PROCEDURĂ din 17 septembrie 2014 privind acordarea ajutoarelor de stat
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 714 din 30 septembrie 2014 Notă
    Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 807 din 17 septembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 714 din 30 septembrie 2014.
    Notă
    Articolele II și III din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 9 iulie 2018 prevăd:
    Articolul II
    Cererile de plată a ajutorului de stat aflate în curs de analiză la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se vor supune până la soluționare dispozițiilor aplicabile înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, cu excepția prevederilor art. I pct. 28-30.

    Articolul III
    Orice altă schemă de ajutor de stat având ca obiectiv dezvoltarea regională care va fi inițiată de alți furnizori de ajutor de stat trebuie să asigure respectarea principiului complementarității în raport cu prezenta schemă de ajutor de stat.


    Capitolul I Definiții

    Articolul 1

    În sensul prezentei proceduri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
    a) active corporale - activele asociate investiției inițiale reprezentate de:(i) construcții de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de construcții;(ii) instalații tehnice, mașini și echipamente noi clasificate conform Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, cu valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare;
    b) active necorporale - activele amortizabile asociate investiției inițiale care nu au o concretizare fizică sau financiară precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;
    c) activitate identică sau similară - activitatea care face parte din aceeași clasă (cod numeric de patru cifre), conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională - CAEN;
    d) achiziția de active în condiții de piață - modalitate de achiziționare a activelor care are la bază următoarele principii: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea și eficiența utilizării fondurilor;
    e) ajutor pentru exploatare - ajutorul pentru reducerea cheltuielilor curente ale unei întreprinderi. Aceste cheltuieli includ categorii de costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicațiile, energia, întreținerea, chiria și administrarea, dar exclud costurile de amortizare și costurile de finanțare în cazul în care acestea au fost incluse în costurile eligibile la acordarea ajutorului pentru investiții;
    (la 09-07-2018, Litera e) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    f) arie desfășurată - suma ariilor tuturor nivelelor construcției, conform STAS 4908-85 "Clădiri civile, industriale și agrozootehnice. Arii și volume convenționale";
    f^1) calendarul realizării investiției - perioada de realizare a planului de investiții de la data demarării investiției până la data de 31 decembrie a anului în care se finalizează investiția;
    (la 17-05-2016, Lit. f^1) a art. 1 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. )

    g) comercializarea produselor agricole - deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei altei activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;
    h) contribuția la dezvoltarea regională - valoarea contribuțiilor la dezvoltarea regională de natura taxelor și impozitelor la bugetul general consolidat al statului aferente investiției inițiale și locurilor de muncă create direct de aceasta, plătite efectiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat pe parcursul implementării și 5 ani de la data finalizării acesteia;
    i) data documentației considerate completă - data de la care întreprinderea depune întreaga documentație, inclusiv documentația solicitată ulterior de Ministerul Finanțelor Publice;
    j) demararea investiției - fie demararea lucrărilor de construcție în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul; cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor;
    k) desfășoară activitate economică - obține venituri din activitatea realizată;
    l) diversificarea producției unei unități existente - obținerea de produse sau servicii care nu erau realizate anterior în unitatea respectivă; costurile eligibile trebuie să depășească cu cel puțin 200 % valoarea contabilă a activelor reutilizate, astfel cum au fost înregistrate în exercițiul financiar ce precede începerea lucrărilor;
    m) exercițiu financiar încheiat - exercițiul financiar pentru care întreprinderea are situații financiare depuse și aprobate conform prevederilor legale în vigoare;
    n) extinderea capacității unei unități existente - mărirea capacității de producție în amplasamentul existent datorată existenței unei cereri neonorate;
    n^1) grup - societatea-mamă și toate filialele acesteia;
    (la 17-05-2016, Lit. n^1) a art. 1 a fost introdusă de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. )

    o) investiție inițială - investiția în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea unei unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente;
    p) investiția inițială în favoarea unei noi activități economice - investiția în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea unei unități noi sau diversificarea activității unei unități, cu condiția ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfășurată anterior în unitatea respectivă;
    q) înființarea unei unități noi - crearea unui nou amplasament pentru desfășurarea activității pentru care se solicită finanțarea, independent din punct de vedere tehnologic de alte unități existente;
    r) întreprindere - orice entitate cu personalitate juridică, înființată în scopul de a realiza venituri din desfășurarea unei activități economice;
    s) abrogată;
    (la 17-05-2016, Lit. s) a art. 1 a fost abrogată de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. )

    t) întreprindere mare - întreprinderea care nu se încadrează în definiția IMM-urilor conform anexei I din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, denumit în continuare Regulament;
    u) întreprindere în activitate - întreprinderea care desfășoară activitate economică de mai mult de 3 ani fiscali consecutivi de la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare și are situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat;
    v) întreprindere nou-înființată - întreprinderea înființată în anul înregistrării cererii de acord pentru finanțare sau întreprinderea care a desfășurat/nu a desfășurat activitate economică, dar nu mai mult de 3 ani fiscali consecutivi înainte de data înregistrării cererii;
    (la 09-07-2018, Litera v) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    w) perimetru - aceeași parcelă cadastrală sau parcele cadastrale alăturate;
    x) persoană autorizată - reprezentantul legal al întreprinderii sau persoana împuternicită de reprezentantul legal să reprezinte întreprinderea;
    y) planul de afaceri - document din care rezultă eficiența economică a întreprinderii și viabilitatea investiției, vizând cel puțin următoarele aspecte: descrierea afacerii, locația realizării investiției, prezentarea investiției, planul de investiții și fundamentarea acestuia, analiza pieței relevante pe care întreprinderea solicită finanțare, fundamentarea cifrei de afaceri, situația financiară actuală și proiecții financiare. În document se fundamentează: încadrarea investiției în categoria investiției inițiale, efectul stimulativ al ajutorului de stat, modul de îndeplinire a indicatorilor cantitativi și calitativi prevăzuți în anexa nr. 3. Planul de afaceri are anexate documente justificative necesare fundamentării acestuia. Planul de afaceri este elaborat pentru perioada implementării investiției și 5 ani de la data finalizării acesteia;
    (la 09-07-2018, Litera y) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    z) planul de investiții - document sintetic, prezentat în format tabelar, care cuprinde cheltuielile eligibile și neeligibile aferente investiției inițiale cu determinarea valorii totale a investiției, conform prevederilor art. 6 din hotărâre, precum și a calendarului realizării investiției;
    (la 09-07-2018, Litera z) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    aa) piața relevantă - produsele și/sau serviciile pe care consumatorul le consideră interschimbabile sau substituibile, datorită caracteristicilor, prețurilor și utilizării căreia acestea îi sunt destinate, precum și aria geografică în care acestea sunt comercializate;
    bb) proiect mare de investiții - o investiție inițială cu costuri eligibile care depășesc 50 milioane euro, valoare calculată la cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României, valabil la data elaborării acordului pentru finanțare;
    cc) proiect unic de investiții - orice investiție inițială demarată de același beneficiar, la nivel de grup, într-un interval de 3 ani de la data demarării lucrărilor la o altă investiție care beneficiază de ajutor în aceeași regiune de nivel 3 din Nomenclatorul comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS 3), respectiv județ;
    (la 17-05-2016, Lit. cc) a art. 1 a fost modificată de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. )

