HOTĂRÂRE nr. 918 din 20 noiembrie 2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 734 din 28 noiembrie 2013
    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și având în vedere prevederile art. 340 alin. (2) și art. 341 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele ale Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

    Articolul 1
    (1) Se aprobă Cadrul național al calificărilor, denumit în continuare CNC, prevăzut în anexa nr. 1.(2) CNC stabilește 8 niveluri de calificare care pot fi dobândite prin sistemul formal de educație și formare profesională din România și prin recunoașterea rezultatelor învățării dobândite prin învățare în contexte nonformale și informale, din perspectiva învățării pe tot parcursul vieții.


    Articolul 2
    (1) Corespondența dintre nivelurile CNC, actele de studii/calificare ce se eliberează, tipul de programe de educație și formare profesională din România prin care pot fi dobândite nivelurile de calificare, nivelurile de referință ale Cadrului european al calificărilor, precum și condițiile de acces corespunzătoare fiecărui nivel de calificare se aprobă prin ordin comun al ministrului educației naționale și al ministrului muncii și justiției sociale.(2) Începând cu 1 ianuarie 2019, toate actele de studii/ calificare eliberate de autoritățile competente privind diferite calificări, respectiv certificate, diplome, suplimente la certificate, suplimente la diplome, precum și/sau toate registrele calificărilor vor conține o trimitere clară la nivelul CNC corespunzător.
    (la 28-03-2018, Articolul 2 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 132 din 21 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 273 din 28 martie 2018 )


    Articolul 3
    (1) Detalierea pe forme de educație și formare profesională a CNC se face prin ordin al ministrului educației naționale.(2) Se abrogă art. 3 și anexa nr. 1 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 522/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 21 mai 2003, cu modificările și completările ulterioare.


    Articolul 4

    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
    (la 28-03-2018, Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 132 din 21 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 273 din 28 martie 2018 )

    PRIM-MINISTRU
    VICTOR-VIOREL PONTA
    Contrasemnează:
    p. Ministrul educației naționale,
    Gigel Paraschiv,
    secretar de stat
    Ministrul delegat pentru învățământ superior,
    cercetare științifică și dezvoltare tehnologică,
    Mihnea Cosmin Costoiu
    Ministrul muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice,
    Mariana Câmpeanu

    București, 20 noiembrie 2013.
    Nr. 918.

    Anexa nr. 1

    CADRUL NAȚIONAL AL CALIFICĂRILOR (CNC)


     

    Cunoștințe

    Aptitudini

    Responsabilitate și autonomie

     

    În contextul CNC, cunoștințele sunt descrise ca fiind teoretice și/sau faptice.

    În contextul CNC, aptitudinile sunt descrise ca fiind cognitive (implicând utilizarea gândirii logice, intuitive și creative) și practice (implicând dexteritate manuală și utilizarea de metode, materiale, unelte și instrumente).

    În contextul CNC, responsabilitatea și autonomia sunt descrise ca fiind capacitatea cursantului de a aplica cunoștințele și aptitudinile sale într-un mod autonom și responsabil.

    Nivelul 1 Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 1 sunt:

    Cunoștințe generale de bază

    Aptitudini de bază necesare pentru a executa sarcini simple

    Munca sau studiul sub supraveghere directă într-un context structurat

    Nivelul 2 Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 2 sunt:

    Cunoștințe faptice de bază într-un domeniu de muncă sau de studiu

    Aptitudini cognitive și practice de bază, necesare pentru utilizarea informațiilor relevante în scopul executării sarcinilor și al rezolvării problemelor de rutină prin utilizarea unor reguli și instrumente simple

    Munca sau studiul sub supraveghere, cu un anumit grad de autonomie

    Nivelul 3 Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 3 sunt:

    Cunoștințe faptice, cunoașterea unor principii, procese și concepte generale dintr-un domeniu de muncă sau de studiu

    O gamă de aptitudini cognitive și practice necesare pentru executarea sarcinilor și rezolvarea problemelor prin selectarea și aplicarea de metode, instrumente, materiale și informații de bază

