ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 130 din 31 iulie 2020privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 705 din 6 august 2020
    Ținând cont de faptul că întreprinderile mici și mijlocii, reglementate prin Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, denumite în continuare IMM-uri, s-au confruntat pe perioada declarării stării de urgență cu probleme determinate fie de lipsa consumatorilor, caz în care activitățile IMM-urilor au fost puternic afectate prin scăderea cifrei de afaceri, iar personalul angajat a fost trimis în șomaj tehnic, fie de faptul că activitățile desfășurate de IMM-uri au fost interzise prin ordonanțe militare pe perioada declarării stării de urgență sau au fost îngrădite pe perioada stării de alertă, situație în care de asemenea personalul angajat al IMM-urilor a fost trimis în șomaj tehnic, iar toate aceste măsuri au condus la un blocaj al acestor activități economice la nivel național,
    deoarece IMM-urile dețin o pondere importantă în activitatea economică la nivel național, numărul total al acestora fiind de 723.595 de companii, cu o pondere însemnată pentru microîntreprinderi de 666.356 de companii, respectiv o pondere relativ medie de 48.230 de întreprinderi mici, precum și 9.009 întreprinderi mijlocii care desfășoară activități în diferite domenii de activitate, iar pentru reluarea urgentă a activității curente au nevoie de capital de lucru, astfel cum acesta este definit prin Regulamentul (UE) 2020/460 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013,(UE) nr. 1.303/2013 și (UE) nr. 508/2014 în ceea ce privește anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiții în sistemele de sănătate ale statelor membre și în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacție la epidemia de COVID -19 - Inițiativa pentru investiții ca reacție la coronavirus, care urmează a fi utilizat pentru finanțarea activităților curente ale IMM-urilor,
    având în vedere faptul că ajutorul de stat se poate acorda doar până la data de 31 decembrie 2020,
    întrucât IMM-urile dețin o parte însemnată din forța de muncă activă a României prin contractele individuale de muncă încheiate, respectiv un număr total de 2.564.484 de contracte, din care 886.803 contracte încheiate de microîntreprinderi, 860.996 de contracte încheiate de întreprinderi mici și 816.685 de contracte încheiate de întreprinderile mijlocii, astfel încât nevoia de sprijin a acestora fie prin granturi pentru capital de lucru, fie prin granturi de investiții este o nevoie reală cu un impact major asupra echilibrelor macroeconomice ale României,
    având în vedere că măsurile de sprijin pentru reluarea activităților economice la nivel național influențează direct capacitatea operațională a IMM-urilor de a relua activitățile pe o piață de consum și producție grav afectată de epidemia de COVID-19, iar prin neluarea acestor măsuri de sprijin IMM-urile se pot confrunta cu grave dificultăți în desfășurarea activităților curente și de investiții, cu impact direct asupra veniturilor bugetului de stat, dar și asupra creșterii ratei șomajului în România,
    deoarece o parte din IMM-uri au nevoie de grant pentru capital de lucru necesar pentru plata datoriilor curente, constituirea stocurilor de materie primă, mărfuri, materiale consumabile, dar și pentru achiziționarea echipamentelor de protecție medicală necesare propriilor salariați, iar în lipsa capitalului de lucru reluarea activității curente va fi dificil de realizat,
    întrucât o parte din IMM-uri, ca urmare a crizei provocate de COVID-19, trebuie să își realoce activitatea prin crearea unor capacități de producții noi, prin desfășurarea unor activități noi sau prin implementarea unor proiecte de investiții noi, iar pentru aceasta au nevoie de granturi pentru investiții de mică valoare, astfel încât să se creeze capacități de producție mici și să se poată obține produse și servicii noi adaptate la cerințele consumatorilor,
    luând în considerare că există un risc substanțial de recesiune economică în anul 2020, iar în acest context multe segmente ale economiei europene sunt blocate din cauza epidemiei de COVID-19 și lanțurile de aprovizionare și schimburile comerciale globale sunt profund afectate, fiind necesare măsuri de sprijin pentru deblocarea redresarea activităților economice,
    având în vedere faptul că, în lipsa adoptării măsurilor propuse în regim de urgență, sectorul IMM, care reprezintă o prioritate a programului de relansare economică a Guvernului României, nu ar putea beneficia de condiții de finanțare adecvată pentru proiectele de relansare a activităților, de investiții sau pentru capitalul de lucru necesar derulării activității curente ale întreprinderilor grav afectate de pandemia de COVID-19,
    ținând cont de faptul că sprijinirea sectorului IMM reprezintă o prioritate a programului de relansare economică al Guvernului României, în condițiile în care acest sector are o contribuție importantă la creșterea economică națională și crearea de locuri de muncă, sens în care trebuie să beneficieze din partea statului de politici publice care vizează printre altele îmbunătățirea accesului la finanțare,
    luând în considerare faptul că este necesară adoptarea unui act normativ care să asigure temeiul juridic pentru modificarea Programului operațional Competitivitate în sensul stabilirii valorilor sumelor forfetare, având în vedere numărul mare de IMM-uri afectate și impactul implicit asupra economiei, precum și faptul că semnarea contractelor pentru acordarea ajutorului de stat are ca dată-limită 31 decembrie 2020, motiv pentru care este necesară adoptarea de urgență a măsurilor de sprijin pentru capitalul de lucru și investițional propus,
    întrucât neadoptarea prezentului act normativ determină imposibilitatea acordării în cadrul Programului operațional Competitivitate a unui sprijin financiar în cuantum de 1 miliard de euro pentru IMM-urile afectate în contextul pandemiei de COVID-19,
    întrucât neadoptarea unor măsuri în regim de urgență pentru IMM-uri ar conduce la blocarea/întârzierea relansării economice și, implicit, la pierderea unor sume considerabile din fondurile europene alocate României,
    având în vedere că elementele mai sus menționate vizează interesul public și strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare și constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

    Capitolul I Dispoziții generale

    Articolul 1
    (1) Prezenta ordonanță de urgență reglementează cadrul general pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, denumit în continuare POC, în contextul crizei provocate de COVID-19, pentru beneficiarii prevăzuți la alin. (3), a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență sau îngrădite pe perioada stării de alertă.(2) Formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se referă la:
    a) microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub formă de sumă forfetară;
    b) granturi pentru capital de lucru acordate sub formă de sumă forfetară și în procent din cifra de afaceri;
    c) abrogată;
    (la 15-06-2021, Litera c) din Alineatul (2) , Articolul 1 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )
    (3) Întreprinderile mici și mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, sunt beneficiari pentru fondurile externe nerambursabile prevăzute la alin. (2), iar persoanele fizice autorizate, denumite în continuare PFA, și cabinetele medicale individuale, denumite în continuare CMI, pentru fondurile externe nerambursabile prevăzute la alin. (2) lit. a).


