HOTĂRÂRE nr. 652 din 27 mai 2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției**)
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 29 iunie 2009 Notă
    Art. II-VI din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 507 din 15 iunie 2020, prevăd:
    Articolul II
    (1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Institutul Național de Criminologie din subordinea Ministerului Justiției se desființează.
    (2) În termen de 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Justiției preia pe bază de protocol de predare-primire patrimoniul, celelalte drepturi și obligații ale institutului prevăzut la alin. (1), personalul și posturile, precum și dosarele profesionale ale personalului angajat. Modalitățile de predare-primire a elementelor patrimoniale și a altor documente se stabilesc prin ordin al ministrului justiției.
    (3) Protocoalele de predare-primire cuprind prevederile bugetare, execuția bugetară până la data preluării, structurile de personal preluate și drepturile salariale aferente, precum și celelalte drepturi și obligații ale institutului prevăzut la alin. (1). Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
    (4) Până la data preluării efective a drepturilor și obligațiilor institutului prevăzut la alin. (1), plățile aferente se efectuează din bugetul aparatului propriu al ministerului.
    (5) În termen de 45 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al ministrului justiției se vor stabili încadrarea și repartizarea personalului preluat în cadrul direcțiilor, serviciilor sau birourilor din aparatul propriu al Ministerului Justiției, cu respectarea procedurii, dispozițiilor legale și regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal.
    Articolul III
    (1) În structura Ministerului Justiției se înființează Direcția economică, prin comasarea Direcției financiar-contabile și Direcției investiții din cadrul Ministerului Justiției, care se desființează.
    (2) Direcția economică va prelua personalul și posturile aferente Direcției financiar-contabile și Direcției investiții. Personalul care a ocupat funcții de conducere în cadrul direcțiilor desființate va fi numit pe funcții de execuție în cadrul noii direcții, urmând ca posturile de conducere ale acesteia să fie ocupate prin concurs, în condițiile legii.
    (3) La numirea în noile funcții a personalului care a ocupat funcții de conducere în cadrul direcțiilor desființate se au în vedere prevederile din actele normative care reglementează statutul categoriei din care funcționarii respectivi fac parte.
    Articolul IV
    Biroul de statistică judiciară din cadrul Ministerului Justiției se desființează, atribuțiile, personalul și posturile aferente fiind preluate de un compartiment nou-înființat în cadrul Direcției resurse umane.
    Articolul V
    Direcția Corpul de control al ministrului va prelua personalul și posturile aferente Corpului de control al ministrului.
    Articolul VI
    (1) Articolul I punctele 8, 11 și 14 și articolele III-V intră în vigoare la data la care va fi emis, în temeiul și pentru executarea prezentei hotărâri, ordinul ministrului justiției de stabilire a serviciilor și a birourilor, a numărului posturilor de conducere, precum și pentru alocarea personalului în direcții, servicii, birouri și compartimente.
    (2) Ordinul ministrului justiției prevăzut la alin. (1) va fi emis în termen de 45 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
    (3) Încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat și în noua structură organizatorică se face în termenele și cu respectarea condițiilor prevăzute de legislația în vigoare pentru fiecare categorie de personal.

    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 19 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale, cu modificările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

    Capitolul I Dispoziții generale

    Articolul 1
    (1) Ministerul Justiției, denumit în continuare Ministerul, este organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului.(2) Ministerul are sediul în municipiul București, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5.


    Articolul 2

    Ministerul contribuite la buna funcționare a sistemului judiciar și la asigurarea condițiilor înfăptuirii justiției ca serviciu public, apărarea ordinii de drept și a drepturilor și libertăților cetățenești.


    Articolul 3

    În realizarea scopurilor sale fundamentale prevăzute la art. 2, Ministerul cooperează instituțional cu celelalte ministere, cu Administrația Prezidențială și Parlamentul, cu Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), cu organizațiile neguvernamentale, cu Ministerul Public (MP) și exercită autoritatea prevăzută la art. 132 alin. (1) din Constituția României, republicată.


    Capitolul II Funcțiile și atribuțiile principale

    Articolul 4

    În realizarea scopurilor sale fundamentale prevăzute la art. 2, Ministerul are funcțiile și îndeplinește atribuțiile principale prevăzute de prezenta hotărâre sau de alte reglementări.


    Articolul 5

    Ministerul are următoarele funcții principale:
    a) elaborează politicile publice, strategiile și planurile de acțiune în domeniul justiției, al prevenirii și combaterii corupției și formelor grave de criminalitate, inclusiv în concordanță cu obiectivele programului de guvernare;
    (la 16-05-2012, Lit. a) a art. 5 a fost modificată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )

    b) abrogată;
    (la 16-05-2012, Lit. b) a art. 5 a fost abrogată de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )

    c) reglementează cadrul normativ și instituțional al sistemului judiciar și al înfăptuirii justiției ca serviciu public;
    d) coordonează și controlează aplicarea unitară și respectarea normelor legale privind organizarea și funcționarea instituțiilor care se află în subordinea sau în coordonarea sa;
    e) asigură autoritatea prevăzută la art. 132 alin. (1) din Constituția României, republicată, potrivit legilor de organizare a sistemului judiciar și a înfăptuirii justiției ca serviciu public;
    e^1) asigură resursele financiare necesare administrării justiției ca serviciu public;
    (la 11-05-2016, Lit. e^1) a art. 5 a fost introdusă de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 328 din 27 aprilie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 11 mai 2016. )

    f) veghează la respectarea ordinii de drept și a drepturilor și libertăților cetățenești, prin mijloacele și procedurile puse la dispoziție prin prezenta hotărâre sau prin alte reglementări;
    g) reprezintă statul sau Guvernul în domeniul de activitate și competență specifice stabilite prin prezenta hotărâre sau prin alte reglementări;
    h) este autoritate centrală în domeniul cooperării judiciare internaționale, potrivit tratatelor la care România este parte și instrumentelor juridice adoptate în cadrul Uniunii Europene;
    i) coordonează integrarea eforturilor de realizare a obiectivelor de referință specifice din cadrul Mecanismului de cooperare și verificare instituit prin Decizia Comisiei Europene 2006/928/CE din 13 decembrie 2006 și integrează informațiile solicitate autorităților în virtutea acestei funcții; reprezintă statul și guvernul în cooperarea cu Comisia Europeană în cadrul Mecanismului de cooperare și verificare.