    Asumarea responsabilității pentru executarea sarcinilor într-un domeniu de muncă sau de studiu
    Adaptarea propriului comportament la circumstanțe, pentru rezolvarea problemelor


     

    Cunoștințe

    Aptitudini

    Responsabilitate și autonomie

    Nivelul 4 Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 4 sunt:

    Cunoștințe faptice și teoretice în contexte largi, în cadrul unui domeniu de muncă sau de studiu

    O gamă de aptitudini cognitive și practice necesare pentru găsirea de soluții la probleme specifice, într-un domeniu de muncă sau de studiu

    Autogestionare în cadrul liniilor directoare aferente unor contexte de muncă sau de studiu în general previzibile, dar care se pot schimba
    Supravegherea activității de rutină a altor persoane, preluând o anumită responsabilitate pentru evaluarea și îmbunătățirea activităților de muncă sau de studiu

    Nivelul 5 (*^1) Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 5 sunt:

    Cunoștințe faptice și teoretice cuprinzătoare, specializate, într-un domeniu de muncă sau de studiu și conștientizarea limitelor cunoștințelor respective

    O gamă amplă de aptitudini cognitive și practice necesare pentru conceperea de soluții creative la probleme abstracte

    Gestionare și supraveghere în situații de muncă sau de studiu în care schimbările sunt imprevizibile
    Revizuirea și dezvoltarea performanțelor proprii și ale altora

    Nivelul 6 (*^2) Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 6 sunt:

    Cunoștințe avansate într-un domeniu de muncă sau de studiu, care implică înțelegerea critică a teoriilor și principiilor

    Aptitudini avansate, care denotă control și inovare, necesare pentru a rezolva probleme complexe și imprevizibile într-un domeniu de muncă sau de studiu specializat

    Gestionarea de activități sau proiecte tehnice sau profesionale complexe, prin asumarea responsabilității pentru luarea deciziilor în situații de muncă sau de studiu imprevizibile
    Asumarea responsabilității pentru gestionarea dezvoltării profesionale a indivizilor și a grupurilor

    Nivelul 7 (*^3) Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 7 sunt:

    Cunoștințe foarte specializate, unele dintre ele situându-se în avangarda nivelului de cunoștințe dintr-un domeniu de muncă sau de studiu, ca bază a unei gândiri și/sau cercetări originale Conștientizare critică a cunoștințelor dintr-un domeniu și a cunoștințelor aflate la granița dintre diferite domenii

    Aptitudini de specialitate pentru rezolvarea problemelor în materie de cercetare și/sau inovare, pentru dezvoltarea de noi cunoștințe și proceduri și pentru integrarea cunoștințelor din diferite domenii

    Gestionarea și transformarea situațiilor de muncă sau de studiu care sunt complexe, imprevizibile și necesită noi abordări strategice
    Asumarea responsabilității pentru a contribui la cunoștințele și practicile profesionale și/sau pentru revizuirea performanței strategice a echipelor

    Nivelul 8 (*^4) Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 8 sunt:

    Cunoștințe la cel mai avansat nivel dintr-un domeniu de muncă sau de studiu sau aflate la granița dintre diferite domenii

    Aptitudinile și tehnicile cele mai avansate și specializate, inclusiv abilitatea de sinteză și evaluare, necesară pentru rezolvarea problemelor critice de cercetare și/sau inovare și pentru extinderea și redefinirea cunoștințelor sau a practicilor profesionale existente

    Demonstrarea unui nivel ridicat de autoritate, de inovare, de autonomie, de integritate științifică și profesională, precum și a unui angajament susținut pentru dezvoltarea de noi idei sau procese aflate în avangarda unor situații de muncă sau de studiu, inclusiv în materie de cercetare