    Articolul 2

    În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
    a) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, denumit în continuare MEEMA, în parteneriat cu agențiile pentru întreprinderi mici și mijlocii, atragere de investiții și promovare a exportului, denumite în continuare AIMMAIPE, în baza contractului de finanțare încheiat cu Ministerul Fondurilor Europene, denumit în continuare MFE, prin Autoritatea de management pentru Programul operațional Competitivitate, denumită în continuare AM-POC, în calitate de furnizor de ajutor de stat. Administratorul schemei este împuternicit să deruleze proceduri în legătură cu schema de ajutor de stat, în conformitate cu prevederile contractelor de finanțare semnate cu AM-POC;
    b) administrator tehnic al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - Serviciul de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS;
    c) administrator operațional al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor stat - MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE;
    d) sistem informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - sistemul informatic integrat proiectat și dezvoltat de STS pe baza cerințelor operaționale furnizate de MEEMA, în scopul gestionării acordării sprijinului financiar pentru beneficiarii prevăzuți la art. 1 alin. (3), în condițiile prezentei ordonanțe de urgență; sistemul informatic este găzduit și administrat din punct de vedere tehnic de STS, respectiv din punct de vedere operațional de MEEMA și AIMMAIPE, fondurile necesare proiectării, dezvoltării, testării, punerii în funcțiune, operării, administrării tehnice și operaționale, respectiv mentenanței preventive și corective fiind asigurate din fonduri externe nerambursabile, prin POC, și de la bugetul de stat, în baza contractului de finanțare semnat în acest sens de AM-POC cu MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, conform regulilor de eligibilitate stabilite prin Ghidul solicitantului;
    e) beneficiarii finali ai ajutorului de stat - IMM/microîntreprinderi/PFA/CMI, organizații neguvernamentale cu activitate economică, denumite în continuare ONG-uri cu activitate economică și sportivă, care primesc ajutorul de stat prin intermediul micrograntului/grantului pentru capital de lucru, prin încheierea unui contract de ajutor de stat cu administratorul schemei de ajutor de stat;
    (la 15-06-2021, Litera e) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    f) CMI - unitatea, cu sau fără personalitate juridică, furnizoare de servicii publice, de stat sau private, de asistență medicală umană preventivă, curativă, de recuperare și de urgență. Serviciile de sănătate ale cabinetelor medicale se realizează de medici de medicină generală - medici de familie, medici stomatologi, medici specialiști și alte categorii de personal medical autorizat. În CMI își exercită profesia medicul titular, care poate avea ca salariați ori colaboratori medici sau orice altă categorie de personal;
    g) capital de lucru - diferența dintre activele curente și datoriile curente ale unei întreprinderi;
    h) grant pentru capital de lucru - grant direct acordat beneficiarilor de ajutor de stat sub formă de sumă forfetată reprezentând 15% din cifra de afaceri înregistrată în anul 2019;
    i) abrogată;
    (la 15-06-2021, Litera i) din Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )
    j) IMM - întreprinderile înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, sau în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare, care au mai puțin de 250 de angajați și o cifră de afaceri anuală netă care nu depășește echivalentul în lei a 43 milioane euro;
    k) microgrant - grant direct în valoare de 2.000 euro acordat sub formă de sumă forfetară beneficiarilor de ajutor de stat considerați vulnerabili la riscul de răspândire a virusului SARS-CoV-2;
    l) PFA - întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce folosește, în principal, forța sa de muncă;
    m) industrii creative - industrii care își au originea în creativitatea, talentul și măiestria indiviziilor și care au potențialul creării de locuri de muncă și prosperitate prin generarea și exploatarea proprietății intelectuale.


    Articolul 3
    (1) Formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevăzute la art. 1 alin. (2) se acordă în cadrul POC pentru care MFE îndeplinește funcția de Autoritate de management, denumită în continuare AM, și furnizor de ajutor de stat.(2) Pentru formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevăzute la art. 1 alin. (2), MEEMA în parteneriat cu AIMMAIPE îndeplinește funcția de administrator de schemă de ajutor de stat, în condițiile prevăzute în contractele de finanțare încheiate între MFE, prin AM-POC, pe de o parte, și MEEMA în parteneriat cu AIMMAIPE, pe de altă parte.


    Capitolul II Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile

    Articolul 4
    (1) Microgranturile au valoarea de 2.000 euro și se acordă o singură dată, sub formă de sumă forfetară, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională și dispozițiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificările ulterioare, și ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.(2) Fondurile alocate pentru acordarea de microgranturi în cadrul POC 2014-2020 sunt în valoare totală de 100.000.000 euro, din care 85.000.000 euro se alocă din bugetul POC 2014-2020 și 15.000.000 euro din cofinanțarea de la bugetul de stat.


    Articolul 5
    (1) Microgranturile se acordă pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat cu următoarele categorii de beneficiari:
    a) întreprinderile mici și mijlocii care fac dovada prin situațiile financiare depuse că nu dețin salariați cu contract individual de muncă la data de 31 decembrie 2019;
    b) PFA, alți profesioniști, astfel cum sunt reglementați de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, care desfășoară profesii liberale reglementate prin acte cu putere de lege și ONG-uri cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 1;
    (la 02-11-2020, Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 5 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 220 din 29 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1011 din 30 octombrie 2020 )

    b) PFA/Întreprinderi individuale/Întreprinderi familiale, alți profesioniști, astfel cum sunt reglementați de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, care desfășoară profesii liberale reglementate prin acte cu putere de lege și ONG-uri cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 1.
    (la 19-11-2020, Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 5 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 199 din 18 noiembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1108 din 19 noiembrie 2020 )

    c) PFA/CMI, dacă au fost implicate în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea și tratamentul pacienților diagnosticați cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 82/2020. Dovada implicării în activitățile legate de COVID-19, dar și pentru neacordarea stimulentului medical se face prin completarea unui formular anexă la cererea de finanțare emis de unitatea sanitară unde a prestat serviciul beneficiarul/direcția de sănătate publică județeană, după caz, care va fi stabilit la nivelul Ghidului solicitantului.
    (2) Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează, pe bază de eșantion, de către MEEMA/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanțare și încheierea contractelor de finanțare, cu condiția recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare, cu excepția PFA și CMI.


    Articolul 6

    Microgranturile prevăzute la art. 4 alin. (1) se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, beneficiarilor care îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
    a) au desfășurat activitate curentă/operațională pe perioada a cel puțin unui an calendaristic înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția PFA/CMI pentru care începerea activității poate să fi avut loc până la data de 1 februarie 2020;
    b) au obținut o cifră de afaceri în exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanțare, cu excepția beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuți la art. 5 alin. (1) lit. a), care au fost înființați în anul 2019, cu o cifră de afaceri mai mică de 5.000 euro, pentru care plafonul minim al cifrei de afaceri se calculează prin înmulțirea numărului de luni întregi de activitate din anul 2019 cu suma de 415 euro, și a beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuți la art. 5 alin. (1) lit. b) și c).
    (la 19-11-2020, Litera b) din Articolul 6 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 199 din 18 noiembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1108 din 19 noiembrie 2020 )

    c) își mențin activitatea pe o perioadă de cel puțin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub formă de microgrant.