    dd) producție agricolă primară - producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, enumerate în anexa I la Tratatul de funcționare a Uniunii Europene, fără a se mai efectua o altă operațiune de modificare a naturii produselor respective;
    ee) produse agricole - produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepția produselor obținute din pescuit și din acvacultură enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.124/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;
    ff) prelucrarea produselor agricole - orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol, care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
    ff^1) relocare - transferul unei activități identice sau similare sau a unei părți a acesteia de la o unitate a uneia dintre părțile contractante la Acordul privind SEE, unitatea inițială, către unitatea unei alte părți contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiția care beneficiază de ajutor, unitatea care beneficiază de ajutor. Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea inițială și de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puțin parțial aceleași scopuri, îndeplinesc cerințele sau necesitățile aceluiași tip de clienți și se pierd locuri de muncă în activități identice sau similare la una din unitățile inițiale ale beneficiarului din SEE;
    (la 09-07-2018, Articolul 1 din Capitolul I a fost completat de Punctul 14, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    gg) cerere de plată a ajutorului de stat aprobat - o cerere de plată soluționată de către Ministerul Finanțelor Publice cu plata totală sau parțială a ajutorului de stat solicitat;
    hh) schimbare fundamentală în procesul general de producție - achiziționarea de active a căror valoare contabilă depășește amortizarea, calculată în cursul celor trei exerciții financiare precedente, a activelor similare legate de activitatea pentru care se solicită finanțare. Simpla înlocuire a activelor existente nu este considerată schimbare fundamentală în procesul general de producție;
    ii) spațiu economic european - include statele membre ale Uniunii Europene și statele membre ale Asociației Europene a Liberului Schimb;
    jj) standard de cost - valoarea maximă considerată eligibilă în cazul activelor corporale de natura construcțiilor care nu poate depăși 1.650 lei/mp arie desfășurată, respectiv echivalentul a aproximativ 375 euro/mp arie desfășurată;
    kk) sursa de finanțare - resursele de natură strict financiară ale întreprinderii destinate realizării investiției inițiale, obținute din surse proprii, respectiv majorare de capital subscris și vărsat, profit reinvestit, împrumut intragrup sau credit bancar;
    (la 09-07-2018, Litera kk) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 15, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    kk^1) terți care nu au legături cu cumpărătorul - persoane fizice sau juridice care nu se regăsesc în cel puțin unul dintre următoarele cazuri:(i) persoane fizice care au calitate de soț/soție sau rude până la gradul al III-lea inclusiv ale personalului sau conducerii cumpărătorului;(ii) persoane fizice care au calitate de angajat al cumpărătorului;(iii) persoane fizice sau juridice care au calitate de vânzător și dețin o influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor de conducere ale cumpărătorului;
    (la 09-07-2018, Punctul (iii) din Litera kk^1) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 16, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (iv) persoane fizice sau juridice care au calitate de vânzător și asupra cărora cumpărătorul deține o influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor sale de conducere;
    (la 09-07-2018, Punctul (iv) din Litera kk^1) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 16, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    (la 17-05-2016, Lit. kk^1) a art. 1 a fost introdusă de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. )

    ll) uzura fizică - procesul de deteriorare în timp a caracteristicilor de calitate ale unui activ, ca urmare a acțiunii unor factori externi;
    mm) uzura morală - fenomenul datorat evoluției ulterioare a activelor cu aceeași destinație, ca urmare a progresului tehnic;
    nn) valoarea totală a investiției - valoarea cheltuielilor eligibile, conform art. 6 alin. (1) din prezenta hotărâre, și valoarea tuturor activelor corporale și necorporale neeligibile, fără T.V.A.


    Capitolul II Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

    Articolul 2
    (1) Pentru a beneficia de ajutor de stat, întreprinderea solicitantă trebuie să obțină un acord pentru finanțare din partea Ministerului Finanțelor Publice.(2) Înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare începe de la data comunicată de Ministerul Finanțelor Publice pe siteul său, conform art. 19 alin. (1) din hotărâre.
    (la 09-07-2018, Alineatul (2) din Articolul 2 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 17, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (3) Cererile de acord pentru finanțare înregistrate după data epuizării bugetului anual alocat schemei se restituie întreprinderilor.
    (la 09-07-2018, Alineatul (3) din Articolul 2 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 17, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Articolul 3

    Întreprinderea solicitantă transmite către Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice o cerere de acord pentru finanțare, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 1, însoțită de următoarele documente justificative:
    a) certificat constatator, în original, emis de Oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul unde își are sediul întreprinderea, în care să se menționeze cel puțin următoarele informații: datele de identificare, codul unic de înregistrare, asociații și reprezentanții legali ai întreprinderii, domeniul de activitate principal, toate domeniile secundare de activitate și punctele de lucru ale întreprinderii;
    b) situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat, în copie certificată pentru conformitate cu originalul, după caz;
    c) planul de afaceri din care să rezulte viabilitatea investiției inițiale și eficiența economică a întreprinderii, inclusiv în format electronic;
    d) împuternicire semnată de reprezentantul legal al întreprinderii solicitante, în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează cererea de acord pentru finanțare;
    e) act de identitate al persoanei autorizate să reprezinte legal întreprinderea, în copie;
    f) opis cu documentele transmise.