    Cadrul calificărilor pentru Spațiul european al învățământului superior prevede descriptori pentru cele trei cicluri de învățământ convenite de miniștrii responsabili pentru învățământul superior cu ocazia reuniunii de la Bergen din mai 2005, în cadrul procesului Bologna. Fiecare descriptor de ciclu prezintă un enunț generic al așteptărilor tipice cu privire la realizările și abilitățile asociate cu calificările care reprezintă sfârșitul ciclului respectiv.
    Notă
    (*^1) Descriptorul pentru ciclul scurt (care poate fi integrat în primul ciclu sau legat de acesta) elaborat de Inițiativa comună pentru calitate în cadrul procesului Bologna corespunde rezultatelor învățării pentru nivelul 5 al Cadrului european al calificărilor CEC.
    (*^2) Descriptorul pentru primul ciclu corespunde rezultatelor învățării pentru nivelul 6 al Cadrului european al calificărilor CEC.
    (*^3) Descriptorul pentru al doilea ciclu corespunde rezultatelor învățării pentru nivelul 7 al Cadrului european al calificărilor CEC.
    (*^4) Descriptorul pentru al treilea ciclu corespunde rezultatelor învățării pentru nivelul 8 al Cadrului european al calificărilor CEC.

    (la 28-03-2018, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 132 din 21 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 273 din 28 martie 2018 )


    Anexa nr. 2

    Corespondența dintre nivelurile CNC,
    actele de studii ce se eliberează, tipul de programe de educație și
    formare profesională din România prin care pot fi
    dobândite nivelurile de calificare,
    nivelurile de referință ale Cadrului european al calificărilor (CEC),
    precum și condițiile de acces corespunzătoare fiecărui nivel de calificare

    Nr.
    crt.

    Nivelul
    de
    califi-
    care
    CNC

    Actele de studii care se
    eliberează

    Emitent/program absolvit
    în sistem formal

    Beneficiari

    Condiții de acces la
    nivelul de calificare

    Nivelul
    de
    refe-
    rință
    din CEC

    0

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    1

    1

    Diplomă de absolvire

    Unitatea de
    învățământ/educație de bază

    Absolvenții învățământului
    gimnazial potrivit art. 75
    alin. (1) din Legea educației
    naționale nr. 1/2011, cu
    modificările și completările
    ulterioare

    Nu este cazul.

    1

    2

    1

    Certificat de absolvire și
    supliment descriptiv al
    certificatului

    Furnizorul de formare
    profesională autorizat*1)/
    program de formare
    profesională*2)

    Adulții*3) care au promovat
    examenul de absolvire a formării
    profesionale definite la art. 7
    alin. (2) din Ordonanța Guvernului
    nr. 129/2000 privind formarea
    profesională a adulților,
    republicată

    Cel puțin învățământ
    primar

    1

    3

    1

    Certificat de competențe
    profesionale

    Centrul de evaluare a
    competențelor profesionale
    autorizat*4)

    Adulții*3) declarați competenți în
    urma procesului de evaluare
    conform procedurii de evaluare și
    certificare a competențelor
    profesionale obținute pe alte căi
    decât cele formale, prevăzute la
    art. 45 alin. (4) din Ordonanța
    Guvernului nr. 129/2000,
    republicată

    Cel puțin învățământ
    primar

    1

    4

    2

    Certificat de calificare/
    absolvire și supliment
    descriptiv al certificatului

    Furnizorul de formare
    profesională autorizat*1)/
    program de formare
    profesională*5)

    Adulții*3) care au promovat
    examenul de absolvire a cursurilor
    de formare profesională, conform
    Ordonanței Guvernului nr. 129/2000
    republicată, pentru practicarea
    unei ocupații ce necesită o
    calificare de nivel 2

    Cel puțin învățământ
    gimnazial

    2

    5

    2

    Certificat de competențe
    profesionale

    Centrul de evaluare a
    competențelor profesionale
    autorizat*4)

    Adulții*3) care au fost declarați
    competenți pentru toate unitățile
    de competențe din standardul
    ocupațional sau standardul de
    pregătire profesională, în urma
    procesului de evaluare conform
    procedurii de evaluare și
    certificare a competențelor
    profesionale obținute pe alte căi
    decât cele formale, prevăzute la
    art. 45 alin. (4) din Ordonanța
    Guvernului nr. 129/2000,
    republicată, pentru practicarea
    unei ocupații ce necesită un
    certificat de calificare de nivel
    2

