ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 69 din 29 octombrie 2014
privind stabilirea unor măsuri financiare în domeniul sănătăţii şi pentru modificarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 5 noiembrie 2014



    Având în vedere dispoziţiile art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi pentru modificarea unor acte normative în domeniul sănătăţii, aprobată cu completări prin Legea nr. 140/2014, potrivit cărora pentru anul 2014 reevaluarea medicamentelor din Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate se definitivează până la data de 30 octombrie 2014,
    ţinând cont de prevederile art. 232^1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la includerea, extinderea indicaţiilor, neincluderea sau excluderea medicamentelor în/din Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate,
    în vederea diminuării consecinţelor negative asupra stării de sănătate a populaţiei şi pentru a se asigura accesul persoanelor asigurate la medicamente pentru afecţiuni în stadii evolutive de boală pentru care în prezent nu există alternativă terapeutică, medicamente pentru tratamentul specific bolilor cu impact major asupra sănătăţii publice,
    având în vedere necesitatea de a asigura accesul neîntrerupt al asiguraţilor la medicamente, cu şi fără contribuţie personală, în concordanţă cu tipul afecţiunii şi stadiul acesteia, în contextul implementării unei liste de medicamente care să răspundă acestor cerinţe prin raportare la fondurile alocate cu această destinaţie,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    ţinând cont de faptul că prin contractele cost-volum şi contractele cost-volum-rezultat se asigură creşterea accesului populaţiei la terapie, în condiţii de eficienţă, sustenabilitate financiară şi de predictibilitate a costurilor din sistemul de sănătate,
    ţinând cont de faptul că neadoptarea acestui act normativ ar avea consecinţe directe asupra sănătăţii şi vieţii pacienţilor, prin neasigurarea accesului în timp util la tratamente inovatoare,
    având în vedere că dezvoltarea durabilă a spaţiului rural şi urban este indispensabil legată de îmbunătăţirea condiţiilor existente şi a serviciilor de bază,
    ţinând cont de faptul că de la începutul Programului naţional de dezvoltare locală şi până în prezent principala preocupare a Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a fost să asigure finanţare pentru finalizarea cât mai multor obiective de investiţii aflate în derulare, dar şi să înceapă alte investiţii noi în scopul atingerii obiectivelor propuse,
    luând în considerare faptul că zonele rurale şi zonele urbane din România prezintă o deosebită importanţă din punct de vedere economic, social şi cultural şi este necesară dezvoltarea durabilă a acestora.
    Pentru o utilizare mai eficientă a fondurilor publice sunt necesare o coordonare şi o implementare unitară a dezvoltării infrastructurii locale, inclusiv în ceea ce priveşte infrastructura din domeniul sanitar.
    Ţinând cont de lipsa unui cadru legislativ coerent pentru aprobarea finanţării instituţionale de bază calculate pe standarde de cost,
    pentru a evita colapsul financiar al institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare,
    luând în considerare faptul că neadoptarea acestor măsuri imediate şi a reglementărilor necesare pentru implementare, prin ordonanţă de urgenţă, ar genera disfuncţionalităţi majore cu efecte negative asupra bunei organizări a sistemului de cercetare şi a personalului încadrat în acest domeniu,
    pentru a stimula înalta performanţă în sistemul naţional de cercetare şi inovare,
    având în vedere că lipsa finanţării ar putea determina pierderea resurselor umane înalt calificate,
    pentru a evita neîndeplinirea angajamentelor asumate faţă de diferiţi parteneri, în proiectele comune de cercetare, la nivel internaţional şi european,
    în vederea asigurării resurselor financiare necesare ca domeniul cercetării să poată funcţiona în condiţii optime,
    întrucât cercetarea, dezvoltarea şi inovarea reprezintă priorităţi la nivel european şi naţional,
    având în vedere necesitatea adoptării măsurii de alocare a fondurilor din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului determinată de:
    - existenţa unor facturi neachitate, cu vechime cuprinsă între 90-360 de zile, aferente lucrărilor de investiţii efectuate;
    - existenţa unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, executorii pentru facturile neachitate şi în baza cărora se poate trece la executarea silită a sumelor datorate, prin înfiinţarea de popriri pe conturile unităţilor şi blocarea activităţii spitalelor;
    - garantarea unui acces echitabil al cetăţenilor la o asistenţă medicală desfăşurată în condiţii optime;
    - stingerea arieratelor înregistrate de către companiile de sub autoritatea Ministerului Transporturilor, monitorizate potrivit acordului încheiat cu Fondul Monetar Internaţional, şi încadrarea în ţintele stabilite prin acest acord;
    - punerea în aplicare a hotărârii arbitrale a Tribunalului din Zurich şi plata sumelor datorate astfel încât să se evite executarea silită a Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi,
    ţinând cont de faptul că neachitarea drepturilor de asistenţă socială destinate categoriilor vulnerabile, respectiv alocaţii de stat pentru copii, ajutoare sociale, drepturi pentru persoane cu dizabilităţi şi ajutoare pentru încălzirea locuinţei, conduce la vulnerabilizarea şi mai accentuată a acestora şi creşterea gradului de sărăcie a populaţiei,
    în considerarea faptului că elementele sus-menţionate constituie astfel o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

