HOTĂRÂRE nr. 1.148 din 18 septembrie 2008 (*actualizată*)privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor(actualizată până la data de 12 octombrie 2009*)
EMITENT
  • GUVERNUL




  • -----------*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 689 din 9 octombrie 2008. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamt până la data de 12 octombrie 2009, cu modificările şi completările aduse de HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009.În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 175 alin. (4) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Capitolul I Dispoziţii generale  +  Articolul 1Scopul acreditării spitalelor este îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor medicale spitaliceşti.  +  Articolul 2 (1) Spitalele intră în procesul de acreditare potrivit dispoziţiilor art. 175 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Acreditarea se acordă de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, instituţie publică cu personalitate juridică, care funcţionează în coordonarea primului-ministru, printr-un consilier de stat desemnat în acest sens, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 1-3, sectorul 1.-------------Alin. (2) al art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. (3) Categoriile de acreditare a spitalelor se stabilesc de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, cu avizul Ministerului Sănătăţii Publice.  +  Articolul 3 (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.-------------Alin. (1) al art. 3 a fost modificat de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. (2) Directorul general al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este ordonator de credite. (3) Consilierul de stat desemnat, potrivit legii, de primulministru să coordoneze Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor va primi trimestrial rapoarte complete, în scris, din partea organului colegial de conducere cu privire la stadiul activităţii instituţiei şi procesului de acreditare a spitalelor, gradul de armonizare cu politicile şi strategiile naţionale şi internaţionale din domeniul de activitate, progresele făcute în asigurarea calităţii serviciilor medicale spitaliceşti, greutăţi întâmpinate în procesul de acreditare a spitalelor.-------------Alin. (3) al art. 3 a fost introdus de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Articolul 4În anul 2008, sumele necesare pentru funcţionarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se asigură prin redistribuire în cadrul bugetului aprobat Cancelariei Primului-Ministru.  +  Capitolul II Componenţa organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor-------------Titlul Cap. II a fost modificat de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Articolul 5 (1) Organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este format din 7 membri, reprezentanţi ai următoarelor instituţii şi organizaţii profesionale: Administraţia Prezidenţială, Guvernul, Secretariatul General al Guvernului, Academia Română, Colegiul Medicilor din România, Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România şi Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor. (2) Membrii organului colegial de conducere sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani, prin decizie a primului-ministru, la propunerea conducătorului instituţiei sau organizaţiei profesionale din care face parte persoana nominalizată*). (3) Organul colegial de conducere îşi alege din rândul membrilor săi, în termen de 5 zile de la numire, prin vot secret, cu majoritate simplă, un preşedinte şi un vicepreşedinte pentru o perioadă de un an. (4) Revocarea membrilor organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se face de către primul-ministru, la propunerea instituţiei care l-a desemnat sau a consilierului de stat coordonator, în condiţiile în care persoana respectivă nu şi-a îndeplinit atribuţiile, a încălcat prevederile legale sau se află în imposibilitatea de a-şi îndeplini mandatul mai mult de 3 luni consecutive.-------------Art. 5 a fost modificat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.*) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamţ:Conform art. II din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009, membrii organului colegial de conducere sunt numiţi, conform prevederilor art. 5 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.148/2008 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.  +  Articolul 6 (1) Membrii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se întrunesc în şedinţe lunare ordinare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, convocate şi conduse de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreşedinte. Hotărârile Consiliului de coordonare se adoptă cu majoritate simplă.-------------Alin. (1) al art. 6 a fost modificat de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. (2) La şedinţele organului colegial de conducere participă cu drept de vot deplin preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. În caz de incapacitate de participare, poate desemna un angajat al instituţiei să participe cu drept de vot deplin în numele său.-------------Alin. (2) al art. 6 a fost modificat de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. (3) La şedinţele organului colegial de conducere pot fi invitaţi şi reprezentanţi ai comisiilor de evaluare în vederea acreditării spitalelor, pentru a oferi informaţii suplimentare privind evaluarea spitalelor.-------------Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. (4) Membrii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor beneficiază de o indemnizaţie de participare la şedinţă conform prevederilor legale în vigoare. Preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sau persoana desemnată a-l înlocui nu beneficiază de indemnizaţie de participare la şedinţă.