    Articolul 6

    Ministerul are următoarele atribuții principale:I. în domeniul planificării strategice și al funcționării sistemului judiciar și a justiției ca serviciu public:1. formulează propuneri pentru programul legislativ al Guvernului în domeniul său de competență, în vederea îndeplinirii programului de guvernare;2. elaborează, coordonează și evaluează aplicarea strategiilor și programelor și asigură promovarea acestora;3. negociază, implementează, monitorizează și evaluează programele internaționale de asistență tehnică și financiară pentru sistemul justiției și pentru prevenirea criminalității și a corupției, indiferent de instituția beneficiară sau care le implementează;4. exercită competențele prevăzute de Constituție și de alte reglementări cu privire la organizarea sistemului judiciar și buna funcționare a justiției ca serviciu public;5. exercită competențele și procedurile prevăzute de legi sau alte reglementări pentru asigurarea exercitării autorității prevăzute la art. 132 alin. (1) din Constituția României, republicată;6. elaborează proiectele de reglementări în sfera sa de competență și participă la susținerea acestora în Parlament;II. în domeniul reglementării cadrului normativ și al îmbunătățirii acestuia:1. constituie, potrivit legii, comisii de elaborare a proiectelor de coduri și de alte acte normative ce interesează domeniul justiției, de documentare și/sau elaborare a studiilor de fundamentare a acestora și a strategiilor în domeniul justiției, putând folosi, în condițiile legii, și colaboratori externi - cadre didactice din învățământul superior juridic, cercetători științifici, judecători, procurori, membri ai profesiilor juridice reglementate sau alți specialiști, procedura de selecție, modul de organizare și funcționare a comisiilor fiind stabilite prin ordin al ministrului justiției;
    (la 15-06-2020, Subpunctul 1. din Punctul II. , Articolul 6 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )
    1^1. încheie parteneriate, bazate pe voluntariat sau finanțate din fondurile proprii ale partenerilor, cu instituții de învățământ superior juridic și juridico-administrativ, cu organizațiile profesionale ale profesiilor juridice, cu institutele de pregătire profesională inițială și continuă ale profesiilor juridice, precum și cu alte entități de interes public din domeniul juridic și juridico-administrativ sau de apărare a drepturilor și libertăților cetățenești, în vederea elaborării și promovării de strategii, studii, documentații sau programe privind politici publice și proiecte legislative;
    (la 15-06-2020, Punctul II. din Articolul 6 , Capitolul II a fost completat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )
    1^2. este autorizat, în exclusivitate, să editeze și să publice edițiile oficiale ale codurilor și legilor complexe din domeniul justiției;
    (la 15-06-2020, Punctul II. din Articolul 6 , Capitolul II a fost completat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )
    2. elaborează proiectele de acte normative care au legătură cu domeniul său de activitate; participă la susținerea proiectelor de legi în cadrul comisiilor parlamentare și în plenul celor două Camere;3. evaluează legislația, în sfera de competență, din punctul de vedere al constituționalității, al tehnicii legislative și al compatibilității cu acquis-ul comunitar și tratatele și convențiile internaționale, ori alte documente juridice cu caracter internațional la care România este parte și propune Guvernului, altor ministere sau autorități soluții de îmbunătățire legislativă, inclusiv în forma unor proiecte de acte normative;4. formulează propuneri de promovare a recursului în interesul legii;5. participă, de la caz la caz și potrivit sferei sale de competență, în temeiul sarcinilor încredințate de Guvern, la procesul de definitivare a altor proiecte de acte normative din domeniul de activitate al altor ministere sau autorități publice;
    (la 16-05-2012, Subpct. 5 de la pct. II al art. 6 a fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )
    6. analizează și avizează, după caz, exclusiv din punctul de vedere al constituționalității, legalității și tehnicii legislative, proiectele de acte normative elaborate de alte ministere;7. abrogat;
    (la 11-05-2016, Subpct. 7 de la pct. II al art. 6 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 328 din 27 aprilie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 11 mai 2016. )
    8. editează buletine informative, culegeri de acte normative și de practică judiciară, precum și alte materiale din domeniul său de activitate, fiind autorizat în exclusivitate să editeze și să publice edițiile oficiale ale codurilor și ale altor acte normative complexe;9. distribuie, cu titlu gratuit, codurile și alte acte normative complexe, pe care este autorizat în exclusivitate să le editeze și să le publice în ediții oficiale, instituțiilor publice pentru care Ministerul Justiției are calitatea de ordonator principal de credite, precum și, în limita fondurilor disponibile, instituțiilor cu care cooperează și colaborează instituțional; în limita fondurilor disponibile poate distribui materiale informative către justițiabili.
    (la 08-12-2011, Pct. 9 al pct. II al art. 6 a fost introdus de pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.172 din 25 noiembrie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 864 din 8 decembrie 2011. )
    III. în domeniul internațional, al drepturilor și libertăților cetățenești:1. exercită competențele de autoritate centrală în domeniul cooperării judiciare internaționale, precum și cele prevăzute de tratatele și acordurile internaționale interesând domeniul justiției;2. îndeplinește formalitățile pentru negocierea și semnarea tratatelor internaționale interesând domeniul justiției;3. fundamentează, coordonează și asigură, în domeniile sale de competență, stabilirea și realizarea obiectivelor României ca stat membru al Uniunii Europene, participarea la procedurile decizionale ale Uniunii Europene și îndeplinirea obligațiilor care decurg din calitatea de stat membru al acesteia;4. sprijină, la solicitarea instituțiilor publice implicate, pregătirea reprezentării României în cadrul procedurilor desfășurate în fața Curții Europene a Drepturilor Omului și a Curții de Justiție a Uniunii Europene în cauzele care privesc domeniile sale de competență;
    (la 16-05-2012, Subpct. 4 de la pct. III al art. 6 a fost modificat de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )
    5. participă la Consiliul Justiție și Afaceri Interne și la alte reuniuni internaționale în domeniul de competență;6. formulează propuneri privind cererile de grațiere;7. abrogat;
    (la 16-05-2012, Subpct. 7 de la pct. III al art. 6 a fost abrogat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )
    IV. în domeniul supravegherii executării pedepselor:1. coordonează activitatea sistemului de probațiune și a sistemului penitenciar;
    (la 11-03-2014, Subpct. 1 de la pct. IV al art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 137 din 6 martie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 11 martie 2014. )
    2. coordonează executarea pedepselor, a măsurilor educative și a altor măsuri privative ori neprivative de libertate și asigură condițiile pentru respectarea drepturilor persoanelor față de care s-au dispus astfel de pedepse sau măsuri;
    (la 11-03-2014, Subpct. 2 de la pct. IV al art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 137 din 6 martie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 11 martie 2014. )
    3. abrogat;
    (la 16-05-2012, Subpct. 3 de la pct. IV al art. 6 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )
    4. întocmește lucrările pregătitoare și face propuneri în legătură cu cererile de grațiere și comutare a pedepselor;
    V. în domeniul organizării, coordonării și controlului unor profesii și servicii juridice conexe:1. îndeplinește atribuțiile care îi sunt încredințate prin lege cu privire la notarii publici și executorii judecătorești;
    (la 11-05-2016, Subpct. 1 de la pct. V al art. 6 a fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 328 din 27 aprilie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 11 mai 2016. )
    2. autorizează operatorii, își exprimă acordul sau dezacordul la împuternicire în cazul agenților și îndeplinește atribuțiile stabilite prin lege, în calitate de autoritate de supraveghere a Registrului Național de Publicitate Mobiliară;
    (la 31-05-2021, Punctul 2. din Punctul V. , Articolul 6 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 585 din 27 mai 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 561 din 31 mai 2021 )
    3. autorizează interpreții și traducătorii folosiți în activitatea judiciară;4. coordonează, în condițiile legii, activitatea de autorizare și evidență a experților criminaliști;5. coordonează din punct de vedere administrativ și metodologic activitatea de expertiză tehnică judiciară;6. coordonează activitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului și a oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale;7. gestionează Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial și îndeplinește atribuțiile privind verificarea disponibilității de denumire, în condițiile legii;8. exercită atribuțiile prevăzute de lege în materia acordării ajutorului public judiciar, a asistenței judiciare în materie penală și a asistenței juridice în cauzele privind cooperarea judiciară internațională în materie civilă și penală;
    VI. abrogat.
    (la 22-09-2010, Pct. VI al art. 6 a fost abrogat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 935 din 1 septembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 22 septembrie 2010. )
    VII. în domeniul gestionării resurselor:1. exercită atribuțiile ce îi revin privind recrutarea, numirea și eliberarea din funcție a personalului propriu și a altor categorii de personal care, potrivit legii, este numit prin ordin al ministrului justiției, precum și privind gestionarea carierei acestora;2. exercită atribuțiile prevăzute de lege în legătură cu funcționarii cu statut special din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP);3. asigură fondurile necesare, fundamentează și elaborează proiectul bugetului pentru activitatea proprie, a instituțiilor publice din sistemul justiției pentru care ministrul justiției are calitatea de ordonator principal de credite și a unităților subordonate Ministerului; repartizează creditele bugetare ordonatorilor secundari de credite și urmărește modul de utilizare a acestora;4. coordonează și îndrumă activitatea economică, de investiții, de achiziții și administrativă a instanțelor judecătorești, a aparatului propriu și a unităților subordonate Ministerului, putând emite, în condițiile legii, norme și instrucțiuni obligatorii pentru aplicarea unitară a reglementărilor legale; normele și instrucțiunile sunt obligatorii atât pentru ordonatorii secundari și terțiari direcți de credite, cât și pentru ordonatorii terțiari de credite din subordinea ordonatorilor secundari de credite; rolul de coordonare și îndrumare a activității economice, de investiții, de achiziții și administrative a instanțelor judecătorești se va realiza în mod similar și la nivelul ordonatorilor secundari de credite față de ordonatorii terțiari de credite subordonați;
    (la 16-05-2012, Subpct. 4 de la pct. VII al art. 6 a fost modificat de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )
    4^1. organizează și conduce contabilitatea, organizează activitatea de control financiar preventiv propriu, asigură salarizarea personalului și centralizarea situațiilor financiare;
    (la 11-05-2016, Subpct. 4^1 de la pct. VII al art. 6 a fost introdus de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 328 din 27 aprilie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 11 mai 2016. )
    5. coordonează activitățile de implementare a proiectelor cu finanțare externă pentru toate domeniile sale de activitate și administrează fondurile provenind din intrări de credite externe și fonduri externe nerambursabile aferente acestor proiecte;6. elaborează Strategia de informatizare a sistemului judiciar; implementează strategia și programele guvernamentale de informatizare în unitățile sistemului judiciar; coordonează, îndrumă și verifică din punct de vedere tehnic, metodologic și profesional activitatea informatică a instanțelor și unităților subordonate;7. Abrogat.
    (la 08-08-2013, Subpct. 7 de la pct. VII al art. 6 a fost abrogat de pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 574 din 30 iulie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 8 august 2013. )
    8. asigură controlul cu privire la tipărirea și circulația timbrului judiciar, potrivit prevederilor legale;9. gestionează, în condițiile legii, sumele provenind din taxele judiciare de timbru, precum și din impozitele încasate din onorariile avocaților, ale notarilor publici și ale executorilor judecătorești;10. asigură protecția juridică a patrimoniului propriu și a intereselor sale legitime în fața instanțelor de judecată;11. asigură accesarea și implementarea proiectelor și a programelor cu finanțare internațională în domeniul său de competență;12. coordonează și îndrumă activitatea de statistică judiciară a instanțelor judecătorești și a parchetelor, putând emite, în condițiile legii, norme și instrucțiuni obligatorii pentru aplicarea unitară a reglementărilor legale.
    (la 14-12-2012, Subpct. 12 de la pct. VII al art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.164 din 27 noiembrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 846 din 14 decembrie 2012. )
    VII^1. în domeniul auditului public intern:1. organizează și asigură, în condițiile legii, exercitarea activităților de audit public intern la nivelul ministerului;2. asigură exercitarea activității de audit la unitățile subordonate ministerului și instituțiile publice din sistemul justiției, finanțate de la bugetul de stat, pentru care ministrul justiției are calitatea de ordonator de credite, care nu au instituit compartiment de audit public intern, în condițiile legii;3. coordonează, îndrumă și verifică din punct de vedere tehnic și metodologic activitatea de audit public intern a unităților subordonate și instituțiilor publice din sistemul justiției, finanțate de la bugetul de stat, pentru care ministrul justiției are calitatea de ordonator de credite, care au instituit compartiment de audit public intern, putând emite, în condițiile legii, norme și instrucțiuni obligatorii pentru aplicarea unitară a reglementărilor legale;4. coordonează, îndrumă și verifică din punct de vedere profesional activitatea de audit intern desfășurată în cadrul unităților subordonate și instituțiilor publice din sistemul justiției, finanțate de la bugetul de stat, pentru care ministrul justiției are calitatea de ordonator de credite, care au instituit compartiment de audit public intern, prin evaluări efectuate în condițiile legii atât asupra activității de audit desfășurate, cât și a performanțelor profesionale ale auditorilor interni;5. asigură activitatea de supervizare a misiunilor de audit public intern desfășurate la nivelul unităților subordonate și instituțiilor publice din sistemul justiției, finanțate de la bugetul de stat, pentru care ministrul justiției are calitatea de ordonator de credite, care au instituit compartiment de audit format dintr-un singur auditor intern.
    (la 08-08-2013, Pct. VII^1 al art. 6 a fost introdus de pct. 2 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 574 din 30 iulie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 8 august 2013. )
    VIII. alte atribuții:1. asigură condițiile necesare acordării asistenței medicale personalului din sistemul justiției, potrivit legii;
    (la 16-05-2012, Subpct. 1 de la pct. VIII al art. 6 a fost modificat de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )
    2. ia măsuri pentru asigurarea condițiilor de securitate și sănătate în muncă și prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale la nivelul personalului din aparatul propriu;3. asigură condițiile de odihnă, tratament și de recuperare a stării de sănătate a personalului din sistemul justiției; asigură, prin ANP, gestionarea bazei materiale aflate în administrare, formată din case de odihnă, de tratament, cluburi, unități hoteliere și alte dotări destinate acestui scop; execută lucrări de întreținere și reparații;4. îndeplinește atribuțiile prevăzute de Legea nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, cu modificările și completările ulterioare, și de Hotărârea Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor naționale de protecție a informațiilor clasificate în România, cu modificările ulterioare;4^1. cooperează cu oficiile de recuperare a creanțelor sau cu autoritățile din celelalte state membre ale Uniunii Europene, prin schimbul de informații și de bune practici, în scopul de a facilita urmărirea și identificarea bunurilor rezultate din săvârșirea de infracțiuni și a altor bunuri având legătură cu infracțiunile care ar putea face obiectul unei dispoziții de confiscare sau de indisponibilizare. În îndeplinirea atribuțiilor rezultate din Decizia 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare din statele membre în domeniul urmăririi și identificării produselor provenite din săvârșirea de infracțiuni sau a altor bunuri având legătură cu infracțiunile, Ministerul Justiției va coopera, prin schimb de informații, cu instituțiile naționale implicate în procedura de confiscare sau indisponibilizare a bunurilor, cum ar fi: Oficiul Național al Registrului Comerțului, parchetele și instanțele, Ministerul Administrației și Internelor și organele de poliție, Ministerul Finanțelor Publice și instituțiile publice deconcentrate, Garda Financiară, Autoritatea Națională a Vămilor, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, precum și orice altă autoritate care ar putea furniza informațiile necesare;
    (la 22-09-2010, Pct. 4^1 de la pct. VIII al art. 6 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 935 din 1 septembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 22 septembrie 2010. )
    4^2. îndeplinește atribuțiile de coordonator național al ECLI (Identificatorul european de jurisprudență); în exercitarea acestor atribuții, colaborează cu instituții de la nivel european și național care au competențe în domeniu;
    (la 11-05-2016, Subpct. 4^2 de la pct. VIII al art. 6 a fost introdus de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 328 din 27 aprilie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 11 mai 2016. )
    4^3. elaborează strategiile de comunicare, organizează conferințele de presă ale Ministerului și răspunde de asigurarea caracterului coerent și unic al mesajului public al Ministerului;
    (la 15-06-2020, Punctul VIII. din Articolul 6 , Capitolul II a fost completat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )
    5. îndeplinește orice alte atribuții stabilite prin lege sau prin hotărâri ale Guvernului, precum și însărcinările încredințate de Guvern sau de primul-ministru.