    Articolul I

    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unei contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 26 septembrie 2011, cu completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Titlul ordonanţei de urgenţă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
    privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii"
    2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 1. - Deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care sunt persoane juridice române, precum şi reprezentanţii legali ai deţinătorilor autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care nu sunt persoane juridice române, au obligaţia de a plăti trimestrial pentru medicamentele incluse în programele naţionale de sănătate, precum şi pentru medicamentele, cu sau fără contribuţie personală, folosite în tratamentul ambulatoriu pe bază de prescripţie medicală prin farmaciile cu circuit deschis, în tratamentul spitalicesc şi pentru medicamentele utilizate în cadrul serviciilor medicale acordate prin centrele de dializă, suportate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii, contribuţiile trimestriale calculate conform prezentei ordonanţe de urgenţă."
    3. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 2. - În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, reprezentant legal este persoana juridică română împuternicită de către deţinătorul autorizaţiei de punere pe piaţă care nu este persoană juridică română pentru a duce la îndeplinire obligaţiile legale prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă."
    4. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Procentul «p» se calculează astfel:
    p = (CTt-BAt)/CTt x 100,
    unde:
    CTt = valoarea consumului total trimestrial de medicamente pentru care există obligaţia de plată prevăzută la art. 1, suportată din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii, raportată Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate de casele de asigurări de sănătate, conform datelor înregistrate în platforma informatică a asigurărilor sociale de sănătate:
    BAt = bugetul aprobat trimestrial, aferent medicamentelor suportate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii,
    unde CTt şi BAt nu includ taxa pe valoarea adăugată, iar BAt este de 1.515 milioane lei."
    5. La articolul 4, alineatele (2) şi (2^1) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor prevăzute la art. 1, persoane juridice române, precum şi reprezentanţii legali au obligaţia să depună la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în termenul prevăzut la alin. (1), lista medicamentelor pentru care se datorează contribuţia trimestrială.
    (2^1) Persoanele juridice menţionate la alin. (2) au obligaţia să depună la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate lista actualizată a medicamentelor pentru care se datorează contribuţia trimestrială, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare încheierii trimestrului pentru care se datorează contribuţia, în baza metodologiei şi a formatului stabilit prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate."
    6. La articolul 5, alineatele (1)-(4), (6) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 5. - (1) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală administrează contribuţiile trimestriale prevăzute la art. 1 şi 12, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Contribuţiile prevăzute la art. 1 şi 12 sunt asimilate obligaţiei fiscale.
    (3) Stabilirea, calculul şi declararea contribuţiei trimestriale se efectuează de către persoanele obligate la plata acesteia, prevăzute la art. 1, după deducerea TVA-ului de către aceştia din valoarea aferentă consumului trimestrial de medicamente transmis de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate conform alin. (7). Contribuţia trimestrială se declară de către plătitori la organul fiscal competent, până la termenul de plată al acesteia prevăzut la alin. (8).
