijloace de transport auto;31. activităţi legate de gestionarea sălilor de spectacole aflate în patrimoniul regiei, organizarea de expoziţii, proiecţie de filme, jocuri distractive şi de noroc, în condiţiile legii;32. dezvoltarea fondului locativ prin executarea de construcţii noi sau prin extinderea celor existente;33. tranzacţii imobiliare;34. activităţi specifice agenţiilor de turism;35. extracţia şi prepararea turbei;36. lucrări de proiectare;37. prestarea unor servicii, direct sau în calitate de intermediar, la cererea şi în contul beneficiarilor străini, privind înmatricularea şi radierea din circulaţie a autovehiculelor, instruirea în vederea susţinerii examenelor de conducător auto, asigurarea de combustibil, carburanţi, lubrifianţi şi alte materiale sau produse solicitate; 38. realizarea altor activităţi care au legătură cu obiectul său de activitate.  +  Capitolul III Patrimoniul şi structura regiei  +  Articolul 5 (1) Patrimoniul regiei este de 8.499,615 miliarde lei, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la data de 30 noiembrie 2004, care se actualizează potrivit prevederilor legale. (2) Pentru realizarea serviciilor publice de interes naţional de reprezentare şi protocol -, regia are în administrare bunurile din domeniul public al statului, prevăzute în anexa nr. 3 la hotărâre. (3) Bunurile din domeniul privat al statului, administrate de regie, sunt prevăzute în anexa nr. 4 la hotărâre. (4) Regia este proprietara bunurilor prevăzute în anexa nr. 5 la hotărâre, iar în exercitarea dreptului de proprietate regia posedă, foloseşte şi dispune în mod autonom de aceste bunuri, în vederea realizării scopului pentru care a fost constituită. (5) Regia nu poate aduce ca aport în cadrul operaţiunilor de asociere bunurile din domeniul public al statului pe care le are în administrare.  +  Articolul 6 (1) Regia are în structura sa sucursalele cu statut de unităţi fără personalitate juridică, prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre. (2) Modul de organizare şi funcţionare a sucursalelor, relaţiile acestora cu regia, precum şi relaţiile dintre ele se stabilesc prin regulamente de organizare şi funcţionare aprobate de consiliul de administraţie al regiei. (3) Structura organizatorică şi funcţională a sucursalelor, precum şi modificarea repartizării patrimoniului între acestea, se aprobă de consiliul de administraţie al regiei.  +  Capitolul IV Conducerea şi gestionarea activităţii regiei  +  Articolul 7 (1) Conducerea regiei este asigurată de un consiliu de administraţie format din 5 persoane, dintre care una este directorul general, iar una directorul general adjunct, care sunt numiţi şi sunt revocaţi prin ordin al ministrului de resort. (2) Directorul general are şi calitatea de preşedinte al consiliului de administraţie al regiei. (3) În activitatea sa, directorul general este ajutat de directorul general adjunct. (4) Consiliul de administraţie al regiei îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare. Consiliul de administraţie hotărăşte în problemele privind activitatea regiei, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa directorului general.  +  Articolul 8Componenţa consiliului de administraţie al regiei este următoarea:- preşedinte - director general;- directorul general adjunct;- un reprezentant din partea Secretariatului General al Guvernului;- un reprezentant din partea Ministerului Finanţelor Publice;- un reprezentant din partea Cancelariei Primului-Ministru.  +  Articolul 9Membrii consiliului de administraţie se numesc pentru o perioadă de 4 ani, putând fi înlocuiţi prin ordin al ministrului de resort.  +  Articolul 10Membrii Consiliului de administraţie al regiei îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau unitatea de unde provin şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din această calitate; aceştia sunt plătiţi cu o indemnizaţie stabilită de consiliul de administraţie pentru activitatea desfăşurată în această calitate.  +  Articolul 11Consiliul de administraţie al regiei are următoarele atribuţii, răspunderi şi competenţe:1. aprobă structura organizatorică şi funcţională a sucursalelor, precum şi organigrama şi statul de funcţii al regiei;2. aprobă strategia de restructurare, organizare şi funcţionare a regiei şi a sucursalelor sale;3. supune spre aprobare Guvernului, în condiţiile legii, bugetul de venituri şi cheltuieli; aprobă bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere ale regiei şi le trimite spre avizare Secretariatului General al Guvernului şi Ministerului Finanţelor Publice;4. analizează şi aprobă rapoartele periodice privind realizarea indicatorilor aprobaţi prin bugetul de venituri şi cheltuieli, pe bază de balanţă de verificare contabilă, şi aprobă măsurile pentru desfăşurarea activităţii regiei, în