    (la 09-07-2018, Articolul 3 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 18, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Articolul 3^1

    Abrogat.

    (la 09-07-2018, Articolul 3^1 din Capitolul II a fost abrogat de Punctul 19, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    Articolul 3^2

    Abrogat.

    (la 09-07-2018, Articolul 3^2 din Capitolul II a fost abrogat de Punctul 19, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    Articolul 4
    (1) Ministerul Finanțelor Publice verifică conformitatea documentelor transmise, prevăzute la art. 3, conform prevederilor anexei nr. 2 și analizează viabilitatea investiției și eficiența economică a întreprinderii conform prevederilor anexei nr. 3.
    (la 09-07-2018, Alineatul (1) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 20, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (2) În urma procesului de evaluare a cererii de acord pentru finanțare, Ministerul Finanțelor Publice transmite întreprinderilor solicitante, după caz:
    a) acord pentru finanțare, dacă sunt îndeplinite cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre;
    b) solicitare de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) există neconcordanțe în informațiile furnizate;(ii) documentele nu respectă condițiile de conformitate prevăzute în anexa nr. 2;(iii) se constată necesitatea unor documente suplimentare în vederea soluționării cererii;
    c) scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) cererea de acord pentru finanțare nu este însoțită de documentele prevăzute la art. 3;(ii) nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre;(iii) întreprinderea nu respectă termenul de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare.(iv) Abrogat.
    (la 09-07-2018, Punctul (iv) din Litera c) , Alineatul (2) , Articolul 4 , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 21, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (3) În urma procesului de evaluare a cererilor de acord pentru finanțare înregistrate și nesoluționate conform alin. (2) lit. a) și c) până la data epuizării bugetului anual alocat schemei, Ministerul Finanțelor Publice transmite întreprinderilor solicitante, după caz:
    a) solicitare de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) există neconcordanțe în informațiile furnizate;(ii) documentele nu respectă condițiile de conformitate prevăzute în anexa nr. 2;(iii) se constată necesitatea unor documente suplimentare în vederea soluționării cererii;
    b) scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) cererea de acord pentru finanțare nu este însoțită de documentele prevăzute la art. 3;(ii) nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre;(iii) întreprinderea nu respectă termenul de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare.
    (la 12-11-2018, Articolul 4 din Capitolul II a fost completat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 )


    Articolul 5
    (1) Ministerul Finanțelor Publice solicită informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, în condițiile prevăzute la art. 4 alin (2) lit. b), în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare.
    (la 09-07-2018, Alineatul (1) din Articolul 5 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 22, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (2) Documentele transmise de întreprinderea solicitantă din propria inițiativă în vederea completării cererii de acord pentru finanțare nu sunt luate în considerare în procesul de evaluare a cererii de acord pentru finanțare.


    Articolul 6

    Ministerul Finanțelor Publice finalizează procesul de evaluare a cererii de acord pentru finanțare în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data la care întreaga documentație este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme.
    (la 09-07-2018, Articolul 6 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 23, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Articolul 6^1
    (1) În cazul în care bugetul anual alocat schemei s-a epuizat, dar există cereri de acord pentru finanțare care nu s-au încadrat în bugetul alocat, dar care îndeplinesc cumulativ condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre, Ministerul Finanțelor Publice emite proiectul acordului pentru finanțare.(1^1) Înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare continuă și în cazul în care bugetul anual alocat schemei nu a fost aprobat prin legea anuală a bugetului de stat. În cazul în care cererile de acord pentru finanțare înregistrate îndeplinesc cumulativ condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre, Ministerul Finanțelor Publice emite proiectul acordului pentru finanțare.
    (la 10-01-2019, Articolul 6^1 din Capitolul II a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.046 din 28 decembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 25 din 10 ianuarie 2019 )
    (2) Proiectele de acord pentru finanțare prevăzute la alin. (1) și (1^1) se aprobă în ordinea în care au fost emise, după aprobarea sau suplimentarea bugetului anual alocat schemei, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale.
    (la 10-01-2019, Alineatul (2) din Articolul 6^1 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.046 din 28 decembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 25 din 10 ianuarie 2019 )

    (la 12-11-2018, Capitolul II a fost completat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 )


    Articolul 7
    (1) Toate documentele transmise Ministerului Finanțelor Publice de către întreprindere trebuie prezentate în limba română. În cazul documentelor depuse într-o limbă străină, întreprinderea prezintă aceste documente însoțite de traduceri în limba română certificate de către traducători autorizați.(2) Documentele emise de întreprinderea solicitantă în original trebuie să fie datate și semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
    (la 17-05-2016, Alin. (2) al art. 7 a fost modificat de pct. 19 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. )


    Capitolul III Plata ajutorului de stat

    Articolul 8

    Întreprinderile au obligația demarării investiției pentru care au solicitat finanțare în termen de maximum 4 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare, cu respectarea calendarului asumat în documentația anexată cererii, sub sancțiunea prevăzută la art. 17.
    (la 09-07-2018, Articolul 8 din Capitolul III a fost modificat de Punctul 24, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Articolul 9

    Ajutorul de stat se plătește întreprinderilor care au primit acord pentru finanțare, după efectuarea parțială sau totală a cheltuielilor eligibile, conform acordului pentru finanțare, în limita creditelor bugetare anuale aprobate.