    (4) Farmaciile cu circuit deschis, unităţile sanitare cu paturi şi centrele de dializă care utilizează medicamente potrivit prevederilor art. 1 şi 12 îşi asumă sub semnătură electronică şi raportează la casele de asigurări de sănătate valoarea aferentă consumului de medicamente care include şi TVA, care se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii, după cum urmează:
    a) farmaciile cu circuit deschis raportează lunar consumul, în condiţiile contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;
    b) unităţile sanitare cu paturi şi centrele de dializă care utilizează medicamentele prevăzute la art. 1 şi 12 raportează lunar, până la data de 15 a lunii curente pentru luna anterioară, la casele de asigurări de sănătate consumul de medicamente, pe baza metodologiei şi a formularelor de raportare aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
    ..................................................................
    (6) Casele de asigurări de sănătate raportează lunar consumul centralizat de medicamente către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în baza metodologiei şi a formatului aprobat prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
    (7) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate transmite în format electronic persoanelor prevăzute la art. 1, până la finele lunii următoare expirării trimestrului pentru care datorează contribuţia, valoarea aferentă consumului centralizat de medicamente care include şi TVA suportat din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii, pe baza raportărilor transmise de casele de asigurări de sănătate, conform datelor înregistrate în platforma informatică a asigurărilor sociale de sănătate."
    7. La articolul 6, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Contestaţiile şi actele doveditoare se depun la registratura Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi se soluţionează prin emiterea unui act administrativ comunicat contestatarilor în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora. Contestaţiile vor avea ca obiect datele aferente trimestrului pentru care au fost comunicate potrivit art. 5 alin. (7).
    ..................................................................
    (4) În cazul soluţionării contestaţiilor până la termenul de plată prevăzut la art. 5 alin. (8), se vor plăti contribuţiile aferente noilor sume comunicate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, iar în cazul depăşirii acestui termen, se vor face regularizări la următoarele termene de plată."
    8. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 8. - (1) Pentru neachitarea la termenul prevăzut la art. 5 alin. (8) de către deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care sunt persoane juridice române, precum şi de către reprezentanţii legali ai deţinătorilor autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care nu sunt persoane juridice române, a contribuţiei prevăzute la art. 3 se datorează după acest termen dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Pentru persoanele juridice care nu îşi îndeplinesc obligaţiile prevăzute la art. 4, după expirarea termenului, medicamentele pentru care deţin autorizaţie de punere pe piaţă se exclud din lista medicamentelor cu sau fără contribuţie personală, folosite în tratamentul ambulatoriu pe bază de prescripţie medicală prin farmaciile cu circuit deschis, în tratamentul spitalicesc şi pentru medicamentele utilizate în cadrul serviciilor medicale acordate în alte unităţi sanitare, aprobată prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, elaborată pe baza Listei cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, şi din lista denumirilor comerciale şi a preţurilor de decontare a medicamentelor care se acordă bolnavilor cuprinşi în cadrul programelor naţionale de sănătate, corespunzătoare denumirilor comune internaţionale (DCI) prevăzute în secţiunea C2 a sublistei C din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi pot fi reincluse la o următoare ediţie a acestora în condiţiile îndeplinirii tuturor obligaţiilor prevăzute de prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă."
