ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 19 din 9 martie 2010
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 170 din 16 martie 2010



    Având în vedere:
    - necesitatea accelerării absorbţiei fondurilor comunitare în scopul realizării de investiţii în agricultură, a introducerii şi dezvoltării de tehnologii noi, a diversificării producţiei, a adaptării exploataţiilor la standardele comunitare şi a dezvoltării infrastructurii rurale;
    - că în prezent actualul cadru juridic pentru gestionarea fondurilor comunitare prezintă o serie de neconcordanţe faţă de reglementările comunitare în materia justificării plăţii cheltuielilor eligibile efectuate de beneficiarii publici ai măsurilor din Programul Naţional pentru Dezvoltare Rurală 2007-2013 (PNDR) şi din Programul Operaţional de Pescuit 2007-2013 (POP), a recuperării sumelor necuvenite şi a altor sume acordate, respectiv contribuţia CE, etc.;
    - reglementarea unitară a fluxurilor financiare privind gestionarea fondurilor provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit, în conformitate cu prevederile bugetare naţionale, în vederea optimizării fluxurilor financiare şi a creşterii capacităţii de absorbţie a fondurilor comunitare;
    - criza financiară existentă la nivel global care va afecta şi fermierii români potenţiali beneficiari ai fondurilor nerambursabile acordate prin politica comunitară în domeniul agricol şi al pescuitului,
    având în vedere că toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

