ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 228 din 30 decembrie 2008 (*actualizată*)pentru modificarea şi completarea unor acte normative(actualizată până la data de 14 octombrie 2009*)
EMITENT
  • GUVERNUL




  • ----------*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 5 ianuarie 2009. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 14 octombrie 2009, cu modificările şi completările aduse de: ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 19 din 7 martie 2009; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 72 din 17 iunie 2009; LEGEA nr. 261 din 7 iulie 2009.Având în vedere faptul că finalizarea programelor de reabilitare/construcţie a drumurilor de interes naţional în termenele stabilite prin contractele de execuţie de lucrări este condiţionată de predarea terenurilor necesare execuţiei lucrărilor către constructorii angajaţi, iar parcurgerea procedurilor de obţinere a avizelor necesare produce întârzieri majore în derularea execuţiei lucrărilor, ceea ce conduce la imposibilitatea respectării datelor-limită de tragere specificate în acordurile de împrumut şi generează penalităţi pentru întârzierea majoră a execuţiei lucrărilor faţă de termenele prevăzute în acordurile de împrumut,în considerarea necesităţii de a adopta de urgenţă o serie de măsuri necesare accelerării execuţiei lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional declarate de utilitate publică şi care fac obiectul unor investiţii prioritare cu finanţare externă şi finanţare de la bugetul de stat,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.  +  Articolul IOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 256, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alineatele (1^1) - (1^4), cu următorul cuprins:"Art. 256. - (1) În vederea soluţionării contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţională, partea care se consideră vătămată are dreptul să se adreseze Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu respectarea prevederilor art. 256^2 şi 270-271. (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), litigiile privind procedurile de atribuire de servicii şi/sau lucrări aferente infrastructurii de transport de interes naţional, aşa cum este definită de legislaţia în vigoare, sunt de competenţa exclusivă a Curţii de Apel Bucureşti.------------Art. 256 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 a fost modificat de pct. 20 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 72 din 17 iunie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 426 din 23 iunie 2009.2. La articolul 266, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 266. - (1) Cu excepţia contestaţiilor prevăzute la art. 256 alin. (1^1), consiliul este competent să soluţioneze contestaţiile formulate în cadrul procedurii de atribuire, înainte de încheierea contractului, prin complete specializate, constituite potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului, aprobat potrivit art. 291."-------------Art. II a fost abrogat de art. III din LEGEA nr. 261 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 493 din 16 iulie 2009.-------------Art. III a fost abrogat de art. III din LEGEA nr. 261 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 493 din 16 iulie 2009.  +  Articolul IVLegea nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 31 mai 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 4, alineatele (1) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"Art. 4. - (1) Pe baza documentaţiei tehnico-economice prevăzute la art. 3 alin. (1), Guvernul sau autoritatea publică locală competentă, după caz, aprobă, prin hotărâre, indicatorii tehnico-economici, amplasamentul lucrării, conform variantei finale a studiului de prefezabilitate, respectiv a studiului de fezabilitate, după caz, sursa de finanţare, precum şi declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere, suma globală a despăgubirilor estimată de către expropriator pe baza unui raport de evaluare întocmit conform alin. (9) şi termenul în care aceasta se virează într-un cont deschis pe numele expropriatorului. Amplasamentul lucrării se aduce la cunoştinţă publică prin afişarea la sediul consiliului local respectiv, prin afişare pe pagina proprie de internet a expropriatorului, şi va fi comunicat Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară în vederea notării intenţiei de expropriere a imobilelor situate pe coridorul de expropriere. Amplasamentul va fi materializat prin bornarea tuturor punctelor de coordonate care îl definesc pe acesta. Autorităţile administraţiei publice locale vor include coordonatele coridorului de expropriere în planurile urbanistice generale ale localităţilor.................................................................. (8) Înainte de data începerii activităţii prevăzute la art. 6 alin. (1), un expert evaluator specializat în evaluarea proprietăţilor imobiliare, membru al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România, va întocmi un raport de evaluare a imobilelor supuse exproprierii, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială, pe fiecare categorie de folosinţă. Raportul de evaluare a terenurilor forestiere şi agricole va fi întocmit de un evaluator autorizat, agreat de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale."2. La articolul 4, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:"(9) Raportul de evaluare se întocmeşte având în vedere expertiza actualizată de Camera Notarilor Publici, potrivit art. 77^1 alin. (5) din Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare."3. La articolul 9, alineatele (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"(3) Acţiunea formulată în conformitate cu prevederile prezentului articol se soluţionează potrivit dispoziţiilor art. 21-27 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, în ceea ce priveşte stabilirea despăgubirii.................................................................. (5) Atât procedura de expropriere, cât şi lucrările de utilitate publică privind drumurile care fac obiectul prezentei legi nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invocă existenţa unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat."4. La articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 10. - (1) Cererile adresate instanţei judecătoreşti pentru stabilirea, în contradictoriu cu statul român sau cu unităţile administrativ-teritoriale, după caz, a dreptului la despăgubire pentru expropriere şi a cuantumului acesteia sunt scutite de taxa judiciară de timbru şi sunt de competenţa instanţelor de drept comun."5. La articolul 10, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:"(3) Cheltuielile necesare pentru realizarea expertizelor de evaluare a cuantumului despăgubirilor cuvenite ca urmare a exproprierii în cadrul litigiilor prevăzute la alin. (1) vor fi avansate în conformitate cu procedura de drept comun."PRIM-MINISTRUEMIL BOCContrasemnează:--------------Ministrul transporturilor şi infrastructurii,Radu Mircea BerceanuMinistrul dezvoltării regionale şi locuinţei,Vasile BlagaMinistrul administraţiei şi internelor,Gabriel OpreaMinistrul finanţelor publice,Gheorghe PogeaBucureşti, 30 decembrie 2008.Nr. 228.-------