    Cel puțin învățământ
    gimnazial

    2

    6

    2

    Certificat de calificare/
    Certificat de competențe
    profesionale și supliment
    descriptiv al
    certificatului*6)

    Centru de evaluare
    acreditat*7)

    Adulții*3) care au fost declarați
    competenți pentru toate unitățile
    de competențe din standardul
    ocupațional sau standardul de
    pregătire profesională, în urma
    procesului de evaluare conform
    procedurii de evaluare și
    certificare a competențelor
    profesionale obținute pe alte căi
    decât cele formale*6), pentru
    practicarea unei ocupații ce
    necesită un certificat de
    calificare de nivel 2

    Cel puțin învățământ
    gimnazial

    2

    7

    2

    Certificat de calificare și
    supliment descriptiv al
    certificatului

    Furnizorul de formare
    profesională autorizat*1)/
    program de formare
    profesională prin ucenicie
    la locul de muncă

    Adulții*3) care au încheiat un
    contract de ucenicie*8) pentru o
    calificare de nivel 2 și care au
    promovat examenul de absolvire a
    cursurilor de formare profesională
    conform Ordonanței Guvernului
    nr. 129/2000, republicată

    Cel puțin învățământ
    gimnazial

    2

    8

    3

    Certificat de calificare și
    supliment descriptiv al
    certificatului

    Unitatea de învățământ/
    Învățământ profesional cu
    durata de minimum 3 ani

    Persoanele care au absolvit
    învățământul profesional cu durata
    de minimum 3 ani, finalizat cu
    examen de certificare a
    calificării profesionale, conform
    art. 33 din Legea nr. 1/2011, cu
    modificările și completările
    ulterioare

    Învățământ gimnazial

    3

    9

    3

    Certificat de calificare și
    supliment descriptiv al
    certificatului

    Unitatea de învățământ/
    program de pregătire
    profesională organizat în
    sistem dual

    Persoanele absolvente de
    învățământ general obligatoriu
    care nu și-au continuat sau și-au
    întrerupt studiile și care au
    finalizat până la vârsta de 18 ani
    un program de pregătire
    profesională în sistem dual cu
    durata de minimum 3 ani, cu examen
    de certificare a calificării
    profesionale, conform art. 33 din
    Legea nr. 1/2011, cu modificările
    și completările ulterioare

    Învățământ obligatoriu

    3

    10

    3

    Certificat de calificare și
    supliment descriptiv al
    certificatului

    Unitatea de învățământ/
    pregătire prin liceu
    tehnologic, vocațional

    Persoane care au absolvit primii 2
    ani de liceu, filiera tehnologică
    sau vocațională, care au finalizat
    stagiul de pregătire practică cu
    examen de certificare a
    calificării profesionale, conform
    art. 32 alin. (3) din
    Legea nr. 1/2011, cu modificările
    și completările ulterioare

    Doi ani de liceu
    (filieră tehnologică
    sau vocațională) sau
    programul "A doua
    șansă" învățământ
    secundar inferior

    3

    11

    3

    Certificat de calificare/
    absolvire și supliment
    descriptiv al certificatului

    Furnizorul de formare
    profesională autorizat*1)/
    program de formare
    profesională*5)

    Adulții*3) care au promovat
    examenul de absolvire a unui curs
    de formare profesională, conform
    Ordonanței Guvernului nr. 129/2000
    republicată, pentru practicarea
    unei ocupații ce necesită o
    calificare de nivel 3

    Învățământ gimnazial
    sau general obligatoriu

    3

    12

    3

    Certificat de competențe
    profesionale

    Centrul de evaluare a
    competențelor profesionale
    autorizat*4)

    Adulții*3) care au fost declarați
    competenți pentru toate unitățile
    de competențe din standardul
    ocupațional sau standardul de
    pregătire profesională, în urma
    procesului de evaluare conform
    procedurii de evaluare și
    certificare a competențelor
    profesionale obținute pe alte căi
    decât cele formale*9), pentru
    practicarea unei ocupații ce
    necesită un certificat de
    calificare de nivel 3