    Articolul 10
    (1) În vederea plății ajutorului de stat, întreprinderea transmite la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice, cel puțin următoarele documente:
    a) cerere de plată a ajutorului de stat însoțită de documentele justificative, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 4a;
    b) formularul de decont, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 4b;
    c) situații financiare anuale aprobate, corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat, în copie, după caz;
    d) Abrogată.
    (la 09-07-2018, Litera d) din Alineatul (1) , Articolul 10 , Capitolul III a fost abrogată de Punctul 25, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    e) Abrogată.
    (la 09-07-2018, Litera e) din Alineatul (1) , Articolul 10 , Capitolul III a fost abrogată de Punctul 25, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    f) Abrogată.
    (la 09-07-2018, Litera f) din Alineatul (1) , Articolul 10 , Capitolul III a fost abrogată de Punctul 25, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    g) opis cu documentele transmise în vederea plății ajutorului de stat.
    (1^1) În termen de 10 zile de la înregistrarea cererii de plată, transmisă de întreprindere, Ministerul Finanțelor Publice solicită organelor fiscale centrale și locale eliberarea certificatului de atestare fiscală care se emite potrivit art. 158 sau 159 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, după caz. Ministerul Finanțelor Publice efectuează plata dacă certificatele fiscale nu cuprind debite restante.
    (la 09-07-2018, Articolul 10 din Capitolul III a fost completat de Punctul 26, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (2) Cererile de plată a ajutorului de stat se depun până la data de 30 septembrie a fiecărui an. În situația în care cererile se depun după data de 30 septembrie a fiecărui an, acestea se returnează societății.
    (la 12-11-2018, Alineatul (2) din Articolul 10 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 )
    Notă
    Alin. (2) al art. II din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018 prevede că:
    (1) Prevederile prezentei hotărâri, cu excepția prevederilor art. I pct. 4, se aplică inclusiv cererilor de acord pentru finanțare depuse și nesoluționate în cursul anului 2018 până la data epuizării bugetului alocat.
    (3) Întreprinderile care nu depun cerere de plată până la data de 30 septembrie au obligația depunerii unei notificări, în termen de 10 zile calendaristice de la această dată, pentru realocarea sumelor neutilizate până la sfârșitul anului în curs.
    (la 12-11-2018, Articolul 10 din Capitolul III a fost completat de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 )


    Articolul 11
    (1) Ministerul Finanțelor Publice verifică conformitatea documentelor transmise și îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta schemă în vederea efectuării plății.(2) În cazul în care se constată lipsa unor documente sau neconcordanțe între datele și informațiile transmise, Ministerul Finanțelor Publice poate solicita documente și informații, care vor fi transmise către Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice în termen de 15 zile de la data primirii solicitării.
    (la 09-07-2018, Alineatul (2) din Articolul 11 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 28, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (3) În situația în care întreprinderea nu confirmă primirea solicitării transmise de Ministerul Finanțelor Publice sau nu respectă termenul prevăzut la alin. (2), Ministerul Finanțelor Publice returnează întreprinderii cererea de plată a ajutorului de stat, în termen de 15 zile, în vederea completării acesteia.
    (la 09-07-2018, Articolul 11 din Capitolul III a fost completat de Punctul 29, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Articolul 12
    (1) Ministerul Finanțelor Publice soluționează cererea de plată a ajutorului de stat:
    a) după analizarea la sediul ministerului a documentelor justificative anexate cererii de plată și a eligibilității activelor pentru care se solicită plata ajutorului de stat; și
    b) după verificarea la fața locului a existenței activelor și a conformității declarațiilor/documentelor aferente cheltuielilor efectuate de întreprindere.
    (la 09-07-2018, Alineatul (1) din Articolul 12 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 30, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (2) Pe durata efectuării verificării la fața locului, întreprinderea are obligația de a permite accesul echipei de control, în condițiile legii, la activele aferente investiției inițiale și la toate documentele în original, care atestă îndeplinirea condițiilor impuse de prezenta hotărâre.


    Articolul 13
    (1) Plata ajutorului de stat nu poate face obiectul unor plăți compensatorii.(2) Virarea efectivă a ajutorului de stat se face de către Ministerul Finanțelor Publice în contul 50.70 «Disponibil din subvenții și transferuri», deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază își are domiciliul fiscal întreprinderea beneficiară de ajutor de stat, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data la care cererea de plată a ajutorului de stat este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme și a fost efectuată verificarea la fața locului.
    (la 09-07-2018, Alineatul (2) din Articolul 13 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 31, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (3) Întreprinderile au obligația de a verifica valoarea ajutorului de stat virat de Ministerul Finanțelor Publice în contul 50.70 «Disponibil din subvenții și transferuri». În situația în care se constată existența unei sume necuvenite, întreprinderile au obligația de a informa de îndată Ministerul Finanțelor Publice în vederea restituirii acesteia.
    (la 09-07-2018, Articolul 13 din Capitolul III a fost completat de Punctul 32, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (4) Restituirea sumelor încasate necuvenit se realizează în conturile deschise cu această destinație la Trezoreria Statului, dacă sumele se restituie în anul în care au fost încasate, respectiv dacă sumele se restituie în anii următori anului în care au fost încasate.
    (la 09-07-2018, Articolul 13 din Capitolul III a fost completat de Punctul 32, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (5) Pentru sumele necuvenite încasate de către întreprinderi, Ministerul Finanțelor Publice percepe dobânzi și penalități aferente, datorate de la data încasării până la data restituirii, conform Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
    (la 09-07-2018, Articolul 13 din Capitolul III a fost completat de Punctul 32, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Capitolul IV Menținerea investiției și recuperarea ajutorului de stat

    Articolul 14
    (1) Întreprinderea are obligația de a menține în stare de funcționare investiția inițială realizată, pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia.(2) În cazul în care, în termenul prevăzut la alin. (1), se constată uzura fizică sau morală a activelor aferente investiției inițiale realizate, este permisă înlocuirea acestora, în vederea asigurării continuității activității finanțate, cu informarea Ministerului Finanțelor Publice.


    Articolul 15

    Până la data de 1 iulie a anului următor finalizării investiției, respectiv a realizării ultimei plăți a ajutorului de stat aprobat, după caz, întreprinderea va prezenta Ministerului Finanțelor Publice un raport auditat de o întreprindere autorizată care nu are calitatea de persoană afiliată cu întreprinderea beneficiară de ajutor de stat, care va certifica faptul că investiția a fost realizată în parametrii propuși și s-au obținut rezultatele economico-financiare asumate prin cererea de acord pentru finanțare și documentația anexată acesteia.


    Articolul 16
    (1) Întreprinderile solicitante sunt obligate să finalizeze investiția pentru care au solicitat finanțare în termenele prevăzute în planul de investiții care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare.(2) În cazul în care calendarul realizării investiției înregistrează modificări, întreprinderea are obligația de a solicita Ministerului Finanțelor Publice aprobarea acestor modificări, pe parcursul implementării investiției inițiale, în termen de 30 de zile de când a luat la cunoștință de respectiva modificare, anexând o fundamentare în acest sens.
    (la 09-07-2018, Alineatul (2) din Articolul 16 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 33, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (3) Ministerul Finanțelor Publice analizează documentația primită, procedând astfel:
    a) în situația în care se constată că investiția îndeplinește în continuare toate condițiile prevăzute de prezenta schemă, inclusiv cu respectarea încadrării în bugetele anuale ale schemei, acordul pentru finanțare se modifică corespunzător;
    b) în situația în care se constată că investiția nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de prezenta schemă, acordul pentru finanțare se revocă.
    (4) Abrogat.
    (la 09-07-2018, Alineatul (4) din Articolul 16 , Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 34, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (5) Ministerul Finanțelor Publice poate aproba modificări ale acordurilor pentru finanțare oricând în perioada prevăzută la art. 3 alin. (2) din prezenta hotărâre, cu respectarea prevederilor prezentului articol.


