NORMĂ nr. 3 din 28 ianuarie 2009privind investiţiile fondurilor de pensii administrate privat şi organizarea activităţii de investire
EMITENT
  • COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 82 din 11 februarie 2009



    În temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 23 lit. f) şi ale art. 24 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,având în vedere prevederile art. 25 alin. (1) lit. i) şi ale art. 28 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. f) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege,Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.  +  Capitolul I Dispoziţii generale  +  Articolul 1Prezenta normă stabileşte atribuţiile şi obligaţiile administratorului de pensii administrate privat cu privire la activitatea de investire, investiţiile fondului de pensii administrat privat, procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii administrate privat, precum şi decizia de investire, atribuţiile persoanei responsabile cu activitatea de investire a activelor fondurilor de pensii private şi autorizarea acesteia.  +  Articolul 2 (1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Lege şi în Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare. (2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii: a) instrumente cu risc scăzut (IRS) - instrumentele cu venit fix, respectiv:(i) titluri de stat;(îi) obligaţiuni emise de organisme străine neguvernamentale;(iii) alte instrumente financiare având garanţia explicită şi integrală a statului; b) conducători - membrii consiliului de administraţie şi directorii administratorului ori, după caz, membrii consiliului de supraveghere şi ai directoratului; c) abatere pasivă de la limitele investiţionale - depăşirea ori scăderea faţă de limitele investiţionale, apărută fără ca administratorul să cumpere sau să vândă instrumentele financiare respective; d) grup - un grup de entităţi, format dintr-o societate-mamă, filialele sale şi entităţile în care societatea-mamă sau filialele sale deţin o participaţie, precum şi un grup de entităţi legate între ele printr-o relaţie, alta decât cea dintre o societate-mamă şi o filială, respectiv o relaţie în următorul sens:(i) o entitate sau mai multe entităţi sunt conduse pe o bază unică, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a prevederilor din statutul sau actul constitutiv al acelor entităţi;(îi) organele de administrare, de conducere sau de supraveghere ale uneia sau mai multor entităţi sunt formate din aceleaşi persoane reprezentând majoritatea decizională, aflate în funcţie în cursul exerciţiului financiar şi până la întocmirea situaţiilor financiare consolidate; e) investment grade - ratingul de performanţă acordat emitenţilor de valori mobiliare de către agenţiile de evaluare specializate; f) persoană relevantă în raport cu administratorul - se înţelege oricare dintre următoarele persoane:(i) un director, conducător sau echivalent al administratorului;(îi) un angajat (salariat) al administratorului, precum şi orice altă persoană fizică ce îşi oferă serviciile la dispoziţia şi sub controlul administratorului şi care este implicată în desfăşurarea de către administrator a activităţii de administrare a fondului de pensii;(iii) persoană fizică/juridică direct implicată în furnizarea serviciilor către administrator în baza unui contract de externalizare; g) persoană responsabilă cu investirea - persoana cu atribuţii de coordonare/conducere a direcţiei de investiţii; h) private equity - acţiuni la companii private care nu sunt listate pe pieţe reglementate; i) rating - evaluarea făcută de o agenţie specializată asupra riscurilor asociate unui emitent, unei obligaţiuni sau unui alt titlu de creanţă, pe parcursul vieţii instrumentului financiar evaluat; j) societate-mamă - o entitate care se află în una dintre următoarele situaţii:(i) are majoritatea drepturilor de vot într-o altă entitate, denumită filială;(îi) are dreptul de a numi sau de a înlocui majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale altei entităţi, denumită filială, şi este în acelaşi timp acţionar/asociat sau membru al acelei entităţi;(iii) are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra unei entităţi, denumită filială, al cărei acţionar/asociat sau membru este, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a unor prevederi din actul constitutiv al entităţii, în cazul în care legislaţia aplicabilă filialei îi permite acesteia să fie supusă unor astfel de contracte sau prevederi;(iv) este acţionar/asociat sau membru al unei entităţi şi majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale acelei