    Articolul 7

    În exercitarea atribuțiilor sale, Ministerul va adopta o politică de colaborare instituțională cu celelalte ministere și organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu CSM, MP, Uniunea Națională a Barourilor din România, Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești, precum și cu alte autorități publice, cu asociațiile judecătorilor și procurorilor și cu alte asociații profesionale sau organizații neguvernamentale, prezervând însă obiectivele și politicile sale în domeniul de competență.


    Capitolul III Conducerea Ministerului

    Secţiunea 1 Ministrul justiției

    Articolul 8

    Conducerea și reprezentarea Ministerului se exercită de către ministrul justiției, denumit în continuare ministrul.


    Articolul 9

    Ministrul îndeplinește, în domeniile de competență ale Ministerului, atribuțiile generale prevăzute de lege, în special la art. 56 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și atribuțiile specifice prevăzute în Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și în Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea și al personalului care funcționează în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice, cu modificările și completările ulterioare.
    (la 15-06-2020, Articolul 9 din Sectiunea 1 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )


    Articolul 10

    Ministrul conduce activitatea Ministerului, îl reprezintă și îl angajează în raporturile cu alte ministere și organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu alte autorități, instituții publice și organizații centrale și locale, cu instituțiile Uniunii Europene și cu alte organizații internaționale, precum și cu alte persoane juridice și persoane fizice din țară și din străinătate.


    Articolul 11
    (1) Ministrul poate numi prin ordin un înlocuitor pentru o perioadă determinată, dintre secretarii de stat.(2) Ministrul poate delega prin ordin oricare dintre atribuțiile de conducere, reprezentare și angajare a Ministerului secretarilor de stat, secretarului general sau secretarului general adjunct.
    (la 16-01-2017, Alineatul (2) din Articolul 11 , Sectiunea 1 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 1, Articolul 15, Articolul 14, Capitolul IV din HOTĂRÂREA nr. 14 din 12 ianuarie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 44 din 16 ianuarie 2017 )

    (la 16-05-2012, Art. 11 a fost modificat de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )


    Articolul 12

    Ministrul controlează activitatea Ministerului, a tuturor unităților subordonate și verifică modul de îndeplinire a atribuțiilor de către toate compartimentele din structura organizatorică a acestuia și de unitățile aflate în coordonarea acestuia.