    Articolul I

    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 25 iunie 2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2009, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) cofinanţare publică - orice contribuţie pentru finanţarea cheltuielilor eligibile, din sumele aprobate în bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cofinanţarea acordată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, pentru beneficiarii PNDR, POP şi ai măsurilor finanţate din FEGA."
    2. La articolul 4, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Disponibilităţile din contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi sumele recuperate, reprezentând debite şi sume neutilizate, aflate în conturile deschise la Trezoreria Statului, sunt purtătoare de dobândă. Dobânda se bonifică şi se utilizează pentru finanţarea schemelor de sprijin direct şi a măsurilor finanţate din FEGA, FEADR şi FEP."
    3. La articolul 13, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "e) sumele necesare finanţării valorii totale a cheltuielilor efectuate direct către beneficiarii măsurii de asistenţă tehnică şi a proiectelor, aşa cum sunt definite la cap. 16 «Operaţiuni de asistenţă tehnică» din PNDR, a proiectelor finanţate prin măsura 111 «Formare profesională, informare şi difuzare de cunoştinţe», măsura 143 "Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţă pentru agricultori" şi prin submăsura 431.1 «Construcţie parteneriate public-private», respectiv, faza 1 «Sensibilizarea actorilor locali privind abordarea LEADER» şi faza 2 «Formarea reprezentanţilor grupurilor potenţiale»;".
    4. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 14. - În bugetele beneficiarilor care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind integral, la titlul «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare», la codul de clasificaţie corespunzător, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, finanţate din FEADR, cu excepţia proiectelor de asistenţă tehnică."
    5. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 15. - În bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale se cuprind integral, la titlul «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare»", la codul de clasificaţie corespunzător, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii finanţate din FEADR, cu excepţia proiectelor de asistenţă tehnică."
    6. După articolul 15 se introduce un nou articol, articolul 15^1, cu următorul cuprins:
    "Art. 15^1. - În bugetele beneficiarilor publici finanţaţi integral sau parţial de la bugetul de stat, din venituri proprii sau bugetele fondurilor speciale, în calitate de beneficiari ai măsurii de asistenţă tehnică, se cuprind integral sumele necesare finanţării valorii totale a cheltuielilor efectuate direct către beneficiarii măsurii de asistenţă tehnică, aşa cum sunt definite la cap. 16 «Operaţiuni de asistenţă tehnică» din PNDR."
    7. La articolul 16, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 16. - (1) În bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind integral, la titlul «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare», la codul de clasificaţie corespunzător, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a proiectelor ai căror beneficiari sunt entităţi finanţate integral din bugetele acestora.
    (2) În bugetele beneficiarilor care sunt entităţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale se cuprind integral, la titlul «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare», la codul de clasificaţie corespunzător, sumele necesare implementării proiectelor proprii finanţate din FEADR."
    8. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 17. - (1) Sumele reprezentând finanţarea în cadrul măsurilor cuprinse în PNDR se transferă de MADR beneficiarilor prin intermediul APDRP.
    (2) În cazul proiectelor de asistenţă tehnică aferente cap. 16 «Operaţiuni de asistenţă tehnică» din PNDR, al proiectelor finanţate prin măsura 111 «Formare profesională, informare şi difuzare de cunoştinţe», măsura 143 «Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţă pentru agricultori» şi prin submăsura 431.1 «Construcţie parteneriate public-private», respectiv faza 1 «Sensibilizarea actorilor locali privind abordarea LEADER» şi faza 2 «Formarea reprezentanţilor grupurilor potenţiale», sumele reprezentând plata serviciilor/bunurilor se transferă de MADR prestatorilor/furnizorilor prin intermediul APDRP."
    9. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 18. - (1) După încasarea contribuţiei financiare a Comunităţii Europene, aferentă plăţilor efectuate către beneficiari din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finanţare externă, MADR virează sumele respective în contul de venituri ale bugetului de stat.
    (2) După rambursarea de către APDRP a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene aferente cheltuielilor efectuate direct către beneficiarii măsurii de asistenţă tehnică, MADR şi instituţiile din subordinea sa, în calitate de beneficiari ai acestei măsuri, virează sumele încasate în contul de venituri ale bugetului de stat.
    (3) Pentru beneficiarii finanţaţi integral de la bugetul de stat, APDRP virează sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene în contul de venituri al bugetului de stat.
    (4) Sumele reprezentând cofinanţarea acordată de bugetul de stat beneficiarilor finanţaţi integral din bugetul de stat se virează de către APDRP la o poziţie distinctă de cheltuieli bugetare în bugetul instituţiilor publice beneficiare. Poziţia de cheltuieli bugetare la care se evidenţiază sumele reprezentând cofinanţarea acordată de la bugetul de stat şi modul în care se reflectă în execuţia bugetară sumele respective se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    (5) Pentru beneficiarii finanţaţi integral din bugetele fondurilor speciale APDRP virează, distinct, sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi cofinanţarea acordată de la bugetul de stat în conturile de venituri ale bugetelor fondurilor speciale din care au fost finanţate proiectele respective.
    (6) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 15, APDRP virează, distinct, sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi cofinanţarea acordată de la bugetul de stat, aferente proiectelor proprii, în conturile de disponibil prin care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
    (7) Beneficiarii prevăzuţi la art. 15 care au utilizat sume din subvenţia primită de la bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale pentru susţinerea proiectelor destinate politicii agricole comune şi de pescuit restituie din sumele rambursate de APDRP, în termen de 3 zile lucrătoare de la data încasării acestora, fondurile utilizate, în conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorului principal de credite din care au fost acordate subvenţiile.
    (8) În cazul în care restituirea subvenţiei menţionate la alin. (7) se efectuează în anul bugetar următor, se aplică prevederile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
    (9) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 16 alin. (1), APDRP virează, distinct, sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi cofinanţarea acordată de la bugetul de stat, aferente proiectelor proprii, în conturile de venituri ale bugetelor locale.
    (10) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 16 alin. (2), APDRP virează, distinct, sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi cofinanţarea acordată de la bugetul de stat, aferente proiectelor proprii, în conturile de disponibil prin care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora."