    Articolul 7
    (1) Beneficiarii de microgranturi pot utiliza alocările din fonduri externe nerambursabile pentru susținerea unor cheltuieli de tipul:
    a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
    b) datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități potrivit contractelor încheiate;
    c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
    d) cheltuieli privind achiziția de servicii și reparații necesare activității curente de bază, cu excepția serviciilor de consultanță, studii și alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă;
    e) cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV- 2;
    f) cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente;
    g) cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activității;
    h) cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
    (2) Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile se face pe eșantion de 1% în scopul validării justificării sumei forfetare.(3) Beneficiarii de microgranturi vor depune o declarație pe proprie răspundere prin care își vor asuma faptul că utilizarea microgranturilor în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat.


    Articolul 8

    Cererile de finanțare depuse în cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finanțare în ordinea depunerii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate care vor fi stabilite în Ghidul solicitantului.


    Articolul 9
    (1) Pentru microgranturi, mecanismul financiar prin care se asigură finanțarea proiectelor și rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea următoarelor etape:
    a) MEEMA, AIMMAIPE și STS, în baza acordului de parteneriat încheiat între aceștia, vor trebui sa își cuprindă în bugetele proprii valoarea totală a proiectelor corespunzătoare activității/activităților proprii. În acest sens vor depune Fișa de fundamentare pentru proiectul propus la finanțare/finanțat din fonduri externe nerambursabile, denumit în continuare FEN post aderare F1, conform art. 2 alin. (2) și (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 93/2016, cu modificările și completările ulterioare, în vederea asigurării creditelor de angajament și creditelor bugetare necesare încheierii contractelor de finanțare și implementării proiectelor;
    b) MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, va depune cererea de finanțare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data lansării apelului de proiecte;
    c) MFE și MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, vor încheia contractul de finanțare în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de finanțare, după parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformității administrative și eligibilității, precum și a etapei de evaluare tehnică și financiară;
    d) MEEMA va încheia convenții de colaborare cu băncile în baza unui proces transparent de selecție și cu respectarea procedurilor legale prevăzute de Ghidul solicitantului pentru derularea operațiunilor de efectuare a plăților către beneficiarii schemei de microgranturi. Comisioanele, dobânzile, taxele, precum și orice alte cheltuieli bancare sunt în sarcina exclusivă a beneficiarului de microgranturi;
    e) MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finanțare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului și contractului de finanțare încheiat;
    f) MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE, va încheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectați, care stau la baza efectuării plăților către beneficiari și pe seama cărora se derulează mecanismul de acordare a prefinanțărilor sau cererilor de rambursare;
    g) MEEMA solicită Ministerului Finanțelor Publice (MFP) deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat și transferul sumelor cuprinse în bugetul MEEMA, pe baza listelor finale de proiecte aprobate, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinație. MEEMA, în baza convențiilor bancare și a necesarului de fonduri transmise de bănci, transferă disponibilul în contul de disponibil al băncilor. Băncile, pe seama convențiilor bancare, în termen de maximum 7 zile calendaristice, efectuează plățile în conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip microgrant;
    h) beneficiarul final al ajutorului de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la bancă în termen de 90 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres în termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informații lipsă ori necompletarea acestuia cu informații/documente solicitate dă dreptul AM-POC/MEEMA/AIMMAIPE să inițieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub formă de microgrant, în baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltată ulterior avizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană;
    i) băncile efectuează plățile către beneficiari în temeiul contractului de acordare a ajutorului de stat și încarcă în aplicația electronică extrasele de cont;
    (la 16-10-2020, Litera i) din Alineatul (1) , Articolul 9 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 174 din 14 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 16 octombrie 2020 )

    j) MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, va depune la MFE cereri de rambursare efectuate de parteneriat în conformitate cu prevederile contractului de finanțare. MFE verifică și aprobă raportul de implementare, autorizează cererile de rambursare, efectuează plățile aferente FEDR către MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, conform art. 21 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, și solicită rambursarea sumelor la Comisia Europeană prin declarații de cheltuieli lunare;
    k) MEEMA verifică îndeplinirea condiției privind menținerea activității timp de 6 luni, prin interogarea automată a bazelor de date. Verificarea utilizării fondurilor potrivit destinațiilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se face pe bază de eșantion de 1%, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.
    (la 16-10-2020, Litera k) din Alineatul (1) , Articolul 9 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 174 din 14 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 16 octombrie 2020 )
    (2) Microgranturile se acordă după regimul de sumă forfetară prevăzut de art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu condiția depunerii raportului de progres în termenul prevăzut în cadrul mecanismului financiar de acordare a microgranturilor.


    Capitolul III Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor

    Articolul 10
    (1) Prin acordarea de granturi pentru capital de lucru în înțelesul prezentei ordonanțe de urgență se înțelege alocarea de fonduri externe nerambursabile sub formă de sumă forfetară, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională și dispozițiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificările ulterioare, și ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.(2) Alocarea grantului pentru capital de lucru se realizează pe bază de cotă procentuală din cifra de afaceri, acesta fiind destinat IMM-urilor a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă sau redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă, în condițiile specifice prevăzute de prezenta ordonanță de urgență.(3) Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează, pe bază de eșantion, de către MEEMA/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanțare și încheierea contractelor de finanțare, cu condiția recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare.


    Articolul 11
    (1) Valoarea sprijinului din fonduri externe nerambursabile pentru capital de lucru se stabilește astfel:
    a) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro;
    b) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 și 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabilește în procent de 15% din cifra de afaceri și nu poate depăși suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion de euro, valoarea maximă a ajutorului este de 150.000 euro.
    (2) Dacă un beneficiar de ajutor de stat prevăzut la art. 12 face parte din categoria întreprinderilor legate și a depus mai multe cereri de finanțare pentru obținerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulată a grantului pentru capital de lucru care urmează a fi acordat nu poate depăși 250.000 euro echivalent în lei la data plății grantului pentru capital de lucru.
    (la 16-10-2020, Alineatul (2) din Articolul 11 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 174 din 14 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 16 octombrie 2020 )
    (3) Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinanțarea beneficiarilor de ajutor de stat la constituirea capitalului de lucru, în procent de minimum 15% din valoarea grantului solicitat.(4) Pentru aplicațiile de finanțare depuse până la data de 28 octombrie 2020 inclusiv, fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt în valoare de 1.067.095.588 euro, din care 765.000.000 euro fonduri externe nerambursabile și 142.031.250 euro fonduri de la bugetul de stat și coparticipare de 160.064.338 euro de la beneficiari.
    (la 19-11-2020, Alineatul (4) din Articolul 11 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 199 din 18 noiembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1108 din 19 noiembrie 2020 )
    (5) În situația în care un beneficiar de ajutor de stat cu statut de întreprindere legată care nu se încadrează în categoria IMMurilor a depus o singură cerere de finanțare în condițiile prevăzute la alin. (7), valoarea grantului pentru capital de lucru nu poate depăși 150.000 de euro la data plății grantului.
    (la 16-10-2020, Articolul 11 din Capitolul III a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 174 din 14 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 16 octombrie 2020 )
    (6) Fondurile pentru granturile destinate capitalului de lucru pentru beneficiarii prevăzuți la alin. (5) se vor aloca de la bugetul de stat și nu includ cofinanțarea beneficiarilor prevăzută la alin. (3).
    (la 16-10-2020, Articolul 11 din Capitolul III a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 174 din 14 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 16 octombrie 2020 )
    (7) Termenele și condițiile de acordare a ajutorului de stat pentru întreprinderile prevăzute la alin. (5) se aprobă prin ordin al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri, în calitate de furnizor de ajutor de stat, ulterior autorizării schemei în condițiile legii.
    (la 16-10-2020, Articolul 11 din Capitolul III a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 174 din 14 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 16 octombrie 2020 )


    Articolul 12
    (1) Granturile pentru capital de lucru se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentară și alte activități asimilate acesteia, viticultură, distribuția de bunuri, servicii din domeniul transporturilor, agențiilor de turism, editurilor/librăriilor/ bibliotecilor, industriilor creative, precum și al organizărilor de evenimente a căror activitate curentă a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă ori redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă. Lista domeniilor de activitate eligibile este prevăzută în anexa nr. 2.(2) Granturile pentru capital de lucru se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, ONG-urilor cu activitate economică din domeniile învățământ, cultură și sport, cât și celor de utilitate publică din domeniul social.
    (la 02-11-2020, Articolul 12 din Capitolul III a fost modificat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 220 din 29 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1011 din 30 octombrie 2020 )


    Articolul 13
    (1) Granturile pentru capital de lucru se acordă beneficiarilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
    a) au obținut certificat de situații de urgență în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare;
    b) au înregistrat profit operațional din activitatea curentă (din activitatea de exploatare), în unul din ultimele două exerciții financiare înainte de depunerea cererii de finanțare pentru obținerea grantului, potrivit situațiilor financiare depuse;
    c) dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizării grantului pentru capital de lucru;
    d) mențin sau, după caz, suplimentează numărul de salariați, față de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni, la data acordării granturilor, cu excepția situațiilor în care contractele individuale de muncă sunt încheiate pentru sezonieri sau/și zilieri.
    (2) În perioada 1 august-15 septembrie 2020, MEEMA eliberează certificate de situații de urgență, la cerere, operatorilor economici a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19 în perioada stării de urgență.(3) Certificatul pentru situații de urgență emis de către MEEMA constată în baza declarației pe propria răspundere că operatorul economic a înregistrat diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020 sau întreruperea parțială sau totală a activității ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență decretate.(4) Prin excepție de la alin. (1) lit. a), sunt eligibile pentru accesarea granturilor privind capitalul de lucru și companiile sau ONG-urile care desfășoară activități în domeniul târgurilor și evenimentelor de afaceri, IT, tehnologie, digital, educație financiară, strategie și management, care nu s-au calificat pentru obținerea certificatului de urgență din cauza specificului activității lor (și anume organizare anuală, cu concentrarea veniturilor doar într-o anumită perioadă din an, nu doar în prima jumătate a anului, perioadă luată în calcul pentru stabilirea procentului de scădere de minimum 25% prevăzut ca și condiție de eliberare a certificatului de situații de urgență). În acest caz, scăderea de 25% cerută pentru eliberarea certificatului de situații de urgență se va calcula luând în calcul anul fiscal 2020 prin comparație cu anul fiscal 2019 sau, după caz, semestrul 1, respectiv semestrul al 2-lea 2020 prin comparație cu 2019.
    (la 02-11-2020, Articolul 13 din Capitolul III a fost completat de Punctul 4, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 220 din 29 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1011 din 30 octombrie 2020 )


    Articolul 14
    (1) Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub formă de sumă forfetară, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinanțate din bugetul de stat, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat în format electronic, pentru susținerea unor cheltuieli de tipul:
    a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
    b) datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități, potrivit contractelor încheiate;
    c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
    d) cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente, cu excepția serviciilor de consultanță, studiilor și altor categorii de servicii indirecte;
    e) cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2;
    f) cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente;
    g) cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare reluării activității;
    h) cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
    (2) Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile se face pe eșantion de 1% în scopul validării justificării sumei forfetare.(3) Beneficiarii vor depune declarație pe propria răspundere că utilizarea grantului în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor.


    Articolul 15

    Cererile de finanțare depuse în cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finanțare în ordinea depunerii cererii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate prevăzute în Ghidul solicitantului.


    Articolul 16
    (1) Pentru granturi destinate capitalului de lucru, mecanismul financiar prin care se asigură finanțarea proiectelor și rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea următoarelor etape:
    a) MEEMA, AIMMAIPE și STS, în baza acordului de parteneriat încheiat între aceștia, vor trebui să își cuprindă în bugetele proprii valoarea totală a proiectelor corespunzătoare activității/activităților proprii. În acest sens vor depune fișa de fundamentare pentru proiectul propus la finanțare/finanțat din FEN post aderare - F1, conform Hotărârii Guvernului nr. 93/2016, cu modificările și completările ulterioare, în vederea asigurării creditelor de angajament și creditelor bugetare necesare încheierii contractelor de finanțare și implementării proiectelor;
    b) MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, va depune cererea de finanțare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data lansării apelului de proiecte;
    c) MFE și MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, vor încheia contractul de finanțare în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de finanțare, după parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformității administrative și eligibilității, precum și a etapei de evaluare tehnică și financiară;
    d) MEEMA va încheia convenții de colaborare cu băncile în baza unui proces transparent de selecție și cu respectarea procedurilor legale prevăzute de Ghidul solicitantului pentru derularea operațiunilor de efectuare a plăților către beneficiarii schemei de capital de lucru. Comisioanele, dobânzile, taxele, precum și orice alte cheltuieli bancare sunt în sarcina exclusivă a beneficiarului de granturi de capital de lucru;
    e) MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finanțare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului și contractului de finanțare încheiat;
    f) MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE, va încheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectați, care stau la baza efectuării plăților către beneficiari și pe seama cărora se derulează mecanismele de acordare a prefinanțărilor sau cererilor de rambursare;
    g) MEEMA solicită MFP deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat și transferul sumelor cuprinse în bugetul MEEMA pe baza listelor finale de proiecte aprobate, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinație. MEEMA, în baza convențiilor bancare și a necesarului de fonduri transmise de bănci, transferă disponibilul în contul de disponibil al băncilor. Băncile, pe seama convențiilor bancare, în termen de maximum 7 zile calendaristice, efectuează plățile în conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip grant pentru capital de lucru;
    h) beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la bancă în termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres în termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informații lipsă ori necompletarea acestuia cu informații/documente solicitate dă dreptul AM-POC/MEEMA/AIMMAIPE să inițieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub formă de grant pentru capital de lucru; sumele rămase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, în baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltată ulterior avizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană;
    i) băncile efectuează plățile către beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat și transmit lunar prin aplicația electronică ordinele de plată către MEEMA;
    j) MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, va depune la MFE cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate de parteneriat în conformitate cu prevederile contractului de finanțare. MFE verifică și aprobă raportul de implementare, autorizează cererile de rambursare, efectuează plățile aferente FEDR către MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, și solicită rambursarea sumelor prin declarații de cheltuieli lunare;
    k) MEEMA verifică îndeplinirea condiției privind menținerea sau suplimentarea numărului de angajați timp de 6 luni, prin interogarea automată a bazelor de date, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinațiilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, pe bază de eșantion, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.
    (2) Granturile pentru capital de lucru se acordă după regimul de sumă forfetară, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.