condiţii care să asigure echilibrul bugetului de venituri şi cheltuieli;5. aprobă contractarea de împrumuturi pe termen lung sau mediu şi modul de rambursare a acestora, conform prevederilor legale;6. numeşte şi revocă personalul de conducere al regiei, prevăzut la art. 10 alin. (3) din hotărâre;7. propune, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului regiei, inclusiv prin externalizarea şi transformarea în societăţi comerciale a unor sucursale sau active corporale independente;8. aprobă scăzăminte şi pierderi, în condiţiile legii;9. aprobă, în condiţiile legii, modalitatea de amortizare a activelor corporale şi necorporale din patrimoniul regiei;10. aprobă achiziţionarea de bunuri imobile, construcţii şi terenuri, în condiţiile legii;11. aprobă înstrăinarea bunurilor mobile şi imobile din patrimoniul regiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;12. dispune punerea în aplicare a hotărârilor definitive şi irevocabile ale instanţelor judecătoreşti, referitoare la retrocedarea de bunuri şi valori;13. aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;14. aprobă planul de investiţii anual al regiei;15. aprobă scoaterea din funcţiune şi casarea mijloacelor fixe;16. aprobă, în condiţiile legii, înfiinţarea sau desfiinţarea de subunităţi, precum şi asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;17. propune spre aprobare Secretariatului General al Guvernului participarea la constituirea de noi persoane juridice;18. aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a sucursalelor din structura regiei;19. aprobă regulamentul de ordine interioară, precum şi normele de protecţie şi securitate a muncii;20. desemnează reprezentanţii regiei în adunările generale ale acţionarilor şi în consiliile de administraţie, precum şi cenzorii în societăţile comerciale la care regia este acţionar;21. aprobă preţuri şi tarife pentru producerea şi emiterea următoarelor documente cu caracter special: permise de şedere temporară/permanentă pentru cetăţenii străini, paşapoarte pentru persoanele fără cetăţenie, titluri de călătorie, autorizaţii de circulaţie provizorie a autoturismelor şi colante de viză pentru cetăţenii străini care vin în România;22. aprobă scutirea la plată sau reducerea preţului permiselor de şedere temporară/permanentă pentru cetăţenii străini, la propunerea Autorităţii pentru Străini din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, pe bază de protocol încheiat între aceasta şi regie;23. mandatează reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor, la societăţile comerciale la care regia este acţionar în numele statului, să aprobe încheierea contractelor de locaţie de gestiune, de închiriere sau de asociere în participaţiune;24. mandatează reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor, la societăţile comerciale la care regia este acţionar în numele statului şi care au în derulare contracte de locaţie de gestiune, de închiriere sau de asociere în participaţiune, să aprobe vânzarea sau închirierea de contracte de leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare, prin negociere directă cu locatarii sau asociaţii, în situaţiile în care aceştia au efectuat investiţii în activele pe care le utilizează, reprezentând mai mult de 15% din valoarea acestor active; în acest caz, din preţul de vânzare se scade valoarea investiţiilor, pe bază de raport de evaluare acceptat de părţi;25. mandatează reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor, la societăţile comerciale la care regia este acţionar în numele statului, să aprobe înfiinţarea de societăţi comerciale în colaborare cu persoane fizice ori cu alte persoane juridice, române sau străine, participând la capitalul social al acestora cu aport în natură, respectiv cu activele societăţilor comerciale la care regia este acţionar în numele statului;26. aprobă vânzarea unei părţi sau a întregului pachet de acţiuni deţinute la fiecare dintre societăţile comerciale la care regia este acţionar în numele statului, prin una dintre metodele şi potrivit procedurilor prevăzute de legislaţia în materie.27. adoptă, în condiţiile legii, orice alte hotărâri cu privire la activitatea regiei.  +  Articolul 12Directorul general al regiei are, în principal, următoarele atribuţii şi competenţe:1. selecţionează, angajează şi concediază personalul de conducere, altul decât cel prevăzut la art. 10 alin. (3) din hotărâre, şi personalul de execuţie, cu respectarea prevederilor legislaţiei muncii şi ale contractului colectiv de muncă;2. încheie contractele individuale de muncă cu salariaţii regiei, cu respectarea prevederilor contractului colectiv de muncă;3. asigură conducerea operativă a regiei şi a sucursalelor sale, împreună cu directorul general adjunct şi cu directorii executivi;4. reprezintă regia în relaţiile cu terţii şi semnează actele ce angajează regia faţă de aceştia, pe baza şi în limitele împuternicirilor date de consiliul de administraţie şi ale celor conferite de legislaţia în vigoare;5. organizează şi aprobă rezultatele controlului financiar de gestiune conform prevederilor legale;6. coordonează direct activitatea de control financiar intern, de organizare şi salarizare, precum şi cea juridică;7. aprobă şi ia măsuri, potrivit legii, pentru imputarea şi recuperarea pagubelor rezultate din culpa angajaţilor regiei; ia măsuri pentru recuperarea pagubelor provocate regiei de către terţi;8. răspunde de ducerea la îndeplinire a hotărârilor consiliului de administraţie;9. analizează modul de derulare a contractelor încheiate de regie;10. aprobă sponsorizări şi acte de mecenat;11. exercită orice alte atribuţii ce îi sunt stabilite prin regulamentul de ordine interioară, precum şi prin reglementările legale în vigoare.  +  Articolul 13Consiliul de administraţie se întruneşte în şedinţe ordinare, o dată pe lună sau ori de câte ori este nevoie, la cererea preşedintelui ori a 2 dintre membrii săi şi adoptă hotărâri valabile cu votul a cel puţin 3 dintre membrii săi.  +  Articolul 14Pentru luarea unor anumite decizii, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză specialişti din diferite sectoare, a căror activitate va fi remunerată prin înţelegerea părţilor, pe bază de contract civil.  +  Articolul 15Directorul general al regiei conduce activitatea curentă a acesteia şi reprezintă regia în relaţiile cu autorităţile publice, cu alte persoane juridice, precum şi cu persoane fizice.  +  Articolul 16În lipsa directorului general, atribuţiile acestuia sunt exercitate de către directorul general adjunct.  +  Articolul 17După încheierea bilanţului contabil anual şi a contului de profit şi pierdere, consiliul de administraţie prezintă Secretariatului General al Guvernului un raport asupra activităţii desfăşurate de regie în anul precedent şi asupra programului de activitate pe anul în curs.  +  Capitolul V Bugetul şi administrarea acestuia. Relaţii financiare  +  Articolul 18 (1) Regia întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, conform modelelor elaborate de Ministerul Finanţelor Publice. (2) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale sucursalelor din structura regiei asigură funcţionarea corectă şi dezvoltarea tehnologică, la nivelul standardelor, ale activităţilor de producţie, prestări de servicii, întreţinere, protejare şi conservare a bunurilor pe care le administrează. (3) Sucursalele îşi organizează şi îşi conduc evidenţa contabilă în conformitate cu prevederile legale. Acestea întocmesc anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi bilanţul contabil, ca părţi integrante din bugetul, respectiv din bilanţul regiei.  +  Articolul 19Operaţiunile de încasări şi plăţi în lei şi în valută se efectuează de regie prin conturi deschise la bănci şi prin casieria proprie, potrivit prevederilor legale.  +  Capitolul VI Relaţii comerciale  +  Articolul 20Relaţiile comerciale dintre regie şi terţi se bazează pe raporturi contractuale.  +  Articolul 21Preţurile şi tarifele pentru produsele şi prestările de servicii executate de regie se stabilesc în funcţie de cerere şi ofertă, de fiecare sucursală, dacă acestea nu intră sub incidenţa prevederilor Legii concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Articolul 22În scopul asigurării măsurilor de securitate a beneficiarilor fondului locativ de protocol, precum şi a beneficiarilor străini, lucrările de construcţii şi reparaţii la imobile pot fi executate în regie proprie, iar când acest lucru nu este posibil, cu firme de specialitate, prin încredinţare directă.  +  Capitolul VII Dispoziţii finale  +  Articolul 23 (1) Litigiile de orice fel în care este implicată regia sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti, potrivit legii. (2) În litigiile referitoare la dreptul de administrare asupra bunurilor din domeniul public şi privat al statului şi la dreptul de proprietate asupra bunurilor din patrimoniul propriu, în instanţă regia stă în nume propriu. (3) În litigiile referitoare la dreptul de proprietate asupra bunurilor din domeniul public şi privat al statului, pe care le administrează, regia are obligaţia să arate instanţei cine este titularul dreptului de proprietate, potrivit prevederilor Codului de procedură civilă şi ale Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare. Regia răspunde, în condiţiile legii, pentru prejudiciile cauzate ca urmare a neîndeplinirii acestei obligaţii. De asemenea, neîndeplinirea acestei obligaţii poate atrage revocarea dreptului de administrare.  +  Articolul 24Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte prevederi legale care reglementează activitatea regiilor autonome.----------