HOTĂRÂRE nr. 174 din 30 martie 2017pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de calcul al drepturilor salariale pentru salariații încadrați cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată la operatorii economici cu capital majoritar sau integral de stat din industria națională de apărare care nu desfășoară activități de bază din lipsă de comenzi sau contracte, precum și pentru stabilirea activităților prevăzute la art. 24 din Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 224 din 31 martie 2017
    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 24 din Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

    Articolul 1

    În perioada în care salariații încadrați cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată la operatorii economici cu capital majoritar sau integral de stat din industria națională de apărare nu desfășoară activități de bază din lipsă de comenzi sau contracte, aceștia efectuează activități de întreținere, conservare, reparații și pază a capacităților de producție, activități administrative și alte activități specifice, indisolubil legate de producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război, conform pregătirii lor profesionale și prin menținerea în meseria/funcția ocupate în cadrul operatorului economic, respectiv:
    a) activități de întreținere, revizii, reparații curente și capitale aferente clădirilor, construcțiilor speciale și mijloacelor fixe indisolubil legate de producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război;
    b) activități de conservare a capacităților de producție pentru apărare, care includ activități necesare pentru protecția temporară împotriva coroziunii, îmbătrânirii, degradării fizice și chimice a capacităților de producție sau a unor active ale acestora, în scopul menținerii parametrilor tehnico-funcționali reglementați de instrucțiunile și normativele tehnice și tehnologice, pe un anumit interval de timp, determinat de lipsa de comenzi sau de imposibilitatea executării altor activități productive și care sunt indisolubil legate de producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război;
    c) activități de pază efectuate în baza planurilor de pază ale operatorilor economici aprobate conform legii pentru activele care sunt indisolubil legate de producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război;
    d) activități de evidență, inventariere, gestionare documentații tehnice; activități de evidență și gestionare a forței de muncă aferentă capacităților de producție, activități de gestionare active corporale și active circulante aferente capacităților producției de apărare, activități de întreținere curentă a spațiilor aferente capacităților producției de apărare și care sunt în legătură cu activitățile prevăzute la lit. a) și b), activități indisolubil legate de producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război.


    Articolul 2
    (1) Pentru acoperirea drepturilor salariale ale personalului care desfășoară activități conform art. 1, în completarea fondului de salarii al unității, operatorii economici primesc lunar un fond din sumele prevăzute cu această destinație în bugetul de stat, prin bugetul ministerului de resort, în conformitate cu art. 24 din Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.(2) Fondul lunar pentru plata drepturilor salariale și a contribuțiilor datorate de angajator pentru activitățile desfășurate în conformitate cu prevederile art. 1 este stabilit de către operatorii economici pe baza încărcării personalului aferent capacităților de producție și/sau servicii pentru apărare potrivit anexei nr. 1, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate.
    (la 08-05-2018, Alineatul (2) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 1, Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 281 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 )
    (3) Fondul lunar, alocat operatorilor economici, se determină luându-se în calcul 75% din câștigul salarial mediu brut pe economie din luna anterioară, comunicat de Institutul Național de Statistică, la care se adaugă contribuțiile datorate de angajatori potrivit legii.(4) Pentru fiecare lună operatorul economic întocmește un decont justificativ în conformitate cu anexa nr. 2. Decontul justificativ se va încadra în fondul anual prevăzut și se va depune la ministerul de resort în termen de 5 zile lucrătoare de la publicarea salariului mediu brut pe economie pentru luna anterioară de raportare.(5) Sumele solicitate se alocă operatorilor economici în baza decontului justificativ, prevăzut la alin. (4), avizat de direcția coordonatoare din cadrul ministerului de resort și aprobat de ordonatorul principal de credite.
    (la 08-05-2018, Alineatul (5) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 1, Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 281 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 )
    (6) Operatorii economici au obligația de a ține evidența nominală a orelor prestate și a activităților desfășurate potrivit art. 1, activități indisolubil legate de producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război, în conformitate cu anexa nr. 3.


    Articolul 3

     Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.


    Articolul 4

    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 703/2012 pentru stabilirea activităților prevăzute de art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de apărare, pentru aprobarea numărului mediu maxim de personal pe anul 2012 pentru operatorii economici din industria de apărare, care desfășoară aceste activități, precum și pentru modificarea anexelor nr. 4 și 4a la Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de apărare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.597/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 557 din 7 august 2012.

    PRIM-MINISTRU
    SORIN MIHAI GRINDEANU
    Contrasemnează:
    Ministrul economiei,
    Mihai Tudose
    Ministrul muncii și justiției sociale,
    Lia-Olguța Vasilescu
    Ministrul finanțelor publice,
    Viorel Ștefan

    București, 30 martie 2017.
    Nr. 174.