    Articolul 13

    În exercitarea atribuțiilor sale, ministrul emite ordine și instrucțiuni scrise.


    Articolul 14

    Ministrul este ordonator principal de credite, președinții curților de apel sunt ordonatori secundari de credite, iar președinții tribunalelor sunt ordonatori terțiari de credite.


    Articolul 14^1

    Ministrul poate sesiza Inspecția Judiciară pentru a se stabili dacă există indiciile săvârșirii unei abateri disciplinare de către procurori.
    (la 15-06-2020, Articolul 14^1 din Sectiunea 1 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )


    Articolul 15
    (1) Ministrul poate adresa mesaje publice pe teme generale de justiție, de politică legislativă a statului, constituționale sau de politică generală, din perspectiva funcționării sistemului judiciar ca serviciu public și a asigurării supremației legii și bunei funcționări a statului de drept.(2) Ministrul poate acorda diplome, premii și distincții stabilite prin ordin, pentru merite în activitatea judiciară, în practicarea unei profesii juridice sau pentru orice altă performanță profesională în domeniul juridic.


    Secţiunea a 2-a

    Secretarii de stat, secretarul general, secretarul general adjunct și colegiul de conducere al Ministerului
    (la 16-01-2017, Titlul Sectiunii a 2-a din Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul 15, Articolul 14, Capitolul IV din HOTĂRÂREA nr. 14 din 12 ianuarie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 44 din 16 ianuarie 2017 )


    Articolul 16

    Ministrul este ajutat în activitatea de conducere și reprezentare a Ministerului de 5 secretari de stat, de secretarul general și de un secretar general adjunct.
    (la 15-06-2020, Articolul 16 din Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )


    Articolul 17
    (1) Secretarii de stat sunt numiți prin decizie a primului-ministru și desfășoară activitățile stabilite prin ordin sau instrucțiune de către ministru, realizând operațiunile care decurg implicit din acestea.
    (la 16-05-2012, Alin. (1) al art. 17 a fost modificat de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )
    (2) Ministrul poate desemna prin ordin un secretar de stat coordonator, care va asigura legătura dintre ministru și secretarii de stat, va coordona activitatea celorlalți secretari de stat, va evalua stadiul îndeplinirii ordinelor și instrucțiunilor ministrului și îi va îndruma în realizarea acestora.


    Articolul 18
    (1) Secretarul general și secretarul general adjunct sunt înalți funcționari publici, numiți în condițiile legii.(2) Secretarul general și secretarul general adjunct coordonează buna funcționare a compartimentelor administrative ale Ministerului și a activităților cu caracter funcțional din cadrul acestuia, asigură legătura operativă dintre ministru și conducătorii compartimentelor administrative din Minister și unitățile subordonate. De asemenea, îndeplinesc și celelalte atribuții prevăzute de art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare.(3) Secretarul general coordonează Programul național de consolidare a infrastructurii instanțelor de judecată aflate în municipiile reședință de județ și Programul «Cartierul pentru Justiție - complex urbanistic destinat sediilor unor instituții aparținând sistemului judiciar
    (la 15-06-2020, Alineatul (3) din Articolul 18 , Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )
    (4) În cazurile în care secretarul general se află în concediu sau în imposibilitatea exercitării funcțiilor sale, este înlocuit de secretarul general adjunct sau ministrul poate numi prin ordin un înlocuitor temporar pentru perioada respectivă.
    (la 16-01-2017, Articolul 18 din Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 4, Articolul 15, Articolul 14, Capitolul IV din HOTĂRÂREA nr. 14 din 12 ianuarie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 44 din 16 ianuarie 2017 )


    Articolul 19

    Secretarii de stat, secretarul general și secretarul general adjunct emit dispoziții și rezoluții scrise.
    (la 16-01-2017, Articolul 19 din Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 5, Articolul 15, Articolul 14, Capitolul IV din HOTĂRÂREA nr. 14 din 12 ianuarie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 44 din 16 ianuarie 2017 )


    Articolul 20
    (1) Pe lângă ministru funcționează colegiul Ministerului, format din secretarii de stat, secretarul general, secretarul general adjunct, consilieri și conducătorii compartimentelor administrative.
    (la 16-01-2017, Alineatul (1) din Articolul 20 , Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 6, Articolul 15, Articolul 14, Capitolul IV din HOTĂRÂREA nr. 14 din 12 ianuarie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 44 din 16 ianuarie 2017 )
    (2) Ministrul poate dispune ca la lucrările colegiului să participe și alte persoane, atunci când, în opinia sa, situația o impune.(3) Colegiul dezbate activitatea Ministerului și politicile acestuia.(4) Convocarea și agenda colegiului sunt stabilite de către ministru, lucrările se conduc de către acesta sau de un secretar de stat desemnat în acest scop.(5) Colegiul are un rol consultativ.(6) Componența și regulamentul de desfășurare a lucrărilor colegiului se aprobă prin ordin al ministrului.


    Articolul 21
    (1) Pe lângă ministru funcționează Direcția Corpul de control al ministrului, condusă de un inspector-șef și înființată prin reorganizarea Corpului de control al ministrului.(2) Componența și atribuțiile Direcției Corpul de control al ministrului se stabilesc prin Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.
    (la 15-06-2020, Articolul 21 din Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 ) Notă
    Art. VI din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 507 din 15 iunie 2020, prevede:
    Articolul VI
    (1) Articolul I punctele 8, 11 și 14 și articolele III-V intră în vigoare la data la care va fi emis, în temeiul și pentru executarea prezentei hotărâri, ordinul ministrului justiției de stabilire a serviciilor și a birourilor, a numărului posturilor de conducere, precum și pentru alocarea personalului în direcții, servicii, birouri și compartimente.
    (2) Ordinul ministrului justiției prevăzut la alin. (1) va fi emis în termen de 45 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
    (3) Încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat și în noua structură organizatorică se face în termenele și cu respectarea condițiilor prevăzute de legislația în vigoare pentru fiecare categorie de personal.


    Capitolul IV Organizarea Ministerului

    Secţiunea 1 Aparatul propriu

    Articolul 22
    (1) Ministerul dispune de un aparat administrativ propriu, organizat la nivel de direcții, servicii, birouri, denumite în continuare compartimente administrative, și compus din 423 de posturi, exclusiv demnitarii, posturile aferente cabinetului ministrului și cele ale Direcției de implementare a proiectelor finanțate din împrumuturi externe, denumită în continuare DIPFIE, și Direcției Naționale de Probațiune, denumită în continuare DNP.
    (la 15-06-2020, Alineatul (1) din Articolul 22 , Sectiunea 1 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )
    (1^1) În contextul demersurilor de pregătire, organizare și exercitare de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene, numărul maxim de posturi prevăzut la alin. (1) se suplimentează cu 11 posturi de natură contractuală, pe durată determinată, până la data de 31 august 2019.
    (la 26-06-2018, Articolul 22 din Sectiunea 1 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 1, ARTICOL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 438 din 21 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 523 din 26 iunie 2018 )
    (1^2) Pentru elaborarea unor proiecte specifice realizării obiectivelor Ministerului, pe perioada mandatului său, ministrul poate numi, prin ordin, consilieri onorifici în domenii precum domeniul economic, management judiciar, comunicare, politici publice din domeniul justiției, afaceri externe și diplomație.
    (la 15-06-2020, Articolul 22 din Sectiunea 1 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 10, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )
    (1^3) Activitatea consilierilor onorifici prevăzuți la alin. (1^2) este neremunerată.
    (la 15-06-2020, Articolul 22 din Sectiunea 1 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 10, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )
    (2) Structura organizatorică a ministerului este prevăzută în anexa nr. 1.(3) Structura organizatorică la nivel de servicii și birouri, numărul posturilor de conducere, precum și repartizarea personalului pe compartimentele din cadrul ministerului se stabilesc prin ordin al ministrului justiției.
    (la 11-05-2016, Art. 22 a fost modificat de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 328 din 27 aprilie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 11 mai 2016. )


    Articolul 23
    (1) Compartimentele administrative ale Ministerului sunt direcțiile, serviciile și birourile, precum și alte compartimente organizate potrivit legii.(2) Modalitatea de constituire a acestora se stabilește potrivit dispozițiilor legale în vigoare.(3) Organizarea, atribuțiile și responsabilitățile compartimentelor administrative se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare aprobat prin ordin al ministrului.
    (la 22-09-2010, Art. 23 a fost modificat de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 935 din 1 septembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 22 septembrie 2010. )


    Articolul 24

    Prin ordin sau instrucțiune a ministrului se pot organiza grupuri de lucru temporare și funcționale, inclusiv între diverse compartimente, pentru realizarea unor lucrări sau operațiuni în domeniile de competență ale Ministerului.


