STANDARDE din 10 ianuarie 2007de acreditare și de evaluare periodică a unităților de învățământ preuniversitar
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 38 din 18 ianuarie 2007 Notă
    Aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 21 din 10 ianuarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 18 ianuarie 2007.

    Standardul reprezinta descrierea cerințelor formulate în termeni de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activități de educatie.
    Standardele de acreditare sunt standarde naționale, care se aplică învățământului preuniversitar de stat și particular, și se referă la domeniile prevăzute de art. 10 din Ordonanța de Urgenta a Guvernului nr. 75/2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006. Pentru fiecare domeniu sunt definite subdomenii, pentru fiecare subdomeniu sunt formulati indicatori, iar la fiecare indicator sunt definiti descriptori.
    Descriptorii sunt enunturi care stabilesc, în mod concret și observabil, cerințele minime pe care organizația furnizoare de educatie trebuie să le indeplineasca, pentru fiecare indicator, în vederea acreditarii.
    Domeniul: A. Capacitatea instituțională; criteriul: a) structurile instituționale, administrative și manageriale

    Subdomenii
     

    Indicatori de
    performanță

    Descriptori
     

     

    1. Management
    strategic
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1. Existenta, structura
    și conținutul documentelor
    proiective (proiectul de
    dezvoltare și planul de
    implementare).
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1.1. Existenta proiectului de dezvoltare pe termen mediu
    (3-5 ani) pentru organizația furnizoare de educatie, având
    cel puțin elementele prevăzute la autorizare.

    1.1.2. Indeplinirea scopurilor și a obiectivelor stabilite
    prin proiectul de dezvoltare și prin planurile de implemen-
    tare, pentru întreaga perioadă de autorizare provizorie, după
    caz.

    1.1.3. Fundamentarea proiectul de dezvoltare pe analiza
    contextului socio-economic și cultural în care va functiona
    organizația furnizoare de educatie. Pentru organizațiile
    furnizoare de educatie care fac parte din învățământul
    profesional și tehnic, proiectul de dezvoltare se
    fundamentează pe planul local de actiune pentru invatamant -
    PLAI și pe planul regional de actiune pentru invatamant -
    PRAI.

    1.1.4. Fundamentarea noului proiect de dezvoltare pe rezul-
    tatele proiectului anterior (se aplică unităților scolare
    acreditate și celor pentru care perioada de autorizare a fost
    mai lunga decat durata de viața a proiectului de dezvoltare).

    1.1.5. Formularea clara a viziunii și a misiunii asumate de
    organizația furnizoare de educatie.

    1.1.6. Definirea unor scopuri/tinte strategice care vor fi
    realizate în perioada de aplicare a proiectului de dezvoltare

    1.1.7.Motivarea necesității, fezabilitatii și a oportunitatii
    noului proiect de dezvoltare.

    1.1.8. Afisarea la loc vizibil a misiunii și a tintelor
    strategice.

    1.1.9. Cunoasterea misiunii și a tintelor strategice de către
    cadrele didactice, elevi, parinti, autorități locale,
    comunitatea în general.

    1.1.10. Concordanta viziunii, misiunii și tintelor strategice
    cu tipul organizației furnizoare de educatie, cu forma și
    nivelul de educatie la care aceasta funcționează.

    1.1.11. Definirea etapelor în realizarea proiectului de
    dezvoltare și a principalelor categorii de resurse utilizate
    pentru realizarea proiectului.

    1.1.12. Precizarea indicatorilor de realizare și a
    modalitatilor de evaluare a atingerii tintelor propuse.

    1.1.13. Elaborarea, pe baza proiectului de dezvoltare, a
    planului operational/planului de implementare a proiectului,
    pentru primul an în care acesta se aplică.

    1.1.14. Planul de implementare va cuprinde programe sau
    acțiuni. Pentru fiecare program/actiune sunt precizate:
    obiectivele (definite în termeni de rezultate asteptate),
    resursele (umane, materiale, financiare, de timp, de
    informatie, de expertiza, etc.) utilizate,
    termenele de realizare, responsabilitatile precum și
    indicatorii de realizare (reperele observabile ale
    indeplinirii obiectivelor propuse).

    1.1.15. Prezentarea rezultatelor participării organizației la
    alte proiecte educationale dezvoltate la nivelul scolii, al
    comunității locale, la nivel național sau international.

    1.1.16. Prezentarea bugetului estimat necesar pentru
    realizarea proiectului de dezvoltare și a bugetului detaliat
    pentru programele/actiunile cuprinse în planul operational
    pentru primul an de functionare. Adecvarea acestuia la
    dezvoltarea preconizata a unității de invatamant.

    1.1.17. Existenta, în proiectul de dezvoltare și în planul de
    implementare, a elementelor de dezvoltare a unui invatamant
    incluziv (de asigurare a egalitatii de sanse în educatie și
    de sprijinire a elevilor din grupuri sociale defavorizate,
    respectiv a celor cu cerințe educationale speciale).