    Învățământ gimnazial
    sau general obligatoriu

    3

    13

    3

    Certificat de calificare/
    Certificat de competențe
    profesionale și supliment
    descriptiv al
    certificatului*6)

    Centrul de evaluare
    acreditat*7)

    Adulții*3) care au fost declarați
    competenți pentru toate unitățile
    de competențe din standardul
    ocupațional sau standardul de
    pregătire profesională, în urma
    procesului de evaluare conform
    procedurii de evaluare și
    certificare a competențelor
    profesionale obținute pe alte căi
    decât cele formale*6), pentru
    practicarea unei ocupații ce
    necesită un certificat de
    calificare de nivel 3

    Învățământ gimnazial
    sau general
    obligatoriu

    3

    14

    3

    Certificat de calificare și
    supliment descriptiv al
    certificatului

    Furnizorul de formare
    profesională autorizat*1)/
    program de formare
    profesională prin ucenicie
    la locul de muncă

    Adulții*3) care au încheiat un
    contract de ucenicie8 pentru o
    calificare de nivel 3 și au
    promovat examenul de absolvire a
    cursurilor de formare profesională
    conform Ordonanței Guvernului
    nr. 129/2000, republicată

    Învățământ gimnazial
    sau general obligatoriu

    3

    15

    4

    Diplomă de bacalaureat

    Unitatea de învățământ/
    pregătire prin liceu
    teoretic, tehnologic,
    vocațional

    Absolvenți ai învățământului
    liceal care au promovat examenul
    de bacalaureat*10)

    Învățământ liceal
    filieră teoretică,
    tehnologică sau
    vocațională

    4

    16

    4

    Certificat de calificare și
    supliment descriptiv al
    certificatului

    Unitatea de învățământ/
    pregătire prin liceu
    tehnologic sau vocațional

    Absolvenți ai învățământului
    liceal care au promovat examenul
    de certificare a calificării
    profesionale*10)

    Învățământ liceal
    filieră tehnologică sau
    vocațională

    4

    17

    4

    Certificat de calificare/
    absolvire și supliment
    descriptiv al certificatului

    Furnizorul de formare
    profesională autorizat*1)/
    program de formare
    profesională*5)

    Adulții*3) care au promovat
    examenul de absolvire a cursurilor
    de formare profesională, conform
    Ordonanței Guvernului nr. 129/2000
    republicată, pentru practicarea
    unei ocupații ce necesită o
    calificare de nivel 4

    Învățământ liceal fără
    diplomă de bacalaureat

    4

    18

    4

    Certificat de calificare și
    supliment descriptiv al
    certificatului

    Furnizorul de formare
    profesională autorizat*1)/
    program de formare
    profesională prin ucenicie
    la locul de muncă

    Adulții*3) care încheie un
    contract de ucenicie8 pentru o
    calificare de nivel 4 și care au
    promovat examenul de absolvire a
    cursurilor de formare profesională
    conform Ordonanței Guvernului
    nr. 129/2000, republicată

    Învățământ liceal fără
    diplomă de bacalaureat

    4

    19

    5

    Certificat de calificare și
    supliment descriptiv al
    certificatului

    Unitate/Instituție de
    învățământ singură sau în
    parteneriat cu furnizori de
    formare profesională
    autorizați în acest scop/
    pregătire prin învățământ
    postliceal

    Absolvenți care au promovat
    examenul de certificare a
    calificării profesionale*9) de
    nivel 5*11)

    Învățământ liceal, cu
    sau fără diplomă de
    bacalaureat

    5

    20

    5

    Diplomă de absolvire/
    calificare și supliment
    descriptiv al certificatului

    Instituție de învățământ
    superior singură sau în
    parteneriat cu furnizori de
    formare profesională,
    autorizați în acest scop,
    la care s-a susținut
    examenul

    Absolvenți ai învățământului
    universitar de scurtă durată care
    au promovat examenul de
    certificare

    Învățământ liceal, cu
    diplomă de
    bacalaureat*8)

    5

    21

    6

    Diplomă de licență, diplomă
    de inginer, diplomă de
    urbanist, supliment la
    diplomă*12)

    Instituție de învățământ
    superior acreditată/
    programe de studii
    universitare de licență

    Absolvenți ai studiilor
    universitare de licență cu
    promovarea examenului de licență
    *13)

    Învățământ liceal, cu
    promovarea examenului
    de bacalaureat*14)

    6

    22

    6

    Certificat de atestare a
    competențelor
    profesionale*15)

    Instituție de învățământ
    superior acreditată/
    programe de studii
    postuniversitare*16)

    Absolvenți ai programelor
    postuniversitare de formare și
    dezvoltare profesională continuă

    Studii universitare de
    licență*17)

    6

    23

    6

    Certificat de absolvire*18)

    Instituție de învățământ
    superior acreditată/
    programe de studii
    postuniversitare*15)

    Absolvenți ai programelor
    postuniversitare de perfecționare

    Învățământ superior de
    scurtă durată sau
    diplomă de licență ori
    echivalent*19)

    6

    24

    7

    Diplomă de master și
    supliment la diplomă*20)

    Instituție de învățământ
    superior acreditată/
    programe de studii
    universitare de master

    Absolvenți ai studiilor
    universitare de master cu
    susținerea lucrării de
    disertație*21)

    Studii universitare de
    licență, cu promovarea
    examenului de
    licență*22)

    7

    25

    8

    Diplomă de doctor*23)

    IOSUD/programe de studii
    universitare de doctorat

    Absolvenți ai studiilor
    universitare de doctorat cu
    susținerea publică a tezei de
    doctorat*24)

    Studii universitare de
    master sau echivalent,
    cu promovarea lucrării
    de disertație*25)

    8

    26

    8

    Atestat de studii
    postdoctorale*26)

    Școală doctorală
    acreditată*27)/ programe
    de studii universitare
    postdoctorale

    Absolvenți ai studiilor
    universitare de doctorat*18)

    Studii universitare de
    doctorat*28)

    8
    Notă
    *1) Potrivit art. 21 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 , republicată.
    *2) Conform art. 8 alin. (3) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 , republicată.
    *3) Potrivit art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 , republicată.
    *4) Potrivit art. 45 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 , republicată.
    *5) Conform art. 8 alin. (3) lit. b) și c) din Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 , republicată.
    *6) Conform art. 348 alin. (2) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *7) Conform art. 348 alin. (1) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *8) Potrivit Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, republicată.
    *9) Prevăzute la art. 45 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 , republicată.
    *10) Conform art. 77 din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *11) Conform art. 23 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *12) Conform art. 152 din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *13) Conform art. 143 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *14) Conform art. 151 alin. (1) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *15) Conform art. 173 alin. (6) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *16) Conform art. 173 alin. (1) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *17) Conform art. 173 alin. (5) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *18) Conform art. 173 alin. (7) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *19) Conform art. 173 alin. (51) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *20) Conform art. 157 din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *21) Conform art. 143 alin. (1) lit. b) Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *22) Conform art. 156 din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *23) Conform art. 169 din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *24) Conform art. 143 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *25) Conform art. 163 din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *26) Conform art. 172 alin. (5) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *27) Conform art. 172 alin. (2) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.
    *28) Conform art. 172 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011 , cu modificările și completările ulterioare.

    -------
    Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa din HOTĂRÂREA nr. 567 din 15 iulie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 572 din 30 iulie 2015, potrivit pct. 2 al art. I din același act normativ. Notă
    Articolele II și III din HOTĂRÂREA nr. 132 din 21 martie 2018, publicată în Monitorul Oficial nr.  273 din 28 martie 2018, prevăd:
    „Articolul II
    Ordinul comun al ministrului educației naționale și al ministrului muncii și justiției sociale, prevăzut la art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, se aprobă în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.

    Articolul III
    La data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. II se abrogă anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre”.


    Anexa nr. 3

    PRINCIPII DE ASIGURARE
    a calității pentru calificările care fac parte din Cadrul național al calificărilor (CNC) corelate cu Cadrul european al calificărilor (CEC)
    I. Toate calificările cu nivel CEC trebuie să fie supuse unui proces de asigurare a calității pentru a spori încrederea în calitatea și în nivelul lor.
    În funcție de circumstanțele naționale și ținând seama de diferențele sectoriale, procesul de asigurare a calității calificărilor cu nivel CEC trebuie (^1) (^2):1. să vizeze conceperea calificărilor, precum și aplicarea abordării bazate pe rezultatele învățării;2. să asigure o evaluare valabilă și fiabilă în conformitate cu standardele transparente convenite, bazate pe rezultatele învățării, precum și să vizeze procesul de certificare;3. să cuprindă mecanisme de feedback și proceduri pentru o îmbunătățire continuă;4. să implice toate părțile interesate relevante în toate etapele procesului;5. să fie compus din metode de evaluare consecvente, care să asocieze autoevaluarea cu revizuirea externă;6. să facă parte integrantă din gestiunea internă, inclusiv activitățile subcontractate, a organismelor care eliberează calificări cu nivel CEC;7. să se bazeze pe obiective, standarde și orientări clare și măsurabile;8. să fie susținut cu resurse adecvate;9. să includă o revizuire periodică a organismelor sau agențiilor de monitorizare externă existente care desfășoară activități de asigurare a calității;10. să includă accesul electronic la rezultatele evaluării. Notă
    (^1) Aceste principii comune sunt pe deplin compatibile cu Standardele și orientările europene (ESG) pentru asigurarea calității în Spațiul european al învățământului superior, precum și cu Cadrul european de referință pentru asigurarea calității în educație și formare profesională (EQAVET).
    (^2) În funcție de circumstanțele naționale, aceste principii pot să nu se aplice învățământului general.
    II. În sensul principiilor de asigurare a calității pentru calificările care fac parte din Cadrul național al calificărilor (CNC) corelate cu Cadrul european al calificărilor (CEC) se aplică următoarele definiții:
    a) „sistem național al calificărilor“ - înseamnă toate aspectele activității unui stat membru legate de recunoașterea învățării și a altor mecanisme care asigură legătura educației și a formării cu piața muncii și cu societatea civilă. Acesta include dezvoltarea și punerea în aplicare a acordurilor și a proceselor instituționale legate de asigurarea calității, de evaluare și de acordarea calificărilor;
    b) „calificare internațională“ - înseamnă o calificare acordată de un organism internațional legal constituit (asociație, organizație, sector sau companie) sau de un organism național acționând în numele unui organism internațional, care este utilizată în cel puțin două țări și care include rezultate ale învățării evaluate prin trimitere la standarde stabilite de un organism internațional;
    c) „responsabilitate și autonomie“ - înseamnă capacitatea cursantului de a aplica în mod autonom și responsabil cunoștințele și aptitudinile sale;
    d) „validarea învățării nonformale și informale“- înseamnă procesul de confirmare de către o autoritate competentă a faptului că o persoană a dobândit, în contexte de învățare nonformală și informală, rezultate ale învățării măsurate prin raportarea la un standard relevant, proces care constă în următoarele patru etape distincte: identificarea, prin dialog, a experiențelor specifice ale unei persoane, documentarea pentru a face vizibile experiențele persoanei, o evaluare formală a acestor experiențe și o certificare a rezultatelor evaluării, care poate conduce la o calificare parțială sau completă;
    e) „recunoașterea formală a rezultatelor învățării“ - înseamnă procesul în baza căruia o autoritate competentă acordă un statut oficial rezultatelor învățării dobândite, în vederea unor studii suplimentare sau a încadrării în muncă, prin: (i) acordarea de calificări (certificate, diplome sau titluri); (ii) validarea învățării nonformale și informale; (iii) acordarea de echivalențe, de credite sau de derogări.

    (la 28-03-2018, Actul a fost completat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 132 din 21 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 273 din 28 martie 2018 )