    10. La articolul 20, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Suma avansului se justifică pe bază de documente până la expirarea duratei de execuţie a proiectului prevăzute în contractul de finanţare/acte adiţionale la acesta."
    11. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 24. - În bugetele beneficiarilor care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind integral la titlul «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare», la codul de clasificaţie corespunzător, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, finanţate din FEP."
    12. După articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 24^1, cu următorul cuprins:
    "Art. 24^1. - În bugetele beneficiarilor publici finanţaţi integral sau parţial de la bugetul de stat, din venituri proprii sau bugetele fondurilor speciale, se cuprind integral sumele reprezentând finanţarea măsurilor cuprinse în cadrul axei «Asistenţă tehnică» din POP."
    13. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 25. - În bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale se cuprind integral, la titlul «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare», la codul de clasificaţie corespunzător, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii finanţate din FEP."
    14. La articolul 26, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 26. - (1) În bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind integral la titlul «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare», la codul de clasificaţie corespunzător, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a proiectelor ai căror beneficiari sunt entităţi finanţate integral din bugetele acestora.
    (2) În bugetele beneficiarilor care sunt entităţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale se cuprind, la titlul «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare», la codul de clasificaţie corespunzător, sumele necesare implementării proiectelor proprii finanţate din FEP."
    15. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 27. - (1) Sumele reprezentând finanţarea în cadrul măsurilor cuprinse în POP se transferă de MADR beneficiarilor, aşa cum sunt definiţi în POP.
    (2) În cazul proiectelor de asistenţă tehnică aferente axei «Asistenţă tehnică» din POP, sumele reprezentând plata serviciilor/bunurilor se transferă prestatorilor/furnizorilor de MADR."
    16. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 28. - (1) După încasarea contribuţiei financiare a Comunităţii Europene aferente plăţilor efectuate către beneficiari din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finanţare externă, MADR virează sumele respective în contul de venituri ale bugetului de stat.
    (2) Lunar, după autorizarea cererilor de plată privind plăţile efectuate în cadrul axei «Asistenţă tehnică», MADR virează sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene în contul de venituri ale bugetului de stat.
    (3) Pentru beneficiarii finanţaţi integral de la bugetul de stat, MADR virează sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene în contul de venituri al bugetului de stat.
    (4) Sumele reprezentând cofinanţarea acordată de bugetul de stat beneficiarilor finanţaţi integral din bugetul de stat se virează de către MADR la o poziţie distinctă de cheltuieli bugetare în bugetul instituţiilor publice beneficiare. Poziţia de cheltuieli bugetare la care se evidenţiază sumele reprezentând cofinanţarea acordată de la bugetul de stat şi modul în care se reflectă în execuţia bugetară sumele respective se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    (5) Pentru beneficiarii finanţaţi integral din bugetele fondurilor speciale, MADR virează, distinct, sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi cofinanţarea acordată de la bugetul de stat în conturile de venituri ale bugetelor fondurilor speciale din care au fost finanţate proiectele respective.
    (6) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 25, MADR virează, distinct, sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi cofinanţarea acordată de la bugetul de stat, aferente proiectelor proprii, în conturile de disponibil prin care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
    (7) Beneficiarii prevăzuţi la art. 25 care au utilizat sume din subvenţia primită de la bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale pentru susţinerea proiectelor destinate politicii agricole comune şi de pescuit restituie din sumele rambursate de APDRP, în termen de 3 zile lucrătoare de la data încasării acestora, fondurile utilizate, în conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorului principal de credite din care au fost acordate subvenţiile.
    (8) În cazul în care restituirea subvenţiei menţionate la alin. (7) se efectuează în anul bugetar următor, se aplică prevederile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
    (9) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 26 alin. (1), APDRP virează, distinct, sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi cofinanţarea acordată de la bugetul de stat, aferente proiectelor proprii, în conturile de venituri ale bugetelor locale.
    (10) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 26 alin. (2), APDRP virează, distinct, sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi cofinanţarea acordată de la bugetul de stat, aferente proiectelor proprii, în conturile de disponibil prin care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora."
    17. După articolul 33 se introduce un nou articol, articolul 33^1, cu următorul cuprins:
    "Art. 33^1. - (1) Acţiunile de recuperare a creanţelor bugetare aferente FEGA, FEADR şi FEP se demarează numai în cazul în care valoarea sumei de recuperat, excluzând majorările de întârziere, este mai mare de 10 lei.
    (2) Pentru cererile de plată ale solicitanţilor de sprijin în cadrul schemelor/măsurilor de sprijin pe suprafaţă în sectorul vegetal, eligibile la plată în urma controalelor efectuate de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, autorizarea şi efectuarea plăţii se fac numai pentru sume mai mari de 10 lei."
    18. La articolul 42, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Disponibilităţile din contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi sumele recuperate, reprezentând debite şi sume neutilizate, aflate în conturile deschise la Trezoreria Statului, sunt purtătoare de dobândă. Dobânda se bonifică şi se utilizează pentru finanţarea Programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului."


    Articolul II

    Sumele autorizate la plată de către APDRP şi solicitate MADR, pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 14, 15 şi 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2009, cu modificările ulterioare, reprezentând cofinanţarea acordată de la bugetul de stat, şi nedecontate de la data apariţiei Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 şi până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se vor vira beneficiarilor de către MADR prin APDRP, conform prevederilor art. 18 alin. (4), (5), (6), (9) şi (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2009, cu modificările ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.


    Articolul III

    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2009, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
    PRIM-MINISTRU
    EMIL BOC
    Contrasemnează:
    ────────────────
    Ministrul agriculturii
    şi dezvoltării rurale,
    Mihail Dumitru
    p. Ministrul finanţelor publice,
    Gheorghe Gherghina,
    secretar de stat
    Bucureşti, 9 martie 2010.
    Nr. 19.
    ___________