    1.2. Organizarea interna
    a unității de invatamant
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.2.1. Existenta, cel puțin, a regulamentelor interne de
    functionare prevăzute de legislatia în vigoare.

    1.2.2. Existenta organigramei organizației furnizoare de
    educatie, cu linii clare de decizie, comunicare și raportare.

    1.2.3. Existenta "fisei postului" pentru toate posturile
    prevăzute în organigrama. Fisa postului va cuprinde, cel
    puțin: numele postului, locul de muncă, condițiile de ocupare
    (pregatire, experienta, calificari, competente, etc.), locul
    în structura organizației și relatiile cu alte posturi din
    organigrama (subordonare, coordonare sau supervizare), scopul
    activității și functia/functiile indeplinite, atribuțiile
    specifice cu standardele și descriptorii de nivel asociați,
    limitele autorității.

    1.3. Existenta și
    functionarea sistemului
    de comunicare interna și
    externa
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.3.1. Functionarea eficienta a sistemului de comunicare
    formala interna cu personalul propriu și cu elevii.

    1.3.2. Functionarea eficienta a sistemului de comunicare
    formala externa cu parintii, angajatorii și cu alte
    institutii și grupuri semnificative de interes.

    1.3.3. Functionarea eficienta a sistemului de comunicare
    instituțională cu alte institutii și organizații cu rol în
    conceperea, furnizarea și evaluarea serviciilor educationale
    oferite.

    1.3.4. Promovarea ofertei educationale.

    2. Management
    operational
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    2.1. Functionarea curenta
    a unității de invatamant
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    2.1.1. Functionarea organismelor de conducere - individuala
    și colectiva - în condițiile prevăzute de legislatia în
    vigoare și de reglementarile interne.

    2.1.2. Existenta și gestionarea eficienta a documentelor
    manageriale prevăzute de legislatia în vigoare și
    reglementarile interne.

    2.1.3. Realizarea procedurilor de management al resurselor
    umane pentru personalul didactic, didactic auxiliar și
    nedidactic (recrutare, selecție, normare, utilizare, stimu-
    lare, disponibilizare, etc.) conform legislației în vigoare
    și reglementarilor interne.

    2.1.4 Functionarea curenta a organizației scolare fără
    perturbari majore.

    2.1.5. Exista dovezi privind urmarirea respectarii regulamen-
    telor interne de functionare și privind corectarea perturba-
    rilor constatate în functionarea organizației, dacă este
    cazul.

    2.2. Existenta și
    functionarea sistemului de
    gestionare a informatiei;
    inregistrarea, prelucrarea
    și utilizarea datelor și
    informațiilor
     
     
     
     
     

    2.2.1.Functionalitatea sistemului de gestionare a informatiei
    și de înregistrare, prelucrare și utilizate a datelor și
    informațiilor.

    2.2.2. Cuprinderea, în sistemul de gestionare a informatiei,
    a tuturor informațiilor necesare raportarilor prevăzute de
    legislatia în vigoare.

    2.2.3. Respectarea condițiilor și procedurilor legale și
    privind siguranța și confidentialitatea în activitatea de
    colectare, prelucrare și utilizare a informatiei.

    2.3. Asigurarea servi-
    ciilor medicale pentru
    elevi
     
     

    2.3.1. Asigurarea serviciilor medicale pentru elevi, conform
    legislației în vigoare.

    2.3.2. Existenta procedurilor de asigurare a serviciilor
    medicale de urgenta.

    2.4.Asigurarea securitatii
    tuturor celor implicati în
    activitatea scolara, în
    timpul desfășurării
    programului
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    2.4.1. Existenta unui sistem și a procedurilor de asigurare a
    securitatii tuturor celor implicati în activitatea scolara,
    în timpul desfășurării programului (paza proprie, acorduri/
    contracte cu firme specializate, cu jandarmeria sau cu
    politia).

    2.4.2. Respectarea sistemelor și a procedurilor de sănătate
    și securitate a muncii și de PSI prevăzute de legislatia în
    vigoare pentru activitățile desfășurate în tipul respectiv de
    organizație.

    2.4.3. Existenta unor proceduri specifice, cunoscute și
    asumate de către toți cei implicati în activitatea unității
    de invatamant, privind gestionarea situațiilor de criza.

    2.5. Asigurarea
    serviciilor de orientare
    și consiliere pentru elevi

    2.5.1. Asigurarea serviciilor de orientare și consiliere
    pentru elevi, conform legislației în vigoare - de preferinta
    prin cabinete proprii.

    Domeniul: A. Capacitatea instituțională; criteriul: b) baza materială

    Subdomenii
     

    Indicatori de
    performanță

    Descriptori
     

     

    1. Spatii
    scolare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1. Existenta și carac-
    teristicile spatiilor
    scolare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1.1. Existenta spatiilor scolare în care funcționează
    unitatea de invatamant (proprii și/sau inchiriate,
    concesionate, în comodat sau deținute sub orice alta forma
    legala).

