ORDIN nr. 4.785 din 1 septembrie 2003privind aprobarea Calendarului şi a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2004
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 264 din 25 martie 2004



    în baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 741/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.  +  Articolul 1Se aprobă Calendarul examenului de bacalaureat - 2004, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2004, prevăzută în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 3Prezentul ordin se va publică în Monitorul Oficial al României, Partea l.  +  Articolul 4Direcţia generală pentru învăţământ preuniver-sitar, Direcţia generală pentru învăţământ în limbile minorităţilor naţionale şi accesul la educaţie, Direcţia generală învăţământ superior, Serviciul naţional de evaluare şi examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi conducerile unităţilor de învăţământ vor duce la îndeplinire prezentul ordin.Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,Alexandru AthanasiuBucureşti, 1 septembrie 2003.Nr. 4.785.  +  Anexa 1 Calendarul examenului de bacalaureat - 2004● sesiunea iunie - iulie 20043-14 mai 2004 - înscrierea candidaţilor11 iunie 2004 - încheierea cursurilor pentru clasa a XlI-a21-22 iunie 2004 - limba şi literatura română - probă orală23-24 iunie 2004 - limba şi literatura modernă - probă orală25-26 iunie 2004 - limba şi literatura maternă - probă orală28 iunie 2004 - limba şi literatura română - probă scrisă29 iunie 2004 - limba şi literatura maternă - probă scrisă30 iunie 2004 - proba obligatorie a profilului - probă scrisă1 iulie 2004 - o proba la alegere din aria curriculară corespunzătoarespecializării - probă scrisă sau practică2 iulie 2004 - o proba la alegere dintre disciplinele din celelaltearii curriculare - probă scrisă sau practică5 iulie 2004 - afişarea rezultatelor (până la ora 16) şi depunereacontestaţiilor (orele 16 - 19)6-7 iulie 2004 - rezolvarea contestaţiilor8 iulie 2004 - afişarea rezultatelor finale● sesiunea septembrie 200412-16 iulie 2004 - înscrierea candidaţilor23-24 august 2004 - limba şi literatura română - probă orală25-26 august 2004 - limba şi literatura modernă - probă orală27-28 august 2004 - limba şi literatura maternă - probă orală30 august 2004 - limba şi literatura română - probă scrisă31 august 2004 - limba şi literatura maternă - probă scrisă1 septembrie 2004 - proba obligatorie a profilului - probă scrisă2 septembrie 2004 - o probă la alegere din aria curricularăcorespunzătoare specializării - probă scrisă sau practică3 septembrie 2004 - o probă la alegere dintre disciplinele din celelaltearii curriculare - probă scrisă sau practică6 septembrie 2004 - afişarea rezultatelor (până la ora 16) şi depunereacontestaţiilor (orele 16 - 19)7-8 septembrie 2004 - rezolvarea contestaţiilor9 septembrie 2004 - afişarea rezultatelor finale  +  Anexa 2 METODOLOGIEde organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2004I. Dispoziţii generale  +  Articolul l (1) Examenul de bacalaureat este modalitatea esenţială de evaluare a cunoştinţelor, a competenţelor, a nivelului de cultură generală şi de specializare atins de absolvenţii de liceu. El le permite acestora accesul către învăţământul superior sau către piaţa muncii. (2) Dreptul de a susţine bacalaureatul îl au elevii care au promovat ultima clasă de liceu, învăţământ liceal de zi, seral sau cu frecvenţă redusă.  +  Articolul 2 (1) Candidaţii care nu au promovat examenul de bacalaureat în sesiunile anului 2003 sau în prima sesiune a anului 2004, pot solicita recunoaşterea unora din probele orale, scrise sau practice promovate în sesiunile menţionate. (2) Solicitarea de recunoaştere a probelor promovate în sesiunile menţionate la alin. (1) se face în momentul înscrierii pentru una din sesiunile anului 2004. Candidaţii vor preciza în cererea scrisă probele, (a - f) la care doresc să li se recunoască rezultatele obţinute în sesiunile menţionate la alin.(l), precum şi disciplinele susţinute în cadrul fiecărei probe. Aceştia vor preciza, de asemenea, care sunt probele pe care doresc să le susţină în sesiunea pentru care se înscriu, disciplina pe care doresc să o susţină la flecare probă, precum şi tipul de subiect pentru disciplina respectivă.  +  Articolul 3 (1) Candidaţii proveniţi din învăţământul de stat au dreptul să susţină examenul de bacalaureat, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe. (2) Candidaţii proveniţi din învăţământul particular vor susţine examenul de bacalaureat, cu taxă, în centrele de examen stabilite de inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti). (3) Taxa de examen menţionată la alineatele (1) şi (2) se stabileşte de fiecare inspectorat şcolar în parte. La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua în calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat.  +  Articolul 4Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului organizează două sesiuni de bacalaureat, în fiecare an şcolar.  +  Articolul 5 (1) Conform Legii învăţământului nr. 84/1995, cu modificările şi completările ulterioare, examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea a două, respectiv, a trei probe comune şi a trei probe diferenţiate, în funcţie de filieră şi profil.Probele comune sunt următoarele: a) limba şi literatura română - scris şi oral; b) una din limbile moderne de circulaţie internaţională studiate în liceu - oral; c) - limba maternă - scris şi oral, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;- limba şi literatura într-o limbă de circulaţie internaţională pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare în limba de circulaţie internaţională respectivă.Probele de examen, diferenţiate în funcţie de filieră, profil, specializare şi de opţiunea elevului, sunt următoarele:Filiera teoretică● Profil umanist: d) istorie sau geografie - probă scrisă; e) o probă la alegere din aria curriculară, corespunzătoare specializării - probă scrisă; f) o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior - probă scrisă sau practică.● Profil real: d) matematică - probă scrisă; e) o probă la alegere din aria curriculară, corespunzătoare specializării - probă scrisă; f) o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior - probă scrisă sau practică.Filiera tehnologică d) matematică - pentru toate profilurile şi specializările - probă scrisă; e) o proba la alegere din aria curriculară "Tehnologii", în funcţie de specializarea aleasă de elev - probă scrisă; f) o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior - probă scrisă sau practică;Filiera vocaţională d) istorie sau geografie ori o disciplină socio-umană, respectiv matematică sau ştiinţe în funcţie de profil - probă scrisă; e) o probă la alegere din ariile curriculare specifice profilului şi specializării - probă scrisă sau practică; f) o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior - probă scrisă sau practică. (2) Stabilirea listei disciplinelor la alegere menţionate în lege, precum şi a programelor disciplinelor de examen, se face prin ordin separat. (3) Pentru anumite filiere, profiluri şi specializări, stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului prin ordin de ministru, studiile liceale se pot încheia şi cu un examen de certificare/atestare a competenţelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, în condiţiile legii.  +  Articolul 6 (1) Absolvenţilor de liceu li se eliberează certificat de absolvire. Absolvenţilor de liceu fără diplomă de bacalaureat li se eliberează, la cerere, şi copie de pe foaia matricolă. (2) În urma promovării examenului de bacalaureat, absolventului i se eliberează diplomă de bacalaureat. (3) Absolvenţii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de minimum 9,50, iar la bacalaureat au obţinut media 10, primesc diplomă de merit.II. Organizarea examenului naţional de bacalaureat  +  Articolul 7Coordonarea pe plan naţional privind organizarea bacalaureatului este asigurată de Comisia Naţională de Bacalaureat, care se constituie în fiecare an prin ordin al ministrului şi funcţionează în Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie anual centre de examen, în care se desfăşoară probele scrise, orale şi, eventual, cele practice şi centre zonale de evaluare, precum şi comisii judeţene (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat, comisii de examen în centrele de examen şi în centrele zonale de evaluare, în conformitate cu prezenta metodologie.  +  Articolul 8 (1) Comisia Naţională de Bacalaureat coordonează organizarea şi desfăşurarea acţiunilor pentru examenul de bacalaureat. Comisia Naţională de Bacalaureat se compune din:→ preşedinte: secretarul de stat pentru învăţământ Preuniversitar;→ vicepreşedinţi: directorul general pentru învăţământ Preuniversitar, directorul general pentru învăţământ în Limbile Minorităţilor Naţionale, directorul general pentru Coordonarea învăţământului Superior, directorul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare;→ secretar: un specialist din cadrul Serviciului Naţional de Examinare şi Evaluare;→ 5-9 membri: directori, şefi de serviciu, inspectori de specialitate la Direcţia Generală pentru învăţământ Preuniversitar, Direcţia Generală pentru,învăţământ în Limbile Minorităţilor Naţionale, specialişti din cadrul Serviciului Naţional de Examinare şi Evaluare, profesori din învăţământul preuniversitar; (2) Componenţa nominală a acestei comisii se aprobă anual, prin ordin al ministrului, până la data de 15 martie a anului calendaristic în care se organizează examenul.  +  Articolul 9Comisia Naţională de Bacalaureat are următoarele atribuţii: (1) publică, la începutul anului şcolar, Calendarul şi Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, în funcţie de filieră, profil, specializare, precum şi programele de examen; (2) aprobă lista centrelor de examen şi de evaluare pentru examenul de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti); (3) instruieşte preşedinţii comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat; (4) primeşte de la inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti) necesarul de subiecte, centralizat pe judeţ; (5) selectează şi numeşte, prin ordin al ministrului, preşedinţii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor instituţiilor de învăţământ superior şi a convenţiilor civile semnate de către candidaţii pentru funcţia de preşedinte de comisie de bacalaureat; (6) selectează şi numeşte vicepreşedinţii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judeţene de bacalaureat; (7) în situaţii deosebite, poate decide, la propunerea comisiilor judeţene de bacalaureat sau la propunerea delegatului Comisiei Naţionale, înlocuirea unor preşedinţi de comisie; (8) coordonează şi răspunde de elaborarea subiectelor pentru probele orale şi stabileşte o grilă orientativă de evaluare a acestora; (9) coordonează şi asigură elaborarea unui număr de variante de subiecte pentru probele scrise, a baremelor de evaluare corespunzătoare, folosind şi propuneri ale inspectorilor şi profesorilor din ţară; din variantele elaborate se vor extrage, prin tragere la sorţi, subiectul de examen şi subiectul de rezervă; (10) coordonează multiplicarea subiectelor, în funcţie de numărul centrelor de examen şi de necesarul de subiecte comunicat de judeţe; (11) decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezervă; (12) controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat; (13) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisiile judeţene de bacalaureat, comisiile de contestaţii, comisiile de examen din centrele de bacalaureat; (14) analizează desfăşurarea şi rezultatele examenului naţional de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) şi prezintă concluziile conducerii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului; (15) propune Ministrului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat; (16) decide recorectarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior. (17) Comisia Naţională de Bacalaureat nu se ocupă de soluţionarea contestaţiilor referitoare la probele de examen.  +  Articolul 10Comisia Naţională de Bacalaureat (CNB) poate delega, pe o perioadă limitată de timp, reprezentanţi pe lângă comisiile judeţene de bacalaureat (a municipiului Bucureşti). Delegatul CNB are următoarele atribuţii: (1) controlează respectarea prezentei metodologii de către Comisia Judeţeană de Bacalaureat şi Comisia de Contestaţii, inspectează centrele de examen şi de evaluare, verificând modul de cunoaştere şi de respectare a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat; (2) consiliază comisiile judeţene de bacalaureat şi comisiile de contestaţii, comisiile din centrele de examen şi de evaluare, în privinţa organizării şi desfăşurării examenului de bacalaureat; (3) propune comisiei judeţene sau Comisiei Naţionale - atunci când constată abateri de la metodologie - schimbări în componenţa comisiilor (supraveghetori, examinatori, vicepreşedinţi, preşedinţi); (4) verifică numărul de subiecte comandat de comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti), respectiv numărul de subiecte folosit în cadrul judeţului; (5) în cazul în care constată disfuncţii serioase în organizarea examenului de bacalaureat, reprezentantul CNB poate propune comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) sau Comisiei Naţionale măsuri de sancţionare a cadrelor didactice în cauză, conform Statutului personalului didactic, sau suspendarea posibilităţii de a se organiza în anul şcolar următor centru de bacalaureat în unitatea şcolară respectivă; (6) în situaţii deosebite, poate propune comisiei judeţene de bacalaureat (a municipiului Bucureşti) sau Comisiei Naţionale recorectarea unor lucrări; (7) analizează şi interpretează toate datele obţinute şi informează în scris Comisia Naţională de Bacalaureat.  +  Articolul ll(l) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat se compun din:→ preşedinte - inspector şcolar general;→ vicepreşedinte - inspector general adjunct sau inspector şcolar de specialitate;→ 2-3 secretari - inspectori şcolari de specialitate;→ 4-5 membri - inspectori şcolari de specialitate, directori de liceu. (2) Componenţa nominală a acestor comisii se aprobă, până la data de 31 martie, prin decizia inspectorului şcolar general şi se transmite la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului- Direcţia Generală pentru învăţământul Preuniversitar, spre informare. (3) Din comisiile judeţene de bacalaureat aflate în judeţele în care există candidaţi care vor susţine probe în limbile minorităţilor naţionale, va face parte cel puţin un specialist aparţinând minorităţilor naţionale.  +  Articolul l2Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat au următoarele atribuţii: (1) nominalizează, până la data de 15 aprilie, centrele de examen, unităţile şcolare arondate acestora, precum şi centrele zonale de evaluare; (2) transmit Comisiei Naţionale, la Direcţia Generală pentru învăţământ Preuniversitar, spre aprobare, lista centrelor de examen şi a centrelor de evaluare din judeţ (municipiul Bucureşti), până la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune; (3) transmit în scris şi în format electronic, pentru Comisia Naţională de Bacalaureat, la Direcţia Generală pentru învăţământ Preuniversitar, lista cuprinzând propunerile de cadre didactice din rândul cărora Comisia Naţională va desemna vicepreşedinţii comisiilor de evaluare; lista va fi transmisă până la data de l mai, pentru prima sesiune şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen; (4) transmit în scris şi în format electronic, pentru Comisia Naţională de Bacalaureat, la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, necesarul de subiecte, până la data de l mai, pentru prima sesiune şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen; (5) răspund de organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul judeţului (municipiului Bucureşti); (6) pot decide asupra organizării de centre de examen fie pe grupuri de licee, fie pe filiere, profiluri, specializări; (7) iau măsuri de rezolvare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat; (8) iau măsuri pentru dotarea centrelor de examen şi de evaluare pentru bacalaureat cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a examenului şi a evaluării (copiatoare în stare de funcţionare, care să permită multiplicarea subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate şi a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon etc); (9) desemnează reprezentanţi ai comisiei judeţene care pot controla desfăşurarea examenului în centrele de bacalaureat; (10) se adresează, în scris, inspectoratelor judeţene de sănătate pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare centru în care se susţin probe în cadrul examenului de bacalaureat; (11) se adresează, în scris, organelor Ministerului de Interne, de poliţie şi jandarmerie de la nivel judeţean, pentru a asigura prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judeţene de bacalaureat, la centrele de bacalaureat şi în timpul transportului lucrărilor scrise de la centrele de examen la cele de evaluare şi invers, pentru paza subiectelor şi a lucrărilor scrise, pentru păstrarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare; (12) numesc profesorii examinatori/evaluatori, profesorii supraveghetori şi membrii comisiilor de bacalaureat; (13) stabilesc fişa de atribuţii pentru preşedinţii, vicepreşedinţii, membrii comisiilor de bacalaureat, pentru profesorii supraveghetori şi pentru profesorii evaluatori; (14) realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de bacalaureat cu 24-48 ore înaintea primei probe a examenului de bacalaureat; (15) asigură confecţionarea ştampilelor tip pentru examenul de bacalaureat şi stabilesc modelul fişei individuale a candidatului pentru consemnarea rezultatelor la examinarea orală şi la probele practice. Se vor confecţiona două tipuri de ştampile care vor avea următorul conţinut: a) ştampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2004 - CE."; b) ştampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2004 - C.Z.E";ştampilele nu vor fi numerotate. (16) preiau, în deplină siguranţă, de la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, pe bază de delegaţie nominală, prin preşedintele comisiei judeţene şi unul din secretarii acesteia, subiectele pentru probele scrise şi baremele de evaluare şi de notare; (17) asigură traducerea subiectelor de examen în limbile minorităţilor naţionale, pentru acele discipline care au fost studiate în respectiva limbă. Pentru ca traducerea să se facă în timp cât mai scurt, asigură un număr corespunzător de cadre didactice care efectuează traducerea; (18) păstrează, în deplină siguranţă, subiectele şi baremele de evaluare şi transmit comisiilor de bacalaureat din centrele de examen subiectele, cu cel mult o zi înaintea fiecărei probe scrise; (19) distribuie baremele de evaluare şi de notare comisiilor din centrele zonale de evaluare; (20) controlează modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat în centrele de examen şi de evaluare din judeţ (municipiul Bucureşti); (21) efectuează, dacă este cazul, schimbări ale vicepreşedinţilor, membrilor, profesorilor examinatori, secretarilor şi profesorilor supraveghetori care fac parte din comisiile din centrele de examen sau din centrele zonale de evaluare. Aceste schimbări vor fi aduse la cunoştinţa Comisiei Naţionale. Pot propune Comisiei Naţionale, în cazuri deosebite, schimbarea unor preşedinţi de comisie; (22) pot decide reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior şi informează Comisia Naţională de Bacalaureat despre rezultatele acestor reevaluări; (23) sesizează imediat Comisiei Naţionale orice situaţie deosebită, a cărei rezolvare nu este prevăzută în metodologie, precum şi orice situaţie care impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) şi solicită, în acest caz, subiecte de rezervă; (24) pot decide, în funcţie de condiţiile meteorologice, schimbarea orarului probei practice de educaţie fizică, pentru a asigura desfăşurarea ei în condiţii optime şi a proteja sănătatea candidaţilor; această schimbare poate însemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice de educaţie fizică; (25) organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare şi răspund de securitatea acestora, de la preluarea lor de la comisia din centrul de examen, până la predarea lor către comisia din centrul de evaluare; (26) organizează comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de contestaţii; (27) primesc lucrările scrise contestate de la comisiile din centrele de evaluare şi le prezintă comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii, stabilită de Comisia Naţională de Bacalaureat; (28) primesc de la comisiile de bacalaureat din licee rapoarte analitice detaliate şi transmit Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare datele parţiale ale examenului de bacalaureat, o dată cu încheierea fiecărei probe orale astfel: număr de candidaţi înscrişi, număr de candidaţi prezentaţi, număr de candidaţi eliminaţi din examen, număr de candidaţi admişi, număr de candidaţi respinşi, procent de promovabilitate (din prezenţi); (29) transmit Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare rezultatele examenului de bacalaureat imediat după afişarea acestora (înainte şi după contestaţii) astfel: număr de candidaţi înscrişi, număr de candidaţi prezentaţi, număr de candidaţi eliminaţi din examen, număr de candidaţi respinşi, număr de candidaţi promovaţi şi repartiţia acestora pe tranşe de medii; (30) elaborează şi transmit Comisiei Naţionale de Bacalaureat, în termen de 10 zile de la încheierea sesiunii respective a bacalaureatului, raportul cu privire la rezultatele examenului.  +  Articolul 13 (1) Se stabilesc două tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen, în care se desfăşoară probele scrise, orale şi cele practice ale examenului şi centre zonale de evaluare, în fiecare centru de bacalaureat (de examen şi de evaluare) se organizează câte o comisie de bacalaureat, coordonată de un preşedinte numit de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului prin ordin al ministrului. (2) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:→ preşedinte - cadru didactic universitar de predare, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin ordin al ministrului;→ vicepreşedinte - inspector şcolar, director, profesor având gradul didactic I sau II;→ secretar - un cadru didactic. Pentru funcţia de secretar vor fi propuse cu precădere persoane care au competenţe în operarea pe calculator;→ membri - 3-5 profesori având gradul didactic I sau II; ca membri în comisiile de examen vor fi propuse cu precădere persoane care au capacitate organizatorică recunoscută şi competenţe în operarea pe calculator;→ profesori supraveghetori - câte doi supraveghetori, cadre didactice de altă specialitate decât cea la care se susţine proba, pentru fiecare sală în care se desfăşoară probe scrise de examen;→ profesori examinatori - câte doi profesori examinatori pentru fiecare disciplină de examen la care se susţin probe orale sau practice. Subcomisia de examen la disciplina Educaţie fizică şi sport este formată din 4 cadre didactice. Stabilirea numărului de profesori examinatori se va face astfel încât fiecare grupă de doi, respectiv patru (în cazul Educaţiei fizice şi sportului) profesori să examineze, de regulă, 100 de candidaţi. (3) Comisiile din centrele zonale de evaluare se compun din:→ preşedinte - cadru didactic universitar de predare, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin Ordin al Ministrului;→ vicepreşedinte - director de şcoală, director adjunct sau profesor cu gradul didactic I, persoane care au capacitate organizatorică recunoscută;→ secretar - un cadru didactic. Pentru funcţia de secretar vor fi propuse cu precădere persoane care au competenţe în operarea pe calculator; în funcţie de numărul de lucrări din centrul zonal de evaluare, pot fi propuşi mai mulţi vicepreşedinţi şi secretari în comisie;→ profesori evaluatori pentru fiecare disciplină de examen la care se desfăşoară probe scrise. Numărul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare, pe discipline, va fi stabilit în funcţie de numărul lucrărilor scrise care trebuie evaluate în centrul respectiv, prevăzând, de regulă, 100 de lucrări pentru fiecare pereche de profesori evaluatori. (4) Preşedinţii comisiilor de bacalaureat vor fi propuşi de către universităţi din rândul cadrelor didactice având titlul de doctor, recunoscute prin probitate şi competenţă profesională. Se va ţine cont de starea de sănătate a acestora, precum şi de calendarul activităţilor desfăşurate în cadrul examenului, fapt care presupune prezenţa şi activitatea preşedinţilor pe întreg parcursul zilei în centrul de bacalaureat. La selectarea preşedinţilor comisiilor, Comisia Naţională de Bacalaureat va ţine cont de activitatea desfăşurată în calitate de preşedinte de comisie de bacalaureat, în sesiunile anterioare ale examenului. (5) Vicepreşedinţii comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare vor fi numiţi de Comisia Naţională de Bacalaureat, fiind aleşi, prin tragere la sorţi, din lista propusă de comisiile judeţene de bacalaureat. (6) Membrii comisiilor din centrele de examen, profesorii supraveghetori, examinatori/evaluatori vor fi selecţionaţi din alte unităţi şcolare decât cele din care provin candidaţii arondaţi centrelor. Aceeaşi prevedere este valabilă şi pentru centrele de evaluare, exceptând situaţia în care, în judeţ, este organizat un singur centru de evaluare. În acest caz, profesorii vor fi selecţionaţi dintre cei care nu au predat la clasa a XlI-a în anul şcolar 2003-2004; (7) Lista profesorilor examinatori/evaluatori cuprinde profesori de specialitate care predau la liceu, având, de regulă, gradul didactic I sau II. În situaţii excepţionale, despre care va fi informată comisia naţională, pot fi numiţi ca profesori examinatori/evaluatori şi profesori ce predau la gimnaziu, având gradul didactic I sau II, care vor evalua în echipă cu un profesor de liceu. (8) Comisia judeţeană de bacalaureat stabileşte, prin tragere la sorţi, cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen sau de evaluare, cu excepţia preşedinţilor şi vicepreşedinţilor. Tragerea la sorţi se va efectua, în fiecare judeţ, cu cel mult două zile înainte de începerea examenului, în şedinţă publică, din lista aprobată de comisia judeţeană de bacalaureat, urmând ca inspectorul şcolar general să emită decizii scrise. Această listă se alcătuieşte la nivel judeţean pe baza listelor transmise de licee, cuprinzând numele profesorilor care doresc să participe la examenul de bacalaureat şi care în sesiunile anterioare au respectat prevederile metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor şcolare până la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune şi până la data de 15 iulie, pentru a doua sesiune de examen. Inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti) aprobă lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorţi cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea examenului. Lista aprobată va cuprinde cadre didactice cu prestanţă şi autoritate profesională şi morală. (9) Tragerea la sorţi se efectuează în şedinţă publică, iar repartizarea pe comisii a cadrelor didactice va fi consemnată într-un proces-verbal, în care se vor menţiona şi persoanele aparţinând societăţii civile care au participat. (10) Nu vor fi numite în comisiile de bacalaureat şi nu vor primi nici o sarcină legată de examen persoanele care au rude sau soţul/soţia în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor de bacalaureat vor da declaraţii scrise în acest sens, declaraţii care vor fi păstrate alături de celelalte documente de examen.  +  Articolul 14 (1) Numărul candidaţilor înscrişi într-o comisie de examen va fi de cel puţin 250; numărul de elevi pe centru va fi decis ţinând cont de desfăşurarea în condiţii optime a examenului, în cazuri excepţionale, bine motivate, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 250 de elevi, cu aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat. (2) Pentru centrele de examen care au arondate unităţi de învăţământ situate la distanţă mare de centru, se pot organiza subcomisii, având un efectiv de cel puţin 75 de candidaţi, care îşi pot desfăşura activitatea în altă localitate decât cea în care îşi are sediul centrul de examen. Pentru aceste subcomisii, ca şi pentru situaţiile în care o parte din candidaţi susţin proba în alt local decât cel în care îşi are sediul centrul de examen, va fi desemnat un membru al comisiei de examen care se va afla la locul desfăşurării probei, pe toată durata acesteia. Alături de acesta, va fi delegat, pe toată perioada desfăşurării examenului, şi un membru al comisiei judeţene de bacalaureat. (3) Centrele zonale de evaluare se organizează pentru minimum 750 de candidaţi. (4) Organizarea de comisii, subcomisii sau centre zonale de evaluare sub efectivul prevăzut nu se poate face decât în cazuri foarte bine justificate, cu aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat. (5) În a doua sesiune a examenului de bacalaureat, în cazul în care numărul total de candidaţi pe judeţ este mai mic decât 250, respectiv 750, comisia judeţeană va organiza un singur centru de examen, respectiv de evaluare, fără a mai solicita aprobarea Comisiei Naţionale.  +  Articolul 15Dacă numărul candidaţilor dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, aceştia vor fi, de regulă, repartizaţi de către comisia judeţeană, la centre de examen din alte localităţi, la care se organizează examenul de bacalaureat, în aceste cazuri, inspectoratul şcolar judeţean este obligat să asigure, pe toată durata examenului, cazarea candidaţilor care se prezintă prima sau a doua oară la bacalaureat.  +  Articolul 16De regulă, comisiile/subcomisiile se organizează pe profiluri, respectiv pe specializări, eventual în funcţie de limba de predare, în fiecare comisie sau subcomisie sunt înscrişi candidaţii în ordine alfabetică, indiferent de forma de învăţământ la care au absolvit ultima clasă - învăţământ de zi, seral sau cu frecvenţă redusă.  +  Articolul 17În comisiile organizate pentru candidaţii aparţinând minorităţilor naţionale care au studiat în limba maternă şi care solicită susţinerea probelor de examen în limba respectivă - la obiectele studiate în această limbă în liceu - vor fi numiţi profesori de specialitate care cunosc bine limba maternă a candidaţilor şi care au predat disciplina respectivă în limba maternă. Comisia judeţeană va desemna un profesor care a predat disciplina respectivă în limba maternă pentru a fi prezent la fiecare dintre probele pentru care sunt necesare traduceri, pentru a sprijini profesorii de specialitate la realizarea traducerii.  +  Articolul l8Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sunt următoarele: (1) organizează şi răspund de desfăşurarea examenului de bacalaureat în centrul respectiv; (2) preiau, sub semnătura preşedinţilor, de la directorul unităţii de învăţământ în care se află centrul de examen, documentele necesare desfăşurării examenului de bacalaureat. Conducerile unităţilor de învăţământ arondate centrului de examen răspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate, a listelor de înscriere la examenul de bacalaureat. Conducerea unităţii de învăţământ în care este organizat centrul de examen asigură condiţiile necesare organizării şi desfăşurării bacalaureatului - sălile de concurs, imprimatele pentru lucrările scrise, foto-copiatoare, fişete pentru păstrarea documentelor de bacalaureat în deplină siguranţă; (3) verifică autenticitatea actelor, respectarea condiţiilor de participare la examen şi întocmirea listelor de înscriere; (4) completează cataloagele de examen tipizate cu numele, iniţiala tatălui şi prenumele candidaţilor, disciplinele de examen pe care aceştia le susţin. Cataloagele de examen tipizate se completează în două exemplare identice: se numerotează şi se ştampilează fiecare pagină. (5) repartizează candidaţii pe săli, pentru probele scrise, în ordine alfabetică, afişează listele respective, cu 24 de ore înainte de prima probă, la avizierul liceului şi pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele; (6) preiau, la momentul desemnat de către comisia naţională sau de cea judeţeană, sub semnătura preşedintelui şi a unui membru al comisiei, subiectele şi baremele de evaluare, pe care le păstrează în condiţii de securitate deplină, la sediul unităţii de învăţământ în care se găseşte centrul de examen, în case de fier sau în fişete metalice sigilate. Comisiile vor respecta prevederile metodologiei în ceea ce priveşte păstrarea secretă a subiectelor şi a baremelor de evaluare, deschiderea acestora şi resigilarea lor; (7) sesizează imediat comisiei judeţene orice situaţie care impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) sau orice altă situaţie deosebită apărută în timpul desfăşurării examenului; (8) stabilesc, prin tragere la sorţi, repartizarea pe săli a cadrelor didactice supraveghetoare; (9) instruiesc cadrele didactice care asigură supravegherea în sălile de examen; (10) multiplică subiectele pentru proba scrisă, imediat după extragerea variantei de examen, sigilând apoi originalul; (11) distribuie candidaţilor subiectele multiplicate pentru probele scrise; (12) controlează, îndrumă şi asigură organizarea şi desfăşurarea corespunzătoare a probelor scrise; (13) controlează şi îndrumă activitatea tuturor persoanelor din centru care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului; (14) iau măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de bacalaureat sau se desfăşoară probele scrise de examen să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeţeană, de Comisia Naţională sau neprevăzute de prezenta metodologie; (15) alcătuiesc şi afişează lista alfabetică a candidaţilor pentru probele orale şi practice, cu precizarea orei la care trebuie să se prezinte candidaţii; (16) examinează candidaţii la probele orale şi la cele practice; trec rezultatele la probele orale, precum şi notele la probele practice în fişa individuală a candidatului;(l7) afişează zilnic rezultatele la probele orale şi la cele practice, precum şi rezultatele finale, la încheierea evaluării tuturor lucrărilor scrise; (18) transcriu în catalog rezultatele la probele orale, precum şi notele la probele practice; (19) transcriu în catalog notele obţinute la probele pe care candidaţii le-au susţinut în sesiunile anterioare şi pentru care aceştia au solicitat recunoaşterea în sesiunea respectivă, conform Art. 2, alin (2). Transcrierea în catalog a acestor note se face pe baza adeverinţelor depuse de candidaţi la înscriere. Adeverinţele rămân anexă la cataloagele de examen şi se păstrează permanent, ca şi acestea. Notele recunoscute din sesiunile anterioare se marchează în catalog cu un asterisc şi se va preciza, ca notă de subsol, că au fost obţinute în sesiunile anterioare; (20) prin preşedinte şi un membru al comisiei asigură transportul în deplină siguranţă şi predarea, cu proces-verbal la centrele zonale de evaluare, a lucrărilor scrise şi a cataloagelor de examen, completate cu numele candidaţilor şi denumirea probelor susţinute de aceştia; (21) preiau, de la centrele zonale de evaluare, cu ocazia predării lucrărilor scrise, baremele de evaluare şi de notare şi le afişează în centrul de examen, după încheierea probei scrise respective; (22) primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin preşedinte şi un membru al comisiei din centrul de examen, cataloagele completate cu notele obţinute de candidaţi, asigurând transportul acestora, în deplină siguranţă, la centrul de examen; (23) afişează listele cu rezultate, după primirea acestora de la centrele zonale de evaluare; (24) primesc eventualele contestaţii la probele scrise; (25) transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluarea iniţială; (26) afişează rezultatele definitive, după rezolvarea contestaţiilor la comisia de contestaţii; (27) întocmesc extrase din catalog, care cuprind situaţia la examen a candidaţilor proveniţi de la alte licee decât cel în care este organizat centrul de examen, şi le transmit liceelor respective, în vederea completării diplomelor de bacalaureat; (28) elaborează şi transmit comisiilor judeţene, în termen de 4 zile de la încheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acestuia; (29) predau directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul de examen, cu proces verbal, cataloagele şi celelalte documente întocmite pentru organizarea examenului.  +  Articolul l9Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare sunt următoarele: (1) preiau de la comisia judeţeană de bacalaureat, prin preşedinte şi vicepreşedinte, plicurile cu baremele de evaluare şi notare şi le păstrează în condiţii de securitate deplină, la sediul unităţii de învăţământ în care se găseşte centrul de evaluare, în case de fier sau în fişete metalice sigilate; (2) primesc, în zilele în care se susţin probe scrise, prin proces-verbal semnat de preşedinte şi de vicepreşedinte, lucrările scrise aduse de delegaţii de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate, şi predau acestora baremele de evaluare şi de notare, pentru a fi afişate în centrul de examen; (3) răspund de securitatea lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se află în centrul de evaluare; (4) evaluează lucrările scrise, respectând baremul de evaluare şi de notare; (5) calculează şi trec pe lucrări notele celor doi evaluatori şi nota finală; (6) transcriu în cataloage notele la fiecare probă scrisă, pentru fiecare candidat arondat centrului; (7) calculează mediile generale şi le trec în cataloagele de examen; (8) predau, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, cu proces-verbal, cataloagele de examen completate şi semnate de profesorii evaluatori, către delegaţii centrului de examen; (9) primesc, de la delegaţii centrelor de examen arondate centrului de evaluare, cererile candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluarea iniţială; (10) transmit către comisia de contestaţii, în deplină siguranţă, lucrările scrise sigilate, ale căror note iniţiale au fost contestate de către candidaţi / părinţi;(l1) primesc, de la comisia de contestaţii, lucrările scrise care au fost reevaluate de aceasta şi o copie de pe procesul verbal cuprinzând deciziile comisiei de contestaţii; (12) predau cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, lucrările scrise, borderourile de evaluare originale şi celelalte documente de examen, către directorul unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare.III. Înscrierea candidaţilor  +  Articolul 20(l) Înscrierea candidaţilor pentru bacalaureat se face la secretariatele liceelor, în perioada prevăzută în calendarul examenului, după cum urmează: a) pentru candidaţii din seria curentă, tabelele sunt întocmite de profesorii diriginţi, în conformitate cu evidenţele din licee; b) pentru candidaţii din anii precedenţi, înscrierea se face de secretarii liceului din centrul de examen la care este arondat liceul pe care candidaţii 1-au absolvit, pe baza actelor prezentate de aceştia (certificate de naştere şi, după caz, de căsătorie, foaia matricolă şi situaţia şcolară din clasele liceale). În situaţia schimbării domiciliului în altă localitate, menţionată ca atare în buletinul de identitate, candidaţii din seriile precedente se pot înscrie pentru a susţine bacalaureatul la un liceu de acelaşi profil, stabilit de comisia judeţeană de bacalaureat din judeţul în care se află noul domiciliu al candidatului. (2) candidaţii care au fost respinşi la bacalaureat în sesiunile anului 2003 sau în prima sesiune a anului 2004 şi care solicită recunoaşterea unor probe promovate în aceste sesiuni, vor prezenta la înscriere şi o adeverinţă, eliberată de liceul pe care candidatul 1-a absolvit, din care să reiasă rezultatele obţinute la examenul de bacalaureat în sesiunile menţionate. Adeverinţa va preciza, pentru fiecare sesiune, disciplinele susţinute şi notele obţinute la fiecare probă (a - f). În cazul în care candidatul nu s-a prezentat sau a fost eliminat la una sau mai multe probe, acest lucru va fi menţionat în adeverinţă. Adeverinţa va fi semnată de directorul şi secretarul unităţii de învăţământ absolvite şi va purta sigiliul acesteia.  +  Articolul 21Până la data de 15 martie, toţi elevii din clasele liceale terminale îşi vor exprima, în scris, opţiunile pentru obiectele de studiu prevăzute pentru probele la alegere, la care doresc să susţină bacalaureatul.  +  Articolul 22Directorii unităţilor de învăţământ liceal centralizează opţiunile şi transmit situaţia inspectoratelor şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti) până la data de l aprilie.  +  Articolul 23 (1) Inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti) centralizează opţiunile comunicate de licee şi transmit Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare necesarul de subiecte până la data de 15 aprilie pentru prima sesiune şi până la data de 25 iulie pentru a doua sesiune de examen. (2) Tabelele de înscriere la prima sesiune a examenului de bacalaureat, pentru absolvenţii din seria curentă, întocmite conform calendarului, se actualizează după încheierea semestrului al doilea (prin eliminarea candidaţilor corigenţi, repetenţi, cu situaţia neîncheiată sau exmatriculaţi) şi se transmit, în termen de trei zile de la încheierea cursurilor, semnate şi stampilate de director, centrului de examen la care şcoala este arondată. De corectitudinea datelor transmise centrului de examen, răspunde directorul unităţii de învăţământ la care candidaţii au absolvit cursurile liceale. (3) Pentru a doua sesiune de bacalaureat, înscrierea candidaţilor se face conform graficului anunţat. Pentru elevii de clasa a XlI-a, care susţin examene de corigentă se va stabili, în graficul corigentelor o zi specială de înscriere pentru sesiunea a doua de bacalaureat. Lista centrelor de examen, cu unităţile arondate, a centrelor zonale de evaluare şi lista cadrelor didactice din rândul cărora se vor desemna vicepreşedinţii comisiilor din centrele de evaluare se transmit în scris şi în format electronic la Direcţia Generală pentru învăţământ Preuniversitar, până la data de 25 iulie.IV. Conţinutul examenului  +  Articolul 24Disciplinele de studiu la care se organizează probele pentru bacalaureat sunt anunţate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Precizarea exactă a acestora, precum şi a programelor de examen se face printr-un ordin separat al ministrului.V. Stabilirea subiectelor pentru probele de examen  +  Articolul 25(l)Pentru fiecare probă scrisă se stabilesc variante de subiecte din care se alege, prin tragere la sorţi, numărul subiectului probei scrise şi al subiectului de rezervă. (2) Subiectele pentru probele de examen se realizează la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare şi se stabilesc ţinându-se seama de următoarele criterii: a) să fie în concordantă cu programele şcolare şi cu programele de bacalaureat aprobate şi publicate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului; b) să fie astfel formulate încât tratarea lor să angajeze cât mai multe posibilităţi de analiză, de abstractizare şi de generalizare din partea candidaţilor; c) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conţinutului programelor şcolare şi programelor de bacalaureat, pentru a fi tratate în timpul stabilit; d) să permită tratarea lor în timpul acordat candidaţilor pentru rezolvare: 3 ore; e) subiectele şi baremele se vor elabora astfel încât să se asigure unitatea de evaluare la nivel naţional.  +  Articolul 26 (1) Subiectele pentru probele orale se elaborează la nivel naţional şi cuprind teme (probleme) din programele pentru bacalaureat. Tematica şi cerinţele detaliate/subiectele vor fi făcute publice şi transmise inspectoratelor şcolare cu cel puţin 15 de zile înaintea începerii probelor. (2) Comisiile de examen vor asigura, prin profesorii examinatori, întocmirea biletelor de examene, în preziua începerii probelor orale. (3) Subiectele de pe biletele de examen vor avea un grad de complexitate care să permită tratarea lor integrală în maximum 10-15 minute.VI. Pregătirea sălilor, desfăşurarea probelor, evaluarea şi notarea  +  Articolul 27Sălile pentru susţinerea probelor vor fi, în prealabil, adaptate acestor activităţi, prin: a) dotarea corespunzătoare; b) eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe candidaţi în elaborarea răspunsurilor orale sau a lucrărilor scrise; c) afişarea pe uşa fiecărei săli a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în sala respectivă şi a prevederilor metodologiei care îi informează pe aceştia că pătrunderea în sală cu materiale ajutătoare, frauda sau tentativa de fraudă atrag după sine eliminarea din examen; d) afişarea, pe uşa fiecărei săli, a prevederilor din metodologie care îi informează pe elevi că subiectele rezolvate pe ciornă sau pe foaia cu subiectele fotocopiate nu se iau în considerare.Probele scrise  +  Articolul 28 (1) Înaintea intrării în săli, preşedintele comisiei din centrul de examen instruieşte supraveghetorii în legătură cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat, cu informaţiile pe care trebuie să le furnizeze candidaţilor aflaţi în săli. (2) La încheierea instructajului, participanţii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva, alături de celelalte documente ale examenului. (3) Repartizarea pe săli a personalului de supraveghere - cadre didactice de altă specialitate decât cea la care se susţine proba, din altă unitate de învăţământ decât cea din care provin candidaţii - se face de preşedintele comisiei, prin tragere la sorţi - câte doi pentru fiecare sală - în ziua fiecărei probe, cu trei sferturi de oră înainte de începerea acesteia, luându-se măsuri să nu rămână aceleaşi formaţii de supraveghere în zile diferite şi nici aceiaşi supraveghetori pentru aceleaşi săli, la probe diferite. (4) Supraveghetorii, care intră în săli după ce au fost instruiţi şi au semnat fişa de atribuţii, primesc din partea preşedintelui listele cu candidaţii, modelul de proces verbal de predare/primire a lucrărilor scrise, hârtie tipizată pentru lucrări şi hârtie ştampilată pentru ciorne. Numărul de coli de examen şi numărul de coli pentru ciorne primite pentru fiecare sală de examen vor fi consemnate în procesul verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare supraveghetor şi de preşedintele comisiei. (5) Se interzice supraveghetorilor să pătrundă în sală cu telefoane mobile, precum şi cu ziare, reviste, cărţi etc.  +  Articolul 29 (1) Accesul candidaţilor în săli este permis pe baza buletinului de identitate sau a paşaportului, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei. (2) Se interzice candidaţilor să pătrundă în sală cu orice fel de lucrări (manuale, dicţionare, notiţe, însemnări, tabele de logaritmi etc., cu excepţia celor prevăzute în mod expres în foaia cu subiectele de examen), care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Candidaţii pot introduce în săli şi folosi în timpul examenului acele materiale (dicţionar la disciplina Limba latină, planul de conturi la disciplina Contabilitate) a căror posibilitate de utilizare este menţionată explicit pe subiectul de examen. Profesorii supraveghetori vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea acestor dispoziţii duce la sancţionarea supraveghetorilor şi la eliminarea din sală a candidatului de către preşedintele comisiei de examen, indiferent dacă materialele respective au fost folosite sau nu. (3) Înainte de aducerea subiectelor în săli, supraveghetorii vor explica elevilor modul de desfăşurare a probei şi modul de completare a datelor personale pe foaia tipizată. Se va insista asupra faptului că rezolvarea subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizată şi că soluţiile scrise pe ciorne sau pe foaia cu subiecte nu se iau în considerare. (4) Candidaţii se aşează câte unul în bancă, în ordine alfabetică, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o coală de hârtie tipizată pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele şi completează citeţ celelalte date de pe colţul ce urmează a fi lipit. Colţul colii tipizate va fi lipit, după distribuirea subiectelor în săli, numai după ce cadrele didactice care supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce supraveghetorii semnează în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată.Pentru lipirea colţului lucrării se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete autocolante pentru toate centrele de examen din judeţ.Preşedintele comisiei va semna şi va pune stampila tip "Bacalaureat 2004 - C.E." peste colţul închis şi lipit al lucrării.Aceste operaţii se vor încheia înaintea ieşirii primului elev din săli. (5) înscrierea numelui candidatului pe foile tipizate în afara rubricii care se sigilează şi orice alte semne distinctive, care ar permite identificarea lucrării, atrag după sine anularea lucrării scrise respective. (6) Pentru ciorne, candidaţii vor primi coli obişnuite de hârtie, marcate cu stampila "Bacalaureat 2004 - C.E.".  +  Articolul 30 (1) După anunţarea variantei de subiect extrasă de Comisia Naţională, preşedintele şi membrii comisiei verifică dacă subiectele primite de la comisia judeţeană pentru respectiva probă scrisă au fost păstrate secrete. Un membru al comisiei extrage varianta anunţată, după care originalul se sigilează, se semnează de toţi cei prezenţi şi este păstrat în condiţii de securitate deplină în casa de fier sau în dulap metalic sigilat. La deschiderea subiectelor, se va alcătui un proces-verbal semnat de către toţi cei prezenţi. (2) Se multiplică subiectele în număr egal cu numărul candidaţilor, după care se introduc în plicuri care se sigilează, urmând să fie distribuite în săli. Candidaţii care susţin probele în limbile minorităţilor naţionale vor primi simultan atât subiect în limba maternă cât şi subiect în limba română. (3) Nici un membru al comisiei nu poate părăsi centrul de examen şi nu poate comunică în exterior conţinutul subiectelor de examen până la încheierea probei. Candidaţii pot părăsi centrul de examen cel mai devreme după o oră şi jumătate de la distribuirea subiectelor în săli. (4) Supraveghetorii de săli primesc plicurile cu subiecte de la preşedinte, vicepreşedinte sau un membru al comisiei, verifică integritatea acestora, le deschid şi distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat. La încheierea acestor operaţii, începe rezolvarea subiectelor de către candidaţi. (5) Punctajul acordat fiecărui subiect se va transmite candidaţilor o dată cu subiectul, iar baremul de evaluare va fi afişat la avizierul unităţii de învăţământ după încheierea probei scrise. (6) Comisia de examen va lua toate măsurile pentru a pregăti în mod corespunzător operaţia de multiplicare, astfel încât să fie asigurat în cel mai scurt timp posibil un subiect pentru fiecare candidat.  +  Articolul 31(l) Preşedintele, vicepreşedintele sau un membru al comisiei verifică, în toate sălile de examen, dacă subiectele multiplicate pentru fiecare candidat sunt complete.Dacă subiectele se traduc în limbi ale minorităţilor naţionale, se verifică acelaşi lucru şi pentru subiectele traduse. (2) Nu este permis preşedintelui, vicepreşedintelui şi membrilor comisiei să dea elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor, să facă modificări ale subiectelor sau baremelor. Orice nelămurire legată de subiecte se va discuta direct cu Comisia Naţională; (3) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, nici un candidat nu mai poate intră în sală şi nici un candidat nu poate părăsi sala, decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de predarea acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă. (4) În cazuri excepţionale, dacă un candidat se simte rău şi solicită părăsirea temporară a sălii, el va fi însoţit de unul dintre profesorii care supraveghează, până la înapoierea în sala de examen.  +  Articolul 32(l) Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de trei ore, socotit din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. (2) Pentru elaborarea lucrării scrise, candidaţii vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor vor folosi numai creion negru. (3) Se interzice folosirea, în timpul probelor scrise, a minicalculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul. Nu se va folosi altă hârtie decât cea distribuită candidaţilor de supraveghetori. Fiecare candidat va primi atâtea coli tipizate câte îi sunt necesare. (4) Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală, în cazul în care unii candidaţi, din diferite motive (corectări numeroase şi greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere), doresc să-şi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Acest lucru va fi consemnat de către supraveghetori în procesul-verbal de predare/primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează pe loc de către supraveghetori, menţionându-se pe ele "anulat", se semnează de cei doi supraveghetori şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise. (5) Fiecare candidat va primi atâtea coli de ciornă câte îi sunt necesare.  +  Articolul 33(l) În timpul desfăşurării probelor scrise, supraveghetorii de săli nu dau candidaţilor nici o indicaţie, nu discută între ei şi nu rezolvă subiectul de examen. Unul dintre supraveghetori stă în faţa clasei, celălalt în spatele ei şi nu au alte preocupări în afară de supraveghere, în cazul în care aceştia încalcă aceste dispoziţii, preşedintele comisiei poate decide înlocuirea lor şi, dacă este cazul, face şi propuneri de sancţionare. (2) În timpul desfăşurării probelor scrise, supraveghetorii de săli răspund de asigurarea ordinii şi liniştii în sala de clasă, de respectarea de către candidaţi a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Supraveghetorii au obligaţia să verifice dacă elevii au pătruns în sală cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea subiectelor de examen şi să ia măsurile ce se impun. De asemenea, supraveghetorii nu permit candidaţilor să comunice în nici un fel între ei şi sesizează preşedintele comisiei asupra oricărei încălcări a metodologiei. (3) În timpul desfăşurării probelor scrise, în sălile de examen au voie să între numai: a) Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei din centrul de examen; b) membrii comisiei din centrul de examen; c) persoane împuternicite cu delegaţie de către Comisia Naţională de Bacalaureat sau comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat pentru a controla desfăşurarea bacalaureatului.  +  Articolul 34(l) Pe măsură ce îşi încheie lucrările, candidaţii le predau supraveghetorilor. (2) La expirarea celor trei ore acordate, candidaţii predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Ultimii trei candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări. (3) La predarea lucrărilor, supraveghetorii barează spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini, şi îl trec în procesele-verbale de predare-primire pe care le semnează candidaţii, precum şi în rubrica prevăzută pe prima pagină a lucrării. (4) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi se păstrează în centrul de examen. (5) Supraveghetorii duc lucrările scrise din sala de examen la sala în care se află preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei şi le predau acestora, sub semnătură. Aceştia verifică dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnăturilor din procesul verbal de predare a lucrărilor scrise şi dacă numărul de pagini al fiecărei lucrări coincide cu cel înscris pe lucrare şi în procesul verbal. (6) Pe măsură ce se încheie susţinerea probelor scrise, toate lucrările scrise se transportă şi se predau, de către preşedinte şi un membru al comisiei centrului de examen, pe bază de proces-verbal, preşedintelui şi vicepreşedintelui din centrul zonal de evaluare. După încheierea ultimei probe, se predau la centrul zonal de evaluare şi cataloagele de examen, în două exemplare.  +  Articolul 35(l) Preşedintele şi vicepreşedintele din centrul zonal de evaluare primesc, pe bază de proces-verbal, lucrările scrise aduse de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate. (2) Toate lucrările de la aceeaşi disciplină, din cadrul aceleiaşi probe de examen, având acelaşi tip de subiect, sunt amestecate de către preşedintele şi vicepreşedintele comisiei de corectare, apoi sunt grupate în seturi şi numerotate de la l la n. De regulă, seturile cuprind 100 de lucrări.Seturile de lucrări se introduc în dosare (plicuri), după ce pe fiecare lucrare s-a scris şi numărul de ordine al dosarului (plicului). (3) Dosarele cu lucrările numerotate sunt predate de preşedinte sau de vicepreşedinte, cu proces-verbal de predare-primire, pentru corectare, profesorilor corectori desemnaţi de preşedinte. Procesul verbal conţine data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrări, disciplina de examen, numărul lucrărilor predate/preluate şi numerele de ordine ale acestora. Profesorii evaluatori nu vor cunoaşte de la care centru de examen provin lucrările pe care trebuie să le evalueze. (4) Evaluarea şi notarea lucrărilor scrise se efectuează de cei doi profesori evaluatori, în mod obligatoriu în încăperi separate, stabilite de preşedintele comisiei, în fiecare sală se află cel puţin trei profesori evaluatori. Schimbarea lucrărilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenta preşedintelui sau a vicepreşedintelui comisiei. Pe perioada evaluării au voie să între în săli, în afara evaluatorilor înşişi, doar preşedintele şi vicepreşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti), preşedintele şi vicepreşedintele centrului de evaluare, reprezentanţii Comisiei Naţionale de Bacalaureat, persoane împuternicite cu delegaţie de către comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) pentru a controla desfăşurarea bacalaureatului. (5) Fiecare lucrare se evaluează şi se apreciază de fiecare evaluator, separat, cu note de la 10 la l, respectându-se baremele de evaluare şi notare stabilite de Comisia Naţională. Greşelile vor fi evidenţiate prin subliniere cu pix, stilou sau creion de culoare roşie.Evaluarea şi notarea pe baza baremului se înregistrează în borderouri separate pentru fiecare evaluator. (6) Zilnic, după terminarea programului de evaluare şi de notare, seturile de lucrări şi borderourile individuale de notare (închise în plicuri sigilate) se predau, cu proces-verbal asemănător celui de la punctul (3), preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi păstrate în case de fier sau dulapuri metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se păstrează în acelaşi regim cu lucrările scrise.Cheile şi sigiliul de la fişetele în care sunt depozitate lucrările scrise şi celelalte documente de bacalaureat vor fi păstrate separat de către preşedinte şi de unul dintre vicepreşedinţi.  +  Articolul 36 (1) După încheierea de către ambii profesori a acţiunii de evaluare şi de notare, borderourile întocmite şi semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate preşedintelui comisiei o dată cu lucrările evaluate. După ce preşedintele comisiei se asigură că între notele acordate de cei doi profesori evaluatori este o diferenţă de cel mult un punct, notele obţinute se trec pe fiecare lucrare în parte, cu cerneală roşie, de profesorii evaluatori şi se semnează de aceştia. Media finală se trece pe lucrare, în prezenţa profesorilor evaluatori, de către preşedintele comisiei. Preşedintele comisiei verifică media finală, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire şi semnează alături de evaluatori. (2) În cazul în care se constată o diferenţă mai mare de un punct între notele celor doi evaluatori, preşedintele repartizează lucrarea spre reevaluare unui alt profesor de specialitate care, în prezenţa profesorilor evaluatori iniţiali, stabileşte nota finală a lucrării. Nota dată la reevaluare este nota care se trece pe lucrare; sub notă vor semna cei trei evaluatori şi preşedintele comisiei. Numărul setului şi numărul de ordine al lucrărilor care necesită a treia evaluare este consemnat într-un proces-verbal, semnat de cei amintiţi anterior.  +  Articolul 37 (1) După ce toate lucrările scrise au fost evaluate şi notate, acestea se deschid, în prezenţa preşedintelui, a vicepreşedintelui din centrul de evaluare şi a profesorilor evaluatori de la disciplina respectivă, iar notele finale se înregistrează imediat în cataloagele de examen de către secretari, cu cerneală albastră sau neagră. (2) Eventualele corectări ale erorilor de transcriere a notelor finale în cataloage de examen se fac numai cu cerneală roşie, de către persoana din comisie care a greşit, sub semnătură, iar preşedintele comisiei contrasemnează şi ştampilează. (3) Cataloagele completate cu notele de la probele scrise şi media generală, semnate de profesorii evaluatori la rubrica prevăzută în acest scop şi de preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei de evaluare pe fiecare pagină, se predau, cu proces verbal, preşedintelui şi celui de al doilea delegat al comisiei din centrul de examen, pentru a fi transportate la centrul respectiv.Probele orale şi practice  +  Articolul 38 (1) Candidaţii intră în sala de examen în ordinea afişată, respectându-se ora prevăzută pentru fiecare grupa. Comisia de bacalaureat verifică identitatea fiecărui candidat. (2) Candidatul la probele orale extrage un bilet şi primeşte hârtie ştampilată pentru ciornă. El are dreptul să ia un al doilea bilet, caz în care nota va fi scăzută cu două puncte. (3) Pentru elaborarea răspunsurilor se acordă fiecărui candidat l5 - 20 de minute. (4) Examinarea orală se realizează de către cei doi profesori examinatori membri ai comisiei. Profesorii examinatori pot interveni cu întrebări lămuritoare sau suplimentare, de regulă după ce candidatul şi-a prezentat răspunsurile.  +  Articolul 39 (1) Fiecare profesor examinator evaluează răspunsul candidatului de la probele orale cu note întregi de la l la 10, în funcţie de punctajul orientativ de evaluare. Dacă baremul conduce la punctaje fracţionare, acestea se rotunjesc la cel mai apropiat întreg (în cazul fracţiunilor de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului). Punctajul de evaluare va fi consemnat pe borderourile individuale ale profesorilor examinatori. (2) Dacă între notele celor doi examinatori există o diferenţă de cel mult un punct, atunci se calculează nota finală la proba orală respectivă, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire din notele acordate de cei doi examinatori. Preşedintele comisiei mediază situaţiile în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mare de un punct şi hotărârea sa, fundamentată pe punctajul acordat candidatului de cei doi examinatori, este definitivă. Situaţiile în care este necesară medierea preşedintelui sunt consemnate într-un proces verbal, la care se ataşează copii de pe evaluările celor doi examinatori. (3) Fiecare profesor trece în borderou nota acordată, iar preşedintele nota finală.Nota finală la examenul oral se trece în catalog şi în fişa individuală a candidatului, cu semnătura celor doi profesori examinatori. Fişa se înmânează candidatului după consemnarea notei la fiecare probă orală. (4) După susţinerea probei orale, candidatul predă biletul de examen şi ciorna semnată. (5) Un candidat se consideră promovat la proba orală dacă a obţinut minimum nota finală 5 (cinci) la respectiva probă. În caz contrar, candidatul este declarat "respins" la proba orală respectivă Candidatul care a fost declarat "respins" la o probă orală este declarat "respins" la examenul de bacalaureat şi nu mai participă la probele următoare.  +  Articolul 40Desfăşurarea probelor orale are caracter public, în unele situaţii, preşedintele poate dispune întreruperea examinării şi eliminarea din sală a persoanelor cu atitudine şi comportament necorespunzătoare.  +  Articolul 41Notele de la probele practice se trec în fişa individuală a candidatului, imediat după încheierea susţinerii probei de către acesta. Apoi, fişa se înmânează candidatului.VII. Stabilirea şi comunicarea rezultatelor  +  Articolul 42(l) După încheierea probelor din cadrul examenului de bacalaureat şi după evaluarea şi notarea tuturor lucrărilor scrise, se comunică rezultatele finale pentru toţi candidaţii. (2) Pentru fiecare candidat care a obţinut note de promovare (cel puţin cinci) la toate probele orale, scrise sau practice de examen, se calculează media generală de bacalaureat ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele obţinute la probele orale, scrise sau practice de examen. (3) Nu se calculează media generală pentru candidaţii care nu au promovat una sau mai multe probe, care nu s-au prezentat la toate probele sau care au fost eliminaţi la o probă. (4) Este declarat reuşit candidatul care îndeplineşte simultan următoarele condiţii: a obţinut cel puţin nota 5 la fiecare probă orală, scrisă sau practică de examen şi are media generală minimum 6,00.Pentru candidaţii care obţin media generală 5,99, se rotunjeşte media generală la 6,00. (5) Candidaţii care nu îndeplinesc simultan condiţiile menţionate la alin.(4) sunt declaraţi respinşi sau, după caz, neprezentaţi sau eliminaţi din examen. (6) Candidaţilor declaraţi respinşi, neprezentaţi sau eliminaţi li se consemnează aceasta pe foaia matricolă. Menţiunea respectivă se va face şi în registrul matricol, în cazul candidaţilor proveniţi de ia alte unităţi de învăţământ, comisia de examen va anunţa în scris rezultatul la liceul de unde provine candidatul. (7) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale bacalaureatului se întocmesc şi se afişează liste nominale care cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, notele obţinute la fiecare probă scrisă, practică sau orală, media generală şi rezultatul final ("reuşit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen"). Un candidat se consideră neprezentat dacă a absentat la cel puţin una dintre probele de examen; (8) Pentru candidaţii care au solicitat recunoaşterea unor probe promovate în sesiunile anterioare, în lista menţionat la alin.(7), notele recunoscute din sesiunile anterioare se marchează cu un asterisc şi se precizează, ca notă de subsol, faptul că au fost obţinute în sesiunile anterioare.  +  Articolul 43Pentru candidaţii proveniţi de la alte licee decât cel în care este organizat centrul de examen, comisia de examen întocmeşte extrase din catalog, care cuprind situaţia lor la examen şi le transmit liceelor respective, în vederea completării diplomelor de bacalaureat.VIII. Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor  +  Articolul 44(l) Nu se admit contestaţii la probele orale şi practice (cu excepţia probei de dicteu melodic şi armonic, de Ia profilul artistic - muzică). (2) Contestaţiile la probele scrise se depun şi se înregistrează la centrul de examen, în ziua prevăzută de graficul de desfăşurare a examenului de bacalaureat. (3) Preşedintele, împreună cu un membru al comisiei din centrul de examen, primesc contestaţiile şi le înregistrează. (4) Cererile prin care se contestă notele obţinute la evaluarea iniţială, însoţite de un borderou în care se precizează numele contestatarilor şi disciplina/disciplinele pentru care este depusă contestaţia se înaintează comisiei din centrul zonal de evaluare, de un delegat al comisiei din centrul de examen. (5) După primirea de la centrele de- examen a cererilor prin care se contestă notele obţinute la evaluarea iniţială, în centrul zonal de evaluare, lucrările candidaţilor care au depus contestaţii se închid, pentru a deveni secrete, în ceea ce priveşte centrul de examen, numele candidatului şi notele acordate; se aplică ştampila Bacalaureat 2004 - C.Z.E. şi se înaintează, prin delegat, comisiei de contestaţii, singura în măsură să acorde o nouă notă lucrării. Secretizarea se va face, în tot judeţul, cu acelaşi tip de hârtie pusă Ia dispoziţie de comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat.Totodată, se transmite un borderou în care se menţionează proba de examen, disciplina, tipul de subiect, numărul de ordine al lucrărilor şi numărul de pagini pentru fiecare lucrare. (6) Comisia Naţională de Bacalaureat poate stabili organizarea de centre de contestaţii la nivel regional, în acest caz, componenţa comisiei de contestaţii va fi stabilită de Comisia Naţională, prin consultarea comisiilor judeţene. (7) Comisia Naţională de Bacalaureat va stabili şi va transmite comisiilor judeţene de bacalaureat în ce judeţ trebuie transmise lucrările pentru contestaţii. Comisia judeţeană de bacalaureat transmite, la comisia de contestaţii indicată de Comisia Naţională de Bacalaureat, lucrările ale căror note iniţiale au fost contestate în centrele de examen din judeţ.  +  Articolul 45(l) Comisiile Judeţene (a municipiului Bucureşti) de Contestaţii au următoarea componenţă:→ preşedinte - inspector şcolar general adjunct al judeţului respectiv, altul decât cel numit eventual în Comisia judeţeană de bacalaureat (a municipiului Bucureşti);→ vicepreşedinte - inspector şcolar de specialitate;→ l-2 secretari - inspectori şcolari, cadre didactice;→ membri - câte doi profesori pentru fiecare disciplină şi pentru maximum 100 de lucrări contestate. (2) în fiecare an, membrii Comisiei de Contestaţii vor fi alţi profesori decât cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la sorţi, dintr-o listă de profesori recunoscuţi pentru competenţa profesională şi probitatea lor morală. La dosarul comisiei judeţene se vor afla atât decizia de numire a profesorilor evaluatori din comisia de contestaţii din anul curent, cât şi a celor din anul precedent.  +  Articolul 46(l) Comisiile judeţene (a municipiul Bucureşti) sau regionale de contestaţii reevaluează lucrările primite şi acordă note lucrărilor contestate, conform baremelor pentru probele scrise. (2) Pentru lucrările care au primit la comisia de evaluare note de până la 9,50, nota acordată iniţial se modifică, prin creştere sau descreştere, dacă între nota iniţială şi nota acordată de comisia de contestaţii se va constata o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte. Dacă diferenţa dintre cele două note este mai mică de 0,50 puncte, nota iniţială rămâne neschimbată. (3) Pentru lucrările care au primit iniţial cel puţin nota 9,50, nota definitivă este nota acordată de comisia de contestaţii. (4) Deciziile comisiei judeţene sau regionale de contestaţii sunt definitive, după validarea lor de către preşedintele comisiei. Aceste decizii se consemnează într-un proces-verbal care este semnat de către toţi membrii comisiei. (5) Lucrările scrise se restituie comisiilor din centrele de evaluare, împreună cu o copie de pe procesul verbal. O copie a procesului verbal în care sunt consemnate deciziile comisiei de contestaţii este predată delegatului fiecărui centru de examen care a înaintat cereri de reevaluare a lucrărilor scrise. Borderourile de corectare de la comisia de contestaţii şi procesul-verbal se păstrează la sediul inspectoratului şcolar respectiv timp de doi ani. (6) În cazul în care se constată diferenţe mai mari de 1,50 puncte - în plus sau în minus - între nota iniţială şi nota de la contestaţii, inspectoratele şcolare analizează situaţia în termen de 30 zile de la terminarea contestaţiilor, consultând profesorii evaluatori din ambele comisii (cea din centrul zonal de evaluare şi cea de la contestaţii) şi decid sancţionarea celor vinovaţi. Comisia Naţională va fi înştiinţată de sancţiunile aplicate, până la data de l noiembrie a anului în care s-a desfăşurat examenul. (7) În perioada de evaluare a probelor scrise sau ulterior, Comisia Naţională de Bacalaureat poate desemna, după caz, comisii de reevaluare prin sondaj a unui număr de lucrări, urmărindu-se corectitudinea respectării baremelor. Comisia Naţională propune inspectoratelor şcolare sancţiuni, în cazul constatării unor nereguli flagrante.  +  Articolul 47 (1) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen operează în cataloage schimbările care se impun după aflarea rezultatelor la contestaţii, recalculează, după caz, media generală de bacalaureat şi rectifică în mod corespunzător rezultatul examenului. (2) Rezultatele la contestaţii se comunică celor în drept prin afişare la avizierul centrului de examen, conform graficului.IX. Dispoziţii finale  +  Articolul 48Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare şi din comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) au obligaţia să informeze telefonic în cel mai scurt timp Comisia Naţională cu privire la neregulile care apar în organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului, precum şi despre neprezentarea unor preşedinţi, în vederea înlocuirii acestora.  +  Articolul 49 (1) Toate documentele întocmite în centrul de examen pentru bacalaureat se păstrează în arhiva unităţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen, până la sfârşitul anului şcolar următor, cu excepţia cataloagelor, care se păstrează permanent. (2) Subiectele care se deschid la comisiile din centrele de examen se vor introduce în plicuri care vor purta pe ele semnăturile preşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi ştampilate şi se vor păstra timp de un an în arhiva unităţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen. (3) Lucrările scrise şi borderourile de notare, autentificate de preşedinţii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces verbal, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare şi se păstrează până la sfârşitul anului şcolar următor.Art. 50 (1) Diplomele de bacalaureat se completează cu datele din cataloagele de examen numai de către secretarii liceelor la care absolvenţii au promovat ultima clasă şi vor fi semnate de preşedintele comisiei din centrul de examen în termen de cel mult 15 de zile de la terminarea examenului de bacalaureat. (2) În cazuri excepţionale, diplomele pot fi semnate de către preşedintele comisiei judeţene de bacalaureat.  +  Articolul 51 (1) Raportul comisiei judeţene privind rezultatele examenului de. bacalaureat organizat şi desfăşurat în liceele din judeţ se transmite, prin delegat sau prin poştă, la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - Direcţia Generală pentru învăţământ Preuniversitar, în două exemplare, în termen de 10 de zile de la afişarea rezultatelor.Raportul va cuprinde: a) situaţia numerică a tuturor candidaţilor, pe ansamblu şi la fiecare probă de examen; situaţia elevilor promovaţi, pe tranşe de medii. (Anexele nr. 9 şi 10); b) semnalarea situaţiilor deosebite - folosirea subiectelor de rezervă, înlocuirea unor preşedinţi şi a unor membri ai comisiei; c) aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere al complexităţii, al concordanţei cu programele şcolare, asupra modului în care subiectele au solicitat capacităţile intelectuale ale candidaţilor etc.; d) sugestii şi soluţii pentru perfecţionarea organizării şi a desfăşurării examenului de bacalaureat; e) analiza modului de desfăşurare a contestaţiilor şi rezultatele statistice ale acestora, concluzii şi propuneri; f) informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeţeană a decis să-i retragă dreptul de a participa la examenele naţionale. (2) Un exemplar al raportului va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ. (3) Anexele 9 şi 10 vor fi trimise şi prin poşta electronică la Direcţia de Informatizare din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, în termen de 10 de zile de la afişarea rezultatelor.  +  Articolul 52 (1) Până la data de l noiembrie, inspectoratele şcolare vor alcătui un raport special despre examenul naţional de bacalaureat din anul în curs, care va fi trimis în copie şi la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Un exemplar al raportului anual va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ. (2) Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfăşurării acestui examen, inclusiv date despre eşantioanele de lucrări reevaluate la decizia comisiei naţionale sau judeţene. Comisia judeţeană va decide reevaluarea de lucrări la cel puţin trei discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat. Numărul minim de lucrări reevaluate la o disciplină va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrărilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona evaluarea eşantioanelor şi vor prezenta în scris inspectorului general concluziile acestei reevaluări, în urma reevaluării, inspectorul şcolar general poate propune, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului Personalului Didactic şi prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeţeană a decis să-i retragă dreptul de a participa la examenele naţionale.  +  Articolul 53 (1) Respectarea întocmai a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat este obligatorie pentru toate persoanele implicate în examen. (2) Orice abatere comisă şi dovedită cu probe se sancţionează după cum urmează: a) candidaţii care în timpul desfăşurării probelor de examen au introdus în sălile de examen materiale ajutătoare sau mijloace electronice, sau care sunt surprinşi copiind ori transmiţând soluţii ale subiectelor sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă; b) cadrele didactice care, în timpul desfăşurării examenului, comit fapte cu caracter infracţional (furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări) sau au manifestări care atestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor de supraveghetor (tolerarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ale candidaţilor, părăsirea nejustificată a sălii de examen şi altele) vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic, sau, după caz, ale Codului penal; aceste cadre didactice vor fi imediat înlocuite din comisie şi li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile următoare; c) profesorii evaluatori care săvârşesc fapte cu caracter infracţional (înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări, modificări de note etc.) sau care manifestă neglijenţă în îndeplinirea răspunderilor de examinator/evaluator se sancţionează conform prevederilor Statutului personalului didactic şi, după caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice H se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile următoare. (3) Procedura de sancţionare, pentru abaterile personalului didactic menţionate în prezenta metodologie, se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. l17-123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Punctul de plecare al cercetării este procesul-verbal alcătuit de organele de control, în baza aceluiaşi proces verbal, inspectoratul şcolar propune sancţiunea. Inspectoratul şcolar va face comunicare scrisă către unitatea de învăţământ de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizează abaterea constatată şi propunerea de sancţionare. Abaterile săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile pentru examenele de capacitate şi de bacalaureat vor fi luate în considerare la acordarea calificativului anual. (4) Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfăşurarea activităţii unei comisii de bacalaureat aduce după sine diminuarea cu 20 - 70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli grave duce la înlocuirea din comisie a vinovaţilor, în cazul înlocuirii din comisie, pentru abateri grave, persoana înlocuită nu va mai primi indemnizaţia cuvenită respectivei funcţii din comisia de bacalaureat.  +  Articolul 54Candidaţii care au fost înscrişi fără a îndeplini condiţiile legale de înscriere la examen sau care au beneficiat de părtinire frauduloasă, constatată de organele în drept, sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă, sau, după caz, acestora li se anulează diploma.  +  Articolul 55(l) La organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului în liceele (secţiile de liceu) pentru elevii cu deficienţe vizuale, motorii şi auditive se fac următoarele precizări speciale: a) Pentru un număr de candidaţi care corespunde cel puţin efectivului unei clase speciale de liceu se organizează subcomisii de bacalaureat. b) Preşedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/secţie) va fi, de regulă, un cadru didactic universitar cu specialitatea psiho - pedagogie specială, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, având una dintre specialităţile menţionate anterior. c) Comisiile de bacalaureat vor asigura condiţii de egalizare a şanselor pentru candidaţii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective. (2) Exemple de asemenea adaptări sunt:● asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico - gesticular la elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);● mărirea cu 1-1,5 ore a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidaţii cu deficienţe fizice (motorii) sau vizuale;● asigurarea scrisului cu caractere mărite la candidaţii ambliopi;● transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor corespunzătoare subiectelor de examen afişate/prezentate vizual;● realizarea probei scrise prin dictarea conţinutului acesteia, de către candidatul cu deficienţe, către un profesor asistent, de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă. (3) Candidaţii cu deficienţe din licee obişnuite pot beneficia, după caz, de prevederile punctului anterior, în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinţe medicale. Acolo unde nu se pot realiza condiţii de egalizare a şanselor, candidaţii vor fi orientaţi spre comisia de bacalaureat dintr-un liceu special. (4) Comisia Naţională de Bacalaureat poate aproba şi alte proceduri de susţinere a examenului de bacalaureat pentru candidaţii cu deficienţe/handicap, la propunerea comisiilor judeţene.  +  Articolul 56În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat, temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, comisiile judeţene de bacalaureat pot organiza susţinerea probelor la locul imobilizării, simultan cu toţi candidaţii din ţară. Organizarea acestor probe se face cu avizul comisiei naţionale, la cererea candidatului şi în baza unui document medical care să ateste imposibilitatea deplasării.  +  Articolul 57Se interzice cu desăvârşire colectarea unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţii acestora sau de la orice persoană care are rude în rândul candidaţilor la bacalaureat. Cei dovediţi încălcând aceasta dispoziţie vor fi sancţionaţi conform Statutului personalului didactic sau Codului Penal, după caz.------------------