    Articolul 24^1

    Abrogat.
    (la 22-09-2010, Art. 24^1 a fost abrogat de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 935 din 1 septembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 22 septembrie 2010. )


    Articolul 25

    Direcția instanțelor militare se află în coordonarea metodologică a Ministerului. Numărul de posturi cu care este încadrată aceasta este cuprins în numărul total de posturi al Ministerului Apărării Naționale, iar bugetul necesar funcționării sale este cuprins în bugetul Ministerului Apărării Naționale.


    Articolul 26
    (1) În structura Ministerului funcționează DIPFIE, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanțate din împrumuturi externe, potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 52/1999 privind asigurarea unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanțate prin împrumuturi externe contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, inclusiv privind plata specialiștilor români care își desfășoară activitatea în cadrul unităților de management de proiect, aprobată prin Legea nr. 172/2001.(2) Structura organizatorică, numărul de personal și regulamentul de organizare și funcționare ale DIPFIE se stabilesc prin ordin al ministrului.(3) DIPFIE administrează și gestionează bugetele alocate proiectelor implementate, ține evidența financiar-contabilă, gestionează conturile contabile și întocmește balanța de verificare lunară pe care o înaintează Direcției financiar-contabile pentru a fi integrată în situațiile financiare încheiate la nivelul aparatului propriu al Ministerului Justiției.
    (la 14-12-2012, Alin. (3) al art. 26 a fost modificat de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.164 din 27 noiembrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 846 din 14 decembrie 2012. )


    Articolul 27

    În structura Ministerului funcționează operatorul de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2009-2014 pentru domeniile «Violența domestică și violența bazată pe deosebirea de sex», «Cooperarea și întărirea capacității judiciare» și «Servicii corecționale, inclusiv sancțiuni nonprivative de libertate» și operatorul de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 pentru programul «Justiție», cu încadrarea în numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului. Direcția programe europene asigură coordonarea programării, implementării și monitorizării asistenței financiare nerambursabile preaderare și postaderare acordate de Uniunea Europeană și alte state, având ca beneficiar Ministerul și instituțiile din subordinea sau coordonarea acestuia.
    (la 26-06-2018, Articolul 27 din Sectiunea 1 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 2, ARTICOL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 438 din 21 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 523 din 26 iunie 2018 )


    Articolul 27^1
    (1) Pentru îndeplinirea atribuțiilor privind strategiile de comunicare, la nivelul Ministerului se înființează Compartimentul pentru comunicare.(2) Numărul de posturi pentru compartimentul prevăzut la alin. (1) se stabilește prin ordin al ministrului, cu încadrarea în numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului.(3) Atribuțiile compartimentului prevăzut la alin. (1) se stabilesc prin Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.
    (la 15-06-2020, Sectiunea 1 din Capitolul IV a fost completată de Punctul 11, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 ) Notă
    Art. VI din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 507 din 15 iunie 2020, prevede:
    Articolul VI
    (1) Articolul I punctele 8, 11 și 14 și articolele III-V intră în vigoare la data la care va fi emis, în temeiul și pentru executarea prezentei hotărâri, ordinul ministrului justiției de stabilire a serviciilor și a birourilor, a numărului posturilor de conducere, precum și pentru alocarea personalului în direcții, servicii, birouri și compartimente.
    (2) Ordinul ministrului justiției prevăzut la alin. (1) va fi emis în termen de 45 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
    (3) Încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat și în noua structură organizatorică se face în termenele și cu respectarea condițiilor prevăzute de legislația în vigoare pentru fiecare categorie de personal.


    Articolul 27^2
    (1) Pentru îndeplinirea atribuțiilor privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară, la nivelul Ministerului se înființează Compartimentul publicitate mobiliară.(2) Activitatea compartimentului este coordonată direct de către ministrul justiției.(3) Numărul de posturi pentru compartimentul prevăzut la alin. (1) se stabilește prin ordin al ministrului, cu încadrarea în numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului.(4) Atribuțiile compartimentului prevăzut la alin. (1) se stabilesc prin Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.
    (la 31-05-2021, Sectiunea 1 din Capitolul IV a fost completată de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 585 din 27 mai 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 561 din 31 mai 2021 )


    Articolul 28

    Abrogat.
    (la 08-08-2013, Art. 28 a fost abrogat de pct. 4 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 574 din 30 iulie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 8 august 2013. )


    Articolul 28^1
    (1) În cadrul Ministerului funcționează Consiliul tehnico-economic, cu rolul de a analiza și de a aviza documentațiile tehnico-economice elaborate de proiectanți de specialitate, finanțate din fonduri publice sau din credite externe contractate ori garantate de stat, aparținând aparatului propriu al Ministerului, unităților subordonate acestuia, cu excepția Administrației Naționale a Penitenciarelor, precum și instituțiilor publice din sistemul justiției finanțate de la bugetul de stat pentru care ministrul are calitatea de ordonator principal de credite.
    (la 26-10-2016, Alineatul (1) din Articolul 28^1 , Sectiunea 1 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 1, Articolul 16, Capitolul IV din HOTĂRÂREA nr. 756 din 12 octombrie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 849 din 26 octombrie 2016 )
    (2) Componența și atribuțiile Consiliului tehnico-economic se stabilesc prin ordin al ministrului.
    (la 16-05-2012, Art. 28^1 a fost introdus de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )


    Articolul 29

    Personalul Ministerului are obligația să urmeze programele de pregătire profesională continuă și este evaluat profesional în condițiile legilor speciale.


    Articolul 30

    Instituțiile publice din sistemul justiției, finanțate de la bugetul de stat, pentru care ministrul are calitatea de ordonator principal de credite, sunt prevăzute în anexa nr. 2. Acestea se înființează și se organizează potrivit legii.


    Secţiunea a 2-a Unitățile subordonate și cele aflate în coordonarea Ministerului

    Articolul 31

    Unitățile aflate în subordinea Ministerului sunt prevăzute în anexa nr. 3.


    Articolul 32

    Institutul Național de Expertize Criminalistice, instituție publică cu personalitate juridică, funcționează în subordinea Ministerului, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 368/1998 privind înființarea Institutului Național de Expertize Criminalistice - I.N.E.C., cu modificările ulterioare.


    Articolul 33
    (1) Administrația Națională a Penitenciarelor, instituție publică de interes național, cu personalitate juridică, constituită în temeiul Legii nr. 293/2004 privind Statutul funcționarilor publici cu statut special din Administrația Națională a Penitenciarelor, cu modificările și completările ulterioare, funcționează în subordinea Ministerului.(2) Organizarea, funcționarea și atribuțiile Administrației Naționale a Penitenciarelor sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului.(3) Repartizarea posturilor prevăzute pentru Administrația Națională a Penitenciarelor și pentru unitățile sale subordonate pe categorii, grade profesionale și coeficienți de ierarhizare se face prin ordin al ministrului.