    1.1.2. Adecvarea numarului salilor de clasa, al laboratoa-
    relor, al atelierelor/fermelor scolare, al salilor de
    demonstratie, etc. la planul de scolarizare prognozat și
    realizat.

    1.1.3. Adecvarea tipului laboratoarelor, al cabinetelor, al
    atelierelor/fermelor scolare, al salilor de demonstratie, etc
    la nivelul de scolarizare și profilul unității de invatamant.

    1.1.4. Adecvarea tipului laboratoarelor, al cabinetelor, al
    atelierelor/fermelor scolare, al salilor de demonstratie, etc
    la disciplinele/modulele cuprinse în planul de invatamant.

    1.1.5. Folosirea eficienta a spatiilor scolare pe baza unei
    planificari riguroase.

    1.1.6. Respectarea, în spatiile scolare deținute, a Normelor
    de igiena privind unitatile pentru ocrotirea, educarea și
    instruirea copiilor și tinerilor, conform legislației în
    vigoare (norme generale și specifice).

    1.2. Dotarea spatiilor
    scolare
     
     
     
     
     
     

    1.2.1. Respectarea, în spatiile scolare deținute, a normati-
    velor de dotare, conform legislației în vigoare.

    1.2.2. Dotarea spatiilor scolare în concordanta cu efectivele
    de elevi din cadrul formatiunilor de studiu.

    1.2.3. Demonstrarea preocuparilor conducerii scolii pentru
    îmbunătățirea dotarii spatiilor scolare.

    1.3. Accesibilitatea
    spatiilor scolare
     
     
     

    1.3.1. Accesibilitatea spatiilor scolare pentru toți elevii,
    inclusiv pentru cei cu nevoi speciale.

    1.3.2. Localizarea usoara a spatiilor scolare prin semnalarea
    lor corespunzătoare.

    1.4. Utilizarea spatiilor
    scolare
     

    1.4.1. Utilizarea spatiilor scolare în procesul didactic
    conform destinatiei lor și planificarii intocmite la nivelul
    organizației scolare.

    2. Spatii
    adminis-
    trative
     
     
     

    2.1. Existenta, carac-
    teristicile și functiona-
    litatea spatiilor
    administrative
     
     

    2.1.1. Existenta spatiilor administrative (proprii și/sau
    inchiriate, concesionate, în comodat sau deținute sub orice
    alta forma legala) în cadrul unității de invatamant.

    2.1.2. Organizarea și dotarea spatiilor administrative
    corespunzător tipului de activitate.

    3. Spatii
    auxiliare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    3.1. Existenta,
    caracteristicile și
    functionalitatea spatiilor
    auxiliare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    3.1.1. Existenta spatiilor auxiliare - sali de mese,
    dormitoare, vestiare, bucatarie, spalatorie (proprii și/sau
    inchiriate, concesionate, în comodat sau deținute sub orice
    alta forma legala), după caz, corelate cu proiectul de
    dezvoltare instituțională și cu planul de implementare al
    proiectului.

    3.1.2. Corelarea spatiilor auxiliare - sali de mese,
    dormitoare, vestiare, bucatarie, spalatorie, cu planul de
    invatamant, cu numărul elevilor și cu tipul, nivelul și forma
    de invatamant.

    3.1.3. Existenta spatiilor sanitare și dotarea lor în
    conformitate cu normativele de igiena în vigoare.

    3.1.4. Existenta unui spatiu propriu destinat bibliotecii
    scolare/centrului de informare și documentare sau a unui
    acord privind utilizarea bibliotecii unei alte unități de
    invatamant.

    3.1.5. Existenta unui spatiu destinat cabinetului medical.

    3.1.6. Existenta unui spatiu destinat cabinetului de
    orientare și consiliere pentru elevi.

    3.1.7. Respectarea, în spatiile auxiliare, a Normelor de
    igiena privind unitatile pentru ocrotirea, educarea și
    instruirea copiilor și tinerilor (norme specifice), conform
    legislației în vigoare.

    3.1.8. Respectarea, în spatiile auxiliare, a normativelor de
    dotare, conform legislației în vigoare.

    3.2. Accesibilitatea
    spatiilor auxiliare
     
     
     

    3.2.1. Accesibilitatea spatiilor auxiliare pentru toți
    elevii, inclusiv pentru cei cu nevoi speciale.

    3.2.2. Localizarea usoara a spatiilor auxiliare prin
    semnalizarea lor corespunzătoare.

    3.3. Utilizarea spatiilor
    auxiliare
     
     
     
     
     
     
     

    3.3.1. Utilizarea spatiilor auxiliare conform destinatiei lor
    și planificarii intocmite la nivelul organizației scolare.

    3.3.2. Asigurarea, prin programul de functionare, a accesului
    tuturor elevilor și personalului scolii la biblioteca/centrul
    de documentare și informare.

    3.3.3. Asigurarea, prin programul de functionare, a accesului
    tuturor elevilor la serviciile de orientare și consiliere.