-------------Alin. (4) al art. 6 a fost modificat de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. (5) Prevederile alin. (3) se aplică după constituirea şi organizarea aparatului tehnic şi a structurilor care funcţionează în cadrul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.  +  Articolul 7 (1) Conducerea executivă a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este asigurată de preşedinte, angajat prin concurs pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire prin hotărârea organului colegial de conducere decisă prin vot secret, cu majoritate simplă. (2) Funcţia de preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este asimilată funcţiei de secretar de stat.-------------Art. 7 a fost modificat de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Articolul 8 (1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor dispune de un aparat tehnic propriu, constituit din experţi şi personal tehnico-administrativ. (2) În structura Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor funcţionează: a) unitatea de standarde şi proceduri de acreditare constituită din experţi în domeniu, responsabilă de elaborarea şi actualizarea permanentă a standardelor şi procedurilor de acreditare a spitalelor, în conformitate cu dezvoltările în domeniu; b) unitatea de analiză şi acreditare - responsabilă de centralizarea fişelor de evaluare şi a altor date rezultate din evaluarea spitalelor; c) corpul de evaluatori - format din specialişti (medici, asistenţi medicali, alte categorii) având contract de muncă pe durată determinată, cu experienţă în domeniul spitalicesc; d) aparatul administrativ propriu. (3) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor dispune de un număr maxim de 60 de posturi, iar atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioară se aprobă prin hotărâre a organului colegial de conducere, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.-------------Alin. (3) al art. 8 a fost modificat de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. (4) Personalul din cadrul aparatului tehnic este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile personalului contractual din sectorul bugetar.  +  Capitolul III Atribuţii şi responsabilităţi  +  Articolul 9Organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor are următoarele atribuţii principale: a) aprobă categoriile de acreditare a spitalelor, după avizarea de către preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor pe baza propunerilor înaintate de unitatea de analiză şi acreditare; b) organizează concursul pentru ocuparea funcţiei de preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, supraveghează şi controlează activitatea acestuia şi poate decide revocarea acestuia din funcţie, prin vot secret, cu majoritate absolută. Revocarea se poate dispune cu îndeplinirea cerinţelor legale în ceea ce priveşte încetarea contractului individual de muncă; c) aprobă prin hotărâre acreditarea unui spital; d) aprobă conţinutul şi modelul certificatului de acreditare, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; e) aprobă normele privind modul de desfăşurare a activităţii Comisiei de evaluare în vederea acreditării; f) avizează în termen de 15 zile procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor propuse de preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi le supune în termen de maximum 15 zile de la avizare aprobării ministrului sănătăţii; g) aprobă statutul de funcţionare al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; h) aprobă constituirea Comisiei de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; i) propune strategii de îmbunătăţire a calităţii serviciilor medicale spitaliceşti; j) transmite trimestrial raport scris consilierului de stat desemnat prin lege de primul-ministru şi prezintă anual un raport de activitate Guvernului şi Ministerului Sănătăţii; k) avizează proiectul de buget de venituri şi cheltuieli al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor în vederea supunerii spre aprobare în condiţiile legii; l) transmite preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor orice aprobare, avizare, observaţie sau solicitare ce rezultă din exercitarea atribuţiilor prevăzute în prezentul articol, în scris, cu respectarea termenelor legale în vigoare, în vederea garantării termenelor privind transparenţa decizională şi furnizarea informaţiilor publice; m) aprobă planul privind instruirea şi organizarea corpului de evaluatori, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; n) aprobă planul anual de acreditare a spitalelor, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.-------------Art. 9 a fost modificat de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Articolul 10În exercitarea atribuţiilor sale, organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor adoptă hotărâri.-------------Art. 10 a fost modificat de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Articolul 11Preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor are următoarele atribuţii principale: a) este ordonator de credite, în condiţiile legii; b) participă ca membru cu drepturi depline la şedinţele organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; c) organizează activitatea curentă a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; d) implementează hotărârile organului colegial de conducereal Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; e) semnează certificatul de acreditare în temeiul hotărârii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; f) răspunde de tipărirea şi distribuirea către spitalele care au solicitat acreditarea, contra cost, a manualului de acreditare elaborat de unitatea de standarde şi proceduri de acreditare; g) stabileşte numărul şi componenţa comisiilor de evaluare în vederea acreditării şi coordonatorul acestora pentru spitalele care au solicitat acreditarea, pe care le supune aprobării organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; h) urmăreşte modul de aplicare a procedurilor de evaluare a unităţilor cu paturi în vederea acreditării acestora, în conformitate cu standardele şi metodologia aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii; i) supune aprobării organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor planul anual de acreditare a spitalelor; j) elaborează şi pune la dispoziţia organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor rapoarte privind activitatea acesteia şi participă la dezbaterile privind problemele de strategie şi de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; k) aprobă organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din aparatul tehnic, numeşte şi eliberează din funcţie personalul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii; l) aprobă programul de lucru pe locuri de muncă şi categorii de personal, pentru personalul aflat în subordine; m) realizează evaluarea performanţelor profesionale ale personalului aflat în subordine directă, conform structurii organizatorice, şi soluţionează contestaţiile în funcţie de nivelul ierarhic la care s-au făcut, în condiţiile legii; n) aprobă planul de formare şi perfecţionare a personalului, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu încadrarea în prevederile bugetare anuale; o) reprezintă Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice, atât pe plan intern, cât şi pe plan internaţional; p) încheie acte juridice în numele şi pe seama Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, conform legii; q) răspunde de modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contracte şi dispune măsuri de îmbunătăţire a activităţii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; r) asigură respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la păstrarea secretului profesional, păstrarea confidenţialităţii datelor spitalelor, informaţiilor şi documentelor referitoare la activitatea spitalelor; s) pune la dispoziţia organelor şi organismelor competente, la solicitarea acestora, în baza hotărârii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii, date privind activitatea spitalelor; t) răspunde de organizarea unui sistem de înregistrare şi rezolvare a sugestiilor, sesizărilor şi reclamaţiilor referitoare atât la activitatea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, cât şi a spitalelor; ţ) răspunde de elaborarea proiectului de buget de venituri şi cheltuieli, îl supune spre avizare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi îl transmite ordonatorului principal de credite în vederea includerii ca anexă la proiectul de buget al acestuia şi răspunde de executarea bugetului aprobat pe parcursul exerciţiului bugetar, potrivit dispoziţiilor legale; u) răspunde de întocmirea situaţiilor financiare trimestriale şi anuale asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli potrivit reglementărilor emise de către Ministerul Finanţelor Publice şi le prezintă ordonatorului principal de credite; v) răspunde de respectarea disciplinei financiar-bugetare; w) aprobă, prin ordin, raportul de acreditare elaborat de unitatea de analiză şi acreditare; x) propune spre aprobare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor constituirea Comisiei de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital; y) propune organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioară; z) avizează propunerile privind categoria de acreditare pentru spital evaluat, înaintate de unitatea de analiză şi acreditare;z^1) aprobă statul de funcţii şi statul de personal;z^2) aprobă prin ordin comun nivelul taxei de acreditare a spitalelor, cu avizul organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. Propunerea are la bază fundamentarea efectuată de aparatul tehnic al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.-------------Art. 11 a fost modificat de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Articolul 12În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor emite ordine.-------------Art. 12 a fost modificat de pct. 12 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Articolul 13Unitatea de standarde şi proceduri de acreditare are următoarele atribuţii principale: a) elaborează şi actualizează permanent standardele, procedurile şi metodologia de acreditare a spitalelor, pe baza unor metode ştiinţifice dovedite şi prin consultare cu experţi în domeniu; b) organizează şi desfăşoară activitatea de instruire şi pregătire a evaluatorilor spitalelor şi altor instituţii implicate; c) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor în vederea transmiterii spre avizare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor.-------------Litera c) a art. 13 a fost modificată de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. d) asigură procesul de cercetare-dezvoltare de profil, respectiv în îmbunătăţirea serviciilor de acreditare a spitalelor, cu racordarea la reţele europene şi internaţionale de profil;-------------Litera d) a art. 13 a fost introdusă de pct. 14 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. e) asigură, în colaborare cu aparatul administrativ, şi supervizează procesul de formare formatori şi evaluatori în domeniul acreditării spitalelor.