    Articolul 17
    (1) Acordul pentru finanțare se revocă în următoarele situații:
    a) întreprinderea nu a demarat investiția în termenul prevăzut la art. 8;
    b) întreprinderea nu respectă condiția privind menținerea investiției inițiale prevăzută la art. 14 alin. (1);
    c) întreprinderea nu respectă prevederile art. 15;
    d) întreprinderea nu respectă prevederile art. 16 alin. (1) și (2);
    (la 09-07-2018, Litera d) din Alineatul (1) , Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 35, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    e) valoarea totală a investiției nu respectă prevederile art. 18 lit. b) din hotărâre.
    (la 09-07-2018, Litera e) din Alineatul (1) , Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 35, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    f) întreprinderea nu respectă prevederile art. 17 alin. (1) lit. h) din hotărâre.
    (la 09-07-2018, Alineatul (1) din Articolul 17 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 36, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )

    g) nerealizarea condițiilor prevăzute în acordul pentru finanțare, pentru care se specifică revocarea acestuia.
    (la 12-11-2018, Alineatul (1) din Articolul 17 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 )
    (2) În situațiile prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanțelor Publice transmite întreprinderii o scrisoare de revocare a acordului pentru finanțare.(3) Revocarea acordului pentru finanțare în situațiile prevăzute la alin. (1) determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării totale a ajutorului de stat plătit.(4) Ajutorul de stat plătit se recuperează proporțional cu gradul de nerealizare în următoarele situații:
    a) întreprinderea nu realizează contribuția la dezvoltarea regională astfel cum este definită la art. 1 lit. h) în cuantumul prevăzut în documentația anexată cererii de acord pentru finanțare;
    b) întreprinderea nu îndeplinește alte condiții prevăzute în acordul pentru finanțare.
    (4^1) În cazul în care sunt prevăzute mai multe condiții în acordul pentru finanțare, valoarea ajutorului de stat plătit ce se recuperează se calculează conform următorului mecanism:
    a) se calculează gradul de îndeplinire a fiecărei condiții prin raportarea valorii indicatorului realizat la valoarea indicatorului menționată în acordul pentru finanțare sau în planul de afaceri, după caz;
    b) se calculează media aritmetică a gradelor de îndeplinire a tuturor condițiilor;
    c) procentul calculat conform lit. b) se aplică valorii ajutorului de stat plătit;
    d) diferența dintre valoarea ajutorului de stat plătit și valoarea calculată conform lit. c) reprezintă valoarea ajutorului de stat de recuperat.
    (la 09-07-2018, Articolul 17 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 37, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (4^2) În condițiile în care, ulterior emiterii acordului pentru finanțare, intervin modificări ale legislației generale care reglementează cadrul de organizare și funcționare a societăților, la sfârșitul perioadei de menținere a investiției, valoarea contribuției la dezvoltarea regională prevăzută în documentația anexată cererii de acord pentru finanțare se recalculează în raport cu aceste modificări.
    (la 09-07-2018, Articolul 17 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 37, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (5) Recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează conform procedurilor de recuperare prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, precum și de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 324/2016 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerul Finanțelor Publice a procedurilor privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat sau de minimis, cu modificările ulterioare.
    (la 09-07-2018, Alineatul (5) din Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 38, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
    (6) Ajutorul de stat plătit care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
    (la 09-07-2018, Alineatul (6) din Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 38, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Articolul 18

    Anexele nr. 1-3, 3^1, 4a și 4b fac parte integrantă din prezenta procedură.
    (la 17-05-2016, Art. 18 din a fost modificat de pct. 21 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. )


    Anexa nr. 1

    la procedură
    Data înregistrării ……………................
    Numărul înregistrării …………........…..
    Cerere de acord pentru finanțare

    Subscrisa ............................., având datele de identificare menționate la punctul I, reprezentată legal prin domnul/doamna ......................., având calitatea de …..........., solicit finanțarea în condițiile prevederilor schemei având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 807/2014, cu modificările și completările ulterioare.I. Prezentarea întreprinderii
    Denumirea întreprinderii: ...............................................................................
    Data înregistrării întreprinderii: .............................................................................
    Nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerțului: .......................................................
    Codul de identificare fiscală: ................................................................................
    Adresa: .................................................., cod poștal: ............
    Telefon: ....................................., fax: ..........................
    E-mail: .........................................................
    Forma juridică: .................................................................
    Capitalul social: .................................................... lei, deținut de:– persoane fizice: .................................................. %;– IMM^1: ...................................................... %
    ^1 Întreprinderea care se încadrează în definiția prevăzută la anexa nr. 1 la regulament.
    – întreprinderi mari^2: .................................................. %.
    ^2 Întreprinderea care nu se încadrează în definiția IMM-urilor conform prevederilor anexei nr. 1 la regulament.

    Obiectul principal de activitate: ........................................................
    Cod CAEN: ...............................................................
    Obiectul secundar de activitate^3: ................................................................
    ^3 Se completează dacă finanțarea se solicită pentru obiectul secundar de activitate.