    9. După articolul 11 se introduc şapte noi articole, articolele 12-18, cu următorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) Pentru medicamentele care în urma evaluării efectuate potrivit legii de Agenţia Naţională a Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale pot intra condiţionat în Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se pot încheia contracte cost-volum/cost-volum-rezultat în limita fondurilor obţinute din excluderea şi/sau modificarea procentului de compensare a unor medicamente incluse în lista mai sus menţionată, precum şi din aplicarea unor politici farmaceutice. În condiţiile neîncheierii contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat, medicamentele nu vor fi incluse în lista de medicamente aprobată potrivit legii prin hotărâre a Guvernului.
    (2) Contractele cost-volum/cost-volum-rezultat reprezintă mecanisme prin care se asigură sustenabilitate financiară şi de predictibilitate a costurilor din sistemul de sănătate, potrivit cărora deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care sunt persoane juridice române, precum şi reprezentanţii legali ai deţinătorilor autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care nu sunt persoane juridice române, se angajează să furnizeze medicamentele incluse în lista de medicamente la o valoare stabilită conform prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru o anumită categorie de pacienţi şi pentru o anumită perioadă de timp. Negocierea contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat se iniţiază pe baza următoarelor criterii de prioritizare aplicate în următoarea ordine: medicamente pentru afecţiuni în stadii evolutive de boală fără alternativă terapeutică în lista prevăzută la alin. (1), medicamente aprobate prin procedură de urgenţă de către Agenţia Europeană a Medicamentelor, medicamente corespunzătoare DCI-urilor pentru tratament specific în cazul bolilor cu impact major asupra sănătăţii publice, prevăzute în Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în Strategia naţională de sănătate. Modelul de contract şi metodologia de negociere, încheiere şi monitorizare a modului de implementare şi derulare a contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
    (3) Pentru medicamentele prevăzute la alin. (1), deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care sunt persoane juridice române, precum şi reprezentanţii legali ai deţinătorilor autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care nu sunt persoane juridice române, au obligaţia plăţii unei contribuţii trimestriale pe baza contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat şi nu datorează contribuţia trimestrială calculată potrivit art. 3.
    (4) Contribuţia trimestrială prevăzută la alin. (3) se calculează prin aplicarea procentului prevăzut în contractele cost-volum/cost-volum-rezultat la valoarea consumului trimestrial. Valoarea consumului trimestrial se calculează prin înmulţirea preţului de vânzare cu amănuntul fără TVA/preţul cu ridicata cu volumul de medicamente consumate trimestrial, în limita volumelor stabilite prin contractele cost-volum/cost-volum-rezultat.
    (5) Procentul prevăzut la alin. (4) este format din valoarea procentului «p» aferent trimestrului anterior încheierii contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat, calculată potrivit formulei prevăzute la art. 3 alin. (2), la care se adaugă între 5 şi 30 de puncte procentuale, în funcţie de procentul numărului de pacienţi contractabil pentru fiecare terapie faţă de numărul de pacienţi eligibili, după cum urmează:
    ┌─────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────┐
    │Procent aplicat la valoarea │Procent număr de pacienţi contractabil pentru│
    │ consumului trimestrial │ fiecare terapie faţă de numărul │
    │ │ de pacienţi eligibili │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
    │ «p» + 5% │ ≤15 │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
    │ «p» + 10% │ >15≤25 │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
    │ «p» + 15% │ >25≤35 │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
    │ «p» + 20% │ >35≤45 │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
    │ «p» + 25% │ >45≤65 │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
    │ «p» + 30% │ >65≤100 │
    └─────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────┘