    4.Materialele
    și mijloacele
    de invatamant
    auxiliarele
    curriculare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    4.1. Dotarea cu mijloace
    de invatamant și cu
    auxiliare curriculare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    4.1.1. Adecvarea mijloacelor de invatamant și a auxiliarelor
    curriculare deținute la planul de scolarizare prognozat, la
    nivelul de scolarizare, la profilul și la
    specializarile/calificarile profesionale existente în oferta
    educationala.

    4.1.2. Respectarea, în dotarea cu mijloace de invatamant și
    auxiliare curriculare, a normativelor de dotare, conform
    legislației în vigoare.

    4.1.3. Realizarea unui progres (crestere cantitativa și/sau
    diversificare) privind achizitionarea/realizarea unor noi
    mijloace de invatamant sau auxiliare curriculare.

    4.2. Existenta și dezvol-
    tarea fondului bibliotecii
    scolare/centrului de
    documentare și informare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    4.2.1. Concordanta fondului bibliotecii scolare/centrului de
    documentare și informare cu normativele prevăzute de
    legislatia în vigoare.

    4.2.2. Adecvarea fondului bibliotecii scolare/centrului de
    informare și documentare la numărul de elevi estimat, la
    nivelul de scolarizare, la profilul și la specializarile/
    calificarile profesionale oferite. Numărul de volume și
    publicatii per elev este cel puțin egal cu numărul mediu de
    volume și publicatii per elev corespunzător nivelului de
    educatie.

    4.2.3.Existenta, în biblioteca scolii/în centrul de informare
    și documentare a cate unui exemplar din fiecare manual
    alternativ aprobat, pentru fiecare disciplina din planul de
    invatamant al primului an de studiu sau suporturi de curs
    pentru fiecare disciplina/modul din planul de invatamant al
    primului an de studiu.

    4.2.4. Existenta unei evidente clare a utilizarii fondului
    bibliotecii scolare/centrului de informare și documentare -
    numar de utilizari pentru fiecare elev și pentru fiecare
    item utilizat.

    4.2.5. Realizarea unui progres (crestere cantitativa și
    diversificare) privind achizitionarea/realizarea de noi
    materiale pentru biblioteca/centrul de documentare și
    informare.

    4.3. Dotarea cu tehnologie
    informatica și de
    comunicare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    4.3.1. Existenta tehnologiei informatice și de comunicare (o
    retea functionala de minim 6 calculatoare) - cu excepția
    nivelului prescolar.

    4.3.2. Existenta conectarii la Internet a retelei de
    calculatoare.

    4.3.3. Extinderea utilizarii tehnologiei informatice și de
    comunicare la alte discipline din curriculum național și/sau
    la decizia scolii, în afara celor corespunzătoare ariei
    curriculare "Tehnologii".

    4.3.4. Cresterea numerica a disciplinelor care utilizeaza
    tehnologiile informatice și de comunicare precum și, în
    interiorul disciplinei, a numarului de ore în care sunt
    folosite tehnologiile informatice și de comunicare.

    4.3.5. Asigurarea accesului tuturor elevilor și cadrelor
    didactice la reteaua de calculatoare, pentru documentare și
    informare în timpul și în afara orelor de profil din
    programul scolar.

    4.3.6. Asigurarea unui numar suficient de calculatoare astfel
    încît numărul de elevi din unitatea de invatamant ce revine
    la un calculator este cel mult egal cu numărul de elevi ce
    revine la un calculator corespunzător județului/municipiului
    București și nivelului de scolarizare.

    4.3.7. Utilizarea tehnologiei informatice și de comunicare în
    activitatea administrativa și/sau de secretariat și/sau a
    bibliotecii.

    4.3.8.Dotarea/îmbunătățirea/actualizarea/inlocuirea periodica
    a echipamentelor și programelor informatice utilizate.

    4.4. Accesibilitatea
    echipamentelor,
    materialelor, mijloacelor
    de invatamant și
    auxiliarelor curriculare
     

    4.4.1. Accesul elevilor la mijloacele de invatamant
    auxiliarele curriculare, la biblioteci/centru de documentare
    și informare, la tehnologia informatica și de comunicare.

    4.4.2. Accesul personalului, în interesul unității scolare,
    la: telefon, fax, copiator, computer cu scanner și imprimanta

    5. Documente
    scolare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    5.1. Procurarea și
    utilizarea documentelor
    scolare și a actelor de
    studii
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    5.1.1. Achizitionarea documentelor scolare și a actelor de
    studii în conformitate cu normativele în vigoare, cu numărul
    prognozat a elevilor, cu nivelul de scolarizare, cu profilul
    și cu specializarile/calificarile profesionale existente în
    oferta educationala.

    5.1.2. Existenta, în bugetul scolii, a liniei bugetare
    destinata achizitiei documentelor scolare și a actelor de
    studii.

    5.1.3. Respectarea legislației în vigoare privind completarea
    utilizarea și gestionarea documentelor scolare și a actelor
    de studii.

