PROCEDURĂ din 17 septembrie 2014 privind acordarea ajutoarelor de stat*)
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 714 din 30 septembrie 2014



    Notă
    Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 807 din 17 septembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 714 din 30 septembrie 2014.
     +  Capitolul I Definiții  +  Articolul 1În sensul prezentei proceduri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) active corporale - activele asociate investiției inițiale reprezentate de:(i) construcții de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de construcții;(ii) instalații tehnice, mașini și echipamente noi clasificate conform Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, cu valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare;b) active necorporale - activele amortizabile asociate investiției inițiale care nu au o concretizare fizică sau financiară precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;c) activitate identică sau similară - activitatea care face parte din aceeași clasă (cod numeric de patru cifre), conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională - CAEN;d) achiziția de active în condiții de piață - modalitate de achiziționare a activelor care are la bază următoarele principii: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea și eficiența utilizării fondurilor;e) ajutor pentru exploatare - ajutorul pentru reducerea cheltuielilor curente ale unei întreprinderi. Aceste cheltuieli includ categorii de costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicațiile, energia, întreținerea, chiria și administrarea, dar exclud costurile de amortizare și costurile de finanțare în cazul în care acestea au fost incluse în costurile eligibile la acordarea ajutorului pentru investiții; (la 09-07-2018, Litera e) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) f) arie desfășurată - suma ariilor tuturor nivelelor construcției, conform STAS 4908-85 "Clădiri civile, industriale și agrozootehnice. Arii și volume convenționale";f^1) calendarul realizării investiției - perioada de realizare a planului de investiții de la data demarării investiției până la data de 31 decembrie a anului în care se finalizează investiția; (la 17-05-2016, Lit. f^1) a art. 1 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. ) g) comercializarea produselor agricole - deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei altei activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;h) contribuția la dezvoltarea regională - valoarea contribuțiilor la dezvoltarea regională de natura taxelor și impozitelor la bugetul general consolidat al statului aferente investiției inițiale și locurilor de muncă create direct de aceasta, plătite efectiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat pe parcursul implementării și 5 ani de la data finalizării acesteia;i) data documentației considerate completă - data de la care întreprinderea depune întreaga documentație, inclusiv documentația solicitată ulterior de Ministerul Finanțelor Publice;j) demararea investiției - fie demararea lucrărilor de construcție în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul; cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor;k) desfășoară activitate economică - obține venituri din activitatea realizată;l) diversificarea producției unei unități existente - obținerea de produse sau servicii care nu erau realizate anterior în unitatea respectivă; costurile eligibile trebuie să depășească cu cel puțin 200 % valoarea contabilă a activelor reutilizate, astfel cum au fost înregistrate în exercițiul financiar ce precede începerea lucrărilor;m) exercițiu financiar încheiat - exercițiul financiar pentru care întreprinderea are situații financiare depuse și aprobate conform prevederilor legale în vigoare;n) extinderea capacității unei unități existente - mărirea capacității de producție în amplasamentul existent datorată existenței unei cereri neonorate;n^1) grup - societatea-mamă și toate filialele acesteia; (la 17-05-2016, Lit. n^1) a art. 1 a fost introdusă de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. ) o) investiție inițială - investiția în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea unei unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente;p) investiția inițială în favoarea unei noi activități economice - investiția în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea unei unități noi sau diversificarea activității unei unități, cu condiția ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfășurată anterior în unitatea respectivă;q) înființarea unei unități noi - crearea unui nou amplasament pentru desfășurarea activității pentru care se solicită finanțarea, independent din punct de vedere tehnologic de alte unități existente;r) întreprindere - orice entitate cu personalitate juridică, înființată în scopul de a realiza venituri din desfășurarea unei activități economice;s) abrogată; (la 17-05-2016, Lit. s) a art. 1 a fost abrogată de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. ) t) întreprindere mare - întreprinderea care nu se încadrează în definiția IMM-urilor conform anexei I din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, denumit în continuare Regulament;u) întreprindere în activitate - întreprinderea care desfășoară activitate economică de mai mult de 3 ani fiscali consecutivi de la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare și are situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat;v) întreprindere nou-înființată - întreprinderea înființată în anul înregistrării cererii de acord pentru finanțare sau întreprinderea care a desfășurat/nu a desfășurat activitate economică, dar nu mai mult de 3 ani fiscali consecutivi înainte de data înregistrării cererii; (la 09-07-2018, Litera v) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) w) perimetru - aceeași parcelă cadastrală sau parcele cadastrale alăturate;x) persoană autorizată - reprezentantul legal al întreprinderii sau persoana împuternicită de reprezentantul legal să reprezinte întreprinderea;y) planul de afaceri - document din care rezultă eficiența economică a întreprinderii și viabilitatea investiției, vizând cel puțin următoarele aspecte: descrierea afacerii, locația realizării investiției, prezentarea investiției, planul de investiții și fundamentarea acestuia, analiza pieței relevante pe care întreprinderea solicită finanțare, fundamentarea cifrei de afaceri, situația financiară actuală și proiecții financiare. În document se fundamentează: încadrarea investiției în categoria investiției inițiale, efectul stimulativ al ajutorului de stat, modul de îndeplinire a indicatorilor cantitativi și calitativi prevăzuți în anexa nr. 3. Planul de afaceri are anexate documente justificative necesare fundamentării acestuia. Planul de afaceri este elaborat pentru perioada implementării investiției și 5 ani de la data finalizării acesteia; (la 09-07-2018, Litera y) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) z) planul de investiții - document sintetic, prezentat în format tabelar, care cuprinde cheltuielile eligibile și neeligibile aferente investiției inițiale cu determinarea valorii totale a investiției, conform prevederilor art. 6 din hotărâre, precum și a calendarului realizării investiției; (la 09-07-2018, Litera z) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) aa) piața relevantă - produsele și/sau serviciile pe care consumatorul le consideră interschimbabile sau substituibile, datorită caracteristicilor, prețurilor și utilizării căreia acestea îi sunt destinate, precum și aria geografică în care acestea sunt comercializate;bb) proiect mare