    (6) Procentul prevăzut la alin. (4) este prevăzut în contractele cost-volum/cost-volum-rezultat.
    (7) Persoanele prevăzute la alin. (3) datorează pentru volumele de medicamente consumate, care cumulat depăşesc volumele stabilite prin contractele cost-volum/cost-volum-rezultat, valoarea integrală a consumului de medicamente aferentă depăşirii fără TVA. Valoarea aferentă acestei depăşiri nu este cuprinsă în calculul CTt prevăzut la art. 3 alin. (2).
    Art. 13. - (1) Deţinătorii autorizaţiei de punere pe piaţă, care nu sunt persoane juridice române, au obligaţia ca în termen de 15 zile de la emiterea deciziei de includere condiţionată în Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, aprobată prin hotărâre a Guvernului, să desemneze un reprezentant legal, persoană juridică română, care să negocieze şi să încheie contracte cost-volum/cost-volum-rezultat, să declare şi să plătească contribuţiile prevăzute la art. 12.
    (2) Contractele cost-volum/cost-volum-rezultat se încheie de către deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă, persoane juridice române, şi de reprezentanţii legali ai deţinătorilor autorizaţiei de punere pe piaţă, care nu sunt persoane juridice române, cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi, după caz, cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Ministerul Sănătăţii, pentru programele naţionale de sănătate derulate de Ministerul Sănătăţii.
    (3) În termen de 30 de zile de la data încheierii contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat, persoanele prevăzute la art. 12 alin. (3) au obligaţia să se înregistreze fiscal la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală ca plătitori ai contribuţiilor trimestriale prevăzute la art. 12.
    (4) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală datele de identificare ale persoanelor juridice cu care s-au încheiat contractele prevăzute la alin. (2) în termen de 15 zile de la încheierea acestora.
    Art. 14. - (1) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate comunică persoanelor obligate la plata contribuţiilor prevăzute la art. 12, până la finele lunii următoare expirării trimestrului, datele în baza cărora acestea declară contribuţiile trimestriale. Aceste contribuţii se declară la organul fiscal competent până la termenul de plată a acestora prevăzut la alin. (2).
    (2) Contribuţiile prevăzute la art. 12 alin. (3) şi (7) se virează trimestrial, până la data de 25 a celei de-a doua luni următoare încheierii trimestrului pentru care se datorează contribuţiile.
    (3) În termen de 15 zile de la data prevăzută la alin. (2), Agenţia Naţională de Administrare Fiscală comunică Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate situaţia sumelor încasate cu titlu de contribuţii trimestriale conform prevederilor art. 12 pentru fiecare dintre subiecţii plătitori prevăzuţi la art. 12 alin. (3), prin încheierea în acest sens a unui protocol de schimb de informaţii.
    Art. 15. - (1) Datele comunicate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în baza art. 14 alin. (1) pot fi contestate de persoanele prevăzute la art. 12 în termen de 10 zile calendaristice din ziua comunicării datelor.
    (2) Contestaţiile şi actele doveditoare se depun la registratura Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi se soluţionează prin emiterea unui act administrativ comunicat contestatarilor în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora. Contestaţiile vor avea ca obiect date referitoare numai la trimestrul pentru care au fost comunicate datele potrivit art. 14 alin. (1).
    (3) Depunerea contestaţiilor nu suspendă obligaţia de plată a contribuţiilor prevăzute la art. 12.
    (4) În cazul soluţionării contestaţiilor până la termenul de plată prevăzut la art. 14 alin. (2), se va plăti contribuţia conform noilor date comunicate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, iar în cazul depăşirii acestui termen, se vor face regularizări la următoarele termene de plată.
    (5) Ulterior comunicării actului administrativ sau la expirarea termenului prevăzut la alin. (2), contestatarul se poate adresa instanţei de contencios administrativ potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    Art. 16. - Sumele încasate din contribuţiile prevăzute la art. 12 constituie venituri la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi sunt folosite pentru medicamente incluse în programele naţionale de sănătate, precum şi pentru medicamentele cu sau fără contribuţie personală.
    Art. 17. - Pentru neachitarea contribuţiei la termenul prevăzut la art. 14 alin. (2), deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor sau reprezentanţii legali ai acestora datorează după acest termen dobânzi şi penalităţi de întârziere conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    Art. 18. - Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să introducă, la propunerea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, pe măsura încasării, influenţele ce decurg din aplicarea prevederilor art. 12 alin. (7) în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, cu menţinerea echilibrului bugetar."