filiale, aflaţi în funcţie în exerciţiul financiar în curs, în exerciţiul financiar anterior şi până la data la care sunt întocmite situaţiile financiare consolidate, au fost numiţi numai ca rezultat al exercitării drepturilor sale de vot; această prevedere nu se aplică în cazul în care o altă entitate are faţă de acea filială drepturile prevăzute la pct. (i), (îi) sau (iii);(v) este acţionar/asociat sau membru al unei entităţi şi controlează singură, în baza unui acord încheiat cu alţi acţionari/asociaţi sau membri ai acelei entităţi, denumită filială, majoritatea drepturilor de vot în acea filială;(vi) are dreptul de a exercita sau, în opinia autorităţilor competente, exercită în fapt o influenţă dominantă ori un control asupra altei entităţi, denumită filială;(vii) societatea-mamă împreună cu o altă entitate, denumită filială, sunt conduse pe o bază unică de către societatea-mamă; k) tranzacţie personală - o tranzacţie cu un instrument financiar efectuată de către sau în numele unei persoane relevante în raport cu administratorul, în situaţia în care acea persoană relevantă acţionează în afara obiectului activităţii pe care o desfăşoară în acea calitate.  +  Capitolul II Atribuţiile administratorului cu privire la activitatea de investire  +  Secţiunea 1 Dispoziţii generale  +  Articolul 3Administratorul investeşte activele fondului de pensii administrat privat cu respectarea politicii investiţionale autorizate de Comisie, având ca obiectiv maximizarea veniturilor rezultate din investiţii, prin investirea prudenţială a activelor fondului de pensii, în folosul exclusiv al participanţilor sau, după caz, al beneficiarilor şi în conformitate cu prevederile legale.  +  Articolul 4Administratorul are următoarele obligaţii: a) să asigure investirea activelor fondurilor de pensii administrate privat cu respectarea limitelor prevăzute de lege şi a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii; b) să investească activele fondurilor de pensii administrate privat într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea activelor fondului de pensii administrat privat; c) să asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii administrat privat, în vederea dispersiei riscului şi a menţinerii unui grad adecvat de lichiditate. Activele se vor diversifica în mod corespunzător, astfel încât să se evite dependenţa excesivă de un anumit activ, emitent sau grup de societăţi comerciale, precum şi concentrări de riscuri pe ansamblul activelor.  +  Articolul 5În exercitarea atribuţiilor sale, administratorului îi sunt interzise următoarele: a) să negocieze şi să încheie tranzacţii în numele şi în contul altor persoane decât fondul de pensii administrat privat pe care îl administrează, cu excepţia tranzacţiilor permise de legislaţia în vigoare; b) să externalizeze, în sensul transferării de atribuţii pe bază de contract sau încredinţării executării anumitor obligaţii către un alt administrator sau către o societate comercială, activităţile prevăzute la art. 57 alin. (1) lit. a), b), c), d), e) şi f) din Lege.  +  Secţiunea a 2-a Reglementări interne  +  Articolul 6Reglementările interne ale administratorului cu privire la activitatea de investire vor fi aprobate de consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere şi se vor referi, fără a se limita la: a) proceduri referitoare la tranzacţiile în interesul propriu al administratorului sau tranzacţiile personale ale salariaţilor acestuia; b) proceduri adecvate care să asigure separarea instrumentelor financiare aparţinând fondului de pensii administrat privat de cele aparţinând administratorului, precum şi de cele ale celorlalte fonduri de pensii facultative administrate de acelaşi administrator; c) proceduri de administrare a riscului, care să includă metode de evaluare a riscurilor investiţionale, a riscului de credit, a riscului de piaţă, riscului de lichiditate, riscului operaţional, riscului reputaţional etc.; d) proceduri adecvate care să asigure posibilitatea ca toate operaţiunile efectuate de administrator să fie reconstituite, inclusiv în ceea ce priveşte părţile implicate, timpul şi locul unde au fost efectuate, să asigure păstrarea înregistrărilor tranzacţiilor desfăşurate, în conformitate cu prevederile Normei Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 2/2008 privind organizarea activităţii de arhivă la administratorii de fonduri de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 3/2008; e) proceduri adecvate care să detalieze competenţele şi modul în care se administrează activele fondului.  +  Capitolul III Gestionarea conflictului de interese  +  Articolul 7 (1) Administratorul trebuie să ia toate măsurile astfel încât să se asigure că situaţiile de conflict de interese între societate, inclusiv conducători, salariaţi, societatea-mamă, grupul din care administratorul face parte sau orice persoană afiliată ori aflată în mod direct sau indirect în poziţie de control faţă de societate, şi fondul de pensii, precum şi între combinaţii ale situaţiilor de mai sus sunt identificate şi gestionate astfel încât interesele fondului de pensii să nu fie afectate. (2) De asemenea, administratorul se va asigura că nu există un conflict între interesul participantului la fondul de pensii şi interesele personale ale unui angajat, atunci când angajatul are interese în calitatea sa de persoană privată. (3) În vederea identificării tipurilor de conflict de interese care apar în cursul furnizării serviciilor de administrare a portofoliului fondului de pensii şi a serviciilor conexe sau a combinării acestora şi a căror existenţă ar putea prejudicia interesele unui fond, administratorul va lua în considerare, în baza unor criterii minime stabilite la nivelul societăţii, situaţia în care o persoană relevantă sau o persoană legată de aceasta în mod direct ori indirect prin control se află în oricare din următoarele situaţii: a) administratorul sau acea persoană ar putea obţine un câştig financiar ori ar putea evita o pierdere financiară, pe cheltuiala fondului; b) administratorul sau acea persoană beneficiază de un stimulent financiar ori de un altfel de stimulent pentru a favoriza o societate comercială cu care va încheia un contract de orice tip.  +  Articolul 8Administratorul trebuie să dispună măsurile şi procedurile necesare pentru a se asigura că sunt respectate: a) cerinţa ca personalul direcţiei de investiţii care efectuează activităţi de analiză financiară şi alte persoane relevante să nu se implice în tranzacţii personale sau să procedeze la sfătuirea ori determinarea oricăror persoane de a proceda la efectuarea de tranzacţii cu instrumentele financiare supuse cercetării sau cu orice instrumente financiare legate de acestea, înainte ca rezultatele cercetării să fie utilizate de fondul de pensii; b) cerinţa ca tranzacţiile personale identificate la nivelul administratorului fondului de pensii să fie evidenţiate într-un registru care să includă orice aprobare sau interdicţie în legătură cu acestea; c) interdicţiile prevăzute la cap. VII.  +  Articolul 9Procedurile întocmite în aplicarea art. 8 lit. b) trebuie să fie astfel concepute încât să asigure în mod distinct următoarele: a) fiecare persoană relevantă cunoaşte restricţiile cu privire la tranzacţiile personale, precum şi măsurile stabilite de către administrator cu privire la tranzacţiile personale şi la dezvăluirea informaţiilor; b) administratorul este informat de îndată cu privire la orice tranzacţie personală la care participă o persoană relevantă, fie în baza unei notificări cu privire la acea tranzacţie, fie prin alte proceduri care permit administratorului să identifice asemenea tranzacţii.  +  Capitolul IV Procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii administrate privat  +  Articolul 10 (1) Unui fond de pensii administrat privat i se va asocia un grad de risc. (2) În funcţie de gradul de deţinere a instrumentelor cu risc scăzut ca procent (%) din totalul activelor fondului de pensii administrat privat, fondului de pensii administrat privat i se poate asocia unul dintre următoarele grade de risc: a) grad de risc scăzut al unui fond de pensii administrat privat - total deţineri de IRS din totalul activului fondului: 100%-85%; b) grad de risc mediu al unui fond de pensii administrat privat - total deţineri de IRS din totalul activului fondului: 85%-65%; c) grad de risc ridicat al unui fond de pensii administrat privat - total deţineri de IRS din totalul activului fondului: 65%-50%.  +  Articolul 11Administratorul fondului de pensii administrat privat are obligaţia să corecteze, inclusiv prin măsuri active, abaterea de la gradul de risc declarat în prospectul schemei de pensii, în maximum 60 de zile calendaristice de la data depăşirii/scăderii pasive peste/sub limitele aferente gradului de risc declarat.  +  Capitolul V Investiţiile fondului de pensii administrat privat  +  Secţiunea 1 Reguli generale  +  Articolul 12Pe toată durata funcţionării fondului de pensii administrat privat, administratorul va respecta structura de portofoliu prevăzută în prospectul schemei de pensii autorizat de către Comisie.  +  Articolul 13 (1) Administratorul poate investi activele fondului de pensii administrat privat pe următoarele pieţe financiare: a) piaţa monetară; b) piaţa de capital. (2) Administratorul poate investi atât pe piaţa primară, cât şi pe pieţe secundare reglementate, inclusiv pe piaţa secundară bancară.  +  Articolul 14Activele fondului de pensii vor fi investite în instrumentele financiare prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. a)-h) din Lege şi de prezenta normă, cu respectarea următoarelor limite maxime pentru fiecare instrument: a) 20% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în instrumente ale pieţei monetare, cu respectarea următoarelor sublimite:(i) conturi în lei sau în valută liber convertibilă la bănci autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European - 5%;(îi) depozite în lei sau în valută liber convertibilă la bănci autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, pentru o perioadă de până la 180 de zile calendaristice - 20%;(iii) depozite în lei sau în valută liber convertibilă la bănci autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, pentru o perioadă mai mare de 180 de zile calendaristice - 20%; b) 70% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de stat din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, cu respectarea următoarelor sublimite:(i) titluri de stat cu scadenţa mai mică de un an - 50%;(îi) titluri de stat cu scadenţa mai mare de un an - 70%; c) 30% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autorităţi ale administraţiei publice locale din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European; d) 50% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, cu respectarea următoarelor sublimite:(i) acţiuni tranzacţionate pe pieţe reglementate din România - 35%;(îi) acţiuni tranzacţionate pe pieţe reglementate din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, altele decât România - 35%;(iii) obligaţiuni corporatiste ale emitenţilor din România - 30%;(iv) obligaţiuni corporatiste ale emitenţilor din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, altele decât România, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17 - 30%; e) 15% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de stat emise de state terţe, indiferent de termenul până la maturitate, cu respectarea următoarelor sublimite:(i) titluri de stat din S.U.A., Canada, Japonia -15%;(îi) titluri de stat din alte state terţe care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17 - 5%; f) 10% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autorităţi ale administraţiei publice locale din state terţe, cu respectarea următoarelor sublimite:(i) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autorităţi ale administraţiei publice locale din S.U.A., Canada, Japonia - 10%;(îi) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autorităţi ale administraţiei publice locale din state terţe care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17 - 5%; g) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni emise de organisme străine neguvernamentale, altele decât cele menţionate la lit. j), tranzacţionate pe pieţe reglementate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17; h) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European şi din state terţe; i) 2% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în private equity la companii din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European; j) 15% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni emise de Banca Mondială, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Europeană de Investiţii, tranzacţionate pe pieţe reglementate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17; k) 3% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în mărfuri şi derivate pe mărfuri precum: ţiţei şi derivaţi ai acestuia, bumbac, cafea, grâu, cupru, aluminiu, zinc, metale preţioase, tranzacţionate pe burse reglementate şi specializate din Uniunea Europeană şi S.U.A.  +  Articolul 15 (1) Administratorul poate investi într-un singur emitent sau în fiecare categorie de active ale acestuia, fără a depăşi în total 5%, precum şi în activele unui grup de emitenţi şi persoanele afiliate acestora, fără a depăşi în total 10%. (2) Limitele prevăzute la alin. (1) se referă la toate tipurile de investiţii permise de lege şi de prezenta normă, inclusiv conturi şi depozite bancare, cu excepţia titlurilor de stat.  +  Secţiunea a 2-a Reguli speciale  +  Articolul 16Administratorul va urmări investirea în acţiuni tranzacţionate ale emitenţilor care îndeplinesc cel puţin condiţiile de admitere la categoria a 2-a a Bursei de Valori Bucureşti.  +  Articolul 17Administratorul poate investi numai în acele obligaţiuni sau alte titluri de creanţă din state aparţinând Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European ori statelor terţe, cu excepţia României, care au primit din partea agenţiilor de rating internaţionale calificativul "investment grade".  +  Articolul 18În cazul în care în procesul de investire sunt depăşite în mod pasiv limitele prevăzute la art. 14 şi 15, în maximum 30 de zile calendaristice de la data depăşirii limitei, administratorul fondului de pensii administrat privat are obligaţia să corecteze, inclusiv prin măsuri active, abaterea de la limitele investiţionale prevăzute de legislaţia în vigoare şi în prospectul schemei de pensii private.  +  Articolul 19Administratorii pot proteja portofoliul de investiţii al fondului de pensii administrat privat împotriva riscului valutar şi a riscului de dobândă, prin instrumente financiare specifice.  +  Capitolul VI Decizia de investire, atribuţiile persoanei responsabile cu investirea şi autorizarea acesteia  +  Secţiunea 1 Decizia de investire şi atribuţiile persoanei responsabile cu investirea  +  Articolul 20Decizia de investire se va lua cu respectarea politicii investiţionale, a limitelor de investire prevăzute de prospectul schemei de pensii private autorizat de către Comisie şi a reglementărilor în vigoare.  +  Articolul 21În vederea gestionării operaţiunilor zilnice ale fondului de pensii, administratorul va avea în structura sa organizatorică o direcţie de investiţii organizată în mod distinct, responsabilă cu analiza oportunităţilor investiţionale şi plasarea activelor în conformitate cu strategia stabilită de conducătorii administratorului, după caz.  +  Articolul 22Persoana responsabilă cu investirea va avea cel puţin următoarele atribuţii în domeniul său de activitate: a) să organizeze activitatea direcţiei de investiţii; b) să asigure investirea activelor, cu respectarea limitelor prevăzute de lege şi a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii; c) să asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii administrat privat în vederea dispersiei riscului şi a menţinerii unui grad adecvat de lichiditate; d) să efectueze analize prealabile investirii asupra riscului de investiţie şi a costurilor implicate; e) să asigure dezvoltarea de politici şi proceduri adecvate privind analiza oportunităţilor investiţionale şi a plasării activelor; f) să asigure respectarea reglementărilor prudenţiale; g) să asigure informarea consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere asupra problemelor şi evoluţiilor semnificative care ar putea influenţa profilul de risc al fondului de pensii administrat privat; h) să stabilească sisteme de raportare detaliate şi oportune către consiliul de administraţie şi/sau consiliul de supraveghere, după caz, care să permită acestora să efectueze o evaluare corectă a activităţii desfăşurate.  +  Secţiunea a 2-a Autorizarea persoanei responsabile cu investirea  +  Articolul 23Persoana responsabilă cu activitatea de investire îşi desfăşoară activitatea în baza deciziei de autorizare emise de Comisie.  +  Articolul 24Comisia autorizează persoana responsabilă cu investirea, dacă aceasta îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: a) să aibă încheiat un contract de muncă cu normă întreagă sau un contract de mandat cu societatea administrator de pensii şi să desfăşoare activităţi de investire numai în cadrul acelei societăţi; b) să fie absolventă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată; c) să aibă experienţă profesională de cel puţin 3 ani în domeniul financiar-bancar/administrării de investiţii; d) să nu fi fost condamnată pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi alte infracţiuni de natură economică; e) să nu fi fost sancţionată de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Banca Naţională a României sau de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cu interzicerea desfăşurării de activităţi pe pieţele supravegheate de acestea ori de către o autoritate de supraveghere din domeniul financiar-bancar din străinătate sau să se fi aflat în altă situaţie care, prin aspectele relevate, ar putea avea efecte negative asupra imaginii administratorului la care persoana în cauză va activa ca persoană responsabilă cu investirea în cadrul direcţiei de investiţii; f) să nu fie membră în consiliul de administraţie/conducător, angajat sau să aibă orice relaţie contractuală, directă ori indirectă, cu un alt administrator al unui fond de pensii administrat privat, cu instituţia de credit care îndeplineşte funcţia de depozitar al fondului de pensii administrat de către administratorul la care acesta este angajat, cu o societate de servicii de investiţii financiare cu care administratorul la care persoana este angajată se află în relaţie contractuală.  +  Articolul 25Administratorul transmite Comisiei cererea de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul instituţiei sale, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, împreună cu următoarele documente: a) copie de pe actul de identitate al persoanei care urmează a fi numită persoană responsabilă cu investirea, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate; b) curriculum vitae întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2; c) copie de pe actul care atestă că are studii superioare de lungă durată, absolvite cu examen de licenţă sau de diplomă, după caz; d) copie de pe contractul de muncă sau contractul de mandat, după caz; e) chestionarul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3, completat şi semnat de această persoană; f) declaraţie pe propria răspundere, din care să rezulte că persoana în cauză nu se află în vreuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute de Lege; g) certificatul de cazier judiciar şi certificatul de cazier fiscal; h) declaraţia nr. 1 şi declaraţia nr. 2, prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.  +  Articolul 26Comisia analizează şi hotărăşte cu privire la eliberarea deciziei de autorizare a persoanei responsabile cu investirea în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului.  +  Articolul 27 (1) Orice solicitare a Comisiei privind informaţiile suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la art. 26, un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării Comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii. (2) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.  +  Articolul 28Decizia de autorizare se comunică administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la data adoptării acesteia.  +  Articolul 29Orice modificare a documentelor sau a condiţiilor pe baza cărora s-a eliberat decizia de autorizare a persoanei responsabile cu investirea va fi supusă autorizării Comisiei.  +  Secţiunea a 3-a Respingerea cererii de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii private  +  Articolul 30 (1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii private. (2) Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se comunică administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia. (3) Decizia de respingere poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu legislaţia în vigoare.  +  Articolul 31O nouă cerere de autorizare poate fi adresată Comisiei numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit motivele de respingere a cererii iniţiale.  +  Secţiunea a 4-a Retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii private  +  Articolul 32Comisia poate retrage autorizaţia persoanei responsabile cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii private în următoarele condiţii: a) dacă decizia de autorizare a fost obţinută pe baza unor informaţii sau documente false ori care au indus în eroare; b) în situaţia în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile avute în vedere la autorizare; c) la cererea administratorului; d) ca sancţiune.  +  Articolul 33 (1) Decizia de retragere, scrisă şi motivată, se comunică administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia. (2) Decizia de retragere poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu legislaţia în vigoare.  +  Articolul 34Administratorul are obligaţia să solicite Comisiei retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu investirea cel târziu la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă sau a mandatului.  +  Articolul 35Înlocuirea persoanei responsabile cu investirea din cadrul administratorilor de pensii private se va face în termen de 45 de zile de la data menţionată la art. 34 şi va fi notificată imediat Comisiei, urmând să se parcurgă etapele pentru obţinerea deciziei de autorizare a persoanei nou-numite în această funcţie.  +  Capitolul VII Interdicţii privind investiţiile  +  Articolul 36Administratorii nu pot investi activele fondului de pensii pe care îl administrează în: a) instrumente financiare tranzacţionate pe alte pieţe decât pe pieţe reglementate, cu excepţia celor de pe piaţa secundară bancară; b) operaţiuni de vânzare în lipsă sau de împrumut cu valori mobiliare admise la tranzacţionare; c) instrumente financiare emise de către societatea-mamă a administratorului, grupul din care administratorul face parte, precum şi de către orice altă persoană afiliată sau aflată în mod direct sau indirect în poziţie de control faţă de societate; d) orice alte active care nu pot fi identificate sau a căror evaluare este incertă.  +  Articolul 37 (1) Administratorului, analiştilor financiari şi persoanelor relevante implicate în producerea cercetării pentru investiţii le este interzis să accepte stimulente de la persoanele având un interes material legat de subiectul cercetării pentru investiţii. (2) Administratorul, analiştii financiari şi alte persoane relevante implicate în producerea cercetării pentru investiţii nu trebuie să promită emitenţilor asigurarea unei cercetări favorabile.  +  Capitolul VIII Dispoziţii finale  +  Articolul 38 (1) În termen de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei norme, administratorul are obligaţia să finalizeze reorganizarea internă a activităţii sale în conformitate cu prevederile prezentei norme, inclusiv prin autorizarea persoanei responsabile cu investirea. (2) Persoanele autorizate/avizate de Comisie în vederea desfăşurării activităţii de investiţii în cadrul unui administrator de pensii private până la intrarea în vigoare a prezentei norme nu trebuie să reia procedura de autorizare.  +  Articolul 39Termenele prevăzute de prezenta normă care expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se vor prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.  +  Articolul 40Prevederile Normei nr. 22/2008 pentru modificarea temporară a limitei maxime aplicabile investiţiilor fondurilor de pensii administrate privat în titluri de stat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 38/2008, rămân aplicabile.  +  Articolul 41Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectiv art.16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9), (10) din Lege.  +  Articolul 42Prezenta normă intră în vigoare la data de 1 mai 2009.  +  Articolul 43Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta normă.  +  Anexa 1 la normă
    Pagina 1/1 DATE DE IDENTIFICARE ALE SOCIETĂŢII CERERE PENTRU AUTORIZAREA PERSOANEI RESPONSABILE CU INVESTIREA
    Subsemnatul(a) ............................/(numele şi prenumele).........................., în calitate de reprezentant legal al administratorului ........................../(denumirea societăţii de administrare)..........., având sediul social: ...../(localitatea, strada şi numărul)................., ........................../(judeţul, codul poştal).........................., solicit autorizarea persoanei responsabile cu investirea, respectiv a dnei, dlui ...................../(numele şi prenumele persoanei)................. . Date de contact ale persoanei responsabile cu investirea: Numărul de telefon: ......................... Numărul de fax: ............... Adresa de poştă electronică ................................................. Prezenta cerere este însoţită de un număr de ............ ....... documente, totalizând un număr de ............ file. Semnătura reprezentantului legal: ........................................... Data: ................................
    FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
     +  Anexa 2 la normă
      Curriculum vitae  
      Informaţii personale  
      Nume/PrenumeNumele şi prenumele
      AdresaNumărul imobilului, numele străzii, codul poştal, localitatea, ţara
      TelefonFix:Mobil:
      Fax  
      E-mail  
      Cetăţenia  
      Data naşterii  
      Sex  
      Experienţa profesională  
      PerioadaMenţionaţi pe rând fiecare experienţa profesională relevantă, începând cu cea mai recentă dintre acestea.
      Funcţia sau postul ocupat  
      Principalele activităţi şi responsabilităţi  
      Numele şi adresa angajatorului  
      Tipul activităţii sau sectorul de activitate  
      Educaţie şi formare  
      PerioadaMenţionaţi pe rând fiecare formă de învăţământ şi program de formare profesională urmat, începând cu cel mai recent.
      Calificarea/diploma obţinută  
      Domenii principale studiate/competenţe dobândite  
      Numele şi tipul instituţiei de învăţământ  
      Nivelul de clasificare a formei de învăţământ  
      Aptitudini şi competenţe personale  
      Limba maternăPrecizaţi limba maternă
      Limba(i) străină(e) cunoscută/e  
      AutoevaluareÎnţelesVorbitScris
        Abilităţi de ascultareAbilităţi de citireInteracţiuneExprimare  
      Limba          
      Limba          
      Competenţe şi cunoştinţe de utilizare a calculatoruluiDescrieţi competenţele şi indicaţi contextul în care au fost dobândite.
      Alte competenţe şi aptitudiniDescrieţi competenţele şi indicaţi contextul în care au fost dobândite.
      Informaţii suplimentareIndicaţi alte informaţii utile care nu au fost menţionate anterior, de exemplu: persoane de contact, referinţe etc.