    Cod CAEN: .............................................................
    II. Prezentarea situației actuale a întreprinderii
    Date din situațiile financiare anuale aprobate, corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat, după caz:– numărul mediu de salariați: ................................................................– cifra de afaceri: ................................................................ lei– valoare active totale^4: ............................................................... lei
    ^4 Prin active totale se înțelege active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans.
    – rentabilitatea cifrei de afaceri^5: ....................................... lei
    ^5 Rentabilitatea cifrei de afaceri = 100 x (Profit net/Cifra de afaceri).
    – capitaluri proprii^6: ......................................... lei
    ^6 Elementul „Capitaluri proprii“ din bilanț.
    ............................................................................
    III. Prezentarea succintă a investiției realizate în cadrul schemei:– obiectivul investiției:
    ...................................................................................
    – încadrarea investiției în categoria investiției inițiale:
    [] înființarea unei unități noi
    [] extinderea capacității unității
    [] diversificarea producției unității
    [] schimbarea fundamentală în procesul general de producție din cadrul unității
    sau
    – încadrarea investiției în categoria investiției inițiale în favoarea unei noi activități economice:
    [] înființarea unei unități noi
    [] diversificarea activității unității
    – valoarea investiției: ........................................................................................................................................................ lei– locația realizării investiției: .................................................................................................................................................– data estimată a demarării investiției conform planului de investiții: ..................................................................................– data estimată a finalizării a investiției conform planului de investiții: ................................................................................
    IV. Efectul stimulativ
    Ajutorul de stat acordat în baza prezentei scheme are efect stimulativ, întrucât:
    [] investiția nu ar fi profitabilă pentru întreprindere în regiunea respectivă în absența ajutorului;
    sau
    [] investiția nu ar fi realizată în regiunea respectivă în absența ajutorului.
    V. Prezentarea costurilor eligibile și a finanțării solicitate

    Denumirea activității

    Tipul de cheltuială eligibilă pentru care se solicită finanțare

    Valoarea cheltuielilor eligibile*)
    - lei -

    Intensitatea
    maximă a
    ajutorului în
    regiune

    Valoarea ajutorului de stat solicitat
    - lei -

    An I**)

    An II

    An....

    Total

    An I

    An II

    An....

    Total

    Realizarea
    de investiții
    în active
    corporale și
    necorporale

    ¨

    a) Costuri eligibile pentru realizarea de
    investiții în active corporale
             

    ¨

    a1) Realizare construcții
             

    ¨

    a2) Închiriere construcții
             

    ¨

    a3) Instalații tehnice, mașini și echipamente
             

    ¨

    b) Costuri eligibile pentru realizarea de
    investiții în active necorporale
             

    ¨

    b1) Costuri cu brevete, licențe, know-how
    sau alte drepturi de proprietate intelectuală
             
     
    TOTAL
             

    *) Valoarea cheltuielilor eligibile fără T.V.A.
    **) A se indica anii calendaristici.
    VI. Declarație pe propria răspundere
    Subsemnatul/Subsemnata, ............, identificat/identificată cu actul de identitate seria ………. nr. ………………, eliberat de …………….. la data de ………………., cu domiciliul în localitatea ……..........……, str. ………......…… nr. ……., bl. ………, sc. ……., ap. ……, sectorul/județul ……..........….., în calitate de reprezentant legal al întreprinderii …..........…., declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezenta cerere sunt corecte și complete și că toate documentele în copie care însoțesc cererea sunt conforme cu originalele.
    Înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.
    Declar pe propria răspundere că întreprinderea:
    • se încadrează în categoria întreprinderilor mari;
    • se încadrează în categoria întreprinderilor mici și mijlocii;
    • nu a demarat proiectul de investiții pentru care solicită finanțare;
    • nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate“ potrivit prevederilor art. 2 alin. (18) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat;
    • nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;
    • nu face obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
    • nu a beneficiat și nu va beneficia de ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura costurilor salariale în cadrul aceluiași proiect unic de investiții;
    • nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul în ultimii 2 ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanțare și, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de până la 2 ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul;
    • nu aparține unor acționari care dețin sau au deținut în ultimii 2 ani anterior datei înregistrării cererii o altă întreprindere înregistrată conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară sau a desfășurat activitatea pentru care solicită finanțare, în cazul întreprinderilor nou-înființate;

    Declar pe propria răspundere că, în ultimii 3 ani^7, întreprinderea:
    ^7 Se consideră ultimii 3 ani: anul fiscal în curs și 2 ani anteriori.
    [] nu a beneficiat de ajutor de minimis și alte ajutoare de stat;
    [] a beneficiat de următoarele ajutoare de minimis și ajutoare de stat:

    Nr.
    crt.

    Denumirea
    proiectului de investiții

    Locația realizării
    investiției
    (județul)

    Anul acordării
    ajutorului

    Furnizorul ajutorului

    Actul normativ

    Cuantumul ajutorului - euro^8 -
           

    ^8 Echivalentul în euro se preia din actul juridic sau se determină la cursul de schimb valutar valabil la data acordării ajutorului conform actului juridic.

    De asemenea declar pe propria răspundere că întreprinderea:
    [] nu a beneficiat și nu va beneficia de ajutor de stat pentru același proiect unic de investiții din partea altor furnizori de ajutor;
    [] a beneficiat sau va beneficia de ajutor de stat pentru același proiect unic de investiții din partea altor furnizori de ajutor:

    Nr.
    crt.

    Denumirea
    proiectului de investiții

    Locația realizării
    investiției
    (județul)

    Anul acordării
    ajutorului

    Furnizorul ajutorului

    Actul normativ

    Cuantumul ajutorului
    - euro^9 -
           

    ^9 Echivalentul în euro se preia din actul juridic sau se determină la cursul de schimb valutar valabil la data acordării ajutorului conform actului juridic.

    Numele: ................................................
    Funcția: ................................................
    Semnătura^10: .......................................
    ^10 Cererea va fi semnată de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.

    Data semnării: .....................................
    (la 09-07-2018, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 39, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Anexa nr. 2


    la procedură

    Condiții de conformitate

    Cererea de acord pentru finanțare

    - are toate rubricile completate cu datele solicitate, respectă
    formularul din anexa nr. 1 și este datată și semnată în original
    de către persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea;
    - conține informații corelate cu informațiile din certificatul
    constatator, situațiile financiare, planul de investiții, actul de
    identitate al persoanei autorizate sau împuternicirea, dacă este
    cazul.

    Certificatul constatator

    - este atașat în original, este actualizat cu date valabile la data
    înregistrării cererii de acord pentru finanțare și conține toate
    informațiile necesare conform prevederilor art. 3 lit. a) din
    Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat.

    Situațiile financiare corespunzătoare ultimului exercițiu financiar
    încheiat

    - sunt depuse și aprobate conform prevederilor legale în
    vigoare, după caz, sunt atașate în copie.