    Articolul II

    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011, cu completările ulterioare, care nu sunt persoane juridice române şi care nu şi-au declarat la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate reprezentanţii legali, au obligaţia să depună la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate datele de identificare ale acestor reprezentanţi legali care vor duce la îndeplinire obligaţiile legale prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.


    Articolul III

    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi în situaţia introducerii unor noi medicamente în Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, cu modificările şi completările ulterioare, persoanele juridice prevăzute la art. 4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011, cu completările ulterioare, au obligaţia să se înregistreze fiscal la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în condiţiile în care nu sunt înregistraţi ca plătitori de contribuţii potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011, cu completările ulterioare.


    Articolul IV

    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 230 din 22 aprilie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
    "Art. 5 - Beneficiarii programului sunt unităţi administrativ-teritoriale reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale, respectiv comunele, municipiile, inclusiv subdiviziunile administrativ-teritoriale ale acestora, şi oraşele, inclusiv pentru satele componente ale acestora, judeţele, precum şi unităţile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, constituite în condiţiile legii, pentru investiţiile realizate prin asociaţiile de dezvoltare intercomunitară."
    2. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
    "Art. 6. - Obiectivele de investiţii din cadrul programului se realizează pe terenuri şi/sau construcţii, după caz, aflate în proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale sau în administrarea acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare."
    3. La articolul 7 alineatul (1), litera d) va avea următorul cuprins:
    "d) realizare/extindere/reabilitare/modernizare/dotare a unităţilor sanitare;"
    4. La articolul 12, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) În vederea decontării fondurilor alocate de la bugetul de stat, beneficiarii transmit solicitările de fonduri la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, cu informarea consiliilor judeţene, cu excepţia subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor."


    Articolul V

    Termenul prevăzut la art. V din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2011 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 31 ianuarie 2011, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2015.


    Articolul VI

    Până la împlinirea termenului prevăzut la art. V, execuţia programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se continuă, pentru fiecare instituţie, potrivit legislaţiei în vigoare la data aprobării acestora, până la data emiterii deciziei de acordare sau neacordare a certificării.


    Articolul VII

    În anul 2014, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului se pot aloca, prin hotărâre a Guvernului, sume Ministerului Transporturilor pentru plata arieratelor, inclusiv arieratele înregistrate de spitale aflate în subordinea acestuia, plata compensaţiei necesare serviciilor publice sociale pentru transport feroviar public de călători conform art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru majorarea capitalului social aferent participării statului la operatorii economici din domeniul feroviar care funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, precum şi pentru plata unor sume stabilite prin hotărâri definitive şi executorii ale instanţelor din România, inclusiv ale unor curţi de arbitraj internaţional, dobânzi, penalităţi şi alte cheltuieli aferente acestora, pentru regii autonome sau companii naţionale din domeniul naval care funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor.


    Articolul VIII

    În anul 2014, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului se pot aloca sume, prin hotărâre a Guvernului, Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pentru asigurarea necesarului de credite aferent drepturilor de asistenţă socială care se plătesc prin bugetul acestui minister.
    PRIM-MINISTRU
    VICTOR-VIOREL PONTA
    Contrasemnează:
    ---------------
    Viceprim-ministru,
    ministrul dezvoltării regionale
    şi administraţiei publice,
    Nicolae-Liviu Dragnea
    Ministrul sănătăţii,
    Nicolae Bănicioiu
    Ministrul educaţiei naţionale,
    Remus Pricopie
    Ministrul delegat pentru învăţământ superior,
    cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică,
    Mihnea Cosmin Costoiu
    Ministrul muncii, familiei,
    protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice,
    Rovana Plumb
    p. Ministrul finanţelor publice,
    Dan Manolescu,
    secretar de stat
    Ministrul delegat pentru buget,
    Darius-Bogdan Vâlcov
    p. Ministrul transporturilor,
    Virgil Dragoş Titea,
    secretar de stat
    Bucureşti, 29 octombrie 2014.
    Nr. 69.
    --------