    Anexa nr. 1

    Operator economic ....................................
    Încărcarea personalului în luna ............../anul .......

    Nr.
    crt.









    Total salariați
    la finele lunii
    (nr. efectiv)








    Nr. mediu
    total de personal
    (col. 3 + col. 4
    + col. 7 + col. 8)







    din care:

    Nr. mediu
    de personal
    încărcat
    cu comenzi





    Nr. mediu
    de personal
    fără încărcare
    (col. 5 +
    col. 6)




    din care:

    CAS








    Alte
    situații







    Nr. mediu de personal
    care a desfășurat
    activitățile prevăzute
    de art. 1 și pentru
    care se solicită
    alocarea de fonduri
    de la bugetul de stat

    Nr. mediu de personal
    fără acoperire
    în comenzi sau în
    nr. mediu maxim de
    personal beneficiar
    al prevederilor
    art. 1

    0

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8










    NOTĂ:
    În categoria "alte situații" se includ concediile fără plată, creștere copil etc.
    În nr. mediu de personal încărcat se va include și nr. de personal în CO, aferent.











    Director general,
    ..................


    Anexa nr. 2


    Operator economic
    Aprob.
    Ordonator principal de credite,
    Avizat
    Ministerul de resort
    Direcția coordonatoare
    DECONT JUSTIFICATIV
    pentru stabilirea fondului lunar potrivit art. 1
    pe luna .......................


    I.

    Nr. ore aferente activităților desfășurate potrivit art. 1, din care:

    Total ore Activitatea a)

    Total ore Activitatea b)

    Total ore Activitatea c)

    Total ore Activitatea d)







    II.

    Nr. crt.

    Date de fundamentare

    U.M.

    Valoare

    1.

    Total ore aferente activităților potrivit pct. I

    ore


    2.

    Număr de ore lucrătoare în luna de raportare

    ore


    3.

    Nr mediu de personal rezultat

    nr. personal



    (rd. 1 : rd. 2)



    4.

    75% din salariul mediu brut pe economie comunicat de INS pentru luna anterioară, respectiv .....................

    lei


    5.

    Sume completare fond salarii (rd. 3 x rd. 4)

    lei


    6.

    Contribuții datorate de angajator pentru sumele de la punctul 5, din care:

    lei


    6.1.

    CAS

    lei


    6.2.

    Contribuții pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate

    lei


    6.3.

    Fond pentru accidente de muncă și boli profesionale

    lei


    6.4.

    Fond asigurări de sănătate

    lei


    6.5.

    Fond șomaj

    lei


    6.6.

    Fond garantare pentru plata creanțelor salariale

    lei


    6.7.

    Contribuția asiguratorie pentru muncă

    lei


    7.

    Total sume alocate conform art. 24 din Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare (rd. 5 + rd. 6)

    lei


    NOTE: 1. La nivel anual nu poate fi depășit numărul mediu maxim care se aprobă prin Hotărârea Guvernului nr. …., calculat astfel: Σ nr. de personal lunar/12 ≤ număr mediu maxim anual aprobat. 2. Conducerea executivă a operatorului economic confirmă realitatea, regularitatea și legalitatea operațiunilor din decontul justificativ prezentat la plată și arată că măsurile sunt necesare și limitate la menținerea capacităților de producție pentru apărare.3. Contribuțiile prevăzute la nr. crt. 6.1-6.6 sunt calculate pentru veniturile realizate până la 31 decembrie 2017. 4. Contribuția prevăzută la nr. crt. 6.7 se calculează pentru veniturile realizate începând cu data de 1 ianuarie 2018, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
    Director general,
    .....................................
    CFP
    Director economic,
    .....................................

    (la 08-05-2018, Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 2, Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 281 din 3 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 08 mai 2018 )


    Anexa nr. 3

    Operator economic

    Evidența activităților desfășurate și a orelor prestate de
    salariatul ................. pe luna ............
    potrivit prevederilor art. 1

    Nume și prenume

    Ziua

    Denumire
    activitate

    Denumire
    subactivitate/lucrare

    Ore
    realizate

    Observații

    1.












    a






    1.









    2.


    3.


    .....


    b




    c




    d




    Total ziua 1





    2.





    3.





    ...





    31.





    TOTAL





    Aprobat,
    Director general
    ................

    Avizat,
    Director economic
    .................

    Întocmit,
    Responsabil resurse umane
    .........................

    * "Secret" după completare.