     +  Anexa 3 la normăCHESTIONARpentru persoana responsabilă cu activitateade investire a activelor din cadrul societăţiiadministrator de pensii privateAcest chestionar va fi completat de către persoana propusă ca persoană responsabilă cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii private. Chestionarul se întocmeşte potrivit acestui model; este obligatoriu a se răspunde la toate întrebările. Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.1. Denumirea şi adresa societăţii administrator de pensii administrate privat pentru care se comunică informaţiile:................................................................................................................2. Identitatea persoanei care urmează a fi numită persoană responsabilă cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii private (numele şi prenumele, CNP, seria şi numărul actului de identitate, emitentul şi data emiterii acestuia, data şi locul naşterii, cetăţenia şi domiciliul).................................................................................................................3. Funcţia pe care o exercitaţi în cadrul societăţii. Se va prezenta şi o scurtă descriere a atribuţiilor şi responsabilităţilor aferente.................................................................................................................4. Comunicaţi orice informaţii suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru aprecierea calificării, experienţei profesionale şi a onorabilităţii dumneavoastră.................................................................................................................5. Aţi fost sau sunteţi acţionar semnificativ (care deţine cel puţin 10% din capitalul social sau din drepturile de vot) ori asociat într-o societate comercială? În această eventualitate, precizaţi denumirea societăţii comerciale şi nivelul participaţiei dumneavoastră.................................................................................................................6. Aţi exercitat activităţi pentru care, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea obţinerii unei aprobări de la o autoritate de reglementare, supraveghere şi/sau control din domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate?................................................................................................................7. Aţi avut, dumneavoastră sau societăţile la care aţi exercitat responsabilităţi de conducere şi/sau de administrare ori la care aţi fost acţionar semnificativ ori asociat, dificultăţi financiare majore sau v-aţi aflat dumneavoastră ori respectivele entităţi în alte situaţii care să fi condus la proceduri judiciare sau extrajudiciare, finalizate ori aflate în curs de desfăşurare? Dacă da, faceţi orice precizare utilă.................................................................................................................8. Autorităţile însărcinate cu supravegherea în domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate v-au refuzat vreo autorizaţie ori v-au aplicat vreo sancţiune dumneavoastră personal? Dar vreuneia dintre entităţile la care aţi exercitat responsabilităţi de conducere şi/sau de administrare ori la care aţi fost acţionar semnificativ ori asociat? Dacă da, daţi detalii, indiferent dacă între timp a intervenit reabilitarea (se vor indica: autoritatea care a dispus sancţionarea, fapta sancţionată, sancţiunea şi data aplicării sancţiunii).................................................................................................................9. Sunteţi angajat sau aveţi o relaţie contractuală cu o altă societate de administrare a investiţiilor, societate de asigurare, societate de servicii de investiţii financiare sau instituţie de credit care îndeplineşte funcţia de depozitar? Dacă da, faceţi orice precizare utilă.................................................................................................................10. Sunteţi angajat sau aveţi o relaţie contractuală cu o altă societate de administrare de pensii private? Dacă da, faceţi orice precizare utilă.................................................................................................................Semnătura .....................Data .............................FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALEUNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE  +  Anexa 4 la normăDECLARAŢIA Nr. 1privind afiliereaDeclaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.Subsemnatul, ................................................., cu domiciliul în ..............................., posesor al actului de identitate tip ....., seria ..... nr. .............., eliberat de ............................... la data de ........................, valabil până la data de ......................., CNP ............................, în calitate de reprezentant al direcţiei de investiţii al administratorului ..............................., declar prin prezenta că am/nu am calitatea de persoană afiliată, în raport cu o persoană fizică sau juridică, aşa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.Relaţii de afiliere:
    Nr. crt. Denumirea societăţii/numele şi prenumele persoanei fizice Statul rezident al societăţii în care sunt deţinute acţiuni Participarea la capitalul social al societăţii/drepturile de vot(%)
    Semnătura .........................Data ..............................
     +  Anexa 5 la normăDECLARAŢIA Nr. 2privind deţinerile reprezentând cel puţin5% din capitalul social sau din drepturilede vot ale unei societăţiDeclaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.Subsemnatul, ............................................., cu domiciliul în ....................................., posesor al actului de identitate tip ......, seria ...... nr. ............, eliberat de ............................... la data de ...................., valabil până la data de ..............., CNP .........................., în calitate de reprezentant al direcţiei de investiţii al administratorului .................................................., declar prin prezenta că am/nu am deţineri care reprezintă cel puţin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot.Deţineri individuale:
    Nr. crt Numele şi prenumele persoanei fizice/ Denumirea societăţii cu care declarantul se află în relaţii de afiliere Felul afilierii, conform art. 2 alin. (2) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare Participarea la capitalul social al societăţii/drepturile de vot (%)
    Semnătura .........................Data ..............................FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATEALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE-----