-------------Litera e) a art. 13 a fost introdusă de pct. 14 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Articolul 14Unitatea de analiză şi acreditare are următoarele atribuţii principale: a) elaborează criteriile de selectare a evaluatorilor şi asigură implementarea procedurilor de evaluare a evaluatorilor; b) evaluează persoanele propuse pentru a fi evaluator; c) evaluează evaluatorii la fiecare 3 ani; d) acordă certificatul de evaluator persoanelor care îndeplinesc criteriile; e) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi propune spre aprobare raportul de acreditare care stă la baza eliberării deciziei, hotărârii de acreditare;-------------Litera e) a art. 14 a fost modificată de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. f) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor spre avizare şi în vederea transmiterii spre aprobare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor categoriile de acreditare pentru fiecare spital evaluat, pe baza raportului prezentat de Comisia de evaluare în vederea acreditării;-------------Litera f) a art. 14 a fost modificată de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. g) elaborează un raport final care va fi făcut public, pe baza rapoartelor de evaluare ale comisiilor de evaluare în vederea acreditării; h) desemnează responsabilul cu preluarea dosarului spitalului, persoana de legătură cu spitalul.  +  Articolul 15 (1) Comisiile de evaluare în vederea acreditării sunt structuri constituite specific pentru fiecare spital, în funcţie de dimensiunea, specificul şi complexitatea acestuia. (2) Comisiile de evaluare în vederea acreditării se constituie din 3-7 membri, în funcţie de complexitatea spitalului evaluat, numiţi prin hotărârea organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, şi au următoarea componenţă: a) un preşedinte al Comisiei de evaluare numit din cadrul corpului de evaluatori al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; b) 2-6 membri formaţi şi acreditaţi, în funcţie de complexitatea spitalului evaluat.-------------Alin. (2) al art. 15 a fost modificat de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009. (3) Principalele atribuţii ale Comisiei de evaluare în vederea acreditării sunt: a) analizează modul în care spitalul respectă standardele de calitate stabilite; b) realizează raportul de evaluare; c) organizează baza de date privind procesul de acreditare, constituită din documentele rezultate pe parcursul procesului de evaluare; d) asigură consiliere conducerii spitalului evaluat privind măsurile specifice de îmbunătăţire a calităţii serviciilor; e) prezintă către conducerea spitalului rezultatele evaluării în vederea luării la cunoştinţă şi clarificării unor eventuale neconcordanţe; f) prezintă raportul de evaluare către unitatea de analiză şi acreditare. (4) Componenţa Comisiei de evaluare în vederea acreditării este dată publicităţii şi se transmite spitalului ce urmează a fi evaluat cu cel puţin 14 zile înaintea evaluării. (5) În procesul de acreditare Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor poate utiliza evaluatori de spitale români şi străini, organizaţii nonguvernamentale, persoane fizice şi juridice acreditate pe plan internaţional sau de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor.-------------Alin. (5) al art. 15 a fost introdus de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Capitolul IV Finanţarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor  +  Articolul 16 (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este finanţată conform prevederilor art. 3 alin. (1). (2) Veniturile proprii sunt constituite din: a) taxa de acreditare/reacreditare plătită de spitale; b) taxa de evaluare/reevaluare a unui spital plătită de solicitantul evaluării/reevaluării; c) contravaloarea serviciilor de consultanţă acordate spitalelor în vederea pregătirii acestora pentru acreditare; d) fonduri externe nerambursabile, ca urmare a programelor aplicate; e) editarea şi vânzarea de cărţi, publicaţii, lucrări şi studii de specialitate; f) venituri din coordonarea naţională a procesului de cercetare-dezvoltare în îmbunătăţirea serviciilor de acreditare a spitalelor, cu racordarea la reţele europene şi internaţionale de profil; g) venituri din coordonarea naţională a procesului de formare formatori şi evaluatori în domeniul acreditării spitalelor; h) donaţii, sponsorizări şi alte venituri încasate conform legii.-------------Art. 16 a fost modificat de pct. 18 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Capitolul V Dispoziţii finale  +  Articolul 17 (1) Spitalele sunt supuse reacreditării o dată la 5 ani. (2) Taxa de acreditare/reacreditare se suportă de către solicitant şi se depune în contul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.-------------Alin. (3) al art. 17 a fost abrogat de pct. 19 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.  +  Articolul 18Dispoziţiile prezentei hotărâri privind acreditarea spitalelor sunt aplicabile şi reacreditării prevăzute la art. 17 alin. (1).  +  Articolul 19 (1) Informaţiile privind activitatea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt informaţii publice. (2) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor dispune de ştampilă cu însemne proprii.  +  Articolul 20Constituirea şi organizarea aparatului tehnic şi a structurilor care funcţionează în cadrul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se realizează în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.  +  Articolul 21Procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor se elaborează de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor în termen de 90 de zile de la constituirea sa.  +  Articolul 22Instruirea şi organizarea corpului de evaluatori ai Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi a evaluatorilor din afara unităţii se realizează de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, prin Direcţia de resurse umane şi comunicare, în termen de 60 de zile de la aprobarea procedurilor, standardelor şi metodologiei de acreditare a spitalelor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.-------------Art. 22 a fost modificat de pct. 20 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.203 din 7 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:--------------Ministrul sănătăţii publice,Gheorghe Eugen NicolăescuŞeful Cancelariei Primului-Ministru,Marian Marius DorinMinistrul muncii, familieişi egalităţii de şanse,Paul PăcuraruMinistrul economiei şi finanţelor,Varujan VosganianBucureşti, 18 septembrie 2008.Nr. 1.148.----------