    Articolul 34
    (1) Spitalul "Prof. dr. Constantin Angelescu" funcționează în subordinea ministerului ca unitate cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii prin sistemul asigurărilor sociale de sănătate și alte venituri proprii. Spitalul poate primi și sume de la bugetul de stat, în condițiile legii.
    (la 08-09-2014, Alin. (1) al art. 34 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 745 din 26 august 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 8 septembrie 2014. )
    (2) Pentru acordarea asistenței medicale ambulatorii și stabilirea diagnosticului, a recomandărilor terapeutice și tratamentului ambulatoriu, în subordinea ministerului funcționează Centrul Medical de Diagnostic și Tratament Ambulatoriu, unitate cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii prin sistemul asigurărilor sociale de sănătate și alte venituri proprii. Centrul poate primi și sume de la bugetul de stat, în condițiile legii.
    (la 08-09-2014, Alin. (2) al art. 34 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 745 din 26 august 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 8 septembrie 2014. )
    (3) Sursele de venituri proprii ale Spitalului "Prof. dr. Constantin Angelescu" și ale Centrului Medical de Diagnostic și Tratament Ambulatoriu din activitățile ce se desfășoară în afara prestărilor de servicii rezultate din contractele încheiate cu casele de asigurări de sănătate, cuantumul tarifelor acestora, precum și modul de utilizare pe destinații de cheltuieli se aprobă prin ordin al ministrului.(4) Regulamentele de organizare și funcționare și structurile organizatorice ale Spitalului «Prof. dr. Constantin Angelescu» și Centrului Medical de Diagnostic și Tratament Ambulatoriu se aprobă prin ordin al ministrului justiției.
    (la 11-05-2016, Alin. (4) al art. 34 a fost modificat de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 328 din 27 aprilie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 11 mai 2016. )


    Articolul 35
    (1) DNP, structură cu personalitate juridică, constituită în temeiul Legii nr. 252/2013 privind organizarea și funcționarea sistemului de probațiune, cu modificările și completările ulterioare, funcționează în cadrul Ministerului Justiției.(2) Activitatea DNP este coordonată direct de către ministrul justiției.(3) Serviciile de probațiune, aflate în subordinea DNP, funcționează în fiecare municipiu reședință de județ și în municipiul București. Prin decizie a directorului general al Direcției Naționale de Probațiune pot fi înființate sedii secundare ale serviciilor de probațiune.(4) Regulamentul de organizare și funcționare a sistemului de probațiune se aprobă prin ordin al ministrului justiției.
    (la 11-03-2014, Art. 35 a fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 137 din 6 martie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 11 martie 2014. )


    Articolul 36
    (1) Oficiul Național al Registrului Comerțului funcționează în subordinea Ministerului, în temeiul Legii nr. 26/1990 privind registrul comerțului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Structura organizatorică și modul de funcționare ale Oficiului Național al Registrului Comerțului și ale oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale, precum și numărul maxim de posturi ale acestora se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului.


    Articolul 36^1
    (1) Autoritatea Națională pentru Cetățenie funcționează în subordinea Ministerului Justiției, în temeiul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010.(2) Organigrama și regulamentul de organizare și funcționare ale Autorității Naționale pentru Cetățenie se stabilesc prin ordin al ministrului justiției.
    (la 08-12-2011, Art. 36^1 a fost introdus de pct. 2 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.172 din 25 noiembrie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 864 din 8 decembrie 2011. )


    Articolul 36^2

    Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate funcționează în subordinea Ministerului Justiției, în temeiul Legii nr. 318/2015 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
    (la 19-05-2016, Art. 36^2 a fost introdus de pct. 1 al art. 4 din HOTĂRÂREA nr. 358 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 383 din 19 mai 2016. )


    Articolul 36^3

    Abrogat.
    (la 15-06-2020, Articolul 36^3 din Sectiunea a 2-a , Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 12, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )


    Secţiunea a 3-a Măsuri de reorganizare a Ministerului

    Articolul 37

    Structura organizatorică a Ministerului se reduce cu 60 de posturi vacante, care se repartizează sistemului instanțelor judecătorești.


    Articolul 38
    (1) Structura organizatorică a Ministerului, prevăzută în anexa nr. 1, intră în vigoare la data emiterii ordinului ministrului prevăzut la art. 22 alin. (3).(2) Ordinul ministrului prevăzut la art. 22 alin. (3) va fi emis în termen de cel mult 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(3) Ordinul ministrului prevăzut la art. 22 alin. (3) va stabili noua structură a serviciilor și birourilor Ministerului și realocarea personalului în cadrul noilor direcții generale, direcții, servicii și birouri sau compartimente asimilate.(4) Până la data emiterii ordinului prevăzut la art. 22 alin. (3), Ministerul și personalul acestuia vor funcționa potrivit structurii organizatorice prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, cu modificările și completările ulterioare.(5) Ministrul poate lua orice alte măsuri necesare pentru realizarea reorganizării Ministerului potrivit prezentei hotărâri.


    Articolul 39

    Ministerul participă la procesul de coordonare și îndrumare a activității de statistică judiciară a instanțelor judecătorești, prin compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului.
    (la 15-06-2020, Articolul 39 din Sectiunea a 3-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )


    Articolul 40

    În termen de 90 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, ministrul va înainta Guvernului un memorandum cu privire la măsurile de reorganizare și transformare a Direcției cetățenie în considerarea sarcinilor estimate ca urmare a aplicării în timp a noilor reglementări în materie.


    Articolul 41
    (1) În termen de 90 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se va proceda la o evaluare a capacității administrative și profesionale a aparatului Ministerului, cu excepția demnitarilor și consilierilor, potrivit criteriilor și procedurilor stabilite prin ordin al ministrului, cu respectarea legilor speciale care guvernează regimul juridic al angajaților.(2) În funcție de rezultatele evaluării și de prevederile legale speciale care guvernează regimul juridic al angajaților Ministerului, se vor înainta Guvernului propunerile ministrului pentru optimizarea activității Ministerului, creșterea standardelor și performanțelor profesionale ale personalului.


    Capitolul V Dispoziții tranzitorii și finale

    Articolul 42

    Ministerul dispune de un parc auto propriu, precum și de un parc auto pentru activitățile specifice, stabilit potrivit dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare.


    Articolul 43

    Datele de la care vor începe să funcționeze instanțele judecătorești care vor fi înființate după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, precum și localitățile în care acestea își vor desfășura activitatea se stabilesc prin ordin al ministrului, cu avizul conform al CSM.


    Articolul 44

    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.


    Articolul 45

    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 11 februarie 2005, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția art. 12 alin. (2) și a anexei nr. 1, care se abrogă la data emiterii ordinului ministrului prevăzut la art. 22 alin. (3), dar nu mai târziu de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

    PRIM-MINISTRU
    EMIL BOC
    Contrasemnează:
    Ministrul justiției
    și libertăților cetățenești,
    Cătălin Marian Predoiu
    p. Ministrul muncii,
    familiei și protecției sociale,
    Mariana Nedelcu,
    secretar de stat
    Ministrul finanțelor publice,
    Gheorghe Pogea

    București, 27 mai 2009.
    Nr. 652.

    Anexa nr. 1

    STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
    a Ministerului Justiției

    (la 31-05-2021, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 585 din 27 mai 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 561 din 31 mai 2021 )


    Anexa nr. 2

    INSTITUȚIILE PUBLICE
    din sistemul justiției, finanțate de la bugetul de stat,
    pentru care ministrul justiției are calitatea de ordonator principal de credite

    A. Curțile de apel, circumscripțiile acestora și localitățile de reședință*)
    *) Ordonator secundar de credite.

    Nr.
    crt.

    Curtea de apel

    Tribunalele cuprinse
    în circumscripția
    curții de apel

    Localitatea de reședință

    1.

    Curtea de Apel Alba Iulia

    Alba
    Sibiu
    Hunedoara

    Municipiul Alba Iulia

    2.

    Curtea de Apel Pitești

    Argeș
    Vâlcea

    Municipiul Pitești

    3.

    Curtea de Apel Bacău

    Bacău
    Neamț

    Municipiul Bacău

    4.

    Curtea de Apel Oradea

    Bihor
    Satu Mare

    Municipiul Oradea

    5.

    Curtea de Apel Suceava

    Suceava
    Botoșani

    Municipiul Suceava

    6.

    Curtea de Apel Brașov

    Brașov
    Covasna

    Municipiul Brașov

    7.

    Curtea de Apel București

    București
    Călărași
    Giurgiu
    Ialomița
    Ilfov
    Teleorman

    Municipiul București

    8.

    Curtea de Apel Cluj-Napoca

    Cluj
    Bistrița-Năsăud
    Maramureș
    Sălaj

    Municipiul Cluj-Napoca

    9.

    Curtea de Apel Constanța

    Constanța
    Tulcea

    Municipiul Constanța

    10.

    Curtea de Apel Craiova

    Dolj
    Gorj
    Mehedinți
    Olt

    Municipiul Craiova

    11.

    Curtea de Apel Galați

    Galați
    Brăila
    Vrancea

    Municipiul Galați

    12.

    Curtea de Apel Iași

    Iași
    Vaslui

    Municipiul Iași

    13.

    Curtea de Apel Târgu Mureș

    Mureș
    Harghita

    Municipiul Târgu Mureș

    14.

    Curtea de Apel Ploiești

    Prahova
    Buzău
    Dâmbovița

    Municipiul Ploiești

    15.

    Curtea de Apel Timișoara

    Timiș
    Arad
    Caraș-Severin

    Municipiul Timișoara

    B. Tribunalele și localitățile de reședință ale acestora**)
    **) Ordonator terțiar de credite.

    Județul

    Tribunalul

    Localitatea de reședință

    Alba

    Alba

    Municipiul Alba Iulia

    Arad

    Arad

    Municipiul Arad

    Argeș

    Argeș

    Municipiul Pitești

    Bacău

    Bacău

    Municipiul Bacău

    Bihor

    Bihor

    Municipiul Oradea

    Bistrița-Năsăud

    Bistrița-Năsăud

    Municipiul Bistrița

    Botoșani

    Botoșani

    Municipiul Botoșani

    Brașov

    Brașov

    Municipiul Brașov

    Brăila

    Brăila

    Municipiul Brăila

    Buzău

    Buzău

    Municipiul Buzău

    Caraș-Severin

    Caraș-Severin

    Municipiul Reșița

    Călărași

    Călărași

    Municipiul Călărași

    Cluj

    Cluj

    Municipiul Cluj-Napoca

    Constanța

    Constanța

    Municipiul Constanța

    Covasna

    Covasna

    Municipiul Sfântu Gheorghe

    Dâmbovița

    Dâmbovița

    Municipiul Târgoviște

    Dolj

    Dolj

    Municipiul Craiova

    Galați

    Galați

    Municipiul Galați

    Giurgiu

    Giurgiu

    Municipiul Giurgiu

    Gorj

    Gorj

    Municipiul Târgu Jiu

    Harghita

    Harghita

    Municipiul Miercurea-Ciuc

    Hunedoara

    Hunedoara

    Municipiul Deva

    Ialomița

    Ialomița

    Municipiul Slobozia

    Iași

    Iași

    Municipiul Iași

    Ilfov

    Ilfov

    Orașul Buftea

    Maramureș

    Maramureș

    Municipiul Baia Mare

    Mehedinți

    Mehedinți

    Municipiul Drobeta-Turnu Severin

    Mureș

    Mureș

    Municipiul Târgu Mureș

    Neamț

    Neamț

    Municipiul Piatra-Neamț

    Olt

    Olt

    Municipiul Slatina

    Prahova

    Prahova

    Municipiul Ploiești

    Satu Mare

    Satu Mare

    Municipiul Satu Mare

    Sălaj

    Sălaj

    Municipiul Zalău

    Sibiu

    Sibiu

    Municipiul Sibiu

    Suceava

    Suceava

    Municipiul Suceava

    Teleorman

    Teleorman

    Municipiul Alexandria

    Timiș

    Timiș

    Municipiul Timișoara

    Tulcea

    Tulcea

    Municipiul Tulcea

    Vaslui

    Vaslui

    Municipiul Vaslui

    Vâlcea

    Vâlcea

    Municipiul Râmnicu Vâlcea

    Vrancea

    Vrancea

    Municipiul Focșani

    București

    București

    Municipiul București

    C. Tribunalele specializate și localitățile de reședință ale acestora***)
    ***) Nu sunt ordonatori de credite.

    Tribunalul specializat

    Localitatea de reședință

    1.

    Tribunalul Comercial Mureș

    Municipiul Târgu Mureș

    2.

    Tribunalul Comercial Argeș

    Municipiul Pitești

    3.

    Tribunalul Comercial Cluj

    Municipiul Cluj-Napoca

    4.

    Tribunalul pentru Minori și Familie Brașov

    Municipiul Brașov

    D. Judecătoriile și localitățile de reședință ale acestora***)
    ***) Nu sunt ordonatori de credite.

    Județul

    Judecătoria

    Localitatea de reședință

    Alba




    Arad




    Argeș




    Bacău




    Bihor




    Bistrița-Năsăud


    Botoșani



    Brașov



    Brăila


    Buzău



    Caraș-Severin



    Călărași


    Cluj




    Constanța



    Covasna


    Dâmbovița




    Dolj




    Galați



    Giurgiu

    Gorj



    Harghita



    Hunedoara





    Ialomița


    Iași



    Ilfov

    Maramureș




    Mehedinți





    Mureș




    Neamț



    Olt



    Prahova




    Satu Mare


    Sălaj


    Sibiu




    Suceava






    Teleorman




    Timiș




    Tulcea


    Vaslui


    Vâlcea




    Vrancea


    București











    Alba Iulia
    Câmpeni
    Aiud
    Blaj
    Sebeș
    Arad
    Ineu
    Lipova
    Gurahonț
    Chișineu-Criș
    Pitești
    Câmpulung
    Curtea de Argeș
    Costești
    Topoloveni
    Bacău
    Onești
    Moinești
    Podu Turcului
    Buhuși
    Oradea
    Beiuș
    Marghita
    Aleșd
    Salonta
    Bistrița
    Năsăud
    Beclean
    Botoșani
    Dorohoi
    Săveni
    Darabani
    Brașov
    Făgăraș
    Rupea
    Zărnești
    Brăila
    Făurei
    Însurăței
    Buzău
    Râmnicu Sărat
    Pătârlagele
    Pogoanele
    Reșița
    Caransebeș
    Oravița
    Moldova Nouă
    Călărași
    Oltenița
    Lehliu-Gară
    Cluj-Napoca
    Turda
    Dej
    Huedin
    Gherla
    Constanța
    Medgidia
    Hârșova
    Mangalia
    Sfântu Gheorghe
    Târgu Secuiesc
    Întorsura Buzăului
    Târgoviște
    Găești
    Pucioasa
    Răcari
    Moreni
    Craiova
    Băilești
    Filiași
    Segarcea
    Calafat
    Galați
    Tecuci
    Târgu Bujor
    Liești
    Giurgiu
    Bolintin-Vale
    Târgu Jiu
    Târgu Cărbunești
    Novaci
    Motru
    Miercurea-Ciuc
    Odorheiu Secuiesc
    Toplița
    Gheorgheni
    Deva
    Hunedoara
    Petroșani
    Orăștie
    Brad
    Hațeg
    Slobozia
    Urziceni
    Fetești
    Iași
    Pașcani
    Hârlău
    Răducăneni
    Buftea
    Cornetu
    Baia Mare
    Sighetu Marmației
    Vișeu de Sus
    Târgu Lăpuș
    Dragomirești
    Drobeta-Turnu
    Severin
    Strehaia
    Orșova
    Vânju Mare
    Baia de Aramă
    Târgu Mureș
    Sighișoara
    Reghin
    Târnăveni
    Luduș
    Piatra-Neamț
    Roman
    Târgu-Neamț
    Bicaz
    Slatina
    Caracal
    Corabia
    Balș
    Ploiești
    Câmpina
    Vălenii de Munte
    Mizil
    Sinaia
    Satu Mare
    Carei
    Negrești-Oaș
    Zalău
    Șimleu Silvaniei
    Jibou
    Sibiu
    Mediaș
    Agnita
    Avrig
    Săliște
    Suceava
    Câmpulung
    Moldovenesc
    Rădăuți
    Fălticeni
    Vatra Dornei
    Gura Humorului
    Alexandria
    Roșiori de Vede
    Turnu Măgurele
    Videle
    Zimnicea
    Timișoara
    Lugoj
    Deta
    Sânnicolau Mare
    Făget
    Tulcea
    Babadag
    Măcin
    Vaslui
    Bârlad
    Huși
    Râmnicu Vâlcea
    Drăgășani
    Horezu
    Brezoi
    Bălcești
    Focșani
    Panciu
    Adjud
    Judecătoria
    Sectorului 1
    Judecătoria
    Sectorului 2
    Judecătoria
    Sectorului 3
    Judecătoria
    Sectorului 4
    Judecătoria
    Sectorului 5
    Judecătoria
    Sectorului 6

    Municipiul Alba Iulia
    Orașul Câmpeni
    Municipiul Aiud
    Municipiul Blaj
    Municipiul Sebeș
    Municipiul Arad
    Orașul Ineu
    Orașul Lipova
    Comuna Gurahonț
    Orașul Chișineu-Criș
    Municipiul Pitești
    Municipiul Câmpulung
    Municipiul Curtea de Argeș
    Orașul Costești
    Orașul Topoloveni
    Municipiul Bacău
    Municipiul Onești
    Municipiul Moinești
    Comuna Podu Turcului
    Orașul Buhuși
    Municipiul Oradea
    Municipiul Beiuș
    Municipiul Marghita
    Orașul Aleșd
    Municipiul Salonta
    Municipiul Bistrița
    Orașul Năsăud
    Orașul Beclean
    Municipiul Botoșani
    Municipiul Dorohoi
    Orașul Săveni
    Orașul Darabani
    Municipiul Brașov
    Municipiul Făgăraș
    Orașul Rupea
    Orașul Zărnești
    Municipiul Brăila
    Orașul Făurei
    Orașul Însurăței
    Municipiul Buzău
    Municipiul Râmnicu Sărat
    Orașul Pătârlagele
    Orașul Pogoanele
    Municipiul Reșița
    Municipiul Caransebeș
    Orașul Oravița
    Orașul Moldova Nouă
    Municipiul Călărași
    Municipiul Oltenița
    Orașul Lehliu-Gară
    Municipiul Cluj-Napoca
    Municipiul Turda
    Municipiul Dej
    Orașul Huedin
    Municipiul Gherla
    Municipiul Constanța
    Municipiul Medgidia
    Orașul Hârșova
    Municipiul Mangalia
    Municipiul Sfântu Gheorghe
    Municipiul Târgu Secuiesc
    Orașul Întorsura Buzăului
    Municipiul Târgoviște
    Orașul Găești
    Orașul Pucioasa
    Orașul Răcari
    Municipiul Moreni
    Municipiul Craiova
    Municipiul Băilești
    Orașul Filiași
    Orașul Segarcea
    Municipiul Calafat
    Municipiul Galați
    Municipiul Tecuci
    Orașul Târgu Bujor
    Comuna Liești
    Municipiul Giurgiu
    Orașul Bolintin-Vale
    Municipiul Târgu Jiu
    Orașul Târgu Cărbunești
    Orașul Novaci
    Municipiul Motru
    Municipiul Miercurea-Ciuc
    Municipiul Odorheiu Secuiesc
    Municipiul Toplița
    Municipiul Gheorgheni
    Municipiul Deva
    Municipiul Hunedoara
    Municipiul Petroșani
    Municipiul Orăștie
    Municipiul Brad
    Orașul Hațeg
    Municipiul Slobozia
    Municipiul Urziceni
    Municipiul Fetești
    Municipiul Iași
    Municipiul Pașcani
    Orașul Hârlău
    Comuna Răducăneni
    Orașul Buftea
    Comuna Cornetu
    Municipiul Baia Mare
    Municipiul Sighetu Marmației
    Orașul Vișeu de Sus
    Orașul Târgu Lăpuș
    Orașul Dragomirești

    Municipiul Drobeta-Turnu Severin
    Orașul Strehaia
    Municipiul Orșova
    Orașul Vânju Mare
    Orașul Baia de Aramă
    Municipiul Târgu Mureș
    Municipiul Sighișoara
    Municipiul Reghin
    Municipiul Târnăveni
    Orașul Luduș
    Municipiul Piatra-Neamț
    Municipiul Roman
    Orașul Târgu-Neamț
    Orașul Bicaz
    Municipiul Slatina
    Municipiul Caracal
    Orașul Corabia
    Orașul Balș
    Municipiul Ploiești
    Municipiul Câmpina
    Orașul Vălenii de Munte
    Orașul Mizil
    Orașul Sinaia
    Municipiul Satu Mare
    Municipiul Carei
    Orașul Negrești-Oaș
    Municipiul Zalău
    Orașul Șimleu Silvaniei
    Orașul Jibou
    Municipiul Sibiu
    Municipiul Mediaș
    Orașul Agnita
    Orașul Avrig
    Orașul Săliște
    Municipiul Suceava

    Municipiul Câmpulung Moldovenesc
    Municipiul Rădăuți
    Municipiul Fălticeni
    Municipiul Vatra Dornei
    Orașul Gura Humorului
    Municipiul Alexandria
    Municipiul Roșiori de Vede
    Municipiul Turnu Măgurele
    Orașul Videle
    Orașul Zimnicea
    Municipiul Timișoara
    Municipiul Lugoj
    Orașul Deta
    Orașul Sânnicolau Mare
    Orașul Făget
    Municipiul Tulcea
    Orașul Babadag
    Orașul Măcin
    Municipiul Vaslui
    Municipiul Bârlad
    Municipiul Huși
    Municipiul Râmnicu Vâlcea
    Municipiul Drăgășani
    Orașul Horezu
    Orașul Brezoi
    Orașul Bălcești
    Municipiul Focșani
    Orașul Panciu
    Municipiul Adjud

    Municipiul București

    Municipiul București

    Municipiul București

    Municipiul București

    Municipiul București

    Municipiul București

    (la 16-05-2012, Litera D a anexei nr. 2 a fost modificată de pct. 20 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 508 din 16 mai 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 16 mai 2012. )

    NOTĂ:
    Unitățile prevăzute în prezenta anexă pot utiliza un număr maxim de 14.997 de posturi.
    (la 09-11-2020, Nota din Anexa nr. 2 a fost modificată de Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 938 din 5 noiembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1049 din 09 noiembrie 2020 )


    Anexa nr. 3

    UNITĂȚILE
    subordonate Ministerului Justiției



    Numărul maxim
    de posturi

    I. Instituții publice finanțate din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat


    A. Institutul Național de Expertize Criminalistice:
    a) Laboratorul Interjudețean de Expertize Criminalistice București
    b) Laboratorul Interjudețean de Expertize Criminalistice Cluj
    c) Laboratorul Interjudețean de Expertize Criminalistice Iași
    d) Laboratorul Interjudețean de Expertize Criminalistice Timișoara
    e) Laboratorul Interjudețean de Expertize Criminalistice Brașov;
    f) Laboratorul Interjudețean de Expertize Criminalistice Craiova

    70

    B. Administrația Națională a Penitenciarelor și unităților subordonate:
    a) 33 de penitenciare
    b) un penitenciar pentru femei
    c) două penitenciare pentru minori și tineri
    d) două centre de reeducare pentru minori
    e) Școala Națională de Pregătire a Agenților de Penitenciare Târgu Ocna
    f) Centrul de formare și specializare a ofițerilor din administrația penitenciară
    g) Baza de aprovizionare, gospodărire și reparații
    h) Subunitatea de acces, pază și escortare deținuți transferați
    i) 6 penitenciare-spital*1)
    j) Centrul de pregătire Sovata
    k) Complexul "Flamingo" din Eforie Sud

    16.041

    II. Instituții publice finanțate integral din venituri proprii prin sistemul asigurărilor sociale de sănătate și alte venituri proprii
    și care pot primi sume de la bugetul de stat, în condițiile legii:


    Spitalul "Prof. dr. Constantin Angelescu"

    219

    Centrul Medical de Diagnostic și Tratament Ambulatoriu

    80

    III. Unități finanțate integral de la bugetul de stat:


    1. Oficiul Național al Registrului Comerțului
    - 42 de oficii ale registrului comerțului de pe lângă tribunale

    1.886

    2. Autoritatea Națională pentru Cetățenie

    107

    3. Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate

    50

    4. Abrogată.


    (la 15-06-2020, Poziția 4. din Punctul III. , Anexa nr. 3 a fost abrogată de Punctul 15, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 466 din 11 iunie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 15 iunie 2020 )

    *1) finanțate integral din venituri proprii prin sistemul asigurărilor sociale de sănătate și alte venituri proprii. Acestea pot primi și sume de la bugetul de stat, în condițiile legii.
    (la 08-09-2014, Nota din anexa nr. 3 a fost modificată de pct. 3 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 745 din 26 august 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 8 septembrie 2014. )

    ------
    Anexa nr. 3 a fost înlocuită cu anexa 2 din HOTĂRÂREA nr. 574 din 30 iulie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 8 august 2013, potrivit pct. 6 al art. unic din același act normativ.