    5.1.4. Existenta unui sistem eficient de accesare a
    documentelor din arhiva unității de invatamant.

    5.1.5. Securizarea documentelor scolare se realizează conform
    legislației în vigoare.

    Domeniul: A. Capacitatea instituțională; criteriul: c) resurse umane
    Subdomenii Indicatori de performanță Descriptori
    1. Manage- mentul personalului 1.1. Managementul personalului didactic și de conducere 1.1.1. Respectarea, de către personalul de conducere angajat, a condițiilor prevăzute de Legea Învățământului, precum și de Statutul personalului didactic.
    1.1.2. Stabilirea, în statul de functiuni, a necesarului de cadre didactice pentru functionarea unității de invatamant în functie de planul de scolarizare realizat, de nivelul de scolarizare, de profilul și de specializarile/calificarile profesionale existente în oferta educationala.
    1.1.3. Acoperirea cu personal didactic calificat este de minim 85%.
    1.1.4. Acoperirea cu personal didactic titular angajat este de cel puțin 50%. Pentru restul personalului, exista contracte de muncă pe durata determinata (suplinire și/sau cumul) sau contracte de colaborare.
    1.1.5. Transparenta procedurilor de management al resurselor umane.
    1.1.6. Corelarea activității de evaluare a cadrelor didactice cu celelalte proceduri de management al resurselor umane.
    1.2. Managementul personalului didactic auxiliar și personalului nedidactic 1.2.1. Stabilirea, în statul de functiuni, a necesarului de personal didactic auxiliar și personal nedidactic necesar funcționarii unității de invatamant, în functie de planul de scolarizare prognozat, de nivelul de scolarizare, de profilul și de specializarile/calificarile profesionale existente în oferta educationala.
    1.2.2. Acoperirea cu personal didactic auxiliar și nedidactic calificat este de cel puțin 75%.
    1.2.3. Asigurarea necesarului de personal didactic auxiliar și de personal nedidactic calificat în conformitate cu prevederile normativelor în vigoare.
    1.2.4. Existenta criteriilor, metodologiei și instrumentelor de evaluare periodica a personalului didactic auxiliar și nedidactic, conform legislației în vigoare și diferentiat pe categorii de personal.
    1.2.5. Realizarea procedurilor de evaluare a personalului didactic auxiliar și nedidactic în conformitate cu legislatia în vigoare și cu reglementarile interne.

    Domeniul: B. Eficacitate educațională; criteriul: a) conținutul programelor de studiu

    Subdomenii
     

    Indicatori de
    performanță

    Descriptori
     

     

    1. Oferta
    educationala
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1. Definirea și
    promovarea ofertei
    educationale
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1.1. Existenta ofertei educationale, care cuprinde cel
    puțin: nivelurile și formele de invatamant autorizate și/sau
    acreditate, după caz, în care se face scolarizare,
    specializarile/calificarile obtinute de absolventi, resursele
    educationale (umane și materiale) puse la dispoziție pentru
    activitățile curriculare și extracurriculare, programul
    scolii și facilitatile puse la dispoziția elevilor, datele de
    contact ale unității de invatamant.

    1.1.2. Promovarea ofertei educationale către toți actualii și
    potentialii beneficiari folosind mijloace clasice și/sau
    electronice.

    1.1.3. Scolarizarea exclusiv în nivelurile și formele de
    invatamant, specializari/calificari profesionale
    autorizate/acreditate, după caz.

    1.1.4. Adecvarea ofertei educationale la diagnoza contextului
    socio-economic și cultural în care va functiona școala, la
    proiectul de dezvoltare, la planul operational pentru primul
    an de functionare, la dotarea existenta și la
    personalul prognozat.

    1.2. Existenta
    parteneriatelor cu
    reprezentanti ai
    comunității
     

    1.2.1. Existenta și functionalitatea unor parteneriate cu
    reprezentanti ai comunității.

    1.2.2. Diseminarea, la nivelul unității de invatamant și al
    comunității, a rezultatelor parteneriatelor stabilite.

    2. Curriculum
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    2.1. Proiectarea
    curriculumului
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    2.1.1. Utilizarea curriculumului național sau alternativ
    aprobat de Ministerul Educatiei și Cercetarii pentru fiecare
    nivel de scolarizare, profil și specializare/calificare
    profesionala din oferta scolii.

    2.1.2. Existenta strategiei de dezvoltare-proiectare a
    curriculum-ului la decizia scolii/curriculum-ului în
    dezvoltare locala pentru fiecare nivel de scolarizare, profil
    și specialitate/calificare profesionala din oferta scolii.

    2.1.3. Stabilirea orarului/programului de studiu al elevilor
    în conformitate cu cerințele igienice și pedagogice.

    2.1.4. Exista planificarea corespunzătoare a continuturilor
    invatarii pentru toate disciplinele/modulele din curriculum.

    2.1.5. Proiectarea unităților de invatare promovează și
    incurajeaza centrarea pe elev.

    2.2. Realizarea
    curriculum-ului
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    2.2.1. Respectarea orarului proiectat.

    2.2.2. Utilizarea auxiliarelor curriculare, echipamentelor și
    materialelor de studiu.

    2.2.3. Utilizarea manualelor scolare aprobate MEdC

    2.2.4. Corelarea parcurgerii disciplinelor la nivelul ariei
    curriculare.

    2.2.5. Adecvarea strategiilor și a metodologiei didactice la
    specificul cultural al populatiei scolare și la motivatia
    fiecarui elev.

    2.2.6. Utilizarea autoevaluarii elevilor, a evaluării
    formative și a feed-back-ului pentru optimizarea procesului
    de invatare.

    2.2.7. Realizarea, conform prevederilor legale în vigoare, a
    programelor de educatie diferentiata (pentru copiii cu
    cerințe educative speciale - provenind din grupuri
    defavorizate social sau predispuse la abandon scolar, pentru
    copii supradotati etc.).

    2.2.8. Informarea regulata a elevilor și/sau a parintilor
    acestora privind progresul realizat și rezultatele scolare.

    2.2.9. Revizuirea periodica a curriculum-ului la decizia
    scolii/în dezvoltare locala pe baza rezultatelor
    autoevaluarii, ale evaluării formative și sumative.

    Domeniul: B. Eficacitate educațională; criteriul: b) rezultatele învățării

    Subdomenii
     

    Indicatori de
    performanță

    Descriptori
     

     

    1. Performan-
    tele scolare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1. Evaluarea
    rezultatelor scolare
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1.1. Planificarea activităților de evaluare (initiale,
    curente, finale) la nivelul catedrei de specialitate și la
    nivelul unității de invatamant

    1.1.2. Realizarea activităților de evaluare pe baza
    standardelor naționale în vigoare.

    1.1.3. Inregistrarea activităților de evaluare în
    conformitate cu legislatia în vigoare.

    1.1.4. Aplicarea sistemului de notare prevăzut de legislatia
    în vigoare pentru tipul respectiv de institutie de invatamant
    sau, în lipsa acesteia, conform unui sistem propriu.

    1.1.5. Existenta unor criterii clare și cunoscute de către
    profesori, elevi și parintii acestora privind succesul scolar
    și recompensarea rezultatelor scolare deosebite, precum și
    privind insuccesul scolar și consecintele acestuia.

    1.1.6. Urmarirea traiectului scolar și profesional ulterior
    cel puțin pentru un esantion reprezentativ din randul
    fiecarei promotii de absolventi.

    1.1.7. Urmarirea evolutiei performantelor scolare utilizand
    sistemul național de indicatori privind educatia.

    1.1.8. Realizarea raportarilor solicitate de instituțiile
    abilitate prin lege (din cadrul sistemului de invatamant și
    din afara acestuia).

    1.1.9. Realizarea raportarilor publice față de principalii
    purtatori de interese de la nivelul scolii și al comunității.

    2. Performan-
    tele extra-
    scolare
     
     
     
     
     
     
     
     

    2.1. Evaluarea
    rezultatelor la
    activitățile
    extracurriculare
    (extra-clasa și
    extra-scolare)
     
     
     
     
     

    2.1.1. Planificarea activităților extracurriculare cu impli-
    carea cadrelor didactice, a elevilor, a parintilor și a altor
    membri ai comunității.

    2.1.2. Popularizarea activităților extracurriculare în randul
    personalului scolii, al elevilor, al parintilor și al altor
    purtatori de interese relevanti.

    2.1.3. Inregistrarea rezultatelor la activitățile
    extracurriculare prezente în oferta scolii, inclusiv a
    impactului acestor activități asupra grupurilor-ținta.

    Domeniul: B. Eficacitate educațională; criteriul: c) activitatea de cercetare științifică sau metodică, după caz

    Subdomeniu
     

    Indicatori de
    performanță

    Descriptori
     

     

    1. Activita-
    tea
    stiintifica
    și metodica
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1. Activitatea
    stiintifica
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1.1. Utilizarea rezultatelor cercetării stiintifice
    (realizate la nivel local, național sau international) pentru
    îmbunătățirea performantelor scolare.

    1.1.2. Inițierea sau participarea institutiei de invatamant
    (prin cadrele de conducere, cadrele didactice sau alte
    persoane angajate cu contracte de muncă pe durata
    nedeterminata) la proiecte de cercetare stiintifica sau de
    dezvoltare, realizate la nivel local, regional, național
    sau international.

    1.2. Activitatea
    metodica a cadrelor
    didactice
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.2.1. Functionarea colectivelor de catedra, a comisiilor
    metodice și a celorlalte comisii (a dirigintilor, pe arii
    curriculare etc.) prevăzute de legislatia în vigoare.

    1.2.2. Participarea cadrelor didactice și a personalului de
    conducere la activitățile metodice de la nivelul localității
    și județului.

    1.2.3. Realizarea activităților metodice în unitatea de
    invatamant, cu participarea cadrelor didactice și de
    conducere din școala și din afara ei.

