MOŢIUNE nr. 1 din 14 noiembrie 2000pentru a interzice Fondului Proprietăţii de Stat dreptul de a semna contracte de privatizare până la punerea în aplicare a Hotărârii Senatului nr. 38 din 17 octombrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 23 octombrie 2000, sau până la constituirea noului guvern rezultat din alegerile din 26 noiembrie 2000, în condiţiile în care toate procedurile de privatizare, precum şi contractele încheiate cu firmele de consultanţa rămân valabile.
EMITENT
  • SENATUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 15 noiembrie 2000



    Senatul adoptă prezenta moţiune.1. Membrii grupurilor parlamentare şi senatorii independenţi semnatari considera ca privatizarea este o componenta esenţială a construirii unei economii concurentiale de piaţa şi trebuie să fie un proces benefic pentru ansamblul societăţii româneşti atât din punct de vedere economic, cat şi social. Privatizarea nu trebuie să fie un scop în sine, ci un mijloc transparent de creştere şi eficientizare economică, de absorbţie a forţei de muncă, adică opusul a ceea ce se petrece în ultima vreme: vânzarea unor societăţi la preţuri simbolice, disponibilizari masive de personal, inchideri de societăţi comerciale anterior profitabile, pierderea unor pieţe de desfacere în favoarea unor concurenţi ai produselor româneşti.2. Fondul Proprietăţii de Stat a desfăşurat sistematic acţiuni ilegale de înstrăinare a capitalului de stat, extrem de păgubitoare pentru avutia naţionala, prin: propunerea unor preţuri de oferta mai mici decât cele stabilite de piaţa; selectarea ofertelor în funcţie de interesele clientelei politice ale actualei puteri; evitarea sau trucarea licitaţiilor; lipsa oricărui control în perioada postprivatizare; interzicerea controlului instituţiilor specializate asupra activităţii Fondului Proprietăţii de Stat.3. Climatul economic nefavorabil, legislaţia instabila şi corupţia extinsă au alungat din România marii investitori, asa cum arata toate rapoartele instituţiilor europene şi mondiale. Dovada este data de faptul ca adevaratii investitori străini nu sunt interesaţi de procesul de privatizare din România, asa cum este el promovat în momentul de faţa.4. În ultimul timp caracterul ilegal şi daunator interesului naţional al activităţii Fondului Proprietăţii de Stat se agravează, manifestările ilegale concretizandu-se într-un adevărat jaf al economiei.Se fac încercări disperate pentru grabirea şi privatizarea la orice preţ, până în luna decembrie 2000, a unor societăţi comerciale - care funcţionează cu bune rezultate economice şi financiare - din domeniul industriei, agriculturii, transporturilor, din sistemul bancar, al asigurărilor şi, în mod special, ALRO Slatina, Petromidia, TAROM, SIDEX, multe întreprinderi cu profil viticol şi altele.5. Guvernul Isarescu sprijină acţiunile frauduloase, adoptând o serie de acte normative pentru scutirea sau reducerea debitelor curente şi a majorărilor de întârziere pe care societăţile care se privatizează le au către statul român. Acest lucru se adauga reesalonarilor de datorii pe care miniştrii P.N.T.C.D., P.N.L., P.D. le-au acordat societăţilor economice conduse de persoane aparţinând clientelei lor politice.6. Consideram ca se impune ca toate privatizarile aflate în proces de negociere cu firme de reputaţie internationala, având potenţial financiar şi tehnologic ridicat, să fie supuse controlului Curţii de Conturi, iar încheierea oricărui alt contract de privatizare să fie suspendată până la constituirea noului Parlament rezultat din alegerile din 26 noiembrie 2000 şi până la acordarea încrederii Guvernului de către Parlament.Semnalam pe aceasta cale eventualilor parteneri străini ca pot, fără ştiinţa lor, să fie atrasi în perioada campaniei electorale în acţiuni de privatizare ilicite.7. În ultimele doua luni dinaintea alegerilor Guvernul este preocupat de restructurarea activităţii societăţilor naţionale şi a regiilor autonome, dar nu prin măsuri care să conducă la rezultate economico-financiare mai bune şi, implicit, la reducerea preţurilor şi tarifelor plătite de populaţie pentru produsele şi serviciile prestate de acestea, ci prin vânzarea unor active aflate în patrimoniul acestora.Aceasta constituie încă o dovadă ca interesul ministrilor P.N.T.C.D., P.D. şi P.N.L. nu a fost reforma structurală pentru care ar fi avut timp 4 ani, ci, dimpotriva, promovarea unei gestiuni care să le permită - şi prin vânzarea de active ale regiilor - în acest moment, afaceri clientelare.8. Raportul Comisiei senatoriale de ancheta privind activitatea Fondului Proprietăţii de Stat, adoptat de Senatul României prin Hotărârea nr. 38 din 17 octombrie 2000, a evidenţiat grave încălcări ale legii în procesul de privatizare, prejudicii de proporţii aduse economiei naţionale, precum şi punerea în pericol a siguranţei naţionale.Având în vedere toate aceste motive, semnatarii prezentei moţiuni se adresează tuturor membrilor Senatului României ca, prin vot:- Sa interzică Fondului Proprietăţii de Stat dreptul de a semna contracte de privatizare până la punerea în aplicare a Hotărârii Senatului nr. 38 din 17 octombrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 23 octombrie 2000, sau până la constituirea noului guvern rezultat din alegerile din 26 noiembrie 2000, în condiţiile în care toate procedurile de privatizare, precum şi contractele încheiate cu firmele de consultanţa rămân valabile.
           
      Nr. crt.Numele şi prenumeleGrupul parlamentar
      1.Iliescu IonP.D.S.R.
      2.Bădulescu Doru LaurianP.D.S.R.
      3.Matetovici MihaiP.D.S.R.
      4.Doandeş PetraP.D.S.R.
      5.Opriş OctavianP.D.S.R.
      6.Avarvarei IoanP.D.S.R.
      7.Apostolache VictorP.D.S.R.
      8.Ştefan ViorelP.D.S.R.
      9.Timofte Radu AlexandruP.D.S.R.
      10.Avram GheorgheP.D.S.R.
      11.Popa VirgilP.D.S.R.
      12.Triţă FăniţăP.D.S.R.
      13.Predilă MarinP.D.S.R.
      14.Ilie Aurel ConstantinP.D.S.R.
      15.Gaita DoruP.D.S.R.
      16.Petrescu MihaiP.D.S.R.
      17.Nicolaescu Sergiu FlorinP.D.S.R.
      18.Gherman OliviuP.D.S.R.
      19.Marin Dan StelianP.D.S.R.
      20.Sersea NicolaeP.D.S.R.
      21.Popescu VirgilP.D.S.R.
      22.Prisăcaru GhiorghiP.D.S.R.
      23.Stănoiu Mihaela RodicaP.D.S.R.
      24.Sava ConstantinP.D.S.R.
      25.Dumitraşcu Gheorgheindependent
      26.Bold IonP.D.S.R.
      27.Dobrescu VasileP.U.N.R.
      28.Dima Emilindependent
      29.Chiriacescu SergiuP.D.S.R.
      30.Ninosu PetreP.D.S.R.
      31.Popescu Dan MirceaP.D.S.R.
      32.Predescu IonP.D.S.R.
      33.Tărăcilă Ioan DoruP.D.S.R.
      34.Ardelean IoanP.U.N.R.
      35.Văcăroiu NicolaeP.D.S.R.
      36.Fuior VictorP.U.N.R.
      37.Ciurtin Costicăindependent
      38.Maior LiviuP.D.S.R.
    Aceasta moţiune a fost adoptată de Senat în şedinţa din 14 noiembrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 64 din Constituţie şi ale art. 125-129 din Regulamentul Senatului.p. PREŞEDINTELE SENATULUI,ULM NICOLAE SPINEANU -------