    Planul de investiții

    - cuprinde toate informațiile necesare conform definiției și
    instrucțiunilor din Ghidul solicitantului, este datat și semnat în
    original de către persoana autorizată să reprezinte legal
    întreprinderea;
    - conține informații corelate cu informațiile din cererea de
    acord pentru finanțare.

    Planul de afaceri

    - cuprinde toate informațiile necesare conform definiției și
    instrucțiunilor din Ghidul solicitantului, este datat și semnat în
    original de către persoana autorizată să reprezinte legal
    întreprinderea;
    - prezintă proiecțiile financiare pe perioada implementării
    investiției și 5 ani de la finalizarea acesteia (cont de profit și
    pierdere, bilanț și flux de numerar) în conformitate cu
    prevederile legale în vigoare și cu modelele prezentate în
    Ghidul solicitantului;
    - conține informații corelate cu informațiile din cererea de
    acord pentru finanțare.

    Documentele justificative pentru fundamentarea planului de
    afaceri

    - sunt atașate în copie.

    Împuternicirea semnată de reprezentantul legal al întreprinderii
    solicitante

    - în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează
    cererea de acord pentru finanțare, este atașată în original.

    Actul de identitate al persoanei autorizate să reprezinte legal
    întreprinderea

    - se atașează în copie.

    Opisul

    - are menționate denumirea fiecărui document și pagina la
    care este îndosariat.

    (la 09-07-2018, Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 39, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Anexa nr. 3

    la procedură

    Cerințe care dovedesc eficiența economică și viabilitatea investiției

    Încadrarea în definiția investiției inițiale

    Prezentarea investiției și demonstrarea încadrării investiției în categoria investiției
    inițiale, respectiv în categoria investiției inițiale în favoarea unei noi activități
    economice, în cazul întreprinderilor mari care realizează investiții în regiunea București

    Justificarea necesității realizării investiției

    - Prezentarea pieței relevante a produselor/serviciilor realizate ca urmare a
    implementării investiției sub aspectul cererii, ofertei și prețului, precum și ariei
    geografice în care acestea se comercializează

    - Cuantificarea și justificarea capacității de producție și a gradului de utilizare a
    acesteia aferentă activității existente (în cazul întreprinderilor în activitate), cea
    aferentă investiției, precum și fundamentarea necesității creșterii capacității de
    producție existente prin implementarea investiției

    Analiza și fundamentarea proiecțiilor financiare pentru perioada implementării investiției
    și 5 ani de la data finalizării acesteia

    Fundamentarea cifrei de afaceri prin prezentarea de documente justificative din care să
    rezulte că există asigurarea vânzării produselor/serviciilor obținute ca urmare a
    realizării investiției

    Demonstrarea efectului stimulativ al ajutorului de stat prin prezentarea și fundamentarea
    uneia din situațiile prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. b) din prezenta hotărâre

    Calcularea și explicitarea indicatorilor cantitativi

    Indicatori cantitativi
     
     
     
     

    Calculul și fundamentarea încadrării în limitele
    indicatorilor pe perioada implementării investiției și
    5 ani de la finalizarea acesteia, pe baza proiecțiilor
    financiare realizate conform prevederilor legale în
    vigoare și a instrucțiunilor din Ghidul solicitantului

    Rata de solvabilitate generală
    Rsg = Active totale/Datorii
    totale

     
     
    Rsg > 1,66

    Rentabilitatea cifrei de afaceri
    Rca = 100 x (Profit net/Cifra de
    afaceri)

     
     
    Rca ≥ 2,5%

    Trendul rezultatului net
    T(m) = 100 x (Rezultatul net
    aferent perioadei curente -
    Rezultatul net aferent perioadei
    similare a anului precedent)/
    Rezultatul net aferent perioadei
    similare a anului precedent în
    valoare absolută

     
     
     
     
     
     
     
    T(m) ≥ 0%

    Rata lichidității curente
    R(LC) = (Active curente/Datorii
    curente)

     
     
    [R(lc)] ≥ 1,00

    Indicatorul gradului de
    îndatorare*)
    I(gi) = (Capital împrumutat/
    Capital angajat) x 100

     
     
     
    [R(ig)] ≤ 60%

    Rata rentabilității economice
    R(e) = (Profit brut/Active
    totale) x 100

     
     
    Superioară ratei inflației

    Rata rentabilității financiare
    R(f) = (Profitul net/Capitaluri
    proprii ale întreprinderii) x 100

     
     
    Superioară ratei medii a dobânzii de piață

    Demonstrarea și fundamentarea indicatorilor calitativi

    Asigurarea resurselor financiare necesare derulării investiției conform prevederilor
    art. 1 lit. kk) din Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat și instrucțiunilor
    din Ghidul solicitantului

    Poziția pe piață și experiența în domeniul pentru care solicită finanțare conform
    instrucțiunilor din Ghidul solicitantului

    Impactul acordării ajutorului de stat asupra mediului concurențial conform instrucțiunilor
    din Ghidul solicitantului

    Contribuția întreprinderii la creșterea economică și dezvoltarea regională conform
    prevederilor art. 1 lit. h) din Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat și
    instrucțiunilor din Ghidul solicitantului

    Implicarea întreprinderii în diferite proiecte sociale cu impact pozitiv asupra
    comunității din regiunea unde se realizează investiția conform instrucțiunilor din Ghidul
    solicitantului

    Efectul multiplicator al realizării investiției cuantificabil în economie prin antrenarea
    și a altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii din
    regiune conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului

    Situația juridică a locației realizării investiției, respectiv demonstrarea unui drept
    real asupra locației pe care urmează să se realizeze investiția conform instrucțiunilor
    din Ghidul solicitantului

    _________
    *) Capital împrumutat = credite peste un an
    Capital angajat = capital împrumutat + capital propriu


    Anexa nr. 3^1

    la procedură
    CRITERII
    pe baza cărora se calculează punctajul
    întreprinderilor solicitante

    Criterii de evaluare

    Mod de determinare

    Punctaj

    Valoarea investiției
     

    (Valoarea investiției în
    lei/44.000.000 lei) x 10

    Rezultatul obținut se transformă
    în număr de puncte.