    1.2.4. Existenta documentelor privind activitățile metodice
    realizate în unitatea de invatamant sau la care au participat
    cadrele didactice.

    Domeniul: B. Eficacitate educațională; criteriul: d) activitatea financiară a organizației
    Subdomeniu Indicatori de performanță Descriptori
    1.Activitatea financiară 1.1. Constituirea bugetului scolii 1.1.1. Constituirea bugetului unității de invatamant în conformitate cu prevederile legale în vigoare, indicandu-se sursele de finanțare.
    1.1.2. Adecvarea bugetului prognozat la proiectul de dezvoltare al unității de invatamant.
    1.1.3.Existenta unor demersuri concrete pentru diversificarea și/sau suplimentarea surselor de finanțare.
    1.1.4. Utilizarea a cel puțin 25% din bugetul realizat al unității de invatamant pentru dezvoltarea bazei materiale proprii (spatii, echipamente, materiale, auxiliare pentru uzul direct al elevilor și profesorilor).
    1.2. Execuția bugetară 1.2.1. Asigurarea activităților financiar contabile, de control și de audit financiar cu personal propriu sau prin achizitionarea serviciilor de specialitate.
    1.2.2. Realizarea executiei bugetare în conformitate cu reglementarile legale.
    1.2.3.Corelarea executiei bugetare cu proiectul de dezvoltare și cu planul anual de implementare.
    1.2.4. Alocarea a cel puțin 25% din bugetul aprobat al unității de invatamant pentru dezvoltarea bazei materiale proprii (spatii, echipamente, materiale, auxiliare pentru uzul direct al elevilor și profesorilor), în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    Domeniul: C. Managementul calității; criteriul: a) strategii și proceduri pentru asigurarea calității

    Subdomenii
     

    Indicatori de
    performanță

    Descriptori
     

     

    1. Autoeva-
    luarea
    institu-
    tionala
     
     
     
     

    1.1. Existenta și
    aplicarea procedurilor
    de autoevaluare
    instituțională
     
     
     
     

    1.1.1.Realizarea procedurilor și utilizarea instrumentelor de
    autoevaluare instituțională care respecta prevederile legale.

    1.1.2. Utilizarea rezultatelor autoevaluarii pentru optimiza-
    rea funcționarii și dezvoltării institutiei de invatamant.

    1.1.3. Realizarea, în ultimii trei ani, cel puțin a unui
    ciclu de autoevaluare - optimizare.

    2. Manage-
    mentul
    calității la
    nivelul
    organizației
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    2.1. Existenta și
    aplicarea procedurilor
    interne de asigurare a
    calității
     
     
     
     
     
     
     

    2.1.1.Functionarea procedurilor interne de asigurare a calita
    tii(de proiectare, de monitorizare, de evaluare, de revizuire

    2.1.2. Participarea reprezentantilor purtatorilor majori de
    interese din școala și din comunitate (cadre didactice,
    parinti, elevi) la procesul decizional derulat la nivelul
    unității de invatamant.

    2.1.3. Existenta procedurilor de colectare regulata a
    feed-back-ului din partea elevilor și a altor factori
    interesati interni și externi.

    2.2. Dezvoltarea
    profesionala a
    personalului
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    2.2.1. Existenta strategiei de dezvoltare manageriala și de
    dezvoltare profesionala pentru personalului de conducere,
    respectiv pentru personalul didactic, didactic auxiliar și
    nedidactic.

    2.2.2. Corelarea strategiei de dezvoltare manageriala și
    dezvoltare profesionala cu proiectul de dezvoltare, cu planul
    operational și cu oferta educationala a institutiei de
    invatamant.

    2.2.3. Culegerea sistematica a dovezilor privind participarea
    conducerii scolii la programele de dezvoltare manageriala și
    dezvoltarea profesionala.

    2.2.4. Finalizarea programelor și activităților de dezvoltare
    profesionala și dezvoltare manageriala cu documentele
    prevăzute de legislatia în vigoare
    (diplome, certificate, adeverinte etc.).

    Domeniul: C. Managementul calității; criteriul: b) proceduri privind inițierea, monitorizarea și revizuirea periodică a programelor și activităților desfășurate
    Subdomeniu Indicator de performanță Descriptori
    1. Revizuirea periodica a ofertei scolii 1.1. Revizuirea ofertei educationale și a proiectului de dezvoltare 1.1.1. Aplicarea procedurilor interne (modalități, termene și responsabilității) prin care rezultatele evaluării și monitorizarii calității, ale autoevaluarii instituționale și ale evaluării rezultatelor invatarii pot duce la revizuirea ofertei educationale și la modificarea proiectului de dezvoltare.
    1.1.2. Existenta unor proceduri interne de identificare a punctelor tari și a celor slabe, a oportunitatilor și amenintarilor.

    Domeniul: C. Managementul calității; criteriul: c) proceduri obiective și transparente de evaluare și rezultatelor învățării

    Subdomeniu
     

    Indicator de
    performanță

    Descriptori
     

     

    1.Optimizarea
    procedurilor
    de evaluare
    a invatarii
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1. Existenta și
    aplicarea procedurilor
    de optimizare a
    evaluării invatarii
     
     
     
     
     
     
     
     

    1.1.1. Datele privind progresul și dezvoltarea elevilor se
    culeg și se înregistrează în mod sistematic.

    1.1.2. Existenta, dacă este cazul a unor planuri remediale
    privind progresul și dezvoltarea elevilor.

    1.1.3. Realizarea periodica a activităților de evaluare a
    satisfactiei elevilor și/sau a parintilor acestora precum și
    a altor purtatori de interese relevanti (angajatori,
    autorități publice locale etc.) față de rezultatele scolare,
    extrascolare și generale ale activității institutiei de
    invatamant.

    Domeniul: C. Managementul calității; criteriul: d) proceduri de evaluare periodică a calității corpului profesoral
    Subdomeniu Indicator de performanță Descriptori
    1. Evaluarea corpului profesoral 1.1. Evaluarea calității activității corpului profesoral 1.1.1. Existenta unor criterii, metodologii și instrumente clare și transparente de evaluare periodica a personalului didactic.
    1.1.2. Stabilirea, dacă este cazul, și împreună cu cadrele didactice implicate, a unor planuri individuale de remediere a punctelor slabe identificate.
    1.1.3. Adecvarea criteriilor metodologiilor și instrumentelor de evaluare a personalului la tipul de unitate de invatamant și la proiectul de dezvoltare în curs.
    1.1.4. Realizarea evaluării periodice a personalului conform legislației în vigoare și reglementarilor interne.
    1.1.5. Existenta progresului în dezvoltarea profesionala a corpului profesoral (grade didactice, programe de formare în tara și strainatate, programe masterale sau doctorale).
    1.1.6. Existenta procedurilor de insertie profesionala pentru cadrele didactice noi/fără experienta recenta, dacă este cazul.

    Domeniul: C. Managementul calității; criteriul: e) accesibilitatea resurselor adecvate învățării
    Subdomeniu Indicator de performanță Descriptori
    1.Optimizarea accesului la resursele educationale 1.1. Optimizarea accesului la resursele educationale 1.1.1. Existenta progresului în privinta accesului elevilor la resursele educationale ale scolii: auxiliarele curriculare fondul de carte și alte materiale din biblioteca/centrul de documentare, tehnologia informatica și de comunicare (inclusiv accesul la Internet), servicii de orientare și consiliere etc.
    1.1.2. Existenta progresului privind facilitarea studiului individual și integrarea elevilor cu cerințe educationale speciale și a persoanelor în situații de risc educational.
    1.1.3. Existenta progresului în privinta accesului corpului profesoral la resursele educationale ale scolii: auxiliarele curriculare, fondul de carte și alte materiale din biblioteca/centrul de documentare, tehnologia informatica și de comunicare (inclusiv accesul la Internet) etc.

    Domeniul: C. Managementul calității; criteriul: f) baza de date actualizată sistematic, referitoare la asigurarea internă a calității

    Subdomeniu
     

    Indicator de
    performanță

    Descriptori
     

     

    1. Constitui-
    rea și actua-
    lizarea bazei
    de date
     
     
     

    1.1. Constituirea bazei
    de date a unității de
    invatamant
     
     
     
     

    1.1.1. Existenta bazei de date în care sunt incluse toate
    datele și informațiile necesare funcționarii și dezvoltării
    organizației precum și raportarii la nivel național și local.

    1.1.2. Cuprinderea, în baza de date, a campurilor referitoare
    la rezultatele autoevaluarii, ale monitorizarii și ale
    evaluării externe.

    Domeniul: C. Managementul calității; criteriul: g) transparența informațiilor de interes public cu privire la programele de studii și, după caz, certificatele, diplomele și calificările oferite

    Subdomeniu
     

    Indicator de
    performanță

    Descriptori
     

     

    1. Asigurarea
    accesului la
    informatie al

    1.1. Asigurarea
    accesului la oferta
    educationala a scolii

    1.1.1. Informarea factorilor interesati interni și externi cu
    privire la programele de studii și, după caz, cu privire la
    certificatele, diplomele și calificarile oferite.

    instituțiilor│
    interesate │


    1.1.2. Informarea elevilor și parintilor privind oportuni-
    tatile de educatie și formare de la nivel
    local/regional/național, inclusiv posibilitatea obtinerii
    de burse.

     

     

    1.1.3. Existenta activităților de relatii publice.

    Domeniul: C. Managementul calității; criteriul: h) funcționalitatea structurilor de asigurare a calității informației, conform legii
    Subdomeniu Indicator de performanță Descriptori
    1. Functio- narea struc- turilor responsabile cu evaluarea interna calității 1.1. Constituirea și functionarea structurilor responsabile cu evaluarea interna a calității 1.1.1. Functionarea structurilor responsabile cu evaluarea interna a calității (programarea activității, proiecte, rapoarte etc.).

    -------