de investiții - o investiție inițială cu costuri eligibile care depășesc 50 milioane euro, valoare calculată la cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României, valabil la data elaborării acordului pentru finanțare;cc) proiect unic de investiții - orice investiție inițială demarată de același beneficiar, la nivel de grup, într-un interval de 3 ani de la data demarării lucrărilor la o altă investiție care beneficiază de ajutor în aceeași regiune de nivel 3 din Nomenclatorul comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS 3), respectiv județ; (la 17-05-2016, Lit. cc) a art. 1 a fost modificată de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. ) dd) producție agricolă primară - producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, enumerate în anexa I la Tratatul de funcționare a Uniunii Europene, fără a se mai efectua o altă operațiune de modificare a naturii produselor respective;ee) produse agricole - produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepția produselor obținute din pescuit și din acvacultură enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.124/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;ff) prelucrarea produselor agricole - orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol, care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;ff^1) relocare - transferul unei activități identice sau similare sau a unei părți a acesteia de la o unitate a uneia dintre părțile contractante la Acordul privind SEE, unitatea inițială, către unitatea unei alte părți contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiția care beneficiază de ajutor, unitatea care beneficiază de ajutor. Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea inițială și de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puțin parțial aceleași scopuri, îndeplinesc cerințele sau necesitățile aceluiași tip de clienți și se pierd locuri de muncă în activități identice sau similare la una din unitățile inițiale ale beneficiarului din SEE; (la 09-07-2018, Articolul 1 din Capitolul I a fost completat de Punctul 14, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) gg) cerere de plată a ajutorului de stat aprobat - o cerere de plată soluționată de către Ministerul Finanțelor Publice cu plata totală sau parțială a ajutorului de stat solicitat;hh) schimbare fundamentală în procesul general de producție - achiziționarea de active a căror valoare contabilă depășește amortizarea, calculată în cursul celor trei exerciții financiare precedente, a activelor similare legate de activitatea pentru care se solicită finanțare. Simpla înlocuire a activelor existente nu este considerată schimbare fundamentală în procesul general de producție;ii) spațiu economic european - include statele membre ale Uniunii Europene și statele membre ale Asociației Europene a Liberului Schimb;jj) standard de cost - valoarea maximă considerată eligibilă în cazul activelor corporale de natura construcțiilor care nu poate depăși 1.650 lei/mp arie desfășurată, respectiv echivalentul a aproximativ 375 euro/mp arie desfășurată;kk) sursa de finanțare - resursele de natură strict financiară ale întreprinderii destinate realizării investiției inițiale, obținute din surse proprii, respectiv majorare de capital subscris și vărsat, profit reinvestit, împrumut intragrup sau credit bancar; (la 09-07-2018, Litera kk) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 15, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) kk^1) terți care nu au legături cu cumpărătorul - persoane fizice sau juridice care nu se regăsesc în cel puțin unul dintre următoarele cazuri:(i) persoane fizice care au calitate de soț/soție sau rude până la gradul al III-lea inclusiv ale personalului sau conducerii cumpărătorului;(ii) persoane fizice care au calitate de angajat al cumpărătorului;(iii) persoane fizice sau juridice care au calitate de vânzător și dețin o influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor de conducere ale cumpărătorului; (la 09-07-2018, Punctul (iii) din Litera kk^1) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 16, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (iv) persoane fizice sau juridice care au calitate de vânzător și asupra cărora cumpărătorul deține o influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor sale de conducere; (la 09-07-2018, Punctul (iv) din Litera kk^1) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 16, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (la 17-05-2016, Lit. kk^1) a art. 1 a fost introdusă de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. ) ll) uzura fizică - procesul de deteriorare în timp a caracteristicilor de calitate ale unui activ, ca urmare a acțiunii unor factori externi;mm) uzura morală - fenomenul datorat evoluției ulterioare a activelor cu aceeași destinație, ca urmare a progresului tehnic;nn) valoarea totală a investiției - valoarea cheltuielilor eligibile, conform art. 6 alin. (1) din prezenta hotărâre, și valoarea tuturor activelor corporale și necorporale neeligibile, fără T.V.A.  +  Capitolul II Modalitatea de acordare a ajutorului de stat  +  Articolul 2(1) Pentru a beneficia de ajutor de stat, întreprinderea solicitantă trebuie să obțină un acord pentru finanțare din partea Ministerului Finanțelor Publice.(2) Înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare începe de la data comunicată de Ministerul Finanțelor Publice pe siteul său, conform art. 19 alin. (1) din hotărâre. (la 09-07-2018, Alineatul (2) din Articolul 2 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 17, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (3) Cererile de acord pentru finanțare înregistrate după data epuizării bugetului anual alocat schemei se restituie întreprinderilor. (la 09-07-2018, Alineatul (3) din Articolul 2 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 17, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )  +  Articolul 3Întreprinderea solicitantă transmite către Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice o cerere de acord pentru finanțare, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 1, însoțită de următoarele documente justificative:a) certificat constatator, în original, emis de Oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul unde își are sediul întreprinderea, în care să se menționeze cel puțin următoarele informații: datele de identificare, codul unic de înregistrare, asociații și reprezentanții legali ai întreprinderii, domeniul de activitate principal, toate domeniile secundare de activitate și punctele de lucru ale întreprinderii;b) situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat, în copie certificată pentru conformitate cu originalul, după caz;c) planul de afaceri din care să rezulte viabilitatea investiției inițiale și eficiența economică a întreprinderii, inclusiv în format electronic;d) împuternicire semnată de reprezentantul legal al întreprinderii solicitante, în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează cererea de acord pentru finanțare;e) act de identitate al persoanei autorizate să reprezinte legal întreprinderea, în copie;f) opis cu documentele transmise. (la 09-07-2018, Articolul 3 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 18, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )  +  Articolul 3^1Abrogat. (la 09-07-2018, Articolul 3^1 din Capitolul II a fost abrogat de Punctul 19, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )  +  Articolul 3^2Abrogat. (la 09-07-2018, Articolul 3^2 din Capitolul II a fost abrogat de Punctul 19, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )  +  Articolul 4(1) Ministerul Finanțelor Publice verifică conformitatea documentelor transmise, prevăzute la art. 3, conform prevederilor anexei nr. 2 și analizează viabilitatea investiției și eficiența economică a întreprinderii conform prevederilor anexei nr. 3. (la 09-07-2018, Alineatul (1) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 20, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (2) În urma procesului de evaluare a cererii de acord pentru finanțare, Ministerul Finanțelor Publice transmite întreprinderilor solicitante, după caz:a) acord pentru finanțare, dacă sunt îndeplinite cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre;b) solicitare de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) există neconcordanțe în informațiile furnizate;(ii) documentele nu respectă condițiile de conformitate prevăzute în anexa nr. 2;(iii) se constată necesitatea unor documente suplimentare în vederea soluționării cererii;c) scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) cererea de acord pentru finanțare nu este însoțită de documentele prevăzute la art. 3;(ii) nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre;(iii) întreprinderea nu respectă termenul de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare.(iv) Abrogat. (la 09-07-2018, Punctul (iv) din Litera c) , Alineatul (2) , Articolul 4 , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 21, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (3) În urma procesului de evaluare a cererilor de acord pentru finanțare înregistrate și nesoluționate conform alin. (2) lit. a) și c) până la data epuizării bugetului anual alocat schemei, Ministerul Finanțelor Publice transmite întreprinderilor solicitante, după caz:a) solicitare de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) există neconcordanțe în informațiile furnizate;(ii) documentele nu respectă condițiile de conformitate prevăzute în anexa nr. 2;(iii) se constată necesitatea unor documente suplimentare în vederea soluționării cererii;b) scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) cererea de acord pentru finanțare nu este însoțită de documentele prevăzute la art. 3;(ii) nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre;(iii) întreprinderea nu respectă termenul de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare. (la 12-11-2018, Articolul 4 din Capitolul II a fost completat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 )  +  Articolul 5(1) Ministerul Finanțelor Publice solicită informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, în condițiile prevăzute la art. 4 alin (2) lit. b), în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare. (la 09-07-2018, Alineatul (1) din Articolul 5 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 22, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (2) Documentele transmise de întreprinderea solicitantă din propria inițiativă în vederea completării cererii de acord pentru finanțare nu sunt luate în considerare în procesul de evaluare a cererii de acord pentru finanțare.  +  Articolul 6Ministerul Finanțelor Publice finalizează procesul de evaluare a cererii de acord pentru finanțare în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data la care întreaga documentație este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme. (la 09-07-2018, Articolul 6 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 23, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )  +  Articolul 6^1(1) În cazul în care bugetul anual alocat schemei s-a epuizat, dar există cereri de acord pentru finanțare care nu s-au încadrat în bugetul alocat, dar care îndeplinesc cumulativ condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre, Ministerul Finanțelor Publice emite proiectul acordului pentru finanțare.(2) Proiectele de acord pentru finanțare prevăzute la alin. (1) se aprobă în ordinea în care au fost emise, după suplimentarea bugetului anual alocat schemei în anul în curs sau în limita bugetului alocat în anul următor, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale. (la 12-11-2018, Capitolul II a fost completat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 )  +  Articolul 7(1) Toate documentele transmise Ministerului Finanțelor Publice de către întreprindere trebuie prezentate în limba română. În cazul documentelor depuse într-o limbă străină, întreprinderea prezintă aceste documente însoțite de traduceri în limba română certificate de către traducători autorizați.(2) Documentele emise de întreprinderea solicitantă în original trebuie să fie datate și semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea. (la 17-05-2016, Alin. (2) al art. 7 a fost modificat de pct. 19 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. )  +  Capitolul III Plata ajutorului de stat  +  Articolul 8Întreprinderile au obligația demarării investiției pentru care au solicitat finanțare în termen de maximum 4 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare, cu respectarea calendarului asumat în documentația anexată cererii, sub sancțiunea prevăzută la art. 17. (la 09-07-2018, Articolul 8 din Capitolul III a fost modificat de Punctul 24, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )  +  Articolul 9Ajutorul de stat se plătește întreprinderilor care au primit acord pentru finanțare, după efectuarea parțială sau totală a cheltuielilor eligibile, conform acordului pentru finanțare, în limita creditelor bugetare anuale aprobate.  +  Articolul 10(1) În vederea plății ajutorului de stat, întreprinderea transmite la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice, cel puțin următoarele documente:a) cerere de plată a ajutorului de stat însoțită de documentele justificative, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 4a;b) formularul de decont, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 4b;c) situații financiare anuale aprobate, corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat, în copie, după caz;d) Abrogată. (la 09-07-2018, Litera d) din Alineatul (1) , Articolul 10 , Capitolul III a fost abrogată de Punctul 25, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) e) Abrogată. (la 09-07-2018, Litera e) din Alineatul (1) , Articolul 10 , Capitolul III a fost abrogată de Punctul 25, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) f) Abrogată. (la 09-07-2018, Litera f) din Alineatul (1) , Articolul 10 , Capitolul III a fost abrogată de Punctul 25, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) g) opis cu documentele transmise în vederea plății ajutorului de stat.(1^1) În termen de 10 zile de la înregistrarea cererii de plată, transmisă de întreprindere, Ministerul Finanțelor Publice solicită organelor fiscale centrale și locale eliberarea certificatului de atestare fiscală care se emite potrivit art. 158 sau 159 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, după caz. Ministerul Finanțelor Publice efectuează plata dacă certificatele fiscale nu cuprind debite restante. (la 09-07-2018, Articolul 10 din Capitolul III a fost completat de Punctul 26, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (2) Cererile de plată a ajutorului de stat se depun până la data de 30 septembrie a fiecărui an. În situația în care cererile se depun după data de 30 septembrie a fiecărui an, acestea se returnează societății. (la 12-11-2018, Alineatul (2) din Articolul 10 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 ) Notă
    Alin. (2) al art. II din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018 prevede că:(1) Prevederile prezentei hotărâri, cu excepția prevederilor art. I pct. 4, se aplică inclusiv cererilor de acord pentru finanțare depuse și nesoluționate în cursul anului 2018 până la data epuizării bugetului alocat.
    (3) Întreprinderile care nu depun cerere de plată până la data de 30 septembrie au obligația depunerii unei notificări, în termen de 10 zile calendaristice de la această dată, pentru realocarea sumelor neutilizate până la sfârșitul anului în curs. (la 12-11-2018, Articolul 10 din Capitolul III a fost completat de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 )
     +  Articolul 11(1) Ministerul Finanțelor Publice verifică conformitatea documentelor transmise și îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta schemă în vederea efectuării plății.(2) În cazul în care se constată lipsa unor documente sau neconcordanțe între datele și informațiile transmise, Ministerul Finanțelor Publice poate solicita documente și informații, care vor fi transmise către Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice în termen de 15 zile de la data primirii solicitării. (la 09-07-2018, Alineatul (2) din Articolul 11 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 28, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (3) În situația în care întreprinderea nu confirmă primirea solicitării transmise de Ministerul Finanțelor Publice sau nu respectă termenul prevăzut la alin. (2), Ministerul Finanțelor Publice returnează întreprinderii cererea de plată a ajutorului de stat, în termen de 15 zile, în vederea completării acesteia. (la 09-07-2018, Articolul 11 din Capitolul III a fost completat de Punctul 29, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )  +  Articolul 12(1) Ministerul Finanțelor Publice soluționează cererea de plată a ajutorului de stat:a) după analizarea la sediul ministerului a documentelor justificative anexate cererii de plată și a eligibilității activelor pentru care se solicită plata ajutorului de stat; șib) după verificarea la fața locului a existenței activelor și a conformității declarațiilor/documentelor aferente cheltuielilor efectuate de întreprindere. (la 09-07-2018, Alineatul (1) din Articolul 12 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 30, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (2) Pe durata efectuării verificării la fața locului, întreprinderea are obligația de a permite accesul echipei de control, în condițiile legii, la activele aferente investiției inițiale și la toate documentele în original, care atestă îndeplinirea condițiilor impuse de prezenta hotărâre.  +  Articolul 13(1) Plata ajutorului de stat nu poate face obiectul unor plăți compensatorii.(2) Virarea efectivă a ajutorului de stat se face de către Ministerul Finanțelor Publice în contul 50.70 «Disponibil din subvenții și transferuri», deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază își are domiciliul fiscal întreprinderea beneficiară de ajutor de stat, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data la care cererea de plată a ajutorului de stat este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme și a fost efectuată verificarea la fața locului. (la 09-07-2018, Alineatul (2) din Articolul 13 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 31, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (3) Întreprinderile au obligația de a verifica valoarea ajutorului de stat virat de Ministerul Finanțelor Publice în contul 50.70 «Disponibil din subvenții și transferuri». În situația în care se constată existența unei sume necuvenite, întreprinderile au obligația de a informa de îndată Ministerul Finanțelor Publice în vederea restituirii acesteia. (la 09-07-2018, Articolul 13 din Capitolul III a fost completat de Punctul 32, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (4) Restituirea sumelor încasate necuvenit se realizează în conturile deschise cu această destinație la Trezoreria Statului, dacă sumele se restituie în anul în care au fost încasate, respectiv dacă sumele se restituie în anii următori anului în care au fost încasate. (la 09-07-2018, Articolul 13 din Capitolul III a fost completat de Punctul 32, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (5) Pentru sumele necuvenite încasate de către întreprinderi, Ministerul Finanțelor Publice percepe dobânzi și penalități aferente, datorate de la data încasării până la data restituirii, conform Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. (la 09-07-2018, Articolul 13 din Capitolul III a fost completat de Punctul 32, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
     +  Capitolul IV Menținerea investiției și recuperarea ajutorului de stat  +  Articolul 14(1) Întreprinderea are obligația de a menține în stare de funcționare investiția inițială realizată, pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia.(2) În cazul în care, în termenul prevăzut la alin. (1), se constată uzura fizică sau morală a activelor aferente investiției inițiale realizate, este permisă înlocuirea acestora, în vederea asigurării continuității activității finanțate, cu informarea Ministerului Finanțelor Publice.  +  Articolul 15Până la data de 1 iulie a anului următor finalizării investiției, respectiv a realizării ultimei plăți a ajutorului de stat aprobat, după caz, întreprinderea va prezenta Ministerului Finanțelor Publice un raport auditat de o întreprindere autorizată care nu are calitatea de persoană afiliată cu întreprinderea beneficiară de ajutor de stat, care va certifica faptul că investiția a fost realizată în parametrii propuși și s-au obținut rezultatele economico-financiare asumate prin cererea de acord pentru finanțare și documentația anexată acesteia.  +  Articolul 16(1) Întreprinderile solicitante sunt obligate să finalizeze investiția pentru care au solicitat finanțare în termenele prevăzute în planul de investiții care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare.(2) În cazul în care calendarul realizării investiției înregistrează modificări, întreprinderea are obligația de a solicita Ministerului Finanțelor Publice aprobarea acestor modificări, pe parcursul implementării investiției inițiale, în termen de 30 de zile de când a luat la cunoștință de respectiva modificare, anexând o fundamentare în acest sens. (la 09-07-2018, Alineatul (2) din Articolul 16 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 33, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (3) Ministerul Finanțelor Publice analizează documentația primită, procedând astfel:a) în situația în care se constată că investiția îndeplinește în continuare toate condițiile prevăzute de prezenta schemă, inclusiv cu respectarea încadrării în bugetele anuale ale schemei, acordul pentru finanțare se modifică corespunzător;b) în situația în care se constată că investiția nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de prezenta schemă, acordul pentru finanțare se revocă.(4) Abrogat. (la 09-07-2018, Alineatul (4) din Articolul 16 , Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 34, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (5) Ministerul Finanțelor Publice poate aproba modificări ale acordurilor pentru finanțare oricând în perioada prevăzută la art. 3 alin. (2) din prezenta hotărâre, cu respectarea prevederilor prezentului articol.  +  Articolul 17(1) Acordul pentru finanțare se revocă în următoarele situații:a) întreprinderea nu a demarat investiția în termenul prevăzut la art. 8;b) întreprinderea nu respectă condiția privind menținerea investiției inițiale prevăzută la art. 14 alin. (1);c) întreprinderea nu respectă prevederile art. 15;d) întreprinderea nu respectă prevederile art. 16 alin. (1) și (2); (la 09-07-2018, Litera d) din Alineatul (1) , Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 35, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) e) valoarea totală a investiției nu respectă prevederile art. 18 lit. b) din hotărâre. (la 09-07-2018, Litera e) din Alineatul (1) , Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 35, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) f) întreprinderea nu respectă prevederile art. 17 alin. (1) lit. h) din hotărâre. (la 09-07-2018, Alineatul (1) din Articolul 17 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 36, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) g) nerealizarea condițiilor prevăzute în acordul pentru finanțare, pentru care se specifică revocarea acestuia. (la 12-11-2018, Alineatul (1) din Articolul 17 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 880 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 12 noiembrie 2018 ) (2) În situațiile prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanțelor Publice transmite întreprinderii o scrisoare de revocare a acordului pentru finanțare.(3) Revocarea acordului pentru finanțare în situațiile prevăzute la alin. (1) determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării totale a ajutorului de stat plătit.(4) Ajutorul de stat plătit se recuperează proporțional cu gradul de nerealizare în următoarele situații:a) întreprinderea nu realizează contribuția la dezvoltarea regională astfel cum este definită la art. 1 lit. h) în cuantumul prevăzut în documentația anexată cererii de acord pentru finanțare;b) întreprinderea nu îndeplinește alte condiții prevăzute în acordul pentru finanțare.(4^1) În cazul în care sunt prevăzute mai multe condiții în acordul pentru finanțare, valoarea ajutorului de stat plătit ce se recuperează se calculează conform următorului mecanism:a) se calculează gradul de îndeplinire a fiecărei condiții prin raportarea valorii indicatorului realizat la valoarea indicatorului menționată în acordul pentru finanțare sau în planul de afaceri, după caz;b) se calculează media aritmetică a gradelor de îndeplinire a tuturor condițiilor;c) procentul calculat conform lit. b) se aplică valorii ajutorului de stat plătit;d) diferența dintre valoarea ajutorului de stat plătit și valoarea calculată conform lit. c) reprezintă valoarea ajutorului de stat de recuperat. (la 09-07-2018, Articolul 17 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 37, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (4^2) În condițiile în care, ulterior emiterii acordului pentru finanțare, intervin modificări ale legislației generale care reglementează cadrul de organizare și funcționare a societăților, la sfârșitul perioadei de menținere a investiției, valoarea contribuției la dezvoltarea regională prevăzută în documentația anexată cererii de acord pentru finanțare se recalculează în raport cu aceste modificări. (la 09-07-2018, Articolul 17 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 37, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (5) Recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează conform procedurilor de recuperare prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, precum și de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 324/2016 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerul Finanțelor Publice a procedurilor privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat sau de minimis, cu modificările ulterioare. (la 09-07-2018, Alineatul (5) din Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 38, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 ) (6) Ajutorul de stat plătit care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE. (la 09-07-2018, Alineatul (6) din Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 38, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )  +  Articolul 18Anexele nr. 1-3, 3^1, 4a și 4b fac parte integrantă din prezenta procedură. (la 17-05-2016, Art. 18 din a fost modificat de pct. 21 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016. )  +  Anexa nr. 1la procedurăData înregistrării ……………................Numărul înregistrării …………........…..
    Cerere de acord pentru finanțare
    Subscrisa ............................., având datele de identificare menționate la punctul I, reprezentată legal prin domnul/doamna ......................., având calitatea de …..........., solicit finanțarea în condițiile prevederilor schemei având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 807/2014, cu modificările și completările ulterioare.I. Prezentarea întreprinderiiDenumirea întreprinderii: ...............................................................................Data înregistrării întreprinderii: .............................................................................Nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerțului: .......................................................Codul de identificare fiscală: ................................................................................Adresa: .................................................., cod poștal: ............Telefon: ....................................., fax: ..........................E-mail: .........................................................Forma juridică: .................................................................Capitalul social: .................................................... lei, deținut de:– persoane fizice: .................................................. %;– IMM^1: ...................................................... %^1 Întreprinderea care se încadrează în definiția prevăzută la anexa nr. 1 la regulament.– întreprinderi mari^2: .................................................. %.^2 Întreprinderea care nu se încadrează în definiția IMM-urilor conform prevederilor anexei nr. 1 la regulament.Obiectul principal de activitate: ........................................................Cod CAEN: ...............................................................Obiectul secundar de activitate^3: ................................................................^3 Se completează dacă finanțarea se solicită pentru obiectul secundar de activitate.Cod CAEN: .............................................................II. Prezentarea situației actuale a întreprinderiiDate din situațiile financiare anuale aprobate, corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat, după caz:– numărul mediu de salariați: ................................................................– cifra de afaceri: ................................................................ lei– valoare active totale^4: ............................................................... lei^4 Prin active totale se înțelege active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans.– rentabilitatea cifrei de afaceri^5: ....................................... lei^5 Rentabilitatea cifrei de afaceri = 100 x (Profit net/Cifra de afaceri).– capitaluri proprii^6: ......................................... lei^6 Elementul „Capitaluri proprii“ din bilanț.............................................................................III. Prezentarea succintă a investiției realizate în cadrul schemei:– obiectivul investiției:...................................................................................– încadrarea investiției în categoria investiției inițiale:[] înființarea unei unități noi[] extinderea capacității unității[] diversificarea producției unității[] schimbarea fundamentală în procesul general de producție din cadrul unitățiisau– încadrarea investiției în categoria investiției inițiale în favoarea unei noi activități economice:[] înființarea unei unități noi[] diversificarea activității unității– valoarea investiției: ........................................................................................................................................................ lei– locația realizării investiției: .................................................................................................................................................– data estimată a demarării investiției conform planului de investiții: ..................................................................................– data estimată a finalizării a investiției conform planului de investiții: ................................................................................IV. Efectul stimulativAjutorul de stat acordat în baza prezentei scheme are efect stimulativ, întrucât:[] investiția nu ar fi profitabilă pentru întreprindere în regiunea respectivă în absența ajutorului;sau[] investiția nu ar fi realizată în regiunea respectivă în absența ajutorului.V. Prezentarea costurilor eligibile și a finanțării solicitate
    Denumirea activitățiiTipul de cheltuială eligibilă pentru care se solicită finanțareValoarea cheltuielilor eligibile*) - lei - Intensitatea maximă a ajutorului în regiune Valoarea ajutorului de stat solicitat - lei -
    An I**)An IIAn....TotalAn IAn IIAn....Total
    Realizarea de investiții în active corporale și necorporalea) Costuri eligibile pentru realizarea de investiții în active corporale
    a1) Realizare construcții
    a2) Închiriere construcții
    a3) Instalații tehnice, mașini și echipamente
    b) Costuri eligibile pentru realizarea de investiții în active necorporale
    b1) Costuri cu brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală
    TOTAL
    *) Valoarea cheltuielilor eligibile fără T.V.A.**) A se indica anii calendaristici.
    VI. Declarație pe propria răspundereSubsemnatul/Subsemnata, ............, identificat/identificată cu actul de identitate seria ………. nr. ………………, eliberat de …………….. la data de ………………., cu domiciliul în localitatea ……..........……, str. ………......…… nr. ……., bl. ………, sc. ……., ap. ……, sectorul/județul ……..........….., în calitate de reprezentant legal al întreprinderii …..........…., declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezenta cerere sunt corecte și complete și că toate documentele în copie care însoțesc cererea sunt conforme cu originalele.Înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.Declar pe propria răspundere că întreprinderea:• se încadrează în categoria întreprinderilor mari;• se încadrează în categoria întreprinderilor mici și mijlocii;• nu a demarat proiectul de investiții pentru care solicită finanțare;• nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate“ potrivit prevederilor art. 2 alin. (18) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat;• nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;• nu face obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;• nu a beneficiat și nu va beneficia de ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura costurilor salariale în cadrul aceluiași proiect unic de investiții;• nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul în ultimii 2 ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanțare și, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de până la 2 ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul;• nu aparține unor acționari care dețin sau au deținut în ultimii 2 ani anterior datei înregistrării cererii o altă întreprindere înregistrată conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară sau a desfășurat activitatea pentru care solicită finanțare, în cazul întreprinderilor nou-înființate;Declar pe propria răspundere că, în ultimii 3 ani^7, întreprinderea:^7 Se consideră ultimii 3 ani: anul fiscal în curs și 2 ani anteriori.[] nu a beneficiat de ajutor de minimis și alte ajutoare de stat;[] a beneficiat de următoarele ajutoare de minimis și ajutoare de stat:
    Nr. crt.Denumirea proiectului de investițiiLocația realizării investiției (județul)Anul acordării ajutoruluiFurnizorul ajutoruluiActul normativCuantumul ajutorului - euro^8 -^8 Echivalentul în euro se preia din actul juridic sau se determină la cursul de schimb valutar valabil la data acordării ajutorului conform actului juridic.
    De asemenea declar pe propria răspundere că întreprinderea:[] nu a beneficiat și nu va beneficia de ajutor de stat pentru același proiect unic de investiții din partea altor furnizori de ajutor;[] a beneficiat sau va beneficia de ajutor de stat pentru același proiect unic de investiții din partea altor furnizori de ajutor:
    Nr. crt.Denumirea proiectului de investițiiLocația realizării investiției (județul)Anul acordării ajutoruluiFurnizorul ajutoruluiActul normativCuantumul ajutorului - euro^9 -^9 Echivalentul în euro se preia din actul juridic sau se determină la cursul de schimb valutar valabil la data acordării ajutorului conform actului juridic.
    Numele: ................................................Funcția: ................................................Semnătura^10: .......................................^10 Cererea va fi semnată de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.Data semnării: ..................................... (la 09-07-2018, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 39, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
     +  Anexa nr. 2la procedură
    Condiții de conformitate
    Cererea de acord pentru finanțare- are toate rubricile completate cu datele solicitate, respectă formularul din anexa nr. 1 și este datată și semnată în original de către persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea; - conține informații corelate cu informațiile din certificatul constatator, situațiile financiare, planul de investiții, actul de identitate al persoanei autorizate sau împuternicirea, dacă este cazul.
    Certificatul constatator- este atașat în original, este actualizat cu date valabile la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare și conține toate informațiile necesare conform prevederilor art. 3 lit. a) din Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat.
    Situațiile financiare corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat- sunt depuse și aprobate conform prevederilor legale în vigoare, după caz, sunt atașate în copie.
    Planul de investiții- cuprinde toate informațiile necesare conform definiției și instrucțiunilor din Ghidul solicitantului, este datat și semnat în original de către persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea; - conține informații corelate cu informațiile din cererea de acord pentru finanțare.
    Planul de afaceri- cuprinde toate informațiile necesare conform definiției și instrucțiunilor din Ghidul solicitantului, este datat și semnat în original de către persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea; - prezintă proiecțiile financiare pe perioada implementării investiției și 5 ani de la finalizarea acesteia (cont de profit și pierdere, bilanț și flux de numerar) în conformitate cu prevederile legale în vigoare și cu modelele prezentate în Ghidul solicitantului; - conține informații corelate cu informațiile din cererea de acord pentru finanțare.
    Documentele justificative pentru fundamentarea planului de afaceri- sunt atașate în copie.
    Împuternicirea semnată de reprezentantul legal al întreprinderii solicitante- în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează cererea de acord pentru finanțare, este atașată în original.
    Actul de identitate al persoanei autorizate să reprezinte legal întreprinderea- se atașează în copie.
    Opisul- are menționate denumirea fiecărui document și pagina la care este îndosariat.
    (la 09-07-2018, Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 39, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
     +  Anexa nr. 3la procedură
    Cerințe care dovedesc eficiența economică și viabilitatea investiției
    Încadrarea în definiția investiției inițiale
    Prezentarea investiției și demonstrarea încadrării investiției în categoria investiției inițiale, respectiv în categoria investiției inițiale în favoarea unei noi activități economice, în cazul întreprinderilor mari care realizează investiții în regiunea București
    Justificarea necesității realizării investiției
    - Prezentarea pieței relevante a produselor/serviciilor realizate ca urmare a implementării investiției sub aspectul cererii, ofertei și prețului, precum și ariei geografice în care acestea se comercializează
    - Cuantificarea și justificarea capacității de producție și a gradului de utilizare a acesteia aferentă activității existente (în cazul întreprinderilor în activitate), cea aferentă investiției, precum și fundamentarea necesității creșterii capacității de producție existente prin implementarea investiției
    Analiza și fundamentarea proiecțiilor financiare pentru perioada implementării investițieiși 5 ani de la data finalizării acesteia
    Fundamentarea cifrei de afaceri prin prezentarea de documente justificative din care să rezulte că există asigurarea vânzării produselor/serviciilor obținute ca urmare a realizării investiției
    Demonstrarea efectului stimulativ al ajutorului de stat prin prezentarea și fundamentarea uneia din situațiile prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. b) din prezenta hotărâre
    Calcularea și explicitarea indicatorilor cantitativi
    Indicatori cantitativi     Calculul și fundamentarea încadrării în limitele indicatorilor pe perioada implementării investiției și 5 ani de la finalizarea acesteia, pe baza proiecțiilor financiare realizate conform prevederilor legale în vigoare și a instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
    Rata de solvabilitate generală Rsg = Active totale/Datorii totale    Rsg > 1,66
    Rentabilitatea cifrei de afaceri Rca = 100 x (Profit net/Cifra de afaceri)    Rca ≥ 2,5%
    Trendul rezultatului net T(m) = 100 x (Rezultatul net aferent perioadei curente - Rezultatul net aferent perioadei similare a anului precedent)/ Rezultatul net aferent perioadei similare a anului precedent în valoare absolută         T(m) ≥ 0%
    Rata lichidității curente R(LC) = (Active curente/Datorii curente)    [R(lc)] ≥ 1,00
    Indicatorul gradului de îndatorare*) I(gi) = (Capital împrumutat/ Capital angajat) x 100     [R(ig)] ≤ 60%
    Rata rentabilității economice R(e) = (Profit brut/Active totale) x 100    Superioară ratei inflației
    Rata rentabilității financiare R(f) = (Profitul net/Capitaluri proprii ale întreprinderii) x 100   Superioară ratei medii a dobânzii de piață
    Demonstrarea și fundamentarea indicatorilor calitativi
    Asigurarea resurselor financiare necesare derulării investiției conform prevederilor art. 1 lit. kk) din Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat și instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
    Poziția pe piață și experiența în domeniul pentru care solicită finanțare conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
    Impactul acordării ajutorului de stat asupra mediului concurențial conform instrucțiunilordin Ghidul solicitantului
    Contribuția întreprinderii la creșterea economică și dezvoltarea regională conform prevederilor art. 1 lit. h) din Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat și instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
    Implicarea întreprinderii în diferite proiecte sociale cu impact pozitiv asupra comunității din regiunea unde se realizează investiția conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
    Efectul multiplicator al realizării investiției cuantificabil în economie prin antrenarea și a altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii dinregiune conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
    Situația juridică a locației realizării investiției, respectiv demonstrarea unui drept real asupra locației pe care urmează să se realizeze investiția conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
    _________*) Capital împrumutat = credite peste un anCapital angajat = capital împrumutat + capital propriu
     +  Anexa nr. 3^1la procedurăCRITERIIpe baza cărora se calculează punctajulîntreprinderilor solicitante
    Criterii de evaluare Mod de determinare Punctaj
    Valoarea investiției  (Valoarea investiției în lei/44.000.000 lei) x 10 Rezultatul obținut se transformăîn număr de puncte.
    Investiția inițială                 - înființarea unei noi unități de o întreprindere nou-înființată; 25 puncte   
    - schimbarea fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente; 20 puncte   
    - diversificarea activității unei unități existente; 15 puncte  
    - înființarea unei noi unități de o întreprindere în activitate; 10 puncte   
    - extinderea capacității unei unități existente; 10 puncte  
    Locația realizării investiției   Investiția se realizează într-unjudeț unde valoarea PIB/locuitoreste mai mică decât media pe țară*) PIB/locuitor < PIB/locuitor medie pe țară 20 puncte  
    Rentabilitatea cifreide afaceri în ultimulexercițiu financiar încheiat, în cazul întreprinderilor în activitate Rca = (profit net/cifra de afaceri) x 100     Rca > 1% 5 puncte     
    Valoarea capitalului social subscris și vărsat, în cazul întreprinderilor nou-înființate      Capital social > 500.000 lei 5 puncte    
    Notă
    *) Pe baza informațiilor comunicate de Institutul Național de Statistică, conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului.
    (la 17-05-2016, Anexa nr. 3^1 la procedură a fost introdusă de pct. 24 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 357 din 11 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 17 mai 2016 și are conținutul anexei nr. 3 din același act normativ. )
     +  Anexa nr. 4ala procedură
    Cerere de plată a ajutorului de stat
    Subscrisa .....................…., având datele de identificare menționate la pct. I, reprezentată legal prin domnul/doamna ……………..........…….., având calitatea de ………………., identificat/identificată cu actul de identitate seria ……… nr. …………, eliberat de ………………. la data de ………......………, cu domiciliul în localitatea ............., str. ....…... nr. ………., bl. …………, sc. ………., ap. ……….., sectorul/județul ……….......……….., cod poștal …………….., solicit plata ajutorului de stat, în sumă de .............., în baza Acordului pentru finanțare nr. ……………… din data de ………………., și în condițiile prevederilor schemei de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 807/2014, cu modificările și completările ulterioare, respectând intensitatea de ……………………………… conform Acordului pentru finanțare.I. Datele de identificare a întreprinderii:Denumirea întreprinderii: ..................................................................................................Data înregistrării întreprinderii: ...........................................................................................Nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerțului: .........................................................................Codul de identificare fiscală: .......................................................................Adresa: ............................................................................Telefon: ........................ Fax: ................. E-mail: ...............Cod IBAN: ……………………………………. deschis la Trezoreria …………………………………..........................................Anexez la prezenta formularul de decont, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4b la procedură.II. Declarație pe propria răspundereSubsemnatul/Subsemnata, ..............., identificat/identificată cu actul de identitate seria ………… nr. ..…….., eliberat de ………………………… la data de ……………., cu domiciliul în localitatea …………………………., str. ……………………….. nr. …….., bl. ……, sc. .…., ap. ..…, sectorul/județul …………………., în calitate de reprezentant legal al întreprinderii …………………………………., declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezenta cerere sunt corecte și complete și că toate documentele în copie care însoțesc cererea sunt conforme cu originalele.Înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.Declar pe propria răspundere că întreprinderea:[] nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;[] nu face obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;[] nu a beneficiat și nu va beneficia de ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura costurilor salariale în cadrul aceluiași proiect unic de investiții;[] nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul în ultimii doi ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanțare și, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul.Numele: ...............................................Funcția: ................................................Semnătura^1: ....................................^1 Cererea va fi semnată de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.Data semnării: ......................................NOTĂ:Cererea de plată a ajutorului de stat este însoțită de documentele menționate în Ghidul de plată prezentat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice. (la 09-07-2018, Anexa nr. 4a a fost modificată de Punctul 39, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )
     +  Anexa nr. 4bla procedură
    FORMULAR DE DECONT
    Întreprinderea: ................ Data: ............
    Codul/ Poziția din planul de investițiiActivitatea (construcții/ instalații/ active necorporale)Tipul costului (linia de fabricație)Nr. de inventarDenumireaFactura de achizițiePlataCursul valutar utilizat la înregistrarea în evidența contabilăValoarea înregistrată în contabilitateIntensitate conform acordului pentru finanțare % Ajutor de stat solicitat -lei-
    Denumirea din planul de investițiiDenumirea din situațiile contabileFurnizorNumărul facturiiData facturiiValoare lei/valutăTipul documentului (OP/DPE) nr. și dataExtras de cont (nr. , data plată)Valoare plătită în lei/valutăTotal valută fără TVATotal lei fără TVAdin care eligibilă pentru care se solicită finanțare
    Totaldin care eligibilăTotaldin care eligibilăValută fără TVALei fără TVA
    cu TVAfără TVAcu TVAfără TVAcu TVAfără TVAcu TVAfără TVA
    1234567891011121314151617181920212223242526
    Valoare ajutor de stat solicitat, din care:-lei- (col. 26)
    Construcții, din care:
    - realizate
    - chirii
    Instalații tehnice și mașini
    Active necorporale
    TOTAL
    Valoare cheltuieli eligibile pentru care se solicită decontare, din care:Valută fără TVA (col. 23)Lei fără TVA (col. 24)
    Construcții, din care:
    - realizate
    - chirii
    Instalații tehnice și mașini
    Active necorporale
    TOTAL
    Numele: ……………………………………Funcția: …………………………………………Semnătura^1: ……………………………..^1 Formularul de decont va fi semnat de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea. (la 09-07-2018, Anexa nr. 4b a fost modificată de Punctul 39, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 476 din 28 iunie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 09 iulie 2018 )