    Capitolul IV Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor

    Articolul 17

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 17 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Articolul 18

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 18 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Articolul 19

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 19 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Articolul 20

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 20 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Articolul 21

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 21 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Articolul 22

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 22 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Articolul 23

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 23 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Articolul 24

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 24 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Articolul 25

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 25 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Articolul 26

    Abrogat.

    (la 15-06-2021, Articolul 26 din Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )


    Capitolul V Măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile

    Articolul 27
    (1) Pe perioada stării de alertă, prin derogare de la art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările ulterioare, instituțiile și autoritățile publice, autoritățile de management, organismele intermediare și alți beneficiari de proiecte finanțate din fonduri nerambursabile pot organiza concurs pentru ocuparea posturilor sau funcțiilor necesare implementării proiectelor.(2) Pentru finalizarea implementării schemei de ajutor de stat aferente, cheltuielile realizate de MEEMA în parteneriat cu AIMMAIPE și STS sunt eligibile pentru sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare 2021-2027, în condițiile legii, pentru asigurarea resurselor umane și materiale necesare activității de monitorizare a durabilității proiectelor derulate și a investițiilor realizate de beneficiari, implicit a realizării indicatorilor de proiect, în perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2025.
    (la 16-10-2020, Articolul 27 din Capitolul V a fost completat de Punctul 5, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 174 din 14 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 16 octombrie 2020 )
    (3) Bugetele pentru formele de sprijin prevăzute la art. 1 alin. (2) sunt indicative și se pot reloca între tipurile de măsuri în funcție de nevoile IMM-urilor și în condițiile încadrării în alocarea totală a măsurilor din prezenta ordonanță de urgență, în limita alocărilor cu această destinație din POC, facilitatea de finanțare REACT-EU sau alte fonduri externe nerambursabile, cu aplicarea prevederilor art. 30.
    (la 15-06-2021, Alineatul (3) din Articolul 27 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )


    Articolul 28
    (1) MEEMA întocmește raportul de implementare pe baza documentelor primite, inclusiv cele de la bănci, și le transmite către MFE - AM-POC prin sistemul informatic MySMIS 2014+, lunar.(2) MFE verifică și aprobă raportul de implementare, autorizează cheltuielile, efectuează plățile aferente FEDR către MEEMA, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS.


    Articolul 29

    Pe baza convențiilor bancare încheiate cu băncile, MEAT transferă, în termen de maximum 7 zile calendaristice, fondurile externe nerambursabile pe baza necesarului de fonduri transmise de bănci, în contul de disponibil al băncilor. Băncile în baza convențiilor bancare, în termen de maximum 7 zile calendaristice, efectuează plățile din fonduri externe nerambursabile în conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip microgrant sau grant pentru capital de lucru, după caz.
    (la 15-06-2021, Articolul 29 din Capitolul V a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )


    Articolul 30

    Valoarea contractelor de finanțare care se pot încheia între MIPE prin AM-POC și MEAT, în parteneriat AIMMAIPE și STS, este în limita valorii prevăzute la art. 4 alin. (2) și art. 11 alin. (4), la care se aplică supracontractarea prevăzută la art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare.
    (la 15-06-2021, Articolul 30 din Capitolul V a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )


    Articolul 31
    (1) Fondurile acordate beneficiarilor sub formă de microgranturi și granturi pentru capital de lucru rămase neutilizate vor fi returnate administratorului de schemă în termen de 30 de zile de la expirarea duratei contractului de acordare a ajutorului de stat.(2) În situația în care beneficiarul ajutorului de stat nu returnează sumele neutilizate în termenul prevăzut la alin. (1), acestea vor fi recuperate în condițiile prevăzute de legislația în vigoare.


    Articolul 32
    (1) Regulile de acordare a ajutorului de stat sunt prevăzute în cadrul schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri, supusă avizării Comisiei Europene.(2) Modificarea și/sau completarea schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri își produce efectele de la data comunicării de către Comisia Europeană a deciziei de autorizare.
    (la 19-11-2020, Articolul 32 din Capitolul V a fost completat de Punctul 5, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 199 din 18 noiembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1108 din 19 noiembrie 2020 )


    Articolul 33

    Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.
    (la 15-06-2021, Articolul 33 din Capitolul V a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )
    Notă
    Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în Monitorul Oficial nr. 597 din 15 iunie 2021, prevede:
    Articolul II
    Cererile de finanțare depuse pentru granturile pentru investiții până la data de 29 ianuarie 2021 vor fi modificate sau completate, după caz, și depuse pentru finanțare cu respectarea criteriilor de eligibilitate stabilite la nivelul Programului operațional Competitivitate 2014-2020.

    PRIM-MINISTRU
    LUDOVIC ORBAN
    Contrasemnează:
    Ministrul fondurilor europene,
    Ioan Marcel Boloș
    Ministrul economiei, energiei și mediului de afaceri,
    Virgil-Daniel Popescu
    Ministrul sănătății,
    Nelu Tătaru
    Ministrul culturii,
    Bogdan Gheorghiu
    Ministrul finanțelor publice,
    Vasile-Florin Cîțu

    București, 31 iulie 2020.
    Nr. 130.

    Anexa nr. 1

    DOMENII DE ACTIVITATE ELIGIBILE
    pentru PFA/ONG-uri cu activitate economică și sportivă
    [art. 5 alin. (1) lit. b)]
    în cadrul măsurii 1 "Microgrant pentru capital de lucru"

    (la 02-11-2020, Titlul Anexei nr. 1 a fost modificat de Punctul 9, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 220 din 29 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1011 din 30 octombrie 2020 )

    16. PRELUCRAREA LEMNULUI, FABRICAREA PRODUSELOR DIN LEMN ȘI PLUTĂ, CU EXCEPȚIA MOBILEI; FABRICAREA ARTICOLELOR DIN PAIE ȘI DIN ALTE MATERIALE VEGETALE ÎMPLETITE

    1629

    Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie și alte materiale vegetale împletite

    18. TIPĂRIREA ȘI REPRODUCEREA PE SUPORȚI A ÎNREGISTRĂRILOR

    1811

    Tipărirea ziarelor

    1812

    Alte activități de tipărire n.c.a.

    1813

    Servicii pregătitoare pentru pretipărire

    1814

    Legătorie și servicii conexe

    1820

    Reproducerea înregistrărilor

    23. FABRICAREA ALTOR PRODUSE DIN MINERALE NEMETALICE

    2341

    Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc și ornamental

    2349

    Fabricarea altor produse ceramice n.c.a.

    26. FABRICAREA CALCULATOARELOR ȘI A PRODUSELOR ELECTRONICE ȘI OPTICE

    2680

    Fabricarea suporților magnetici și optici destinați înregistrărilor

    32. ALTE ACTIVITĂȚI INDUSTRIALE n.c.a.

    3212

    Fabricarea bijuteriilor și articolelor similare din metale și pietre prețioase

    3213

    Fabricarea imitațiilor de bijuterii și articole similare

    3220

    Fabricarea instrumentelor muzicale

    3230

    Fabricarea articolelor pentru sport

    3240

    Fabricarea jocurilor și jucăriilor

    3250

    Fabricarea de dispozitive, aparate și instrumente medicale și stomatologice

    3299

    Fabricarea altor produselor manufacturiere n.c.a.

    47. COMERȚ CU AMĂNUNTUL, CU EXCEPȚIA AUTOVEHICULELOR ȘI MOTOCICLETELOR

    4761

    Comerț cu amănuntul al cărților, în magazine specializate

    4762

    Comerț cu amănuntul al ziarelor și articolelor de papetărie, în magazine specializate

    4763

    Comerț cu amănuntul al discurilor și benzilor magnetice, cu sau fără înregistrări audiovideo în magazine specializate

    4778

    Comerț cu amănuntul al altor bunuri noi, în magazine specializate

    58. ACTIVITĂȚI DE EDITARE

    5811

    Activități de editare a cărților

    5812

    Activități de editare de ghiduri, compendii, liste de adrese și similare

    5813

    Activități de editare a ziarelor

    5814

    Activități de editare a revistelor și periodicelor

    5819

    Alte activități de editare

    5821

    Activități de editare a jocurilor de calculator

    5829

    Activități de editare a altor produse software

    59. ACTIVITĂȚI DE PRODUCȚIE CINEMATOGRAFICĂ, VIDEO ȘI DE PROGRAME DE TELEVIZIUNE; ÎNREGISTRĂRI AUDIO ȘI ACTIVITĂȚI DE EDITARE MUZICALĂ

    5911

    Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune

    5912

    Activități postproducție cinematografică, video și de programe de televiziune

    5913

    Activități de distribuție a filmelor cinematografice, video și a programelor de televiziune

    5914

    Proiecția de filme cinematografice

    5920

    Activități de realizare a înregistrărilor audio și activități de editare muzicală

    60. ACTIVITĂȚI DE DIFUZARE ȘI TRANSMITERE DE PROGRAME

    6010

    Activități de difuzare a programelor de radio

    6020

    Activități de difuzare a programelor de televiziune

    61. TELECOMUNICAȚII

    6110

    Activități de telecomunicații prin rețele cu cablu

    6120

    Activități de telecomunicații prin rețele fără cablu (exclusiv prin satelit)

    62. ACTIVITĂȚI DE SERVICII ÎN TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI

    6201

    Activități de realizare a software-ului la comandă (software orientat client)

    6203

    Activități de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul

    6209

    Alte activități de servicii privind tehnologia informației

    63. ACTIVITĂȚI DE SERVICII INFORMATICE

    6311

    Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe

    6312

    Activități ale portalurilor web

    6391

    Activități ale agențiilor de știri

    6399

    Alte activități de servicii informaționale n.c.a.

    69. ACTIVITĂȚI JURIDICE ȘI DE CONTABILITATE

    6920

    Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal

    72. CERCETARE-DEZVOLTARE

    7220

    Cercetare-dezvoltare în științe sociale și umaniste

    73. PUBLICITATE ȘI ACTIVITĂȚI DE STUDIERE A PIEȚEI

    7311

    Activități ale agențiilor de publicitate

    7312

    Servicii de reprezentare media

    7320

    Activități de studiere a pieței și de sondare a opiniei publice

    74. ALTE ACTIVITĂȚI PROFESIONALE, ȘTIINȚIFICE ȘI TEHNICE

    7410

    Activități de design specializat

    7420

    Activități fotografice

    7430

    Activități de traducere scrisă și orală (interpreți)

    7490

    Alte activități profesionale, științifice și tehnice n.c.a.

    77. ACTIVITĂȚI DE ÎNCHIRIERE ȘI LEASING

    7722

    Închirierea de casete video și discuri (CD-uri, DVD-uri)

    82. ACTIVITĂȚI DE SECRETARIAT, SERVICII SUPORT ȘI ALTE ACTIVITĂȚI DE SERVICII PRESTATE ÎN PRINCIPAL ÎNTREPRINDERILOR

    8230

    Activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor

    85. ÎNVĂȚĂMÂNT

    8510

    Învățământ preșcolar

    8520

    Învățământ primar

    8551

    Învățământ în domeniul sportiv și recreațional

    8552

    Învățământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.)

    8553

    Școli de conducere (pilotaj)

    8559

    Alte forme de învățământ n.c.a.

    90. ACTIVITĂȚI DE CREAȚIE ȘI INTERPRETARE ARTISTICĂ

    9001

    Activități de interpretare artistică (spectacole)

    9002

    Activități suport pentru interpretare artistică (spectacole)

    9003

    Activități de creație artistică

    9004

    Activități de gestionare a sălilor de spectacole

    91. ACTIVITĂȚI ALE BIBLIOTECILOR, ARHIVELOR, MUZEELOR ȘI ALTE ACTIVITĂȚI CULTURALE

    9101

    Activități ale bibliotecilor și arhivelor

    9102

    Activități ale muzeelor

    9103

    Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice și a altor obiective de interes turistic

    9104

    Activități ale grădinilor zoologice, botanice și ale rezervațiilor naturale

    93. ACTIVITĂȚI SPORTIVE, RECREATIVE ȘI DISTRACTIVE

    9311

    Activități ale bazelor sportive

    9312

    Activități ale cluburilor sportive

    9313

    Activități ale centrelor de fitness

    9319

    Alte activități sportive

    9321

    Bâlciuri și parcuri de distracții

    9329

    Alte activități recreative și distractive n.c.a.

    (la 02-11-2020, Tabelul din Anexa nr. 1 a fost modificat și completat de Punctele 10-12, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 220 din 29 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1011 din 30 octombrie 2020 )


    Anexa nr. 2

    LISTA
    domeniilor de activitate eligibile în cadrul măsurii 2 „Grant pentru capital de lucru“

    01. AGRICULTURA, VÂNĂTOARE ȘI SERVICII ANEXE
    012Cultivarea plantelor din culturi permanente
    0121Cultivarea strugurilor
    10. INDUSTRIA ALIMENTARĂ
    1011Prelucrarea și conservarea cărnii
    1012Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre
    1013Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)
    1020Prelucrarea și conservarea peștelui, crustaceelor și moluștelor
    1031Prelucrarea și conservarea cartofilor
    1032Fabricarea sucurilor de fructe și legume
    1039Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor n.c.a.
    1051Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor
    1071Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie
    1072Fabricarea biscuiților și pișcoturilor; fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie
    1091Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă
    1092Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de companie
    11. FABRICAREA BĂUTURILOR
    1102Fabricarea vinurilor din struguri
    1103Fabricarea cidrului și a altor vinuri din fructe
    16. PRELUCRAREA LEMNULUI, FABRICAREA PRODUSELOR DIN LEMN ȘI PLUTĂ, CU EXCEPȚIA MOBILEI; FABRICAREA ARTICOLELOR DIN PAIE ȘI DIN ALTE MATERIALE VEGETALE ÎMPLETITE
    1629Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie și din alte material vegetale împletite
    18. TIPĂRIREA ȘI REPRODUCEREA PE SUPORȚI A ÎNREGISTRĂRILOR
    1811Tipărirea ziarelor
    1812Alte activități de tipărire n.c.a.
    1813Servicii pregătitoare pentru pretipărire
    1814Legătorie și servicii conexe
    1820Reproducerea înregistrărilor
    23. FABRICAREA ALTOR PRODUSE DIN MINERALE NEMETALICE
    2341Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc și ornamental
    2349Fabricarea altor produse ceramice n.c.a.
    26. FABRICAREA CALCULATOARELOR ȘI A PRODUSELOR ELECTRONICE ȘI OPTICE
    2680Fabricarea suporților magnetici și optici destinați înregistrărilor
    32. ALTE ACTIVITĂȚI INDUSTRIALE n.c.a.
    3212Fabricarea bijuteriilor și articolelor similare din metale și pietre prețioase
    3213Fabricarea imitațiilor de bijuterii și articole similare
    3220Fabricarea instrumentelor muzicale
    3230Fabricarea articolelor pentru sport
    3240Fabricarea jocurilor și jucăriilor
    3250Fabricarea de dispozitive, aparate și instrumente medicale și stomatologice
    3299Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.
    41. CONSTRUCȚII DE CLĂDIRI
    4120Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale
    46. COMERȚ CU RIDICATA CU EXCEPȚIA COMERȚULUI CU AUTOVEHICULE ȘI MOTOCICLETE
    4617Intermedieri în comerțul cu produse alimentare, băuturi și tutun
    4618Intermedieri în comerțul specializat în vânzarea produselor cu caracter specific
    4634Comerț cu ridicata al băuturilor
    4635Comerț cu ridicata al produselor din tutun
    4639Comerț cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun
    4641Comerț cu ridicata al produselor textile
    4642Comerț cu ridicata al îmbrăcămintei și încălțămintei
    4643Comerț cu ridicata al aparatelor electrice de uz gospodăresc, al aparatelor de radio și televizoarelor
    4644Comerț cu ridicata al produselor din ceramică, sticlărie și produse de întreținere
    4645Comerț cu ridicata al produselor cosmetice și de parfumerie
    4647Comerț cu ridicata al mobilei, covoarelor și articolelor de iluminat
    4648Comerț cu ridicata al ceasurilor și bijuteriilor
    4649Comerț cu ridicata al altor bunuri de uz gospodăresc
    4690Comerț cu ridicata nespecializat
    47. COMERȚ CU AMĂNUNTUL, CU EXCEPȚIA AUTOVEHICULELOR ȘI MOTOCICLETELOR
    4719Comerț cu amănuntul în magazine nespecializate cu vânzare predominantă de produse nealimentare
    4729Comerț cu amănuntul al altor produse alimentare, în magazine specializate
    4741Comerț cu amănuntul al calculatoarelor, unităților periferice și software-ului în magazine specializate
    4743Comerț cu amănuntul al echipamentului audio/video în magazine specializate
    4759Comerț cu amănuntul al mobilei, al articolelor de iluminat și al articolelor de uz casnic n.c.a., în magazine specializate
    4761 Comerț cu amănuntul al cărților, în magazine specializate
    4762 Comerț cu amănuntul al ziarelor și articolelor de papetărie, în magazine specializate
    4763 Comerț cu amănuntul al discurilor și benzilor magnetice cu sau fără înregistrări audiovideo, în magazinele specializate
    4771Comerț cu amănuntul al îmbrăcămintei, în magazine specializate
    4775Comerț cu amănuntul al produselor cosmetice și de parfumerie în magazine specializate
    4778 Comerț cu amănuntul al altor bunuri noi, în magazine specializate
    4791Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet
    49. TRANSPORTURI TERESTRE ȘI TRANSPORTURI PRIN CONDUCTE
    4910Transporturi interurbane de călători pe calea ferată
    4920Transporturi de marfă pe calea ferată
    4931Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători
    4932Transporturi cu taxiuri
    4939Alte transporturi terestre de călători n.c.a.
    4941Transporturi rutiere de mărfuri
    4942Servicii de mutare
    50. TRANSPORTURI PE APĂ
    5010Transporturi maritime și costiere de pasageri
    5020Transporturi maritime și costiere de marfă
    5030Transportul de pasageri pe căi navigabile interioare
    5040Transportul de marfă pe căi navigabile interioare
    51. TRANSPORTURI AERIENE
    5110Transporturi aeriene de pasageri
    5121Transporturi aeriene de marfă
    52. DEPOZITARE ȘI ACTIVITĂȚI AUXILIARE PENTRU TRANSPORTURI
    5210Depozitări
    5221Activități de servicii anexe pentru transporturi terestre
    5222Activități de servicii anexe transporturilor pe apă
    5223Activități de servicii anexe transporturilor aeriene
    5224Manipulări
    5229Alte activități anexe transporturilor
    55. HOTELURI ȘI ALTE FACILITĂȚI DE CAZARE
    5510Hoteluri și alte facilități de cazare similare
    5520Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată
    5530Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere
    5590Alte servicii de cazare
    56. RESTAURANTE ȘI ALTE ACTIVITĂȚI DE SERVICII DE ALIMENTAȚIE
    5610Restaurante
    5621Activități de alimentație (catering) pentru evenimente
    5629Alte servicii de alimentație n.c.a.
    5630Baruri și alte activități de servire a băuturilor
    58. ACTIVITĂȚI DE EDITARE
    5811Activități de editare a cărților
    5812Activități de editare de ghiduri, compendii, liste de adrese și similare
    5813Activități de editare a ziarelor
    5814Activități de editare a revistelor și periodicelor
    5819Alte activități de editare
    5821Activități de editare a jocurilor de calculator
    5829Activități de editare a altor produse software

    59. ACTIVITĂȚI DE PRODUCȚIE CINEMATOGRAFICĂ, VIDEO ȘI DE PROGRAME DE TELEVIZIUNE;
    ÎNREGISTRĂRI AUDIO ȘI ACTIVITĂȚI DE EDITARE MUZICALĂ
    5911Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune
    5912Activități postproducție cinematografică, video și de programe de televiziune
    5913Activități de distribuție a filmelor cinematografice, video și a programelor de televiziune
    5914Proiecția de filme cinematografice
    5920Activități de realizare a înregistrărilor audio și activități de editare muzicală
    60. ACTIVITĂȚI DE DIFUZARE ȘI TRANSMITERE DE PROGRAME
    6010Activități de difuzare a programelor de radio
    6020Activități de difuzare a programelor de televiziune
    61. TELECOMUNICAȚII
    6110Activități de telecomunicații prin rețele cu cablu
    6120Activități de telecomunicații prin rețele fără cablu (exclusiv prin satelit)
    62. ACTIVITĂȚI DE SERVICII ÎN TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI
    6201Activități de realizare a software-ului la comandă (software orientat client)
    6203Activități de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul
    6209Alte activități de servicii privind tehnologia informației
    63. ACTIVITĂȚI DE SERVICII INFORMATICE
    6311Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe
    6312Activități ale portalurilor web
    6391Activități ale agențiilor de știri
    6399Alte activități de servicii informaționale n.c.a

    66. ACTIVITĂȚI AUXILIARE PENTRU INTERMEDIERI FINANCIARE, ACTIVITĂȚI DE ASIGURARE
    ȘI FONDURI DE PENSII
    6619Activități auxiliare intermedierilor financiare, exclusiv activități de asigurări și fonduri de pensii
    6622Activități ale agenților și brokerilor de asigurări
    68. TRANZACȚII IMOBILIARE
    6810Cumpărarea și vânzarea de bunuri imobiliare proprii
    6820Închirierea și subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate
    6831Agenții imobiliare
    6832Administrarea imobilelor pe bază de comision sau contract
    69. ACTIVITĂȚI JURIDICE ȘI DE CONTABILITATE
    6910Activități juridice
    6920Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal
    72. CERCETARE-DEZVOLTARE
    7220Cercetare-dezvoltare în științe sociale și umaniste
    73. PUBLICITATE ȘI ACTIVITĂȚI DE STUDIERE A PIEȚEI
    7311Activități ale agențiilor de publicitate
    7312Servicii de reprezentare media
    7320Activități de sondare a pieței și de sondare a opiniei publice
    74. ALTE ACTIVITĂȚI PROFESIONALE, ȘTIINȚIFICE ȘI TEHNICE
    7410Activități de design specializat
    7420Activități fotografice
    7430Activități de traducere scrisă și orală (interpreți)
    7490Alte activități profesionale, științifice și tehnice n.c.a.
    75. ACTIVITĂȚI VETERINARE
    7500Activități veterinare
    77. ACTIVITĂȚI DE ÎNCHIRIERE ȘI LEASING
    7711Activități de închiriere și leasing de autoturisme și autovehicule rutiere ușoare
    7722Închirierea de casete video și discuri (CD-uri, DVD-uri)
    79. ACTIVITĂȚI ALE AGENȚIILOR TURISTICE ȘI ALE TUR-OPERATORILOR; ALTE SERVICII DE REZERVARE ȘI ASISTENȚĂ TURISTICĂ
    7911Activități ale agențiilor turistice
    7912Activități ale tur-operatorilor
    7990Alte servicii de rezervare și asistență turistică
    82. ACTIVITĂȚI DE SECRETARIAT, SERVICII SUPORT ȘI ALTE ACTIVITĂȚI DE SERVICII PRESTATE ÎN PRINCIPAL ÎNTREPRINDERILOR
    8230Activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor
    85. ÎNVĂȚĂMÂNT
    8510Învățământ preșcolar
    8520Învățământ primar
    8531Învățământ secundar general
    8532Învățământ secundar, tehnic sau profesional
    8541Învățământ superior nonuniversitar
    8542Învățământ superior universitar
    8551Învățământ în domeniul sportiv și recreațional
    8552Învățământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.)
    8553Școli de conducere (pilotaj)
    8559Alte forme de învățământ n.c.a.
    8560Activități de servicii suport pentru învățământ
    90. ACTIVITĂȚI DE CREAȚIE ȘI INTERPRETARE ARTISTICĂ
    9001Activități de interpretare artistică (spectacole)
    9002Activități suport pentru interpretare artistică (spectacole)
    9003Activități de creație artistică
    9004Activități de gestionare a sălilor de spectacole
    91. ACTIVITĂȚI ALE BIBLIOTECILOR, ARHIVELOR, MUZEELOR ȘI ALTE ACTIVITĂȚI CULTURALE
    9101Activități ale bibliotecilor și arhivelor
    9102Activități ale muzeelor
    9103Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice și altor obiective de interes turistic
    9104Activități ale grădinilor zoologice, botanice și ale rezervațiilor naturale
    93. ACTIVITĂȚI SPORTIVE, RECREATIVE ȘI DISTRACTIVE
    9311Activități ale bazelor sportive
    9312Activități ale cluburilor sportive
    9313Activități ale centrelor de fitness
    9319Alte activități sportive
    9321Bâlciuri și parcuri de distracții
    9329Alte activități recreative și distractive n.c.a.
    96. ALTE ACTIVITĂȚI DE SERVICII
    9601Spălarea și curățarea (uscată) articolelor textile și a produselor din blană
    9602Coafură și alte activități de înfrumusețare
    9603Activități de pompe funebre și similare
    9604Activități de întreținere corporală

    (la 02-11-2020, Tabelul din Anexa nr. 2 a fost modificat și completat de Punctele 13-21, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 220 din 29 octombrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1011 din 30 octombrie 2020 )


    Anexa nr. 3
    Abrogată.

    (la 15-06-2021, Anexa nr. 3 a fost abrogată de Punctul 9, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )

    Anexa nr. 4
    Abrogată.

    (la 15-06-2021, Anexa nr. 4 a fost abrogată de Punctul 9, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 din 9 iunie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 15 iunie 2021 )