    Investiția inițială
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    - înființarea unei noi unități
    de o întreprindere
    nou-înființată;

    25 puncte
     
     

    - schimbarea fundamentală a
    procesului general de producție
    al unei unități existente;

    20 puncte
     
     

    - diversificarea activității
    unei unități existente;

    15 puncte
     

    - înființarea unei noi unități
    de o întreprindere în
    activitate;

    10 puncte
     
     

    - extinderea capacității unei
    unități existente;

    10 puncte
     

    Locația realizării
    investiției
     
     

    Investiția se realizează într-un
    județ unde valoarea PIB/locuitor
    este mai mică decât media pe
    țară*)

    PIB/locuitor < PIB/locuitor
    medie pe țară
    20 puncte
     

    Rentabilitatea cifrei
    de afaceri în ultimul
    exercițiu financiar
    încheiat, în cazul
    întreprinderilor în
    activitate

    Rca = (profit net/cifra de
    afaceri) x 100
     
     
     
     

    Rca > 1%
    5 puncte
     
     
     
     

    Valoarea capitalului
    social subscris și
    vărsat, în cazul
    întreprinderilor
    nou-înființate

     
     
     
     
     

    Capital social > 500.000 lei
    5 puncte
     
     
     
    Notă
    *) Pe baza informațiilor comunicate de Institutul Național de Statistică, conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului.

    (la 17-05-2016, Anexa nr. 3^1 la procedură a fost introdusă de pct. 24 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016 și are conținutul anexei nr. 3 din același act normativ. )


    Anexa nr. 4a

    la procedură
    Cerere de plată a ajutorului de stat

    Subscrisa .....................…., având datele de identificare menționate la pct. I, reprezentată legal prin domnul/doamna ……………..........…….., având calitatea de ………………., identificat/identificată cu actul de identitate seria ……… nr. …………, eliberat de ………………. la data de ………......………, cu domiciliul în localitatea ............., str. ....…... nr. ………., bl. …………, sc. ………., ap. ……….., sectorul/județul ……….......……….., cod poștal …………….., solicit plata ajutorului de stat, în sumă de .............., în baza Acordului pentru finanțare nr. ……………… din data de ………………., și în condițiile prevederilor schemei de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 807/2014, cu modificările și completările ulterioare, respectând intensitatea de ……………………………… conform Acordului pentru finanțare.I. Datele de identificare a întreprinderii:
    Denumirea întreprinderii: ..................................................................................................
    Data înregistrării întreprinderii: ...........................................................................................
    Nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerțului: .........................................................................
    Codul de identificare fiscală: .......................................................................
    Adresa: ............................................................................
    Telefon: ........................ Fax: ................. E-mail: ...............
    Cod IBAN: ……………………………………. deschis la Trezoreria …………………………………..........................................
    Anexez la prezenta formularul de decont, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4b la procedură.
    II. Declarație pe propria răspundere
    Subsemnatul/Subsemnata, ..............., identificat/identificată cu actul de identitate seria ………… nr. ..…….., eliberat de ………………………… la data de ……………., cu domiciliul în localitatea …………………………., str. ……………………….. nr. …….., bl. ……, sc. .…., ap. ..…, sectorul/județul …………………., în calitate de reprezentant legal al întreprinderii …………………………………., declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezenta cerere sunt corecte și complete și că toate documentele în copie care însoțesc cererea sunt conforme cu originalele.
    Înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.
    Declar pe propria răspundere că întreprinderea:
    [] nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;
    [] nu face obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
    [] nu a beneficiat și nu va beneficia de ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura costurilor salariale în cadrul aceluiași proiect unic de investiții;
    [] nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul în ultimii doi ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanțare și, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul.

    Numele: ...............................................
    Funcția: ................................................
    Semnătura^1: ....................................
    ^1 Cererea va fi semnată de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.

    Data semnării: ......................................
    NOTĂ:
    Cererea de plată a ajutorului de stat este însoțită de documentele menționate în Ghidul de plată prezentat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.

    (la 09-07-2018, Anexa nr. 4a a fost modificată de Punctul 39, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )


    Anexa nr. 4b

    la procedură
    FORMULAR DE DECONT

    Întreprinderea: ................ Data: ............

    Codul/
    Poziția
    din
    planul
    de
    investiții

    Activitatea
    (construcții/
    instalații/
    active
    necorporale)

    Tipul
    costului
    (linia de
    fabricație)

    Nr. de
    inventar

    Denumirea

    Factura de achiziție

    Plata

    Cursul
    valutar
    utilizat la
    înregistrarea
    în evidența
    contabilă

    Valoarea înregistrată în contabilitate

    Intensitate
    conform
    acordului
    pentru
    finanțare %

    Ajutor de
    stat
    solicitat
    -lei-

    Denumirea
    din planul
    de investiții

    Denumirea
    din situațiile
    contabile

    Furnizor

    Numărul
    facturii

    Data
    facturii

    Valoare lei/valută

    Tipul
    documentului
    (OP/DPE) nr.
    și data

    Extras
    de cont
    (nr. ,
    data
    plată)

    Valoare plătită în
    lei/valută

    Total
    valută
    fără
    TVA

    Total lei
    fără
    TVA

    din care eligibilă pentru
    care se solicită finanțare

    Total

    din care
    eligibilă

    Total

    din care eligibilă

    Valută
    fără TVA

    Lei
    fără TVA

    cu
    TVA

    fără
    TVA

    cu
    TVA

    fără
    TVA

    cu TVA

    fără TVA

    cu TVA

    fără TVA

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    11

    12

    13

    14

    15

    16

    17

    18

    19

    20

    21

    22

    23

    24

    25

    26
                              
                              
                              
                              
                              
                              


    Valoare ajutor de stat solicitat, din care:

    -lei-
    (col. 26)

    Construcții, din care:

    - realizate

    - chirii

    Instalații tehnice și mașini

    Active necorporale

    TOTAL


    Valoare cheltuieli eligibile pentru care se solicită decontare, din care:

    Valută fără TVA
    (col. 23)

    Lei fără TVA
    (col. 24)

    Construcții, din care:

    - realizate

    - chirii

    Instalații tehnice și mașini

    Active necorporale

    TOTAL

    Numele: ……………………………………
    Funcția: …………………………………………
    Semnătura^1: ……………………………..
    ^1 Formularul de decont va fi semnat de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.

    (la 09-07-2018, Anexa nr. 4b a fost modificată de Punctul 39, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )