ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 84 din 18 septembrie 2003 (*actualizată*)pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România"(actualizată la data de 17 decembrie 2014*)
EMITENT
  • GUVERNUL




  • ----------În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţie,Guvernul României adopta prezenta ordonanţa de urgenţă.  +  Articolul 1 (1) Se înfiinţează Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., denumită în continuare C.N.A.D.N.R., societate comercială pe acţiuni, cu capital integral de stat, cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, prin reorganizarea Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România", care se desfiinţează. (2) C.N.A.D.N.R. este persoană juridică română, de interes strategic naţional cât timp statul este acţionar majoritar, care se organizează şi funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, conform legilor în vigoare şi statutului prevăzut în anexa nr. 1. (3) C.N.A.D.N.R. are, la înfiinţare, în structura sa 7 subunităţi denumite direcţii regionale de drumuri şi poduri şi un centru de studii şi cercetare, fără personalitate juridică. (4) C.N.A.D.N.R. poate înfiinţa filiale, sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi în ţară şi în străinătate, în condiţiile legii şi ale statutului. (5) Filiale ale C.N.A.D.N.R. pot fi înfiinţate la propunerea adunării generale extraordinare a acţionarilor, potrivit legii şi statutului, iar actele constitutive ale unităţilor menţionate la alin. (3) se adoptă prin hotărâri ale acesteia, în condiţiile legii. (6) C.N.A.D.N.R. desfăşoară în principal activităţi de interes public naţional în domeniul administrării drumurilor naţionale şi autostrăzilor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.----------Art. 1 a fost modificat de alin. (2) al art. 18, Cap. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 86 din 17 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 920 din 17 decembrie 2014, prin înlocuirea sintagmei "Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor" cu sintagma "Ministerul Transporturilor".  +  Articolul 2 (1) Capitalul social iniţial al C.N.A.D.N.R. este de 163.702.200.000 lei şi se constituie prin preluarea patrimoniului Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România", în baza situaţiei financiare anuale şi a situaţiei patrimoniului, întocmite la data de 31 decembrie 2002. (2) Capitalul social iniţial este împărţit în 1.637.022 acţiuni nominative, fiecare acţiune având valoarea nominală de 100.000 lei. (3) Capitalul social iniţial este subscris şi integral vărsat de statul român, în calitate de acţionar unic, la data constituirii C.N.A.D.N.R. (4) Acţiunile C.N.A.D.N.R. sunt deţinute iniţial şi în totalitate de statul român, care îşi exercită drepturile şi obligaţiile prin Ministerul Transporturilor. (5) Predarea-preluarea activului şi pasivului între Regia Autonomă «Administraţia Naţională a Drumurilor din România», pe de o parte, şi C.N.A.D.N.R., pe de altă parte, se va face pe bază de protocol care se va încheia în termen de cel mult 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Dacă valoarea capitalului social stabilită prin protocolul de predare-preluare va fi diferită de cea prevăzută la alin. (1), se va solicita la oficiul registrului comerţului competent rectificarea cuvenită, în termen de 60 de zile de la semnarea protocolului. (6) Acţiunile emise în condiţiile legii de C.N.A.D.N.R. pot fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital. (7) C.N.A.D.N.R. se poate privatiza, în condiţiile legii, statul având opţiunea de a păstra pachetul majoritar de acţiuni. Privatizarea pachetului majoritar de acţiuni se face prin lege specială. (8) Pe perioada în care statul este acţionar majoritar, C.N.A.D.N.R. poate vinde sau închiria active din proprietatea sa, la iniţiativa consiliului de administraţie, cu aprobarea adunării generale a acţionarilor şi cu mandatarea specială a reprezentanţilor Ministerului Transporturilor în adunarea generală a acţionarilor. (9) C.N.A.D.N.R. poate participa cu capital, în condiţiile legii, la constituirea de societăţi comerciale cu obiect de activitate similar sau conex.----------Art. 2 a fost modificat de alin. (2) al art. 18, Cap. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 86 din 17 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 920 din 17 decembrie 2014, prin înlocuirea sintagmei "Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor" cu sintagma "Ministerul Transporturilor".  +  Articolul 3 (1) C.N.A.D.N.R. deţine în proprietate bunuri imobile şi mobile. Bunurile aparţinând proprietăţii publice a statului sunt de natura celor prevăzute în anexa la Legea nr. 213/1998privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu art. 2 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Bunurile aparţinând proprietăţii publice a statului, definite la alin. (1), constituie elemente ale infrastructurii autostrăzilor şi drumurilor naţionale şi sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta ordonanţă de urgenţă. (3) Elementele infrastructurii autostrăzilor şi drumurilor naţionale, prevăzute în anexa nr. 2, se concesionează C.N.A.D.N.R. pe o perioadă de 49 de ani, fără plata redevenţei, prin derogare de la prevederile Legii nr. 219/1998*) privind regimul concesiunilor, pe bază de contract de concesiune încheiat cu Ministerul Transporturilor.----------Alin. (3) al art. 3 a fost modificat de alin. (2) al art. 18, Cap. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 86 din 17 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 920 din 17 decembrie 2014, prin înlocuirea sintagmei "Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor" cu sintagma "Ministerul Transporturilor". (4) În cazul privatizării a peste 50% din pachetul de acţiuni, prevederile şi clauzele contractului de concesiune vor fi modificate în conformitate cu prevederile legale. (5) Contravaloarea bunurilor aparţinând proprietăţii publice a statului nu este inclusă în valoarea capitalului social al C.N.A.D.N.R. (6) Bunurile mobile şi imobile aparţinând domeniului privat al statului, aflate în administrarea Regiei Autonome «Administraţia Naţională a Drumurilor din România», trec în proprietatea C.N.A.D.N.R. la data înmatriculării sale în registrul comerţului şi se regăsesc în capitalul social iniţial al acesteia. Contravaloarea terenurilor aflate în proprietatea privată a statului şi în administrarea Regiei Autonome «Administraţia Naţională a Drumurilor din România» nu este cuprinsă în capitalul social iniţial prevăzut la art. 2 alin. (1). Aceste terenuri vor intra în patrimoniul companiei şi se vor reevalua, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 834/1991privind stabilirea şi evaluarea unor terenuri deţinute de societăţile comerciale cu capital de stat, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de un an de la încheierea protocolului de predare-preluare prevăzut la art. 2 alin. (5), modificându-se în mod corespunzător capitalul social al C.N.A.D.N.R. Acţiunile nou-emise, aferente modificării capitalului social cu valoarea terenurilor, vor reveni statului în calitate de acţionar unic. (7) Veniturile rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publică a statului concesionate C.N.A.D.N.R., precum şi veniturile obţinute din colectarea tarifului de utilizare a autostrăzilor şi drumurilor naţionale din România aflate în administrarea C.N.A.D.N.R., în lei şi în valută, stabilite potrivit legii, constituie venit propriu al C.N.A.D.N.R.----------Alin. (7) al art. 3 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 76 din 24 iunie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr.470 din 26 iunie 2014.----------Art. 3 a fost modificat de alin. (3) al art. 32 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 96 din 22 decembrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 884 din 22 decembrie 2012, prin înlocuirea unei sintagme.  +  Articolul 4 (1) C.N.A.D.N.R. are ca obiect principal de activitate: a) proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, administrarea, întreţinerea şi exploatarea autostrăzilor şi drumurilor naţionale în scopul desfăşurării traficului rutier în condiţii de siguranţă a circulaţiei; codurile aferente acestor activităţi sunt următoarele:1. cod CAEN 4523 - construcţii de autostrăzi, drumuri, aerodromuri şi baze sportive;2. cod CAEN 4525 - alte lucrări speciale de construcţii;3. cod CAEN 4521 - construcţii de clădiri şi lucrări de geniu;4. cod CAEN 4511 - demolarea construcţiilor, terasamente şi organizare de şantiere;5. cod CAEN 4512 - lucrări de foraj şi sondaj pentru construcţii;6. cod CAEN 4522 - lucrări de învelitori, şarpante şi terase la construcţii;7. cod CAEN 7420 - activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică legate de acestea; b) asigură implementarea programelor de dezvoltare unitară a reţelei de drumuri publice în concordanţă cu strategia Ministerului Transporturilor, cerinţele economiei naţionale şi cu cele de apărare; codul aferent acestei activităţi este următorul:- cod CAEN 7513 - controlul activităţilor economice; c) activităţi comerciale, industriale, precum şi alte activităţi necesare îndeplinirii obiectului său de activitate; d) încasarea în punctele de frontieră şi în alte puncte a obligaţiilor datorate de către utilizatori pentru folosirea autostrăzilor şi drumurilor naţionale; codul aferent acestei activităţi este următorul:- cod CAEN 7513 - controlul activităţilor economice.----------Alin. (1) al art. 4 a fost modificat de alin. (2) al art. 18, Cap. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 86 din 17 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 920 din 17 decembrie 2014, prin înlocuirea sintagmei "Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor" cu sintagma "Ministerul Transporturilor". (2) C.N.A.D.N.R. va putea efectua orice alte operaţiuni şi activităţi legale necesare realizării obiectului său de activitate stabilit prin statut; codurile aferente acestor activităţi sunt următoarele:- cod CAEN 2222 - alte activităţi de tipărire n.c.a.;- cod CAEN 2661 - fabricarea elementelor din beton pentru construcţii;- cod CAEN 2663 - fabricarea betonului;- cod CAEN 2664 - fabricarea mortarului;- cod CAEN 2811 - fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice;- cod CAEN 4534 - alte lucrări de instalaţii;- cod CAEN 4544 - lucrări de vopsitorie, zugrăveli şi montări de geamuri;- cod CAEN 4550 - închirierea utilajelor de construcţii şi demolare, cu personal de deservire aferent;- cod CAEN 5010 - comerţ cu autovehicule;- cod CAEN 5020 - întreţinerea şi repararea autovehiculelor;- cod CAEN 5030 - comerţ cu piese şi accesorii pentru autovehicule;- cod CAEN 5050 - comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule;- cod CAEN 5151 - comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi şi gazoşi şi al produselor derivate;- cod CAEN 5153 - comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi de construcţii;- cod CAEN 5157 - comerţul cu ridicata al deşeurilor şi resturilor;- cod CAEN 5523 - alte mijloace de cazare;- cod CAEN 6023 - transporturi terestre de călători, ocazionale;- cod CAEN 6024 - transporturi rutiere de mărfuri;- cod CAEN 6312 - depozitări;- cod CAEN 6321 - alte activităţi anexe transporturilor terestre;- cod CAEN 7012 - cumpărarea şi vânzarea de bunuri imobiliare proprii;- cod CAEN 7020 - închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate;- cod CAEN 7121 - închirierea altor mijloace de transport terestru;- cod CAEN 7132 - închirierea maşinilor şi echipamentelor pentru construcţii, fără personal de deservire aferent;- cod CAEN 7134 - închirierea altor maşini şi echipamente n.c.a.;- cod CAEN 7230 - prelucrarea informatică a datelor;- cod CAEN 7430 - activităţi de testări şi analize tehnice;- cod CAEN 8022 - învăţământ secundar teoretic, tehnic sau profesional.----------Alin. (2) al art. 4 a fost modificat de pct. 4 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004. (3) C.N.A.D.N.R. poate să deţină acţiuni sau părţi sociale din capitalul social al altor societăţi comerciale şi să decidă, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice, române sau străine.  +  Articolul 5Potrivit obiectului său de activitate C.N.A.D.N.R. asigură condiţii de siguranţă a circulaţiei pe autostrăzi şi drumuri naţionale deschise circulaţiei publice, exercitând atribuţiile care îi revin conform legii.----------Art. 5 a fost modificat de pct. 5 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004.  +  Articolul 6 (1) C.N.A.D.N.R. are dreptul să utilizeze, în condiţiile legii, zona de siguranţă şi zona de protecţie a infrastructurii rutiere a autostrăzilor şi drumurilor naţionale, în scopul desfăşurării în bune condiţii a circulaţiei rutiere şi al prevenirii evenimentelor rutiere. (2) Terenurile aflate în zona de protecţie a autostrăzilor şi drumurilor naţionale pot fi ocupate temporar, cu înştiinţarea proprietarilor, de C.N.A.D.N.R. în scopul eliminării consecinţelor evenimentelor rutiere. C.N.A.D.N.R., în termen de maximum 15 zile de la ocuparea terenurilor, va dispune măsurile legale pentru aducerea acestora la starea iniţială. În cazul producerii de pagube materiale, C.N.A.D.N.R. va asigura ca proprietarii să primească, în condiţiile legii, o justă despăgubire. (3) În vederea prevenirii şi combaterii fenomenului de înzăpezire, pe unele sectoare de autostrăzi şi drumuri naţionale C.N.A.D.N.R. poate ocupa temporar, cu materiale şi mijloace specifice, terenuri aflate în vecinătatea acestora şi care nu se află în proprietatea sa; ocuparea temporară se face cu titlu gratuit şi cu înştiinţarea prealabilă a proprietarilor. Eliberarea terenurilor ocupate temporar se va face de către şi pe cheltuiala C.N.A.D.N.R. imediat ce dispar condiţiile favorizante apariţiei fenomenului de înzăpezire. În eventualitatea producerii unor pagube materiale datorită utilizării terenurilor în scopul anterior menţionat, C.N.A.D.N.R. va oferi proprietarilor despăgubiri în condiţiile legii. (4) C.N.A.D.N.R. va acţiona, în condiţiile legii, pentru interzicerea şi eliminarea construcţiilor, instalaţiilor, panourilor publicitare şi a oricăror alte obiective amplasate ilegal în zona de siguranţă sau de protecţie a autostrăzilor şi drumurilor naţionale. Proprietarii acestora vor suporta integral cheltuielile generate de dezafectare, precum şi eventualele pagube produse, potrivit legii.----------Art. 6 a fost modificat de pct. 6 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004.  +  Articolul 7Închiderea definitivă şi/sau temporară a circulaţiei publice pe autostrăzi şi drumurile naţionale, pentru considerente tehnologice sau de siguranţă, precum şi pentru executarea de lucrări ori instituirea de restricţii, se face în baza unui protocol încheiat între C.N.A.D.N.R. şi reprezentanţii poliţiei rutiere, în condiţiile legii.----------Art. 7 a fost modificat de pct. 7 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004.  +  Articolul 8În cazul unor calamităţi naturale, dezastre sau evenimente rutiere C.N.A.D.N.R. va acţiona în cel mai scurt timp pentru repunerea în funcţiune a infrastructurii rutiere a autostrăzilor şi drumurilor naţionale afectate.----------Art. 8 a fost modificat de pct. 8 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004.  +  Articolul 9 (1) C.N.A.D.N.R. este administratorul autostrăzilor şi drumurilor naţionale concesionate, în condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (3), având drepturile, obligaţiile şi răspunderile ce îi revin în această calitate, potrivit reglementarilor interne şi actelor juridice internaţionale la care România este parte.----------Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din LEGEA nr. 76 din 24 iunie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr.470 din 26 iunie 2014. (2) C.N.A.D.N.R., corespunzător obiectului său de activitate, se substituie Regiei Autonome «Administraţia Naţională a Drumurilor din România» şi preia toate drepturile şi va fi ţinută de toate obligaţiile legale şi contractuale decurgând din raporturile juridice ale acesteia cu terţii, inclusiv în litigiile aflate pe rol la instanţele arbitrale, judecătoreşti sau cu atribuţii jurisdicţionale, din contractele şi acordurile interne şi internaţionale, precum şi din creditele contractate direct de stat şi subîmprumutate către Regia Autonomă «Administraţia Naţională a Drumurilor din România» prin acorduri subsidiare.----------Art. 9 a fost modificat de pct. 9 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004.  +  Articolul 10În vederea satisfacerii nevoilor de apărare a tarii şi în limita obiectului sau de activitate C.N.A.D.N.R. are, în principal, următoarele obligaţii: a) să asigure punerea în aplicare a obligaţiilor care îi revin din planul de mobilizare;----------Lit. a) a art. 10 a fost modificată de pct. 10 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004. b) abrogată;----------Lit. b) a art. 10 a fost abrogată de pct. 11 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004. c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă, necesară în caz de război, cu personal cu obligaţii militare.  +  Articolul 11Veniturile C.N.A.D.N.R. se utilizează după cum urmează: a) veniturile proprii se utilizează pentru proiectarea, repararea, administrarea, întreţinerea şi exploatarea infrastructurii rutiere, inclusiv pentru plata contravalorii lucrărilor suplimentare rezultate în urma schimbării soluţiilor tehnice şi/sau constructive şi a exproprierilor aferente acestora, pentru finanţarea investiţiilor, pentru rambursări de credite, plăţi de dobânzi şi de comisioane, precum şi pentru acoperirea integrală a cheltuielilor de administrare şi funcţionare a companiei; b) fondurile externe nerambursabile se utilizează pentru întreţinerea, asistenţa tehnică, exploatarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea şi construcţia infrastructurii rutiere, în conformitate cu prevederile contractelor/memorandumurilor de finanţare; c) fondurile din credite interne şi externe se utilizează pentru proiectarea, repararea, întreţinerea, exploatarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea şi construcţia infrastructurii rutiere; contractarea de credite în nume propriu de către C.N.A.D.N.R. se aprobă de către Guvern prin memorandum; d) alocaţiile de la bugetul de stat se utilizează pentru reabilitarea autostrăzilor şi drumurilor naţionale, proiectarea, repararea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi construcţia de autostrăzi şi drumuri naţionale, întreţinerea infrastructurii rutiere, inclusiv pentru rambursări de credite, de plăţi de dobânzi şi de comisioane, precum şi pentru plata sumelor stabilite prin hotărârile judecătoreşti având ca obiect realizarea obiectivelor de investiţii finanţate de la bugetul de stat.----------Art. 11 a fost modificat de art. X din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 26 din 6 iunie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 392 din 12 iunie 2012.  +  Articolul 12 (1) Crearea de noi bunuri proprietate publică, precum şi dezvoltarea şi modernizarea celor existente, în scopul integrării autostrăzilor şi drumurilor naţionale din România în sistemul european de transport, se asigură cu finanţare din venituri proprii, din surse pentru reabilitare, din fonduri externe nerambursabile, din credite interne şi externe şi, în completare, din alocaţii de la bugetul de stat şi din alte surse legal constituite, prin bugetul Ministerul Transporturilor.----------Alin. (1) al art. 12 a fost modificat de alin. (2) al art. 18, Cap. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 86 din 17 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 920 din 17 decembrie 2014, prin înlocuirea sintagmei "Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor" cu sintagma "Ministerul Transporturilor". (2) Crearea de noi bunuri proprietate publică se poate realiza şi ca urmare a obligaţiilor asumate de către autoritatea publică contractantă în regim de parteneriat public-privat, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 470/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Legii datoriei publice nr. 81/1999. (3) Obligaţiile de plata ale Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România", nescadente până la data înfiinţării C.N.A.D.N.R., conform condiţiilor şi perioadelor prevăzute în contractele aflate în derulare pentru realizarea programelor de investiţii aparţinând proprietăţii publice a statului sau proprietăţii Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România", se vor asigura din veniturile proprii ale C.N.A.D.N.R. şi, în completare, din alocaţii de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, conform legislaţiei în baza căreia au fost aprobate contractele.----------Alin. (3) al art. 12 a fost modificat de alin. (2) al art. 18, Cap. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 86 din 17 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 920 din 17 decembrie 2014, prin înlocuirea sintagmei "Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor" cu sintagma "Ministerul Transporturilor". (4) În cazurile în care interesele de stat impun executarea de către C.N.A.D.N.R. de lucrări sau prestarea de servicii speciale, sursele de finanţare aferente vor fi stabilite potrivit prevederilor legale.----------Alin. (4) al art. 12 a fost modificat de pct. 13 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004. (5) Sumele prevăzute la alin. (4) se asigura şi se transfera C.N.A.D.N.R., indiferent de nivelul veniturilor proprii ale acesteia, şi se constituie ca venituri din care se acoperă cheltuielile pentru aceste activităţi, potrivit legii.  +  Articolul 12^1 (1) Contractul de achiziţie publică având ca obiect realizarea, reabilitarea, extinderea sau modernizarea de drumuri de interes naţional, încheiat între C.N.A.D.N.R. şi antreprenorul general al lucrării, trebuie să includă datele de identificare a tuturor subcontractanţilor/furnizorilor de materiale de construcţie, care prestează servicii sau execută lucrări în legătură cu obiectul contractului, precum şi valoarea prestaţiilor fiecăruia dintre aceştia, inclusiv cantităţile de materiale utilizate în cadrul contractului. (2) În situaţia modificării informaţiilor prevăzute la alin. (1), precum şi în situaţia în care raporturile juridice se nasc între antreprenorul general şi subcontractant, ulterior momentului semnării contractului de achiziţie publică prevăzut la alin. (1), antreprenorul general are obligaţia să comunice de îndată C.N.A.D.N.R. acest lucru, precum şi toate informaţiile prevăzute la alin. (1), în vederea încheierii în acest sens a unui act adiţional la contractul de achiziţie publică, în termen de 30 de zile de la modificarea informaţiilor. (3) Neîndeplinirea de către antreprenorul general a obligaţiei de comunicare prevăzute la alin. (2), precum şi refuzul încheierii de către antreprenorul general a actului adiţional corespunzător, în condiţiile alin. (1) şi (2), se sancţionează cu plata unor penalităţi în cuantum egal cu contravaloarea sumelor de plată cuvenite subcontractantului sau furnizorului de materiale. Penalităţile respective au regimul juridic al daunelor-interese. (4) La încheierea de contracte de achiziţie publică de lucrări având ca obiect realizarea, reabilitarea, extinderea sau modernizarea de drumuri, precum şi la încheierea actelor adiţionale la acestea în conformitate cu prevederile alin. (2), antreprenorul general va constitui, în favoarea subcontractanţilor sau a furnizorilor de materiale de construcţii şi a oricăror alţi subcontractanţi ai antreprenorului general prevăzuţi la alin. (1), un drept de ipotecă mobiliară asupra oricăror sume băneşti datorate de către C.N.A.D.N.R. antreprenorului general în baza contractului de achiziţie publică, în scopul garantării plăţii de către antreprenorul general a oricăror obligaţii de plată faţă de subcontractanţi reprezentând contravaloarea prestaţiilor acestora necesare pentru executarea sau în legătură cu obiectul contractului de achiziţie publică. (5) În vederea înregistrării ipotecii mobiliare la Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare, orice terţ beneficiar al contractului de achiziţie publică prevăzut la alin. (4), în calitate de persoană interesată, are dreptul să solicite C.N.A.D.N.R. eliberarea, în termen de 3 zile de la solicitare, a unei copii certificate a contractului de achiziţie publică şi a actelor adiţionale relevante. (6) Clauzele contractului de achiziţie publică prin care se constituie ipoteca mobiliară, în condiţiile prevăzute la alin. (4) reprezintă, pentru terţul beneficiar, contract de ipotecă, în sensul prevederilor Legii nr. 287/2009privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, şi sunt titlu executoriu în ceea ce priveşte obligaţia de plată a sumelor datorate respectivului terţ beneficiar pentru prestaţiile asumate de către acesta, prin orice act, necesare pentru executarea sau în legătură cu obiectul contractului de achiziţie publică în cauză. (7) Antreprenorul general are obligaţia de a efectua plăţile către furnizori subcontractanţi în mod nediscriminatoriu, pe măsura încasării sumelor de bani cuvenite în baza contractului de achiziţie publică, proporţional cu gradul de furnizare/prestare/ execuţie corespunzător fiecărui furnizor/subcontractant care a contribuit la execuţia lucrărilor ce formează obiectul contractului de achiziţie publică încheiat cu C.N.A.D.N.R.----------Art. 12^1 a fost introdus de pct. 3 al art. unic din LEGEA nr. 76 din 24 iunie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr.470 din 26 iunie 2014.  +  Articolul 13C.N.A.D.N.R. poate contracta credite interne sau externe, garantate de stat sau garantate cu activele proprii deţinute în proprietate, sau poate face emisiuni de obligaţiuni pe piaţa interna ori internaţională, în condiţiile legii.  +  Articolul 14 (1) La înfiinţare, personalul Regiei Autonome «Administraţia Naţională a Drumurilor din România» va fi preluat de C.N.A.D.N.R., în condiţiile legii.----------Alin. (1) al art. 14 a fost modificat de pct. 14 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004. (2) Până la încheierea contractului colectiv de muncă al C.N.A.D.N.R. personalul prevăzut la alin. (1) va beneficia de drepturile de salarizare şi de celelalte drepturi de personal prevăzute în contractul colectiv de muncă al Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România", corespunzătoare posturilor pe care urmează a le ocupa, precum şi de alte drepturi prevăzute în legislaţia în vigoare. (3) Drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal, condiţiile de muncă, obligaţiile generale şi specifice, timpul de muncă şi de odihnă, programele de perfecţionare profesională a salariaţilor şi alte condiţii în care se desfăşoară procesul muncii se stabilesc prin contractul colectiv de muncă la nivel de unitate, încheiat în condiţiile legii, în termen de cel mult 180 de zile de la data înmatriculării C.N.A.D.N.R. în registrul comerţului.----------Alin. (3) al art. 14 a fost modificat de pct. 14 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004.  +  Articolul 15 (1) C.N.A.D.N.R. este condusă de adunarea generală a acţionarilor. (2) Adunarea generală a acţionarilor are atribuţii şi competente stabilite prin statut în conformitate cu legislaţia în vigoare. (3) Împuterniciţii mandataţi să reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generală a acţionarilor sunt numiţi prin ordin al ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine.----------Alin. (3) al art. 15 a fost modificat de alin. (3^1) al art. 32 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 96 din 22 decembrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 884 din 22 decembrie 2012, care a fost introdus de pct. 24 al art. I din LEGEA nr. 71 din 28 martie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 29 martie 2013, prin înlocuirea unei sintagme. (4) Până la privatizarea C.N.A.D.N.R. interesele capitalului de stat vor fi reprezentate de Ministerul Transporturilor, prin împuterniciţii mandataţi să reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generală a acţionarilor.----------Alin. (4) al art. 15 a fost modificat de alin. (2) al art. 18, Cap. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 86 din 17 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 920 din 17 decembrie 2014, prin înlocuirea sintagmei "Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor" cu sintagma "Ministerul Transporturilor".  +  Articolul 16 (1) C.N.A.D.N.R. este administrată de către un consiliu de administraţie. (2) În perioada în care statul, prin Ministerul Transporturilor, este acţionar majoritar, consiliul de administraţie şi preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine.----------Alin. (2) al art. 16 a fost modificat de alin. (2) al art. 18, Cap. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 86 din 17 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 920 din 17 decembrie 2014, prin înlocuirea sintagmei "Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor" cu sintagma "Ministerul Transporturilor". (3) Preşedintele consiliului de administraţie este şi directorul general al C.N.A.D.N.R. (4) Atribuţiile consiliului de administraţie şi ale preşedintelui acestuia sunt stabilite prin statut.  +  Articolul 17Statutul C.N.A.D.N.R. poate fi modificat şi completat prin hotărâre a Guvernului, în perioada în care statul este acţionar majoritar.  +  Articolul 17^1Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.----------Art. 17^1 a fost introdus de pct. 15 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004.  +  Articolul 18Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abroga Hotărârea Guvernului nr. 1.275/1990 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale a Drumurilor din România, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 31 ianuarie 1991, precum şi orice alte dispoziţii contrare.  +  Articolul 19La data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:- După alineatul (4) al articolului 2 se introduce un alineat nou, alineatul (5), cu următorul cuprins: (5) Fac parte din elementele infrastructurii autostrăzilor şi drumurilor naţionale aparţinând domeniului public al statului:1. suprastructura şi infrastructura drumului, situate în cadrul amprizei, şi terenul aferent;2. podurile, tunelurile, viaductele, pasajele denivelate şi alte lucrări de artă, cu terenul aferent;3. locurile de parcare, oprire şi staţionare, precum şi terenurile aferente care aparţin domeniului public al statului;4. lucrările de consolidare, de protecţie şi de apărare şi terenul aferent;5. plantaţiile rutiere şi terenul aferent;6. suprafeţele de teren situate de o parte şi de cealaltă a drumului, care formează zonele de siguranţă, în limitele prevăzute de prezenta ordonanţă.----------Art. 19 a fost introdus de pct. 16 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004.PRIM-MINISTRUADRIAN NĂSTASEContrasemnează:──────────────Ministrul transporturilor,construcţiilor şi turismului,Miron Tudor MitreaMinistrul muncii,solidarităţii sociale şi familiei,Elena DumitruMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TănăsescuBucureşti, 18 septembrie 2003.Nr. 84.  +  Anexa 1STATUT 18/09/2003  +  Anexă-----la statut----------Sigla C.N.A.D.N.R.COMPANIA NAŢIONALĂ DE AUTOSTRĂZI ŞI DRUMURI NAŢIONALE DIN ROMÂNIA  +  Anexa 2ELEMENTELEinfrastructurii autostrăzilor şi drumurilor naţionaleReţeaua de autostrăzi şi drumuri naţionale prevăzută în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 540/2000privind aprobarea încadrării în categorii funcţionale a drumurilor publice şi a drumurilor de utilitate privată deschise circulaţiei publice, cu modificările ulterioare, cuprinde următoarele elemente:1. suprastructura şi infrastructura drumului, situate în cadrul amprizei, şi terenul aferent;2. podurile, tunelurile, viaductele, pasajele denivelate şi alte lucrări de artă, cu terenul aferent;3. locurile de parcare, oprire şi staţionare, precum şi terenurile aferente care aparţin domeniului public;4. lucrările de consolidare, de protecţie şi de apărare şi terenurile aferente;5. plantaţiile rutiere şi terenul aferent;6. suprafeţele de teren situate de o parte şi de cealaltă a drumului, care formează zonele de siguranţă, în limitele prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.----------Anexa 2 a fost modificată de pct. 31 al art. I din LEGEA nr. 47 din 17 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 23 martie 2004.------------